Wie heeft ervaring met houtkorrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Re: Wie heeft ervaring met houtkorrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:26

Geen idee wat er wordt bedoeld maar mijn houtkorrelbodems liggen er goed bij.

sontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:54

Bij mij is de bodem ook goed. Ik vind de houtkorrels echt fijn ook om te mesten .Voor mij niets anders meer. Die van mij komen bij Terra XL vandaan. Ze leveren houtkorrels voor allerlei doeleinde. Door het hele land & belgie geloof ik ook . Leverprijs gaat per pallet en niet per kilometers. Ik heb zelf de fabrikant aan de telefoon gehad. En ik heb hem recht op de man af gevraagd wat het verschil is tussen de houtkorrels voor de stal, kattenbak of kachel ; nu in de wittekorrels dus helemaal NIKS. Ze worden allemaal alleen maar gepersd en het is voor hun om met de woorden van deze menneer te praten zakkenvullen. Er is maar 1 ding je moet wel de witte houtkorrels hebben. De rode of bruine zijn vaak van bewerkthout of hardhout en absoluut niet geschrikt voor de stal of gebruik bij dieren. Ik ga dus gewoon opzoek naar de goedkoopste witte korrels.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:19

De stallen liggen er hier ook goed bij, dankzij de vorst :)
Als straks de boel gaat ontdooien dan zal het ineen één natte bende worden, ben ik bang. Maar dat is met andere bedding niet anders na vorst.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 08:09

diana1 schreef:
Geen idee wat er wordt bedoeld maar mijn houtkorrelbodems liggen er goed bij.

Bij strokorrel komt de bodem bij vorst weer helemaal los, en geeft weer veel volume

is dit ook zo bij houtkorrel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 08:15

Bij houtkorrels altijd los en volume..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 08:27

granu schreef:
Bij strokorrel komt de bodem bij vorst weer helemaal los, en geeft weer veel volume

is dit ook zo bij houtkorrel?

Ik heb nooit een vaste bodem gehad (strokorrels). Bij vochtig weer verbruik je dan wel meer, maar no way dat ik mijn stal een vaste, natte koek laat worden. ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 08:30

Over de leveranciers in België: ik vind jammer genoeg geen leverancier die iets of wat dichtbij te noemen is (wil ook geen fortuinen uitgeven aan leveringskosten), dus jammer maar hier geen houtkorrels. Vorige week zag ik nog houtpellets voor de kachel liggen in de winkel waar ik mijn voer haal, dus ik had even hoop. Maar de vriendelijke man aan de kassa zei dat zelfs dit maar tijdelijk was voor de winter, ze waren niet van plan om uit te breiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 08:38

Probeer je het uit in de winter...dan weet je of het je bevalt. Mensen met palletkachels moeten toch hun korrels kunnen kopen in jouw buurt.

sontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 09:17

Precies. En er zijn ook leveranciers in de grensstreek die in belgie leveren. En als je geen leveringskosten wil kan je het vaak ook zelf ophalen. Maar ik ben van het gemak en daar wil ik best iets voor betalen. In mijn geval is het nog steeds goedkoper als stro of vlas. Trouwens zoals ik al eerder vertelde het is zo makkelijk werken en tijd besparend <<) Ik laat de bodem ook niet tot een plak worden . dan heb ik er juist mega veel en zwaar werk aan . Dan maar een zakje meer maar dan nog ben ik goedkoper. ;)

sontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 09:21

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 09:36

Gini schreef:
Over de leveranciers in België: ik vind jammer genoeg geen leverancier die iets of wat dichtbij te noemen is (wil ook geen fortuinen uitgeven aan leveringskosten), dus jammer maar hier geen houtkorrels. Vorige week zag ik nog houtpellets voor de kachel liggen in de winkel waar ik mijn voer haal, dus ik had even hoop. Maar de vriendelijke man aan de kassa zei dat zelfs dit maar tijdelijk was voor de winter, ze waren niet van plan om uit te breiden.

Gini,
in welke streek zit je? Ik heb verdelers die ook houtkorrel doen, die zullen u wel kunnen helpen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 10:22

sontana schreef:
ghttp://vision4living.com/wonen/houtpellets-belgie.html . O ff google en zie hier ... en beetje moeite doen hoor ;)

Jouw link werkt niet. Ik ben dan naar de beginsite gegaan en dat gaat over wonen, reizen, tuin, ontspanning.
En moeite doen? Tja, waarom zou ik? Ik ben een consument en consumenten willen snel en makkelijk alles vinden. Als jij als leverancier onzichtbaar bent, wat verwacht je dan? Ik wil best wel even googlen en mensen contacteren, maar heel Google van voor tot achter uitspitten om dan ergens een kleine leverancier te vinden aan de andere kant van het land, sorry, daar heb ik niet veel zin in. Er zijn genoeg andere producten op de markt. Als producent moet jij zien dat jouw product tot bij de consument komt, niet andersom, dat heet marketing.

Nogmaals mijn situatie: ik gebruik strokorrel en ben daar meer dan tevreden over. Tot nu toe heeft voor mij houtkorrel geen voordeel tegenover strokorrel. Er is dus niet echt een eigenschap aan houtkorrel waardoor ik zeg 'ik moet en ik zal overstappen op houtkorrel'. Echter probeer ik graag nieuwigheden uit en was het nu toevallig zo dat er een dealer van houtkorrels bij mij in de buurt zat, dan wilde ik wel eens een paar zakken uitproberen, gewoon om te zien hoe en wat. Snap je? Ik ga mezelf dus niet in bochten wringen om houtkorrel over te laten komen uit Duitsland of de andere kant van het land aan een zeer hoge leveringskost. Ik hoop dat dat logisch is.

Strovan, ik woon in Limburg. Bedankt als je nog even mogelijke leveranciers wilt doorgeven.

Ik stel voor dat we de zoektocht naar leveranciers voor mij hierbij staken :D en dat er gewoon inhoudelijk verder over houtkorrels gepraat kan worden.

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:40

ik heb mijn paarden nu op stokorrels staan en dat bevalt goed, echter worden de zakken ernorm aangevreten door de muizen.
heeft iemand ervaring met de houtkorrels en aanvreten door muizen?
Ik zit er namelijk over te denken om over te stappen naar de houtkorrel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:05

Ik heb sinds kort een lading houtkorrels liggen en heb nog geen aangevreten zakken gezien, maar ze liggen pas 2 weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:27

Geen ervaring met aanvreten, liggen buiten onder afdak

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:45

anne7 schreef:
ik heb mijn paarden nu op stokorrels staan en dat bevalt goed, echter worden de zakken ernorm aangevreten door de muizen.

Muizen en/of ratten vreten volgens mij de zakken niet aan voor voedsel, maar om droog te liggen.
Zijn uw zakken van papier of kunststof?

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:01

strovan schreef:
anne7 schreef:

Muizen en/of ratten vreten volgens mij de zakken niet aan voor voedsel, maar om droog te liggen.
Zijn uw zakken van papier of kunststof?

kunststof

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:17

Muizen en ratten vreten overal aan, droog liggen kunnen ze zat, overal is wel een spleet, dikke plant, het zijn kangers en ze proberen overal eetbaars in te bijten. Hooi, stro, strokorrels, maakt niet uit, ze ruiken het.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 10:16

Zelfs de balen houtkrullen zijn hier niet veilig. Als die lang liggen zie ik er ook hele gangen in. Maar de houtkorrels nu liggen waarschijnlijk nog te kort. En als ik muis was dan zou ik eerder kiezen voor het hooi wat een meter verder ligt :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:43

Nee als ik muis was ging ik naar binnen en nam een lekker stukje kaas ;-).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:50

Hierbinnen loop je dan wel kans op een klap op je kop ;)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:11

:)* Ziet handel in helmpjes voor muizen.

Hier zit de dichtstbijzijnde leverancier van hjoutpellets meer dan een paar kilometer vandaan. Heb ze gemaild of ze hier in de buurt een adres wisten. Maar helaas nog geen antwoord. Wel jammer want ik had van het weekend graag begonnen met de korrels.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:27

Inmiddels dag 53 van de stal van Helianthe
De bodem ligt er goed bij, ook al is de kleur behoorlijk veranderd;
Afbeelding

Tot nu toe heb ik 13 zk verbruikt, ben met 7 zk begonnen op 1 december.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:17

Die 13 is dat inclusief die 7 zakken waar je mee bent begonnen?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:18

Yep, dat is inclusief de 7 zk. waarmee ik ben begonnen op 1 dec.

Lijstje; 1/12 begonnen in lege stal met 7 zk.
23/12 1 zk. (na 23 dg)
31/12 1 zk. (na 8 dg)
6/1 1 zk. (na 6 dg)
14/1 2 zk. (na 8 dg)
22/1 1 zk. (na 8 dg)