Ruga schreef:Nee hoor, waar komt dat nu weer vandaan. Maar vergeet gerust dat ik die tip gegeven had, want ik zie aan die ene reactie al dat de kennis om dat veilig te doen (in vrijheid, ik had het niet over stallen of trailers) volledig ontbreekt. Je doet inderdaad niet effe een paar kluisters om.
De beste tip vond ik overigens om dat paard in de leer te doen bij iemand die er gericht mee gaat trainen.
Waar dat vandaan komt? Met eigen ogen zien gebeuren bij 2 paarden. Beide 3 jaar, kwpn en hun leven lang in een natuurgebied gelopen. Amper tot niet een mens gezien. Beide konden ter plekke afgespoten worden. En die mensen hadden wel degelijk ervaring met kluisteren van paarden. Deze paarden waren ook niet te pakken op het land, zelfs niet met een lang touw aan het halster, en nu probeerden ze te vluchten, ging niet raakte in paniek en voor wij er bij waren was er een been gebroken.
Kluisteren is een laatste red middel. En nee, dat doe je niet ff. Vind het een vreemd advies om te geven om een paardje wat jaren gewent is om te kunnen vluchten, niet zuiver hand mak is en net aan te poetsen is.