‘Sportpaard’ kan niet in groepsstalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: ‘Sportpaard’ kan niet in groepsstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:31

of het paard heeft warmte nodig. Dan is het niet zo dat hij perse op stal wilt maar de warmte van de stal verkiest boven de andere dingen. Sinds chewano het minder koud heeft constant is hij vaker met heel andere dingen bezig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:22

lijkt me stug dat een stal van 4x5 van beton met open deuren nou zoveel warmte biedt, bovendien is het met warme dagen dus net zo goed, alleen gaat ie dan tussendoor nog zonnebaden in het zand. En Chew is natuurlijk wel een ander geval, die stond echt kritiek dus wel logisch dat hij het koud had. Mijn paard staat momenteel nog ronder dan Chew nu en je hebt hem er al een heel eind bovenop geholpen :)
Ik denk veel meer dat de stal 'veilig' is, hij staat helemaal niet graag in open vlakte zoals hier genoemd wordt. Op stal hoeft ie alleen de deuropening in de gaten te houden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:28

Urielle schreef:
lijkt me stug dat een stal van 4x5 van beton met open deuren nou zoveel warmte biedt, bovendien is het met warme dagen dus net zo goed, alleen gaat ie dan tussendoor nog zonnebaden in het zand. En Chew is natuurlijk wel een ander geval, die stond echt kritiek dus wel logisch dat hij het koud had. Mijn paard staat momenteel nog ronder dan Chew nu en je hebt hem er al een heel eind bovenop geholpen :)
Ik denk veel meer dat de stal 'veilig' is, hij staat helemaal niet graag in open vlakte zoals hier genoemd wordt. Op stal hoeft ie alleen de deuropening in de gaten te houden.

Precies!!
Ik weet van die ene van mij dat ie altijd daar staat waar de rest niet is, zodat hij in de gaten kan houden wat de rest doet en dus optijd kan reageren (lees: wegwezen!).

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:49

Waves schreef:
maikeltje schreef:
Precies en ik heb bv 1 paard en 2 pony's lopen en die hebben alledrie ander voer in een andere samenstelling. Dat wordt een beetje ingewikkeld voor een krachtvoerstation.

En sowieso met het voeren. En als ik gereden heb op mijn (sport) paard dan staat ze ook even op stal met een zweetdeken op te drogen en een hapje te eten voor ze weer naar buiten gaat in de groep.

Hoewel ze eigenlijk het meeste van de tijd bij elkaar staan op de wei of in de rijbak, wil ik ze allemaal apart van elkaar kunnen voeren/verzorgen indien nodig.

Een krachtvoerstation werkt op chip met daarin precies de juiste samenstelling voor jouw paard. Als jouw paard in het station loopt dan komt zijn voer eruit rollen, alleen voor hem.
Zweetdeken is grote onzin, paard heeft een vacht die zelf al als een zweetdeken werkt. Een beetje rond kunnen wandelen en rollen is veel beter voor de spieren dan stilzetten op stal met een dekentje. Indien nodig kan je natuurlijk altijd een paard apart zetten. Maar waarom het nodig zou zijn?

nou iedereen op stal gebruikt zweetdeken. waarom zou dat dan onzin zijn... het natte gaat mooi boven op de deken liggen.

ik denk dat heel veel stallen gewoon geen groepstallen hebben. en geen ruimte op of ruime winterweides te hebben..

ik zou mijn paard ook apart houden in een box s nachts..
ivm voeren/ risico op trappen/ongelukken. ik heb hier wel eens 2 paarden in een ruime groepsbox dat nog gaat lopen meppen.. terwijl ze alle ruimte hebben.. doe ze alleen is er alle rust.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:58

Citaat:
Veel paarden en pony's zijn een stuk gelukkiger wanneer ze savonds in hun eigen stalletje staan,net als dat honden het heerlijk vinden om savonds/snachts in hun benche te liggen ook al staat het deurtje open en kunnen ze eruit wanneer ze zelf willen.Veel paarden en pony's zijn een stuk gelukkiger wanneer ze savonds in hun eigen stalletje staan,net als dat honden het heerlijk vinden om savonds/snachts in hun benche te liggen ook al staat het deurtje open en kunnen ze eruit wanneer ze zelf willen.

Eigenlijk moet ik hier wel een beetje om lachen.
De hond KAN dus zijn bench uit en een wandelingetje in de kamer maken.
Het paard staat echter op hok met de deur dicht. Ben wel eens benieuwd wat er gebeurd als de deur s'nachts om 2 uur open gaat :P

Ik ben al een aantal jaar met oudjaar op stal geweest en wat trof ik aan: de meeste paarden stonden troosteloos in een hoekje van de box.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:16

Cowgirl schreef:
Het paard staat echter op hok met de deur dicht. Ben wel eens benieuwd wat er gebeurd als de deur s'nachts om 2 uur open gaat :P

Die kijkt heel chagrijnig op met de duidelijke mededeling 'WTF kom jij in vredesnaam op zo'n rare tijd doen? Laat me gewoon met rust, tenzij je iets te vreten komt brengen? Nee? Opsodemieteren dan!' >;)
Geloof me, ik weet hoe het eruit ziet, van vroege wedstrijddagen en nachten dat ik bijv. bij spookweer oid de stallen ga controleren.
Mijn paard zou als mens autistisch zijn, ik moet niet op afwijkende tijden dingen gaan doen ineens :+

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:26

Mijn haflinger staat ook in een groepshuisvesting en ze vind het heerlijk. Hiervoor stond ze op een stal waar ze er enkele uren naar buiten kon. Dit vond ik te weinig. Nu staat ze het hele jaar door met een stuk of 8 paardjes 24 uur buiten met schuilstal en dit gaat gewoon prima. Als er een vaste kudde is zie ik het probleem niet. Tuurlijk doen ze weleens lelijk naar elkaar maar dat vind ik vrij normaal XD wij mensen doen ook niet altijd even aardig. Waarom mijn paard zijn vrijheid afnemen om hem van andere af te zonderen of hem op te sluiten in een stal :o

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:29

de mijne heeft volgesmij weinig vrijheid gehad, want waar hij zadelmak is gemaakt stond hij alleen in zijn stal en kwam hij in de molen. hij heeft nu dan heel veel vrijheid ;)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:31

mijn paard had bij de vorige eigenaar ook geen vrijheid kwam er met geluk 2 uur uit in de winter.. en nu gun ik haar 24 uur vrijheid :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:32

ik denk dat de mijne er niet vrolijk van wordt, hij staat nu ook graag met regen binnen en vind het ook genoeg als hij naar binnen mag. hij staat ongeveer van 8 tot 5/6 buiten ligt wel aan het weer.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:39

Mijn paard heeft pas "rust" als hij in een eigen box binnen staat. Het is ook een paard wat niet te lang op de wei kan want hij blijft maar ijsberen en graven bij de ingang.
Daarnaast is het al een lastig paard om goed op gewicht te houden, hij moet al zijn voer hebben zonder dat dit door een ander paard kan worden afgepakt en dat een ander paard ook zijn eigen eten krijgt zonder dat hij dat extra opeet.
Daarnaast kan hij ook behoorlijk dominant zijn in spelen en niet weten van ophouden.
Omdat ik wedstrijden rijd wil ik de kans op blessures en verwondingen zo klein mogelijk houden. Waardoor het dus fijner is als hij op stal in een eigen box staat.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:43

veiligheid is idd ook een goede, de arabiertjes die hier kwamen was er ook een van die in het begin vaker binnen wilde staan terwijl de andere zich er allemaal niet fijn voelde en niet eens de rust konden vinden hun brok op te eten.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:44

miss_lizje schreef:
Mijn paard heeft pas "rust" als hij in een eigen box binnen staat. Het is ook een paard wat niet te lang op de wei kan want hij blijft maar ijsberen en graven bij de ingang.
Daarnaast is het al een lastig paard om goed op gewicht te houden, hij moet al zijn voer hebben zonder dat dit door een ander paard kan worden afgepakt en dat een ander paard ook zijn eigen eten krijgt zonder dat hij dat extra opeet.
Daarnaast kan hij ook behoorlijk dominant zijn in spelen en niet weten van ophouden.
Omdat ik wedstrijden rijd wil ik de kans op blessures en verwondingen zo klein mogelijk houden. Waardoor het dus fijner is als hij op stal in een eigen box staat.

staat hij ook in de stal bandages en tot zijn nek in de rubbers?

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:51

Is het niet zo dat paarden die weidegang hebben juist minder vaak blessures hebben? Wat me ook logisch lijkt aangezien het paard gebouwd is om te bewegen..

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:55

nicky_rilana schreef:
miss_lizje schreef:

staat hij ook in de stal bandages en tot zijn nek in de rubbers?

Bandages, die zijn pas slecht.

Maar nee dat staat hij niet, maar ik ga geen onnodige risico's nemen door hem in een groepsstal te gooien. Ik weet heel goed hoe mijn paard is en ik kan je zeggen dat als ik mijn, en andermans paarden heel wil houden dat ik mijn paard daar niet tussen moet zetten.
Maar zo jaag ik mijn paard ook niet op, als hij wil rennen in de paddock moet hij dat zelf weten. Maar ik gebruik geen "dwang" waardoor hij te gekke dingen zou kunnen gaan doen.
Maar hij komt wel lekker in de paddock en wei, maar als hij het zat is haal ik hem naar binnen.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:56

Aieshja: daar is een onderzoek naar geweest, de meeste blessures komen voor in de wei, maar volgensmij worden ze er wel harder van.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:59

Anoeska schreef:
In een groepsstalling zou ik niet zien zitten. Dan heeft mijn paard dus nooit de mogelijkheid waarin ze zich even kan afzonderen. En blijkbaar heeft ze dat wel nodig.

Daar wilde ik even op inhaken, omdat een groepsstalling van het juist formaat dit juist wel bied. Genoeg ruimte en dus kunnen paarden zich even afzonderen als ze dit willen. Ik zie dit regelmatig gebeuren bij ons. :j Mijn paard had juist op stal minder rust, omdat ze daar continu haar buurman op haar nek had.

Bij paarden die ijsberen langs draadjes vraag ik me altijd af.. Staan ze daar alleen? Ik heb nog nooit een paard in een kudde gezien die in zijn eentje bij een draadje gaat lopen ijsberen terwijl de rest lekker rustig aan het eten/spelen/whatever is.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:01

Ik kan best begrijpen dat mensen met (sport)paarden hun paard liever niet in een groepsstalling hebben. Aparte voerbehoeften, ongelukken*, het kan allemaal meespelen.
* Paard krijgt een trap, is uit de running.

Ik rijd zelf niet in de sport, bij mij is het vooral recreatief. Misschien ligt het daar ook wel aan.

Ik vind, en nee niet aanvallend bedoeld, dat je een paard ook de kans moet geven om paard te kunnen zijn. Een paard is eigenlijk niet bedoeld om op te rijden, wij doen het toch. Prima, maar dan moet je hem ook de kans geven om zijn natuurlijke gewoonten uit te oefenen: de hele dag rondscharrelen in zijn kudde.

En wil je je paard apart voeren? Dan kun je hem toch even uit de kudde halen en hem zijn voer geven? Paard blij, jij blij en geen onrust in de kudde :). Ook ben ik van mening dat er in het begin altijd trappen vallen om de rangorde te bepalen. Dit is, in de meeste gevallen, tijdelijk. Als de kudde eenmaal stabiel is, en genoeg ruimte heeft, zal het zich zelf oplossen: dat is het mooie aan de natuur.

En begrijp me niet verkeerd, ik snap de mensen met (sport)paarden wel, maar ik vind het een beetje 'egoïstisch' tegenover het paard. Je beperkt hem van zijn natuurlijke gedrag.

Maargoed, ik heb respect voor andere mensen. Het is alleen niet de manier waarop ik het zou doen :)

Hoop dat ik het zo netjes, en niet aanvallend, verwoord heb.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:06

ja hoor je hebt het nestjes vervoord.

wat ik dan niet snap is dat recreatie ruiters er niet bang voor zijn dat hun paard kreupel wordt.

ik vindt ook dat mijn paard paard moet zijn, maar hier thuis heb ik niet zo veel plek, en daar heb ik mijn paard staan, en mijn shet. en als het goed ik komt er volgend jaar nog een shet bij en dan zijn ze met zijn 3.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:09

Roelke_ schreef:
Bij paarden die ijsberen langs draadjes vraag ik me altijd af.. Staan ze daar alleen? Ik heb nog nooit een paard in een kudde gezien die in zijn eentje bij een draadje gaat lopen ijsberen terwijl de rest lekker rustig aan het eten/spelen/whatever is.

Onze weide is opgedeeld in 2 stukken en er staan maar 3 paarden op de stal waar ik nu sta.
De 1ste is een merrie van 25 jaar die van alles mankeerd(atrose, enzovoort). En de ander is een ruin die absoluut niet samen kan met mijn paard zonder draad ertussen.
Zelfs wanneer er 1 van de 2 op het andere stukje staat en mijn paard daarnaast is hij het snel zat(eet bijna geen gras want is alleen maar bezig zijn omgeving in de gaten te houden) en gaat staan ijsberen bij de ingang.

Ik heb veel geprobeerd, maar ondertussen lukt het om mijn paard meer dan een uur op de wei te houden wanneer ik er zelf bij ga zitten. Dan pas ontspant hij zich en gaat hij staan grazen, maar zonder iemand in de wei is dat dus zeer weinig.
Gelukkig woon ik zo dichtbij dat ik maar met een boek in de wei erbij kan gaan zitten. Maar ik kan mijn paard nou eenmaal niet dwingen om "te doen zoals het hoort".

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:15

Ik heb mijn paarden overigens liever het gehele jaar dagelijks in kleine kuddes op de wei en in de nacht op stal dan 24/7 buiten in een paddock. :)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:17

nicky_rilana schreef:
Aieshja: daar is een onderzoek naar geweest, de meeste blessures komen voor in de wei, maar volgensmij worden ze er wel harder van.

Ja precies, want mijn sportpaarden staan de heledag op het land maar ik heb echt nooit een serieuze blessure zoals pees problemen.

Ik zie mijn paarden liever met de kop omlaag in het groene gras dan overdag in stal.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:19

ja ik ook, van wie ik les krij vindt het ook heel belangrijk dat haar paarden naar buiten komen, als het echt k*t weer is en ze staan op de paddock dan niet want daar vinden ze dan echt niks aan, en als het vriest ook niet omdat de paddock niet vlak is, maar dan gaan ze in de molen en worden ze vaak aan het halster gelongeerd zo dat ze nog wel even kunnen uit leven.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:22

Even over dat afzonderen, Er van uitgaande dat een paard eein eigen ruimte heeft van gemiddeld 6 meter doorsnee (dus een straal van 3 meter) wat per paard ook nog verschilt, hoe kan een dier zich dan lekker even afzonderen van de andere als die zowiezo in de energie staat van 1 of meerdere buurtjes?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 07:09

Roelke_ schreef:

Dan mag je bij mij wel komen kijken, ik heb ze dan niet in kudde maar regelmatig wel met twee samen, met voordroog op de wei, maar na enkele uurtjes of bij slecht weer wil er vaak een of allebei naar binnen. Het is zelfs al voorgekomen dat mijn merrie besloot dat ze naar binnen wou en tjoep over de poort sprong (1.50 hoog) met achterlating van mijn ruin :+ Stond mijn merrie voor het stalgebouw te wachten en mijn ruin stond nog helemaal achterin in zijn uppie.