Nieuwe pensionstal in de randstad: Jullie wensen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:12

zap schreef:
Ik kom ook even binnenvallen. Om op je laatste vraag te antwoorden. Ik wil les van degene van wie ik les wil. Iemand bij stal is fijn, maar als ik iemand anders wil dan wil ook iemand anders mee kunnen brengen. Gaat de instructeur ook mensen van buitenaf lesgeven op jullie terrein? Dat zou voor mij weer een nogo zijn. Het is al druk genoeg en als er dan ook nog eens lessers van buitenaf komen (waar je dus zelf ook rekening mee moet houden met lessen) dan wordt het waarschijnlijk wel erg druk.

Maak goede afspraken, want ik hoor ook niet zulke leuke verhalen met trainers aan huis. Trainers die bakken toe-eigenen (dus je mag er niet bijrijden), trainers met jonge paarden met priveleges (pensionklanten niet longeren, hij wel), trainer met jong paard in de bak = niet erbij rijden. Kijk, rekening houden met elkaar is helemaal niet erg. Maar als het keer op keer gebeurt kan dat je klanten gaan kosten (en met een trainer dan denk ik dat het vaker gebeurt). Gelukkig nooit meegemaakt, maar wel uit verhalen gehoord.

Daarnaast is weidegang een must. Is er geen weidegang, dan kan alles nog zo mooi zijn, dan kom ik niet. Mijn pony moet op de wei! Niet in de paddock, een winterseizoen paddock is al meer dan genoeg.

Ik sluit me volledig bij jou aan

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:13

Pinda_Dipje schreef:
In hoeverre is de aanwezigheid van trainingsmogelijkheden danwel stalamazone/trainingsmogelijkheden/instructeur voor jullie van belang?

Ben momenteel in gesprek met o.a. een oud Grand-Prix ruiter welke voor 5 eigen dieren nieuwe stalling zoekt, en mogelijkerwijs een samenwerkingsverband ziet zitten zodat ook privé-lessen, training in geval van afwezigheid mogelijk wordt.
Als ik naar mezelf kijk hem ik hier nimmer gebruik van gemaakt; Gaf juist voorkeur aan het inbrengen van mijn eigen instructeur/instructrice, en voor eventuele training van mijn paard zocht ik het veelal buiten stal. Maar wellicht denken eventuele toekomstige klanten hier anders over?

Ik wil sowieso een eigen trainer houden. Leuk als er zo iemand rondloopt, maar zeker met je buitenspeelproject en enkele boxen lijkt het me niet handig. En dan is de baan ook nog bezet omdat de leerlingen van hem voorrang hebben?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:15

zap schreef:
MRIIIS schreef:
Georganiseerde lessen en wedstrijden vind ik een pre :)

En ik zou het gruwelijk irritant vinden :+ :D . Ok, 1x in de zoveel tijd een wedstrijdje ala. Maar niet elke week/elke 2 weken hoor. En niet elke avonden lessen :P

Ik zou het ook gruwelijk vinden.

Een clinic vind ik wel leuk. Maar dan dat alle stallers er aan mee kunnen doen op vrijwillige basis.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:16

Ja kan me voorstellen dat als er geen instructeurs zijn die bij je passen of veel ruiters van buitenaf dat het dan eerder een nadeel wordt, maar hier is dat totaal niet het geval. Ondanks het feit dat het een manege is waar zowel manegelessen, privélessen en springlessen gegeven worden, is het er nooit superdruk (er zijn twee binnenbakken en twee buitenbakken en je rijdt zo het bos in) en soms is er zelfs een bak leeg. :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:16

Zap verwoord het heel goed!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:17

MRIIIS schreef:
Op mijn huidige manege (waar ik mijn toekomstige paard eigenlijk wil stallen) wordt er elke maand een wedstrijd georganiseerd en zijn er doordeweeks georganiseerde privé- en groepslessen (met fijne instructeurs). Ik rij bij een club en dus in de clubles waar ook leden met eigen paarden meerijden en de lessen zijn altijd heel gezellig, vandaar dat het voor mij een pre is. Sfeer en gezelligheid vind ik ook heel belangrijk :)

Ik snap het hoor! Maar ik zou het echt irritant vinden als ik structureel een paar avonden in de week niet zou kunnen rijden (tenzij ik in de les mee wil rijden, maar dat wil ik niet). En ik ben afhankelijk van de avonden. Ik heb op een manege gestaan en ik gruwel nog van die irritante tijden dat de bak vrij is en je een uurtje kan rijden :P.

Zooist

Re: Nieuwe pensionstal in de randstad: Jullie wensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:19

Ik moet er ook echt niet aan denken :n

Maar mochten er meerdere binnenbanen zijn van goede afmeting en kwaliteit bodem en er is ten alle tijde een baan vrij voor het rijden dan heb ik er minder problemen mee.

Wedstrijden hoeven van mij echt niet. Net zo min als mensen van buitenaf die komen lessen en/of gebruik mogen maken van de accomodatie.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:23

MRIIIS schreef:
Ja kan me voorstellen dat als er geen instructeurs zijn die bij je passen of veel ruiters van buitenaf dat het dan eerder een nadeel wordt, maar hier is dat totaal niet het geval. Ondanks het feit dat het een manege is waar zowel manegelessen, privélessen en springlessen gegeven worden, is het er nooit superdruk (er zijn twee binnenbakken en twee buitenbakken en je rijdt zo het bos in) en soms is er zelfs een bak leeg. :)

Het probleem is vooral dat de bak een aantal avonden gewoon bezet is. En dat vind ik zo irritant. Ik wil komen wanneer ik kan en ik wil rijden wanneer ik wil. Ik wil niet altijd maar moeten plannen van dan kan ik rijden en dan kan ik niet rijden. En natuurlijk is een keer rekening houden helemaal niet erg. Als er 5 in de bak rijden dan denk ik ook van daaag, te druk. Maar dat is niet structureel. Structureel lessen in de avonden vind ik echt heel irritant. Het wordt natuurlijk een ander verhaal als je genoeg ruimte heb om ergens anders te rijden. Al lost slechts 2 bakken het niet op (1 binnen en 1 buiten). Lessers krijgen vaak toch voorrang en dan heb je dat je als pensionklant in de regen buiten kan rijden en met mooi weer in de binnenbak. Wat nou luxe? Luxe voor de lessers! Been there, done that ;). Verschrikkelijk.

Lessen prima, maar er moet wel een buitenbak en binnenbak beschikbaar blijven voor pensionklanten zoals ik die gruwelen van vaste lesavonden :Y)

[edit] en die extra ruimte die je nodig hebt voor extra bakken kan je dan denk ik beter benutten voor weide (tenminste, zo denk ik erover :P)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:31

Soort ruiter/combinatie (wedstrijd/recreatief/menner): Recreatief
Je maximale budget:200/250 euro p/m
In welke regio ben je woonachtig: Omgeving Rotterdam
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive? Half pension. Wel voeren, maar uitmesten e.d. niet nodig.
Binnenbak wenselijk?Nope.
Stapmolen wenselijk? Zeker niet.
Solarium gewenst? Ook niet.
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden? Behoorlijk ja. Ik heb een jonge pony en vind het belangrijk dat ze in de zomermaanden gewoon de wei op kan en indien nodig 'met vakantie' kan op de wei. Een zandpaddock met een bak hooi erin, is niet hetzelfde als weidegang. Ik heb op stallen gestaan zonder weidegang, en ik sta er nu niet meer, simpelweg omdat ik vind dat een pony/paard gewoon de wei op hoort te kunnen. Heeft niks te maken met 'naturalgoeroe' of wat dan ook te maken. Vind het gewoon prettig als ze even behoorlijk d'r benen kan strekken en gras naar binnen kan werken. Moet ik ook wel zeggen dat ik niet zo snel bang ben voor blessureleed. Zal ook wel een verschil in zitten.
Wat is je idee over groepsstallen? Onzinnig. Als je een veulenopfok bent, oke, dan kan ik erin komen. Die haal je er niet iedere dag uit. Maar ik zou het kunnen waarderen als ik m'n pony eruit kan halen zonder dat er gelijk 7 anderen achteraan komen wandelen.
Trailer stalling wenselijk? Voor mij niet, geen trailer.
Eventuele toevoegingen? Zoals iemand anders al zei, mogelijkheid om aangespannen te rijden in de bak. Springmateriaal, genoeg balken et cetera. Ruime paddocs, dus geen opgehokte vierkantjes.

In hoeverre is de aanwezigheid van trainingsmogelijkheden danwel stalamazone/trainingsmogelijkheden/instructeur voor jullie van belang?
Voor mij totaal niet van belang. Ik kies graag zelf van wie ik les / begeleiding krijg en wie zich met mijn paard bemoeit. Een ander mag prima bij de ' stalinstructrice ' lessen hoor.. Mij hoor je er niet over. Maar ik laat m'n begeleiding zelf wel komen. De begeleiding die ik kies is namelijk op basis van de klik tussen mij en de begeleider, maar ook afhankelijk van de klik tussen begeleider en pony/paard. En een GP ruiter matcht al niet bij mijn idee en visie met wat ik met mijn pony wil.. Laat staan bij de visie van m'n pony. En zoals iemand anders al aankaartte; dan heeft degene die les heeft van de stalinstructie voorrang in de baan? Dan zou je weer meerdere banen moeten gaan maken zodat iedereen gewoon kan rijden.

Maar goed, nu moet ik zeggen.. Ik denk ook niet dat ik jouw doelgroep zal zijn. Zoals het op mij overkomt is jouw doelgroep wedstrijdruiters / zeer fanatieke ruiters. En ik ben lang leve de lol en als ik er 3x zonder zadel opzit en een rondje stap, vind ik het best en verder heeft m'n pony ook lang leve de lol en niet de standaard aanpak (als in; zadel erop knallen, hoofdstel erom knallen en gaan). Maar misschien dat je er toch wat aan hebt.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 14:59

Precies, ik heb zelf dus enkel negatieve ervaringen met trainers op stal. Maar indien het door velen juist wel als pluspunt wordt gezien, moet ik mijn mening wellicht herzien. Persoonlijk vind ik de aanwezigheid van vaste trainers (die zichzelf vaak de nodige priveleges toe eigenen) een negatieve drukking met zich mee brengen.
Als ik kijk naar de sfeer die ik op stal zou willen bewerkstelligen is dat die van een informele stal, waarin het niet uitmaakt of men ambitieus wedstrijdruiter is of recreatief hobbelaar. Men houdt rekening met elkaar, en een helpende hand wordt als vanzelfsprekend gezien. Een stal waarbij algehele ontspanning mogelijk moet zijn, en waar niet direct het bonnenboekje van de pensionhouder tevoorschijn komt om 5,00 extra te rekenen voor het leveren van een onverwachte extra dienst. Een soort van 'tweede thuis' voor iedereen, en waar ook de regels voor iedereen eender zijn, met 1 á 2 vaste arbeidskrachten die als verlengstuk van mij kunnen dienen en tevens ruim voldoende rijtechnische capaciteiten & kennis hebben om klanten eventueel bij te springen waar nodig.

Mee denken met je klanten, en tegelijkertijd hetzelfde van hen verwachten. Binnen de lijnen van het stalregelement moet gewoon veel bespreekbaar zijn, en als ik toevallig weet dat één van hen s'morgens om half 8 al op pad moet voor een belangrijk concours, en het betreffende paard heeft zijn knotten deels uitgeschuurd of zijn benen weer bevlekt, gewoon ook als staleigenaar even de moeite nemen om te zorgen dat paardlief weer op tijd piccobello op stal staat, zodat er niet last-minute stress hoeft te ontstaan bij de eigenaar. En de combinatie in ieder geval op dat vlak relaxt op wedstrijd kan. Kost mij misschien 10 minuutjes van mijn tijd, maar juist dat mee denken heb ik op veel stallen altijd erg gemist.
Of als we eens een gewond dier hebben, als staleigenaar zelf al even peilen of het noodzakelijk is naar de kliniek te gaan. Trailer alvast aankoppelen en alles gereed maken voor vertrek, kan de eigenaar rustig bij zijn dier blijven en de dierenarts te woord staan, om maar een voorbeeld te noemen.

Verder heeft het inderdaad mijn voorkeur regelmatig interessante personen aan te trekken voor het organiseren van een clinic, een onderlinge wedstrijd, een keertje met zijn alle op concour gaan of een bosrit maken, BBQ organiseren etc.etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:19

Ik denk wel dat je voor jezelf (ook voor je eigen tijdsindeling) wel een grens moet trekken tussen ' stalhouder ' en ' groom ' .... Je bent stalhouder.. Geen knotter.. Het is wel leuk en lief bedacht! Maar daar zijn grooms voor en ik denk dat wedstrijdruiters dit zelf ook wel incalculeren in hun tijdschema 's morgens.. Ik zie daar persoonlijk ook niet de meerwaarde van om dan meer te gaan betalen in de totale stalprijs. Iets wat je, denk ik, uiteindelijk namelijk wel terug gaat zien in de tarieven van de stal. Je kan niet van 6 tot 12 rondlopen op stal en bezig zijn met de paarden al die tijd als je uiteindelijk niks eraan overhoudt om van te leven... Ik denk dat je dat wel goed op een rijtje moet krijgen.. Wil je stalhouder zijn, of groom?

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:28

Als ik wedstrijd heb houdt ik er rekening mee dat zijn knotten eruit liggen, het is super lief dat je dat wilt oplossen maar niet nodig denk ik zo zadel je jezelf met enorm veel extra werk op en als het door welke reden dan een keer niet lukt heb je toch mensen die verwachten dat je t wel gedaan hebt.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:37

Nee zeg, ze hoeven van mij niet aan mijn paard te gaan zitten :n
Dat regel ik zelf wel.

Zoals hieronder beschreven wordt. Dekentje wisselen, beschermers aan/af en binnen/buiten zetten.

Meer hoeft echt niet.

Op de stal en voer na dan.
Laatst bijgewerkt door Zooist op 04-04-12 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:40

Ook ik vind je heel lief, maar ik weet niet of ik je misschien vervelend zou gaan vinden. Het is mijn paard en ik vind niet dat een staleigenaar allemaal aan mijn paard moet gaan zitten. Je hebt vast voldoende kwaliteit om in te zien of iets kan, maar ik weet niet of ik me er zo prettig bij zou voelen :j. Als je al extra diensten wil aanbieden, dan zou ik meer geïnteresseerd zijn in dekens op/af beenbescherming om in de wei en af in de stal (bv), vliegenkap opdoen en weer afdoen, regendeken erop als het regent. Met al dat goedbedoelde helpende handje zou ik misschien het gevoel hebben dat je verzorgster + stalhouder bent, maar misschien wil ik wel helemaal geen verzorgster.

Ik verwacht van mijn stalhouder dat mijn paard er altijd netjes bijstaat (qua stro, hooi, eten). Het verzorgen wil ik zelf doen (als ik wedstrijd heb dan loop ik de hele ochtend al te tutten, en als ik vroeg moet, dan ben ik ook vroeg op stal). Wat ik als pluspunten zou zien:
- de dekens op/af zoals eerder gezegd (maar dan ook alleen zoals de eigenaar het aangeeft, een buitje kan best op blote ponyrug)
- evt beenbescherming op/af doen
- bij verwondingen mij bellen (verwacht ik zowiezo al eigenlijk)
- bij vakantie extra oogje in het zeil houden
- met noodgevallen een beroep op je kunnen doen (trailer klaarzetten vind ik dan wel weer fijn en ook rijden als het even kan :P, want dat kan ik niet)

Kortom, ik weet niet of elke eigenaar zo blij is met die extra helpende hand...

[edit] ik ben blijer met een staleigenaar die mij dan even belt dat zijn knotten eruit liggen (als ik er nog niet ben). Of dat de staleigenaar al gevoerd heeft als ik kom.
Laatst bijgewerkt door zap op 04-04-12 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:41

Zooist schreef:
Dat regel ik zelf wel.

haha, we denken wel hetzelfde :P.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:43

zap schreef:
Zooist schreef:
Dat regel ik zelf wel.

haha, we denken wel hetzelfde :P.

Ik paste hem al aan! We kunnen vast goed op een stal staan samen, haha!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:46

Heb je al een business plan gemaakt? Je plannen klinken niet erg realistisch.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:49

Zooist schreef:
Ik moet er ook echt niet aan denken :n

Maar mochten er meerdere binnenbanen zijn van goede afmeting en kwaliteit bodem en er is ten alle tijde een baan vrij voor het rijden dan heb ik er minder problemen mee.

Wedstrijden hoeven van mij echt niet. Net zo min als mensen van buitenaf die komen lessen en/of gebruik mogen maken van de accomodatie.

De grote bak (20x60) is altijd vrij :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:52

Wel binnen EN buiten dan. Anders is het net zo dat je in de zomer binnen moet rijden en in de winter buiten.
Das nie handig nie. :n

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:53

Soort ruiter/combinatie (wedstrijd/recreatief/menner): wedstrijd
Je maximale budget: 180
In welke regio ben je woonachtig: brabant
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive? heb nu doe het zelf, paard word wel buitengezet door stalgenoot en voer wat klaar is gezet word smorgens gevoert.
Binnenbak wenselijk? ja
Stapmolen wenselijk? nee
Solarium gewenst? altijd fijn
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden? nee, als ze genoeg ruwvoer krijgen.
Wat is je idee over groepsstallen? voor jonge paarden & ponys is het fijn, voor wedstrijd paarden niet.
Trailer stalling wenselijk? ja
Eventuele toevoegingen? longeercirkels?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:54

Ja er is altijd een binnenbak én buitenbak vrij :)

Ik denk dat je je idd te veel werk op de hals haalt door ook nog eens groomtaken te verrichten. Gewoon goed opletten als er een kreupel de paddock uitkomt ofzo en idd dekens en bescherming verwisselen :)

Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:16

Ik vind het een goed iniatiatief!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 16:26

Jullie reacties geven echt een glimlach hier :') :D
Het zijn slechts voorbeelden om aan te geven wat er zoal bespreekbaar is, en dat er altijd een helpende hand beschikbaar is indien nodig. Hetgeen ik zelf op veel stallen echt gemist heb, omdat een probleem bijvoorbeeld al veel eerder uit de brand geholpen had kunnen worden maar staleigenaren semi-druk waren met het commanderen van personeel & overige klanten zonder zelf de handen uit de mouwen te steken. Al is het maar een telefoontje, of een helpende hand zodra de eigenaar arriveert, net wat gewenst is. Maar niets hekelde meer dan staleigenaren die gewoon lak hadden aan hun klanten, en rustig aan het begin van de avond de bak ging slepen terwijl pietje net privéles kreeg. Natuurlijk sluit je alles van te voren kort, maar met sommige staleigenaren is zelfs dat niet bespreekbaar, en dat is iets wat bij ons wel mogelijk moet zijn zonder dat je stalprijs direct verdubbeld.

Ik denk dat het voornaamste verschil is: Wij wonen toch op het erf, zullen vrijwel de gehele dag in de buurt zijn en voor ons is de paardensport in de eerste plaats vooral liefde voor de dieren in plaats van een groot bedrijf. Maargoed ik realiseer me maar al te goed dat ons concept daarin de luxe kan permitteren om te verschillen met de meeste reguliere paardenhouderijen, juist omdat de winstmarge minder van belang is en er geen bank is die elk kwartaal mooie cijfertjes wil zien.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 16:30

Vudress schreef:
Heb je al een business plan gemaakt? Je plannen klinken niet erg realistisch.

Nee, we zitten in concept en bedenkfase. Richtlijnen staan op papier, en er is nog een marktonderzoek gaande bij een professionele derde.
De plannen kunnen verschillende kanten op, maar hangen op dit moment af van de locatie die we vinden.
Hebben ook geen haast.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:42

Soort ruiter/combinatie (wedstrijd/recreatief/menner): wedstrijd/recreatief
Je maximale budget: 300
In welke regio ben je woonachtig: regio amsterdam
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive? doe het zelf MET binnen buiten zet service of all-inclusive
Binnenbak wenselijk? JAAAA
Stapmolen wenselijk? nee
Solarium gewenst? niet heel noodzakelijk
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden? ja want die zijn meestal zo klein dat ze er alsnog niet veel beweging in krijgen.
Wat is je idee over groepsstallen? Als er in de buurt de mogelijkheid voor was zou ik dat zeker doen.
Trailer stalling wenselijk? ja
Eventuele toevoegingen? Er zou in de omgeving randstad echt een pensionstal met groepsstalling(bv hitactief) moeten komen. Op die manier hoef je swinters ook geen paddocks te hebben en kunnen ze met z'n allen samen in de wei.