Paarden aan huis met een full-time baan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lorrelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:49

pinto_1 schreef:
Lorrelei schreef:
wat leuk al die verhalen en ervaringen!

ik ben nog beginnend paard-aan-huis houder, maar vind het nog knap lastig! Van thuiswonend student, naar samenwonend met paardjes bij huis. Vriend werkt 32/40 u en ik ook bij dezelfde werkgever. onze 'mazzel' is dat we lange diensten, minder dagen draaien (dus 3 dagen 12 uur per dag bijvoorbeeld) maar die drie dagen zijn dan best pittig. vroegop en na een slopende dag van 12 uur nog het avondwerk. De dagen dat ik wel half of heel vrij ben heb ik gelukkig wel lekker de tijd voor het huishouden en klusjes op het land die anders allemaal op je weekend aankomen.

Ook heb ik me vergist in de enorme verantwoordelijkheid, geen of amper toezicht meer en als er wat is, paard loopt bijvoorbeeld niet lekker, kun je niet meer even een stalgenoot aanschieten die met je meekijkt.

Desalniettemin, is de vrijheid die je hebt (van voerkeuze tot hoe laat je nog even een broodje wil geven) onbetaalbaar. ik heb zelfs een stoel geinstalleerd voor m'n raam zodat ik lekker naar ze kan kijken.

Wat ik bedoel te zeggen is, Alle nadelen die ik noem en heb gelezen wegen nog lang niet op tegen het heerlijke geluid van dat eerste hinnikje in de ochtend als je idd in de stromende regen met je halfgare kruiwagen een plakje hooi gaat brengen <3

Haha, heerlijk herkenbaar. Ik heb onder andere een nu driejarig minishetje (met de hand grootgebracht) en een driejarige BP die bij mij thuis geboren is. Of ik met voer kom, of zonder, het maakt niet uit, beide kerels zullen altijd reageren met een hinnik op hun naam, of door naar me toe te komen om even een knuffel te krijgen.

Daarvoor ga ik met liefde door weer en wind stallen uitmesten of in de winter ijs uit de waterbakken halen. :D

haha ik zocht de 'vind ik leuk' knop maar kon hem neit vinden ;)
dan maar zo, vind ik leuk!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:08

mijn vriend werkt fulltime en heeft niks met paarden
ik werk 36 uur per week (ma 13-19, woe don en vrij 9.30-19 en zat om de twee weken 9.30-19)
en heb het ene paard op een pensionstal staan, en het andere op een doe het zelf stal staan.
die laatste staat er al 2.5 jaar, en enerzijds is het erg leuk om zelf te kunnen voeren en verzorgen, anderzijds is het echt niet te onderschatten.
ik heb het geluk dat de stal op weg naar mijn werk ligt, dus in de winter vertrek ik meestal om 7.45-8 uur van huis, om te gaan mesten,voeren en water dragen. (gelukkig werk ik in een dierenspeciaalzaak :D, ne heb ook altijd laarzen en regenkledij in de auto :) )
als het erg nat weer is ga ik savonds na mijn werk (19.15) nog eens langs om terug te mesten en eventueel bij te voeren, maar meestal lukt het met eenmaal per dag.
ik zou ze direct beide aan huis zetten (moest ik meer weiland hebben dan een balkon :D), ook omdat ik dan mijn eigen weiland zou hebben ,waar ik doe en laat wat ik wil, en niet moet naar de pijpen van de boer dansen.

kwestie van gebonden zijn: ja, ik moet iedere dag langs, en als ze aan huis staan moet je ook iedere dag gaan verzorgen, echter heb ik mijn paarden gewend gemaakt dat ik regelmatig op een ander tijdstip kom.
zowiezo staan ze op onbeperkt hooi, en krijgen ze maar 0.5 kilo krachtvoer per dag, in de zomer enkel gras.
dus op dat vlak hoef ik niet express opstaan op zondag, of vroeger terugkeren, is het sochtends 9 uur is het goed, is het 21 uur is het ook goed :D

edit: zelfs in de winter red ik het op de werkdagen ook wel met een halfuurtje per dag hoor. dat is gewoon een kwestie van plannen en voorbereiden
werkdag:
toekomen, emmers met biks vullen, en die onder de omheining schuiven dat ze buiten de stal opeten.
in de stal (4*8) is een gigantische hooiruif, waar enkel daar wat stro ligt, de rest is gewoon beton
dus kruiwagen, het nat stro eruit, trekker (zon ding waarmee je dweilt) erbij, eventueel water of resterende viezigheid naar buitentrekken op de mesthoop vlak naast de stal)
dan kruiwagen gaan vullen met hooi en een plakje stro van op de zolder (met drie plakken van een grote baal komen ze ruim een dag toe)
in de ruif gaan duwen
indien leidingen bevroren zijn een H2Go bag gaan vullen, en uitkiepen in een speciekuip.
en dan that's it, thuis vertrekken om 8 u 15-8.30, een kwartiertje later aankomen, en dan heb ik tot 9.15 om alles te doen.
op mijn vrije dagen (dinsdag en weekend) is het een kwestie van een geultje in de modder te scheppen dat er geen water bijkomt, omheining na te lopen (winterpaddock is 20*50 dus valt erg goed mee), zorgen dat de ruif propvol hooi zit, de zijruiven propvol stro (scheelt me heen en weer lopen in de winter)
zorg ik dat al mijn hooizakken gevuld zijn, materiaal op de plaats ligt en proper is, etc.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:30

Volgens mij ga jij qua zorg, staande op een pensionstal, al met je paarden om of je ze aan huis hebt staan Duhelo. :D
Maar...... dan is er nog wel het essentiele verschil van weide- en stal- en slotenonderhoud, alle administratieve rompslomp (milieukeuringen etc) die bij het hebben van je paarden aan huis komt kijken. En wie zorgt er nu voor je paarden als je op vakantie gaat en kun je die ook aan huis krijgen? En nu kun je uitslapen op zondag, omdat er iemand anders is die 's ochtends vroeg kijkt of ze allemaal op vier benen de nacht zijn doorgekomen, neem ik aan? ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 08:47

Sientje schreef:
Volgens mij ga jij qua zorg, staande op een pensionstal, al met je paarden om of je ze aan huis hebt staan Duhelo. :D
Maar...... dan is er nog wel het essentiele verschil van weide- en stal- en slotenonderhoud, alle administratieve rompslomp (milieukeuringen etc) die bij het hebben van je paarden aan huis komt kijken. En wie zorgt er nu voor je paarden als je op vakantie gaat en kun je die ook aan huis krijgen? En nu kun je uitslapen op zondag, omdat er iemand anders is die 's ochtends vroeg kijkt of ze allemaal op vier benen de nacht zijn doorgekomen, neem ik aan? ;)

ik heb idd geen zorg kwa weidebeheer, de boer heeft melkkoeien, en de paarden lopen op hetzelfde land.
kwa toezich, ja en nee. ALS ze passeren aan de stal of de weide waar de paarden staan, kijken ze wel eens. maar hun paard heeft 3 dagen mank gestaan (op 3 benen!) en dan pas hadden ze het zelf ook gezien. (hoefzweer, uiteraard was de hoefsmid al lang verwittigd door mij)
Op vakantie gaan, de zorg regel ik zelf (eigenaars gooien een kruiwagen kuilmais en that's it)
dus een vriendin van me gaat zorgen als ik op vakantie ben. (maar als ik op vakantie ga is het in de zomer, als ze dag en nacht op het grote weiland staan, dus behalve eens checken dat ze nog leven hoeft er niks te gebeuren)
die vriendin zou ook aan huis komen.
Maar idd, de weidebeheer en papierwerk hoef ik niet over na te denken :)

foxy2

Re: Paarden aan huis met een full-time baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 08:54

Wat voor papierwerk hebben jullie het over???Wij hebben geen papierwerk en toch de paarden aan huis.Wel maar 2 stuks

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 11:09

Daar ben ik inderdaad ook wel nieuwsgierig naar. Hoe doen jullie het eigenlijk met de mest? Hebben jullie een mesthoop, of een aanhanger? Vind het altijd zo vreselijk om met de kruiwagen de aanhanger op te rijden, en dat dan net de kruiwagen scheef gaat en alles over de grond ligt!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:06

Wij brengen de mest weg op een aanhanger. Bij de aanhanger zitten goede, stevige rijplaten en ik loop vrijwel altijd achteruit de aanhanger op. Trekken gaat voor mij makkelijker dan hem erop duwen. Ik vind het ideaal, kan ongeveer 6-8 weken mest kwijt op 1 aanhanger (van 2 paarden).

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 13:09

Ja het ligt inderdaad wel aan de rijplaten. Ik heb wel stallen uitgemest en dan reed je over zo'n smal wiebelig plankje...
En moet je ook betalen voor het wegbrengen van de mest?

En over betalen gesproken. Hoeveel zijn jullie gemiddeld per maand kwijt aan stro, hooi, en krachtvoer?
En dan het liefst met twee grote paarden. Ik hoorde eerder altijd dat je uit moest gaan van gemiddeld € 100,00 per paard. Nu kan ik me zo voorstellen dat dat tegenwoordig niet meer op gaat. Dus wat zijn jullie zeg maar het afgelopen half jaar gemiddeld per maand daaraan kwijt geweest?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:12

Hier klopt gemiddeld 100 per paard wel aardig, vorig jaar kwamen we op 80 euro/paard/maand. In de zomer zijn we goedkoper uit omdat ze leven van het gras en een hand krachtvoer, in de winter duurder omdat ze voordroog en extra's (bietenpulp etc) krijgen, en stalbedekking (zaagsel). In de lente/zomer/herfst geen stalbedekking, wel hebben we rubber tegels in de stal liggen. Maar dat is maar een eenmalige aankoop natuurlijk.

Wij hebben een mesthoop. Het teveel scheppen we ofwel het bos in (bos rondom onze weide) ofwel verspreiden we het op een stuk weide. De mesthoop verteert vanzelf ook al een heel stuk.

edit: ik heb twee grote paarden en een E-pony. En de huur van het weiland (1x per jaar groot bedrag) is erbij geteld. Als je echt eigen grond hebt, dan komt dat er natuurlijk niet maandelijks bij.
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 12-06-12 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:19

Hier ook paarden(2) bij huis, kwijt per maand hooi/kuil €52,50, bix/muesli €30,- en mest weg brengen op de aanhanger 1 per 3 weken is €5,-/€6,-

Winter staan ze op stal en dan ongeveer 1 pak vlas per week a 7,- = €28,- per maand.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:20

Hier ook een single full-timer met 2 paardjes aan huis.
Probeer alles zelf te doen, en zoals gezegd, het is vooral een kwestie van plannen. Voor ik ga werken, vlug even voeren en de wei open. Na 't werk de stallen/paddock/wei uitmesten en dan nog evt. rijden of longeren.
Tja en wat is hard werken? Je krijgt er handigheid in :j

danique115

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:39

wij zijn met zijn viertjes. Mijn ouders hebben een full time baan allebei en ik ga full time op stage, en heb nog een baantje. mijn broertje zit nog op de basischool.
wij hebben ook paarden aan huis en een heel groot erf.
Het is echt wel een boel werk maar ik zou het echt niet anders willen.
Ik werk van 6 tot half 3
mn vader van 7 tot 5
en mn moeder van half 9 tot 5

S ochtends voert mijn moeder de paarden en zet ze buiten.
als ik thuis kom ga ik stallen mesten, alles weer netjes aanvegen, paarden binnenhalen, en trainen.
mijn vader maait het weiland, sleept de bak en zorgt voor de mestafvoer.

wij hebben in totaal nu 3 kleine pony's, 1 E pony, 2 friezen (van ons zelf)
1 D pony en een 3 jarige in training staan.

maarja zo samen gaat het net aan allemaal.
het zijn hele lange dagen dat wel ik ben om 5 uur mijn bed uit s ochtends en het is zomaar 11 uur voordat ik er weer in lig s avonds, Maarja dan heb je ook wat he;D

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:55

Barbara88 schreef:
Ja het ligt inderdaad wel aan de rijplaten. Ik heb wel stallen uitgemest en dan reed je over zo'n smal wiebelig plankje...
En moet je ook betalen voor het wegbrengen van de mest?

En over betalen gesproken. Hoeveel zijn jullie gemiddeld per maand kwijt aan stro, hooi, en krachtvoer?
En dan het liefst met twee grote paarden. Ik hoorde eerder altijd dat je uit moest gaan van gemiddeld € 100,00 per paard. Nu kan ik me zo voorstellen dat dat tegenwoordig niet meer op gaat. Dus wat zijn jullie zeg maar het afgelopen half jaar gemiddeld per maand daaraan kwijt geweest?

Het ligt er aan waar je het kwijt kunt. Pure paardenmest willen sommige hobby tuinierders weleens hebben (alleen is dat vaak maar weinig), maar zo kun je er dus gratis vanaf komen. Als je boeren in de buurt hebt wonen, kun je daar eens vragen of het op de mesthoop mag. Zij rijden het vaak toch weer zelf uit over hun land en hoeven dus zelf niet af te voeren.
Als je het weg brengt naar een groen / afval recycling bedrijf of het op laat halen voor bijv. champignonkweek moet je wel betalen. En geloof me, mest afvoeren is behoorlijk duur voor zo'n hoopje stront.

Ik heb 2 friezen, dus grote paarden genoeg denk ik om de kosten op te baseren voor jouw vergelijking? Ten eerste moet ik wel zeggen dat je het zo duur kan maken als je wilt en het is erg afhankelijk van de huisvesting voor je paarden. Staan ze 's nachts / veel op stal of altijd buiten? En wat voor bodembedekking gebruik je dan in je stal?

Voor jouw idee, mijn kostenberekening: Hier staan ze alleen 's nachts op stal in de winter, zo'n 8 uurtjes denk ik gemiddeld. Als bodembedekking gebruik ik strokorrels. Het is wat duurder in aanschaf, maar je bespaart wel weer op afvoer van de mest (het is nl. bijna pure mest wat je afvoert en weinig bijproduct van de strokorrels) en het verbruik ligt hier vrij laag, omdat ze relatief kort in hun stal staan. Zo is het een beetje afwegen zeg maar.
Per zak zeg maar 7,50. Start van 4 zakken per stal dan 3 weken niets en daarna gemiddeld 2 tot 3 zakken bijstrooien per maand per stal. Gemiddelde kosten per stal per maand liggen dan ongeveer op de €30,-, dus €60,- voor 2.

Qua ruwvoer voer ik voordroogkuil, pakken van zo'n 400 kg en daar doe ik ongeveer 3 weken mee. Voordeel is dat een groot pak wat goedkoper is dan kleine pakjes in verhouding en ik kan het hier droog en luchtig uitleggen, dus ik hoef niet bang te zijn voor broei of schimmel. Per pak €35,- Gemiddeld genomen per maand kom je dus op een €45,- voor 2 uit.

Krachtvoer krijgen ze hier nauwelijks, ik voer vitaminekorrels van Marstall, een handje muesli om het wat volume te geven en lucerne. Zeg dat er een zak muesli per maand doorheen gaat van ong. €10,- en een zak lucerne van €10,-. De korrels zullen omgerekend zo'n €5,- per maand kosten.

Al met al kom ik dan op een bedrag van gemiddeld €130,- voor 2 paarden. Ik heb wel wat ruimer gerekend, maar het kan vast nog goedkoper als je ze 24/7 buiten laat lopen of nog goedkoper aan je ruwvoer kunt komen. Dit is dus wel alleen het voer en bodembedekking. Extra kosten zoals lessen, smid, water, elektriciteit, evt. bakhuur etc. heb ik dan niet meegenomen in de prijs.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:20

Hier ook al 4 jaar paarden op 1 minuut afstand en sinds een maandje aan huis.
Ik werk sinds twee jaar fulltime en mijn man ook.
Het is in de ochtend en avond goed plannen met voeren, uitmesten, lichamen nalopen, in de herfst en lente dekens af doen. Na het werk meteen naar huis, in de avonden rijden/longeren/grondwerken.
Ook in de weekenden tijd inruimen om achterstalling onderhoud te plegen, zoals palen vervangen, onkruid spuiten, enz.

Het is héérlijk.
Zo gaaf om in je slaperige hoofd naar de woonkamer te lopen en dan een enthousiaste hinnik door het raam heen te horen :)

Ik heb niet zoveel tijd voor ze om echt doelen na te streven, maar we zijn tevreden zo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:22

Hier ( 2 D-ponies) mesten we dagelijks de wei uit, is een kruiwagentje per pony per dag en dat rijden we via een loopplank op de aanhanger. Die moeten we dan eens in de 2 weken legen en dat mogen we gratis op het land gooien bij de hooiboer waar we ook hooi kopen. Hooi kost nu (zucht....) 6 euro per baaltje. In de winter (ofwel de dagen dat ze niet op de wei kunnen i.v.m. te nat) eten ze een half baaltje per pony per dag, dus dat komt neer op 15 balen per pony per maand, is alleen aan hooi al 15 x 6 = 90 euro per maand.... voor de 2 ponies samen is dat dus 180 euro per maand.

Maar vrienden van mijn ouders hebben zelf van eigen land veel hooi over, die hebben dan mooi droog hooi in kleine rollen plastic voor 17 euro per rol, en met 1 rol doen de dames dan ongeveer een week, dus dan kom je voor 2 ponies uit op ongeveer 4 rollen in de maand, ofwel 4x 17 = 68 euro per maand, daar kun je dus aanzienlijke besparingen mee behalen, er zit nogal een verschil tussen 180 of 68 euro in de maand :)

We houden beide soorten hooi op voorraad. De kleine pakjes van de hooiboer daarvan nemen we graszaadhooi om te voorkomen dat ze te dik worden :)

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 14:44

@ Jibbel: even in je profiel gespiekt wat een gave friezen!
Jou rekenvoorbeeld komt aardig in de buurt hoe ik het zelf ook in gedachte zou hebben. In principe 's nachts op stal, en verder zo veel mogelijk buiten. Qua bodembedekking had ik altijd gewoon stro in mijn hoofd maar als ik nu zie hoe duur dat is.... Bij ons op (pension)stal zijn ze nu overgestapt op gehakseld stro, dat schijnt iets goedkoper te zijn.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:11

Thnx Barbara! :)

Stro is momenteel best duur idd. Het is erg afhankelijk van de zomers hoe het stro van het land komt en wat voor kwaliteit het is. Machines en brandstof prijzen blijven ook stijgen, dus heel veel zakken in prijs als de oogst toch goed is komend jaar zal het niet doen denk ik.
Misschien is het handig om sowieso meerder bodembedekkingen te bekijken en te berekenen wat je ongeveer kwijt denkt te zijn door verbruik, mest afvoer etc.
Bijv. zaagsel willen ze niet overal graag hebben en is duurder in aanschaf, maar ook in afvoer. Stro is makkelijker vanaf te komen, maar volumineus en daardoor qua afvoer duurder (tenzij je zelf een mesthoop kunt maken en het in kan laten klinken). Vlas heb ik geen ervaring mee, maar moet je ook zelf willen natuurlijk.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:15

Ik breng de mest bij mijn overbuurboer ;) gratis. Doe de mest met uitmesten in speciekuipen, die gaan in een dichte aanhanger en die rijden we 2-3 keer per week ff naar de overkant. Hooi en stro krijg ik ook via deze boer/zijn neef. De prijzen zijn altijd goed, al was afgelopen jaar erg duur (maar zijn prijzen waren nog lager dan wat ik op bokt geregeld voorbij zag komen := ) . Maar dit jaar niks aan de hand :) Ik zou altijd proberen het lokaal te regelen, hoe dichterbij, hoe goedkoper. Het stro wordt bv rechtstreeks van het land bij mij achter geoogst en bij mij binnen gebracht, dat scheelt een euro per pakje zo ongeveer omdat t niet opgeslagen/verplaatst hoeft te worden :) En ik vind t ook zn charme hebben, zie dat het hele jaar groeien, (en gedeeltelijk bemest met 'mijn' mest hihi :D ) en dan mooi geoogst worden.. maakt altijd dat ik blij ben dat we naar het platteland verhuisd zijn :D

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:23

Heb een heel handige vriend die zelf een mestbak in elkaar heeft gezet, daar verzamelen we de mest in. Plaatsen die bak op een kiepkar, rijden naar boer in buurt en legen daar de bak voor nop :)

Stro en hooi is erg wisselend. Ik gebruik naar ruime behoefte. Maar reken op 3 pakken stro gemiddeld voor beiden (shet, E pony). En 4 pakken hooi gemiddeld per week.

12 pakken stro in de maand + 16 pakken hooi. Kom je op iets van 100 euro voor beide paarden (groot en klein paard). Ze staan zomer en winter op de wei overdag en hebben veel gras tot beschikking.

Eerder had ik ze op vlas, maar die pakken worden nu echt duur. Maar voor mestafvoer was het wel wat praktischer. Nu stro en veel meer mestvolume, dus wat meer heen en weer rijden om mestbak te legen, maar wel goedkoper in onderhoud. Het is een afweging :)
Daarnaast kunnen we straks hopelijk bij goed weer het stro overnemen voor een prikje wat bij ons naast op het land momenteel groeit (tarwe).

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 15:26

Ja ik zou wel voor een bodembedekking kiezen waar ze ook nog wat aan kunnen knabbelen.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:32

Wij hebben ook de paarden aan huis. Zelf werk ik 36 uur per week (4 dagen 9 uur en 1 dag in de week vrij).
Mijn ouders hebben een bedrijf aan huis, dus mijn moeder is veel bij huis.
Paarden worden in de ochtend tussen 7 a 8 uur gevoerd door één van ons. Ik ga altijd rond 07.30 uur na mijn werk en ben na 18.00 uur pas weer thuis.
Mijn moeder voert de paarden tussendoor nog en brengt ze na de wei. Als ik terug kom dan halen we ze samen op (in de winter doet ze dit alleen omdat ik ze niet in het donker op de wei wil hebben).

Vervolgens ga ik een hapje eten en daarna ga ik rijden en stallen mesten.
Aan het einde van de avond zo rond 23.00 uur worden de paarden afgevoerd voor de nacht.

Ik vind het ideaal om de paarden aan huis te hebben. Je bent eigen baas en beslist zelf wanneer ze gevoerd worden, wat ze krijgen. Wanneer ze de wei op gaan en wanneer niet, wisselen van dekens etc. En noem maar op :)

Nadeel is wel dat er inderdaad erg veel tijd in gaat zitten. En denk daarbij niet alleen bij de verzorging van het paard. De stal, het weiland en de bak moeten onderhouden worden. Er moet gesleept worden, gras moet ontbloot worden. Omheining moet gecontroleerd en gemaakt worden. Om alles bij te kunnen houden heb je een tractor nodig. Deze moest dus ook aangeschaft worden.
Je moet zelf voer en hooi halen.
Je kan niet zomaar met zijn allen een hele dag ergens heen. Je moet altijd rekening houden met de paarden of iemand regelen om ze te verzorgen.

Voor mij is het mogelijk omdat mijn moeder veel thuis is en ze verzorgd, maar anders zou het een stuk lastiger worden.
Zolang de mogelijkheid er is blijven ze bij mij lekker aan huis staan. Ik vind het echt heerlijk :o

uleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:30

ik moet nog naar school en heb geen maar als ik een fulltime baan heb en een paard aan huis zou ik een verzorgster(s) nemen dan is er wel regelmatig iemand en voer ik gewoon s´´ochtends en s´avonds en in het weekend kan ik zelf allerlei leuke dingen gaan doen met mijn paard

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:49

uleon schreef:
ik moet nog naar school en heb geen maar als ik een fulltime baan heb en een paard aan huis zou ik een verzorgster(s) nemen dan is er wel regelmatig iemand en voer ik gewoon s´´ochtends en s´avonds en in het weekend kan ik zelf allerlei leuke dingen gaan doen met mijn paard

Dat moet je ook maar net willen..Steeds 'vreemden' op je pad, verantwoordelijkheid dragen voor iemand terwijl je er niet bij bent, alsnog je paarden in handen van verschillende mensen.. nee :n dat zou ik niets vinden.
De paarden redden zich overdag ook wel prima zonder dat je er de hele tijd bij bent en er bovenop staat met je neus. Geef ze voldoende eten en drinken en ze kunnen prima 7-8 uur alleen zijn en eten / slapen. 's Nachts ben je er immers ook niet de hele tijd bij?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:54

Ik heb paarden niet aan huis maar op 1km van huis, richting het werk (dat 2km verder ligt).

Ik werk 40u per week, manlief zo'n 60u per week.
Ik sta op om 6u, sta om 7u op de wei, om 8h werk, om 16h30 gedaan, om 16h40 op de wei.
Dan ben ik weg om 18h als ik enkel mest moet scheppen en eten/water moet geven.
Als ik wil rijden/grondwerken ben ik er pas weg rond 19h (aangezien ik maar een half uurtje kan trainen door rugproblemen van mezelf).

Elke dag ben ik dus minstens 2,5h met/voor de paarden bezig en ik vind het niet zo lastig :-)
In de winter is het net iets harder tanden bijten, maar daar bestaat goede kleding voor :D

Ik doe dit nu 8 jaar zo en nog geen plannen om dit op te geven :-)

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:25

Ik heb de paarden bij mijn ouders aan huis staan.
Voorheen was dat natuurlijk ook bij mij aan huis, dus ik weet niet anders en ik vind het best meevallen allemaal. Kwestie van slim aanpakken :)

's Ochtends worden de paarden gevoerd en buiten gezet door mijn ouders (heb ik erg veel mazzel mee!)
Daarbij heb ik ervoor gekozen om een pensionklant te 'nemen', die dan weliswaar iets minder betaalt dan gemiddeld, maar die wel 2 (doordeweekse) avonden de paarden doet. Dit is een vaste afspraak en de paarden zijn dan ook echt haar verantwoordelijkheid op die avonden.
De rest komt wel op mij neer, maar ik kan niet zeggen dat ik dat ontzettend zwaar vindt. Die 2 vrije avonden zijn wel echt heerlijk. Dat kan ik iedereen aanraden.

Echt groter onderhoud, bijvoorbeeld aan de weides, doe ik in het weekend. Verder hebben we de stal wel van de nodige gemakken voorzien: er is stroom, verlichting, water, rijbak/paddock voor in de winter, goede omheining, degelijke stallen, wasplaats, solarium.. Al denk ik dat die laatste 2 geen noodzaak zijn haha! Automatische drinkbakken staan nog op het verlanglijstje. Dat zou ook een hoop werk schelen denk ik.