Pony aan een paal in de wei, ideen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:35

Emie99 schreef:
unihorses schreef:
er wordt alleen vergeten dat het een WILD paard is

En dat ze voor dat het paard naar een andere eigenaar bracht wel onder handen heeft gehad. Alleen niet zonder al te veel gedoe uit de wei kan halen ;)

Precies. TS zei een paar pagina's terug al dat borstelen e.d. prima ging. Ze heeft hem al een paar jaar. Hij vindt alleen benaderen in de wei/op stal nog eng. Dus het is allang geen pony meer die zo hup, uit het wild is weggehaald.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:36

Kirsha schreef:
Emie99 schreef:

En dat ze voor dat het paard naar een andere eigenaar bracht wel onder handen heeft gehad. Alleen niet zonder al te veel gedoe uit de wei kan halen ;)

Precies. TS zei een paar pagina's terug al dat borstelen e.d. prima ging. Ze heeft hem al een paar jaar. Hij vindt alleen benaderen in de wei/op stal nog eng. Dus het is allang geen pony meer die zo hup, uit het wild is weggehaald.

mijn mening is dat het niet in 1 x over is, dit paard laat zich nu niet pakken, die gaat ook aan een lijn proberen weg te rennen.

aikon

Re: Pony aan een paal in de wei, ideen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:40

Dat is simpel op te lossen. Je loopt naar de stick en vandaar volg je het touw/ketting rustig tot je bij je paard bent. Werkt goed.

Een paar opperde te gaan kluisteren, daar breken meer paarden hun benen mee dan aan een paal in de grond. Zeker paarden die zich niet willen laten vangen zullen toch proberen te vluchten, met alle gevolgen van die. Op stal/trailer is het een ander verhaal, kunnen ze niet vluchten.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:02

En annebe hoe is het gegaan? We zijn denk ik allemaal wel erg nieuwsgierig!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:33

aikon schreef:
Een paar opperde te gaan kluisteren, daar breken meer paarden hun benen mee dan aan een paal in de grond.

Nee hoor, waar komt dat nu weer vandaan. Maar vergeet gerust dat ik die tip gegeven had, want ik zie aan die ene reactie al dat de kennis om dat veilig te doen (in vrijheid, ik had het niet over stallen of trailers) volledig ontbreekt. Je doet inderdaad niet effe een paar kluisters om.
De beste tip vond ik overigens om dat paard in de leer te doen bij iemand die er gericht mee gaat trainen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:06

Kirsha schreef:

Een jaar om precies te zijn.
En dat hij goed in de hand is zegt niks, kan ik je uit ervaring zeggen. Als zo'n pony weg wil, dan wil hij ook echt weg. Dit wordt echt een beetje onderschat, het gedrag van zo'n pony.
Gelukkig kent Annebe hem.

Annebe, hoe is het gegaan? Ben wel benieuwd! :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 20:31

Meiden, bedankt voor de vele tips die zijn gegeven, met een aantal kunnen we zeker wat.
Zijn weitje is klaar... Alleen liep het vandaag anders en halen we Euan nu aankomende woensdag op.

Ik houd jullie op de hoogte!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 20:34

Ruga schreef:
Kan je hem niet kluisteren? Dan kan hij rondscharrelen zonder dat je gedoe hebt met een lijn.

Daar heb ik ook aan gedacht, maar zelf te weinig ervaring mee + ik kan nog niet bij zijn benen komen zonder gevaar op rondvliegende hoeven.
Vond dit idd ook wel een veilig idee.

Mocht iemand meer weten over paarden kluisteren, hoor ik het graag, had ze al zien liggen bij een locale ruitersportzaak

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 08:58

Kluisteren?
Dan schrikt ze ergens van sprint ze weg en breekt haar benen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 09:24

little_king schreef:
Kluisteren?

Sprinten kunnen ze dus niet meer...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:59

Maar wat als ze het proberen? Zeker als je op de pony afloopt en die wil weg, wat zou er dan gebeuren? Dicht de pony niet te veel intelligentie toe dat die wel beseft dat die moet blijven staan. Panikerende paarden letten niet altijd zo goed op lijf en leden.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:31

Wat is er mis met de optie van Rider01?

Maar ik ben heel benieuwd hoe het woensdag zal gaan :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:43

(heb niet alles gelezen, sorry)

In Frankrijk lieten wij de pony's op de zomerplek (overdag) altijd aan een ketting grazen (die ketting maakte we dan aan een boom); konden geen omheining zetten omdat het onze grond niet was waar ze graasde.
Om te voorkomen dat ze met hun benen verstrikt raakte in de ketting deden wij van die hele sterkte waterslangen om de ketting. Dat maakt dat de ketting niet meer echt heel flexibel is en dus zeker geen lussen meer draait; heeft dus ook nog nooit een pony problemen mee gehad. Maar dit waren allemaal wel hele tamme brave dieren.

Wordt vast gezien als zielig; maar kan je vertellen dat die pony's het heerlijk vonden. Beter dan opgesloten staan, stuk meer bewegingsruimte dan een stalletje.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:48

annebe schreef:
little_king schreef:
Kluisteren?

Sprinten kunnen ze dus niet meer...

Waar hij achter komt omdat hij uit een reflex weg wil springen. Met alle gevolgen van dien.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:57

ik heb in Argentinië genoeg paarden gekluisterd gezien, deden ze ook voornamelijk bij jonge paarden die niet te vangen waren of bij het zadelmak maken, zodat het paard niet kon slaan. Heb het geen een keer fout zien gaan. en dit waren grote paarden ipv een dartmoor pony, die echt te keer gingen. Naar mijn idee moet dat dus gewoon goed gaan. ik zal je een filmpje per pb sturen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:02

Heb net het topic doorgeworstelt. Moet zeggen dat vastzetten aan een stick ook niet mijn oplossing zou zijn. Maar goed TS ik wilde je dus alleen nog de tip geven, mocht het nou niet werken met die stick en lijn, kijk dan eens of je aan weidepanels kan komen.
Dat zijn deze dingen,
Afbeelding
Foto met dank aan Ebay :D
Maak van 4, 5 of 6 van die panels een kleine weide, waarin je hem gewoon los kan laten lopen. Die panels kan je ook nog vrij makkelijk verzetten op een nieuwe plek waar gras staat. Geeft je een kleine ruimte waarin hij niet zo makkelijk wegkomt, en niet de risico's die een stick met lijn hebben.
Je kan die dingen bij Ebay vinden, maar ook een aantal westernshops.
http://www.ebay.de/itm/Weidepanel-Panel ... 230ffbebef

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 12:19

Weide panels zou ik heeeeel graag willen hebben, maar die dingen zijn enorm duur.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:41

Mag ik even reageren op dit topic..
Kluisteren of aan de ketting ongelooflijk hoe kom je erop.
Ik weet niet wat er allemaal de bedoeling van is maar al deze middelen zijn prehistorisch en symptoombestrijding.
De basis is vertrouwen en het kan best zo zijn dat hij mensen nooit helemaal gaat accepteren
Zo jammer dit.
Je kan een sjetje of makke pony best aan de ketting zetten maar een wild paard kom op zeg.
Gebruik zo'n ketting niet als dwangmiddel.
Of heb ik het allemaal verkeerd begrepen?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:18

annebe schreef:
Weide panels zou ik heeeeel graag willen hebben, maar die dingen zijn enorm duur.

Kijk in Duitsland op Ebay, daar vallen de prijzen echt wel mee. 1 panel zit daar op ongeveer een 100 euro, das maar iets meer dan een rol lint ;) En die maakt hij niet zomaar kapot.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:29

Ruga schreef:
Nee hoor, waar komt dat nu weer vandaan. Maar vergeet gerust dat ik die tip gegeven had, want ik zie aan die ene reactie al dat de kennis om dat veilig te doen (in vrijheid, ik had het niet over stallen of trailers) volledig ontbreekt. Je doet inderdaad niet effe een paar kluisters om.
De beste tip vond ik overigens om dat paard in de leer te doen bij iemand die er gericht mee gaat trainen.

Waar dat vandaan komt? Met eigen ogen zien gebeuren bij 2 paarden. Beide 3 jaar, kwpn en hun leven lang in een natuurgebied gelopen. Amper tot niet een mens gezien. Beide konden ter plekke afgespoten worden. En die mensen hadden wel degelijk ervaring met kluisteren van paarden. Deze paarden waren ook niet te pakken op het land, zelfs niet met een lang touw aan het halster, en nu probeerden ze te vluchten, ging niet raakte in paniek en voor wij er bij waren was er een been gebroken.
Kluisteren is een laatste red middel. En nee, dat doe je niet ff. Vind het een vreemd advies om te geven om een paardje wat jaren gewent is om te kunnen vluchten, niet zuiver hand mak is en net aan te poetsen is.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:41

Jeetje aikon, wat een verhaal! Ik weet niet veel van kluisteren maar als je bedenkt hoe in blinde paniek een paard kan reageren... dan snap je al dat je dat niet maar bij zomaar elk paard kunt doen. Goed dat je waarschuwt!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:51

Kluister kan zeker een goed hulpmiddel zijn. Ik ben niet anti kluisteren, maar persoonlijk zou ik dat nooit buiten in de "vrijheid" doen. Op stal/in trailer kunnen ze vaak geen kant op, zijn dan ook rustiger. Op mijn werk geregeld paarden op de trailer gekluisterd en de trappers op stal. Zowel aan de voorbenen of de achterbenen. Daarmee nooit een probleem gehad. En paarden moeten de aanraking aan de benen accepteren, anders word het een grote stress situatie voor mens en dier. Maar ja, ieder zijn ding.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:54

der zijn 100de mensen die hun pony aan een pin zetten omdat je ze anders niet meer kan vangen of ze ontsnappen uit de wei! waarom zou dat niet kunnen? wat een onzin! als je er een goede ketting aanlegt kan hij nog lopen ook!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:06

mandy_shenzi schreef:
der zijn 100de mensen die hun pony aan een pin zetten omdat je ze anders niet meer kan vangen of ze ontsnappen uit de wei! waarom zou dat niet kunnen? wat een onzin! als je er een goede ketting aanlegt kan hij nog lopen ook!

honderden? waar baseer je dat op? :roll:

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:21

Ingrid_92 schreef:
mandy_shenzi schreef:

honderden? waar baseer je dat op? :roll:

Bij ons in de buurt al zeker 40! En verder zie ik in heel Nederland pony's aan een pin staan. Met koeien word het ook gedaan. Een paard mag blij zijn dat hij buiten komt. Er zijn zat bedrijven waar paarden 23/7 op stal staan en elke dag een uurtje gereden word