prive paddock of zo laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:00

Vjestagirl schreef:
mvermeulen1 schreef:
ik vind sommige reacties erg aanvallend en ook erg kortzichtig..maar dat terzijde..zanora1 je paard een grote stalling geven met paddock is fijn en zou ik de negatieve reacties van andere 1 oor in en ander oor weer uit :D tenzij er ook wat nuttige tips tussen zitten :P

wat ik al eerder schreef in onze pennydromen hebben we allemaal grote huizen met grotes weides en paddocks en lopen onze paarden de hele dag buiten in weer en wind..maar helaas dat is niet de werkelijkheid..maar om nu gelijk te zeggen dat we dan maar geen paarden mogen houden?? of verhuizen naar het andere kant van het land waar het wel een hoop wei enz is is naar mijn mening belachelijk..

nogmaals wij mensen maken er een groter probleem van dan de paarden en als we gaan ouwehoeren over dat het niet natuurlijjk is tja dan kan ik beter een andere hobby gaan zoeken..schaken misschien ;)

Ja! En ik kan mijn giraffe houden.

Je hebt nu wel een boel commentaar, maar nog geen antwoord gegeven op mijn vraag waarom het houden van een paard op een manier die eigenlijk ongeschikt is voor de diersoort zo veel anders is dan een giraffe houden op een manier die eigenlijk ongeschikt is voor de diersoort.

als ik echt moet gaan uitleggen waarom een giraffe houden in huis anders dan een paard houden op stal MET uitloop dan zegt dat meer over jouw meningen dan die van mij hoor

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:03

mvermeulen1 schreef:
als ik echt moet gaan uitleggen waarom een giraffe houden in huis anders dan een paard houden op stal MET uitloop dan zegt dat meer over jouw meningen dan die van mij hoor

Leg maar uit. Wat is er anders? Ik heb zo'n 45m2. Dat is in verhouding groter dan wat een paard tot z'n beschikking heeft. Net als het paard kan de giraffe geen natuurlijk gedrag vertonen. Waar de giraffe gemaakt is om hoog uit bomen blaadjes te eten, is een paard gemaakt om te lopen en te rennen. En de giraffe kan op het balkon, daar kan hij z'n nek een beetje strekken! Net als het paard 2 passen verder kan lopen in de uitloop.

Afgezien van dat het doodnormaal is geworden om een paard op een hele kleine ruimte te zetten en het gelukkig nog niet normaal is om datzelfde te doen met een giraffe is er geen verschil.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:12

Ik ben gewoon "flabbergasted" dat er werkelijk nog mensen zijn die hun paard zo houden en het doodnormaal vinden.... (en met deze doel ik deels op TS en vooral op degene die vond dat die beesten daar niet dood aan gaan "want ze kennen niet anders")
Goed dat TS er in ieder geval over nadenkt, maar nog steeds zoveel op stal, dan maakt dat uitloopje ook geen moer uit. Denk dan gelijk even een grotere stap verder voor het welzijn van je dier en zoek een stal waar ze wél paardvriendelijk en paard"geschikt" staan. Dus: buiten, de ruimte. En niet maar een paar uurtjes per dag.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:14

Je moet het zelfs niet bij een exotisch dier gaan zoeken. Zijn we het dan met zijn allen eens dat iemand gerust een Duitse herder op een appartementje van 5 hoog en 45m2 kan houden? Of dat ik een konijn in een verhuisdoos kan settelen? Ik zal zorgen voor voldoende water, eten, verzorging en entertainment, dus vervelen zal hij zich niet :) .

En ik ben ook wel benieuwd waarom het nu goed is voor een paard om op stal te staan. Ik kan er zo al opnoemen om buiten te zijn: opbouwen van weerstand, spieren soepel houden en goed voor het spijsverteringsstelsel.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:14

ach ja..we hebben het nu over zanora1 dat ze haar paard een grotere stal geeft met paddock? en niet over het algemeen toch?

enne een giraffe die geboren is in gevangenschap weet toch ook niet hoe de savanne eruit ziet en is toch ook gewend om rond te scharrelen in een dierentuin? mijn paard is een manegepaard geweest en stond in een super klein stalletje voor een paard van bijna 1.75 nu staat hij buiten en we zijn nu 4 jaar verder en nog steeds wil hij graag naar binnen als het regent..ook in de zomer als het gras groen en vers is..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:18

mvermeulen1 schreef:
ach ja..we hebben het nu over zanora1 dat ze haar paard een grotere stal geeft met paddock? en niet over het algemeen toch?

enne een giraffe die geboren is in gevangenschap weet toch ook niet hoe de savanne eruit ziet en is toch ook gewend om rond te scharrelen in een dierentuin? mijn paard is een manegepaard geweest en stond in een super klein stalletje voor een paard van bijna 1.75 nu staat hij buiten en we zijn nu 4 jaar verder en nog steeds wil hij graag naar binnen als het regent..ook in de zomer als het gras groen en vers is..

In een dierentuin ja. Wat in verhouding zou staan tot het in houden van een in gevangenschap geboren paard in een weiland, ipv op de vlaktes waar het vandaan komt.

En ja, we hebben het wel over het algemeen. Al een paar pagina's lang.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:19

Kwanyin schreef:
Je moet het zelfs niet bij een exotisch dier gaan zoeken. Zijn we het dan met zijn allen eens dat iemand gerust een Duitse herder op een appartementje van 5 hoog en 45m2 kan houden? Of dat ik een konijn in een verhuisdoos kan settelen? Ik zal zorgen voor voldoende water, eten, verzorging en entertainment, dus vervelen zal hij zich niet :) .

Kan toch prima? Hamster ernaast in een broodtrommel, helemaal klaar.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:22

Kan toch prima? Hamster ernaast in een broodtrommel, helemaal klaar.[/quote]

_/-\o_

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:23

En toch snap ik niet dat iedereen zo loopt te promoten van, mijn paard moet 24/7 naar buiten.

Een paard in het wild loopt 24/7 buiten, en hij loopt omdat hij zijn eten bij elkaar moet zoeken.

Nu voeren we de paarden, zeer regelmatig en verwachten nog steeds dat hij 24/7 in de blub en kou staat ??

Een hond is van nature ook een dier wat afstanden moest lopen om een voertje te vangen.

Nu ligt de hond lekker voor de kachel en krijgt zijn eten.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:26

Ariebren schreef:
En toch snap ik niet dat iedereen zo loopt te promoten van, mijn paard moet 24/7 naar buiten.

Een paard in het wild loopt 24/7 buiten, en hij loopt omdat hij zijn eten bij elkaar moet zoeken.

Nu voeren we de paarden, zeer regelmatig en verwachten nog steeds dat hij 24/7 in de blub en kou staat ??

Een hond is van nature ook een dier wat afstanden moest lopen om een voertje te vangen.

helemaal mee eens..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:28

Ariebren schreef:
En toch snap ik niet dat iedereen zo loopt te promoten van, mijn paard moet 24/7 naar buiten. Een paard in het wild loopt 24/7 buiten, en hij loopt omdat hij zijn eten bij elkaar moet zoeken. Nu voeren we de paarden, zeer regelmatig en verwachten nog steeds dat hij 24/7 in de blub en kou staat ??

Een hond is van nature ook een dier wat afstanden moest lopen om een voertje te vangen. Nu ligt de hond lekker voor de kachel en krijgt zijn eten.

Nogsteeds komen heel veel honden er meer uit dan het gemiddelde opgestalde paard. Als je zegt dat je 3x per dag loopt word je voor gek verklaard, 5x per dag is gewoner tegenwoordig, waarvan er toch minimaal 1 wandeling wel een uur is (of langer) en vaak worden honden in het weekend meegenomen naar het bos of het strand zodat ze lekker kunnen rennen.

Daarnaast is een huis in verhouding tot een hond veel groter dan een stal tot een paard. Een hond kan vaak best nog een sprintje trekken in huis. Als je de vergelijking kloppend wil maken dan heb je het over een hond die de hele dag in de bench ligt, daar ook zijn eten krijgt en daarnaast zo nu en dan naar buiten mag. Of over een paard met een stal zo groot als een behoorlijke schuur. Ik denk dat daar ook niemand moeilijk over zou doen.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 11-12-12 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:31

Ariebren schreef:

En daarom kiezen wij maar voor het paard wat hij fijn zou vinden, want wat wij als holbewoners fijn vinden vinden onze steppe bewoners natuurlijk ook fijn.....??

Ik laat mijn paard kiezen: staat 24 u buiten met een grote inloopstal waar ze droog kan liggen, grote weide er aan vast met genoeg vriendjes, veel ruwvoer. En je raadt het al: ze staat (bijna) altijd buiten. Onze weides worden geen blub gelukkig.

Ik snap echter dat niet iedereen die mogelijkheid heeft, maar ik blijf er bij dat we niet moeten vergeten dat een paard geen holbewoner is.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:32

Ariebren schreef:

heb je groot gelijk in, maar neemt niet weg dat als je paard kan kiezen tussen in de blub en schuilstal, dit de beste mogelijkheid is voor een paard en dat als je kunt je die kans aan je paard moet geven.

Ts, denk dat je je paard al een stuk gelukkiger maakt met die paddock en een maatje.

pmarena

Re: prive paddock of zo laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:43

Als je de leefsituatie van je paard kunt verbeteren: altijd doen +:)+

Beestje krijgt meer ruimte, meer frisse lucht en meer sociaal contact, dus het is zeker een flinke verbetering.

Maar eerlijk is eerlijk, het blijft een beetje magertjes qua vrije beweging, ik zou in jouw situatie zeker mijn ogen goed open houden voor nog een upgrade: meer uren per dag vrije beweging in een ruimte waar wat rondgewandeld en een sprintje getrokken kan worden. (Vrije) Beweging is zo belangrijk voor een paard, zowel lichamelijk als geestelijk hebben ze dit eigenlijk echt nodig.

Idiote reacties altijd, dat mensen : "meer buiten" zo graag vertalen naar "paard in de bagger" 8)7

Zo werkt het natuurlijk niet. De ideale situatie voor een paard is het staan in een kudde, altijd ruwvoer tot de beschikking hebben, altijd ergens droog en comfortabel kunnen schuilen, staan en liggen, genoeg ruimte om lekke een sprintje te trekken, te rollen, te spelen.... dus gewoon fijn een open stal waar ze zelf in en uit kunnen lopen, een verhard stuk voor de stal waarop ze altijd droog en stevig kunnen staan, en een fijne paddock die ook bij veel regen goed droog blijft zodat ze daar altijd even een sprintje op kunnen trekken en lekker kunnen liggen en rollen.

Daarnaast dus weiland zodat ze lekker urenlang met de kop aan de grond hun hoofd leeg kunnen maken en gewoon kunnen doen wat een paard hoort te doen: al hapje-stapje z'n eten bij elkaar scharrelen.

Is de wei te nat dan vervang je het grazen van gras, door het "grazen" uit een slowfeeder.

Natuurlijk is dit bovenstaande niet overal mogelijk, maar voor je eigen paard(en) kun je dit wel zoveel mogelijk nastreven :j

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:46

Mijn paarden, incl. pension paarden staan elke dag een uurtje of drie buiten.
In twee groepen.
De hengst met zijn twee vaste merries, de rest is een merrie, ruinen groep.
De hele buitenbak wordt er goed door verziekt.

Maar zogauw iemand buiten komt staan ze bij het hek, van mag ik naar binnen. :7

En dat hele gedoe van 24/7 buiten wordt momenteel aangepraat door de paard natuurlijk groep.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:47

Ariebren schreef:
Mijn paarden, incl. pension paarden staan elke dag een uurtje of drie buiten.
In twee groepen.
De hengst met zijn twee vaste merries, de rest is een merrie, ruinen groep.
De hele buitenbak wordt er goed door verziekt.

Maar zogauw iemand buiten komt staan ze bij het hek, van mag ik naar binnen. :7

En dat hele gedoe van 24/7 buiten wordt momenteel aangepraat door de paard natuurlijk groep.

Dan zou je paarden ook niet in de bak moeten zetten, maar in een paddock ;).
En hebben ze ook te eten in die bak, of krijgen ze alleen binnen eten?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:49

Ariebren schreef:

Gelul.
Dit smoesje wordt door iedereen gebruikt die een paard niet geeft wat het nodig heeft. Het is geen gedoe, het is echt een basisbehoefte van een paard. Vraag het alle paardenkenners, ze zullen het allemaal zeggen. Tenzij ze zichzelf moeten indekken natuurlijk, zoals deze.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:54

GamblersCup schreef:
Ariebren schreef:

Gelul.
Dit smoesje wordt door iedereen gebruikt die een paard niet geeft wat het nodig heeft. Het is geen gedoe, het is echt een basisbehoefte van een paard. Vraag het alle paardenkenners, ze zullen het allemaal zeggen. Tenzij ze zichzelf moeten indekken natuurlijk, zoals deze.

:j jij zegt wat ik denk...

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:54

waarom heeft het altijd met eten te maken als ze naar binnen willen?? die van mij ligt graag languit in een schone droge stal ipv natte paddock..hij heeft een dikke winterdeken op dus koud zal hij het niet hebben en hij krijg genoeg te eten en toch wil hij savonds lekker naar binnen..mmm zal mijn paard dus ook echt een eigen wil hebben?? ;)

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:56

mvermeulen1 schreef:
waarom heeft het altijd met eten te maken als ze naar binnen willen?? die van mij ligt graag languit in een schone droge stal ipv natte paddock..hij heeft een dikke winterdeken op dus koud zal hij het niet hebben en hij krijg genoeg te eten en toch wil hij savonds lekker naar binnen..mmm zal mijn paard dus ook echt een eigen wil hebben?? ;)

Ik vraag me af waarom het of- of moet zijn, op sommige plekken kun je je paard én een droge stal én genoeg uitloop bieden :j precies wanneer je paard er zin in heeft

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:58

mvermeulen1 schreef:

Nee, dat heeft niks met "eigen wil" te maken, zoals mensen dat graag kennen. Jouw paard heeft zich op die manege een gewoonte aangeleerd en komt daar duidelijk niet zo makkelijk vanaf. Doet me een béétje denken aan dieren in een kooi in de dierentuin, met zo'n tik. Maar da's misschien wat ver gedacht ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:59

GamblersCup schreef:
Ariebren schreef:

Gelul.

Het wordt "gelul" ben ik niet van gediend.

En wie is de paardenkenner ??
De manege pony/paard rijder, waar Bokt vol mee zit ??

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:02

Dat interesseert me niet, waar je wel of niet van gediend bent. Ik ben niet gediend van mensen die hun dieren niet geven wat het nodig heeft, maar dat zal jou aan je reet roesten.

Met paardenkenner, bedoel ik de paardenkenner. En dus niet de manegeruiters op bokt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:03

Lienboon schreef:
mvermeulen1 schreef:

Ik vraag me af waarom het of- of moet zijn, op sommige plekken kun je je paard én een droge stal én genoeg uitloop bieden :j precies wanneer je paard er zin in heeft

Tuurlijk kan je dat.
Maar ik win nog steeds geen grote prijs in de loterijen.

Mensen die op zandgrond wonen kunnen de dieren makkelijk buiten laten lopen in de winter.
Maar de DA wordt rijk van de zandkoliek problemen.
Ik woon op klei grond, en heb geen zin in DA kosten voor gewrichts problemen in en boven de hoef.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:04

GamblersCup schreef:
mvermeulen1 schreef:

Nee, dat heeft niks met "eigen wil" te maken, zoals mensen dat graag kennen. Jouw paard heeft zich op die manege een gewoonte aangeleerd en komt daar duidelijk niet zo makkelijk vanaf. Doet me een béétje denken aan dieren in een kooi in de dierentuin, met zo'n tik. Maar da's misschien wat ver gedacht ;)

nou geloof me nou maar dat hij echt zichzelf is hoor..hij heeft ook in een uitloop stal gestaan en ging toen ook als het regende binnen staan dus..en het manegepaard gedeelde is er wel uit.. wel vreemd dat wij wel mogen bepalen dat paarden dag en nacht buiten moeten staan maar blijkbaar mag het paard niet bepalen dat hij graag naar binnen wil..over het vermenselijke van paarden gesproken beetje hypocriet niet!!