Dag op stal blijven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:01

Sjuimpje schreef:

En Stef,
ik snap niet dat op een complete pensionstal een ieder zijn paarden een week binnenhoudt, ik heb hier ook een vrij groot terein en maar sta met 2 man de boel ijsvrij te maken en houden.
Zeker als je met een paar man bent is met een paar tientjes aan zout en een half uurtje de schouders eronder het hele terrein ijsvrij zodat je iig buiten kunt stappen.

Dit was vorig jaar, en ik was toen een van de weinige pensionklanten, stalhouder werkt overdag (toen zeker, aangezien hij in de winter bij de strooidienst zit Haha!).
In mijn uppie kan ik niet de hele parkeerplaats ijsvrij gaan maken, eer dat ik het dan schoon heb kan ik alweer naar huis

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:02

Cinzano"]
[quote="Sonja schreef:
Dus als we jou in een wc-hokje zetten maar we zetten een luikje in de deur open zodat je kunt kijken als er iemand langskomt, en we schuiven af en toe wat voer bij je naar binnen, dan vind je het niet erg om er twee dagen in te staan?

Klopt... lekker rustig Tong uitsteken
[/quote]

Hier geloof ik helemaal niets van!

En verder: doe s niet zo nijdig iedereen!

K denk dat je eerst onderscheid moet maken tussen het paard aan huis hebben staan en het paard op een pensionstal.

Als je hem thuis hebt staan kan er geen excuus zijn om je paard niet even uit stal te halen, tenzij je niet thuis komt, maar aangezien je meestal niet alleen woont zal er altijd nog iemand zijn die dat voor je wil doen toch?
Op een pensionstal: Tja, ik vind eigenlijk dat er bij een pension standaard inbegrepen moet zijn dat ze even in de wei komen, en dan niet zo'n duffe stapmolen. Er lopen daar toch wel de hele dag wat mensen rond? Kvind het een heel kleine moeite om hem éven naar de wei te brengen, en dan elk uur, of elke 2 uur, naar gelang het aantal paarden, even afwisselen met een ander paard. Zo'n kleine moeite en zo belangrijk voor een paard!

Verder begrijp ik niet hoe iemand op een dag écht niet naar stal kan?? (Noodgevallen uitgesloten)
Het druk hebben is relatief, en ik denk dat mensen al veel te snel denken dat ze geen tijd hebben. Een dag bevat zeeën van tijd, als je die maar bezwemt. haha wat banketstaaf ik nou Scheve mond

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:03

Sjuimpje schreef:
IngridM, ik krijg een beetje de balen van die agressieve toon die je elke keer te pakken hebt.
Mensen geven hun eigen mening en daar hebben ze recht op, het is jammer dan als dat niet in jouw straatje valt.
.

dat is dan jouw probleem, dat jij daar de balen van hebt.
Ik word niet graag uitgemaakt dat ik slecht voor mn paard zou zijn als ik ooit 'ns een keer een dagje niet geweest ben.............. De opmerkingen die gemaakt zijn zijn gewoon buiten proporties, maar okee, jij bent natuurlijk ALTIJD helemaal fantastisch goed voor je paarden en doet nooooooooooit iets verkeerd natuurlijk Schijnheilig

Mensen hebben hun mening, gelukkig wel ja Zo ook ik !

By the way; moet je 'ns zien op hoeveel sportstallen (en ik zal geen namen noemen) de paarden met gemak een dagje blijven staan.... Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:05

Lenn schreef:
Verder begrijp ik niet hoe iemand op een dag écht niet naar stal kan?? (Noodgevallen uitgesloten)
Het druk hebben is relatief, en ik denk dat mensen al veel te snel denken dat ze geen tijd hebben. Een dag bevat zeeën van tijd, als je die maar bezwemt. haha wat banketstaaf ik nou Scheve mond

Ziekte, rare werktijden, kapotte auto, geen vervoer, geen zin (ook dat kan gewoon voor komen *ja maar daar heeft je paard niks mee te maken*) etc etc etc

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:06

Citaat:
By the way; moet je 'ns zien op hoeveel sportstallen (en ik zal geen namen noemen) de paarden met gemak een dagje blijven staan....

En sportstallen zijn altijd een perfect voorbeeld van hoe een paard het fijn heeft? Denk het niet

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:08

stef"]
[quote="Lenn schreef:

Ziekte, rare werktijden, kapotte auto, geen vervoer, geen zin (ook dat kan gewoon voor komen *ja maar daar heeft je paard niks mee te maken*) etc etc etc
[/quote]

Geen zin gaat er bij mij niet in.
Ziekte: ik zei noodgevallen uitgesloten maar ik bedoel uitzonderingen uitgesloten. Kapotte auto, geen vervoer versta ik onder noodgevallen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:09

en trouwens sjuimpje, ik heb al m'n berichten nog 'ns nagelezen maar agressief ?????????? sorry maar ik kon ze niet vinden. WOOO ik heb 1 keer jezus gezet, is dat dan gelijk agressief?

je vindt het alleen maar leuk om kritiek op me te geven, that's all, maar gefundeerd is het niet echt.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:18

Jezus! DIt allemaal omdat ieder hier zijn eigen mening geeft over het buiten zetten van een paard!?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:23

Kan best dat dat er bij jou niet ingaat. Mijn paarden hebben het prima, gaan optijd naar de smid, krijgen optijd hun entingen, worden optijd ontwormd, krijgen brokken, hooi, water. Komen er BIJNA dagelijks uit...
Krijgen veel liefde en aandacht, We hebben met zijn 3tjes ontzettend veel lol. We hebben onze ups en downs, maar als het ff niet gaat, dan ga ik ervoor en ben ik niet zo'n simpele ziel die zegt: Owh, het gaat niet, ik verkoop hem maar...
Dat er hier mensen zijn die vinden dat ik mijn paarden niet waard ben of whatever, omdat ze weleens een daagje binnen staan. Kom gerust eens langs om te zien hoe gruwelijk slecht mijn paarden het hebben. Wat een hulpeloze zielige ongelukkige scharminkeltjes ik heb staan.
Dit is MIJN manier van hoe ik met mijn paarden om ga. Dat wie dan ook anders met zjin paarden omgaat, PRIMA! Maar veroordeel mij niet over mijn manier.
Het zijn volgens mij nog altijd mijn paarden, en daar komt Sonja's uitspraak weer: Al snij ik ze in plakjes en flikker ik ze op de bbq, dat zijn MIJN zaken.
Ja, ik sta voor heel erg veel open, maar een mening geven en een mening opleggen is een wereld van verschil.

(in zijn algemeen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:27

Hier even een voorbeeld van een onvoorziene omstandigheid:

Het is oudejaarsdag, het vriest ongeveer 15 graden buiten, het is dus koud. 's Morgens moet er gewoon gewerkt worden, maar als je smiddags thuis komt blijkt dat de kachel stukgevroren is. Je belt de reparatiedienst en die beloven snel te komen. Je hebt het steenkoud in je eigen huis, maar je zit op hete kolen want de stal gaat om 18.00 dicht, voor die tijd moet je er zijn.
Het duurt en het duurt en het duurt, maar je kunt niet weg, want die reparateur kan komen.
En dan eindelijk om 16.30 is die man er dan toch. De ellende is nog niet compleet, maar onder tijdsdruk en diverse honderdjes ben je dan een uur later toch onderweg naar je paard door ijs en sneeuw. Even over half zes ben je op stal, alles bevroren behalve de binnenbaan. Bij extreem hoge uitzondering mag je jonge paard even los in de binnenbaan, maar alleen wegens de omstandigheden. Een half uur later is het weer achter de rug en moet je weer weg. Maar het paard is er uit geweest, pfffffff.

Is dit een onvoorziene omstandigheid of niet? Waargebeurd verhaal hoor, niks an verzonnen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:27

Moet je anders eens zien hoeveel uitroep en vraagtekens je gebruikt IngridM, of kijk eens naar je gebruik van hoofdletters. Als je het niet agressief bedoelt moet je je berichten toch echt even anders opstellen.
Verder zeg ik niet dat ik nooit wat fout doe, ik geef gewoon mijn mening.

Wat betreft gefundeerde meningen, promptertje haalt onderzoeken aan naar degeneratie van botten en spierweefsel, maar daar leest iedereen hard overeen. Een betere sportstal zal daarom nooit zijn paarden een dag op stal laten.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 21:31

Gail"]
[quote="Concorde schreef:
Wat zeg ik nou net, dat dat verrot moeilijk gaat, wel af en toe, maar er zijn totaal 5 pensionklanten. 2 zijn er hele dagen, en die willen nix voor een ander doen, echt nix! 2 anderen zijn er savonds ook niet elke dag, en dn maar kort. De andere is een Haarbal, en die heeft t ook druk en kan ook niet elke dag. Vandaar. Ik vind het ook geen f*ck waard als ze op stal staat, laat dát even duidelijk zijn!

Wat een felle reactie... Verward Of het verrot moeilijk gaat of niet, t paard is en blijft jouw verantwoordelijkheid. Mijn paard is nog nooit een dag op stal blijven staan, kwestie van plannen en prioriteiten stellen.
[/quote]

Mijn paard ís ook mijn verantwoordelijkheid, die ik ook absoluut bloedserieus neem. Iedereen die mij IRL kent weet dat, dat is ook niet iets wat je zo uit een paar topics op kan maken. En ik zou m'n paard ook nooit stallen op een manege waar ze niet naar buiten zou kunnen, had haar nooit gekocht als die manege (Bosrand in Almelo, van de ruiterdagen ja) de enige optie was. Ik plan me de zenuwen, prioriteit 1 is mijn paard, op stal worden ze soms doodziek van me omdat ik zo loop te zeuren over mn paard dat alles maar goed gebeurd en dat ze eruit komt enzo.
Maar ik volg ook een voltijd HBO studie en moet 2 x per week werken, zodat mn PAARDJE het lekker heeft. En het is nog nooit voorgekomen dat ze op stal bleef, ik heb haar haast een jaar en daarvan is ze elke dag buiten geweest. Door het ge-emmer met de staleigenaar zat ik gister gewoon helemaal klem. En ik heb helaas geen auto zodat ik om 12 uur snachts nog even naar stal kan. (Nee mensen, ik heb een PAARD)

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:36

Ik heb de eerste bladzij doorgeploegd, daarna ben ik gestopt. Ik wil wel even kwijt dat ik hier een lijn trek tussen ideaal en werkelijkheid. TUURLIJK is het het best als je paardje lekker de hele dag buiten staat! Maar soms kan dit gewoon niet!

Ik sta bij Concorde op stal, en ik moet zeggen dat het super bevalt. De paarden komen heerlijk buiten, lekker spelen met elkaar. Nu de staleigenaar in het gips zit moeten we hier zelf voor zorgen. Ik moet drie kwartier fietsen naar stal, over allerlei landweggetjes, en dat is me het wel waard. Concorde en ik zijn allebei 2e jaars HBO-studenten, en dan heb je niet lekker iedere middag om 3 uur vrij. Er zijn dagen dat we pas om 18.30 thuis komen, en dan nog een flinke smak werk voor de volgende dag hebben. Nu wil ik geen gezeik dat we dan geen paarden hadden moeten nemen! Dit komt natuurlijk niet iedere dag voor. Kun je snappen dat ik dan niet op de fiets spring om Sheek even een uurtje buiten te zetten?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat paarden 24/7 buiten horen. Dat is de ideale situatie. Kan helaas niet. De stallen bij ons zijn zeer paardvriendelijk. De stallen zijn ongeveer 4 bij 4 meter (geloof me, dat is groot voor een pony!) Ze kunnen heerlijk met hun koppies naar buiten, en de stallen van boven geheel getralied, zodat ze de hele rij paarden kunnen zien, en met hun buren kunnen neuzen. Dik pak stro erin, en 3 keer per dag ruwvoer. In principe komen ze niet te kort.

We zitten nu allebei met tijd een beetje krap, en dus komen ze inderdaad niet iedere dag buiten. Ik ken wel paarden die anders staan! Ik heb een winter op een pensionstal gestaan (de beruchte Bosrand in Almelo, ja die van de ruiterdagen!), en daar konden de paarden helemaal niet los! Was streng verboden! Bovendien waren de stallen daar amper 3 bij 3. Dan is waar onze ponies nu staan HorseHeaven!

Al met al is het zo slecht dus nog niet. Ze komen nu, ondanks het gips van de staleigenaar, bijna iedere dag wel een uurtje buiten. Soms, op dagen van tijdnood (overmacht!) een dagje niet, maar daar gaan ze echt niet dood aan.

Discussie gesloten.

SuzanneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:39

Paard naar buiten , elke dag , is een must.
Al kan ik mij een keer herinneren ong. 15 jaar geleden, dat ik 2 uur voor sluitingstijd van de stal , naar mijn toenmalige merrie fietste , met windkracht 10 opzij, zo regelrecht de sloot in.
Paard is er die dag niet uitgeweest.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:39

Offtopic: Lol Cordy, we dachten precies hetzelfde! Haha!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:42

SuzanneH schreef:
Paard naar buiten , elke dag , is een must.
Al kan ik mij een keer herinneren ong. 15 jaar geleden, dat ik 2 uur voor sluitingstijd van de stal , naar mijn toenmalige merrie fietste , met windkracht 10 opzij, zo regelrecht de sloot in.
Paard is er die dag niet uitgeweest.

Er bestaat ook nog zoiets als ouders! Mijn ouders laten mij om 19.00 echt niet meer drie kwartier in het donker over landweggetjes naar stal fietsen, om dan om 21.00 drie kwartier alleen terug te fietsen! Jammer maar helaas, dan maar een dagje niet!
En niet gaan miepen dat ik dan maar met de auto moet! Mijn ouders hebben 4 kinderen, en zijn heus niet van plan om de hele avond taxi te spelen, want als je er 1 brengt, moet je de anderen ook brengen!

{EDIT} Bovendien durf ik dit zelf niet, je hoort zulke rare verhalen de laatste tijd... als jonge meid is het gewoon onveilig. Bovendien zijn die weggetjes erg bochtig en rijdt men er erg hard. S' avonds ben je er als fietser gewoon vogelvrij, maakt niet uit hoeveel lampjen je hebt!

Een beetje begrip svp...

Suzanne, dit is geen persoonlijke aanval oid, gewoon een algemene 'statement'.
Laatst bijgewerkt door Haarbal op 21-11-03 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:42

Werd iid eens tijd dat het eens ophoud met dat gekibbel.
Ik kan de reacties niet eens volgen! Zo snel achter elkaar worden ze geplaatst.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:46

Zoals ik al zei:

Er is in dit geval geen andere mogelijkheid. Discussie gesloten wat mij betreft.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:54

Ik heb ook niet alle pagina's doorgelezen, teveel van hetzelfde Knipoog. Maar van sommige ideeën krijg ik toch wel kippenvel. Als een box 4x4 is dan is het OK, een paard kan zelfs in galopperen ???
Ik ben ook van het type zo vaak mogelijk naar buiten. Mijn paard wordt nu soms maar 3 of 4 uur in de wei gezet en daar krijg ik al de kriebels van. Kom ik aan het eind van de middag op stal en dan voelt ze helemaal warm aan ('t is een tinker). Ik ga vaak rijden omdat ze te weinig in de wei mag. Dus ga ik nu switchen van pensionstal. Kleine box maar flinke wei waar ze zo lang mag staan als ik wil. Als het miezert doe ik een regendeken op en als het echt héél slecht is haal ik haar naar binnen. Dan maar een paar keer op en neer rijden. Met of zonder fiets/auto.
Ik vind dat er te weinig verantwoordelijkheid genomen wordt voor je paard. Geen tijd, dan maar "even losgooien in de bak" . Lekker leven heeft zo'n beest hè, de hele dag in een RUIME box van 3x3 of zelfs 4x4 (!) en dan mag ie van zijn baasje even 10 minuten rennen in de bak. En dan fijn weer naar binnen want baasje moet huiswerk maken, of met vriendje uit. Als je te weinig tijd hebt zoek een bijrijdster! Of zoek een stal waar de paarden wel hele dagen of in ieder geval minstens 4 of 5 uur per dag weidegang hebben. Zorg voor je dier! En vergelijk je eigen paard niet met een sportpaard. Die krijgen hun trainingen en beweging echt wel. En Concorde, ik heb ook een auto èn een paard. En laat dat autootje regelmatig naar de stal rijden om mijn paard beweging te geven, en dan niet even losgooien maar daadwerkelijk rijden. In mijn geval is dat naar buiten. Lekker een paar uur de natuur in. Daar heb ìk mijn paard voor, om samen plezier te hebben.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 21:55

PS: Als Haarbal of ik op stal zijn lopen zowel Sheek als Eldien buiten. Dus ja, wij doen wel aan samenwerking
(Ps2 >> Haarbal >> Heb Shake vanmiddag naar buiten gehad, en hooi gedaan, ze hadden alleen kuil gevoerd, stomme mutsen)

ladyAn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:56

Bij mijn vriend staan de paarden aan huis. Maar er wordt weinig mee gereden. Tsja als je er tussen de 10 en 15 hebt + een boerderij is dat soms een beetje moeilijk. En volgens mij staan ze ook wel eens een paar dagen binnen. Ik ben daar niet altijd bij maar als het in de winter heel nat is in de wei geloof ik niet dat ze iedere dag naar buiten gaan. Ik sta daar zelf ook niet achter maar het is een feit dat ze daar heel anders omgaan met de paarden. Niet dat ze er niet om geven, maar ik moest in het begin wel wennen toen ik daar kwam. Ik was gewend om altijd 'voorzichtig' met paardjes om te gaan. Me druk te maken om het kleinste wondje. Meteen met dekens komen wanneer ze een beetje nat waren na het rijden. Zo zijn ze daar gewoon helemaal niet. Maar of die paarden ongezond of unhappy overkomen? Nee! Er hoeft bijna nooit een dierenarts te komen (als er iets is komt hij wel hoor!!) want ze zijn super gezond. Verder zijn ze ook echt niet sjacherijnig maar altijd vrolijk. En wanneer het mogelijk is gaan ze ook iedere dag wel even buiten spelen hoor ... maar het ligt er toch ook voor een heel groot deel aan hoe je er tegen aan kijkt. En als ze van mij waren ging het vaak anders maar ze zijn niet van mij dus leg ik me er maar bij neer...

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:56

Enne Haarbal, als je 's-avonds niet meer over straat mag of durft neem dan een hamster met een tredmolentje Knipoog

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:59

GRRRRR!

Ok, het "praatje" dat ik morgen a houden wordt nu uitgebreid! Haal ik zelf hooi, VOEREN ZE HET NIET! Jeetje wat een stel poedersuiker! Had hij weer zo'n pisbeetje? Geen wonder dat hij steeds zijn stal leegvreet! Boos!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 22:00

Soxje schreef:
Enne Haarbal, als je 's-avonds niet meer over straat mag of durft neem dan een hamster met een tredmolentje Knipoog

Heb ik al gehad, beviel niet Tong uitsteken

Nee, even serieus. Heb je net het 8-uur journaal gezien, of gister? Meisje van 16 vermoord. Dat ik 19 ben en een potige meid maakt een (stel) idioot(en) niets uit hoor. ben wel gek als ik drie kwartier heen en drie kwartier terug door het donker fiets in mijn eentje, in een gebied zo onbewoond als een kale broekzak.

Enneuh Sox... jij bent zeker geen arme student die moet kiezen tussen of paard of auto.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 22:13

Ik vind het niet kunnen om een paard een dag op stal te laten. Ze staan over het algemeen al veel te veel binnen. Heb me altijd in de raarste bochten gewrongen om m'n paard uit te laten. Ben zelfs wel eens in avondjurk langs de weg gaan wandelen zodat ie toch nog beweging kreeg. Krijg je wel veel reactie trouwens Clown

Normaal kwam mijn paard ook 's winters een uurtje of 10-12 buiten en vond ik dat ik (wel met enig schuldgevoel) wel een of twee dagen verstek kon laten gaan.....Knipoog

Helaas is de buitenlooptijd nu gehalveerd en zorg ik er weer voor dat ik kom op de tijden dat ze binnenstaat.