staat jou paard veel op stal in de winter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:07

Kinke schreef:
nou....dat klinkt heeeeerlijk Isabelle.....
niet dus :(

Nouja, de situatie die zij beschrijft is alsnog beter dan hoe veel andere paarden het in de winter hebben. Op basis van jouw reactie dacht ik dat Isabelle haar paarden dag en nacht op stal had staan, maar dat is dus niet eens zo.

Kinke

Re: staat jou paard veel op stal in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:37

tja...dat vind ik een non argument...dat het altijd nog slechter kan.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:53

Ik ken ook een stal waar ze in de winter op een paddock staan in hun eentje van 4x3, misschien lekker die frisse lucht maar ik zie dat eigenlijk meer als een openlucht stal. Paarden hadden daar bijna allemaal last van stalbenen en werden stront vervelend omdat ze ook geen hooi op de paddock kregen, 2x op een dag op stal. Dus om half 6 smorgens hooi, dan rond 9 uur naar buiten. Rond 4 uur naar binnen en dan hooi. 12 uur vasten dus.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:06

Die van mij staan sinds feb op een stal waar ze zo'n 10 uur per dag buiten staan, ook in de winter, ook met rotweer. Met mooi weer vind ik het prachtig, maar als het van dat rotweer is mis ik de vorige stal waar ze dan maar kort buiten stonden hoor..

Mijn hengst is echt een verschrikkelijk mietje, die staat onder dek omdat hij in nov zn stal niet eens meer uit wilde (en zodra hij de functie van die deken snapte had hij weer lol buiten) en die maak ik er écht niet gelukkig mee om met regen/harde wind/etc lang buiten te staan. Met dergelijk weer probeer ik er ook op tijd te zijn zodat ik hem binnen kan halen en dan komt ie ook in volle galop aan := Mn merrie kan het allemaal wat beter hebben, maar staat met rotweer ook liever binnen dan buiten.

Ik heb ze graag zo lang mogelijk buiten maar wel afhankelijk van de weersomstandigheden. In de zomer gaan ze gewoon alsnog 's nachts naar binnen, dat mag hier gelukkig :) Dag en nacht buiten vind ik niks, heb het wel geprobeerd maar voor mijn paarden werkt dat net niet. Ik vind een stal toch ook wel prettig voor ze, even rustmomentje. Ik kijk gewoon naar wat mn paarden het liefst hebben eigenlijk..

Vorige stal was minder ruimte en daardoor kwamen ze in de winter maar kort buiten, uurtje ofzo. Met die sneeuw vond ik dat niet zo erg, mn hengst is een beetje onhandig soms en mn merrie vond dat ze ondanks de sneeuw en ijs bést door de paddock kon crossen := Moet wel zeggen dat ze er wat klierig van werden toen ze maar zo kort buiten kwamen, maar was effe niet anders.

Mijn idee is dat je het beste naar het paard kunt kijken. Die van mij vinden het geen probleem (en mn hengst zelfs prettig) om niet onder alle omstandigheden uuuuren buiten te staan, maar ik kan me voorstellen dat er ook paarden zijn die het beste gedijen bij dag en nacht buiten :)

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:11

onze paarden staan in de winter op stal 's nachts. als het sneeuwt gaan ze een paar naar buiten. en als het echt HEEL hard regent mogen ze naar binnen. in de zomer 24/7 buiten.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:14

@amyz; kan ik me ook wel goed voorstellen hoor, als ik je paard was! Het allerliefst heb je natuurlijk een plekje waar ze buiten kunnen staan, met een verhard/droog gedeelte, schuilgelegenheid en (evt. onbeperkt) beschikking tot ruwvoer :D en het erge is, die van mij heeft dat inderdaad maar vindt zichzelf nog steeds heel erg zielig soms... ze zou eens moeten weten hoe verwend ze is vergeleken met veel andere paarden :')

caramellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 23:09

Klimop schreef:
Ze denken niet op de lange termijn 'als ik nu naar binnen ga mag ik over 16 uur pas weer naar buiten'

eerlijk gezegd had ik het zo nog niet bekeken, dat is inderdaad wel lang maar ik ben blij dat die van mij naar buiten kan ook met sneeuw alleen in de winter is het geen 6 uur lang. In de zomer is het soms 24op 7 soms niet maar dat is hoe het uitkomt. Vind dit wel een goede opmerking.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:16

Nikass schreef:
Renske1987, de paarden komen bij jullie elke dag een paar uur met elkaar los, dat is toch heerlijk? Als ze verder door de eigenaar gereden en vertroeteld worden is dat toch ook niet zielig? Je kunt van mening verschillen over of meer uren buiten staan nog leuker is, maar ik denk wel dat op jou stal aan de minimale voorwaarden wordt voldaan om de paarden een leuk leven te geven.
Alleen begrijp ik niet waarom je ze met sneeuw niet buiten wil? (los van dat dat jullie stal beleid is - want daar heb je weinig invloed op denk ik)

Ja, mijn paard die speelt nogal ruig in de paddock en ik vind dat eng als de bodem te hard is en als er sneeuw is.
Ik wil hem graag heel houden :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:33

Bij mij is het ook een bewuste keuze om mijn paard niet de hele dag buiten te zetten in de winter. Ik rij veel en mijn paard moet geschoren worden ivm mega berenvacht. Ook wil ik graag in een binnenbak kunnen rijden en er zijn hier geen stallen met binnenbak waar de paarden de hele dag buiten lopen. Ze staat nu op een stal waar ze in de winter 4 uur in een groep in een paddock staat en dat vind ik prima :j

Daarnaast komt ze er savonds nog uit om te rijden/longeren of in de molen te gaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:16

Klimop schreef:
De paarden hier staan 's winters ca. 10 uur per dag buiten en in de zomer tenminste 14 uur
ik zou geen paard kunnen/willen hebben als die ('s winters) minder dan 6 uur vrij kan bewegen... dat vind ik al weinig, staat ie nog steeds 18 uur per dag in een hokje opgesloten :n
Het argument 'maar m'n paard staat na een kwartier alweer aan het hek en wil naar binnen' gaat (meestal) ook niet op aangezien veel paarden in de paddock niet gevoerd worden en zodra ze op stal gaan wel, lijkt het me dus logisch ;) Ze denken niet op de lange termijn 'als ik nu naar binnen ga mag ik over 16 uur pas weer naar buiten'

Ben het met je eens, maarwil graag nuanceren: de uren die een paard niet in de paddock of op het land doorbrengt staat hij niet automatisch op stal. Als de eigenaar buiten de 6 uur vrije beweging nog drie uur met zijn paard - buiten stal - bezig is, scheelt dat alweer aanzienlijk lijkt mij. Daarnaast: ook paarden die in de paddock wel gevoerd worden kunnen er na een paar uur genoeg van hebben. Een paddock is toch een beetje een saai ding (imo)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:22

Kermis schreef:
Ik ken ook een stal waar ze in de winter op een paddock staan in hun eentje van 4x3, misschien lekker die frisse lucht maar ik zie dat eigenlijk meer als een openlucht stal. Paarden hadden daar bijna allemaal last van stalbenen en werden stront vervelend omdat ze ook geen hooi op de paddock kregen, 2x op een dag op stal. Dus om half 6 smorgens hooi, dan rond 9 uur naar buiten. Rond 4 uur naar binnen en dan hooi. 12 uur vasten dus.

Ik heb op zo'n stal gestaan ja, al waren de paddocks daar 3 bij 7 m, maar dan nog. Mijn paard werd er gillend gek. Ze stonden er destijds een uur of vijf per dag in. Maar ik regelde altijd dat mijn paard er eerder uitging want die vond het niets. Ze kon er nauwelijks rollen (alleen één kant, dan opstaan en voorzichtig de andere kant). Er werd niet gevoerd. 12 uur vasten was het niet, want er werd wel veel gevoerd op stal dus ze deden er wel wat langer mee. Maar die vijf uur zonder eten vind ik al veel te lang.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:28

amyz schreef:
Die van mij staan sinds feb op een stal waar ze zo'n 10 uur per dag buiten staan, ook in de winter, ook met rotweer. Met mooi weer vind ik het prachtig, maar als het van dat rotweer is mis ik de vorige stal waar ze dan maar kort buiten stonden hoor..

Mijn hengst is echt een verschrikkelijk mietje, die staat onder dek omdat hij in nov zn stal niet eens meer uit wilde (en zodra hij de functie van die deken snapte had hij weer lol buiten) en die maak ik er écht niet gelukkig mee om met regen/harde wind/etc lang buiten te staan. Met dergelijk weer probeer ik er ook op tijd te zijn zodat ik hem binnen kan halen en dan komt ie ook in volle galop aan := Mn merrie kan het allemaal wat beter hebben, maar staat met rotweer ook liever binnen dan buiten.

Ik heb ze graag zo lang mogelijk buiten maar wel afhankelijk van de weersomstandigheden. In de zomer gaan ze gewoon alsnog 's nachts naar binnen, dat mag hier gelukkig :) Dag en nacht buiten vind ik niks, heb het wel geprobeerd maar voor mijn paarden werkt dat net niet. Ik vind een stal toch ook wel prettig voor ze, even rustmomentje. Ik kijk gewoon naar wat mn paarden het liefst hebben eigenlijk..

Vorige stal was minder ruimte en daardoor kwamen ze in de winter maar kort buiten, uurtje ofzo. Met die sneeuw vond ik dat niet zo erg, mn hengst is een beetje onhandig soms en mn merrie vond dat ze ondanks de sneeuw en ijs bést door de paddock kon crossen := Moet wel zeggen dat ze er wat klierig van werden toen ze maar zo kort buiten kwamen, maar was effe niet anders.

Mijn idee is dat je het beste naar het paard kunt kijken. Die van mij vinden het geen probleem (en mn hengst zelfs prettig) om niet onder alle omstandigheden uuuuren buiten te staan, maar ik kan me voorstellen dat er ook paarden zijn die het beste gedijen bij dag en nacht buiten :)

Mijn paard gaat ook in de zomer 's nachts op stal en houdt ook niet van rotweer. Dit is te merken in de herfst: wordt ze 's zomers om een uur of 20:00 van het land gehaald, naarmate de dagen korter worden gaat ze steeds wat eerder bij het hek staan wachten. In oktober/november, met slecht weer, staat ze om 16:00 uur bij het hek. Dit is dus geen gewoonte die door mij is opgebouwd, ze geeft zelf aan als ze er uit wil. Is er eind oktober een prachtige nazomerdag, kan je haar gewoon weer tot de schemering laten staan. Laten we wel wezen: we wonen in een land met een niet al te aangenaam klimaat om altijd buiten te zijn, zonder beschutting. Dit is helemaal niet natuurlijk hoor!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:07

Hier hebben ze overigens de hele dag hooi in de paddocks, dus daar ligt het niet aan :P

Maar inderdaad.. Hier idd ook open polder, mn merrie staat nog wel redelijk beschut maar mn hengst niet.. En dat is al zo'n mietje.
Dat het echt niet aangeleerd is heb ik met mn merrie heel duidelijk gemerkt in het begin. Had haar volgens mij nog niet eens een week en bij de fokker had ze bijna altijd 24/7 buiten gestaan (wel met schuilstal), dus niet echt gewend aan een box. Hier kwam ze in eerste instantie in een box met uitloop waar ze dan overdag stond, en als ik ging uitmesten moest ik echt razendsnel zijn met die deur want anders stond ze binnen, en mooi niet dat ze nog naar buiten ging :+ Die was echt héél blij met haar stalletje.

Tsja en ik zeg altijd maar; ik heb Arabieren. Die kunnen héél goed tegen hitte en kou, maar in de woestijn regent het niet zo vaak en wat hebben we nu juist in NL? Heel veel water......

Ik merk het met Umoyax idd ook hoor, op een mooie dag staat hij te stuiteren als ik hem weer buiten ga zetten terwijl bij slecht weer hij juist staat te stuiteren om naar binnen te mogen. Heeft echt niks te maken met tijden of wat dan ook, is echt onmiskenbaar weersafhankelijk :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:48

Herkenbaar! Die van mij is idd ook Arabier... <3

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:52

mijne staat dramatisch veel op stal helaas. Staat wel een uur of 4, 5 in de paddock met een vriendje maar hier in het westen kunnen ze helaas niet naar buiten in de winter...Superbalen trouwens, want ik ben Twente gewend dus dit is echt wennen en eisen bijstellen. Ga van de winter overigens wel kijken naar een stal waar de paddocks in ieder geval groot genoeg zijn voor een sprintje zodat hij lekker kan spelen!Afgelopen winter was geen succes met een kleuter..

DB123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:59

Kinke schreef:
DB123 schreef:
M'n paardje staat op een pensionstal. In de winter of met slecht weer staan ze van 10 uur tot half 3/ 3 uur buiten. Als het lekker weer is en de zon is er enzo, gaan ze van 10 tot ong. 4 uur buiten. Natuurlijk rijd ik ook, soms kan dat niet buiten de tijden dat ze buiten staan.

Dit vind ik ook zo bijzonder als ik dit soort dingen lees....waarom maar zo kort? En waarom maar een uur langer als het mooi weer is?

Tja.. Ik heb ook liever dat ze langer buiten staan;)
Maar ik heb het niet voor het zeggen jammer genoeg..

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:01

zomer of winter, regen of droog, wind of sneeuw wat dan ook onze paarden staan elke dag buiten. In de winter van 9:30 tot 18:00 en zomers van 8:30 tot 20. Op dit moment kunnen ze vanwege bemesten en gras even moet groeien niet hele dag in de wei dus staan ze 2 aan 2 op een stuk zand met kuilvoer. Helaas zie ik veel te veel paarden die in de winter altijd binnen staan of maar 1/2 uur eruit komen. En dan maar klagen dat de paarden vervelend worden of blessures krijgen.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:10

Mijn paard kwam uit de situatie van in de zomer 7 uur naar buiten en in de winter 2 uur los in de binnenbak.

Nu staat ze elke dag buiten van 7 tot 20:00. Zodra er plek ik schuif ik door naar de 24/7 weide. Voor mijn haflinger is dat echt ideaal.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:22

Het blijft wel een lastig verhaal. Hier rondom Amsterdam kunnen ze eigenlijk nergens naar buiten in de winter,op mijn huidige stal wel,maar alleen paddock. Niet voldoende dus. Maar had ik dan maar geen paard moeten nemen? Eerlijk gezegd heb ik daar wel over gedacht. Gelukkig komt nu het weideseizoen want dan gaan ze hele dagen..

krista1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:24

overdag buiten savonds op stal

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:24

danoesje schreef:
Het blijft wel een lastig verhaal. Hier rondom Amsterdam kunnen ze eigenlijk nergens naar buiten in de winter,op mijn huidige stal wel,maar alleen paddock. Niet voldoende dus. Maar had ik dan maar geen paard moeten nemen? Eerlijk gezegd heb ik daar wel over gedacht. Gelukkig komt nu het weideseizoen want dan gaan ze hele dagen..

Als die maar buiten komt elke dag voldoende uren is het toch goed. De mogelijkheid om het paard het hele jaar door in de wei te laten lopen is bij veel niet mogelijk. Maar in mijn ogen is het wel mogelijk om een paard elke dag voldoende uren in een paddock te doen. Helaas staan er teveel paarden gewoon de hele winter in hun stal. Een paddock maken lijkt mij overal wel mogelijk.

amber_melody

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:31

Mijn paard komt niet in de weide s'winters, veel te link. Soms gaat ze wel in de bak, maar dan moet die wel aardig dooi zijn. Ik neem haar ook wel eens mee aan touw als ik ga hardlopen. Vind ze geweldig!

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:32

Ik heb mijn Shetlander 24/7 buiten staan, met schuil stal waar die hooi kan eten :)

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:51

Ik zit te twijfelen of ik ze 24/7 in de paddock ga doen. Ze staan nu buiten van 9 - 20.30 want ik vind het nog een beetje eng om ze in de nacht buiten te houden. Het is sinds een anderhalve week nu afgezet maar me shetlander is al 2 keer door het gaas gegaan toen het nog niet goed was afgezet, en ze gaan altijd op slooptour. Laatst stonden ze in de hooischuur :') Toen dacht ik dat ze gestolen waren.

qua temperatuur is het al wel mogelijk toch?

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:52

Ja qua temperatuur kan het denk wel!