paard niet naar buiten met sneeuw?! meer mensen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:36

en de paarden met rond om ijzers gaan bij ons niet naar buiten, hoog uit in de binnenbak :(

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:07

Mijn pony's staan ook gewoon buiten hoor.. als ze vallen, jammer dan, weten ze dat ze voorzichtig moeten zijn :') ze lopen nu ook gewoon voorzichtig trouwens :)

Speedster

Re: paard niet naar buiten met sneeuw?! meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:12

Hier gaan alle paarden gewoon de hele dag naar buiten, sneeuw of geen sneeuw, ijzers of geen ijzers. Ze doen niet debiel in de wei omdat ze gewend zijn om zoveel buiten te komen en eventuele sneeuwklompen vallen er om de zoveel tijd vanzelf weer af. Ik heb er iig met binnen zetten nog nooit 1 op hoge hakken over het plein zien lopen, dus met die klompen valt het wel mee. Ligt misschien ook aan de soort sneeuw of de mate van vorst, geen idee.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:19

Ik heb hier meenig discussie over gehad met familie van vroeger tot nu.
De een vind lekker naar buiten, de ander nee, mogelijk glad, binnen houden.
Maar ons heeft de tijd geleerd dat ongelukken in hele kleine hoekjes zitten :( .
Waar we 2jr terug de hele jonge populatie veulens/enters/twenters/ zonder mokken naar buiten deden in de sneeuw, want ja ze passen zich aan hebben we gister een fijne jaarling die onze merrie lijn zou voortzetten moeten laten inslapen door een minimaal slippertje in de wei waarbij de heup uit de kom was of was gebroken.
Dit is spijtig genoeg ons 3e gebroken/uit de kom heup.
De eerste was op een nazomerdag in de bak, even racen, slippertje en afgelopen.
De 2e was op de uitloop plaats in het voorjaar en Hanna helaas in de wei.
Je word heel erg voorzichtig en je weet dat je ze niet 24u p/d op stal kan houden. Maar het brengt zo ontzettend veel verdriet mee wanneer je een jong kern gezond dier moet in slapen om zo iets stoms.
Of het nu met sneeuw gevaarlijker is of niet. Ik snap best dat mensen ze binnen houden.
Ook ik die altijd zei, lekker naar buiten... Het gebeurt mij gewoon niet weer!. |o
Als het gebeurt, gebeurt het toch. Maar ik pas er voor.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:22

Citaat:
Dus omdat mensen het nodig vinden ijzers onder hun paarden te zetten, moeten die dieren maar binnenblijven als het sneeuwt?
Ik blijf erbij dat een paard echt wel aanvoelt wat kan en niet, en dat het voor zijn (psychisch) welzijn nog altijd beter is om met soortgenoten buiten te staan.
Mijn paard heeft ook een aantal jaren op verschillende stallen gestaan, gaande van elke dag de hele dag de wei op, tot "de paarden moeten binnen als het slecht weer is want ze lopen de wei kapot". Toen wist ik niet hoe snel ik ze daar weg kon hebben. Nu ik ze thuis heb staan, zou ik niet anders meer willen. Het is niet omdat paarden het gewoon zijn binnen te staan, dat ze dat ook leuk vinden, of er "geen last van hebben". Je zal het misschien niet aan ze zien, maar voor hun mentale gezondheid lijkt me dat gewoon niet gezond. Het is natuurlijk wat anders als je paard een paar dagen binnen staat door het slechte weer (maar ja, wat is slecht weer?) dan dat ie het hele jaar door op stal staat, maar ik blijf het toch maar raar vinden dat veel mensen hun paard zo vermenselijken. Slecht weer bestaat voor hen niet! Ze hebben natuurlijk wel nood aan een schuilstal, zodat ze uit de wind kunnen staan bijvoorbeeld, of kunnen schuilen voor dazen in de zomer. Maar kom op, ze zijn niet van suiker...

Als het een optie was zou het ook niet mijn keuze zijn, ben zelf niet echt pro-ijzer.
Laat het nou net zo zijn dat ik een oudje heb gekocht met bagger kwaliteit hoeven, die ga ik het echt niet aan doen om hem zonder ijzers te zetten.
Heb het er met verschillende mensen over gehad, mensen met verstand van zaken, voer is onder de loep genomen en alles. De conclusie was dat het gewoon sneu zou zijn om een paard van die leeftijd nog te gaan laten wennen aan het ijzerloze, dat zou zéker een jaar pijn betekenen, en dat ga ik hem niet aan doen.
Dus je kan veel zeggen, maar voor het welzijn van mijn paard is het het beste om op ijzers te staan!

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:34

Ik kan de mijne ook niet zonder ijzers zetten voor, want dan scheurt haar hoef. Maar, ze gaat wel gewoon buiten...

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:44

xdanieijer schreef:
en de paarden met rond om ijzers gaan bij ons niet naar buiten, hoog uit in de binnenbak :(

Nou het is beter dan de hele dag op stal.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:06

Mijn paard staat rondom op ijzers (sneeuwbeslag) en staat op een stal met uitloop. Vandaag kleine kalkoentjes eronder gedraaid en gewoon op het land gezet. Ging helemaal prima.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:08

Ik wil dat mijn paard voor mijn eigen buitenrij plezier ijzers heeft en ik wil dat hij iedere dag minstens 23 uur buiten komt ( :Y) )..
Gelukkig bestaat er zoiets als sneeuwbeslag. :7
Hij staat nu dus lekker in zijn 24/7 buiten kudde met rondom sneeuwbeslag (zooltjes tegen de sneeuwballen en widia puntjes tegen het uitglijden). Werkt perfect, ik kan niet wachten op onze eerste sneeuwrit.
Mijn stalgenoten die hun paard binnen hebben staan, zijn verdeeld over "nee da's te gevaarlijk" en "natuurlijk, ze weten heus hoe ze moeten lopen". Ik zou mijn paard ook iedere dag buiten doen als hij in een stal stond. Als je het dagelijks doet, worden ze ook niet zo snel gestoord. Paar dagen binnen houden en daarna pas buiten doen op zo'n ondergrond is in mijn ogen wel vragen voor problemen.
Ik snap heus dat er paarden zijn die echt gaan stunten zodra ze buiten komen, daar zou ik zelf ook met schrik naar kijken, maar toch.. dan moet er toch een andere oplossing gevonden worden om maar te voorkomen dat het paard wekenlang in een stalletje staat.
Als de mogelijkheden er echt niet waren, zou ik toch echt serieus overwegen om het paard naar een plek te verhuizen waar dat wél kan en ik realiseer me dat dit niet zo gemakkelijk is!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:09

newt schreef:
Ik heb hier meenig discussie over gehad met familie van vroeger tot nu.
De een vind lekker naar buiten, de ander nee, mogelijk glad, binnen houden.
Maar ons heeft de tijd geleerd dat ongelukken in hele kleine hoekjes zitten :( .
Waar we 2jr terug de hele jonge populatie veulens/enters/twenters/ zonder mokken naar buiten deden in de sneeuw, want ja ze passen zich aan hebben we gister een fijne jaarling die onze merrie lijn zou voortzetten moeten laten inslapen door een minimaal slippertje in de wei waarbij de heup uit de kom was of was gebroken.
Dit is spijtig genoeg ons 3e gebroken/uit de kom heup.
De eerste was op een nazomerdag in de bak, even racen, slippertje en afgelopen.
De 2e was op de uitloop plaats in het voorjaar en Hanna helaas in de wei.
Je word heel erg voorzichtig en je weet dat je ze niet 24u p/d op stal kan houden. Maar het brengt zo ontzettend veel verdriet mee wanneer je een jong kern gezond dier moet in slapen om zo iets stoms.
Of het nu met sneeuw gevaarlijker is of niet. Ik snap best dat mensen ze binnen houden.
Ook ik die altijd zei, lekker naar buiten... Het gebeurt mij gewoon niet weer!. |o
Als het gebeurt, gebeurt het toch. Maar ik pas er voor.

Ik voel helemaal met je mee.... wij hadden dat vorig jaar, eerst een van de fokmerries getroffen door de bliksem - dood - en 1 maand later haar jaarling zoon een gebroken heup. Konden we ook in laten slapen...
Volgens mij gebeuren de meeste ongelukken in het land, wij hebben ook al zoveel meegemaakt.... maar niet alleen in de sneeuw, het kan gewoon altijd gebeuren.
Wij gaan de risico's van zo leuk samen naar buiten ook zoveel mogelijk uit de weg, alleen de merries + hengst gaan samen en de jaarlingen gaan samen en de ouderen ieder in een aparte wei. Ze zijn voor de verkoop dus we willen het risico niet meer lopen... ook al doe je het zo goed en voorzichtig mogelijk ongelukken gebeuren nu eenmaal altijd met paarden.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:09

Kalkoenen indraaien, zou dat effect hebben als je met je paard met ijzers een stukje over straat moet???

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:10

hier staat ze 24/7 buiten , met beslag voor. de ijsplassen heb ik afgezet. de blubber het ik voor de vrieskou gladgetrokken ( met waterbakken en een 40 cm walsje voel het nu nog... ) en overdag gaan ze lekker in het hobbelige gras , dan staan ze toch aleen maar met de neus op de grond

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:13

raket schreef:
Kalkoenen indraaien, zou dat effect hebben als je met je paard met ijzers een stukje over straat moet???

Jep, want ik heb zelfs gewoon buiten gereden.
Sneeuwbeslag met korte stiftjes. ging prima! *\o/*

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:14

Mijne heeft geen sneeuwbeslag, maar zooltjes.... (had vorig jaar een zoolkneuzing van de ongelijke aangevroren stukken op de wei en gebruik dat nu als winterbeslag...

Ik ga het morgen proberen!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:16

Dag en nacht buiten. Eentje staat op ijzers, maar heeft sneeuwbeslag onder.
Ze weten prima wat wel en niet kan. En verder genieten ze van het zonnetje.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:17

Mijn poown is vandaag ook binnen gebleven. Normaal staat ze elke dag de hele dag buiten. Maar rondom beslagen en ze kan na 5 minuten echt niet meer normaal lopen. Heb wel de paddock helemaal glad zonder hobbels en bobbels. Ga kijken hoeveel sneeuw ik uit de paddock kan halen zodat ze toch naar buiten kan. Vind dit ook niks maar het is niet anders.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:22

Rondom gewone ijzers en staat heerlijk in de sneeuw. Met die dikke buik is ze niet vooruit te branden en loopt super voorzichtig. En daarbij is onder de sneeuw de bak nog redelijk los en droog dus geen glijbaan!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:24

houden jullie er wel rekening mee dat nu de paarden binnen staan en ze weer naar buiten moeten dat ze extra druk zijn en er extra kans is op blesures?

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:28

unihorses schreef:
houden jullie er wel rekening mee dat nu de paarden binnen staan en ze weer naar buiten moeten dat ze extra druk zijn en er extra kans is op blesures?

Ja daar hou ik rekening mee. Ben ik met mijn pony niet bang voor. Het is afwegen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:30

Iemand zei een paar pagina's geleden dat ze geen voorstander was van paarden buiten in de winter.. Ik ben wel heel benieuwd naar waarom dan niet...

Unihorses, waarom je paard dan niet juist vaker buiten zetten zodat hij eraan gewend raakt en dus niet meer extra druk doet? ;) De andere kant opdenken..

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 23:59

zo dat zijn veel reactie's zeg, had ik niet verwacht op zo'n makkelijke vraag :P

ik vond t om eerlijk te zijn wel fijn dat hij niet naar buiten hoefde, wij hebben nogal een drukke wei, vaak veel rennen (dekens slopen) stoeien,

wie weet gaan ze morgen wel weer naar buiten, en zo niet dan is het nog niet een ramp.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:01

Dobbelsteenn schreef:
Heet je paard ijzers? Anders kan hij gewoon naar buiten hoor. Meestal passen ze zich echt wel aan. En als hij ijzers heeft kan je er een laag vaseline onder smeren, kan hij iig even naar buiten.

ijzers of niet hier staan ze buiten... en dan gaat heel goed doen het al jaren zo nooit geen problemen...
hup lekker naar buiten met die knollen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:02

raket schreef:

natuurlijk... loopt voor geen meter,

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:06

Mijn poownie mocht vanavond ook even een uurtje de wei in.
Het erf bij ons is nu wel glad en in zijn uitloop heeft hij een grote sneeuwberg maar hij vind het maar al te mooi.
Op het erf is het wel even Bambi on Ice omdat hij eigenlijk te graag wat wil gaan doen.
Toen hij eenmaal in het weiland was moest hij wel even een macho rondje doen voor de dames (die meer aandacht hadden voor het bevroren gras onder de sneeuw).
Maar omdat er een goede laag sneeuw was ging het prima. Meneer zijn beentjes zijn nog allemaal heel.

Van mij mag hij wel even sneeuwpret hebben

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 02:39

Mijn paard staat gelukkig gewoon in de paddock van 8 tot 5.. Oke dat is dan wel een binnenpaddock :P Ze is vanmiddag ook nog buiten wezen spelen in de bak, heerlijk vind ze dat!