Hype? 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:58

ikke schreef:
Sees schreef:
Ik vraag me trouwens wel eens af wat erger is voor het paard hoor, met de pootjes in de blub maar wel buiten in de kudde met ruwvoer of met droge voetjes op stal maar wel opgesloten. Konden ze het maar zeggen...

Dat zal ik voor je uittekenen: Sommige paarden vinden het geweldig, sommige paarden vinden het waardeloos.
Beetje oplettende eigenaar herkend de signalen van het individuele paard en handelt daar ook naar.

En sommigen willen geen van beiden. :D Zoals dus ons sielke, die modder en blub haat en panisch wordt in de stal :Y)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:02

Ayasha schreef:
Hier ook eentje met veel arabieren-bloed die een deken op moet. Die staat dus ook in de regen te bibberen. Maar daarvoor zijn er regendekens want mijnheer breekt de boel af als ik hem dan binnen zet om te drogen ondanks dat hij buiten staat te bibberen. :roll: (hoezo, mannen weten niet wat ze willen..)

Maar als die van jou het buiten redt met een deken is dat toch geen probleem? Die van mij krijgt alsnog regenrot onder een deken als hij de hele dag buiten staat en ik zie dat hij futloos wordt. Hij staat verder genoeg buiten, ook als het sneeuwt, maar als hij snachts op stal staat lijkt hem dat ook psychisch gewoon goed te doen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:04

Gelukkig doe ik niet aan hypes. :)

Alle paarden in Nederland 24/7 buiten kan toch nooit, daar is Nederland veel te vol gebouwd voor.
Ja, of de paarden moeten op postzegelstukjes staan, dan zou het net kunnen.

Iedereen moet roeien met de riemen die die heeft.
En de meeste mensen hebben hun paard op een pensionstalling.
Dan ben je sowieso afhankelijker, je kan niet vanalles zelf gaan verbouwen.

Laat iedereen doen wat diegene het beste vindt, het kan mij niet schelen wat een ander doet.
Of het paard moet totaal verwaarloosd worden, maar dat is iets anders.

Ik vind dat mijn paard en de andere 7 het hier prima hebben.
Zelfs al komen ze niet 24/7 buiten maar ongeveer 12/12.
Maar zou ik mij druk maken dat andere mensen mij met de vinger nawijzen, omdat het voor de paarden verschrikkelijk is om zo te leven?
Dat dacht ik niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:06

liljebo schreef:
ikke schreef:
Dat zal ik voor je uittekenen: Sommige paarden vinden het geweldig, sommige paarden vinden het waardeloos.
Beetje oplettende eigenaar herkend de signalen van het individuele paard en handelt daar ook naar.

En sommigen willen geen van beiden. :D Zoals dus ons sielke, die modder en blub haat en panisch wordt in de stal :Y)

Yep, ook die optie bestaat :j

Ik vind het ook volstrekt niet relevant wat je kiest, zolang het ECHTE belang van het individuele paard maar voorop staat, passend binnen de compromissen die iedereen moet maken op basis van niet-beinvloedbare omstandigheden.

Mijn paard heeft een hekel aan dekens, maar als ik 'm zonder deken moet houden, zou ie veel meer op stal staan, omdat ie maar beperkt tegen regen kan, met name in combinatie met wind en laat ik de paarden nou net bovenop een bult houden waar het altijd waait; wat gelijk een van de weinige nadelen van deze stal is.........

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:07

Denk het dat het per paard verschillend is en dat je ook rekening moet houden met het ras enzo, omstandigheden. Maar ik vind dat in ieder geval een stukje droge ondergrond wel noodzakelijk is. En het liefst een schuilmogelijkheid, maar ja, helaas vinden veel gemeentes het niet goed dat je wat plaatst. Verder iedereen in zijn waarde laten en de paardjes ook :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:08

Lepeltje schreef:
Ayasha schreef:
Hier ook eentje met veel arabieren-bloed die een deken op moet. Die staat dus ook in de regen te bibberen. Maar daarvoor zijn er regendekens want mijnheer breekt de boel af als ik hem dan binnen zet om te drogen ondanks dat hij buiten staat te bibberen. :roll: (hoezo, mannen weten niet wat ze willen..)

Maar als die van jou het buiten redt met een deken is dat toch geen probleem? Die van mij krijgt alsnog regenrot onder een deken als hij de hele dag buiten staat en ik zie dat hij futloos wordt. Hij staat verder genoeg buiten, ook als het sneeuwt, maar als hij snachts op stal staat lijkt hem dat ook psychisch gewoon goed te doen.

:j de eerste keer dat ik hem binnen zette met een fleece op omdat ie zo stond begon ie alleen zo suf te doen dat ik dacht "jonge vriend ik kan ook niet toveren!" :')
En toen ben ik maar een regendeken gaan halen gezien mijnheer niet binnen wil maar ook niet tegen regen kan. :') Gelukkig krijgt hij geen regenrot onder de deken... Dan zou ik echt niet weten hoe het op te lossen met hem.

liljebo

Re: Hype? 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:57

Idd is het vaak roeien met de riemen die je hebt. Ik heb gewoon geluk dat ik hier prachtriemen heb :) Maar voor dat terrorpaard wat ik noemde, was het hier ook niet geschikt-
Ik kon dat paard ook niet bieden wat het nodig had (rustig eten in eigen stal tussen de middag en snachts in de stal en een binnenbak om ook in de winter -eventueel gewoon los- ontspannen te kunnen lopen, zonder sneeuw en gladheid, vanwege een beenprobleem)
Vandaar dat ik ook zeg dat ik mijn paarden ook wel een beetje heb gekozen met het oog op onze mogelijkheden.

Hoe het ook zij.... hele dagen op de stal vind ik nooit goed. Paard moet wel altijd een behoorlijke aantal uren per dag de mogelijkheid hebben om los vrij te bewegen, in paddock of wei of iets dergelijks. Gewoon even lekker rond kunnen scharrelen, rennen, kroelen met andere paarden etc.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:58

Ik heb mijn paard sinds afgelopen zaterdag 24/7 buiten in een kuddetje met schuilstal :) Voorheen, heb haar nu bijna 10 jaar, stond ze overdag buiten en 's avonds op stal. Heb haar wel een aantal jaren in de zomermaanden 24/7 buiten gehad.

Vanwege omstandigheden moest ik sowieso op zoek naar een andere pensionstal. Ik wilde dat daar in de winter hooi gevoerd werd in de paddock/weiland. deze voldoende ruim zou zijn en ze minimaal van 9 tot 5 buiten zouden staan. Dat had ik op de vorige stal en daar wilde ik niet op achter uit gaan. Dat is schijnbaar nog vrij lastig te vinden of ze moest weer in een hele grote groep staan.

Aangezien mijn paard graag buiten is en altijd de neiging heeft gehouden haar box uit te lopen zodra ze de kans kreeg besloten dit een kans te geven. Daarbij merkte ik vorige week al weer eerder naar binnen gingen al dat ze na een paar uur wat opgelopen benen krijgt en de afgelopen jaren heeft ze ieder najaar gehoest.

Tot nu toe gaat het goed met haar (en haar meeverhuisde maatje) bij de schuilstal. Paarden passen zich makkelijk aan de situatie aan en omdat het een nieuwe plek is hebben er geen routine. Gaan dus echt niet bij het draad staan om naar binnen te willen.

Overigens hebben ze wel een deken op en krijgen ze wat extra luzerne en muesli bijgevoerd.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:03

ikke schreef:
Sees schreef:
Ik vraag me trouwens wel eens af wat erger is voor het paard hoor, met de pootjes in de blub maar wel buiten in de kudde met ruwvoer of met droge voetjes op stal maar wel opgesloten. Konden ze het maar zeggen...

De verdeling zal vast niet 50/50 zijn ;). Dat vraag ik me dus af wat zou voor de meerderheid erger zijn (uiteraard heb ik hier zo mijn eigen ideëen over ;))

liljebo

Re: Hype? 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:05

Ik denk dat de meeste paarden kiezen voor de mogelijkheid om zowel binnen in een zeer ruime schuilstal met aangename onderlaag te kunnen, waarbij er drie wanden zijn en dus een open voorkant, in combi met een hele grote wei met wisselende vegetatie, altijd beschikbaar water en grotendeels goed begaanbaar ongeacht het weer (dus niet in de modder hoeven staan) en dat alles in een kudde die ze zelf hebben gekozen of waar ze op zijn minst goed in passen, zonder terrorpaarden en bullys, met vaste vrienden. :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:08

Vala, dat klinkt ook goed zeg. In welke regio is dat als ik vragen mag.

Mika, ik neem aan dat het met het vingerwijzen in een situatie van 12/12 wel mee zal vallen ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:12

Liljebo, ja me dunkt dat ze dat zouden willen ;).

Ik denk dat wij aardig in de buurt komen van het bovenstaand beschrevene. Helaas geen grote inloopstal meer omdat een paar paardeneigenaren dat niet meer wilden :roll: . De wei en omweidmogelijkheden in onze kudde zijn ruim. De kudde is heel stabiel met een zeer sterke en duidelijke hierarchie, water is altijd beschikbaar (ook met - 20°C), altijd voldoende ruwvoer, noodstallen aanwezig, wat wil je (als paard) nog meer?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:14

geerke schreef:
is een paard hebben wat 24/7 buitenstaat niet veel minder werk?
Gewoon een grote ruif,water, zoutblok...schuilhok en klaar.
Ik heb (omdat ik het zo wil)veel meer werk.Stallen schoonmaken,s'ochtend naar buiten,s'avonds weer naar binnen,dekens wisselen ,hoefjes schoonmaken,borstelen.Ben wel twee uur bezig per dag,en ik rij nieteens.

Soms heb ik het idee dat paarden natuurlijk houden niet ten zeerste voor het belang van het paard is maar meer voor de eigenaar....maar nu krijg ik waarschijnlijk heel veel mensen over mij heen. :D

Bij ons wordt toch echt 2 keer per dag het stuk bij de schuilstal, de track, paddock en weiland uitgemest en dat kost beduidend meer tijd en lichaamsbeweging dan boxen uitmesten.

:j

Er zijn ook mensen die hun paard in een box zetten en er 1 keer per dag een pluk hooi ingooien en zelden uitmesten. Slechte verzorging kom je overal tegen en zou geen argument in zo een discussie moeten zijn.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:14

Heb dit jaar ook besloten mijn bejaarde 24/7 op het land te houden, maar vanwege zijn narcolepsie. Anders hield ik hem swinters lekker hier.. We hebben daar wel stallen en eventueel een inloopstal. Toen ik op bokt meer informatie erover opzocht, kwam ik ook steeds meer mensen tegen die het ook besloten te doen. Zelfs op mijn oude stal zijn er al zeker 4 die van de winter ook buiten blijven terwijl die net als mijn pony altijd binnen stonden. Ik denk dat het steeds vaker voorkomt, of komt dat omdat ik nu zelf ook die kant op ben gegaan, dat ik me er meer mee bezig houd? In ieder geval wel ideaal als je een plekje hebt waar ze de hele dag lekker kunnen rondlopen, eten en zo nodig kunnen schuilen. Misschien gaat meer mensen dat inzien.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:20

Mijn pony's komen sinds dit jaar ook 24/7 buiten, met schuilmogelijkheid. Voor de pony's vind ik het fijn dat ze zelf kunnen doen en laten wat ze willen, en dat geeft mij een rustig gevoel. Ik heb altijd op een pensionstal gestaan en de laatste jaren op een stal waar je alles zelf moet doen (vond ik overigens heel leuk om te doen) maar ik was er altijd mee bezig of ze niet te lang op stal stonden. Ik heb een onregelmatig rooster qua school en werk dus ik was altijd aan het puzzelen met de dagplanning en aan het rekenen met de uren die ze buiten stonden. Dus voor mijzelf scheelt het ook stress O:)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:22

Als je je afvraagt waar je je paard een plezier mee zou doen, moet je je eens proberen voor te stellen dat je een paard in zijn box zet en dan de deur open laat staan... hoeveel paarden zouden dan gedurende lange tijd in hun box blijven?
Ik vind langdurig opstallen zodanig tegennatuurlijk voor paarden dat ik het verder vind gaan dan 'je eigen keuze', 'doen wat je omstandigheden je toelaten', etc. Het uitgangspunt zou altijd moeten zijn dat je zoveel mogelijk tegenmoet komt aan de evolutionair geprogrammeerde behoeften van je dier (welk dier ook), en dat je daar zonodig stapjes terug in doet - niet andersom.

mika11 schreef:
Alle paarden in Nederland 24/7 buiten kan toch nooit, daar is Nederland veel te vol gebouwd voor.
Ja, of de paarden moeten op postzegelstukjes staan, dan zou het net kunnen.

Binnen staan ze toch pas écht op postzegelstukjes? ;) Je hebt echt geen enorme lappen grond nodig om tegemoet te komen aan de basisbehoeften van paarden!

Ik krijg het idee dat bij de niet-voorstanders ideëen heersen van paarden die op grote stukken weiland staan, of op blubberige landjes of natte paddocks... En dat paarden óf buiten óf binnen staan. Maar wat kan er nu mis zijn met bijv. een box met een uitloop eraan? Die paarden kunnen toch ook binnen blijven staan als ze dat schijnbaar zo graag willen? :)

Is 24/7 buiten minder werk? Ja, ik denk het wel, niet meer dagelijks binnen- en buitenzetten, stal uitmesten etc. - maar onderschat het niet. Mijn ouders mesten de huisweide en bak/zandpaddock dagelijks uit (en dat is zeker 's winters niet 1-2-3 gebeurd ;) ), geven meerdere keren per dag grote hoeveelheden voordroog, voeren 1-2 keer per dag collectief de 6 paarden.

Verder ben ik het er zeker mee eens dat je per paard moet kijken naar goede oplossingen.
Zo krijgt mijn 30-jarige apart op de wasplaats te eten, zodat hij rustig kan eten, en meerdere keren per dag staat hij aan het hek en wordt hij eruit gelaten zodat hij lekker lang gehakseld ruwvoer (Pavo Daily Plus) kan eten. En inderdaad hebben hij en een paar andere dekens op zodra het weer daarom vraagt (bij hem en mijn andere draverruin is dat vrij snel, omdat ze anders gevoelig worden op de rugspieren). Dekens wisselen kost ook weer tijd en moeite. En 2 andere paarden krijgen 's zomers eczeemdekens op omdat ze last hebben van zomereczeem.
Dekens 's winters gebruiken wij ook omdat we graag willen kunnen gaan rijden zonder uren kwijt te zijn met poetsen, en omdat niet elk paard altijd in de schuilstal kan vanwege hiërarchie. (Daar komt bij dat ze zelden tot nooit binnen schuilen... :') Altijd buiten met de konten in de wind, de inloopstal wordt als wc gebruikt. :D )

Daarom zei ik eerder ook dat er i.m.o. een aantal basisvoorwaarden zijn met daarbij behorende praktische omstandigheden: vrije beweging en frisse lucht (= de keuze om naar buiten te gaan), sociaal contact (= samen staan met andere paarden), en fourageren (= veel / onbeperkt ruwvoer ter beschikking hebben). Dit vind ik dus inderdaad het uitgangspunt voor alle paarden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:26

Sees schreef:
De verdeling zal vast niet 50/50 zijn ;). Dat vraag ik me dus af wat zou voor de meerderheid erger zijn (uiteraard heb ik hier zo mijn eigen ideëen over ;))
Iedereen heeft hier zijn eigen ideeën over :+
Het boeit imo toch ook weinig of die verdeling 50/50 is. Je moet het per paard bekijken. Dus vind jouw paard het niet erg, heb je de ruimte, wil je het by all means, go your gang. Maar ‘dwing’ een ander niet hetzelfde te doen als die van mening is dat het niet nodig is, z’n paard het niet fijn vindt of de ruimte er niet voor heeft.
(en dat is misschien het verschil met de eerder genoemde klok en klepel. Iemand die zijn paard binnen zet s winters of s avonds boeit het niet dat een ander dat niet doet of wil, maar van diegenen die hun paard alleen maar buiten willen proberen de meesten continue de ‘ander’ te overtuigen. Stop daar gewoon lekker mee. )

Ik zag Tinkers voorbij komen. Enig idee hoe vaak ik Tinkers in de modder zie staan. Gezellig 24/7 buiten, maar ze staan wel telkens met hun poten te trappen omdat ze koten vol mok hebben. Maar scheren wil de eigenaar niet, want dat is niet mooi. Wel 24/7 in de wei in de modder, want zo ‘hoort’ t.. Dat is welzijn!

Een paard is idd gebaat bij veel beweging en niet continue op stal, maar het argument dat is natuurlijk dus ik houd ze zo.. Waarom zitten wij dan wel gezellig met een bak choco en een trui aan voor de kachel of open haard? Paarden worden ook niet met een zadel en hoofdstel geboren, dus waarom rijden we er dan op? Ooit heeft de mens de keuze gemaakt om het paard te gebruiken en hier waren aanpassingen voor nodig. Hier zitten consequenties aan. Eén daarvan is dat een aantal paardenrassen of types niet geschikt zijn voor ons wintersweer. Onze grond trouwens ook niet altijd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:31

Sees schreef:
ikke schreef:

Die meerderheid bestaat niet, maak je geen illusies.

liljebo schreef:
Ik denk dat de meeste paarden kiezen voor de mogelijkheid om zowel binnen in een zeer ruime schuilstal met aangename onderlaag te kunnen, waarbij er drie wanden zijn en dus een open voorkant, in combi met een hele grote wei met wisselende vegetatie, altijd beschikbaar water en grotendeels goed begaanbaar ongeacht het weer (dus niet in de modder hoeven staan) en dat alles in een kudde die ze zelf hebben gekozen of waar ze op zijn minst goed in passen, zonder terrorpaarden en bullys, met vaste vrienden. :)

En als ze echt konden kiezen, zou een enkeling nog graag even de deur achter zich dicht doen om ongestoord te kunnen pitten (of eten, of..... uw fantasie is de enige beperking).

Dat het punt: er is geen heilige waarheid.
Alles is goed voor het juiste paard en alle omstandigheden zijn een hel voor een paard wat er niet mee om kan gaan.

Oh en voor de puristen: onze paarden worden zonder veel moeite 25+; kom daar in de vrije natuur eens om.........

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:32

Ik denk niet dat 24/7 buiten een oplossing zou zijn voor mijn paard. Ik ben al lang blij dat hij het 4 uur uithoud op de wei zonder door de draden heen naar zijn stal te lopen. Terwijl de wei en stal nog geen 10 meter van elkaar liggen. Als het maar een beetje waait is hij onrustig en staat hij voor de poort te ijsberen en als je hem dan snel niet komt halen maakt hij de stroomlinten zelf wel los.
We dachten eerst dat hem kwam omdat hij zijn voer verwachten, maar zelfs als er niet gevoerd werd in stal maar zijn hooinet op de weide werd gehangen liet hij die gewoon met rust.
Mijn paard vind geen rust op de wei, voor even vind hij het wel leuk maar na een paar uur laat hij nog net niet zichzelf eruit. Waarom zou ik mijn paard gaan kwellen zijn zijn rustruimte af gaan nemen door hem 24 uur buiten te zetten. Nee, hij mag zo lang op de wei of paddock als hij wil en daarna mag hij weer lekker naar stal. Helaas hebben we niet de mogelijkheid om over het erf van de stalhouder een pad aan te leggen zodat hij zelf kan kiezen. Maar zijn acties zeggen mij al genoeg.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:42

Sammie schreef:
Het boeit imo toch ook weinig of die verdeling 50/50 is. Je moet het per paard bekijken. Dus vind jouw paard het niet erg, heb je de ruimte, wil je het by all means, go your gang. Maar ‘dwing’ een ander niet hetzelfde te doen als die van mening is dat het niet nodig is, z’n paard het niet fijn vindt of de ruimte er niet voor heeft.
(en dat is misschien het verschil met de eerder genoemde klok en klepel. Iemand die zijn paard binnen zet s winters of s avonds boeit het niet dat een ander dat niet doet of wil, maar van diegenen die hun paard alleen maar buiten willen proberen de meesten continue de ‘ander’ te overtuigen. Stop daar gewoon lekker mee. )

Schijnbaar boeit het mensen wel wat een ander doet als je kijkt naar de reacties en de vooroordelen. :j :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:57

Sees schreef:
Geryon, ik ben het met je eens dat je naar het paard als individu moet kijken maar ik weet wel dat er een stuk minder uitzonderingen zijn dan men altijd doet voorkomen ;).

Wat zijn volgens jou die uitzonderingen dan? Vind ik altijd wel interessant ..
Wanneer heb je toestemming (van bokt) zeg maar om je paard ('s nachts of langer) op stal te zetten?

Moet nog even verder doorlezen, zijn veel pagina's bijgekomen sinds mijn laatste bezoek.
Wat ik er persoonlijk over kan zeggen is dat het tegenwoordig inderdaad een hype lijkt, iedereen moet wel meedoen, anders doe je het niet goed. En ja, dat komt een stuk door meer bewustwording, maar toch zitten daar nog heel erg veel haken en ogen aan.

Ik kom van een stal waar ze 24/7 buiten stonden, mijn pony's hadden het goed (ik deed alles zelf) maar je zou er eens moeten gaan kijken naar de andere paarden, dan springen de tranen in je ogen ... Maarja, ze staan wel 24/7 buiten, met schuilstal, en daar wordt ook mee geschermd als pluspunt van de stal ...
Nu sta ik op een stal waar de meeste paarden vooral binnen staan, als ze buiten komen is dat voor een aantal een uur of 4 per dag, maar velen nog minder (en een enkeling niet door de eigenwijsheid van de eigenaar). Maar die paarden zien er zoveel beter uit dan de paarden op de eerdergenoemde 24/7 stal.

Dus ja, 24/7 buiten is niet heilig, dit kan wel goed zijn voor je paard als je alles goed voor elkaar hebt, en er elke dag tijd in steekt (hier was ik ook enkel bezig met alles rondom de paarden ipv met de paarden zelf, nadat ik klaar was met het dagelijkse werk was het kaarsje fysiek op ... ). Maar hoeveel mensen hebben dit? Daar zou je nog van verschieten...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:03

Nina_rex schreef:
Binnen staan ze toch pas écht op postzegelstukjes? ;) Je hebt echt geen enorme lappen grond nodig om tegemoet te komen aan de basisbehoeften van paarden!

Good point :j!!

Sammie, ik geloof niet dat er hele rassen zijn die niet geschikt zouden zijn om buiten te staan. Sommige individuen misschien, maar de gangbare rassen die wij in NL houden? Die kunnen prima buiten ;) (met de juiste buitenomstandigheden).
Het boeit wel degelijk, als namelijk blijkt dat 80% liever in een stal staat en 20% in de blubber, hoef je die discussie iig nooit meer te voeren. Overigens is in de blubber IMO geen goede buitenomstandigheid.
Ik snap niet wat het gezegde : klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt te doen heeft met jouw post :o ?

Ikke, ik maak me geen illusies, ervaring genoeg om een gefundeerde mening hierover te hebben ;).
Ikke; de gemiddelde leeftijd van slachtpaarden is anders schrikbarend laag... en dat heeft weinig te maken met de huisvesting hoor maar toch.
Er is geen heilige waarheid maar ik denk zeker wel een meerderheid (as in als paarden een mening zouden hebben inzake huisvesting) helaas luisteren we daar alleen niet naar.
Laatst bijgewerkt door Sees op 03-10-13 15:04, in het totaal 2 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:03

ikke schreef:
[
liljebo schreef:

En als ze echt konden kiezen, zou een enkeling nog graag even de deur achter zich dicht doen om ongestoord te kunnen pitten (of eten, of..... uw fantasie is de enige beperking).

Hm ja, dat ook.Mits ze die dan ook weer zelf kunnen openmaken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:06

Ik heb nog nooit begrepen waarom je wel een paard op stal zou willen zetten.
Geeft extra werk, en kost ook nog extra geld.

Maar land moet idd wel toe laten. Hier hebben ze land zat en zandgrond.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-10-13 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:09

Ik vind dat het wel meevalt met de 24/7 pleiters hoor? Er zijn hier heel weinig die zeggen dat er 24/7 moet volgens mij. Dit word in veel discussies door 22/7 stal mensen gezegd maar wie zeg er hier nu werkelijk dat 24/7 buiten MOET? Er zit nog heel wat tussen. Er wordt alleen door veel mensen gezegd dat een paard minstens een dagdeel naar buiten moet kunnen. Daar ging deze discussie niet over maar volgens mij zegt niemand dat 24/7 buiten moet? Maar minstens een dagdeel buiten.