Weide ondehoud, hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Re: Weide ondehoud, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 23:47

Weet je zeker dat er niet iets op mag dat je kunt verplaatsen? Zo ontduikt nl. half Nederland de regel dat je niet zomaar ergens een schuur mag neerzetten.
En over de pallets: gewoon doen. Wij hebben alles thuis achter de schuur staan en bij de pakken op de grond loopt heel af en toe wat water in. Contoleer ook regelmatig of er gaatjes in het plastic zitten van muizen of vogels en plak die dicht.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:05

@Kendra
Bij sommige gemeente's mag je ook geen verrijdbare stal plaatsen.
Ik had een weiland waar je niet eens een partytent neer mocht zetten,ook geen trailer.
Sommige gemeente's zijn zeer streng en sneu.

TS klopt ik zet een 100kilo baal in de wei,zo kunnen ze eten wanneer hun dat willen,net als in de natuur.
Als ze genoeg gegeten hebben stoppen ze vanzelf met eten.Ze grazen ook gewoon en laten het kuil dan staan.En zo blijft de baal altijd goed.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:00

Een 100 kg baal voor een haf en een shet zo ik niet zomaar neerzetten. Vriendin had twee jaar geleden een shet hoefbevangen in de winter. Te veel voordroog gevoerd.
Als ik ze onbeperkt voer dan worden ze tonnetje rond.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 14:23

@Kendra, ja in de gemeente waar mijn paardjes staan mag het 100% zeker niet.....
Staat ook in de papieren die ik mee heb gekregen.
Wel jammer......
Maar het kan zo maar zijn dat het bij jullie gemeente wel mag.
Zet ik de volgende hooibalen op pallets.

@Gohya, ik heb niet het vertrouwen dat mijn pony's stoppen met de baal hooi :D
Ik ga dat toch maar niet uitproberen ;)

@Hc, Die van mij zijn ook vlug veel te dik, dus nee onbeperkt is voor die van mij geen optie...

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 18:52

De wei is nu echt bijna alleen maar zand met af en toe een verdwaald sprietje gras wat begint te groeien.. Dat proberen ze natuurlijk toch af te grazen maar ik vraag me af of ze zo niet te veel zand binnen krijgen....
Is het slim om ze preventief om de zoveel tijd zandweg te geven?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 01:20

Ja, misschien wel. Maar structureel los je niks op, misschien kun je ze een stukje geven en de rest 'doorzaaien', wat betekent dat je gras zaait zonder dat je hoeft te ploegen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 08:49

Als het stuk te klein is werkt doorzaaien ook niet, Mogen ze tijdje niet erop en als het te klein is lopen ze het zo weer stuk
Doorzaaien is niet goedkoop, ik heb 85- euro per uur betaald, graszaad is ook duur, 100- per zak ongeveer

Hoegroot was het stuk en hoeveel paarden staan er?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 10:53

@Kendra, nee de oorzaak van het zand eten neem ik niet weg nee....
Maar ik wil het risico op zandkoliek wel verkleinen.
Echt veel kan ik niet met de wei, ik kan het wel in stukken verdelen maar dan houden ze kleine stukken wei over.
Ik weet niet of dat zo eerlijk is?

@Lynn_Nikita, het stuk land zou 3800m2 zijn, net geen halve hectare.
Er staat een haflinger en een mini shet op.
Het punt is dat om de wei echt gezond te krijgen ik een loonwerker moet laten komen en het hele land omploegen en bemesten en inzaaien.
Dat geeft me 3 problemen:
1) de paarden moeten er dan af, waar laat ik ze in die tijd.
2) het kost klauwen vol met geld.
3) ik weet niet hoe lang ik op die wei kan blijven staan, ik moet binnenkort een stuk wei afgeven.
Ik krijg er dan in de toekomst aan de andere kant van de wei een stukje bij, maar daar staan nu bomen op dus voordat dat stuk weer recht is zonder kuilen ed......
Ik zou dan toch pas actie gaan ondernemen als ik dat stuk ook heb zodat de loonwerker niet twee keer hoeft te komen...

De wei loopt in een punt uit, de punt moet ik binnenkort af gaan geven, er komt een brink daar.
De grootste giller allertijden is dat ik geen schuilstal voor de paarden mag plaatsen maar op de brink er wel een schuilhut voor fietsers komt te staan...... 8)7
Het stuk van de punt bevat juist veel bomen waar de paarden nog enigzinds onder konden schuilen....

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:45

Pfff , wat ellendig . Is het dan geen optie om eens uit te gaan kijken naar een ander stuk land ?
Is meestal niet makkelijk . Maar je hebt nu 3800 mtr en al geen grasjes over , dat wordt nadat je grond afgegeven hebt niet beter , helaas ..

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 11:51

Ik ben sowieso aan het zoeken naar een wei, ik zou toch graag iets met een schuilstal willen hebben.
Maar helaas is het niet zo makkelijk om iets te vinden.
Een poos terug kon ik een wei huren maar voor de prijs die ze er voor vroegen kan je op een behoorlijke luxe pensionstal staan.... :+

Edit, ik wil er wel even aan toevoegen dat het op zich niet heel erg is dat ze niet in een volle wei staat.
Ze wordt nogal snel te dik van de hele dag op gras.....

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:04

Volle weide hoef ik ook niet , heb dat nu wel. Maar ga bewust een stuk kapot laten lopen ...
Maar heb bijna 7000m2 waarvan 6000 nu bijna paard klaar is . Vandaag mini halen en volgende zaterdag de grote dames .

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:38

Ik zou inderdaad op zoek gaan naar een ander stuk...investeren terwijl je niet weet of je mag blijven en het eigenlijk niet naar je zin is, is wel een beetje jammer. Maar met onkruid bestrijden, wat bemesten en het een deel van het land wat rust geven wordt het waarschijnlijk ook al wat beter. Ik zou hoe dan ook wel de wei in tweeën delen, paarden het hele jaar door op één stuk laten lopen is wel erg optimistisch.
En bedenk dat we de herfst/winter in gaan, betekent regen, natte wei, modder...dus je daar al vast op voorbereiden lijkt ook wel verstandig.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 14:20

@Zinzi_Jewel, zo dat is een flinke lap dan, lekker hoor!
Dan heb je ook mogelijkheden genoeg...

@Kendra, hoe bedoel je het hele stuk gebruiken is wel erg optimistisch?
En hoe kan ik me voorbereiden op natte wei en modder, sorry als ik dom overkom maar zoals ik al zei is dit het eerste jaar dat ik alles zelf doe.
Ik kan onmogelijk voorkomen dat de wei nat word....
Laatst bijgewerkt door justdiesel op 26-08-12 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:23

Je kan niet voorkomen dat de wei nat wordt, maar je kunt er wel vanuit gaan dat dat een keer gaat gebeuren en dat ook dan je paard(en) ergens droog moeten kunnen staan :)

Dus een stuk verhogen of verharden. Of een zandpaddock maken, of een combinatie hier van.

Een pad rondom de wei maken dat ze kapot mogen lopen, waardoor ze toch nog genoeg beweging kunnen krijgen maar de wei in het midden wel goed in het gras blijft :)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 14:28

O bedoel je dat zo.......sorry :o?
Het stuk bij de bomen blijft redelijk droog met regenweer, daar kunnen ze dan lopen zonder tot hun knieen in de prut te zakken..
De rest van de wei mogen ze kapot lopen want er staat toch geen sprietje gras meer....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:46

Hier hebben wij een wei van ook nog geen halve hectare, daar liepen voorheen 2 D-ponies en een Shetje op en dat was ook best kaal en snel kapot gelopen. Heel veel onkruid ook, meer onkruid en kapot dan gras, zag er eigenlijk gewoon niet uit. Was 1 groot stuk.

Nu hebben wij sinds vorig jaar de huur van de wei overgenomen en wij doen wel aan weidebeheer, hebben een pad rondom de wei gemaakt en 3 weides in het midden gemaakt plus een zandpaddock.

Nu staan er 3 D-ponies plus een veulen, en we hebben gras teveel :P

En de ponies kunnen op de ergste natte dagen op de zandpaddock staan, wanneer het meevalt met de nattigheid kunnen ze ook helemaal rondom de wei lopen door het looppad. En ze krijgen niet al teveel gras binnen omdat ze maar een paar uurtjes de wei op gaan. Beter voor de ponies en beter voor het gras :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:52

Als je ze steeds ook op het slechte laat lopen, komt daar ook geen gras meer en trappen ze je zode kapot. Als je een stuk afsluit kan de zode herstellen en heb je in ieder geval een kans dat daar volgend jaar weer wat gras groeit.
Voor het overige sluit ik me aan bij pmarena. Wij hebben hoog en laag (droog en nat) land, maar laten eigenlijk ieder jaar wel een vrachtauto met zand aanrukken om de dammen en de ingang naar de wei begaanbaar te houden.

Je moet je gewoon realiseren dat paarden buiten houden ook geld, tijd en kennis van zaken vraagt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:38

Daarom heeft nu opnieuw doorzaaien ook geen nut als ze daar de hele winter opstaan, lopen ze meteen weer stuk en is zonde geld
Stuk beklinkeren zal natuurlijk ook niet kunnen of wel

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 19:27

@Pmarena, wat leuk dat je het zo hebt kunnen omtoveren!
Laat je het gras wat je teveel hebt hooien?

@Kendra, tuurlijk realiseer ik me dat paarden houden tijd, geld en kennis van zaken vraagt.
Dat ik nog een hoop moet leren over weideonderhoud realiseer ik me maar al te goed.....
Daarom vraag ik ook een hoop, kom ik er niet uit met de reacties dan laat ik iemand helpen.
Maar het is ook niet zo dat het een puinhoop is en de paarden verwaarloosd worden hoor ;)

@Lynn_Nikita, ik denk ook dat ik met zaaien en mesten enzo wacht tot het voorjaar.
Dan is de wei waarschijnlijk al met het stuk er af waar de Brink komt en ik hoop dan het nieuwe stuk er bij te hebben.

Nu het vandaag zo enorm heeft geregend en mijn hele straat blank stond verwachtte ik het ergste op de wei. Het viel me heel erg mee!
Er waren wel wat stukken waar de plassen lagen maar er waren ook genoeg stukken droog.
De wei loopt aan 1 kant ook schuin af en daar is een sloot, super voor de waterafvoer blijkt wel.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:22

Hou er wel rekening mee dat het nu nog zomer is en het in de winter erger kan worden. heb je evt een andere plek mocht het echt te nat worden?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:41

We maaien zelf af en toe, hebben een mini-trekkertje op de kop getikt :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:45

Wij hebben de wei in een aantal stukken verdeeld, bij erge regen gaan de weides dicht en lopen ze om de wei heen.Heeft een paard een probleem dan gaat hij/zei apart in een wei.Ook hebben we een "bak'', die is in de zomer goed te gebruiken, is ook gewoon een stuk wei.Schuilstal mag niet, tijdelijke mesthoop weer wel.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:54

Zo balen dat op sommige stukken geen schuilstal mag . Paard zal.er niet wakker van liggen .. Maar ik zelf wil toch echt een schuilstal al is het maar een overkapping bij de bomen oid.
Gelukkig heb ik schuilstallen ...
Onze mini is al verhuisd naar ons landje . Grote merrie,s komend weekend . Spaaaanend hoor

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 11:24

@Lynn_Nikita, nu is het inderdaad nog zomer, maar we hebben al heel wat weken met heel veel regen gehad....
Dus ik heb echt al wel een beeld van de wei hoe het er met erg regenweer uit ziet...
Er zijn gewoon voldoende stukken droog omdat de wei daar een stuk hoger ligt.
Gister was gewoon een enorme regenbui ineens waardoor heel mijn straat blank stond, dat is normaal ook niet in de herfst of winter......

@Pmarena, dat is handig!

@Marleen_usar, bak heb ik niet, ik ga die ook niet maken op dat kleine stuk....
Maar als je geen professionele bak hebt staat die bij erge regen ook vol water....

Ik zal eens een keer wat foto's maken zodat jullie een beeld krijgen van de wei, misschien dat jullie dan wat ideeen hebben hoe jullie het zouden verdelen.

@Zinzi_Jewel, hoe komt het dat je mini nu er alleen staat?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 23:06

Mijn mini stond ergens anders als mijn grote merrie,s en door omstandigheden moest zij een weekje eerder naar huis . Ideaal is het nu even niet , maar ach wat is dat weekje nu op hopelijk een lang en later ook een gezond paarden leven . Ze is deftig aan het opknappen van zere voeten ed.
Momenteel zijn we van.smorgens tot savonds bezig op het land en loopt ze de hele tijd vrij rond , komt ze lekker keuvelen en.kriebels halen ..
Mensen gezelschap kan geen paarden gezelschap vervangen , maar het is een paar daagjes ..