Pony maakt me gek! Geen respect voor omheining.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 14:32

Waarom precies ziet dit er aantrekkelijk uit om te slopen? :? Zo denkt een paard toch niet...

Otti1977

Re: Pony maakt me gek! Geen respect voor omheining.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:35

Mijn mening is dat een paard of pony geen respect heb voor een omheining als er geen stroom op staat!
Vooral als het gras aan de andere kant groener is!

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:38

Zoooo herkenbaar! Mijn 3jarige heeft ook een periode gehad waar hij letterlijk door alles heen ging.
Knetter GEK werd ik ervan, hij deed het ook als ik bij hem stond. Hij ging dan hangen in het lint, tot het krak zei en weg was ie! -O- Op een gegeven moment stond er meer als 4000 volt op het lint, maakte hem niks uit }:) .
Wat we hebben gedaan is meneer in de stenen paddock gezet (omheimd met steen) Al het lint vernieuwd, alles was nogal oud. Goed stroom erop gezet en het probleem is tot nu toe opgelost.
Maar wat een frustratie kan dat je geven zeg, en slapeloze nachten :Z Hij heeft wel vaker van die fases gehad maar zo erg als paar weken terug nooit!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:39

Toch zou ik adviseren om via de aansprakelijkheids verzekering (vroegere WA verzekering) van de eigenaresse te verhalen.
Mijn pony is vorig jaar in paniek door de schrikdraad gerend.
Ik heb gelijk mijn verzekering gebeld en ik heb de nieuwe paaltjes en de stroomdraad die stuk was nieuw gekocht en helemaal vergoed gekregen.
Ik snap niet zo goed waarom je vriendin dit nog niet heeft gedaan.

Zo zit je alleen nog met de extra kosten voor een goedwerkend stroomapparaat, zodat de shet de klap van de stroom kan voelen.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:45

Ik heb je naast mijn commentaar ook een tip gegeven, maar daar wordt niet op gereageerd.
Het ziet er voor een paard erg aannemelijk uit om even deze 2 draadjes weg te duwen om grasjes te happen. Dat tikje stroom neemt hij voor lief.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 14:48

jenn0dv schreef:
Ik heb je naast mijn commentaar ook een tip gegeven, maar daar wordt niet op gereageerd.
Het ziet er voor een paard erg aannemelijk uit om even deze 2 draadjes weg te duwen om grasjes te happen. Dat tikje stroom neemt hij voor lief.

Ik heb je andere tips en commentaar gelezen hoor. Dankjewel. :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 14:51

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:55

Onze tinker is ook zo n uitbreker. Heeft hij zijn bui dan houdt je hem nergens binnen. Alleen houdt hij meestal de boel heel maar staat hij wel ergens waar hij niet mag staan.

Nu we hier staan is dat verleden tijd. Ja als er geen stroom op staat heeft meneer dat meteen door en is weg. Maar er staat zoveel stroom op dat hij het wel laat en nu redelijk panisch is voor tikkend draad. Stalhouder heeft ook koeien en heeft daarvoor een zwaar stroom ding op 220 v staan. Voldoene om koeien en schapen tegen te houden en bedoelt voor kilometers heining.in combinatie met stevig dik stroomkoord Dat werkt echt wel.

De draadjes die jullie als buitenheining gebruiken vragen iddom slopen. Veel te dun en slapjes. Je moet dik zwaar koord of band kopen. Goede kwaliteit, in combinatie met een goed geaard stroomapparaat dat meer aankan dan de kilometers draad die je nu hebt.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:03

Giolli schreef:
jenn0dv schreef:

Ik heb je andere tips en commentaar gelezen hoor. Dankjewel. :)

Graag gedaan, snap je mijn mening over je draad. Het hangt slap en is bijna niet zichtbaar.
Dik band en strak spannen, met een flinke beuk stroom erop, dat houdt zelfs mijn shire binnen.

Zoals Karuna ook zegt...

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:06

ik raad je aan om een stoomdraad door de manen heen te vlechten.
shetters hebben normaal zo'n lekker dik vachtje dat ze het niet voelen ,
maar zo voelen ze het écht !

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:07

Ik geef onze tinker met hun heining nog geen 5 minuten. Hij zal waarschijnlijk zich gek lachen om het draadje. Terwijl hij nu soms ook achter strotouwtjes staat als er iets op moet aan gras elders. Geen probleem.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 15:25

Dat snap ik, maar dat is JOUW paard. De pony is niet van mij en investeren daarin kost een vermogen voor mij. Dan zou ik dat van mijn bijbaantjes moeten betalen terwijl ik zelf ook kosten heb voor mijn 3 paarden. Gekkenwerk vind ik dat.

Mijn paarden blijven zelfs achter draad van 20 cm hoog zonder stroom.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:33

Arghhh... uitbreek-Shetten... ik herken het maar al te goed!

Zo een heb ik er ook, die ging zomer en winter tussen, onder, over, door de vijf lagen koeien(met stieren die er bij lopen) draad met mega-stroomklap heen, soms was er draad stuk, soms zag je er niks aan.
Dat weiland (staan mijn grote paarden ook) is van een boer aan de overkant.
Shet kwam steeds tussen de koeien (en fokstier(en) terecht, en ging dan de boel daar treiteren).
Le-vens-ge-vaar-lijk, want wat als hij op de loop voor Papa Stier door het koeiendraad de wei uit zou breken/de andere paarden bij de runderen in de wei zouden belanden/de koeien en stieren door kapot draad op straat zouden belanden... etc?
Ik kon op een gegeven moment daar dus echt wel vertrekken met "houdini", nadat-ie voor de zoveelste keer bij koeien en stieren paniek aan het veroorzaken was en zowel Shet als vang-hulpen zowat op de horens genomen werden. Na tientallen keren was de boer het echt compleet zat, en het was ook echt gevaarlijk en onverantwoordelijk t.o.v. de andere dieren.

Hij staat nu met een Shet-vriendinnetje achter dik fijnmazig gaas al weer bijna 2 jaar in paddock met aanliggende in-en uitloop stal. Nooit meer uitgebroken. En daar staat niet eens stroom op (kan wel, want heb netstroomapparaat: in die paddock hield ik vroeger grote landvarkens van 3-4 jaar oud...).

De tips en adviezen die in dit topic al voorbij zijn gekomen kan ik allen volledig onderschrijven: doe er wat aan, en neem aub de verantwoordelijkheid t.o.v. je eigen paarden, en je omgeving, je vergeeft het jezelf nooit als er echt ernstige ongelukken gebeuren, dan kost het wel wat meer dan nu HOE DAN OOK maatregelen nemen, vrees ik....
En haal dus ook subiet dat prikkeldraad weg, liefst vandaag nog!

Blijkbaar heb je een enorm zwak voor die vriendin van je, die blijkbaar zelf bar weinig verantwoordelijkheidsgevoel heeft. Wil je er zelf niet mee om de tafel gaan zitten, dan wil je vader wellicht het gesprek enige kracht bij zetten?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:36

wat voor draad zit er gespannen,
touw, lint, ijzerdraad?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 15:41

StalNollie schreef:
wat voor draad zit er gespannen,
touw, lint, ijzerdraad?

Alles. Prikkeldraad (Wat ik dus nu zo gelijk weg ga halen na verwonding veulen.)
Lint op de middellijn, ijzerdraad, touwdraad. Staaldraad, echt alles geprobeerd.
Het baat niet. Het enige wat eigenaresse kan proberen is eindelijk eens een flinke opdonder van stroom. Borst even goed nat maken, draadjes door de manen. En hem eens met zijn neus daar tegen aan drukken.
Pony wijkt ook niet voor druk, dus als hij weer eens met zijn borst tegen het prikdraad aan staat kan ik hem daar alleen weg halen door hem schoppend weg te meppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:41

Ik zou aan de voorkant 3 draden (liefst lint) spannen en idd goed stroom er op, mijn eigen pony stond bij zijn fokster ook met zijn neus tegen de draden en al zag je de vonkjes dat kon hem echt niks schelen, ook ging hij er onder door.
Ik heb toen op 3 hoogtes lint gespannen, stroom er op en klaar.. Als hij achter een enkel draadje stond ging hij er nog wel eens doorheen/overheen/onderdoor maar dat was alleen als er hengstige merries van de 'buren' in het land liepen (kon hij niet bij komen)
Ik had hem ook bij iemand anders staan maar nooit problemen mee gehad.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:45

ik zou ook voor de platte lint gaan. http://www.huzen.com/images/groot/205-004.jpg
geleid de stroom beter, en regelmatig stroomdraad ertegen en 3 draden spannen.

en zeker niet alles door elkaar gaan gebruiken. dat geleid veel slechter de stroom namelijk

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:36

Giolli schreef:
Knert schreef:
dit zal niet voldoende zijn. Apparaat van 10 kilovolt lijkt me meer wat.

Heb een 2e hands apparaat gevonden van 220 volt, is dat genoeg?

deze zal ongeveer Maximale stroom: 10.000 V, maximaal 1,0 Joule (let daar eens op). geven. Wij hebben al snel iets van 10.000V en 10 Joule.
Let op goede aarde en op maximale lengte van je draden. Koop kwaliteits lint en geen flut spul waarbij de weerstand te hoog is.

En als je aardepin oke is, houd dat vooral eens goed nat. Met deze droogte is de bodem geen goede aarde, zelfs neit met een pin van ruim een meter.

Met het zo her en der eens door, (goedkoop dingetje) en probeer ook te beoordelen vanaf waar het ongeveer slecht gaat, dan heb je ergens een punt wat problemen geeft.

paardlovertj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:00

Door de dikke vacht voelt de shet de stroom denk ik niet, dus heeft dat stroom ook weinig zin...
Heb je al geprobeerd een hoger hek te maken?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 19:01

Heb je het topic globaal door gelezen of iig mijn berichten?

plopjevaltom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:02

mijn paard negeert de omheining want ook al staat er stroom op als het geen dubbel draad is gaat ze er zo onder dor

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:22

Giolli schreef:
Heb je het topic globaal door gelezen of iig mijn berichten?

je doelt op mijn reactie?

Tja halve investering is geen investering.

Dan denk ik dat je gewoon niet tot een oplossing zult komen als je niet:
- geen andere afrastering, geen duur schrikapparaat.
- pony niet weg, niet aan ketting.

zet dat dier dan maar apart. Loop je het risico dat ie zelf uitbreekt, is het gewoon de verantwoordelijkheid voor eigenaar.
Heb jij die van jou ook niet meteen over de openbare weg lopen.

het heeft anders gewoon geen zin.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 19:25

Ik doelde niet op jou reactie maar op die van onder jou!!

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:32

Ik zal het haar zeker zelf laten betalen ;)
Dat ze zo goedkoop bij je kan staan , daar mag ze super blij mee zijn.
Misschien vind ze het uiteindelijk na een paar keer extra betalen te duur worden en vertrekt ze, waardoor je je rust weer terug heb *\o/*

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:49

Voor diegene die het perse willen weten, ik ben de eigenaar van de shetlander.
Voordat iedereen denkt dat ik niet weet waar ik mee bezig ben en mij afschilderen als een slechte eigenaar, zal ik even het 1 en ander uitleggen.

Ten eerste toen hij hier kwam was er niks aan de hand.
Hij heeft een flink lange tijd goed achter het gaas gestaan, toen hij nog op klein stond.
Maar omdat er grote gaten in het gaas zaten, ging hij beuken om er uit te kunnen.
En zo kreeg hij het idee dat hij overal uit kan.
Hij heeft een keer een goede lel stroom gehad op het grootte gedeelte. En daar had hij de eerste paar maanden flink genoeg aan, maar toen het apparaat dus kapot ging en hij door kreeg dat er geen stroom op zat ging hij weer uitbreken.

Voor diegene die denken dat ik niks doe.
Vanaf het moment dat meneer aan het uitbreken is gegaan, heb ik altijd geholpen, maar dan ook ALTIJD om het draad weer in orde te maken, om ideeen oid te bedenken.
Misschien 1 enkele keer dat ik niet kon helpen, omdat hun het smiddags maken en ik aan het werk ben dan.

Vind het erg dat jullie me afschilderen als een slechte eigenaar. Terwijl ik letterlijk alles voor mijn paarden over heb. Maar dan ook alles.

Dat haar paarden uitbreken oid of gaan hangen in het draad. Die keuze maken haar paarden zelf.

En ik wil alles maar dan ook alles investeren in mijn paarden en in omheining, maar dan moet ik wel zeker weten dat ik het weer mee kan nemen als hun gaan verhuizen. En niet dat de gemeente zegt, laat dat maar eens lekker liggen, want zodra er een koopcontract is getekent, heb ik geen recht meer op mijn spullen is mij vertelt. ;)

Voor diegene die het nog wel willen weten, en respect hebben.
Ben vandaag weer de hele dag bezig geweest om een houten omheining te timmeren.
Althans een tijdelijke omheining, totdat ik een betere oplossing, betere spul heb. ;)

Ik neem altijd ten alle tijden mijn verantwoording. ;)

En val mij niet alleen aan, zat eigenaren die de hele dag weg zijn om te WERKEN. Zonder toezicht op de paarden.
Ik vraag helemaal niet om mijn paarden de hele dag in de gaten te houden. Ik vraag en verwacht het niet. ;)
Maar als ze TOEVALIG wat zien, dan is het prettig als ik een klein berichtje krijg. ;)

Hun letten op voor mij,
Andersom doe ik dat ook voor hun. ;)