hittegolf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 18:23

Als ik de thermometer mag geloven is het in de zon boven de 40 graden, en aangezien er in de weide van mijn pony geen schaduw is gaat hij overdag binnen. Van 's ochtends tot 's middags gaat hij buiten, dat is dan zo'n vier uurtjes, en als het lukt 's avonds nog even. 's Nachts buiten laten vind ik hier te gevaarlijk, de weide ligt namelijk direct aan de weg en hier passeren niet alleen mensen die graag met paarden bezig zijn, en veel toezicht is er ook niet :n
Als hij buiten komt natuurlijk veel koel water, vliegenmaskertje op en als het echt nodig is een vliegendeken.

kyrkelover

Re: hittegolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 18:30

Hier was het vanmiddag rond de 38 graden alles stond gewoon buiten.
Wel allemaal voldoende water, paarden zijn ook gewend 24/7 buiten te staan.

Mijn volbloed moet morgen zelfs koersen over een afstand van 2400m.
Daar zorgen we dan ook voor dat je goede koel mogelijkheden hebt meer als genoeg water en aan elektrolyten etc wordt gedacht.

Wat wel jammer is , is dat bijvoorbeeld mijn 2 jarige al een vachtje heeft door de koude zomer die we hebben gehad. Die is nu natuurlijk niet zo vrolijk.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 18:34

De shetjes stonden net lekker onder de bomen. Helaas is 1 van de twee kreupel. Ga straks weer even kijken bij ze. Mijn paard staat nu 24 uur buiten. Die heeft wel der toet verbrand ondanks het insmeren. Verder geen zweet oid, stond in de volle zon te grazen...

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:39

Morgen wordt het heel warm en ik ga precies die dag op kamp met paardje.
Het is op zijn langst 2 uur rijden, is het slim om het paard van te voren nat te maken, en 1x te stoppen om water te geven?

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:47

Hier staan de paarden ook gewoon de hele dag buiten, ookal is het soms bijna 40 graden.

Wat het jammere is, er is geen schaduw.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:21

Hier gelukkig de hele dag een licht windje over de weides.
Morgen nog een keertje tropisch warm en dan is het weer over.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:32

Ik wou net naar de pony's maar werd naar door de hitte.
Nu is mijn vriend naar ze toe gegaan.

We hebben morgen middag een bbq.
Zal wel verschrikkelijk afzien zijn met die hitte, bah.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:09

RdLFoto schreef:
Hier staan de paarden ook gewoon de hele dag buiten, ookal is het soms bijna 40 graden.

Wat het jammere is, er is geen schaduw.

Jammer? Ik zou het verschrikkelijk vinden, ik vind dat een paard schaduw moet kunnen hebben.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:12

Toch wel grappig om het verschil te zien dat sommige paarden ondanks de hitte toch naar buiten trekken als ze binnen kunnen en weer andere helemaal niet buiten komen met de hitte.
Hier zijn ze de hele middag niet buiten geweest met z'n 5 lekker op elkaar gepropt binnen staan dutten pas na het eten rond een uur of half 8 trok alles weer naar buiten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:13

Ariebren schreef:
Hier gelukkig de hele dag een licht windje over de weides.
Morgen nog een keertje tropisch warm en dan is het weer over.

Hier was ook wel een windje, maar toch mega warm hoor. Zelf houd je het ook geen uren lang uit buiten als je niet in de schaduw kunt staan.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:17

Die van mij blijft ook buiten, ze heeft helaas tussen 1 en 3 geen schaduw. De rest van de dag wel maar ook dan maakt mevrouw er geen gebruik van, ze staat vrijwillig in de zon te bakken. Het waaide trouwens wel lekker.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:19

pluklief schreef:
Die van mij blijft ook buiten, ze heeft helaas tussen 1 en 3 geen schaduw. De rest van de dag wel maar ook dan maakt mevrouw er geen gebruik van, ze staat vrijwillig in de zon te bakken. Het waaide trouwens wel lekker.

Mijne ook :j

Was opgelucht dat er toch best veel schaduw was, staat hij gewoon midden in de zon. Liep ook gewoon vrolijk op me af, niet bezweet of warm. Ik heb gewoon een beresterk paard. :+

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:22

bij ons op stal wordt het omgedraaid. Normaal om 07.00 de wei op en om 19.00 uur naar binnen. Nu gaan de paarden 's avonds om 20.00 uur de wei op en komen om een uur of 09.00 uur naar binnen. Heel fijn voor de paarden, onze wei heeft namelijk niet echt schaduwplekken, dus ben blij dat hij niet met 35 graden in de volle zon staat. Verder ga ik morgen om 08.00 uur al naar stal om te rijden. Overdag vind ik echt te heet..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:26

Gelukkig is het wel aangenaam op t land met altijd wel een wind, mijn paard zweet niet eens, toch haal ik m ff van de wei af en ga ik lekker ff met water gaan sproeien en als ie weer droog is terug het land op, en er is altijd voldoende water.

Als ik zelf poep opruim van t land, heb ik ook geen last van maar dat veranderd gelijk als ik het erf op kom dan is het echt pfff warm hoor, maar op t land is het wel aangenaam.

Hij is altijd vrolijk en geen opgezette aderen dus echt te warm heeft hij t niet.

Ik rijd dan helemaal niet, natuurlijk.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:30

Heb vandaag ook een aantal malen de paarden gecontroleerd.
De enige die stond te zweten was de merrie die al een paar weken loopt te kwakkelen.
Maar zolang ze zweten werkt het lichamelijke koelings systeem.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:43

Bij ons staan ze met deze hitte overdag in de boomgaard waar ze lekker veel schaduw hebben. 's Avonds gaan ze gewoon op stal, waar het ook koel is, want de zon staat er de hele dag niet op :D En natuurlijk af en toe ff lekker afspuiten en ze dan in het zand laten rollen }:0

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:47

Ik vind het juist s'avond buiten heerlijk voor ze!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 21:52

R.X. schreef:
Ik wou net naar de pony's maar werd naar door de hitte.
Nu is mijn vriend naar ze toe gegaan.

We hebben morgen middag een bbq.
Zal wel verschrikkelijk afzien zijn met die hitte, bah.

Hier heb ik ook soms last van..., ws zout tekort. Zit nu aan 1 sachet ORS per dag en dat werkt wel!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:55

Wat is dat voor iets?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:58

Zout tekort openbaart zich in "stokers krampen".

Is een kwaal die bij de mensen ontstond die op een schip de ketels van kolen moesten voorzien.
In de tropen bij temperaturen van 70 graden voor die stoomketels.

Zout tekorten kennen wij niet met ons luxe leventje.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 22:02

R.X. schreef:
Wat is dat voor iets?

Een drinkbare zoutoplossing die ook wel gebruikt wordt bij verblijf in de tropen. Niet lekker maar het werkt. Bij de (weekend)apotheek ook te krijgen.

Ariebren....als je nagenoeg zoutarm eet kan dat een tekort geven bij warm weer en zweten. Je wordt dan behoorlijk naar, alsof je flauw gaat vallen. Ik kwam er vandaag achter dat ORS vrijwel direct hielp tegen flauwte.
Het zout verhoogt enigzins je bloeddruk, die te laag wordt bij flauwte.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:29

Nu nog warm zeg...
en wat is het dan ineens alweer vroeg donker aan het worden... -O-

Mijn merrie om half 8 binnen gezet omdat ze ging lopen stuiteren op haar kleine stukje en dat is nou net wat ze niet mag... :+
daarna nog even lekker afgespoten en staart gewassen...

Jonge heer rond half 9 uit de wei gehaald, gisteren kwamen ze doorweekt van het zweet binnen omdat ze zo hadden lopen rennen door de muggetjes, was vandaag een stuk minder en eenmaal binnen bleef hij ook netjes droog...

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:32

Ja he, s' avonds is het juist het prettigst nu buiten en nu word het alweer zo gauw donker, kan je ook niets doen.
Ppfff, we moeten het later dan maar weer inhalen, misschien gaan de paarden ons nog wel gekijken, ha, ha.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:33

Die van mij is vandaag mee geweest op concours, warm? ja.
Hij wilde niet drinken (we boden het regelmatig aan), en hij ging ook niet de trailer in tussen het dressuur en springen, kon hij lekker nog wat gras eten.
Hij staat nu lekker buiten, gister is hij ook buiten gebleven.
Hij heeft schaduw onder de bomen, en stromend water (automatische drinkbak)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:37

Vergeet niet dat de dorst reflex bij een paard anders is.

Wij laten de paarden drinken op wedstrijd door ze een emmer water te geven waar een handvol granen mix in zit.
Met het eten pakken ze ook water.