Stal gesloten met kerst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Stal gesloten met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:55

Ik vind dat je daar van te voren over na moet denken als je aan een pensionstal wilt beginnen. Wat ik niet raar vind is dat er bijvoorbeeld beperktere openingstijden zijn, een dag geheel dicht nee dat vind ik niet kunnen. Als het goed is weet je wat voor klanten je hebt staan, dan weet je ook wel of ze moeten werken of niet. Aan de hand van die info kan je dan zeggen van zo tot zo laat zijn we met de feestdagen open.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:00

Hier zijn ook wel stallen die dat hebben, opzicht heb ik er niet zoveel moeite mee.
Van de andere kant als ik echt iets zou moeten zoals een wond behandelen, kunnen ze me echt de bomen in.
Dat ze binnen moeten blijven die dag is minder maar dat staan ze zowiezo, begrijp ik.
Ik zou me bij die ene dag neerleggen mits ik zeker wist dat ze gewoon netjes gevoerd worden.
Al ga ik daar wel vanuit.
Ik denk dat pensionhouders op die dag misschien familie op bezoek krijgen en gewoon geen andere mensen op het erf willen hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:02

Bij calamiteiten kon ik altijd wel terecht, ook op zondag. Denk dat dat bij de meeste stallen wel is met een zondags/feestdagen sluit beleid.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:02

Wat ik niet snap, pensionhouders willen niet dat er iemand op het erf is op zo'n dag. En waarom niet?
Als ik gewoon mijn paard kom verzorgen en ga rijden hebben zij toch geen last van me? Ik heb het niet nodig dat iemand bij me staat om me in de gaten te houden. Ik ben volwassen en weet wat ik doe.

Dat ze niet willen dat iedereen aan hun deur komt kloppen, snap ik, heb ik respect voor, en als dat duidelijk is, waarom zou ik dan verder niet naar mijn paard mogen? Ik snap het gewoon niet..
Zal wel te veel 'verwend' zijn qua stalbeleid..

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:03

Wie een wond moet verzorgen zullen ze echt niet de toegang weigeren denk ik.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:04

SuperAssie schreef:
Wat ik niet snap, pensionhouders willen niet dat er iemand op het erf is op zo'n dag. En waarom niet?
Als ik gewoon mijn paard kom verzorgen en ga rijden hebben zij toch geen last van me? Ik heb het niet nodig dat iemand bij me staat om me in de gaten te houden. Ik ben volwassen en weet wat ik doe.

Dat ze niet willen dat iedereen aan hun deur komt kloppen, snap ik, heb ik respect voor, en als dat duidelijk is, waarom zou ik dan verder niet naar mijn paard mogen? Ik snap het gewoon niet..

Misschien dat je door de woonkamer moet om bij de paarden te komen.
Ik snap ook niet waarom ze daar moeilijk over doen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:06

Tigra_ schreef:
SuperAssie schreef:

Misschien dat je door de woonkamer moet om bij de paarden te komen.
Ik snap ook niet waarom ze daar moeilijk over doen.

_O-
Ja echt, op alle twee de stallingen waar ik dus kom/kwam was het huis gewoon apart van de stalling, en ook bij die ene waar ze zo raar deden. Daar werd ik gewoon het erf afgestuurd. Ja daaag dan zie je mij dus ook nooit meer terug.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:06

SuperAssie schreef:

Omdat er mensen zijn die die dag echt alleen houden voor de here en hun gezin en waar ik stond, liep je ook echt voor het huis langs. Dus ze wouden 1 dag in de week voor zichzelf (en christelijke feestdagen), de kerk en hun gezin. Dan hadden ze geen behoefte aan al dat aan gerommel rond hun huis.
Maar dat wist ik van te voren; paarden werden gecontroleerd en stonden gewoon 24/7 buiten. Als ik mijn paard wou zien kon ik langs de wie fietsen bij wijze van.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:10

Willekes schreef:
AdnerB schreef:
wauw wat zitten hier een boel schijnheilige mensen op bokt zeg!

maar als een stal met kerst EEN hele dag dicht is kan het ineens allemaal niet en zijn veel mensen er tegen?

laat me niet lachen :+

NEE, ook daar ben ik mij bewust van :( Er zijn er ook genoeg die hun paard de hele winter niet van stal halen. Waar trek je de grens in een discussie?

Je kan bij jezelf beginnen of met de mensen die paarden houden op dezelfde stal. Goede kerstgedachte, toch?

Met de storm hebben mensen nog een excuus om te bedenken. Want je bent nu eenmaal aan de weergoden overgeleverd. Met Kerst zijn een aantal mensen ook aan de heer G. overgeleverd, en wat hebben we dan voor mooi te verzinnen excuus? Zo heeft onze lieve Heer het echt niet bedoelt, of je nu gelooft of niet. Het is gewoon hypocriet om je paard met Kerst een portie dagelijkse beweging te ontzeggen om welke reden je ook Kerst viert. Als pensionhouder en als eigenaar :(:)

En, nee dit is niet om iemand die gelovig is te beledigen. Ik ga zelf ook naar de kerk, mijn paarden komen echter niets te kort. :')

Maar of je "excuus" nu is dat het weer slecht is, of dat de stalhouder 1 dag verlof wil, dat maakt voor het paard toch niet uit? Zolang het incidenteel blijft, dus het paard loopt de rest van het jaar buiten zou ik niet weten wat het probleem is...
Ik zou meer moeite hebben met elke week een sluitingsdag, sterker nog, daar zou ik mijn paard niet willen hebben staan. Maar voor 1 dag in het jaar zou ik niet zo moeilijk doen, hij staat waarschijnlijk vaker binnen vanwege de weersomstandigheden als dat ene dagje kerst. ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:03

Wij hebben tijdelijk op een luxe stal gestaan waar ik niets vermoedend op eerste kerst dag vroeg onze tinker kwam verzorgen. Ik was bijna van het terrein afgestuurd terwijl ik best een eind moest rijden ervoor. Maar omdat ik er was mocht ik hem wel 15 minuten uit de stal halen zodat ze even at houtkrul erbij konden gooien.langer mocht echt niet en ik ben daarna echt het overigens volledig open terrein afgezet. :oo ik wist van niets en ben er zoveel jaar later nog steeds verbijsterd over.

Paarden kregen alleen eten en wat stro of houtkrul. Dat was het. Niet fatsoenlijk mesten of zo. Maar de stal uit oid was dus absoluut verboden zelfs bij medische noodzaak. Schokkend gewoon. :n

Eigenaar woonde niet eens op het terrein dus voor de rust hoefde hij het niet te doen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:09

Tigra_ schreef:
chevax schreef:
Wát een gezaag hier! Waar maak je je druk om zeg, dat je op 1ste Kerstdag niet naar je paard mag. Paard zal er ook niet zoveel last van hebben om je een dagje niet te zien. Alleen maar logisch dat de stalhouders ook even een dag privé willen. En openingstijden vind ik sowieso heel erg logisch, al was het maar omdat de stalhouder zo optimaal toezicht op jóúw paard kan houden.

Nou je kan het gezaag vinden. Maar ik vind dat als je er voor kiest om een stal aan huis te beginnen dat je ook weet dat je 7 dagen in de week volk over de vloer krijgt. Openingstijden prima als dat vanaf een uur of 7 's ochtends tot een uur of 22.30/23.00 is. Dat is nu eenmaal waar je voor kiest als je een pension opent. Mensen werken. De ene overdag de andere 's avonds wil je klanten hebben/houden zul je daarin toch vrij ruim moeten zijn. Maar het lijkt me heel handig voor iedereen mocht je ooit verhuizen van stal dat je daar naar informeert of er openingstijden zijn en of dat je bepaalde dagen niet welkom bent. Dan weet je tenminste waar je komt te staan en voorkom je dat mensen die het er niet mee eens zijn niet bij jouw op stal terecht komen.
Daarnaast vind ik raar dat je voor een pension stal kiest en dan op bepaalde dagen eigenlijk niet wil werken. En dus alleen het eten in de bak mikt. Nee je kiest voor dieren op je erf en die hebben je nu eenmaal elke dag nodig of het nu een feestdag is of niet. Apart dat je ze dan op stal laat en verder niet echt om kijk naar wil hebben.

Wat een drama om niks!

kelselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:13

Bij ons op het pension is dit ook het geval, eerste kerstdag is het dicht. De paarden krijgen wel voer en verzorging en komen naar buiten.
Dit is altijd al geweest, verder is hij het hele jaar open. Natuurlijk als je paard medicijnen of iets dergelijks moet mag je komen, maar rijden kan dan gewoon niet.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:18

De stal waar mijn paarden hebben gestaan waren op feestdagen minder lang geopend.. Je mocht er dan tot 19u komen. Wel moest je op feestdagen zelf de stal uitmesten, en in de winter je paard zelf buiten zetten.

Ik vind het ook belachelijk als je gewoon niet mag komen en de paarden niet naar buiten gaan. Dat de stal niet gemest wordt zou ik nog het minst erg vinden, maar ik zou wel echt willen dat mijn paard even buiten kwam.

We hebben nu trouwens zelf een pensionstal, waar de eigenaren van de paarden altijd zelf uit moeten mesten. De stal is altijd open! Als je om 6u smorgens komt is het geen probleem en om 23u savonds ook niet. Als de lampen maar worden uitgedaan en alles netjes achter wordt gelaten!

Bokkiebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:01

Ik zou het naar vinden als die van mij niet naar buiten zouden gaan. Mijn vriend gaat twee keer op een dag. NAar de paarden zet ze buiten en binnen. Nou hadden der een paar over ziek zijn...als je door zet kom je een heel eind..ik ben ook ziek maar in het weekend ga ik altijd mee naar de paarden. Ik weet dat ik dan de hele week daar voor. Moet boeten en weer aan de morfine zit. Mensen vrGen waarom ik dit doe maar ik kan gewoon niet zonder mijn maatje

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:04

Waar mijn paard staat is het altijd en op alle dagen het hele jaar door open.

Wel kan het gebeuren dat ze om 18:00 u willen gaan afsluiten ivm kerstdag en of oud en nieuwjaar, maar dan heb je toch nog lekker de hele dag om naar je paard toe te kunnen gaan.

Ik maak er geen punt van.

Maar als je echt 1 dag helemaal niet komen mag......... dat vind ik wel raar, want het is wel jouw dier dat daar staat.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:12

chevax schreef:
Tigra_ schreef:
Nou je kan het gezaag vinden. Maar ik vind dat als je er voor kiest om een stal aan huis te beginnen dat je ook weet dat je 7 dagen in de week volk over de vloer krijgt. Openingstijden prima als dat vanaf een uur of 7 's ochtends tot een uur of 22.30/23.00 is. Dat is nu eenmaal waar je voor kiest als je een pension opent. Mensen werken. De ene overdag de andere 's avonds wil je klanten hebben/houden zul je daarin toch vrij ruim moeten zijn. Maar het lijkt me heel handig voor iedereen mocht je ooit verhuizen van stal dat je daar naar informeert of er openingstijden zijn en of dat je bepaalde dagen niet welkom bent. Dan weet je tenminste waar je komt te staan en voorkom je dat mensen die het er niet mee eens zijn niet bij jouw op stal terecht komen.
Daarnaast vind ik raar dat je voor een pension stal kiest en dan op bepaalde dagen eigenlijk niet wil werken. En dus alleen het eten in de bak mikt. Nee je kiest voor dieren op je erf en die hebben je nu eenmaal elke dag nodig of het nu een feestdag is of niet. Apart dat je ze dan op stal laat en verder niet echt om kijk naar wil hebben.

Wat een drama om niks!

Ja inderdaad stalhouder die drama maakt om niets. Feestdag of niet voor sommige mensen gewoon een dag als alle andere. Als je je daar al aan moet storen en mensen moet gaan verbieden om naar hun eigen paard te gaan.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:29

Ik heb bij een boer gestaan waar we wel met kerst mochten komen maar het elk jaar prijs was dat hij ze niet buiten deed en laat was met voeren. Zichzelf heerlijk vol vreten en de beesten laten staan, prachtige kerstgedachte is dat.. Ik vind het ook heel raar dat mensen dat normaal vinden..

LotteSpolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:33

Bij ons worden alleen de echte viezerikken even snel gemest met kerst maar verder worden ze gewoon gevoerd en verder niks. Je mag komen rijden maar dat moet je dat even zeggen en word je zadek buiten de zadelkamer gehangen.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:34

wij mogen zondags nooit komen op stal (tenzij je een goede reden heb paard ziek enz).
wij vinden het helemaal niet erg,
de paarden worden allemaal netjes gevoerd en buiten en binnen gezet. is er wel wat aan de hand word je netjes gebeld en wij hebben een dag rust:P
snap niet waarom het dan erg is als je 1 kerstdag niet mag komen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:35

naomi_g1998 schreef:
moonfish13 schreef:
In je profiel staat dat je 15 bent naomig_1998, wacht maar tot je ouder bent en allerlei andere dingen erbij moet doen.
Of een vriendje die ook graag aandacht wil, het huishouden en noem maar op.
Dan stap je er vanzelf van af anders ren je jezelf voorbij.

Hetzelfde met naar je paard als je ziek bent, moet je lekker doen maar ik doe er niet aan mee.
Bovendien als je echt goed ziek bent lukt dat echt niet.

Ik werk bijna elke avond meerdere uren, doordeweeks school en ben vrijwel altijd alleen thuis dus moet hier ook bijna alles zelf doen. Koken, schoonmaken, honden & cavia's doen, de was, afwassen. En als ik echt goed ziek ben ga ik alsnog ja. Mijn leeftijd heeft hier niks mee te maken en vind het echt heel irritant dat iedereen altijd maar denkt ''oh, ze is maar vijftien dus ... ''.

als je echt goed ziek bent kun je niet op je benen staan... de stalhouder was ziek vorige maand die moest gewoon in huis blijven in bed... die is een paar dagen ziek geweest. gelukkig kon de rest van het gezin het werk opvangen plus personeel.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:42

Och ik zou er niet zon moeite mee hebben, het is maar 1 dag, en ergens begrijp ik het wel.

Tatanka1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:52

Wij heb een kleine pensioenstal aan huis.
We hebben 13 paardjes staan incl die van ons zelf.
wij hebben de regel dat we op zondag gesloten zijn.
Dan zet ik de paarden buiten en binnen, mest uit en voer.
Dit zeggen wij meteen als er een nieuwe pensionklant komt.
Zij zouden hier niet staan als ze het een probleem vinden.
Wij stellen deze regel omdat we gelovig zijn en wij graag rust (geen mensen op het erf) willen op zondag.
Dit houd niet in dat de zorg voor de dieren komt te vervallen!
Als je paard ziek is en extra zorg zoals koelen, medicatie oid nodig heeft is het geen probleem om langs te komen tenzij het in overleg is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:54

Ik zou het niet willen. In mijn familie is het altijd kerstavond het grootste feest en de cadeautjes etc. Kerstdag is gewoon wat uitgebreider eten, maar tegen 14 uur is dat ook wel afgelopen. Zit ik daar, zin om even mijn paard te gaan knuffelen of lekker een buitenritje te maken *want het is nu zo rustig buiten, iedereen zit aan het kerstmaal*, maar je kan gewoon niet. Je moet thuis blijven, want de stal is dicht. Je hebt een eigen paard, je betaalt voor dat paard 250 euro per maand, maar op dat moment ben je gewoon een kind met een verzorgpaard op woensdag, maar het is jammer genoeg vrijdag. Je kan niet naar je paard.
Ik zou dat niet willen. Dat een stal je richtlijnen meegeeft á la 'gelieve niet om 22 uur pas aan te komen en nog vier paarden willen rijden', 'op kerstdag is het even doe-het-zelf stal' en dergelijke, daar kan ik absoluut inkomen. Met goede wil bereik je veel. Maar echt vaste openingstijden en sluitingsdagen, nee, op zo een stal zou ik niet willen staan.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:59

Citaat:
Ja inderdaad stalhouder die drama maakt om niets. Feestdag of niet voor sommige mensen gewoon een dag als alle andere. Als je je daar al aan moet storen en mensen moet gaan verbieden om naar hun eigen paard te gaan.

Of maken de mensen die er staan er een drama van....?
Die ene dag per jaar?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 21:02

Je zou eens als staleigenaar 1 dag puur voor je familie mogen hebben zonder gescharrel over je erf, t is maar 1 dag... zolang het paard verzorgt wordt, zie ik echt geen probleem.
Misschien gezellig met kerst op vakantie met het paard :Y)