Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:00

Brendaaaa schreef:
Wat het ermee te maken heeft, is dat het mij verbaasd dat dat algemeen geaccepteerd lijkt te zijn, en het volledig op stal houden van paarden niet.

Als iemand mij verteld dat die een leeuw in z'n tuin van 3 bij 3 wil houden omdat die geen grotere/geschikte tuin heeft, dan zeg ik ook niet; oh helemaal goed, ik begrijp dat je geen mogelijkheid tot een grote tuin hebt!
Als we toch andere dieren erbij gaan betrekken..

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:03

@Tita: puur uit nieuwsgierigheid, waarom beviel je 24/7 buiten niet?En hoevaak komen je paarden nu per dag buiten?

Ik zelf vind het belangrijk dat een paard overdag buiten komt, maar dat 24/7 buiten hoeft van mij niet
Mijn paard word er ook niet gelukkig van, en haar welzijn kelderde met de dag naar beneden hier op de klei!!
Ik vind het belangrijk dat een paard een aantal uren per dag lekker zn ei kwijt kan, en als de mogelijkheid tot grazen er is dat wel heeeel fijn is./ Voor mij is dat een vereiste, maar dat komt omdat ik de mogelijkheid heb om een keus daarin te maken omdat ze niet aan huis staan.
Als ik de mijne naar de paddock breng moet je niet menen dat ze daar zonder een shaggie kop in gaat, ze vertikt het eerst om de paddock in te gaan want het gras is toch wel veel leuker :P

tita

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:07

Mijn merrie werd doodziek van 24/7 op de weide blijkbaar was het voor haar niet voldoende.
Mijn oudje vind het heerlijk 24/7 maar zodra hij op stal komt gaat hij slapen en met een lekkende hartklep wil ik dat ie voldoende rust houdt en in de weide blijft hij eten.

Als er wind komt flinke storm dan raakt ie geheel in paniek... met alle gevolgen van dien ivm hartklep, hij gaat ook gewoon door draad heen.

De paarden komen er in de winter een uur uit in de paddock, mijn oudje krijgt een winter weitje zolang het droog is dus die komt dan 2 uurtje buiten.
Dan kom ik zelf bijna dagelijks dus een van de 2 staat dan weer ruim 2 uur in de paddock (vinden ze beide niks aan)

In de zomer gaan ze van 10-17 naar buiten tenzij er veel dazen zijn of heel veel zon 6-13.
Gelukkig staan ze nu weer buiten na 2 weken regen ik hoop zo lang mogelijk ...ze gaan naar binnen zodra de weide te nat wordt ivm kleigrond.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:10

Col, idd je kunt niet door te verwijzen naar andere diersoorten, het welzijn op paardengebied goedpraten. En áls we dat per se wel willen, hoe staat iedereen er dan tegenover als ik mijn hond de hele dag in een bench zou doen die net 2x groter is dan hijzelf, en slechts 4 uurtjes per dag zou laten rondhuppelen? En als het regent, zou je je hond dan in z'n eigen bench laten poepen :+ ?

Wauw Horsetopshop _/-\o_ dát is IMO echte liefde voor je dier :j .

Chelle_dora, het vervelende is dat veel mensen helemaal niet (willen) zien dat hun dier stress heeft of gelukkiger zou kunnen zijn onder andere omstandigheden. Waarom is het of 2u naar buiten óf meteen 24/7h? Er zit toch heel veel tussenin? Waarom niet van 's morgens vroeg tot 's avonds laat naar buiten?
Ik heb misschien iets meer keus dan jullie maar ook ik ben verschillende keren verhuisd omdat de omstandigheden voor mijn paarden verslechterden hoor. Ook ik heb op + 30min rijden gestaan, ook ik heb uren naast de wei gestaan om maar te zorgen dat paardlief genoeg buiten kwam etc etc.
Misschien moet je wel het beste maken van wat je hebt, ik zeg alleen dat ik er vóóraf dan dus waarschijnlijk niet aan zou beginnen ;).
En nogmaals, appeltjes zeggen niets over de geestelijke gesteldheid ;).

Eileen333, dat reizen zal ook niet altijd makkelijk zijn, petje af!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:12

Sees schreef:
Col, idd je kunt niet door te verwijzen naar andere diersoorten, het welzijn op paardengebied goedpraten. En áls we dat per se wel willen, hoe staat iedereen er dan tegenover als ik mijn hond de hele dag in een bench zou doen die net 2x groter is dan hijzelf, en slechts 4 uurtjes per dag zou laten rondhuppelen? En als het regent, zou je je hond dan in z'n eigen bench laten poepen :+ ?

Chelle_dora, het vervelende is dat veel mensen helemaal niet (willen) zien dat hun dier stress heeft of gelukkiger zou kunnen zijn onder andere omstandigheden. Waarom is het of 2u naar buiten óf meteen 24/7h? Er zit toch heel veel tussenin? Waarom niet van 's morgens vroeg tot 's avonds laat naar buiten?
Ik heb misschien iets meer keus dan jullie maar ook ik ben verschillende keren verhuisd omdat de omstandigheden voor mijn paarden verslechterden hoor. Ook ik heb op + 30min rijden gestaan, ook ik heb uren naast de wei gestaan om maar te zorgen dat paardlief genoeg buiten kwam etc etc.
Misschien moet je wel het beste maken van wat je hebt, ik zeg alleen dat ik er vóóraf dan dus waarschijnlijk niet aan zou beginnen ;).

Je hoeft niet met die voorbeelden te komen hoor. 'Mijn hond' is al erg genoeg, ter vergelijking. Want dat is ook niet voorzien in basisbehoeftes.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:14

Tita: dat is toch mooi genoeg?Ik versta onder 24/7 binnen dat ze alleen een uur eruit komen voor training.
Want veel paarden worden in de winter echt niet gelukkig van uren buiten staan, sommige paarden worden daar juist weer heel onrustig van.
Ik zelf vind het van belang dat een paard zowieso iedere dag zn eigen sprintje kan trekken en kan gaan doen wat hij zelf wil zonder in het gareel te moeten lopen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 13:14

absque_dubio schreef:
Brendaaaa schreef:
Wat het ermee te maken heeft, is dat het mij verbaasd dat dat algemeen geaccepteerd lijkt te zijn, en het volledig op stal houden van paarden niet.

Als iemand mij verteld dat die een leeuw in z'n tuin van 3 bij 3 wil houden omdat die geen grotere/geschikte tuin heeft, dan zeg ik ook niet; oh helemaal goed, ik begrijp dat je geen mogelijkheid tot een grote tuin hebt!
Als we toch andere dieren erbij gaan betrekken..

Volgens mij is het voor een leeuw ook niet algemeen geaccepteerd, en daar heb ik het niet over, niet over wilde beesten in je achtertuin. Ik heb het over HUISDIEREN die wij tegenwoordig in huis hebben.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:15

Geryon schreef:
Sees schreef:

Je hoeft niet met die voorbeelden te komen hoor. 'Mijn hond' is al erg genoeg, ter vergelijking. Want dat is ook niet voorzien in basisbehoeftes.

En wat zou je hond er van vinden dat jij naar je werk bent en dus 6 a 8 uren buiten meot staan in weer en wind zonder beschut te kunnen gaan zitten?Wedden dat ie de buurt bij elkaar jankt?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:17

Geyron, ik heb niet eens een hond dus ...;).

Het was een voorbeelden en omdat mensen allerlei voorbeelden aanhaalden dacht ik, er zitten toch zoveel honden liefhebbers op dit forum, eens even kijken hoe ze daar op reageren. En voila, jij komt meteen alweer met iets, een hond mag niet alleen maar we accepteren massaal dat paarden wel alleen staan ;).

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:18

@ Marus hier in de omgeving is het of niet te betalen of je moet het zelf doen en als je fulltime werkt is het onmogelijk, en ook als je parttime werkt is het eigenlijk niet te doen.

Dus ze komen in de ochtend los en eind middag ben ik er weer :j en eerlijk is eerlijk bij regen hinnikt mijn oudje naar iedereen haaal me binnen :D

Ik ben ook blij met deze constructie en ik moet er eind voor rijden 17 km terwijl er 2-3 km van mijn huis 3 stallen zitten

Maar ik kijk ook nog verder zoals voorbeleid paard krijgt 7x per dag eten pony krijgt 6x per dag en dadelijk om 13.00 ook extra subli-voer...
En een luik om naar buiten te kijken en hele grote deur om over de stal te hangen dus niet opgesloten in 4 kale muren :D dus helemaal top
Laatst bijgewerkt door tita op 25-09-13 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:18

Marus schreef:
Geryon schreef:

En wat zou je hond er van vinden dat jij naar je werk bent en dus 6 a 8 uren buiten meot staan in weer en wind zonder beschut te kunnen gaan zitten?Wedden dat ie de buurt bij elkaar jankt?

Dat verschilt per hond. Er zullen vast wel honden zijn die dat fijn vinden (als ze een maatje hebben).. Maar denk 99% van de honden niet :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:20

Sees schreef:
Geyron, ik heb niet eens een hond dus ...;).

Het was een voorbeelden en omdat mensen allerlei voorbeelden aanhaalden dacht ik, er zitten toch zoveel honden liefhebbers op dit forum, eens even kijken hoe ze daar op reageren. En voila, jij komt meteen alweer met iets, een hond mag niet alleen maar we accepteren massaal dat paarden wel alleen staan ;).

Het is andersom. We accepteren juist dat honden alleen kunnen, en allerlei andere sociale dieren. Bij paarden is het een stuk minder geaccepteerd, maar doordat alle andere sociale dieren wel alleen mogen (volgens het overgrote deel van nederland dan) hebben mensen (al dan niet onbewust) zoiets van dan kan een paard ook wel alleen staan.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:24

Waarom hebben we het nu weer over weidegang in weer en wind zonder schuilmogelijkheid :+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:25

Altijd die uitersten en stomme vergelijkingen om je eigen flauwekul goed te praten

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 13:25

Sees schreef:

Een grote bench of een stal, is het niet zo dat er zat honden overdag in een bench verblijven als baasjes werken? Een woonkamer of een paddock. Is het niet zo dat veel hondenbezitters het dier alleen achterlaten in de wonign en veel paardeneigenaren hun paar in de paddock zetten?

Feit is dat wij een dier beperken in zijn ruimte en beweging. Wil je het écht goed doen? Hou dan uberhaubt geen dieren. Geen enkel dier kunnen wij bieden, of ook maar close, met wat het in de natuur heeft. Toch vermoed ik dat mijn dikke katten heel gelukkig zijn met hun beperkte leven in huis (ze komen niet buiten hooguit in de tuin als wij ook buiten zijn). Ik vermoed dat mijn paard ook niet minder gelukkig zou zijn als hij alleen op stal zou staan en ik lekker elke dag minimaal 3 uur met hem buiten de stal bezig ben.
Ook geloof ik dat mijn cavia's niet minder gelukkig zijn omdat ze in een hok wonen en niet in een bos.

Je kunt mij niet wijsmaken dat een paard nu heel veel meer comfort en plezier haalt uit het staan in een paddock dan in een stal. Een paddock is een zandbak, met wellicht wat hooi erin gegooid om te knabbelen (wat op stal ook kan), maar is bij lange na geen groot weiland. De meeste paarden die ik dan zogenaamd 'diervriendelijk' in een paddock zie staan, zie ik in een hoekje zich te pletter vervelen. Gebeurt niks.... Ik zie ze niet lekker rondrennen of zo, ze kunnen niet grazen etc. Imo; het maakt mij geen bal uit of je paard 24 uur per dag in een (ruime, lichte stal met frisse lucht) staat of 24 uur per dag in een paddock.
Ik merk wel vaak dat mensen het ontbreken van een weiland in de winter, 'goedpraten' omdat hun paard in de paddock staat de hele dag. Ik vraag mij dus af; is dat nu wérkelijk een verschil of nemen we onszelf daarmee in de maling?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:27

Marus, ik ben geen hondekenner maar dat denk ik niet ;-). Ik denk dat heel veel te maken heeft met gewenning. Ik zou sowieso nooit een hond alleen nemen en al helemaal niet zo lang alleen laten ziten TENZIJ ik een heel groot stuk eigen land zou hebben waar ze op zouden kunnen lopen. Daarom heb IK ook geen hond maar ik geloof best dat er honden zijn die wel gelukkig zijn in de door jou geschetste situatie. Ik vraag me alleen af of ze niet gelukkiger zouden zijn in een andere situatie ;).

En als je deze vergelijking naar paarden trekt, ook dit is (veelal) weer een kwestie van gewenning. Ja ook mijn doorgewinterde buitenpaarden (en om eventuele aannames dan ook maar meteen uit de wereld te helpen; ja ik heb een stal) staan na twee dagen van aaneengesloten baggerweer in de vorm van regen als verzopen katjes bij het hek omdat ze er genoeg van hebben en naar binnen willen. En ja dan zet ik ze heus wel eens op stal en ja dan trekken ze bij. En toen ze net 24/7 naar buiten gingen (nogmaals ze staan niet per definitie 24/7, wij hebben de luxe dat we dat zelf bepalen) waren ze doodmoe, ze moeten er wel even aan wennen. Maar heel veel is gewoon terug te voeren op gewenning.

Een paard is er simpelweg niet voor gemaakt om (teveel) op stal te staan, dat wij het wel doen en dat ze het accepteren wil nog niet zeggen dat het oké is.

Maar je geeft daarmee geen antwoord op mijn vraag ;).

Tita, dat je een oudje wat meer rust gunt op stal, begrijp ik overigens volledig. Die hebben toch vaak minder reserves en leveren soms teveel in bij slecht weer.
Laatst bijgewerkt door Sees op 25-09-13 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:31

Die van mij staan allemaal 24/7 buiten en een klein groepje heeft een schuilstal.
We hebben wel de hardere rassen die het heerlijk vinden buiten te blijven.
Onze 2 nrpssen en kwpn hebben het wat sneller koud en stonden snachts op stal of met een deken op buiten.
Ik merk dat die van mij rustig zijn in gedrag en totaal niet heet.
Die van mij krijgen de hele dag beweging en voelen zich prettig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:33

Met veel posters de voor en tegenstanders van op stal staan ben ik het eens. Uitgangspunt moet je paard zijn. Het ene paard staat nu eenmaal wat verder van de natuur af als het andere. Persoonlijk denk ik hoe verder het paard van de natuur af staat hoe gemakkelijker hij binnen te houden is en wellicht zelfs de voorkeur geeft aan binnen zijn.

De jongste bij ons is opgegroeid in de kudde in de Pyreneeën en in alles merk je dat zij nog heel dicht bij de natuur staat. Zij zal nooit haar inloopstal in gaan.
De oudste is in NL geboren en altijd onder de mensen geweest als veulen, wel altijd buiten op een wei en hij gaat heel gemakkelijk in de stal. Zoals een poster hierboven ook al schreef het verschil in paarden is gewoon heel erg groot. Bij ons kan de oudste heel goed in zijn inloopstal staan om af en toe met een diepe zucht naar de waterbak te sjokken als hij dorst heeft :P terwijl de jongste graag galoppeert en dartelt buiten en hoe groter het oppervlakte hoe blijer zij is. De oudste heeft dat gewoon nooit gehad, ook niet als drie jarige.
Er zijn ook hondjes die graag de hele dag bij baasjes op de schoot zitten en honden die aan paar uur uitgelaten worden nog niet genoeg hebben. Zo is het volgens mij ook met paarden.
Zelf heb ik heel bewust de keuze gemaakt om mijn paarden aan huis te houden en altijd buiten. De consequentie van die keuze is dat we daarvoor hebben moeten verhuizen naar Frankrijk omdat wat wij wilden voor ons en onze paarden in NL niet te betalen is. Dat moet je ook maar kunnen en willen want ook ieder mens is anders. De een zet nu eenmaal gemakkelijker het paard op stal als de ander.
Het argument van “het is een wedstrijdpaard, dus in verband met blessures blijft hij binnen”, is een argument waarover verschillend gedacht wordt. Van Carl Hester weet ik dat hij altijd zijn paarden elke dag weidegang geeft en naast het grand prix werk ook regelmatig buiten in een buiten rit rijdt. Ik ben het eens met een poster dat goed stalmanagement veel blessures buiten op de wei kan voorkomen. Fijn dat op die stal geen blessures zijn voorkomen veroorzaakt door het buitenstaan.
Ook ben ik geen voorstander wat ik veel heb gezien op een stal, van mensen die een uurtje komen, paard naar buiten gooien waardoor paard ontploft en dan vervolgens als hij helemaal uit zijn plaat is gegaan weer binnen zetten. Dat lijkt me gewoon niet goed voor het beenwerk enz. Maar als een paard binnen een ruime nette stal heeft met zicht op vriendjes of met zijn tweeën in een grote stal, dan lijkt me er niet zoveel aan de hand als paard dat verdraagt. Zeker niet zoals een posters beschreef wat zij allemaal doet om paard buiten te laten komen aan de hand en ook zeker niet als hij elke dag een dagdeel fijn met vriendjes naar buiten mag.
Wat ik wel merk is dat de jongste ook in de winter altijd soepel is om te rijden want ze is de hele dag buiten en beweegt erg veel van nature. Een paard dat op stal staat zal veel bewuster los gewerkt moeten worden want van staan op 6 vierkante meter wordt je natuurlijk veel stijver.

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:36

Ik kan hier uitgebreid omschrijven hoe ik het voor elkaar heb. Maar in mijn optiek moeten pensionstallen/pensionstalhouders/maneges veel meer hun verantwoording nemen in hoe zij een paardwaardig leven kunnen aanbieden aan zijn of haar “hotelgasten”. Want daar gaat het in de meeste gevallen mis!!

Een paard is en blijft een dier en daar beleven we allemaal veel lol aan, maar zo’n paard heeft bepaalde natuurlijke behoeften en daar moeten wij in kunnen voorzien en daar hoort vrij bewegen en buitenlucht iedere dag bij, ik zou na 1 uur op het toilet al knettergek worden....

Ik snap niet dat er dure pensionstallen uit de grond worden gestampt met dure bakbodems, maar waarom er niet wordt geïnvesteerd in tientallen zand paddoxs. Natuurlijk is niet overal de grond geschikt voor jaarlijkse weidegang, maar een paddox met een slowfeeder/palletbox met hooi erin voorziet wel deels in de natuurlijke behoeften van een paard in de winter. Iedere keer weer sta ik huilend bij een nieuw complex, zo zonde! Hetzelfde verhaal met stallen met totaal dichte zijwanden.

Natuurlijk hoeft niet iedereen zijn dier 24/7 te houden, maar paardwaardig moet kunnen als het maar wordt ingezien! Hoe heerlijk is het om je paard heerlijk in een winterzonnetje te zien liggen zonnenbaden in de paddox! En waarom staan veel dieren na 5 minuten in een paddox alweer bij het hek, vaak weten ze dat ze er maar even mogen staan, vaak staan ze alleen, vaak krijgen ze daar geen eten……

Mijn instructrice verkocht haar Prix sint George paard wat ook in de winter in weer en wind buiten stond overdag met dekens naar 1 van de grootste stallen in NL, na een maand heeft ze hem opgehaald, was niets meer van het hele dier zijn voorkomen/uitstraling over, zielig hoopje, hij liep van de stal naar de bak en weer terug….

In mijn ogen begint het bij het inzien en zoeken naar mogelijkheden en de mentaliteit van pensionstallen en maneges, de nieuwe generatie zou ook moeten meekrijgen dat dit niet natuurlijk is!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:36

Buren van mij hebben hun hond overdag ook van 8 tot 5 in de bench, dan mag ie er even uit, en gaat dan vervolgens weer in de bench rond 10 uur 11 uur tot de volgende morgen 7 uur, even plassen poepen en dan is het weer in de bench tot 5 uur.
Vind ik ook net zo erg voor het beest.
En 1 heeft dan ook nog een bench waar ie niet eens met zijn kop omhoog kan staan, maar moet ter hoogte van zijn rug blijven, hoger komt ie niet.
Staat namelijk met zijn rug tegen de bovenkant aan.
Zal ie heus inmiddels aan "gewend" zijn, maar of het diervriendelijk is, ik vind van niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:37

Sees schreef:

Omdat het van de andere kant ook vaak of het ene uiterste is, of het andere uiterste. 24/7 de wei op, dan zijn de paarden gelukkig, als ze dat niet hebben zijn ze per direct zielig en kunnen ze zichzelf niet aankijken in de spiegel 's avonds voor het slapen gaan.
Ik heb inmiddels ook best wat stallen gezien met m'n pony, het blijft een oneindige zoektocht naar wat het beste is voor je paard.
En jij was er misschien niet aan begonnen, maar ik wilde nou eenmaal graag een paard en ik heb niet de mazzel dat ik ergens op de Veluwe geboren ben, dus doe ik er hier in de randstad alles aan om het voor mijn pony zo prettig mogelijk te maken. Ik heb hiervoor ook op een stal in rockanje gestaan en dan ging ik met de metro en de bus en een stuk te voet ernaartoe. Stond ze de hele dag buiten maar ik zag dat m'n pony er zeer op achteruit ging en ik had niet de puf om goed op m'n dier te letten door het vele reizen. Tja, heel vervelend maar dan zoeken we een middenweg. Wat heeft het dier eraan als je niet je volledige aandacht eraan kan geven? Helemaal niks :)

Begrijp me niet verkeerd hoor, want wanneer de kans er is verkassen we naar een boerderie ergens ver weg en kan ik het precies doen zoals ik het prettig vind. Helaas heb ik dat hier in de randstad niet en heb ik me te houden aan enkele regels, en denk ik dat ik het hier op deze stal voor m'n pony prima voor elkaar heb. Wat ik al zei, het alternatief is de hit-actief stal een stukje verderop, waar ze de hele winter in hun eigen oliebol staan en op een veel te klein stuk staan met z'n allen.. Sorry maar daarvoor bedank ik ook vriendelijk :)
En ik ga m'n pony er ook niet voor weg doen omdat ze ergens anders wellicht wel gelijk de hele dag door de wei op kan, ook in de winter. Heel vervelend voor pony maar over een jaar kan ik wellicht hetzelfde bieden en dan blijft ze lekker bij mij. Ik heb de verantwoording genomen voor een pony in de randstad, dus zorg ik ervoor dat ik het beste ervan maak voor de pony, zolang als dat nodig is.
En met de geestelijke gesteldheid van de pony is niks mis, evenals de lichamelijke gesteldheid, ik heb ook nooit beweerd dat de appeltjes garant staan voor geestelijke gesteldheid :)
Er is hier trouwens ook wel een stal (weer een stuk verderop) waar ze de hele dag buiten kunnen staan. Dan hebben ze allemaal een eigen winterpaddock. Een postzegel waar ze hun reet niet in kunnen keren en het hooi op het zand krijgen, waardoor ze te veel zand naar binnen krijgen. Ja, ook daar bedank ik voor. Ben ik niet egoistisch of onwetend, maar ik weeg alle nadelen tegen elkaar af om m'n paard zo lang mogelijk mee te laten gaan. :)
De mijne staat op stal en ze staat daar prima. Ja, dan moet ik zelf meer moeite doen om haar lang buiten de box te houden maar dat vind ik niet erg. Ik heb een paard om ermee bezig te zijn dus zal ik die taak ook met alle liefde en plezier vervullen. Wat ik al zei, ik ga er liever iedere dag heen dat ik meteen kan ingrijpen wanneer het mis gaat, dan dat ik straks net een paar dagen te laat ben en het niet goed met d'r gaat.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:57

hmmz ik ken 2 kanten,vroeger woonde ik onder de rook van rotterdam,dat betekende swinters de paarden op stal ,zomers 24/7 buiten...

uiteindelijk heb ik de laatste jaren dat ik daar op stal stond mijn paard ook in de zomer snachts binnen gezet,waarom?? er stond amper meer gras ( tja wei is schaars in de randstad en zo stonden dus op nog geen 3 hectare land vaak 20 paarden in de zomer) ,en het enige wat mijn paard deed was bij het hek staan en graven,hele gaten nog wel liefst...hij was happy op stal met lekker eten ,en smorgens ging hij dan naar buiten ( waar hij zich omdraaide bij het hek en de hele dag stond te klauwen omdat ie naar binnen wilde)..

ik weet het niet hoor,denk dat wij als mens meer schuld gevoelens hebben als dat een paard last heeft van op stal staan...

wij hebben ze nu jaren aan huis staan,dat betekend in de zomer smorgens naar buiten en rond 7 uur savonds naar binnen,in de winter staan er 3 in een uitloopstal dus en 1 zet ik daar overdags bij ( vind ze NIET leuk,ze wil gewoon op stal staan nl) en 1 kan uitlopen in de bak en in zijn stal staan,maar die staat liever op stal als in de bak..
( als het bar slecht weer is ,laat ik overigens het paard wat bij de andere gezet wordt gewoon naar stal gaan,dan staat ze toch alleen maar aan het hek te wachten tot ze eruit gehaald wordt)

tja...ik heb absoluut niet het idee dat de paarden stal als een straf zien :n

verder zie ik geen nut in paarden met heel slecht weer naar buiten te zetten,vraag me altijd ook af of een paard wel in landen als nederland zou blijven als het de kans had te migreren,denk dat paarden ip zouden wegtrekken naar droge landen met meer natuurlijk voedsel als ze hier eten,denk dat er geen paard zou kiezen om ergens in een blubweitje in regen en wind te blijven staan :n

maar goed,hier staan ze dus zowel op stal als op een wei,en verschil in gedrag ,nope...ze zijn vaak zelfs gelukkiger op stal als op het land...

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:00

Mir_horses schreef:
En dan nogmaals: de mensen die hier 'fel' reageren hebben waarschijnlijk veel ruimte om zich heen en hun paard 24/7 buiten staan.

Tja, ik woon in Amsterdam :+ . Mijn paarden staan echter op een half uur rijden van mijn huis af. 33 kilometer om precies te zijn. Ze staan echter wél 24/7 buiten in de zomer/herfst/lente en alleen in de winter 's nachts op stal (is mijn eigen keus). In de zomer hebben ze een schuilstal als bescherming tegen slecht weer.

Alles kan! Als je er maar wel moeite voor doet.

Ik krijg er kriebels van dat er nog steeds paarden 24/7 op stal staan. Maar dat is mijn mening en de keuze voor mijn stal is mijn keus. Iedereen moet doen waar hij/zij zelf gelukkig van wordt.

Geef echter niet als reden op dat je in de Randstad woont, want werkelijk: Dat is gewoon een slecht excuus. Geeft dan aan dat je niet zoveel tijd/mogelijkheid/energie/geld voor je paard over hebt. :Y)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:03

ow...dus alle paarden die rond a'dam wonen kunnen bij jou op stal komen staan,daar is plek voor??

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:05

Bij ons op stal is het land alleen voor de manege ponys. De pensionpaarden staan veel op stal, worden dagelijks gereden en staan misschien hooguit een uur per dag in de buitenbak los.
Enkele pensiongasten huren een landje waar ze hun paard overdag heen brengen en savonds ophalen.
Tja, je moet het maar willen, ik zou mijn paard er nooit stallen :)