[Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:41

Sabszz schreef:
dus jij wilt concluderen dat een paard 1.5 uur naar buiten laten gaan verwaarlozing is ? dit gaat wel heel erg ver hoor...

Ik vind het inderdaad op het randje van verwaarlozing omdat je een paard niet voorziet in hun basis behoeft. Ben toch al niet weg van de topsport dus omdat mensen het doen wil niet zeggen dat het goed is voor die dieren. Denk dat menig recreatie paard dat gewoon dagelijks buiten komt en gewoon paard kan zijn veel gelukkiger is dan een top sport paard ondanks alle de "dure" behandeling.
Daarnaast is het altijd mogelijk maar als ruiter kies je er bewust voor dat andere dingen belangrijker zijn. Dat er geen plaats is om te zorgen dat paarden dagelijks toch een aantal uren paard kunnen dat is het gebrek van jouw als eigenaar dat je daar voor kiest want het kan makkelijk anders maar die wil is er gewoon niet. Daar hoef je geen excuses voor te verzinnen. Die mensen vinden het gewoon niet belangrijk. Want als ze het wel belangrijk vonden zouden ze het wel veranderen.

Heel eerlijk is het toch geen leven, je sluit ze op in een stal van pakweg 4x4 stopt ze heel de dag vol met eten, hooi, krachtvoer met wat geluk mogen ze 1 uur per dag even vrij beweging met wat pech in de stapmolen waar ze dus niet hun eigen gang kunnen. Dan moeten ze 1 uur vol aan de bak voor de "baas". Dat vind ik eigenlijk heel erg respectloos tegen over het paard want je gunt hem helemaal geen vrijheid.

xSlvna

Re: [Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:45

Ik dacht al ik sprak iets vreemds uit.

'Het kan niet anders', jawel, dan ga je toch uren met hem wandelen? Welliswaar niet perfect, maar wederom wél een stapje dichter bij zijn natuurlijke aard.
Met topsport is ook niks mis, maar Totilas en Valegro kunnen ook best op de weide staan 8 uur per dag, waarom niet? Nog 16 uur over om te voeren, masseren, bekappen, trainen, wassen bla bla bla.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:24

Sabszz schreef:
Ik ben ook voorstander van het buiten staan van paarden maar sommige mensen hebben dat gewoon niet tot hun beschikking... niet elke stal heeft dat.. en net zoals dewi zegt je moet dingen tegen elkaar afwegen.. er zijn ook paarden die de hele dag buiten staan in de blubber en helemaal verwaarloosd worden door hun baasje. dan zou ik toch eerder kiezen voor 1.5 uur/ 2 uur in de paddock en goed verzorgd paard die veel aandacht krijgt ;)

Waarom kijk je zwart op wit?

Een paard de hele dag in de blubber of een paard 1,5 tot 2 uur buiten zetten zijn toch niet de enige keuzes die een eigenaar heeft. In plaats van die 1,5/2 uur kun je je paard ook al minstens 6 uur buiten zetten. En waarom een paard dat buiten staat per se in de blub hoeft te staan snap ik ook niet.

Daar wordt het hele topic al over gesproken, terwijl meerdere malen is uitgelegd dat je de blubber makkelijk tegen kan gaan door zand te leggen of eventueel een stuk tegelen, misschien zelfs betonplaten neerleggen.

Er zijn zat alternatieven om je paard 's winters buiten te zetten ZONDER dat hij in de blubber staat. Onze paarden staan ook nooit echt in de blubber, en mocht het te nat zijn en het land is wél blubberig (laten we er even van uit gaan dat onze "paddock" ook vooral "gras" is) sluiten we de paddock af en hebben ze nog ruimte genoeg om over het pad heen te lopen. Is het land te nat, voeren we hun hooi en bijkomend voer op het pad.

Nu snap ik dat niet iedereen alleen staat en die mogelijkheid heeft, maar als jij afspreekt met stalgenootjes en zorgt dat jouw paard al langer dan die 2 uur buiten komt is dat, lijkt mij, al een hele verbetering. Maar als je het zo gaat bekijken zijn er 2 mogelijkheden die ik allebei mijn paarden niet aan zou willen doen.

@tigra: dat vind ik dus weer een onnodig vooroordeel. Er zijn zat topruiters die wel hun paarden elke dag genoeg naar buiten brengen. Dat ze in de topsport rijden maakt het niet zo dat hun paarden ook gelijk veel te weinig buiten komen. Uitzonderingen daar gelaten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:27

superwoman schreef:
Slvna,hoezo bespaard dat ruimte??
Daarbij vraag ik me af waarom jij denkt dat een paard 8 uur in een paddock met hooi leuk vind?
Bij mij staan de paarden ook in de bak voor een paar uurtjes maar met of zonder hooi,ze gaan graag naar binnen... Bij het hek staan is ook zoiets...niet extra bewegen dus.. Gelukkig heb ik ook een stapmolen.

Sabszz: ik vind een sportstal wel wat anders dan paarden van particulieren. Ik vraag me trouwens af of het helpt om de prestaties omhoog of omlaag te krijgen waneer je de paarden langer uit hun box laat. Gaat een groot gedeelte zomers de wei op? Dan zou je het kunnen merken,al is een grasbuik natuurlijk niet bevordelijk voor de prestaties...

Btw slvna- verwaarlozing vind ik een zwaar woord,daar moeten mensen niet zomaar mee gaan gooien...dan wordt de betekenis niet kloppend meer...want hoe moet je de echte verwaarlozing dan gaan noemen (geen voer,geen hoefsmid etc dus het verwaarlozen van basiszorg)

Wáárom gaan ze dan graag naar binnen? Waarschijnlijk omdat ze weten dat ze op stal eten krijgen :) Laat de staldeur eens open als het eten op is, ik ben heel benieuwd of ze dan nog steeds binnen blijven :P

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:31

Precies dat Marjoow, vaak staat buiten geen eten of is dit vies geworden, dus willen ze binnen het schone eten hebben. Kan trouwens op stal best de deur open laten als ik met een ander paard ga wandelen, pony blijft dan binnen omdat ik hem dat geleerd heb, maar dat is weer heel iets anders.
Paarden breken ook graag uit om alles op te eten terwijl ze véél liever in hun hok staan :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:34

Shona schreef:
@tigra: dat vind ik dus weer een onnodig vooroordeel. Er zijn zat topruiters die wel hun paarden elke dag genoeg naar buiten brengen. Dat ze in de topsport rijden maakt het niet zo dat hun paarden ook gelijk veel te weinig buiten komen. Uitzonderingen daar gelaten.

Ik ben om meerdere reden geen fan van de topsport maar vind het zo'n onzin excuus omdat het in de topsport gebeurt en er dus ruiters zijn die hun paarden wel zo houden en niet onverdienstelijk rond rijden het dan maar goed is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:14

Marjoow,ik zei dus met en zonder eten buiten. Ze krijgen bij mij onbeperkt hooi,dus honger kunnen ze niet hebben. Omdat ze buiten geen hooi aten,geef ik ze buiten ook niet meer. Wordt zo'n zooi dan.
Maar goed. Ik heb een paard gehad die het hek had open gemaakt van de bak en die vond ik in haar eigen box. Ze had ook de voerton kunnen pakken,maar dat had ze niet gedaan.

Ik vind het gewoon onzin om te zeggen dat het 1 goed is en het andere niet. Kijk naar het paard,dan zie je vanzelf waar ze behoefte aan hebben. Zo heb ik ook een paard verkocht omdat ik aan huis geen weide heb en ik merkte dat dat pasrd beter naar buiten kon. Hij staat nu in friesland 24-7 buiten. Mensen hebben ook een stal als dat nodig mocht zijn en ze heeft daar ook een soort van droge paddock.
Dus ben ook van mening dat al as je het paard niet kan bieden wat hij nodig heeft je er afstand van moet doen of een oplossing maken.

Maar paarden zijn net als mensen niet hetzelfde. Zo werkt de 1 graag buiten met zijn handen en werkt de ander binnen met de computer.....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:19

Citaat:
Maar paarden zijn net als mensen niet hetzelfde

Uiteraard, maar het lijkt me sterk dat die vele paarden op die sportstal (werd genoemd) allemaal NIET naar buiten willen en hun box leuker vinden.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:21

Paarden zijn gewenningsdieren, als ze veel op stal staan en je pleurt ze ineens naar buiten zullen ze dus inderdaad naar binnen willen. Laat je ze er aan wennen en maak je het leuk voor ze buiten (dmv ruwvoer en soortgenoten) zullen ze echt niet de stal boven buiten staan verkiezen.

Edit: Enkele uitzonderingen daargelaten.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:35

Marin_ka3 schreef:
Elke eigenaar van een paard moet zelf de verantwoordelijkheid voor dat paard dragen! Jij kent jouw paard als geen ander. Als je tegen beter weten in jouw paard 23 of 24 uren op stal laat staan, ben je dat paard niet waard. Tenzij een medisch doel deze keuze verantwoordt.

Als je geen andere mogelijkheid hebt, zou je er alles aan moeten doen om je paard zoveel mogelijk beweging te geven, door elke dag te berijden en/of te longeren, zo vaak als mogelijk in de stapmolen, en enkele uurtjes in de paddock. Die verantwoordelijkheid ligt bij jou als eigenaar. Mocht je daar geen tijd voor hebben, dan moet je iets met iemand regelen. Als dat allemaal weer niet mag lukken en dit duurt al enige tijd, dan moet je weer je verantwoordelijkheid nemen en omzien naar een andere eigenaar die deze tijd wel heeft.

Ik geloof ook niet dat het buiten staan het enige heilige doel is. Het gaat volgens mij om de expliciete aandacht en zorg van jezelf naar jouw paard. Jouw onverdeelde, onvoorwaardelijke, liefdevolle aandacht.
Waardoor je je paard continue observeert, meemaakt, berijdt, verzorgt, met de jaren steeds beter leert begrijpen. Met als doel, 'twee handen op 1 buik'.

Twee wezens , een vriendschap, met een evenredige inbreng. Waarbij de 'eigenaar' zijn uiterste best doet voor dat paard, alles wat binnen zijn mogelijkheden ligt.

Ik ben persoonlijk helemaal niet zo gecharmeerd van 24/7 buiten in de wei,alle jaargetijden door. Dat vind ik weer het andere uiterste. Natuurlijk zullen er paarden zijn die dat heerlijk vinden en er zich uitstekend bij voelen, maar er zijn er evenzovele die in de wei staan te verpieteren.

Wat mij betreft, ga niet uit van een 'doctrine' of 'overtuiging', met andere woorden, van ' regeltjes' die jouw vertellen hoe het hoort, Ga uit van je gezonde verstand (ervan uitgaande dat je de basisbehoeften van een paard door en door kent), en van jouw relatie met jouw paard. Jij kent jouw paard het beste, jij begrijpt wat hij nodigt heeft als geen ander, probeer zo goed mogelijk hier aan tegemoet te komen. En bouw vrolijk verder aan jullie onderlinge band.

Trouwens, mijn paard staat s' nachts op stal en overdag in de wei. Alle jaargetijden. Dat vindt zij het fijnste. Er zijn korte periodes geweest waarin dat niet mogelijk was, maar dan kon ik haar op een andere manier tegemoet komen. Voorzien van de nodige beweging. Mijn persoonlijk aandacht krijgt ze elke dag, volop. <3

Mijn paardjes geven echt niets om mijn expliciete aandacht, ze doen gezellig mee met alles wat ik van ze vraag, maar als ik ze de hele dag/week/maand met voldoende voer en water hun eigen gang laat gaan vinden ze dat meer dan prima. Zo zijn ze ook helemaal niet 'blij' om mij te zien, ze hinniken zelden als ik buiten voertijd naar ze toe kom, als ik om 8 uur de deur van het huis open doe staan ze al wel te hinniken, omdat hun hooinetten dan zo ongeveer leeg zijn en een grasbrokje er ook wel in gaat.

Niets persoonlijks, maar ik denk dat een paard veel liever tijd heeft met zijn kudde dan onverdeelde liefdevolle aandacht van mensen. Daarbij heb ik ook geen vriendschap met evenredige inbreng, ik ben het mens, de voerbrenger en de baas maar geen gelijke vriend.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:39

Mijne is dan blijkbaar een uitzondering.. Stond eerst op een manege 21 uur per dag in stal en was erg druk en toen ik meer kennis kreeg vond ik het gewoon zielig. Sinds hij thuis staat (overdags buiten) is hij heel erg veranderd, veel rustiger, en hij is erg gelukkig als hij buiten lekker kuil staat te eten met zijn vriendjes.

Maar bij een dag zoals deze verkiest hij het binnen staan boven het buiten staan (binnen in een stal met kuil, naast twee anderen, buiten staat hij ermee samen en met kuil) en dan staat hij ook gewoon letterlijk de hele dag binnen als ik niet iets met hem ga doen (zoals vandaag). Wat een dierenbeul ben ik :D

Nu wordt hem dus echt niet altijd de keuze gegeven en wordt hij gewoon buiten gezet (met kuil en de anderen uiteraard) maar dan heeft hij het een stuk minder fijn.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:42

Geryon schreef:
Mijne is dan blijkbaar een uitzondering.. Stond eerst op een manege 21 uur per dag in stal en was erg druk en toen ik meer kennis kreeg vond ik het gewoon zielig. Sinds hij thuis staat (overdags buiten) is hij heel erg veranderd, veel rustiger, en hij is erg gelukkig als hij buiten lekker kuil staat te eten met zijn vriendjes.

Maar bij een dag zoals deze verkiest hij het binnen staan boven het buiten staan (binnen in een stal met kuil, naast twee anderen, buiten staat hij ermee samen en met kuil) en dan staat hij ook gewoon letterlijk de hele dag binnen als ik niet iets met hem ga doen (zoals vandaag). Wat een dierenbeul ben ik :D

Nu wordt hem dus echt niet altijd de keuze gegeven en wordt hij gewoon buiten gezet (met kuil en de anderen uiteraard) maar dan heeft hij het een stuk minder fijn.

Het gaat hier over 5 maanden per jaar, niet over zo'n dramadag als vandaag :+ Hier zouden ze misschien ook wel liever binnen staan vandaag (hoewel, ze mogen wel op de volle wei nu omdat de 'kale' wei snel kapot wordt gelopen met regen <<) ) Mijn paard hinnikt alleen naar me als ze buiten staat in de regen, dan is ze kwaad dat ik dat haar aandoe :(:)

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:48

staat hier paard die heeft allergie als die op de wei staat ook gewoon binnen die van mijn ook nu maar komt zo veel mogelijk buiten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:48

mang schreef:
Geryon schreef:

Het gaat hier over 5 maanden per jaar, niet over zo'n dramadag als vandaag :+ Hier zouden ze misschien ook wel liever binnen staan vandaag (hoewel, ze mogen wel op de volle wei nu omdat de 'kale' wei snel kapot wordt gelopen met regen <<) ) Mijn paard hinnikt alleen naar me als ze buiten staat in de regen, dan is ze kwaad dat ik dat haar aandoe :(:)

Haha herkenbaar :D Bij het minste beetje regen wilt hij ook niet buiten staan.. Hij gaat dan ook in een hele rare houding staan wat niet bepaald bevorderlijk is voor zijn lichaam. Na lang volhouden (sinds hij thuis stond) toch besloten dat hij binnen gaat met regen. Denk dat het dus ook wel best in de buurt komt van 5 maanden? Gezien winter en herfst.

Gekke is dat hij dat hier alleen maar fijn vindt en het niets met hem doet, terwijl de manege hem er echt niet gelukkiger op maakte.

Nouja, wat ik hiermee wil zeggen in ieder geval, is dat een paard natuurlijk bepaalde behoeften heeft, maar dat lang niet elk paard ook gelukkig wordt van die primaire behoeftes zoals niet in stal staan. En wat is er nou belangrijker?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:53

Geryon schreef:
mang schreef:

Haha herkenbaar :D Bij het minste beetje regen wilt hij ook niet buiten staan.. Hij gaat dan ook in een hele rare houding staan wat niet bepaald bevorderlijk is voor zijn lichaam. Na lang volhouden (sinds hij thuis stond) toch besloten dat hij binnen gaat met regen. Denk dat het dus ook wel best in de buurt komt van 5 maanden? Gezien winter en herfst.

Gekke is dat hij dat hier alleen maar fijn vindt en het niets met hem doet, terwijl de manege hem er echt niet gelukkiger op maakte.

Nouja, wat ik hiermee wil zeggen in ieder geval, is dat een paard natuurlijk bepaalde behoeften heeft, maar dat lang niet elk paard ook gelukkig wordt van die primaire behoeftes zoals niet in stal staan. En wat is er nou belangrijker?

Niet in een stal staan is ook iets heel anders dan (waar dit topic over gaat) niet buiten staan. Ik ben ook voor het 's nachts op stal houden van paarden, en met slecht weer zie ik ze ook liever warm op stal dan met hun kop zielig naar beneden in de regen en de wind. Maar het gaat hier over 5 maanden op stal houden in de winter. Ik neem aan dat dat bij jou niet zo is? Alleen met regenachtige dagen binnen is hier ook het geval.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:04

In de winter staat hij altijd op stal als de bak (hebben geen wei, omdat het niet geschikt is voor paarden) te bevroren is. Neem het risico dan niet gezien hij een zwakke plek in zijn pees heeft. De bak is nooit helemaal vlak omdat ze daar de hele dag in staan.. En kan dan ook niet echt een wandeling maken gezien hij dan te gevaarlijk is.
Dus dat is wel een groot deel van de winter, gezien hij ook nog de regenachtige dagen + sneeuwdagen op stal staat.

Ik moet zeggen. Ben er heel makkelijk in om hem een tijd (bijv. winter) veel in stal te hebben staan, terwijl ik het toch heel belangrijk vind dat er wel mogelijkheid is tot. Dat is ook de reden waarom ik heb gekozen voor thuis stalling dan voor de luxe stalling in een box dag en nacht en mijn visie op paarden houden. Zoveel mogelijk buiten, maar wel zo dat het fijn blijft voor het paard en 'veilig'.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:31

@Depende; Ik denk ook dat een paard veel meer gebaat is bij het sociale contact van zijn kudde, natuurlijk!! Het zou ongelooflijk arrogant zijn van ons mensen om te suggereren dat ze niet zonder ons zouden kunnen. Dat ze geen 'eigen leven' zouden hebben onder elkaar... Echter, vanaf het moment dat ik mijn paard kreeg, ben ik er dag in dag uit zeer intensief mee bezig geweest. Dat geldt voor iedere paardenbezitter neem ik aan. Waardoor, buiten het paardenleven wat zij leidt, ik, als mens ( haar voeder / leider) heel belangrijk voor mijn paard ben geworden. Dat merk ik elke dag weer. Aan het feit dat ze hinnikt als ze me ziet, of juist als ze niet hinnikt, of als ze meteen begint te draaien op stal, of als ze juist heel rustig naar buiten blijft staan kijken, of als ze geen boterham wil eten, of als ze...etc.etc. Hoe dan ook, ze verstaat de kunst om mij exact te vertellen hoe het met haar gesteld is en wat ze het liefste zou willen gaan doen. Ze vraagt mijn aandacht en vertelt haar verhaal. Iedere keer weer! 8-)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:56

superwoman schreef:
Marjoow,ik zei dus met en zonder eten buiten. Ze krijgen bij mij onbeperkt hooi,dus honger kunnen ze niet hebben. Omdat ze buiten geen hooi aten,geef ik ze buiten ook niet meer. Wordt zo'n zooi dan.
Maar goed. Ik heb een paard gehad die het hek had open gemaakt van de bak en die vond ik in haar eigen box. Ze had ook de voerton kunnen pakken,maar dat had ze niet gedaan.

Ik heb het nergens over honger hebben. Als ik even mijn verzorgpaard als voorbeeld pak, die krijgt echt genoeg te eten en kan geen honger hebben. Alleen als ik hem eten aanbied zal hij dit áltijd opeten. En ik denk dat dat iets is wat veel paarden zullen doen. Sommige paarden en dan durf ik echt te zeggen dat dat er níet veel zijn, staan graag binnen. Maar dan vraag ik mij wel af hoe komt dat? De meeste mensen die zeggen "Hij wil naar binnen" zeggen dat omdat het paard daar eten krijgt en dan dus denken dat ze graag naar binnen komen. Hetzelfde als "Hij komt in galop op me afgestormd in de weide" vaak hebben die mensen gewoon eten bij zich, en eten is een heel goed lokmiddel voor veel paarden. En ik kan genoeg redenen bedenken waarom je paard in haar box ging staan, maar niemand weet wat daar gebeurde dus daar ga ik me niet aan wagen :) .

Citaat:
Ik vind het gewoon onzin om te zeggen dat het 1 goed is en het andere niet. Kijk naar het paard,dan zie je vanzelf waar ze behoefte aan hebben. Zo heb ik ook een paard verkocht omdat ik aan huis geen weide heb en ik merkte dat dat pasrd beter naar buiten kon. Hij staat nu in friesland 24-7 buiten. Mensen hebben ook een stal als dat nodig mocht zijn en ze heeft daar ook een soort van droge paddock.
Dus ben ook van mening dat al as je het paard niet kan bieden wat hij nodig heeft je er afstand van moet doen of een oplossing maken.

Maar paarden zijn net als mensen niet hetzelfde. Zo werkt de 1 graag buiten met zijn handen en werkt de ander binnen met de computer.....

Ik ben het helemaal met je eens dat elk paard anders is. Maar dat betekent niet dat ze niet meer hun instinct hebben. De basisbehoeften zijn voor elk paard hetzelfde, en onder die behoeftes vallen ook sociaal contact, continu eten en vrijheid om te bewegen. De weide is zoveel meer dan enkel de ruimte voor paarden! En ik vind ook dat als je je paard niet kan bieden wat die nodig heeft, dat je dan geen enkel recht hebt om dit paard bij je te houden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:02

Nu beweegt die van mij op de paddock nauwelijks en gaat die ook niet met andere paarden smoezen, spelen. Staat 9 vd 10 keer zo'n 50 meter van de kudde af, lekker alleen, maar alsnog zet ik hem niet 24/7 binnen, vind ik echt een no-go.
's winters zorg ik er voor dat hij op zn minst regelmatig in de piste komt met een ander paard, daarbij poets ik in de winter langer, tut ik meer (paard in de rijbak 'dumpen' om vervolgens met vriendinnen te gaan kletsen, met mijn telefoon gaan kloten), paard komt dus ondanks zijn paddock en weideloos pensioen (swinters dan) een uur of 4, 5 zijn box uit.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:04

Al zou hij geen meter bewegen in een paddock, dan nog heb je het grote verschil met frisse lucht buiten en stoflucht binnen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:05

Kinke schreef:
Al zou hij geen meter bewegen in een paddock, dan nog heb je het grote verschil met frisse lucht buiten en stoflucht binnen.

Buitenstal ook frisse lucht :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:32

Hier ook aktijd het raam open en dus frisse lucht.

Marjoow,je kan idd genoeg verzinnen waarom een paard liever binnen wil staan,maar je kunt het ook gewoon accepteren. Mijn paarden aten het hooi niet tot nauwelijks buiten in de bak.
Lijkt me onzinnig om allerlei dingen te gaan bedenken,terwijl het paard daarin heel duidelijk is.
Mijn paarden komen genoeg buiten,dus daar hoeven we niet over te discuseren.

Ik vind het gewoon heel vervelend wanneer sommige mensen een ervaring hebben en denken dat ze het daardoor helemaal weten. Nee, dus. Er zijn altijd weer paarden die je verrassen.
Paarden zijn idd ook gewoontedieren. is het zo slecht dat sommige zich prima voelen bij een stal,zo komt het namelijk vaak bij me over in dit soort topics.
Natuurlijk moet je goed voor je paard zorgen en dus kijken naar zijn persoonlijke behoefte. natuurlijke en persoonlijke behoefte zijn lang niet altijd gelijk. Daarbij is de mste waarin je afwijkt ook heel belangrijk.
Ook de behoefte van de ruiter is belangrijk,want zeg nu eerlijk....je koopt een paard om ermee te rijden en dat is ook niet natuurlijk en ook zeker niet het beste voor je paard. (natuurlijk zijn ook dasr uitzonderingen,maar het is wel de eigenasr die een paard koopt voor eigen belang)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:49

Weidegang vind ik geen must (mijn paard echter wel ;)), maar buitengang wel. 23 uur op stal vind ik echt niet kunnen :n Helaas is er nog zoveel 'onwetendheid' (of niet willen weten?). Ik wist vroeger ook niet beter; ik kwam van een manege, ging naar een verzorgpaard in de winter, en die kwamen er dan ook niet altijd uit. Ik weet nog dat ik voor mijn eerste verzorgpaarden een 'eis' had dat ze iig een uur (1 uur!!!) Naar buiten gingen die dag, en soms als het rot weer was, was het zelfs 0 uur. Wist ik veel. Later - mede door bokt - ben ik mij meer bewust geworden over het welzijn, en dat het wel degelijk nodig is voor ze. Helaas spelen niet alle stallen daarin mee, dat is jammer. Nog zoveel mensen die het niet weten, niet willen zien, er vanuit gaan dat het beleid dat hun manege / pensionstal voert het juiste is, immers zijn dat de proffs, en weten die wat goed is voor je paard. Daar ga je dan vanuit. Tot je verder gaat lezen, en verder gaat kijken, en dan schrik je.

Inmiddels is mijn prioriteit van dat '1 uur naar buiten' enorm opgeschoven. Ik vind het nu al vreselijk als ik haar om 17 uur al binnen haal omdat ze het echt zat is, en het echt rot weer is. Terwijl ze vanaf 9 uur buiten loopt. En tot een jaar geleden in de winter blij moest zijn met 3 a 4 uurtjes als ik de tijd had. Grappig hoe dat kan verplaatsen. Ik ben ook blij dat ik bij deze stal ben gekomen, die dat beleid heeft, en je daar ook in meeneemt. Je ziet hoe alle paarden die hier op stal komen veranderen, ten goede. En dat komt mede door die buitengang die er standaard is. Iedereen een eigen paddock. En zoveel meer rust in de paarde.

Die taferelen als achterlijk galopperen omdat ze het land op mogen heb ik overigens nooit echt gehad. Ja, als ze dan vroeger dagen binnen hadden gestaan en hun benen mochten strekken. Maar ook toen ik ze slechts 3 uren buiten had was er weinig wildheid - of er moesten schaatsers bezig zijn, die zijn eng ;) - en zeker niet als ze het land op gingen. Als ik mijn dames voor het eerst op het land weer zet na een winter geen gras, krijg ik ze er niet eens in, dan staan ze direct met hun kop in het gras, en krijg ik het hek niet meer dicht en krijg ik ze niet meer vooruit :+ En dat gaat door. Tot het gras op is, dan gaan ze wel eens druk doen in het land.

Een paard hoort gewoon buiten, klaar. Dat lijkt mij wel duidelijk. Dat er zoveel stallen zijn die dat niet geven of daar voor stan, is enorm jammer. De ruimte is er vaak niet, de bodem niet oke.... Wij hebben gedraineerde paddocks, maar dan nog is het wel eens nat. Nou ja, liever nat, dan alleen maar op stal. Overdag wat natte voeten (het is geen zwembad, gewoon sompig) en snachts weer in een droge stal. Daar kan je ook nog over discuseren of dat moet, maar vanwege het niet verkrijgen van vergunningen voor overdekkingen staan ze niet met schuilmogelijkheden, en dat vind ik niet eerlijk in de winter. Een windscherm doet een hoop, maar is niet alles. Ze moeten wel droog kunnen liggen.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 09:21

Gelukkig zijn meningen geen feiten.
Ik kan niet zelf een paddock bouwen bij stal, dus die optie om ze zo zo droog mogelijk veel buiten te hebben gaat ook niet op voor ons.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 09:47

@superwomen: En wat vind je dan van de mogelijkheid om het paard altijd zelf te laten kiezen tussen buiten of binnen staan? Dat zou dan toch eigenlijk ideaal zijn?

Ik ben zelf erg blij dat mijn paard niet van mij afhankelijk is om te kunnen schuilen. Soms, juist als je het niet verwacht, liggen er opeens drie drollen in. Dan heeft ze dus echt erin gestaan. Wanneer je het wel zou verwachten (vorst, gure wind, sneeuw etc.) staat ze vrolijk buiten met de ijspegels aan haar billen.