Weiland delen met paard met ijzers achter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:13

Dat schrijft ze volgens mij helemaal niet?

Ze schrijft dat de eigenaresse een verantwoordelijkheid heeft naar de andere 2 paarden toe. En dat normaal, ik lees dat als: wat maken die paar weken uit?

@ meggiemeg: hmmm ja, maar het verhaal van Mariposa (en zo zijn er meer verhalen) op pagina 1 vind ik toch best wel heel heftig.

Anderzijds is het denk ik zo dat als je op pension staat, althans een grotere pensionstal je toch gewoon minder te vertellen hebt als wanneer je op een kleine stal staat, omdat het gewoon wel werkbaar moet blijven en anders krijg je echt onmogelijke situaties, dus mijn gedachte is ook een beetje van: als het echt een groot probleem voor je wordt (maar dan is er meer dan dit denk ik, die 3 weken lijkt mij wel overheen te komen), moet je je paard bij de boer neerzetten, kun je veel meer zelf bepalen. Op een stal van 10 paarden is gewoon veel meer mogelijk dan op een stal van 50, en zeker wat dit soort dingen betreft. Maar goed, dan moet je het wellicht zonder een hoop luxe stellen die je nu wel hebt, dus toch ook een kwestie van prioriteiten.
Voor nu, als ik over al het andere erg tevreden was, parkeerde ik paardlief 3 weken achter een draadje.

Onali

Re: Weiland delen met paard met ijzers achter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:21

Tsjonge wat zijn mensen panisch als je ijzers roept zeg :=
Mijn fjord en zijn weidegenootjes hebben altijd rondom gestaan, nooit geen problemen mee gehad. Ook niet op de andere weilanden :n

Toen ik op die wei aan kwam had een stalgenoot moeite met mijn fjord. Waarom? Omdat er ooit in het verleden een andere fjord was geweest, die had een paard klemgezet en hem tot moes getrapt (gebroken been)

Is mijn fjord dan net zoals die andere fjord heb ik toen gevraagd. Nee dat was hij niet.
Alleen maar omdat er ooit 1 iemand (generaliserend) een probleem heeft gehad met ijzers, bepaalde rassen of er een scheet dwars zat is het ineens levensgevaarlijk om je paard bij andere paarden te zetten die ijzers hebben :?

Kom nou. Ik denk dat als je landelijk genomen het aantal ongelukken (paard overleden/ ernstig verwond ten gevolgen van een trap met ijzer) vergelijkt met ijzer en ijzerloos je behoorlijk laag zal uitkomen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:49

En ook bij de boer heb je weinig te vertellen hoor. ;-) Vaak zien die juist niet het nut van al dat soort 'geneuzel' in (dit bedoel ik niet respectloos maar is mijn ervaring met boeren, bevalt het niet? Ga je toch? Voor jou 10 anderen).

Ik heb het nooit gevraagd van anderen, mijne staat als enige ijzerloos. Weet ook zeker dat ik het niet voor elkaar ga krijgen dat anderen de ijzers eronder vandaan halen. Nu is mijn pony zonder ijzers leider van de kudde (zelfs paarden van 1,70+ met ijzers staan hier tussen).
Het is een groot stuk karakter en ik ook denk echt dat het percentage wonden door ijzers verwaarloosbaar is tov andere risico's. Wil niet zeggen dat je geen verwonding op kunt lopen natuurlijk maar ja, dan moet je je paard in een glazen kooitje zetten (zal je zien dat ie vastrolt tegen de wand ;-) ).

Hoe is dat bij anderen dan?
Staan alle paarden met achterijzers binnen of alleen?
Hierin de omgeving zie je dat echt niet nl..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:12

Heb mijn paarden altijd rondom op ijzers, vanwege veel op de weg rijden en het te snel afslijten van de hoeven. Heb ook nooit problemen er mee gehad.
Helaas blijven negatieve verhalen langer hangen dan positieve!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:16

Hier in de omgeving wordt veel recreatief gereden en er zijn veel tuigpaarden. De meesten staan rondom op ijzers en gaan ook echt gewoon naar buiten per 1 mei. Met of zonder ijzers.

De hoeven van mijn pony (nooit ijzers gehad) zijn echt kneiterhard en ze slijten idd best scherp af. Ik denk echt dat het niet veel uitmaakt. Ik vind de uitstekende spijkers wel eng. Belangrijk dat iedereen zijn paard optijd laat beslaan.

Waar ik het meest bang voor ben is je paard in de sloot aantreffen. Gelukkig zet de boer tegenwoordig schrikdraad voor de sloot maar een enkele keer schieten ze zelfs hier onderdoor/doorheen tijdens het spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:24

Nu, dat is ieder zijn keus natuurlijk of iemand daar wel of geen probleem mee heeft, en het lijkt me TS haar goed recht om daar een probleem mee te hebben. Ik heb het probleem niet, in die zin dat de paarden bij ons niet beslagen zijn :)

meggiemeg: da's een waar woord, negatieve verhalen blijven langer hangen. Relativeren zijn maar weinig mensen goed in, zie je ook op Bokt. Óf het is totaal geen probleem, want ze hebben er nooit iets mee meegemaakt, óf het is gelijk vreselijk...... 't is altijd zo zwartwit en dat is weleens jammer, zou fijn zijn als mensen wat begrip voor elkaar hadden, ook al is het niet hun eigen mening.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:29

Yamcha schreef:
Nu, dat is ieder zijn keus natuurlijk of iemand daar wel of geen probleem mee heeft, en het lijkt me TS haar goed recht om daar een probleem mee te hebben. Ik heb het probleem niet, in die zin dat de paarden bij ons niet beslagen zijn :)

meggiemeg: da's een waar woord, negatieve verhalen blijven langer hangen. Relativeren zijn maar weinig mensen goed in, zie je ook op Bokt. Óf het is totaal geen probleem, want ze hebben er nooit iets mee meegemaakt, óf het is gelijk vreselijk...... 't is altijd zo zwartwit en dat is weleens jammer, zou fijn zijn als mensen wat begrip voor elkaar hadden, ook al is het niet hun eigen mening.

Jammer inderdaad dat als we eenmaal de mening gevormd hebben niet echt meer openstaan voor wat anders.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:30

Tja, zo heb ik mijn merrie in de sloot aan getroffen. Kwam er nooit meer zelf uit, dus brandweer erbij (2 grote wagens volledig bemand), DA erbij en een merrie die gék werd toen het bloed weer door haar benen begon te stromen. Moet ik haar dan de rest van haar leven binnen houden? Of er voor zorgen dat ze nooit meer bij een sloot staat? Haar zoon trof ik ook regelmatig in de sloot aan, maar dat is weer een ander verhaal..

;)

Negatieve verhalen blijven altijd langer hangen. Vraag een willekeurige eigenaar over een geval X en je zult zien dat de meest bloederige verhalen naar boven komen. Maar vraag hoe vaak geval X zich nou voor doet in het grote geheel en dan krijg je een heel ander verhaal.

Als een paard écht kwaad wil dan is het andere paard sowieso de sjaak, ijzers of geen ijzers. Als beide paarden elkaar al kennen doordat ze een paddock delen (met een draadje) en er daarbij niet gejaagd of geklierd wordt, dan zou ik het wel aandurven, ijzers of niet. Zolang ze maar ruimte én eten hebben. Een paard wat 'kwaad' wil doet dat ook wel met een draadje er tussen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:32

Ik hoor er vaker over hoor dat eigenaren niet willen dat hun paard komt te staan bij andere paarden met ijzers. Of geen ruinen met merries of geen jong spul bij de de wat oudere paarden. Is maar net wat je zelf aangeeft. Moet toch kunnen. Ieder doet het op z'n eigen manier, daar heb je je eigen paard voor.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:34

Moet ook kunnen maar dan zal je een stal moeten zoeken die aan deze eisen voldoet. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:50

Berdien: maar dat is het hè, je moet het ook op een gegeven moment durven loslaten, paarden paard durven laten zijn..... Goed, op stal kan er ook van alles gebeuren, vastliggen en zo (daar hoor je dan weer nooit iemand over :+ )
Er kan altijd wat gebeuren, moet je ze dan maar binnen houden, helemaal ingepakt..... dan gaan de pezen naar de gloria, die worden veel te warm...... krijg je weer van die rodeo's als ze buiten komen, dat is pas eng.

@ IMJ: da's op lange termijn de beste oplossing denk ik, anderzijds ga je gewoon nooit een stal vinden die álles heeft wat je zoekt. En als je over 20 dingen heel tevreden bent, en 1 ding niet, en die andere stal heeft dit puntje naar je zin, maar een boel andere dingen niet, is het denk ik gewoon afwegen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:55

Precies, ik kan zoveel dingen opnoemen die ik anders zou willen bij mij op stal. Maar wat ik òòk zie is gelukkige paarden in een kudde. En dat vind ik het allerbelangrijkste. Die eigen stal blijft een droom <3

Ben wel benieuwd wat TS nu doet.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 29-03-12 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:55

Yamcha schreef:
je moet het ook op een gegeven moment durven loslaten, paarden paard durven laten zijn.....

+:)+ _/-\o_

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:56

Berdien ik geloof dat jou paard denkt een zeepaard te zijn, staat zo op z'n gemak gras te eten in de sloot!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:56

Nou ja, jij woont in 't midden van het land, je kán wat gaan regelen natuurlijk <<)

(alsof er nog niet genoeg stallen zijn)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:58

meggiemeg schreef:
Berdien ik geloof dat jou paard denkt een zeepaard te zijn, staat zo op z'n gemak gras te eten in de sloot!

Die van mij is panisch voor water maar stond ook te eten terwijl ie in de sloot lag (kon er ook absoluut niet zelf uit), dit zie je vaak, alsof ze voor hun bekend/vertrouwt gedrag gaan vertonen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:59

Yamcha schreef:
Nou ja, jij woont in 't midden van het land, je kán wat gaan regelen natuurlijk <<)

Is dit voor mij? :)

Ik wil ook heel graag maar ja, het geld ontbreekt nog 'even'. :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:46

Paard van het filmpje stond dagelijks in de sloot hoor, dat wás vertrouwd voor hem :P Sloot was vrij toegankelijk en zonder steile kanten. Hij liep er dagelijks in, graasde de kantjes af en liep er dan weer uit. Tja... :+ Maar goed, dat is wel een beetje off-topic :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:51

IMJ schreef:
Yamcha schreef:

Is dit voor mij? :)

Ik wil ook heel graag maar ja, het geld ontbreekt nog 'even'. :D

Oh, dat probleem is hier vrij chronisch :')

:+

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:02

Geloof dat bij veel mensen het geldboompje niet echt wil bloeien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:31

meggiemeg schreef:

Heb het al overal geprobeerd, maar nee hoor, het enige wat er in de plek komt schieten wat ik de muntjes heb gepland is onkruid -O-
Na die hele discussie besef ik plots dat 1 van mijn eigen paarden eigenlijk al meer dan een maand smen staat met ander (mepgraag) paard dat rondom op ijzers staat. de mijne staat blootvoets.
Ironisch natuurlijk, ook omdat het beide paarden zijn die toch wel eens in de clinch durven gaan en die met ijzers heeft echt losse beentjes. is ook haar eerste manier van verdedigen / aantonen dat ze er genoeg van heeft. En toch leven beide paarden nog, rond en gezond ;)

Er is geoeg voer, er is genoeg plaats en er is duidelijkheid wie waarover baas is. Heb vroeger ook nog mijn ander paard rondom op ijzers gehad, ook blootsvoets, altijd in groep gestaan en goh... Die mepgrage stond er altijd bij, ging regelmatig in de clinch en nooit wat mee gehad. Moest alleen zelf erg uitkijken als ze ging mikken...

Dat mensen gek zijn op hun dier, volledig mee akkoord. Vind het alleen zo jammer dat ze dan net uit goede bedoelingen paarden gaan beperken en elk klein risico gaan schuwen, terwijl je ze toch echt niet in een glazen kastje kan stoppen. Ze willen dan paardvriendelijk zijn, paard in groep houden MAAR.... niet voor dit, dit dit, dit en ohja, dat ook nog.
Met andere woorden, de paarden maken elkaars leven niet zuur. Dat doen wij, eigenaars, vaak gewoon onszelf aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:51

meggiemeg schreef:

Ik geef het elke dag water, maar 't helpt niets :+

Varekaj: hoe onverantwoord :+

Ik ben er echt helemaal geen fan van paarden die blootsvoets voor het leven gaan, samen te zetten met beslagen paarden, dus dat gaat ook echt niet gebeuren. En verder is paardlief gewoon paard, ik rijd met haar dagelijks over het harde en zij heeft nooit ijzers gehad, staat gezellig met haar vriendjes met één hoopje hooi meer dan er paarden zijn, dat blijkt een heel probaat middel om ruzietjes te voorkomen :j
Verder leert zij de jonge paarden erg veel stoute dingen en maar weinig nuttigs, en ze is gewoon lekker paard. 's Nachts op stal, overdag buiten, 2x een halfje muesli en verder hooi, spelen en een uurtje rijden. En truth be told: ik zou d'r ook het liefst in een gouden kooitje stoppen, opgepoetst en ingevlochten en al, maar ik denk...... dat ze nu gelukkiger is. En ik schijt zeven kleuren als ik me bedenk wat er kán gebeuren. Maar als ik bedenk wat er allemaal kan gebeuren, en hoevaak dat alles níet gebeurt, besluit ik dat ik erg veel geluk heb weer.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:20

Hoe is het weide beleid op jouw stal yamcha? Dat je ijzers - niet ijzers niet samen wil hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:33

Ik had in de zomer niet echt keuze Yamcha. Ex en ik gingen in de zomer best vaak wandelen, alleen zaten we niet echt in de buurt van veldbanen dus moest er best wat straat aan geloven.
beide paarden hadden beenharde hoeven en ze sleten ook mooi gelijkmatig af maar... ze groeiden trager dan de slijtage ging. En dan gingen ze na verloop van tijd wel gevoelig lopen, dus dan waren ijzers wel nodig.

Ene paard had ook 1 achterhoef die makkelijk brokkelrand had langs de binnenkant, en dat kan wel lelijke wondes geven. Smid had er altijd pak werk aan om dat weer netjes bij te vijlen omdat de hoefvorm er toch iets door veranderde én ze waren gewoon keihard, tot vloekens toe van zijn kant :P
Eens het wandelseizoen om was, of als ik een periode minder de baan op moest dan gingen de ijzers er ook gewoon af hoor :)

Onverantwoord, hoezo :+ Ondanks hun gekke gedoe hebben ze er nooit wat aan overgehouden, ik stop ze ook liefst van al in m'n binnenzak en neem ze overal bechermd mee naartoe maar m'n zakje is wat te klein -O-
Dusjah, duimen dat het goed gaat en ze maar paard laten zijn. Liever bij eentje met achterijzers op een ruime weide dan helemaal alleen in 'n stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:27

Was een grapje, van dat onverantwoord, ik vond het zo grappig hoe je het schreef :D
Varekaj schreef:
Liever bij eentje met achterijzers op een ruime weide dan helemaal alleen in 'n stal

Een waar woord :j