24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:42

Kun je dan niet een paar keer op en neer lopen en de h2go bag maar voor een deel vullen? Of een paar jerrykans vullen en meenemen?

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:49

overdag staan ze in de grote wei met gras(veel, oud gras) eind van de middag weer terug in de kale wei. Er is wel een waterbak maar die is bevroren, ze drinken daar alleen als ze eruit gaan, staat nl bij de uitgang(en de wei is wel 200 meter lang), dan kunnen ze net zo goed in de nachtwei onbeperkt drinken. Er is zelfs een vijvertje in de wei maar daar drinken ze niet, kan iknu helmaal mooi zien met de sneeuw. Ikheb er wel een gat in getrapt. Plakje stro in de schuilstal en portie kuil, klein beetje voer, stal gaan ze alleen in om te eten, daarna gaan ze weer naar buiten. Nu met de sneeuw zullen ze het stro wel meer opeten. Moet nog steeds uitkijken dat hij niet te dik wordt. Zat zelfs te denken om ze maar in de grote wei te laten 's nachts ook en dan vijver openhouden,maar durf dat met dik worden en fructaangehalte toch niet.
De waterkraan buiten staat op "standje doorlopen", zo bevriest hij niet en loopt altijd heel lichtjes door, in de zomer ook: altijd vers water zo. de waterkraan in de stal bij ons wasbakje staat nu ook op "standje doorlopen"

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:55

Gypsy schreef:
Oh... Verwarmde waterbakken..
Mijn knollie doet het gewoon lekker ruig, af en toe een gat stampen en drinken. Doen jullie paarden dat ook? Ik heb het haar nog nooit zien doen, maar s'ochtends vinden we gaten door een laag van een paar cm dik ijs. Doen ze dat met hun hoeven? Of met hun neus?

Soms heb je wel drie lagen ijs met een gat erin. Dan heeft ze dus een gat gemaakt, gedronken, en een paar uur later weer een gat gemaakt.

Verder hebben ze een lekkere bult ruwvoer en een schuilstal om uit de wind te staan.

Hier een paard dat met zijn hoef een gat trapt, vaak heb je dan inderdaad meerdere lagen met telkens een gat erin :)

Hier hakken we het water open en halen het ijs eraf, dan blijft het toch iets langer open. En verder hooi geven en ze kunnen hun schuilstallen in. Ze vermaken zich wel, de koude is alleszins veel leuker dan regen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:58

@cowgirl: een fietkarretje en daar kleine 10/12/15 liter jerrycans in meenemen die je thuis met de tuinslang (met vorst vanuit bijkeuken? en slang binnen leggen tegen bevriezen) vult als ze al in het karretje staan en dan hoef je alleen nog te tillen vanuit het karretje naar een speciekuip.

Of een fietskarretje met een groter tankje (maar net wat je red met je fiets) er op dat je thuis kunt vullen met een slang en daar met een kortere slang leeg kunt laten lopen in je waterbak? dan hoef je helemaal niet meer te tillen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:06

pluisbeer schreef:
overdag staan ze in de grote wei met gras(veel, oud gras) eind van de middag weer terug in de kale wei. Er is wel een waterbak maar die is bevroren, ze drinken daar alleen als ze eruit gaan, staat nl bij de uitgang(en de wei is wel 200 meter lang), dan kunnen ze net zo goed in de nachtwei onbeperkt drinken. Er is zelfs een vijvertje in de wei maar daar drinken ze niet, kan iknu helmaal mooi zien met de sneeuw. Ikheb er wel een gat in getrapt. Plakje stro in de schuilstal en portie kuil, klein beetje voer, stal gaan ze alleen in om te eten, daarna gaan ze weer naar buiten. Nu met de sneeuw zullen ze het stro wel meer opeten. Moet nog steeds uitkijken dat hij niet te dik wordt. Zat zelfs te denken om ze maar in de grote wei te laten 's nachts ook en dan vijver openhouden,maar durf dat met dik worden en fructaangehalte toch niet.
De waterkraan buiten staat op "standje doorlopen", zo bevriest hij niet en loopt altijd heel lichtjes door, in de zomer ook: altijd vers water zo. de waterkraan in de stal bij ons wasbakje staat nu ook op "standje doorlopen"

Er zit alleen fructaan in gras wanneer het gras groeit en dat doet het nu niet.

Als je de schuilstal gebruikt om te voeren zullen ze de stal als voerplek gaan zien. Paarden hebben verschillende plekken om te eten, slapen, spelen en rusten. Dus nu heb je een overdekte voerplek die ze niet meer zo gauw zullen gebruiken waar hij voor bedoeld is, namelijk schuilen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:11

cowgirl, en anders idd voor een pomp kijken, hoewel als die in het water ligt, bestaat er ook weer een kans dat deze bevriest :(
Is er ook niemand die je even willen helpen in deze periode met het vullen van de waterbakken?
En anders idd kleine beetjes tegelijk met de h2ozak en kruiwagen of jerrycans.
Is het weiland geheel afgelegen? of kan je het misschien redden met een lange tuinslang?

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:18

Koper schreef:
pluisbeer schreef:

Er zit alleen fructaan in gras wanneer het gras groeit en dat doet het nu niet.

Als je de schuilstal gebruikt om te voeren zullen ze de stal als voerplek gaan zien. Paarden hebben verschillende plekken om te eten, slapen, spelen en rusten. Dus nu heb je een overdekte voerplek die ze niet meer zo gauw zullen gebruiken waar hij voor bedoeld is, namelijk schuilen.

Dat had ik dus niet bedacht van dat voeren }:0 Het leek me dan wel een plek met een fijne associatie als er wat te knabbelen ligt. Van de zomer gingen ze er wel in tegen de zon en de dazen. Op deze manier had ik er nog niet naar gekeken. Bij een vriendin van me staan ze wel veel in de schuilstal, ook met hooi,maar daar is de andere keus: kale paddock. Ik denk dat die van ons de wei zelf ook wel heel fijn vinden. Er is altijd wel wat te knabbelen.In ieder geval stof tot nadenken

Over dat fructaangehalte heb ik me wel afgevraagd of dat oude gras dat nog wel aanmaakt en gras wat onder de sneeuw zit. Nu geeft de fructaanindex wel gemiddeld en of hoog aan. Ben er toch maar voorzichtig mee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:20

Voorzorg kan geen kwaad natuurlijk, al geeft zo'n fructaanindex slechts een zeer algemene indicatie. Ter plekke kunnen de factoren heel anders zijn. Het gras bij ons op de wei groeit momenteel bij voorbeeld niet :+

adesso

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:22

_Eileeen schreef:
Gypsy schreef:
Oh... Verwarmde waterbakken..
Mijn knollie doet het gewoon lekker ruig, af en toe een gat stampen en drinken. Doen jullie paarden dat ook? Ik heb het haar nog nooit zien doen, maar s'ochtends vinden we gaten door een laag van een paar cm dik ijs. Doen ze dat met hun hoeven? Of met hun neus?

Soms heb je wel drie lagen ijs met een gat erin. Dan heeft ze dus een gat gemaakt, gedronken, en een paar uur later weer een gat gemaakt.

Verder hebben ze een lekkere bult ruwvoer en een schuilstal om uit de wind te staan.

Hier nog nooit gezien dat de paarden zelf een gat maken, heb wel inderdaad al vaker gelezen dat paarden dit met hun hoeven doen en bij een heel dun laagje ijs gewoon met hun neus. Slim hoor van je paard haha! Hier is de waterbak vak gewoon één en al ijs..

Mijn pony bijt egt met haar tanden in het ijs
Ik heb 2 waterbakken in kleine buiten in de wei en 1 grote in de grote schuilstal de kleine was deze week bevrore en ik meste de schuilstal uit en hoor ik haar heel hard bijten in het ijs
Ook is er altijd door haar zelf een gat gemaakt in het ijs

De grote bak heb ik in een schuilstal staan wat geïsoleerd is met hooi wat ze niet graag at en deze bevriest dan niet zo snel als dat de bak buiten staat

Misschien dat dit dan ook wat helpt?

Op bovenstaand bericht nog
Mijn pony krijgt haar mengel ook in de schuilstal en gaat er toch nog in schuilen?
Ze heeft een hooi ruif ophangen in de schuilstal vol met hooi en buiten voor de schuilstal heb ik stuk gemaakt met zand zodat ze comfortabel staat en daar gooi in ook nog 2 bergen hooi dus ze kiest het helemaal zelf

jokari

Re: 24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:05

cowgirl, als je moet 'vissen' met de emmer, niet meer dan een half emmertje per keer. Ja ik weet het, dan duurt het nog eens zo lang, maar is echt beter voor je rug. Een pompje is handig natuurlijk, maar je moet ook met dat ding sleuren, dat is mss niet zo goed voor je rug ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:45

Waar heb je die info vandaan dan Koper over dat er geen fructaan in het gras zit als het groeit? Want zover ik weet maakt gras altijd fructaan aan (al is dat met bewolkt meer minder dan als het zonnig is), maar verbruikt de plant het enkel als het warm genoeg is. Is het te koud dan slaat de plant het juist op. In dat geval zit er nu met vorst juist wel fructaan in het gras en als we nu een zonnetje krijgen extra veel. Die van mij komen met dit weer iig niet op het gras, vind het doodeng.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:02

Ik dacht ook dat er juist met dit weer en een zonnetje erbij veel fructaan in het gras zit..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:09

Fructaan is het antivries voor gras en groen blijvende planten
Vandaar ook dat boerenkool, spruitjes, enz, zoeter zijn na een vorst periode.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:11

@capopjekop, die informatie heb ik dus ook gekregen die jij nu beschrijft, het verhaal van koper lijkt mij dan ook onwaarschijnlijk. op http://www.paardnatuurlijk.nl staat gigantisch veel info over fructaan en zelfs een fructaan index die ieder uur en iedere woonplaats constant bij houd over het fructaan gehalte op dit moment.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:13

Ariebren schreef:
Fructaan is het antivries voor gras en groen blijvende planten
Vandaar ook dat boerenkool, spruitjes, enz, zoeter zijn na een vorst periode.

Ah, vandaar dat altijd even de vorst erover moet gaan! :) dank je voor die info :), ik wist het alleen van gras.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:19

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:03

@cowgirl heb je een lang tuinslang? Zo ja, hang deze met een uiteinde in de sloot, het andere uiteinde gaat richting drinkbak. Zuig hard aan het uiteinde bij de drinkbak en leg snel het uuiteinde on de drinkbak. Als t goed is, gaat het water stromen et voila... geen gesleep meer.. even aftasten hoe hard je moet zuigen... nadat je je een keer verslikt weet je dat t te hard was haha

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:15

Neon schreef:
@cowgirl heb je een lang tuinslang? Zo ja, hang deze met een uiteinde in de sloot, het andere uiteinde gaat richting drinkbak. Zuig hard aan het uiteinde bij de drinkbak en leg snel het uuiteinde on de drinkbak. Als t goed is, gaat het water stromen et voila... geen gesleep meer.. even aftasten hoe hard je moet zuigen... nadat je je een keer verslikt weet je dat t te hard was haha

_O- en dat is goor!!!! Maar dat werkt eigenlijk alleen als je van hoog naar laag gaat niet andersom ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:22

jokari schreef:
cowgirl, als je moet 'vissen' met de emmer, niet meer dan een half emmertje per keer. Ja ik weet het, dan duurt het nog eens zo lang, maar is echt beter voor je rug. Een pompje is handig natuurlijk, maar je moet ook met dat ding sleuren, dat is mss niet zo goed voor je rug ?

Halve emmertjes deed ik vorig jaar al, geen succes.
Jerrycans worden ook te zwaar, gaat al gauw 20 liter in.

Maar het aanhangertje van de fiets is wel een idee, volgens mij staat er nog eentje op stal. Ik ga morgen eens kijken.
Ligt nu wel sneeuw en ze aten vanmorgen nog goed dus ik denk dat ze wel genoeg vocht binnen krijgen.
Misschien pleur ik paard morgen wel voor de kar en kan ik op die manier water naar het weiland brengen.

Heen en weer lopen zie ik ook niet zitten, lopen met deze kou is soms ook al niks.

Ik heb ook al aan een koeien waterbak gedacht maar ja dan bevriest die leiding natuurlijk.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:23

pipo schreef:
Neon schreef:

_O- en dat is goor!!!! Maar dat werkt eigenlijk alleen als je van hoog naar laag gaat niet andersom ;)

Idd zou handig zijn als de sloot 2 meter hoger zou liggen ipv lager.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:46

Neon schreef:

Haha, dit doet me denken aan zaterdagavond. Toen zat ik Flodder in Amerika te kijken, en daar deed Kees dat met benzine.
Kan me voorstellen dat het niet lekker smaakt !! :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:48

Hier maken ze ook zelf het ijs stuk. Heb ze per twee staan en telkens 1 van de twee die slim genoeg is om er een gat in te krijgen waardoor de andere ook kan drinken. :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:58

Neon schreef:

Water stroomt nooit omhoog vanuit de sloot.

Wel andersom, je drinkbak loopt dan leeg de sloot in.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:09

En op stal jerrycans vullen en in een kruiwagen vervoeren, Cowgirl? Als de kruiwagen hoger is dan de drinkbak hoef je verder niks te tillen.

Hier is de automatische drinkbak nu ook bevroren. Er staat een ton met water in een kruiwagen in de schuilstal, dus hier bahalve de kruiwagen ook niks te verslepen :D
Ze staan trouwens hier wel het grootste gedeelte van de dag in de schuilstal.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:47

Leuk topic.
Hier ook ploeteren geblazen met water en extra hooi bij de 24-7 buitenpaarden (PP)

Normaal vul ik paar keer per dag 25 li jerrycans met warm water, ontdooit het ijs mooi op de speciekuipen zodat er geen scherpe randen zijn en het water een stuk minder snel bevriest.

PLK schreef:
Ik gooi in de speciekuip met water een babykruik (metaal, bij je moeder op zolder of nieuw bij de hema etc) met gekookt water. Houdt de boel 24u water, dus elke avond zon kruik erin mikken. De andere waterbakken in de stal bevriezen (nog ) niet gelukkig.

Leek me een geweldig handig idee, en zou een hoop slepen schelen...
Maar...

Vandaag geprobeerd, binnen het uur was de kruik ijskoud... Kan me niet voorstellen dat dat enig effect heeft....