Aansprakelijkheid spullen in de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:45

Ragdollcat schreef:
JMkaaay schreef:
Wat ik dan niet begrijp is dat je je eigen paard dan weer met een nieuwe deken terugzet, terwijl je zo zeker weet dat mijn paard er zo vaak aan loopt te trekken. Dan kon je het beter eerst met een goedkopere deken uit proberen met anti-bijt om te kijken of dat helpt of vragen of je naar een andere wei mocht bijvoorbeeld :)

Ik vind niet dat de andere eigenaar rekening met jouw sloper moet houden, je zorgt er maar voor dat jouw paard geen eigendommen van een ander kapotmaakt.

Of zorg voor een deken voor de andere eigenaar zodat ie om de deken van eigen keuze en merk van de andere eigenaar kan en jouw paard gewoon jouw eigen deken bij een ander paard sloopt, dan heb je zelf de keuze voor een goedkoop pruldeken of een duur deken.

En als je moeilijk doet over vergoedingen enzo, doe dan je paard maar een muilkorf om.

Ik zou het ook niet pikken als een ander mij verteld welke soort deken ik kopen moet voor mijn paard om de voorkomen dat die ander de kosten eraan heeft, Ik koop zelf wel wat ik zelf mooi vind en wat ik goed vind. Ik ga geen deken van 300 euro kopen om een ander een plezier te doen, snap je wat ik bedoel.

Ben ik zelf heel makkelijk in: of je haalt het probleemdier weg of je zorgt ervoor dat er niet gesloopt wordt.

Je bent er zelf verantwoordelijk voor dat je je paard bij andere dieren in de wei zet. Veel verzekeringen zullen ook niet vergoeden (of niet vaker dan eens) omdat het een risico is wat je loopt als je je paard in een groep zet.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:59

LDRD schreef:
LDRD schreef:
Moet punt 1 vast staan welk paard nu eigenlijk de dader is en

punt 2 speelt er ook nog zoiets als 'eigen schuld' bij de benadeelde. En die
laatste schat ik in op 100%.

En nu komen er weer vele mensen die wel wat vergoed hebben gekregen natuurlijk, maar om dat dan even recht te zetten:

- bij verzekeraars weet ook niet altijd iedereen exact hoe iets zit, dus soms wordt ten onrechte iets wel of juist niet vergoed.
- verzekeraars maken vaak een afweging tussen kosten/baten. Een discussie uitlokken met een klant kost vaak meer dan het oplevert.

Ik quote mezelf nog eens hier, omdat er toch veel mensen zijn die denken dat een verzekeraar dit zomaar vergoed.

En ik quote mezelf nog eens voor degenen die later hebben ingeschakeld. :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:02

Vind dit eigenlijk best beetje...euhm...arrogant. :o Ik dacht dat het al duidelijk was dat dit van de ene tot de andere verzekeraar afhangt (geef je zelf ook aan trouwens). Om dit dan constant te quoten als absolute waarheid, beetje gek.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:04

Gini schreef:
Vind dit eigenlijk best beetje...euhm...arrogant. :o Ik dacht dat het al duidelijk was dat dit van de ene tot de andere verzekeraar afhangt (geef je zelf ook aan trouwens). Om dit dan constant te quoten als absolute waarheid, beetje gek.

LDRD is dé persoon op bokt die je moet hebben als je wil weten hoe iets in elkaar zit, wettelijk gezien, verzekeringstechnisch gezien. Das niet arrogant, dat is gewoon de waarheid.

Gini

Re: Aansprakelijkheid spullen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:04

Waarom? Ik hecht veel waarde aan LDRD haar mening. Maar representeert zij alle verzekeringsmakelaars in binnen- en buitenland?

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:07

punt 1 staat in dit geval vast.
punt 2 hoeft wettelijk niet aan getoond te worden ( bijna nooit) zoals hieronder aangegeven.

Maar het artikel waar we in de paardensport natuurlijk het meest mee te maken hebben is art.6:179 van het Burgerlijk Wetboek. Dit artikel gaat eigenlijk niet over paarden specifiek, maar gaat over dieren in zijn algemeenheid (dus ook cavia's, katten, honden, kanaries enz). Dit artikel zegt:

'De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad'.

Onthoud hiervan alleen maar het eerste deel, alles achter de komma mag je gewoon vergeten. Dit laatste deel is erg lastig te begrijpen en is eigenlijk nooit van toepassing. Goed, de bezitter is dus aansprakelijk voor schade die zijn dier aanricht. Wie is de bezitter? In de regel is dit de eigenaar. In uitzonderlijke gevallen waarbij het paard zich buiten de invloedsfeer van de eigenaar bevindt en iemand anders het paard ten eigen nutte gebruikt kan het bezitterschap zijn overgegaan naar de ander. Iedere situatie zal hiervoor apart bekeken moeten worden als er twijfel over het bezitterschap is. Verder is voor dit artikel noodzakelijk dat de schade is ontstaan door een eigen gedraging van het dier. Van belang hiervoor is dat het een gedraging is die voortkomt uit de eigen energie van het dier.

En waarom is het nu eenvoudiger om een claim te baseren op artikel 6:179 BW? Dit artikel vestigt namelijk een risico aansprakelijkheid op de bezitter en geen schuld aansprakelijkheid. Baseer je je vordering dus hierop dan HOEF JE GEEN SCHULD van de bezitter aan te tonen! De bezitter is gewoon direkt aansprakelijk als er schade ontstaat door een eigen gedraging van zijn dier.

ik persoonlijk vind het niet meer dan normaal als je zeker weet dat jouw paard iets kapot heeft gemaakt dan het te vergoeden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:09

DAT is dus wat ik in dit topic al de hele tijd heb trachten duidelijk te maken. Dat de schuldvraag bij veel verzekeraars hier echt van geen tel is.

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:10

GINI :)

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 14:23

Ragdollcat schreef:
JMkaaay schreef:
Wat ik dan niet begrijp is dat je je eigen paard dan weer met een nieuwe deken terugzet, terwijl je zo zeker weet dat mijn paard er zo vaak aan loopt te trekken. Dan kon je het beter eerst met een goedkopere deken uit proberen met anti-bijt om te kijken of dat helpt of vragen of je naar een andere wei mocht bijvoorbeeld :)

Ik vind niet dat de andere eigenaar rekening met jouw sloper moet houden, je zorgt er maar voor dat jouw paard geen eigendommen van een ander kapotmaakt.

Of zorg voor een deken voor de andere eigenaar zodat ie om de deken van eigen keuze en merk van de andere eigenaar kan en jouw paard gewoon jouw eigen deken bij een ander paard sloopt, dan heb je zelf de keuze voor een goedkoop pruldeken of een duur deken.

En als je moeilijk doet over vergoedingen enzo, doe dan je paard maar een muilkorf om.

Ik zou het ook niet pikken als een ander mij verteld welke soort deken ik kopen moet voor mijn paard om de voorkomen dat die ander de kosten eraan heeft, Ik koop zelf wel wat ik zelf mooi vind en wat ik goed vind. Ik ga geen deken van 300 euro kopen om een ander een plezier te doen, snap je wat ik bedoel.

Ben ik zelf heel makkelijk in: of je haalt het probleemdier weg of je zorgt ervoor dat er niet gesloopt wordt.

Misschien moet je iets minder makkelijk strooien met termen als 'probleemdier' of 'sloper'. In deze situatie, gaat het om 2 spelende paarden. Als mijn paard een deken om had gehad, was die ook kapot geweest (aan zijn vacht en huid te zien).

Muilkorf vind ik geen optie, ik vind halster aan in de wei gevaarlijk. En wat betreft de soort deken dat de ander moet kopen; het zijn maar tips. Koop een kwalitatief betere deken als je niet wilt dat hij snel scheurt, en koop goedkopere weggooidekens als je iets uitprobeert zoals bijtspul.

En wat betreft 'punt 1 staat vast', daarover zijn de meningen verdeeld, aangezien ik er ook andere paarden eraan heb zien trekken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:56

Ach, laat een ieder voor zich maar uitmaken wie men gelooft, maakt mij niet uit. Ik hoef geen gelijk hoor.

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:59

hahaha indd.
en wat betreft punt 1 voor mij staat vast. volgend weekend krijg ie weer een andere hopelijk blijft die wel heel met de nieuwe regeling

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 16:09

Als Deejay die deken dan stuk zou willen maken zal hij eerst over een aantal draden heen moeten haha, en het is niet echt een springer...

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 16:10

volgensmij gaan ze in de zelfde wei toch?

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 16:11

of heb ik weer half gelezen :P

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 16:12

Haha nee, dat risico ga ik niet nemen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 16:26

LDRD schreef:
Ach, laat een ieder voor zich maar uitmaken wie men gelooft, maakt mij niet uit. Ik hoef geen gelijk hoor.

Maar ik wil je helemaal geen ongelijk geven hoor. Ik snap dat jij en andere verzekeringen hier niet zo snel zou uitkeren en veel andere verzekeringsmaatschappijen wel. Dus in dat opzicht geloof ik je.
Waar ik me echter wel aan ergerde (al is dat een groot woord in dit geval) was het feit dat je jouw bericht bleef quoten alsof dat de enige juiste waarheid is. En dat is dus niet zo.
Verder no hard feelings, laat staan ongeloof.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:59

Mijn uitleg is zoals het is.

Ik leg ook uit waarom maatschappijen soms wel uitkeren, terwijl ze dat strikt genomen niet hoeven.

Even voor de duidelijkheid:

Een WA verzekering, of beter een AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) dekt schade waarvoor je wettelijk aansprakelijk bent. Dit is gewoon in de wet geregeld. Een verzekeraar past slechts de wet toe. Ben je aansprakelijk en is er een schadevergoedingsverplichting dan wordt er betaald, zo niet dan niet.

Dat zou in theorie altijd hetzelfde antwoord moeten opleveren.
Waarom dat slechts theorie is en men toch regelmatig betaalt heb ik in mijn quote aangegeven.
Om welke maatschappij het gaat (in Nederland!) maakt daarbij helemaal niets uit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:20

Heb je het wetsartikel gelezen dat sita aanhaalt?

En dat is het laatste wat ik hier zeg, denk dat het wel duidelijk is nu.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:22

:D :j

Ja, dat heb ik wel eens gelezen, het artikel trouwens ook waaruit geknipt en geplakt is _O- .

Overigens is dit niet het laatste dat ík zeg, als mensen meer willen weten, vragen staat altijd vrij :j .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 11:00

Soms is het ook handig als je een artikel hélemaal doorleest :j .

Hier even het hele artikel.

Aansprakelijkheid, paarden en verzekeren!

De afgelopen 15 jaar is het aantal actieve paardensporters in Nederland verdubbeld. Het aantal ongevallen waarbij paarden betrokken zijn, is daardoor ook sterk toegenomen. Omdat veel paardensporters zich altijd maar weer afvragen hoe het zit met de aansprakelijkheid en de verzekering, zal ik hierbij trachten een leesbaar en begrijpbaar verhaal te schrijven dat ook zonder juridische voorkennis te volgen is. Ik wil er wel even op wijzen dat een aantal zaken vereenvoudigd zijn weergegeven, omdat eigenlijk iedere aansprakelijkheidskwestie uniek is met zijn eigen specifieke omstandigheden.

Basisprincipe

Ik begin maar bij het basisprincipe waar vanuit gegaan wordt: 'ieder draagt zijn eigen schade'. Dit is een principe dat door veel mensen onmiddellijk wordt overgeslagen als er sprake is van schade. Men kijkt al vlot om zich heen om te bezien wie er voor de geleden schade kan gaan opdraaien. Onterecht, want soms is er gewoon niemand aansprakelijk en dan is dit wel de realiteit.

Voordat ik in ga op de verschillende wetsartikelen die een rol kunnen spelen bij de aansprakelijkheid, wil ik even de aandacht erop vestigen dat deze artikelen ook gelijktijdig van toepassing kunnen zijn. Op welk artikel een benadeelde zijn vordering zal baseren zal afhangen van de eenvoud waarmee hij daarop een beroep kan doen. Hoe minder hij hoeft aan te tonen hoe eenvoudiger het zal zijn namelijk.

Aansprakelijkheid

In eerste instantie speelt het algemene aansprakelijkheidsartikel 6:162 van het Burgerlijk Wetboek. Dit is een vrij algemeen artikel en is gebaseerd op 'schuld' aansprakelijkheid. Wil je dus als benadeelde je vordering hierop baseren, dan zal je aan moeten tonen dat er sprake is van een onrechtmatige daad (schuld in de volksmond) van de veroorzaker van de schade. Als benadeelde zal je alles wat je stelt ook door middel van bewijs hard moeten maken. Dat kan natuurlijk soms een lastige opgave zijn.

Maar het artikel waar we in de paardensport natuurlijk het meest mee te maken hebben is art.6:179 van het Burgerlijk Wetboek. Dit artikel gaat eigenlijk niet over paarden specifiek, maar gaat over dieren in zijn algemeenheid (dus ook cavia's, katten, honden, kanaries enz). Dit artikel zegt:

'De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad'.

Onthoud hiervan alleen maar het eerste deel, alles achter de komma mag je gewoon vergeten. Dit laatste deel is erg lastig te begrijpen en is eigenlijk nooit van toepassing. Goed, de bezitter is dus aansprakelijk voor schade die zijn dier aanricht. Wie is de bezitter? In de regel is dit de eigenaar. In uitzonderlijke gevallen waarbij het paard zich buiten de invloedsfeer van de eigenaar bevindt en iemand anders het paard ten eigen nutte gebruikt kan het bezitterschap zijn overgegaan naar de ander. Iedere situatie zal hiervoor apart bekeken moeten worden als er twijfel over het bezitterschap is. Verder is voor dit artikel noodzakelijk dat de schade is ontstaan door een eigen gedraging van het dier. Van belang hiervoor is dat het een gedraging is die voortkomt uit de eigen energie van het dier.

En waarom is het nu eenvoudiger om een claim te baseren op artikel 6:179 BW? Dit artikel vestigt namelijk een risico aansprakelijkheid op de bezitter en geen schuld aansprakelijkheid. Baseer je je vordering dus hierop dan hoef je geen schuld van de bezitter aan te tonen! De bezitter is gewoon direkt aansprakelijk als er schade ontstaat door een eigen gedraging van zijn dier.

LEES DIT OOK :j :

Maar waarom wordt dan vaak toch niet de hele schade vergoed als de bezitter wél aansprakelijk is? Dat komt omdat nog een ander artikel een rol speelt, namelijk artikel 6: 101 BW, het 'eigen schuld' artikel. Hiermee in de hand wordt bekeken of de schadelijdende partij wellicht zelf ook schuld treft aan het ongeval. Hoe groot het percentage 'eigen schuld' zal worden, hangt zo af van de feitelijke omstandigheden van het geval dat hiervan vooraf weinig te zeggen is. Wat wel te zeggen is, is dat het vastgestelde percentage eigen schuld in mindering wordt gebracht op de schadevergoedingsverplichting van de aansprakelijke. Het eigen schuld percentage kan varieren van 0 tot 100% en alles wat daar tussen zit.

Het komt er dus op neer dat je als bezitter van een paard al snel aansprakelijk bent voor schade door de eigen gedraging van het paard. Het is absoluut niet noodzakelijk dat je zelf erbij was of ook maar enige invloed erop kon uitoefenen. Je hebt een paard en dit is nou eenmaal het risico. Denk er ook aan dat bijrijders die schade oplopen ook gewoon onder dit artikel vallen! Een overeenkomst maken waarin deze aansprakelijkheid wordt uitgesloten is zinloos omdat de rechter hiervan al heeft uitgemaakt dat zo'n overeenkomst 'onredelijk bezwarend' is en dus geen werking heeft.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 11:28

'Eigen schuld' is wanneer er duidelijk bewezen kan worden dat de schade mede te wijten is aan de benadeelde. Hoe zie jij dat dan hier 100% zijn?
Nogmaals, veel verzekeringsmaatschappijen dekken dit gewoon, andere maatschappijen blijkbaar niet. Heel handig om dit dus goed te bekijken voor je een verzekering afsluit.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:15

Alleen al het simpele feit dat je willens en wetens de paarden bij elkaar zet en zelf dus het risico neemt dat je deken gesloopt wordt levert gewoon 100% eigen schuld op.

En nogmaals, verzekeringsmaatschappijen vergoeden wat ze moeten vergoeden conform de wet. Niet meer en niet minder.

Maar je mag het gerust beter weten Gini hoor :j . Alleen zonde dat je niet bereid bent om iets te willen leren van iemand die als geen ander weet waar dit over gaat.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:24

Schuld is wanneer afgeweken wordt van de normale gang van zaken. Een fietser die langs het fietspad rijdt en zo geraakt wordt door een auto bv. Paarden samen op een wei zetten is de normale gang van zaken. Moest de eigenaar nu het deken ingesmeerd hebben met honing, dan is dat een ander verhaal.
Ik leer van mensen die als geen ander weten waar het over gaat, wees gerust. Dat die mensen echter iets anders zeggen/meer nuances aanbrengen dan jij, daar kan ik niets aan doen.

Maar goed, voor mij mag er ook een punt achter gezet worden. :j

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:26

Joh, prima, maakt mij niet zoveel uit eerlijk gezegd.

En anderen moeten maar even zien van wie ze wat willen leren.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 19:21

Geen honing erop gesmeerd nee, maar wel het paard terugzetten terwijl je weet dat de nieuwe deken stuk zal gaan aangezien er al eerder een deken was gesneuveld. Waarbij mijn paard overigens niet als schuldige was aangewezen anders had ik die tweede deken wel willen (proberen te) voorkomen.