Help, manege verplaatst pony van buiten naar binnenstal!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:06

Ninx schreef:
*knip* Jouw paard voelt toch niet het verschil in de redenen WAAROM hij binnen staat?
*knip*

Leg mij dan het volgende uit volgens diezelfde redenatie: het wordt bejubeld als je je paard 's winters toch nog een paar uurtjes in de paddock zet, maar je wordt zowat afgebrand als datzelfde paard 's zomers een paar uurtjes in diezelfde paddock staat. Want nee, een paard moet minimaal 4-12 uren (vul in) buiten staan. Dat de weides onbegaanbaar zijn door bijv. regen (zoals eerder in dit topic aangegeven) is geen excuus en daar moet je vooral "een vervelend gevoel bij krijgen".

Het paard denkt ook niet "goh, het is winter, daarom sta ik nu (langer) binnen". Maar daar hebben we het niet over.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:24

mylittlejoy schreef:
Ninx schreef:
*knip* Jouw paard voelt toch niet het verschil in de redenen WAAROM hij binnen staat?
*knip*

Leg mij dan het volgende uit volgens diezelfde redenatie: het wordt bejubeld als je je paard 's winters toch nog een paar uurtjes in de paddock zet, maar je wordt zowat afgebrand als datzelfde paard 's zomers een paar uurtjes in diezelfde paddock staat. Want nee, een paard moet minimaal 4-12 uren (vul in) buiten staan. Dat de weides onbegaanbaar zijn door bijv. regen (zoals eerder in dit topic aangegeven) is geen excuus en daar moet je vooral "een vervelend gevoel bij krijgen".

Het paard denkt ook niet "goh, het is winter, daarom sta ik nu (langer) binnen". Maar daar hebben we het niet over.

Geloof mij, als het regent, staat mijn paard véél liever binnen! Ik ben het dus helemaal met je eens, mylittlejoy.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:25

mylittlejoy schreef:
Ninx schreef:
*knip*

Ik heb het topic reeds verlaten (zoals je niet merkt), maar omdat je mij zo expliciet een vraag stelt zal ik daarop antwoorden.
Ik vind dat daar geen onderscheid in zit.
Zowel zomer als winter moeten paarden naar buiten kunnen. Wat mij betreft minimaal 8 uur.... maar als de teller blijft steken op 5 uur is dat uiteraard beter dan niets!

Een paard kan uitstekend tegen regen, en anders hebben ze daar regendekens voor bedacht...
Laatst bijgewerkt door Ninx op 18-07-12 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:26

Blijft een feit dat je altijd keuzes hebt. Jij als paardenbaasje hebt de verantwoordelijkheid om er zorg voor te dragen dat je dier het goed heeft. In mijn ogen gaat het welzijn van het paard (waarbij het buiten staan hoort) boven de wensen van het baasje m.b.t. het rijden op het dier. Kun je die keuze niet maken omdat bijvoorbeeld het geld er niet voor is, dan zou je je moeten afvragen of het aanhouden van je dier op jouw voorwaarden wel eerlijk is ten opzichte van het paard.
Het paard kan tenslotte niet voor zijn belangen opkomen, dat moet jij doen. Kiezen is niet altijd leuk, dat hoort helaas bij het leven. Soms moet je niet voor jezelf kiezen, maar voor degene die dat niet kan, iets doen wat jezelf niet leuk vindt.
Ik sluit me dus aan bij Ninx.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:31

BertBaley schreef:
Wat maak ik fraaier dan?
Ik ben toch eerlijk wat betreft zijn beweging?

Jij moet ook realistisch zijn en niet denken dat altijd alles zomaar kan!

Nee jij moet realistisch zijn want het is o zo zielig dat jij een paard hebt. :D :D :D :D

Heb natuurlijk in je profiel gekeken en wat zien die Bert en Robbie er goed uit. Die komen niks te kort. Natuurlijk zijn er stalpaarden die tekort gedaan worden, maar dat geldt ook voor weidepaarden. Sterker nog de meeste situaties van verwaarlozing die ik voorbij zie komen zijn.....juist! Paarden die op de wei staan. Van mensen die er geen cent aan willen uitgeven.
En er zijn ook mensen met een paard op stal die er goed voor zorgen. Geloof me een paard zal het een worst zijn waar hij staat als hij maar goed verzorgd wordt en er tegemoet wordt gekomen aan hun behoeften. Het is op dit moment bij uitstek mok en rotstraal weer. Als het nog een beetje tegenvalt krijgt je paard nog regenrot, leverbot of verdraait ie zn poot in een drassig weiland. Dat is fijn voor ze. Dit weekend heeft een stalgenoot haar paard van de "zomer"wei teruggehaald naar stal. Paard stond er ongelukkig bij. Mijn paard denkt echt niet "stond ik nu maar op de wei". Dat denkt de eigenaar. Paard is gehecht aan zijn omgeving, wordt goed gevoerd, krijgt op tijd zijn beweging en sociaal contact met soortgenoten en blaakt van gezondheid.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 16:34

Alet74 schreef:
Blijft een feit dat je altijd keuzes hebt. Jij als paardenbaasje hebt de verantwoordelijkheid om er zorg voor te dragen dat je dier het goed heeft. In mijn ogen gaat het welzijn van het paard (waarbij het buiten staan hoort) boven de wensen van het baasje m.b.t. het rijden op het dier. Kun je die keuze niet maken omdat bijvoorbeeld het geld er niet voor is, dan zou je je moeten afvragen of het aanhouden van je dier op jouw voorwaarden wel eerlijk is ten opzichte van het paard.
Het paard kan tenslotte niet voor zijn belangen opkomen, dat moet jij doen. Kiezen is niet altijd leuk, dat hoort helaas bij het leven. Soms moet je niet voor jezelf kiezen, maar voor degene die dat niet kan, iets doen wat jezelf niet leuk vindt.
Ik sluit me dus aan bij Ninx.

Ik weet niet of dit op mij is gericht?
Zoja het woord GELD komt hier niet eens aan te pas ?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:35

En ja, ik vind het heeel belangrijk om mezelf ervan te overtuigen dat mijn paard niet ziek is. Geen blessure heeft o.i.d. en als ik weg ben zorg ik ervoor dat er een ander is die hem goed verzorgt. Mijn paard is mijn verantwoordelijkheid. En als mijn paard een blessure zou hebben, niet op de wei MAG en zeker niet op een drassig weiland en ik 3 x daags een kwartier moet komen stappen vind ik het idd heeel belangrijk dat ie in de buurt staat, want een paard is niet de enige verantwoordelijkheid die ik heb.

En nogmaals het welzijn is niet afhankelijk van het buiten staan. Het welzijn is afhankelijk van hoe de eigenaar met zijn paard omgaat!

Dat wil niet zeggen, dat ik niet het liefst zo zou staan als JoyceB :D :D :D :D
Laatst bijgewerkt door Babootje op 18-07-12 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:37

Heb niet in je profiel gekeken, maar jij rijdt dressuur en dsn snap ik dat je een goede facilitei nodig hebt en die wellicht niet altijd thuis hebt. Ze zien er inderdaad goed uit!

Alet74

Re: Help, manege verplaatst pony van buiten naar binnenstal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:40

@bertbaley: mijn reactie was gericht op een ieder die zijn eigen belangen zwaarder laat wegen dan die van het paard. Bij sommige mensen speelt de factor geld een rol in het maken van keuzes. Fijn als dat bij jou niet zo is!

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 16:42

Oke haha geen probleem hoor Alet! Geld speelt bij ons geen rol.. Gelukkig :))

Russel & Babootje, thanx for the compliments :* Ze zien er iets te goed uit _O- haha!

Hier een quote met wat foto's toevallig pas geplaatst.. Nee ik zie geen ongelukkige pony :))

BertBaley schreef:
Zijn wel heel veel foto's :o (en dit zijn alleen de leukste)

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

En met ze drietjes <3

[ Afbeelding ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:45

Leuk beestje hoor!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:50

We dressuren en springen op recreatieniveau uiteraard. Heb een pony/paard die behoort tot de sobere rassen. Uiteraard heb ik zijn welzijn op het oog. Dus toen hij niet lekker in zijn vel zat (hij stond wat chaggie op stal en was wat stijver op de spieren, wat je natuurlijk vooral met rijden merkt) heb ik hem laten onderzoek en bleek hij IR te hebben. Na aanpassingen in zijn voeding is hij nu weer top in conditie. Omdat wij op hem rijden hebben we ook lang gezocht naar een zadel dat goed op hem past (zadel was duurder dan het paard zelf :D :D ). Dus ja, welzijn is van zoveel factoren afhankelijk dat ik de kriebels krijg van mensen die hameren op de "vrijheid" alsof dat het enige zou zijn dat het paard zou willen. Nee, voor een paard moet gewoon goed gezorgd worden, goede voeding, voldoende beweging, sociaal contact, een DA als het nodig is en een goede behandeling (waaronder ook het hanarchement valt). Die heeft echt niet in zijn hoofd dat ie op de wei moet staan. Die is ongelukkig als ie niet gezond is, of er niet goed voor wordt gezorgd. En dat komt net zo goed voor bij stalpaarden en weidepaarden.

PS Ts Heb je nog meer foto's van Robbie? Vind het echt een hele leuke.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 18-07-12 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:51

Wei? Buiten staan kan toch ook in een paddock? Of zie ik dat nu verkeerd?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:51

Haha, Vanity. Je bent me net voor. Kan ik je Robbie es ff gaan bewonderen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:53

Leuk dier! Is het een Welsh?
PS manen trekken is ook heel zielig hoor :D :D :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:55

Babootje schreef:
Omdat wij op hem rijden hebben we ook lang gezocht naar een zadel dat goed op hem past (zadel was duurder dan het paard zelf :D :D ). Dus ja, welzijn is van zoveel factoren afhankelijk dat ik de kriebels krijg van mensen die hameren op de "vrijheid" alsof dat het enige zou zijn dat het paard zou willen. Nee, voor een paard moet gewoon goed gezorgd worden, goede voeding, voldoende beweging, sociaal contact, een DA als het nodig is en een goede behandeling (waaronder ook het hanarchement valt). Die heeft echt niet in zijn hoofd dat ie op de wei moet staan. Die is ongelukkig als ie niet gezond is, of er niet goed voor wordt gezorgd. En dat komt net zo goed voor bij stalpaarden en weidepaarden.

Maar je paard vrijheid gunnen betekent toch niet dat je geen DA laat komen, niet het beste voer koopt, geen dure lessen neemt, geen maatzadel laat maken, en er niet goed voor zorgt...?
Als dat waar zou zijn, zou ik mezelf erg veel geld en tijd kunnen besparen.
Ik geloof in EN, EN, EN, EN, niet in OF, OF, OF, OF.

ps: sorry... ben nu echt weg! Het is ook zo gezellig hier! ;-)

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 16:59

Haha thanx! Nee het is een New-Forest (Orlando x Moorland's Crack) :D

Het is echt een heerlijk dier ook om mee te werken!

Fotootje onder het zadel:

Afbeelding

Nu ben ik wel heel nieuwsgierig waar jij staat Babootje :o ?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:02

Arckelhoeve :D :D :D :D. Dus ik kan een x tje naar je toe komen rijden :D :D :D
Wauw hij is echt leuk!
Ik ben dol op new forests, zo multi inzetbaar. Hoe oud is ie. Ga je ook met m springen?

Ik dacht n Welsh, hij heeft zo'n welshhoofdje...

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 17:21

Haha leuk idee! Rijd je wel eens in madestein?

Hij is nu 5 jaar! Ik spring heeeeel af en toe maar het is wat dat betreft niet zo'n held! Meestal ga ik er overheen en hij blijft staan :P hihi <3 !

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:37

Ninx schreef:
Babootje schreef:
Omdat wij op hem rijden hebben we ook lang gezocht naar een zadel dat goed op hem past (zadel was duurder dan het paard zelf :D :D ). Dus ja, welzijn is van zoveel factoren afhankelijk dat ik de kriebels krijg van mensen die hameren op de "vrijheid" alsof dat het enige zou zijn dat het paard zou willen. Nee, voor een paard moet gewoon goed gezorgd worden, goede voeding, voldoende beweging, sociaal contact, een DA als het nodig is en een goede behandeling (waaronder ook het hanarchement valt). Die heeft echt niet in zijn hoofd dat ie op de wei moet staan. Die is ongelukkig als ie niet gezond is, of er niet goed voor wordt gezorgd. En dat komt net zo goed voor bij stalpaarden en weidepaarden.

Maar je paard vrijheid gunnen betekent toch niet dat je geen DA laat komen, niet het beste voer koopt, geen dure lessen neemt, geen maatzadel laat maken, en er niet goed voor zorgt...?
Als dat waar zou zijn, zou ik mezelf erg veel geld en tijd kunnen besparen.
Ik geloof in EN, EN, EN, EN, niet in OF, OF, OF, OF.

ps: sorry... ben nu echt weg! Het is ook zo gezellig hier! ;-)

_O- _O- _O- Ninx, je hebt nu al vijf x gezegd dat je weg bent.... maar komt iedere x weer terug. 8)7

Maar zonder gekheid... Ik wil ook best meer ruimte.... voor mijn paard EN voor mijn honden. Maar ga me nou niet zeggen dat ze het slecht hebben. Paarden denken zo niet. En honden evenmin.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:43

BertBaley schreef:
Haha leuk idee! Rijd je wel eens in madestein?

Hij is nu 5 jaar! Ik spring heeeeel af en toe maar het is wat dat betreft niet zo'n held! Meestal ga ik er overheen en hij blijft staan :P hihi <3 !

Jazeker, rondje Uithof, klein rondje Madestein (pannekoekhuis) en groot rondje Madestein en af en toe strand (maar dat is best een eindje).
Rijd je al westrijden; moet je een Xtje bij ons komen starten. (Kan je naartoe komen rijden :D :D )

Dit is onze pony/paard (want 156 mag je eigenlijk wel bijna paard noemen)
Afbeelding

Tijdens laatste wedstrijdje bij de Arckelhoeve. Hij heeft het echt niet naar zn zin met zn oren naar voren =:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:48

En dit is m springend. Dat oornetje is er voor de show, want hij doet alles haha.

Afbeelding

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:57

Oh, word dit een show mijn paard zodat mensen via een foto kunnen beoordelen of hij gelukkig is topic? Knappe mensen zeg, die dat kunnen... Ik ga dit topic ook verlaten, succes met je hoestende paard ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:01

ruitje schreef:
Oh, word dit een show mijn paard zodat mensen via een foto kunnen beoordelen of hij gelukkig is topic? Knappe mensen zeg, die dat kunnen... Ik ga dit topic ook verlaten, succes met je hoestende paard ;)

_O- _O- _O- _O- _O- Als je zo denkt is dat jouw probleem. Dit is toevallig iets tussen Vanity en mij omdat we toevallig dicht bij elkaar staan. Als je dat niet eens kan hebben, blijf dan maar lekker weg *\o/* *\o/*

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:23

@Babootje: hoe denken paarden dan? En hoe denken honden? Nu ben ik wel nieuwsgierig.
En omdat paarden volgens jou niet zo denken, hoef je verder niet over vrijheid na te denken? Dat vind ik een rare redenatie.