Hoelang vinden jullie dat je paard buiten moet komen per dag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 11:20

Twiggy2008 schreef:
24/7 buiten, voor minder ga ik niet. Ik heb een insuline resistent paard, die overdag lekker op de wei staat vanaf april tot ca. november. 's Avonds gaan ze de paddock op (dan gaat het hek naar de wei dicht). Op onze paddocks hebben we een schuilstal en krijgen ze hooi gevoerd. 's Morgens gaat het hek naar het land open. Ideaal. In de wintermaanden staan ze dan op de paddock met schuilstal. We doen het zelf met vier meiden onderling. Wil nooit meer anders. Ben zo klaar met pensionstallingen, die maar niet snappen dat een paard met IR niet fulltime op het land kan, maar dat zo'n paard ook recht heeft op vrije beweging. Dus gewoon lekker buiten met zijn vriendjes. Zoals het hoort. Voor elk paard.

snap ik helemaal.
ik heb ook de overtuiging, waar een wil is, is een weg. Toen ik een huis had zonder mogelijkheid om een paard erbij te zetten is het me steeds gelukt een plek te vinden in het belang van mijn paardje, soms mistte ik dan wat, ja jammer dan, zijn belang stond voorop, daarna kwam die van mij.

lovepony1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 11:28

ik vind dat een paard recht heeft op minstens 1 uur of langer buiten per dag

joyfordogs

Re: Hoelang vinden jullie dat je paard buiten moet komen per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 12:34

1uur????en de rest van de tijd op stal?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 12:56

donna123 schreef:
Het hele jaar door 24 uur per dag buiten :)
dat doen paarden in het wild ook.
En waarom zou je een paard 's nachts op stal zetten? Het zijn geen nestdieren maar ze slapen op de open vlakte niet in een hok van 3 bij 3!

Als ik mijn paard in de winter 24/7 buiten zou zetten heeft ze gigantische mok, ja heb het al geprobeerd. Dit is dus geen optie voor die van mij, en daarom gaat ze in de nacht naar binnen. Ze staat in de winter niet op het weiland maar in een paddock (gedraineerd) die bijna altijd droog is.

In de zomer staat ze wel 24/7 buiten.

_SamanthaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 13:19

Zomers staan onze paarden 24/7 buiten in de wei, met een mogelijkheid om op de paddock te worden gezet als het regent met een afdak. En in de winter staan onze paarden ongeveer 5 a 6 uurtjes buiten, ligt natuurlijk wel aan het weer hoe lang ze buiten staan.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:03

Wiwabalia schreef:
donna123 schreef:
Het hele jaar door 24 uur per dag buiten :)
dat doen paarden in het wild ook.
En waarom zou je een paard 's nachts op stal zetten? Het zijn geen nestdieren maar ze slapen op de open vlakte niet in een hok van 3 bij 3!

Als ik mijn paard in de winter 24/7 buiten zou zetten heeft ze gigantische mok, ja heb het al geprobeerd. Dit is dus geen optie voor die van mij, en daarom gaat ze in de nacht naar binnen. Ze staat in de winter niet op het weiland maar in een paddock (gedraineerd) die bijna altijd droog is.
In de zomer staat ze wel 24/7 buiten.

Dat is dus ook buiten, krijgt die van 24/7 op padock ook mok?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:04

In de zomer eigenlijk 24/7 maar dit is helaas niet mogelijk voor mij. Mijn paard staat nu ongeveer 10 uur per dag op de wei. In de winter vind ik 4 a 5 uur paddock verdeeld over 2 a 3x per dag minimaal.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:11

M_D_H schreef:
Blubber... Nee...
Oogkleppen... Ja

Hoezo?
Mijn zeer sterke voorkeur heeft 24/7 buiten staan.. Ik zou me erg schuldig voelen als mijn op stal zou staan. Waarom dan oogkleppen?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:20

Sodeletuut schreef:
M_D_H schreef:
Blubber... Nee...
Oogkleppen... Ja

Hoezo?
Mijn zeer sterke voorkeur heeft 24/7 buiten staan.. Ik zou me erg schuldig voelen als mijn op stal zou staan. Waarom dan oogkleppen?

omdat je schijnbaar niet in staat bent je te verplaatsen in de individu...
je beweert dan maar gewoon dat het paard een gewoontedier is en dat wij het paard daarin stimuleren...
dan zeg ik dat jij oogkleppen op hebt...
als voor jou het enige juiste antwoordt is 24/7 buiten, ondanks de gevallen die hier worden genoemd waarin de paarden zelf aangeven dit liever niet te willen, dan heb jij oogkleppen op...

nogmaals, het blijven individuen en zoals eerder is aangegeven, jij kan niet vanaf je pc zien of mijn paard een gewoontedier is en ik dus een "slechte" eigenaar, of dat mijn paard een individu is die zelf aangeeft dat het genoeg voor hem is en dat hij naar binnen wilt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:22

In het geval van mijn paard:

In de zomer 24/7 en in de winter overdag buiten en snachts op stal!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:23

Mijn paard staat 24/7 buiten, ook in de winter. Ik zou haar zielsongelukkig maken als ik haar op stal zou zetten :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:23

M_D_H schreef:
omdat je schijnbaar niet in staat bent je te verplaatsen in de individu...
je beweert dan maar gewoon dat het paard een gewoontedier is en dat wij het paard daarin stimuleren...
dan zeg ik dat jij oogkleppen op hebt...
als voor jou het enige juiste antwoordt is 24/7 buiten, ondanks de gevallen die hier worden genoemd waarin de paarden zelf aangeven dit liever niet te willen, dan heb jij oogkleppen op...

nogmaals, het blijven individuen en zoals eerder is aangegeven, jij kan niet vanaf je pc zien of mijn paard een gewoontedier is en ik dus een "slechte" eigenaar, of dat mijn paard een individu is die zelf aangeeft dat het genoeg voor hem is en dat hij naar binnen wilt...

Ik geloof dat ik nergens heb gezegd dat 24/7 het enige juiste antwoord is. Maar ik geloof niet dat ALLE paarden waarvan mensen denken dat ze niet buiten willen staan, dat niet uit gewoonte hebben. Ik heb nergens gezegd dat er geen uitzonderingen mogelijk zijn, maar ik ga er wel vanuit dat een beetje een goed gezond paard die bewegingsvrijheid als prettiger ervaart dan opgesloten staan. Maar beweer nu alsjeblieft geen dingen die ik niet heb gezegd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:25

Er zijn inderdaad paarden die geconditioneerd zijn op het krijgen van eten (binnen) en daar op staan te wachten (ijsberen). Ik denk ook dat dit (vaak dus niet altijd) een patroon is wat doorbroken kan worden. Dit kost alleen tijd.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:34

Ik ben het eens met sodeletuut, maar kan inderdaad niet per individu spreken.
Voor mijn zeer sociale merrie had ik een tinkerruin die geïmporteerd was en ik wil niet eens weten wat allemaal had meegemaakt. Toen hij in Nederland kwam is hij 5 jaar lang van een oude vrouw geweest die hem in een donkere schuur tussen de schapen had neergezet. Ik ben 3 jaar lang bezig geweest hem sociaal te krijgen, het ging echt niet :n Ik gunde het hem zo van harte, maar alles wat binnen een meter in zijn buurt kwam en 4 benen had werd in elkaar getrapt. Behalve op het land, dan had die te vreten dus was het goed :)
Ondanks dat is mijn ideaalbeeld nog steeds dat een paard in kuddeverband hoort en eveneens dat ideaalbeeld van 24/7 buiten. Ik geloof dan ook zeker dat dat per individu verschilt, maar dan wel omdat het of aangeleerd gedrag is, of het beestje dus in het verleden iets heeft meegemaakt waardoor de situatie voor het paard zelf op een andere manier ideaal is.
Wel vind ik dat er mensen zijn die er te makkelijk over denken. Ik bedoel daarmee niemand persoonlijk in dit topic, ik ga er van uit dat een ieder zijn beest zelf goed genoeg kent om het te kunnen inschatten, maar ik vind het bijvoorbeeld jammer dat er op de meeste manege's of andere plekken waar mensen over het algemeen de eerste aanrakingen met de paardenwereld hebben geen of weinig aandacht wordt besteed aan het belang van het buiten houden van paarden (opnieuw de uitzonderingen daar gelaten). Je krijgt tot in detail te leren welke borstel je eerst moet gebruiken en waar ze voor dienen, maar dat een paard over het algemeen het best buiten vertoefd of sociaal contact nodig heeft wordt niet veel meer aangeleerd. Daarom geloof ik zeker dat er veel paarden (teveel) op stal staan omdat mensen simpelweg niet beter weten of er het belang niet van inzien.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:39

NaomiJouke schreef:
Hallo bokkers,

Hoelang vinden jullie dat je paard buiten moet komen per dag.
*in de winter
*en in de zomer
Leg ook uit waarom je dat kiest

24/7 buiten in een kudde, winter en zomer. Wel met schuilmogelijkheden zodat ze daar gebruik van kunnen maken als ze daar behoefte aan hebben en genoeg ruwvoer ter beschiking om het kacheltje ook in de winter genoeg te laten branden. Erg grote voorkeur voor een omgeving die uitnodigt of zelfs verplicht tot bewegen.

Dit kies ik omdat ik persoonlijk vind dat dit het beste is, het sociaal contact vind ik erg belangerijk voor een sociaal dier en laten we eerlijk zijn, ook al doen we veel met onze paarden, het is toch maar max. een paar uurtjes per dag, die kudde is een veel belangerijker deel van het leven van dat paard. Daarnaast het bewegen, daar is een paard op gemaakt, neem alleen het hoefmechanisme al.
Voor het gemak van de mens speelt ook mee, door mijn paarden zo te huisvesten hoef ik me niet schuldig te voelen om een keer een weekje of 2 op vakantie te gaan, of als ik ziek ben een dagje over te slaan.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 30-06-13 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:47

rhian schreef:
onze paard staan s avonds aan de poort.. ze WILLEN gewoon naar binnen, haha... en het is net alsof je ze een tevreden zuchtje hoort slaken als ze in hun verse en schonen stalletje zet ( waar ze overigens ook zelf in lopen...)...

Ze gaan om 7 's ochtends naar buiten en om 7 s avonds weer naar binnen... :)

Is het dan niet perongelijk ook etenstijd?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:00

Het liefst natuurlijk 24/7 met schuilstal :+ . Óf de hele dag buiten en s'nachts naar binnen of schuilstal dicht. Vind dat toch een veiliger idee..

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 18:14

xSlvna schreef:

Ze staat in de winter overdag op de paddock, 's nachts op stal. De paddock is best veel droog, maar ze moeten hier in de nacht op stal. Echter ben ik erg blij met deze stalling, want hier in de buurt krijg je of 24/7 buiten in een blubberwei of ze staan hele dagen op stal, of ze staan wel buiten maar de stalling heeft geen weiland..

En geen weidegang voor mijn paard wil ik niet, ookal kunnen ze wel zonder, ik vind dat een paard lekker in een weiland moet kunnen grazen. Ze bewegen ook veel meer op de wei als in een paddock. In mijn ogen hoort dat gewoon..

naomiluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 18:30

in de winter doe ik meestal los zetten in een bak en wandelen en rijden

in de zomer zet ik der op het land en ga ik rijden

in het weekend is het anders want dan heb ik meestal wedstrijd

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 18:58

Wiwabalia schreef:
xSlvna schreef:

Ze staat in de winter overdag op de paddock, 's nachts op stal. De paddock is best veel droog, maar ze moeten hier in de nacht op stal. Echter ben ik erg blij met deze stalling, want hier in de buurt krijg je of 24/7 buiten in een blubberwei of ze staan hele dagen op stal, of ze staan wel buiten maar de stalling heeft geen weiland..

En geen weidegang voor mijn paard wil ik niet, ookal kunnen ze wel zonder, ik vind dat een paard lekker in een weiland moet kunnen grazen. Ze bewegen ook veel meer op de wei als in een paddock. In mijn ogen hoort dat gewoon..

Maar stel je mocht je eigen stalling bijeen stellen, wat zou je dan 's winters het liefst doen?

Ik zou, als mijn paard dit leuk vind, 24/7 paddock met schuilmogelijkheden en eten bij nat weer en 16 uur weide + 8 uur paddock met schuilmogelijkheden en eten in de droge periodes graag willen.
Zal dit ook proberen te idealiseren op de nieuwe stalling, als het niet lukt dat lukt het niet, maar zoals ik al vaker aanhaalde, 24/7 is het ideaalbeeld en daar ga je je op aanpassen, wat wordt geboden en wat wil je paard? Probeer van alles uit en geef het paard de tijd om aan zijn nieuw ritme te wennen
Heb je alle mogelijkheden en vind je paard het prima? 24/7 buiten. Blijft die na een week nog steeds ijsberen om naar binnen te komen? Tja dan komt die 's nachts binnen, doet die het niet meer blijft die fijn buiten.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:26

@ xSlvna; mocht ik mijn dame ooit aan huis hebben en ik had het geld om alles te doen en laten wat ik wilde, zou ik het net zo doen als op de stal waar ik nu sta, dus in de winter van 8 tot een uur of 11 in de paddock (zodra ik ga slapen zegmaar, daarvoor paard(en) even binnenzetten), en mocht het land het ''aankunnen'' mischien 2 of 3 uurtjes op het land, zolang het maar niet kapot gelopen word. Wel 's nachts op stal, maar ik zou dan een grotere boxmaat willen (iets van 4 bij 5 ofzo), met buitenluik en niet helemaal tralies dicht, dus dat ze in het gangpad ook over hun staldeur kunnen kijken.

In de zomer 24/7 buiten, zoals nu ook. Verder heb ik niet veel te klagen, stalling waar ik nu sta is prima, ruime boxen (3,5 bij 3,5) waar ze ook met hun hoofd overheen kunnen, ze hebben bij ons op stal ook boxen van 3 bij 5 en ik hoop in de toekomst zo'n box te krijgen, dat zou helemaal ideaal zijn.

En daarnaast is bij ons altijd te rijden i.v.m. achterbergbodems en toch nog best wel luxe, dus heb alles wat ik zou willen, stapmolen mis ik ook absoluut niet (had ik op mijn vorige stalling wel).

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:06

Die van mijn staan nu 24/7 buiten.
De hele zomer en mocht er iets zijn of erge noodweer dan zet ik ze binnen.
Sommige staan nu nog in pension omdat de stallen nog niet klaar zijn maar hun staan daar ook 24/7 buiten.
En in de winter per groepjes de paddock in.
Maar ze zouden wel minder buiten komen als thuis omdat je een paddock moet delen met een hoop paarden.
Maar als hier de bak klaar is dan gaan ze in de ochtend naar buiten en haal ze rond etenstijd weer naar binnen.
En als het ene stuk land in de winter goed bevroren is mogen ze daar op lopen.
En mocht het echt niet te doen zijn allemaal dan zet ik het erf af en kunnen ze daar in groepen lopen.
Tenzij het niet gevroren heeft.

Ik vind dat ze in de winter max 8 uur buiten moeten zijn ipv 24/7 op stal of enkele uurtjes.

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:18

van 1 april tot 1 oktober 24/7 op de wei en van 1 oktober tot 1 april van 12/7 paddock en snachts op stal met onbeperkt kuil en overdag in paddock ook is ook met schuilstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 00:18

mijn paard met exzeem (4 jaar) staat van smorgens vroeg tot savonds laat buiten, in de winter en in de zomer
mijn andere paarden (8 jaar (die heeft ook een lichte allergie voor steken van beestjes, maar die schuurt niet of zo) en 25 jaar) staan in de zomer dag en nacht buiten, in de winter van smorgens tot savonds

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 06:13

chikohaa schreef:
xSlvna schreef:
[
haha sorry, jij behoort dus precies bij het soort paardeneigenaren die we hier liever niet zien.

Alsof sportpaarden niet 24/7 buiten kunnen staan, én hoog in de sport lopen, én goed leven met maatjes (!!). Juist die paarden die zich door het buiten staan met andere soortgenoten en het 'scharrelen' over de wei presteren beter, want ze voelen zich beter, hebben minder gauw last van blessures (kunnen tegen een stoot), spierpijn etc. Ook weet ik uit ervaring dat de buitenpaarden een betere weerstand hebben en minder koliek gevoelig zijn dan de 'sportpaarden' ( :') ) die in hun box staan.

"Pony's kunnen veel soberder leven", neem aan dat mijn pony met veel volbloed-bloed (oh wat klinkt dat dom, hoog in het bloed, ofzoget) dan ook eerder behoort tot sportpaarden qua bouw, bloed etc. Word ook meer gereden dan gemiddeld wedstrijdpaard, en heeft nergens last van, nergens (althans tot twee jaar geleden, staat nu al twee jaar veel in een box omdat op de andere stalling geen rijhal is).

Uiteraard zijn er paarden die door gewenning od echt niet 24/7 buiten kunnen, maar dat is maar een klein aantal.

De mensen die koste wat kost de paarden 24/7 buiten willen hebben passen zeker niet in mijn straatje. Die leven met een bril met oogkleppen op, dat het niet anders kan of mag. Terwijl paarden die in de winter 4 a 5 uur buiten komen en in de zomer 7 a 8 uur het ook prima kunnen doen.

Ik zie ze regelmatig staan, de paarden in de blubberige paddocks...............in de regen te verpieteren. Nou nou wat fijn zeg!

Ach ja, mensen met jouw 'mening' ken ik ook wel in real life. Jij kent mijn paard niet, meid. Die doe je echt geen lol met een paar uurtjes buiten en verder op stal. ;)