Tegenhanger voor voorkompaardenleed.nl

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:28

Ik heb Pmarena gisteren al gemaild, maar ik bied me aan als illustrator. :D Vind het een mooi iniatief en wil graag mijn steentje op deze manier bijdragen. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 12:30

Nog een vraagje: wat is nu fysiek / geestelijk / lichamelijk gezien de tijd dat het nog acceptabel is dat een paard zonder ruwvoer staat? Dat is vast ergens onderzocht :)

Dus zeg maar de tijd tussen het eten van het laatste plukje hooi, en hoe lang daarna zou het paard weer nieuw hooi tot zich moeten kunnen nemen om de boel goed gezond aan het werk te houden, wat gaan we hierin voor advies aanhouden en waar is dat op gebaseerd? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 12:32

TessaVB schreef:
Ik heb Pmarena gisteren al gemaild, maar ik bied me aan als illustrator. :D Vind het een mooi iniatief en wil graag mijn steentje op deze manier bijdragen. :)

Ja echt super, hoe meer creatieve mensen hun input willen geven, hoe groter de kans dat we echt iets goeds neer kunnen zetten zo saampjes +:)+

Heb jij ook ideeën om die trapjes in effectief beeld om te zetten...? :)

Dit ruwe idee zeg maar:

Citaat:
De minimale richtlijnen van voorkompaardenleed.nl zijn wat mij betreft de laagste trap, het uitgangspunt. Omdat je daar begint waar er geen sprake meer is van duidelijk schrijnend leed...en dat is op die punten van die website.

Bvb. dat paard dat in een lichte, ruime stal staat met andere paarden om zich heen, gewoon goed water krijgt, 2x per dag een plukje hooi, een veilige omgeving dus met vriendelijke buurman en het dier komt er dagelijks even uit al is het alleen maar aan de hand of onder het zadel...dat is geen enorm schrijnend paardenleed op zich. Ik vind het HEEL erg sneu, maarja je KUNT het een minimale standaard noemen :(:) Alleen het voldoet natuurlijk absoluut niet aan punt 5 van de 5 vrijheden...waar de grootste problemen zitten met de huidige paardenhouderij.

Maargoed, als dat dan je onderste balkje is :j

Dan is een verbetering voor dat dier, ofwel het 2e balkje:

- meerdere keren per dag hooi ofwel een slowfeeder (met daar achter een mouse-over met een korte uitleg wat het is, en een link naar een nieuwe pagina met voorbeelden met foto's en eventueel wat links).
- een halve wand i.p.v. een hele wand, zodat hij contact kan hebben met de VRIENDELIJKE buurman (maar daar ook even bij vandaan kan blijven)
- een klein uitloopje aan de stal zodat het dier tenminste even buiten kan gaan staan en de wind door de manen kan voelen, de zon op de vacht, en daar contact kan hebben met de buurman.
- wellicht een speeltje in de stal, zoals een voetbal met elastieken er omheen en wortels er tussen, of een brokjes bal...maar als die door de stal rolt, met die brokjes in de pis en stront :r
- dier krijgt vrije beweging tot een uurtje of 4, in paddock of wei

Vanuit dat punt kun je dan wellicht het 3e balkje maken:

- paard staat minimaal een dagdeel buiten, dus minimaal 6-8 uur
- met kuddegenoten, kunnen elkaar opzoeken maar hebben ook genoeg ruimte om te spelen en elkaar te ontwijken
- staan nooit langer dan 2 uurtjes zonder water en ruwvoer

En het 4e balkje (wat is een mooie naam i.p.v. balkje, waarmee mensen hun stal zouden kunnen "waarderen" ? :) )

- de plek waar ze minimaal 8 (of langer?) uur per dag buiten staan is rustig, veilig, maar ook interessant. Geen geestdodende paddock achter op het terrein ofzo.
- stabiele kudde
- paarden hebben constant beschikking over ruwvoer en water
- veel ruimte om te spelen, rollen, rennen, maar ook om even rustig zich af te zonderen
- schuilmogelijkheden in minimaal de vorm van bomen waar ze in de schaduw en wat uit de wind / regen kunnen staan
- altijd een plek om droog te staan: niet dat sneue plaatje van paarden die tot in de kogels in de modder moeten staan :n

Het 5e balkje:

- paard staat dag en nacht buiten, eventueel op een track zodat ze zich niet het ongans vreten op de wei :P
- met altijd toegang tot een schuilstal met droge bodem en genoeg ruimte voor elk paard om te schuilen, OOK de laagste in rangorde
- altijd mogelijkheden om te kunnen rennen: dus ook als het al dagenlang regent en de wei onbegaanbaar is: ruim stuk met zand (paddock / bak of track)
- een altijd toegankelijke lekkere rolplek en / of slaapplek
- altijd beschikking over ruwvoer, eventueel het voer aangeboden via voederautomaten
- bij voorkeur verschillende ondergronden om een natuurlijke hoefslijtage na te bootsen, en wellicht zelfs een voetenbadje
- wellicht dus een track rond de wei, met interessante hoekjes en gaatjes, likstenen, schuurborstels, drinkplekken, eetplekken, rolplekken...enz.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 12:34

Citaat:
Mocht bovenstaande echt zo tot uiting komen op de site, kan ik eens overleggen of foto's van onze stal daarvoor gebruikt mogen worden. Wij doen ons best voor zover dat mogelijk is met de grondsoort/vergunningen/eisen van klanten om een paarvriendelijk beleid te hebben. Zo staan ze bij ons in de winter dus wel buiten( hier in de omgeving helaas echt een van de weinige stallen..) , maar is het geen PP :) .

Maargoed, ik weet uberhaupt niet of de foto's op onze site bruikbaar zijn voor jullie....

Foto's zijn natuurlijk erg welkom, en dan inderdaad zoals Telpeva ook al zegt, moeten het wel mooie foto's zijn, geen kneuterig gedoe, maar mooi van scherpte en kleur en met mooie, tevreden paarden er op :j

Zoals wat jij zegt van die stal met die wanden bij jullie: dat zou een prima optie zijn om als voorbeeld te plaatsen onder de "meer-uitleg-pagina" van dat punt van de halve wanden :j

pmarena

Re: Tegenhanger voor voorkompaardenleed.nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 12:53

Daar zit wellicht best wat bij :j

Alleen die 2 laatste foto's vallen bij mij wel in de categorie "sneu hok" hoor :o

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:54

Even iets verder geknutseld, hierbij geprobeerd om wat van de ideeën hierin te verwerken:

http://i29.photobucket.com/albums/c269/ ... naweb2.jpg

1 van de knoppen links in beeld heeft de mouseover actief staan, en de plaatjes (sorry, pinguins zijn cool) en de tekst zijn simpele placeholders om het idee uit te beelden.

De slideshow onderaan heb ik er zelf bij bedacht, het idee erachter is dat daar een willekeurige hoeveelheid op willekeurige volgorde, een aantal artikelen voorbij komt die de bezoeker misschien aanspreekt. Een plaatje + link naar het artikel over de slowfeeder, of een plaatje + link naar een artikel met tips over hoe je zelf makkelijk hooi kunt opslaan, and so on. Op dezelfde manier waarop bij webwinkels 'heeft u dit product al gezien?' in beeld komt, maar dan ipv reclame voor producten, links naar hapklare bruikbare artikelen.

------

Voor het idee om stapsgewijs uit te beelden van 'zielig' op stal, naar blij in de wei (kort door de bocht, zo sneu bedoel ik het niet) heb ik op zich ook een idee (misschien iets leuks voor TessaVB? als je zin hebt en je het een goed idee vind hoor!)

Beeldvorming illustratie:
- Een voornamelijk horizontale illustratie, met aan de linkerkant een paard met het hoofd door een open staldeur. Iets meer naar rechts straalt de zon, en gaat de betonnen vloer langzaam over tot kleine grasjes met enkele bloemetjes. Dan begint de omheining van een paddock, waar het paard met de oortjes naar voren opgewekt langs loopt, richting de rechterkant van het scherm. Nog verder rechts begint het weiland, waar een paar vriendjes het paard opwachten bij het hek, en nog iets verder naar rechts zie je het paard met zijn vriendjes spelen in de wei, blijheid vreugde and so on!

Verder heb ik nu momenteel redelijk een brainfreeze... ik heb alles bijgelezen maar het is zoveel informatie dat het moeilijk is om alles te onthouden en erbij te verwerken :D Als ik iets ben vergeten, kan iemand me dan bijvoorbeeld een pb'tje sturen, of een tekst even opnieuw quoten en dan in dik lettertype oid?

Edit:
Deze is leuk zeg!!
http://www.staldegroenemeer.nl/user_fil ... 80130b.jpg

Als het mag, zou ik die graag willen gebruiken voor een artikel over iets dat over weilanden, of bijvoorbeeld sociale onderwerpen gaat +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 12:57

Leuke ideeën weer +:)+ +:)+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:57

http://www.bosdreef.be/info_paard/maagz ... zweren.htm

Voedingsadvies :

Geef voldoende ruwvoer! Een gemiddeld 500 kg wegend paard zou per dag minimum 6-8 kg smakelijk droog hooi moeten krijgen. Dit vormt de basis van z'n rantsoen. Afhankelijk van de samenstelling van het krachtvoer en de mate waarin het paard gewerkt wordt mag dit worden aangevuld met een hoeveelheid krachtvoer. Indien een paard over voldoende ruwvoer beschikt is het zelden nodig om meer dan 3-4 kg krachtvoer te geven. Extra maisolie (een halve koffietas twee maal per dag) kan nog bijgegeven worden als veilige energiebron.

En dit stuk:

De maaglediging gebeurt overigens vrij snel: het duurt slechts 30 minuten voordat een vloeibare maaltijd uit de maag verdwenen is, hooi kan echter een ganse dag in beslag nemen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:01

pmarena schreef:

Alleen die 2 laatste foto's vallen bij mij wel in de categorie "sneu hok" hoor :o

Ik ga dit topic hierbij verlaten en wens jullie veel succes.

Ik geef geen toestemming voor het gebruik van de foto's :) .

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:13

ruitje schreef:
pmarena schreef:

Die zijn toch onscherp :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 13:38

ruitje schreef:
pmarena schreef:

Hè, wat flauw... een stal met helemaal rondom tralies is toch gewoon iets dat weinig te maken heeft met een paardvriendelijke stal waar sociaal contact mogelijk is, en is dan toch ook gewoon sneu voor een paard, daar miszeg ik toch niks mee :o

Als we het positief willen houden op de website dan moeten we het wel over een "fijne" stal hebben als uitgangspunt, niet een tot de tanden bewapende kooi waar nog net een kopje doorheen past als het luikje open staat :(:)

De deels halve wand waar je het over had is niet zo'n kooitje als op die laatste foto's lijkt mij :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:45

Volwassen reactie LHO :) .

Ik heb meegedacht, punten aangedragen, je steekt je nek uit om foto's te laten gebruiken en vervolgens blijkt het toch weer gewoon een 'naturals topic' te zijn, waarin een stal met voldoende ventilatie, licht, mogelijkheden om elkaar aan te raken, weidegang, paddocks, ruim op het stro en onbeperkt ruwvoer ( maar dat ziet niemand op de foto, er word gewoon een oordeel gegeven over het 'sneue hok' ) toch niet goed genoeg is...

Als je die toon aanslaat( en maar roepen dat je het niet doet, maar je doet het dus wel... ) , gaat je website net zoveel bekijks krijgen als alle andere naturals site's: wel door de mensen die daar al interesse in hebben.

Maar niet door de mensen die je wil bereiken....

Heb ik mij toch weer zitten verdedigen, terwijl ik dat niet van plan was... Ik vond het juist zo fijn dat ik het idee had dat dit een topic was waar iedereen hetzelfde wilde: het beste voor zijn/haar paard.

Pmarena: Ik vind de term 'sneu hok' niet vriendelijk overkomen, verder denk ik dat dit voor een normale box een goede box is, hij is groot, licht, een kant dicht, een kant open. En op de andere foto heeft het paard hetzelfde met als extra een luik.
In hoeverre is dat niet al een verbetering als je vele andere stallen bekijkt? Wil je dan toch alleen het ultieme nastreven en niet de stapje voor stapje verbeteringen? Want dat beschreef je eerder :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 13:52

Nah zeg, ik heb absoluut niet de bedoeling gehad om je te kwetsen :)

Maar kijk nou even serieus naar die foto's: Ik zie geen open kant? :)

De eerste is een rondom tralie-kooi met een klein deurtje waar de niet erg blij kijkende Fjord (om welke reden dan ook :) ) nog net min of meer het kopje door kan steken...

DAT is wat je ZIET op de foto, zo'n foto is dan toch geen geschikt materiaal om te plaatsen als voorbeeld van een blij paard en gezond ogend paard (je ziet het diertje amper door dat kleine luikje :o ) dat in een fijne, lichte ruime stal met goede mogelijkheden tot contact met de buurman staat..dat zie je zelf toch ook wel dat deze foto totaal niet de indruk geeft van een FIJNE stal :)

Die laatste foto is helemaal deprimerend, alsof er een uitgehongerde sabeltandtijger in opgesloten moet worden :=

Juist door het op deze website plaatsen van dergelijke foto's zou je "de stal" in het zielige hokje stoppen, en aangezien ik dat niet wil moet het dus een lekkere frisse stal met mogelijkheden tot contact en een blij paard zijn, eigenlijk alles wat deze foto's niet zijn :o

Ik waardeer het heel erg dat je zo meedenkt en de foto's plaatste, maar ik hoop toch wel dat ik het ook gewoon mag zeggen als iets mij niet geschikt lijk, ik hoef toch niet alleen maar te jubelen :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:22

pmarena schreef:
Nah zeg, ik heb absoluut niet de bedoeling gehad om je te kwetsen :)

Maar kijk nou even serieus naar die foto's: Ik zie geen open kant? :)

De eerste is een rondom tralie-kooi met een klein deurtje waar de niet erg blij kijkende Fjord (om welke reden dan ook :) ) nog net min of meer het kopje door kan steken...

DAT is wat je ZIET op de foto, zo'n foto is dan toch geen geschikt materiaal om te plaatsen als voorbeeld van een blij paard en gezond ogend paard (je ziet het diertje amper door dat kleine luikje :o ) dat in een fijne, lichte ruime stal met goede mogelijkheden tot contact met de buurman staat..dat zie je zelf toch ook wel dat deze foto totaal niet de indruk geeft van een FIJNE stal :)

Die laatste foto is helemaal deprimerend, alsof er een uitgehongerde sabeltandtijger in opgesloten moet worden :=

Juist door het op deze website plaatsen van dergelijke foto's zou je "de stal" in het zielige hokje stoppen, en aangezien ik dat niet wil moet het dus een lekkere frisse stal met mogelijkheden tot contact en een blij paard zijn, eigenlijk alles wat deze foto's niet zijn :o

Ik waardeer het heel erg dat je zo meedenkt en de foto's plaatste, maar ik hoop toch wel dat ik het ook gewoon mag zeggen als iets mij niet geschikt lijk, ik hoef toch niet alleen maar te jubelen :)

Ik denk dat hier een misverstand is, want ik zette deze foto niet neer om te dienen als een 'jubel' foto -O- .

Ik plaatste deze foto n.a.v. het idee om ook wat plaatjes te hebben hoe het niet hoort, maar wat ook geen 'paard in de stront' is zoals jij het noemde. Je zei zelf: dat mensen hun best doen om het dan toch zo paard vriendelijk mogelijk te maken. Dat hebben wij naar eer en geweten gedaan, want zoals eerder genoemd, het is ruim, het is er licht én ze kunnen contact maken met de buurman( dat zijn eigenlijk de punten die jij noemt? )

Dat jij het dan eruit vind zien om een sabeltandtijger in op te sluiten ligt meer aan jouw fantasie misschien :D .

Je mag dus best zeggen dat iets je niet geschikt lijkt, want ik snap je laatste uitleg ook al veel beter... Alleen het woord 'sneu hok' schiet gewoon heel erg verkeerd als je dus wel echt je best doet en dus zeker met een visie deze stal gebouwt hebt...

Excuus voor mijn korte tenen :) .

Zou je dan misschien een foto hebben van wat voor jou dan 'een realistische fijne stal is' , want als ik het woord 'stallen' intik bij google, kom ik al die 'sabeltandtraliehokken' tegen, en ik denk dat 90% van de stallen daar mee werkt?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:26

Ik had daar laatst zo'n stalling van gevonden, zal eens kijken of ik die terug kan vinden als voorbeeldje

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:28

Afbeelding

Openingen naar buiten, veel daglicht, contact, geen tralies rondom maar mogelijkheden tot contact en ruim.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:39

Onze ervaring is dat veel paarden zich niet rustig voelen in dit soort stallen, omdat het zo open is dat ze zich niet veilig voelen.
Verder heb ik wel eens meegemaakt dat een paard daar overheen kwam, en met zijn voorkant over de stal heen hing...( vind er zowiezo veel stukken inzitten waar een voet in zou kunnen komen o.i.d. :o ) En denk ik dat het er erg tocht.

Buiten dat moet ik zeggen dat ik nu wel snap wat jullie bedoelen, en er ook zeker voordelen aanzitten ten aanzien van wat ik liet zien :) ! Dit soort stallen zie je eigenlijk weinig in Nederland? Ben wel benieuwd naar meer van dit soort voorbeelden!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 14:39

Hihi, sorry dan hoor, maar voor mij is "sneu hok" dan nog wat voorzichtiger uitgedrukt dan wat ik af en toe voor benamingen tegenkom, dus ik probeerde het al wat voorzichtig te houden :P

Ik wil eigenlijk helemaal geen "foute" plaatjes plaatsen denk ik, om het niet negatief te maken op de website.

Ik wil wel graag benoemen dat paarden bvb. altijd een stukje zouden moeten hebben waarop ze met de voetjes droog kunnen staan, en daar dan een plaatje bij, maar dan misschien geen sneu plaatje met de poten in de modder glibberend, juist omdat je dan weer mensen krijgt die dan afhaken omdat je dat als "sneu" bestempeld terwijl hun paardje ook wel eens bij het hek zo in de modder staat...terwijl die nog een x hectare wei er achter heeft die er prima uitziet.

Weetjewel :)

Dus vandaar dat ik het wel eens ben met Telpeva dat we het positief moeten houden, met leuke, fijne plaatjes van gezonde paarden die het duidelijk naar hun zin hebben, ook de plaatjes van de basis-omstandigheden.

Waar dus het fijn uit de ogen kijkende paard goed zichtbaar is, en de boel netjes, schoon en opgeruimd is, een mooi plaatje :)

In de praktijk is het bij de meeste stallen vaak een stofbende natuurlijk van half afgekloven hout van zelf getimmerde stallen....en dat functioneert ook prima :j

Maar ik wil wel graag het geheel een mooie, professionele uitstraling geven bij alle plaatjes, dat je denkt: ja dat ziet er netjes geregeld uit :j

Ik heb zelf ook heel wat foto's van de ponies die lekker aan het rommelen zijn buiten en met elkaar, dat zijn gewoon leuke hobby-foto's maar vind ik veelal ook niet echt geschikt omdat ze er bvb. net natgeregend op staan, er rommel op de achtergrond ligt, er ene rommelig stukje schriklint op staat...van die afknappers zijn dat :o

Die foto van jou met dat bruine paard met die hoef in de lucht is ook een goed voorbeeld: geweldig leuke foto alleen had die andere bruine er verdorie niet achter moeten staan, want daardoor wordt het geheel onduidelijk, je ziet niet waar het ene paard eindigt en het andere begint :P

Of bij mij dat je van die treurige, fletse luchten op de achtergrond ziet waardoor de foto's ook wat flets, saai en kleurloos worden...niet die lekkere vrolijke foto's die bij een positieve feel-good website horen :)

Deze foto bvb. is nog wel redelijk, maar zo saai flets... :o

Afbeelding

De gaafste paard-in-stal-foto die ik onlangs op Bokt langs heb zien komen is deze, maar die is natuurlijk weinig representatief voor stallen zoals je ze normaal ziet :

Afbeelding

Van de eerste bladzijde van dit topic:
[VSW] Show de huisvesting van je paard!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:41

Wat voorbeeldjes van wat ik zoal in gedachten had voor stalling foto's,

Veel licht, chique paardenkoppie, open stal
http://paardenliefhebber.info/sub/downl ... 20stal.jpg

Schattigheid, bloemetjes, vogeltjes,
http://www.weinschenker.nl/beelden/spec ... enstal.jpg

Deze vond ik ook leuk voor sociale contacten op stal, maar vind het jammer dat de oren naar achter staan (omdat sommigen er heilig van overtuigd zijn dat een paard dan unhappy is, en zo'n negatief gevoel hoeft niet)
http://us.123rf.com/400wm/400/400/jakez ... e-stal.jpg

Het plaatje op deze pagina vind ik ook een lekker licht, helder vrolijk beeld geven
http://www.horse-transport.nl/nl/stalli ... omfortabel

EDIT
De foto met de liggende paarden zou ik wel wat mee kunnen hoor, beetje photoshop hier en daar kan hem een hele andere uitstraling geven :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 14:47

LHO schreef:
[ Afbeelding ]

Openingen naar buiten, veel daglicht, contact, geen tralies rondom maar mogelijkheden tot contact en ruim.

Die preciese samenstelling kende ik nog niet :)

Dat is misschien ook wel leuk, om op een meer-uitleg-pagina wat foto's te plaatsen van enkele voorbeeld-plaatjes van verschillende mogelijkheden qua stallenbouw, wat er zoal gebruikt wordt.

Wederom zonder waarde-oordeel erbij te plaatsen, maar dat mensen die alleen maar de volledige tralie-stallen kennen vanuit de manege ofzo, ook eens zien wat er allemaal voor andere mogelijkheden zijn, met halve wanden enzo.

Volgens mij heb ik ook wel eens van die hele mooie stallen gezien (ik dacht wel in de categorie "onbetaalbaar" met mooi gesculptuurde bolletjes op de hoeken enzo :P ) waarbij de tussenwand dan gewoon helemaal hoog was aan de achterkant, en dan in een golfje naar beneden liep aan de voorkant waardoor de voorste ruime meter ofzo dus een wand op borsthoogte werd, en dan samen met de voorzijde op borsthoogte was dat dan een super goede stal (vind ik) want paard kan achterin gaan staan als die even rust wil van de buren, maar heeft aan de voorkant toch de mogelijkheid om even lekker met de nek in elkaars stal te hangen en wat te kunnen krauwelen bij elkaar :)

Als je zo'n stal hebt met een voorzijde van 3 meter en dan een zijwand van 4 meter met de voorste laten we zeggen anderhalve meter laag, dan hebben ze altijd nog een stuk van 3x 2,5 waar ze zich rustig terug kunnen trekken :)

En aan de voorkant is het natuurlijk ook helemaal open waardoor ze daar lekker met de hals er over kunnen hangen en de stal weer wat groter wordt in verhouding. Zouden ze achterin dan ook nog een buitenluikje hebben met fijn uitzicht...dan hebben ze het al VEEL beter dan in de standaard tralieboxen :) (waarbij die kleine bovendeurtjes ook nog eens vaak dicht gaan :(:)

Zo'n stal-model zou ik ook graag willen laten zien, is wellicht best een heel leuk idee voor de mensen die zelf aan de knutsel gaan :j

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:01

ruitje schreef:
Onze ervaring is dat veel paarden zich niet rustig voelen in dit soort stallen, omdat het zo open is dat ze zich niet veilig voelen.
Verder heb ik wel eens meegemaakt dat een paard daar overheen kwam, en met zijn voorkant over de stal heen hing...( vind er zowiezo veel stukken inzitten waar een voet in zou kunnen komen o.i.d. :o ) En denk ik dat het er erg tocht.

Buiten dat moet ik zeggen dat ik nu wel snap wat jullie bedoelen, en er ook zeker voordelen aanzitten ten aanzien van wat ik liet zien :) ! Dit soort stallen zie je eigenlijk weinig in Nederland? Ben wel benieuwd naar meer van dit soort voorbeelden!

Dit voorbeeld is Duits. Duitsland ligt wat meer voorop qua paardenwelzijn. Nederland is vrij conservatief, en we denken hier nog (ook voor mensen :X ) dat kou of tocht ziek maakt, en dat een paard dat zich top voelt onrustig is. Het 'rustige' of 'slapen' wat je paard doet is eigenlijk afstomping, een soort begin van stereotype gedrag. Zie het alsof je zo verveeld bent, dat zelfs dingen tegen de verveling gaan vervelen. Dan ga je als mens liggen (niet slapen, want je verbruikt te weinig energie om te kunnen slapen). Dat is met je paard niet anders.

En ik denk dat dat een beetje het punt is van de site ;-) Het is niet dat jij of je stalgenoten iets slecht bedoelen of een verkeerde wil hebben, maar er is gewoon heel veel onaangeboorde kennis. Er zitten wel 100 stappen tussen 24/7 buiten en stands in.

Waarbij ik nog wel even wil melden dat ik af en toe wat lomp uit de hoek kan komen, en ik als man hier in een kippenhok vol met vrouwen zit, dus niets hierboven is aanvallend of kritisch bedoeld (Behalve dat van de onscherpe foto's dan :P ;-) ).

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:04

pmarena schreef:
Die preciese samenstelling kende ik nog niet :)

Dat is misschien ook wel leuk, om op een meer-uitleg-pagina wat foto's te plaatsen van enkele voorbeeld-plaatjes van verschillende mogelijkheden qua stallenbouw, wat er zoal gebruikt wordt.

Wederom zonder waarde-oordeel erbij te plaatsen, maar dat mensen die alleen maar de volledige tralie-stallen kennen vanuit de manege ofzo, ook eens zien wat er allemaal voor andere mogelijkheden zijn, met halve wanden enzo.

Volgens mij heb ik ook wel eens van die hele mooie stallen gezien (ik dacht wel in de categorie "onbetaalbaar" met mooi gesculptuurde bolletjes op de hoeken enzo :P ) waarbij de tussenwand dan gewoon helemaal hoog was aan de achterkant, en dan in een golfje naar beneden liep aan de voorkant waardoor de voorste ruime meter ofzo dus een wand op borsthoogte werd, en dan samen met de voorzijde op borsthoogte was dat dan een super goede stal (vind ik) want paard kan achterin gaan staan als die even rust wil van de buren, maar heeft aan de voorkant toch de mogelijkheid om even lekker met de nek in elkaars stal te hangen en wat te kunnen krauwelen bij elkaar :)

Als je zo'n stal hebt met een voorzijde van 3 meter en dan een zijwand van 4 meter met de voorste laten we zeggen anderhalve meter laag, dan hebben ze altijd nog een stuk van 3x 2,5 waar ze zich rustig terug kunnen trekken :)

En aan de voorkant is het natuurlijk ook helemaal open waardoor ze daar lekker met de hals er over kunnen hangen en de stal weer wat groter wordt in verhouding. Zouden ze achterin dan ook nog een buitenluikje hebben met fijn uitzicht...dan hebben ze het al VEEL beter dan in de standaard tralieboxen :) (waarbij die kleine bovendeurtjes ook nog eens vaak dicht gaan :(:)

Zo'n stal-model zou ik ook graag willen laten zien, is wellicht best een heel leuk idee voor de mensen die zelf aan de knutsel gaan :j

Jouw voorbeeld zijn ze bij ons op stal op het moment aan het bouwen, als 'luxe stal'! Wel iets te prijzig imho (450 de maand als ik mij niet vergis), maar die zijn dus schoon en leeg, mooi glanzend en glimmend. Daarvan kan ik dus wel foto's leveren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 15:11

ruitje schreef:

Dat is inderdaad wel het gevaar met half hoge stallen, dat ietswat flippende paarden er overheen kunnen proberen te komen :)

Maar ik denk dan: als je stalbeleid e.d. goed zijn, dan zitten de paarden lekker in hun vel en doen ze dat in principe niet :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 15:13

Telpeva:

als je daar op dit moment "behoefte" aan hebt, kan ik wel wat van dergelijke eigen foto's sturen die op zich misschien wel mogelijkheden hebben?
Zijn door mijzelf gemaakt dus geen gedoe met fotografen :)

Alleen zijn ze wat saai met telkens dezelfde recreatie-beesten er op, het is juist leuk voor een dergelijke website als je meer het type sportpaard ziet, om dat natural-brainwash gevoel te voorkomen :P