Waarom zo'n issue over "hengst"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:21

Ik ken trouwens genoeg ruinen die denken dat ze nog hengst zijn, en voor meer overlast zorgen dan de hengsten zelf zoals de merries proberen te dekken.

Chaos

Re: Waarom zo'n issue over "hengst"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:25

Maar ruinen die merries dekken behoor je naar mijn bescheiden mening ook niet met merries te weiden.

Doen wij iig niet. Die komen dan met een ruin (of twee) te staan en als het nodig is een land dat ook niet grenst aan de weilanden waar de merries staan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:28

rommulus schreef:
@ Caos dat vond ik dus ook best aso

@ Ragdollcat Ik vind het wel zo simpel ?
Als zij bij mij op stal zouden willen staan doen ze er maar wat aan en anders zoeken ze maar een andere stal.

Die verdubbeling van stalling ging ik nu niet dan niet en nooit niet betalen, paard zou niet eens buiten komen.

En gelukkig zijn er dus wel stallen waar je dus wel je paard normaal kan stallen en een normale prijs voor gevraagd voor word.
Sil heeft 3 jaar bij een boer in het land gestaan bij een merrie in (eerst nog bij een grote ruin) omdat ik niet een juiste stalling gevonden had.

Precies en dat is de bedoeling van de stalhouder als ie de stallingskosten verdubbeld, dan vertrek je heel snel naar een ander stal. Is ie van je af.

Ja klopt ik vind het simpel, als iemand geen hengst op de stalling wilt hebben gewoon nee zeggen en dan gaan ze verder zoeken naar een ander stalling waar het wel welkom is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:28

Resistance schreef:
Ik ken trouwens genoeg ruinen die denken dat ze nog hengst zijn, en voor meer overlast zorgen dan de hengsten zelf zoals de merries proberen te dekken.

Ondanks dat dit ook irritant is, komen daar geen babies van.....

Ik ken trouwens ook stallen die geen merries aannemen. Het is maar net zoals de stal ingericht is.
Zo ook stallen waar geen kinderen of honden mogen komen.
Als de eigenaar dat zo wil, dan wil hij dat...punt.
Zijn erf, zijn keuze.
Ben je het daar niet mee eens, dan zul je zelf iets moeten bedenken of ergens een weitje huren/kopen.
Je kunt anderen immers niet jouw wensen opdringen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:30

Met bovenstaande ben ik het eens.

Waarom zeuren als je gewoon door kan zoeken naar een stal dat wel hengsten wil aannemen en er geschikt voor is.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 20-06-13 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:31

Yamcha schreef:
Het probleem is vaak de hysterie imo......

Inderdaad vaak wordt er wel zo mee omgegaan (doel even meer op het hengst zijn ipv hengst stallen). Ik denk dat dit altijd een probleem in de wereld zal blijven.. maar als er juist op 'hengst zijn' gefocust wordt, krijg je juist een 'rotpaard'. Opvoeding scheelt al een hele hoop. Kinderen die net op de manege komen rijden, zijn al helemaal bang van onze hengst, omdat hij HENGST is, maar das van horen zeggen natuurlijk. Hij maakt af en toe veel geluid (hinnik!) maar verder is het een best paardie. En oja hij heet gewoon Apacho, niet hengst.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:39

Als een hengst niet goedgekeurd is voor de dekdienst, waarom zou je zo´n hengst hengst willen houden?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:41

@ Ragdollcat je weet dat we het hier hebben over de vooroordelen over hengsten hebben he ?
Niet over on opgevoede paarden.

Eigenlijk kun je het heel zwart/wit zien als het volgende

Kamp 1 hengsten zijn gevaarlijk en zouden eigenlijk niet mogen bestaan zijn ze er wel moeten ze opgesloten worden in hun stal
Kamp 2 hengsten zijn paarden met hormonen en weet er mee om te gaan
Kamp 3 hengsten zijn stoer en kan er niet mee overweg

Helaas lijd kamp 2 onder de andere kampen, en dat is gewoon zuur, je kan banketstaaf als brugman maar je bereikt er gewoon niets mee.

Edit :

Kamp 1 kun je niet wijs maken dat het ook maar paarden zijn en kamp 3 niet dat ze beter kunnen ruinen en of een ander dier te nemen

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 00:09

Yamcha schreef:
Het probleem is vaak de hysterie imo......

Ik denk dat je reëel moet zijn in die dingen. Kun je baas over je hengst? Ook als ie in the mood is?
Kun je hengst en merrie uit elkaar houden, heb je daar de mogelijkheden voor? Is je spul degelijk genoeg?
Kun je je merrie corrigeren als ze overenthousiast is?
De ene hengst is de andere niet, de ene merrie is de andere niet, maar elke hengst kan wel 600 kg brullend testosteron worden, een merrie die in the mood is, kan heel veel proberen om bij de hengst te komen....

Hoe dan ook, paniekzaaierij heeft imo weinig nut. Goed nadenken en je gezonde verstand gebruiken lijkt me wijzer.

rommulus schreef:
@ Ragdollcat je weet dat we het hier hebben over de vooroordelen over hengsten hebben he ?

Kamp 1 hengsten zijn gevaarlijk en zouden eigenlijk niet mogen bestaan zijn ze er wel moeten ze opgesloten worden in hun stal

Helaas lijd kamp 2 onder de andere kampen, en dat is gewoon zuur, je kan banketstaaf als brugman maar je bereikt er gewoon niets mee.

Edit :

Kamp 1 kun je niet wijs maken dat het ook maar paarden zijn en kamp 3 niet dat ze beter kunnen ruinen en of een ander dier te nemen

Hier ben ik het met beide eens.

Hengsten blijven en zijn hengsten....ze zijn gemaakt om voor te planten( dat moet je in je achterhoofd houden)

Maar ik vind dat merrie houders ook soms een tikkie kunnen over drijven...
Men verwacht dat een hengsten houder hun hengst kunnen hanteren en dat ze worden opgevoed.....maar dat geldt toch andersom dan toch ook??

Als hengsten houder hoor jij je verantwoordelijkheid te nemen en weet je dat je soms moet schipperen met stalgenoten.
Rekening houden met noem ik dat.
Maar andersom kunnen stalgenoten ook rekening houden met de "Hengst"

Tot nu toe tref ik het echt met me stalgenoten...we houden rekening met elkaar....

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 00:31

Wij als pensionstal laten gewoon hengsten toe, en toevallig de 3 hengsten die we hebben staan, staan gewoon op de wei. Al heb ik mijn nu 4 jarige ruim, wel moeten ruinen omdat hij niet overweg kon met een meerderheid aan merries, hij werd er gevaarlijk van

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 00:38

Hier in de buurt twee stallingen met beide op zijn minst één hengst, een Fries en een mini, geweldig leuke dieren en een sjieke bouw (vooral de fries!) :~ :~ :~
Kunnen gewoon bij de merrie's in de buurt, geen probleem, uiteraard niet los want het zijn en blijven dieren.

Ben zelf langzaamaan ook voor een 2 jarige aan het kijken, een hengst of merrie, een merrie (goed papier, denk aan Jazz etc.) voor eventueel de fok en de hengst nog wat jaren hengst voor de bouw.
Oog wil ook wat, simpel als dat, zolang het niet voor problemen zorgt is er, simpel gezegd, geen probleem toch?
Niks mis met wat meer karakter, wat meer hormonen en pit, zolang het handelbaar blijft.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:01

Toydoll schreef:
C_arola schreef:
Ik heb precies hetzelfde als Diaz. Mijn merrie is altijd duidelijk hengstig en dan geinteresseerd in iedereen. Mocht de hengst achter de draad blijven dan weet ik niet of dit voor mijn merrie ook geldt. Daardoor vind ik het risico te groot om een hengst op dezelfde stal te hebben als mijn merrie.

Dan is jou merrie toch het probleem en niet de hengst?

Dan overal ook alleen nog maar 'gecastreerde' merries accepteren???

Ik vindt het hele gezeik rondom hengsten ook onzin... Zit er zelf ook mee. Voordat ze het hele dier gezien hebben zeggen ze al nee! Terwijl het een super lief diertje is die echt geen kwaad in zich heeft.
Alsof een hengst een of ander gevaarlijk monster is ofzo. Heel apart die denkwijze. Gelukkig staat de mijne in een lekker kuddetje (2 ruinen & 2 hengsten) en hebben het prima naar hun zin.

Op huidige stal staan een heleboel hengsten (en nog meer merries) en het is echt nog nooit mis gegaan. Sterker nog, gemiddelde hengst daar is een stuk braver dan de gemiddelde merrie. Neuh, doe mij die hengsten dan maar!

Ik verwachte al een reactie op mijn post. Ik houd mijn merrie natuurlijk uit de buurt van hengsten, dat lijkt me logisch al is dat wellicht niet zo voor iedereen. Mijn paard zou niet over een hek springen om bij de hengst te komen maar er wel voor gaan plassen. Ik denk dat geen enkele hengst zo'n uitnodiging zou weigeren ;) en over de hek zou springen daardoor zou ik een probleem krijgen aangezien mijn merrie dan drachtig kan worden.

Chaos schreef:
Maar ruinen die merries dekken behoor je naar mijn bescheiden mening ook niet met merries te weiden.

Doen wij iig niet. Die komen dan met een ruin (of twee) te staan en als het nodig is een land dat ook niet grenst aan de weilanden waar de merries staan.

Mee eens, hier op stal stonden 2 ruinen bij mijn merrie in die beiden interesse hadden en probeerden te gaan dekken. Mijn merrie staat nu bij 2 andere merries en er is een ruin bij de 2 ruinen gekomen.

Sizzle schreef:
Resistance schreef:

Ondanks dat dit ook irritant is, komen daar geen babies. ..

Klopt, maar er kunnen wel verwondingen komen omdat 1 van beiden of allebei lomp en onbenullig zijn. Ik ben bij een paar dekkingen.aanwezig geweest vroeger toen het natuurlijk werd gedaan en dat gaat er niet zachthandig aan toe. Ik zou als merriehouder hier niet blij van worden.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:11

Wij hadden wel gewoon een hengst op stal.... Zolang ie nog nooit gedekt heeft, niet tussen de merries staat, is het niet zo'n probleem in mijn ogen.... Mijn ruintje gedraagt zich even erg hoor :')

Maarja, toen ik de paarden nog achter het huis had, toen zag ik pas hoe bevooroordeeld mensen zijn over hengsten... (Nouja ik had 1 ruin, voor de rest stonden er 3-4 merries...) kwam er een hengst bij... Kreeg een sms'je toen ik naar huis reed "kijk zo even of de hengst niet de stal afbreekt en pas op, hij is wild" (Ja, ok.. paard komt rechtstreeks uit de opfok, trailer in.. tjah.. wat wil je dan...)

Dus ik kom thuis, ik heb nog nooit zo'n lieve knuffel gezien :') Hij had een niet passend halster (met een strotouwtje vastgemaakt) dus even een halstertje voor hem gehaald, lekker gaan poetsen gewoon voorzichtig, hij kende het helemaal niet, maar hij was zo lief voorzichtig... De mannen (eigenaar en degene die er voor moesten zorgen) kwamen terug... Beest lag moe in zijn stal en ik zat er lekker bij hem wat te aaien... :') Was echt een lieverd... Ook met de eerste keer het hoofdstel omdoen... het lukte die ene man echt niet, gewoon omdat ie "zenuwachtig" was, want het was een hengst blabla... Was ook zo dat als het beest naar buiten mocht (liep gewoon netjes mee, hadden we in de stal gewoon geoefend...) dat ie hem niet meer kon pakken, dat ze hem met 4 man naar binnen gingen drijven ipv vastpakken en meenemen.... Maar sommige mensen hebben zo veel vooroordelen dat ze gewoon zenuwachtig worden van hengsten...

Voor iemand met een pensionstal.. tjah dubbel.... Heb jij een hengst die helemaal gek wordt van hormonen en over/door de draad gaat, dan heb je toch best wel wat uit te leggen aan de eigenaar van het paard waar die op af gaat ;) Maarja, of dat met hengsten nu vaker voorkomt dan met andere.... De gevolgen zijn alleen wat drastischer....

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:31

Bij ons worden er dus wel hengsten aangenomen, ze worden ook gewoon gestald tussen de ruinen en merrie's. Hengst 1 staat tussen 1 merrie langs links en 1 ruin langs rechts. Hengst 2 stond (is gecastreerd ondertussen wegens zijn karakter onder het rijden) langs rechts naast een ruin en naast links naast het solarium. Maar die kon behoorlijk uit zijn dak gaan en ook 'springen' in de stal. De andere hengst is al oud en heeft hartruis... Die zie je dus niet meer moven als er paarden voorbij komen, nooit last van gehad.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:44

Persoonlijk vind ik het ook extreem overtrokken, zelf hebben wij 5 hengsten, 5 ruinen en 4 merries gehad en zij liepen zonder problemen door elkaar heen, zelfs al een hengstige merrie even apart werd gezet of als er een gedekt mocht worden gingen alle hengsten respectvol met elkaar om.
Hier stonden ze soms ook achter een simpel draadje zonder stroom, geen probleem!

Waar ik zelf het vermoeden van hem... Een hengst word vaak apart gezet en raakt enorm gefrustreerd en zorgen in dat geval vaak voor een hoop ellende en herrie.
Een hengst die gewoon in kudde verband is opgegroeid heeft hier beduidend minder last van en gedraagt zich als een waardig kuddelid.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:48

Wij weigeren ze ook. We hebben teveel pensionklanten om te riskeren dat een van partijen door de draad breken en er het jaar erna een of meerdere ongewilde veulentjes komen. We hebben niet genoeg afgescheiden land om een aparte groep met hengsten (en evt ruinen) te houden en willen het risico niet nemen. Niet omdat hengsten onhandelbaar zouden zijn, maar omdat de hengst dan niet naar buiten kan als de andere paarden overdag wel buiten staan.

Edit: wij hebben toen mijn oom de stal nog had (dit runnen wij sinds kort omdat hij 10 april plots is overleden) wel jonge hengsten, die alleen af en toe in de binnen/buitenbak kwamen. We hebben ook een 3jarige hengst in stalling gehad, die wel te hanteren was onder het zadel maar zich ook als 'hengst' kon gedragen. Je kunt nu eenmaal moeilijk eisen gaan stellen aan hengsten, dan kun je ze beter niet toelaten.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:51

het zal altijd een discusie blijven.

toen mijn hengst nu ruin nog hengst was kon die gewoon tussen de merrie's staan voor te poesten enzo geen probleem.

Maar waar ik meer problemen mee had was het feit dat sommige merrie eigenaren hun paard niet in de hand hadden en ze heerlijk voor me box gingen pissen en ze hun merrie niet weg kregen, dus mijn hengst deed het niks en was braaf maar de merrie was veel vervelender.

merrie's deed hem al weinig nu nog minder sinds die gecastreeds is (moest wel was klophengst) maar had hem graag nog even hengst gehouden was beter voor hem geweest voor zn groei maar nergens stallen die hengsten aannemen dus toen maar gedaan.

denk stiekum dat ie een beetje homo is zn beste vriend is een andere ruin namelijk en de merrie vinden hem leuk anders om niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:53

dapperedodo schreef:
het zal altijd een discusie blijven.

toen mijn hengst nu ruin nog hengst was kon die gewoon tussen de merrie's staan voor te poesten enzo geen probleem.

Maar waar ik meer problemen mee had was het feit dat sommige merrie eigenaren hun paard niet in de hand hadden en ze heerlijk voor me box gingen pissen en ze hun merrie niet weg kregen, dus mijn hengst deed het niks en was braaf maar de merrie was veel vervelender.

merrie's deed hem al weinig nu nog minder sinds die gecastreeds is (moest wel was klophengst) maar had hem graag nog even hengst gehouden was beter voor hem geweest voor zn groei maar nergens stallen die hengsten aannemen dus toen maar gedaan.

denk stiekum dat ie een beetje homo is zn beste vriend is een andere ruin namelijk en de merrie vinden hem leuk anders om niet.

Het kan anders best lastig zijn om een flink hengstige merrie weg te krijgen van het object dat haar zo aantrekt, de hengst (meermaals meegemaakt met een merrie die toch verder echt super opgevoed was), het is gewoon iets dat lastig te oefenen is, merries bij hengsten weghalen. Juist daardoor kan je niet voorspellen of je keurig opgevoede merrie weg te halen is bij de hengst of zich gaat misdragen, puur omdat dit soort situaties in de praktijk op pensionstallen weinig voorkomt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:09

chikohaa schreef:
Als een hengst niet goedgekeurd is voor de dekdienst, waarom zou je zo´n hengst hengst willen houden?

Tja, hier ben ik het dus wel mee eens :o.

Bij ons zijn de kuddes gemengd en kunnen er dus ook geen hengsten staan. Daarbij vind ik het idd nogal een risico. Het vergt ook wel wat aanpassingen van de overige stalgasten en dat is op zich geen probleem maar bij ons loopt er ook veel jong grut rond. Daarbij staan wij op een doe het zelf stal dus of anderen hebben ook je hengst in handen of je moet het volledig zelf doen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:13

Ik sluit me ook aan, heb momenteel zelf een 4 jarige hengst.
Hij is hartstikke braaf, kan naast een ruin op stal, kan gelongeerd worden met paarden naast hem in de wei(maakt ie zich wel even stoer, maar hij is dan ook jong)
Alleen je moet niet met hengstige merrie's voor z'n neus rond paraderen, en dat word nogal eens "vergeten".
Zodra de merrie's niet voor z'n deur staan, is hij ook weer relaxed.

Ik vind de merrie's een stuk vervelender dan mijn hengst, en hoewel ik altijd laat castreren heb ik bij deze bewust gewacht omdat hij niet zo groot is, dus dan maar massa kweken.
Opzich kan ik best begrijpen dat mensen geen hengsten op stal willen, maar imo zijn merrie's soms net zo lastig.
Kwestie van opvoeding, met in acht neming van het instinct van een hengst, o.a dus geen hengstige merrie's voor een hengst z'n neus parkeren.
Maar goed, niet iedereen is even slim, en niet iedereen wil rekening houden met een hengst, en dat is jammer want er zijn echt wel fijne, brave hengsten.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:17

svdijk, in een stalgang, poetsplaat oid ontkom je er nou eenmaal niet altijd aan om naast een hengst te staan met een eventueel hengstige merrie ;). Het houden van een hengst vergt nu eenmaal óók aanpassingen van de medepensionklanten al denk ik niet dat pensionhouders dat als reden hebben voor het niet accepteren van hengsten maar meer (onterecht) bang zijn voor uitbrekers oid.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:21

Persoonlijk snap ik wel dat stallen hengsten weren. Natuurlijk zijn er genoeg brave en lieve hengsten en weten de eigenaren daar mee om te gaan. Helaas zijn er ook genoeg mensen die een hengst willen hebben omdat dat zo mooi is enz maa die er totaal niet mee om kunnen gaan. Waar leg je dan de grens ?
Merries en ruinen kunnen ook vervelend zijn, en in extreme gevallen worden die ook echt wel verzocht een andere stal te zoeken als de veiligheid in het geding is. Maar een hengst is en blijft een groter risico, hoe braaf hij ook is het is en blijft een wandelende hormoonbom. Als dat fout gaat gaat dat vaak ook goed fout.
Bij ons op stal staan de ruinen en merries apart tenzij ze elkaar al kennen voor ze hier op stal kwamen. De stal eigenaar houd ook goed in de gaten welk paard waar kan. Als je hengstige merries bij een hengst hebt is dat vragen om problemen. Of die nu veroorzaakt worden door de merrie of de hengst maakt niet uit.
Dat een stal het wel toestaat kan dus alleen als er plek ruimte en tijd voor is, zodra dat kan is het natuurlijk helemaal top. Helaas moeten de goede hengsten en eigenaren boeten.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:22

Dat is het moeilijke van een hengst houden...ook al zou jij als baas verantwoordelijk handelen, helaas doet niet iedereen dat om je heen.
Ik heb hiervoor ook een GGK hengst gehad, hengst maar wel super braaf...kon echt wel met anderen in de bak rijden.
Maar soms vergat men weleens( ook expres) dat het toch een hengst is en reden me dan echt weleens klem of parkeerde hun paard recht voor die van mij...Dat is gewoon rond uit asso, aangezien ik ook rekening hield met hun...

Ik persoonlijk zou me hengsten die niet GGK worden of niet in de hogere sport worden gebruikt gewoon ruinen.
Zelfs als ze GGK zijn en binnen een bepaald tijd bestek niks krijgen kwa dekken laat ik ze alsnog ruinen.
Heb dat al eens gedaan...en had er daarna nog een super fijn dier aan over gehouden.

En als hengsten dekken worden ze niet altijd moeilijker te hanteren.....ze mogen namelijk doen waar ze voor zijn en vaak zijn de frustraties dan vaak minder als dan wanneer ze niet dekken en de hormonen wel door het lichaam gieren....alleen ze moeten het verschil gaan leren tussen werken en dekken...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:41

Waarom zo'n issue? Omdat er veel te veel onkundige mensen een hengst bezitten en niet capabel zijn het beest een goede opvoeding te geven. Bij een merrie of een ruin vergeeft dat nog wel (uitzonderingen daargelaten) maar bij een hengst vergeeft een slechte opvoeding gewoon niet. Dat word gevaarlijk voor mens en dier, of het nu gaat om een shet van 90 cm of een warmbloed van 1.80. Die prutsers verpesten het dan weer voor diegenen die hun hengst wel opgevoed hebben. Een goed opgevoede hengst is een normaal dier, die gerust in een (mannelijke) groep kan staan zonder daar een bloedbad aan te richten. Het zijn juist de hengsten die niet opgevoed zijn en daarnaast als monsters behandeld worden, die asociaal worden en schade kunnen aanrichten. Alles is een kwestie van opvoeding en management. In een kleine pensionstal met weinig ruimte een gemixt paardenbestand (dus met merries) houden is ook mogelijk, ik zie hier dagelijks het bewijs. Ook op een grotere stal moet het met management mogelijk zijn. Nogmaals het is een kwestie van opvoeding en karakter. Als één van de twee niet goed zit dan is het beste gewoon om te castreren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:55

rommulus schreef:

Edit :

Ja het gaat over vooroordelen over hengsten, helaas heeft de opvoeding hier wel mee te maken en de juiste en of onjuiste omstandigheden en of hoe het dier van het leven geniet.

Zeker als ik zie hoe mensen ermee omgaan en met als gevolg ongelukken. Eigenaar oog kwijt door een aanval van de eigen hengst tijdens het longeren.

En weer een ander de schouder verbrijzeld door dat een hengst erin flink had gebeten (dier afgemaakt).

En noem maar op.