Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:12

Rond een uur of negen gaat hij de paddock in met zijn vrienden en om 17:00 moet hij er weer uit.
Als het land begaanbaar is staat hij daar dag en nachtop.

Lara

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:13

Zolang het licht is staat hij nu op de paddock. Tussen de middag krijgen ze extra hooi, en tussendoor takken om mee te rommelen :)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:13

judith370 schreef:
Bij ons staan de paarden overdag nog buiten, op de paddock.
Deze is voor 70% verhard en de rest is gras, naja nu modder.
Ze gaan om 6:00 naar buiten, en in de avond pas weer naar binnen, rond 21:00

Oja, vergeten te melden, wanneer het land besneeuwt/bevroren is gaan ze er weer op :)

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:15

wij hebben geluk dat ons weiland nooit zo nat word maar we hebben niet zo veel gras maar ze staan van sòchtens 9 tot s`avonds 5 buiten en als er sneeuw komt gaan ze in het gestrooide longeercirkeltje om de buurt een uurtje

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:15

Paarden staan aan huis en komen iedere dag buiten. Paddocks die alleen bij extreme regen deels nat zijn en de weilanden zijn gedraineerd dus ook het hele jaar door weidegang :)
Nu gaan ze na het voeren 's ochtends de wei op en voor het donker weer naar binnen.
Kan ze anders in het donker niet vinden :+

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:17

Laurahh schreef:
Wij hebben 0,6 hectare land en onze 3 paarden staan 365 dagen 24 uur per dag buiten ;)

Wij hebben een half hectare en mijn paard en zijn gezelschapspony staan ook altijd 24/24 buiten.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:21

Bij ons wacht de boer af wat voor weer/regen er nog gaat vallen die dag. Zoals het 2 dagen achtereen was; in de ochtend regen en 'smiddags prachtig en zonnig, dan komen ze maar 3 á 4 uur buiten.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:22

Ik woon ook in de randstad (Den Haag) en mijn paard staat ongeveer 8 uur per dag op de paddock. Mocht het de hele dag stortregenen worden ze nog wel eens wat eerder binnengehaald, maar als het juist lekker weer is gaan ze ook wel eens wat later naar binnen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:26

Mijn haf staat 's morgens vroeg buiten tot het donker wordt en dan gaan ze weer naar binnen. Is nog maar sinds kort zo, nu het weer natter wordt.. Dit is in regio noord trouwens.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:27

Hinke schreef:
Zo wat een reacties in zo'n korte tijd :)

moyra schreef:
Pebbels en bo staan nog dag en nacht buiten :j

Hey Daan! Huh maar ben je dan weer verhuisd? Je staat niet meer op die stal in noordwijkerhout? Daar stonden ze in de winter nl alleen buiten als je hem zelf buiten zette :)

Ik heb welgeteld 3 mensen in het hele topic gezien waar ze minder dan 4 uur buiten komen. Iets zegt mij dat dit niet helemaal representatief is :+ Of de mensen met 'stalpaarden' durven niet te reageren, of iedereen die dit topic leest woont landelijker dan ik.

@maartje1990: van zo'n reactie krijg ik echt de rillingen over mijn rug. Hoe kun je zoiets nu zeggen? Ik vind het op zijn zachtst gezegd arrogant te denken dat je weet wat het beste is voor een paard. En met jou leeftijd heb je nou ook weer niet tientallen jaren praktijkervaring dat je recht van spreken hebt imo...

Iemand hier zei ook nog dat als je écht wil er altijd wel een stal in de buurt is, ook rond amsterdam, waar ze wel veel buiten komen. Dat is inderdaad wel zo, als je bv met de auto kunt gaan, maar als je beperkt bent tot de fiets valt er alweer heel veel af. En daarnaast, nog veel belangrijker: dat een paard veel buiten komt is niet het enige waar je een stal op selecteert. Minstens zo belangrijk is dat er verder goed voor je paard gezorgd wordt, en dus dat er mensen zijn met paardenkennis. En uit mijn ervaring weet ik dat dit niet altijd samen gaat (dus dat je paard veel buiten komt en daarnaast dat er goed voor gezorgd wordt door mensen kennis van zaken).

xjolijn: ideaal!

Mss is het ook leuk als iedereen erbij vermeld waar/ welke omgeving de stal van je paard is? En wat voor faciliteiten je hebt op je stal.

edit: laatste reacties nog niet gelezen, jullie reageren te snel :)

Ik heb nog niet gereageerd, wel gestemd (uiteraard meer dan 4 uur buiten).
Maar moet hier toch even op reageren.. Rillingen over je rug omdat iemand zegt dat het goed is dat ze 24/7 buiten staan? Niemand uit jouw omgeving die reageert want de cijfers kloppen niet?
Joh, ik woon op een half uurtje van Amsterdam, misschien dat je midden in Amsterdam geen/weinig weidegang of paddock kan vinden, maar als je moeite neemt en genoegen met minder faciliteiten kan je binnen 15 km v Amsterdam echt wel wat vinden hoor. En anders, ik woon omg Alkmaar, paard staat ook hier, meer dan genoeg plek om je paard buiten te zetten. En dat is ook al in Purmerend zo.

Ik ben juist heel blij met de resultaten van de poll. Ik vind het echt verschrikkelijk als paarden meer dan 20 uur per dag op stal staan.... |o Ik kan je prima voorbeelden geven waarom het minder prettig is voor paarden: ik ben 10 jaar manegeruiter geweest, dit zijn paarden die ohz zo'n 3 uur (?) per dag bewegen. Zo vaak (pees)blessures, was toen voor mij de normaalste zaak van de wereld.
Toen ik een eigen paard kocht, was mijn eerste gevoel (terwijl ik het eigenlijk niet kende), paard moet ergens komen waar ie naar buiten komt.

Inmiddels heb ik dit paard 6 jaar, meerdere pensionstallen gezien (zomers 24/7 buiten, s winters overdag), en op deze stallen is een (pees)blessure echt een uitzondering (1 x gezien tot nu toe). Daarnaast zie ik veel gelukkigere paarden, die fit zijn. En nee, ik vergelijk niet met maar 1 manege, met meerdere en uiteraard ook pensionpaarden op stallen waar ze bijna alleen maar binnen staan en zomers wel buiten mogen.

Ik zeg niet dat elk paard 24/7 naar buiten moet, maar overdag lekker stoeien in alle ruimte is toch het minste wat je voor je maatje kunt doen.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:29

Paarden gaan s'ochtends vroeg de wei/paddock in. S'avonds weer naar binnen. Zomers dag en nacht buiten, winter in de avond naar binnen. Maar zo min mogelijk op stal :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:30

Mijn paarden staan nu alweer buiten en komen rond 17.00 binnen.
Ze mogen gewoon het hele jaar op de wei.

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:31

Bij ons op stal staan ze 8 á 9 uur buiten. Alleen als het echt de hele dag geregend heeft, blijven ze wel een keer een dagje binnen staan ivm behoud van de weides. Maar dit is echt minimaal.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:35

Dag en nacht buiten in de paddock en een uurtje op de wei. Die is nu echt te nat om er langer op te staan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:39

Mijn paarden staan dag en nacht buiten, ik zou ook niet anders willen.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:40

Mijn paarden staat van 10.30 tot ongeveer 15.00 buiten :) (in de winter)
Laatst bijgewerkt door roxiie op 17-10-12 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:41

Ja hoor, de mijne staat zomer en winter, weer of geen weer, iedere dag buiten vanaf een uur of 9 tot 5 ('s winters) à 8 ('s zomers).

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:42

nu nog 24/7 buiten, vanaf 1 nov van 10 tm 17 uur
*\o/*

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:45

Mijn paard staat nu van half 7 sochtends tot ongeveer 6 a 7 uur savonds buiten, hele jaar door...

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:49

Dat is dus de reden dat ik mijn paard niet meeneem naar de randstad, beest wordt niet happy van heel de dag (20 uur noem ik ook heel de dag) op stal staan. En dus ook de reden dat ik mijn paardje wil verhuizen omdat ik dus te horen heb gekregen dat ze op stal de weien willen sparen en straks de paarden minder naar buiten mogen. Had ik hem net zo goed mee kunnen nemen :s Ik ga gewoon geld betalen om mijn paard in een hokje van 3,5x3,5 te proppen... Dat vind ik gewoon echt zonde. Maarja.. Eind december gelukkig verhuizen! (heerlijk hoor, 2 maanden opzegtermijn :()

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:53

Ik geloof deze verhoudingen nooit. Als ik alleen al naar mijn werk kijk, zie ik nog maar een aantal paarden staan in hun weiland. De rest is allemaal binnen. En ik woon landelijk.

En ook als ik kijk naar mijn paard, komt die nu niet zolang meer buiten als in de zomer. Ze kunnen gewoon niet meer de wei op voor landbehoud dus ze staan in de bak. Ik denk dat ze gemiddeld per dag nu 3-4 uur buiten komt naast haar beweging, zeker met dit weer. Met mooie dagen gaan ze eerder naar buiten en krijgen ze hun hooi in de bak.

Maar als ik hier de reacties lees dan denk ik; waarom heeft de dierenbescherming ooit die spotjes gemaakt.... terwijl het merendeel optie 1 kan invullen; alleen als ik ga rijden komt ze uit haar stal.

Edit: voor de 24/7 buiten stallers. Hebben jullie je paard met of zonder deken staan? Rijd je dan minder in de winter?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:54

Mijn paard vanaf ongeveer 10 uur s'morgens to ongeveer half 7 s'avonds op de wei.
Dit is van voorjaar tot najaar (maart tm oktober, of tot hoe lang het weer het toelaat), het is nu wel nat, maar trapt nog niet echt stuk dus lekker op de wei.
Als hij om een of andere reden niet op het weiland kan staat hij van 10 tot 5 op de paddock. In de winter staat hij iedere dag in de paddock.

Heel zelden maar dat mijn paard niet buiten komt en zou het ook niet anders willen.
Ik sta op een stal in de regio Amersfoort. Faciliteiten: binnenbak, buitenbak, losgooibak, roundpen, stapmolen, bos.

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:55

Onze paarden staan nu (maanden oktober-april) van 6 uur 's ochtends tot 5-6 uur 's avonds buiten op de wei met schuilstal en verharding, 's nachts staan ze op stal.
In april gaan ze weer 24/7 naar buiten in diezelfde wei met schuilstal. Ze staan aan huis dus we kunnen het heerlijk zelf reguleren.

Oh we voeren ze wel hooi trouwens, het gras is niks meer waard op het stuk waar ze nu staan. Het achterste stuk hebben we afgezet, hier staat nu aardig wat gras. Dit gaan we weer netjes maken, mest verspreiden, inzaaien etc, zodat ze daar komend voorjaar weer een mooi stuk van hebben. Het voorste stuk mogen ze kapot lopen in de winter, ze kunnen sowieso droog staan op het verharde stuk onder de schuilstal.
Laatst bijgewerkt door Sabine op 17-10-12 09:04, in het totaal 2 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:59

Die van mij kunnen altijd kiezen of ze buiten of binnen staan, hun stallen staan altijd open. De wei is nu wel erg nat, maar ze hebben sowieso een verharding voor de stal dus droog staan kunnen ze altijd.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:01

Ik heb gekozen voor de optie 24/7 buiten.
Ik woon ook in de randstad en ze staan nog 24/7 buiten zolang er voldoende gras is en het nog mag van de land eigenaar. Momenteel staan ze met zijn tweeën op een stuk van 1,5 ha, maar dat is wel aan zijn eind, weinig gras meer en erg nat. Daarom verplaats ik ze vandaag naar een stuk van 2 ha waar meer gras staat en het minder baggerig is.
Als het straks echt niet meer gaat op het land, komen ze naar huis en gaan ze hier thuis nog een maandje alleen overdag op het gras van 7.00 tot 17.00 uur en daarna op de paddock. Als dat gras ook op is, gaan ze van 's ochtends 7.00 uur tot 's avonds 22.00 uur in de paddock en 's nachts op stal.
Laatst bijgewerkt door Jibbel op 17-10-12 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt