Meedenken over indeling nieuwe weide en stallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Meedenken over indeling nieuwe weide en stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:29

Mooi allemaal de plannen te lezen ...
Vierkante bak is geen probleem , alleen maar handig ;-)

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 22:05

Hihi Dubbeldun inderdaad.. ;-) Krijg je hele bijzondere figuren van zo'n vierkante bak hahah! Mag ik vragen wat voor zand er in jou paddock ligt? Zo te horen is die goed te doen met deze kou, wel erg fijn! Kost wel tijd met slepen enz zeker ofniet?

Ik train normaal wel wedstrijdgericht, maar de buren hebben een hele mooie 20 x 60 bak liggen en er is een binnenbak om de hoek, dus daar zou ik dan eventueel proefgericht kunnen oefenen.. Heeft iemand hier misschien ervaringen met een dergelijke bak?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:33

@essie34 : ik heb eigenlijk 3 paddocks; een L-vormige, die ik kan afsluiten zodat het een | en een _ wordt en de grote paddock waar ik ze in longeer. In de L heb ik Veluwszand gemengd met rivierzand liggen en de grote is alleen gekeerd Veluws zand. Die moet nog wat meer inlopen, de andere zijn wat 'harder'.
Slepen doe ik meestal met de hand (of ik hark ze) of ik vraag de buurjongen om met de tractor en bakje langs te komen :D
Met deze vorstnachten zorg ik gewoon dat ik bijtijds de boel recht/vlak heb zodat ze redelijk normaal kunnen lopen.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:22

Ik ken alleen de binnenmanege en de bak van de buren ;-) die zijn erg goed. Wat betreft de bodem met dit weer, zorgen dat het glad is voor de vorst scheelt echt veel. De grond hier is redelijk droog dat scheelt!

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:27

padock zou je kunnen gebruiken voor als een van je paarden ziek is en daardoor niet op de wei kan/mag. dan kan die toch bewegen zonder dat je hele bak omgeploegd wordt.

mischien ook nog een optie, met prikpaaltjes/hekjes de wei afzetten op wedstrijdmaat, zodat je wedstrijdgericht kan trainen maar ook de hele bak kan gebruiken als je dat wil.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:47

Ik zou als ik van jou was de bak op afmeting 35x37 zeker behouden, en als je een proefje wil rijden kun je met hekjes oid een stuk afzetten van bvb 19 x 37. In een vierkante bak rijden is best leuk hoor :)

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 21:13

De verbouwing van het huis is officieel begonnen *\o/*

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:16

spannend.mijn kids hebben nu vakantie dus doe niet veel. zal volgende week weer eens met mijn haf langs wandelen.
Mocht je van je lange gras af willen maar hooien geen optie, dan heb ik er nog wel 3 die graag gras lusten hihi.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:34

Ik heb je weide al gezien ;) Al het lint eraf en de rare kleine palen ertussen weg! Leuk hoor!

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 14:10

We zijn lekker druk! Ik heb inderdaad alle korte palen eruit gehaald en al het draad verwijderd. Nu nog de coniferen eruit trekken en hopelijk dit weekend de nieuwe weidepalen zetten maar als ik het weerbericht zo zie.... wordt dat spannend!

In huis zijn ze boven ook begonnen met stucen en het leggen van plafondplaten. Volgende week wordt dit afgerond en begint de aannemer met de uitbouw en komt de schilder om boven alles af te sausen.

Ennnnn.... het begin van de bak is er! *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:23

wauw , ben jaloers op jou. Laat je de grond keren voor de bak of gewoon afvoeren?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:25

Gaaf!

LokiDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:30

Ben ontzettend benieuwd hoe het wordt! Succes!

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:32

Leuk hoor! Wat zal dat een goed gevoel geven de paardjes aan huis. Blijft voor mij (nog even) dromen, maar wie weet ooit! Vind het leuk om jouw vorderingen te volgen. Succes.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:54

Wat ontzettend leuk om dit te realiseren. :) Veel succes met de werken.

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 15:42

Bedankt :) Ik vind het zelf ook onwijs gaaf om nu echt te zien dat er een bak komt... Kan echt niet wachten om mijn paarden deze kant op te halen!! <3

Heb gisteren een vroege dienst en daarna een nachtdienst gedraaid dus ben behoorlijk gesloopt haha.. Maar ik ben gisteren tussen de diensten door wel heel even wezen kijken (té nieuwschierig) en het zag er echt goed uit! Ze hebben erg mooi zand naar boven gehaald! Ik zal dit weekend proberen foto's te plaatsen van het eindresultaat.

Ja het is een beetje ingewikkeld Atent maar zal proberen het uit te leggen; Er was door de vorige eigenaar al een bak aangelegd met speciaal wit zand. Toen hij deze niet meer gebruikte heeft hij er een laag met zwart zand overheen gelegd. Deze bak was echter aan de kleine kant dus ik heb een stuk weiland erbij gemeten. Dit paste precies mooi met de indeling van de weide die ernaast ligt. Ook hebben we dan bij ons terras nog een groenstrook over ;) ! De loonwerker heeft eerst de bovenlaag met zwart zand eraf gehaald, bij het 'extra' stukje bak eerst het zwarte en toen het witte zand eruit gehaald en op de oude bak gelegd. De laag met wit zand die daar lag bleek namelijk te dun. Vervolgens dit de hele bak zo herhaald en aan de zijkant van ons perceel (wat we nu nog niet gebruiken, wordt ook geen weiland) heeft hij voor het bijkomende gedeelte van de bak het benodigde witte zand gehaald. Snapje? :+

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 16:44

ik snap het.
als je er volgende week een keer bent kom ik even kijken met mij paardje, ga toch aan de wandel met hem!

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 09:27

Je bent welkom!!

Dit weekend alle nieuwe weidepalen gezet... Wat een klus! Wat een kou! Maar wat is het het straks waard als we de paardjes kunnen verhuizen... :D. In totaal 130 (geimpregneerde) palen gezet, om de 5 meter. Was nog best lastig alles op dezelfde rij en hoogte te krijgen. Maar hebben ons best gedaan! Komend weekend moeten we alleen de bielzen nog zetten voor de hoeken en palen langs de bak. Maar dat laatste hebben we nog niet gedaan omdat de loonwerker de bak nog moet egaliseren en ik anders bang ben dat er palen sneuvelen ;-). Verbouwing van het huis gaat ook voorspoedig.

Alle aannemers / bouwlieden / stallenbouwers die bij ons komen vinden het allemaal een fantastische plek, zo leuk om te horen! Ook de jachtopziener ontmoet, die vertelde dat er in de zomer langs onze weide de roedels met herten (bijna) elke avond langs lopen. Wauw... Wat lijkt me dat bijzonder... :oo

Leuk trouwens dat er zoveel blokkers in de buurt wonen... Dat wordt straks een meeting als alles af is..... ;)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:33

Blokkers..... Hihihi.

Ben erg.benieuwd naar t.eind.resultaat.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:34

kwam ik jou tegen vanochtend?
Ben je bij je huis geweest en toen je wegreed kwam je toen een haflinger tegen?
zo een:
Afbeelding

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 13:09

Hey wat leuk :) Nee ik was aan het werk vanochtend, ga zometeen die kant op! Want anders was ik zeker even komen kennismaken!! Je mag de volgende keer ook gewoon aanbellen hoor haha!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:14

tja aanbellen is wat lastig met Atent aan de hand, maar je bak is gaaf zeg! ben stiekem wel jaloers.
Ook mooie palen geslagen. toppie! Als ik langsloop is het in de ochtend, smiddags wordt te krap met schooltijd van de kids.Ben je er donderdagochtend?

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 13:40

Bedankt! Haha snap ik dat aanbellen dan wat lastig wordt! Ik ben er morgen de hele dag en vrijdag ook. En we zijn altijd in de weekenden volop aan het klussen.

Wat vond je van het zand dat nu in de bak ligt? Mooi hé?? Er kwam echt heel mooi wit zand uit de grond, helemaal blij mee!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:45

Volgende week kom ik aan, laat maar weten wanneer je er dan bent. Ik ga komend weekend weg en kan dus alleen donderdag.
Wat ik al zei ben jaloers op je bak! Echt super mooi zand. Ik zit zelf ook te denken om een hoekje om te laten keren zodat het wit zand boven komt, maar ja is mijn wei niet! En heb geen idee wat de gemeente er van vind

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 13:51

Zou je volgende week woensdagochtend kunnen? Doen we gezellig even een bakkie :-)