Paard staat al 2-3 jaar in opgesloten stal, wat doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:38

Zijn er nu nog mensen met tips voor de TS?

orienta

Re: Paard staat al 2-3 jaar in opgesloten stal, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:39

Beste LDRD,

Er is toch al genoeg gezegd dat ze naar de eigenaar verhaal moet halen?
Het verhaal is tenslotte niet uit 1e hand.......

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:41

jeemig wat een discussie die helemaal nergens toeleidt..

TS, Jolliegirl is het een en ander aan het uitzoeken voor het andere paard, misschien krijgt zij wel goede tipas waar jij ook wat mee kan..

Succes

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:44

Ik denk dat we eerst de feiten op een rijtje moeten krijgen. Als klopt wat TS zegt en ik ga daar wel vanuit, kunnen we dan niet een gecoordineerde actie ondernemen. En hem opkopen als die mogelijkheid er is. Ik vond 1 van de eerste reacties ook niet verkeerd, publiciteit opzoeken het aan de grote klok hangen.. Maar ja dat gaat onmogeljk anoniem. Persoonlijk zou ik al niet mee rop zo';n stal willen staan maar goed. Maar wat kunnen we doen concreet? Laat het nu eens niet uitmomden in een wellus nietus spelletje, maar kijken wat we kunnen doen. Spijkers met koppen slaan!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:48

orienta schreef:
Beste LDRD,

Er is toch al genoeg gezegd dat ze naar de eigenaar verhaal moet halen?
Het verhaal is tenslotte niet uit 1e hand.......

Het eindigt voor de zoveelste keer in een zinloze discussie. De TS heeft een
vraag, maar het eindigt...tja waar?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:52

Tja als je een topic opent met "Ik heb een verhaal gehoord" dan kan je dat verwachten.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:54

Dus het is allemaal niet waar? Of begrijp ik het nu verkeerd?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:59

Vreselijk dat dit soort dingen gebeuren!Dan toch liever een paard die gelukkig is in de modder..sterkte ts,hopen op een oplossing!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:09

orienta schreef:
nadita schreef:
@ Supervixen: er zijn altijd mensen die denken dat ze boven je staan omdat zij denken dat hun paarden het het beste van allemaal hebben.
Echter, je kan helemaal niet over een ander oordelen.... meestal weet men van elkaar niet hoe de situatie is.

En ik geloof zeker dat iedereen het beste mijn zijn paard voor heeft. Maar de een heeft nu eenmaal niet de mogelijkheden die een ander weer wel heeft.

Maar een paard wat NOOIT zijn stal uitkomt voor beweging of wat dan ook, is natuurlijk uit den boze.
Dit zijn imo uitzonderingen.

Precies.
Daarom twijfel ik ook ernstig over deze verhalen in dit topic over paarden die NOOIT uit hun stal komen, als ik de reactie van sommige lees over zielige paardjes die in een paddock moeten staan.

Ik ben 10 jaar ouder dan jij, dus het zal geen ongefundeerd gejeuzel zijn mijnerzijds. Je kunt me dus met een gerust gevoel serieus nemen.

's Nachts op stal is prima.... Er zijn momenten (slecht weer, paard oogt minder fit) dat ik dit ook doe en me daar beter bij voel, mijn paarden vinden het iets minder... maar de helft van een etmaal naar binnen overleven ze wel).
Ik vind het echter ethisch niet juist een paard slechts 1, 2, 3 uurtjes vrijheid te geven de helft van een jaar... Dat zijn snel 3650 uren per jaar in stal... en dat is veel.
Het gaat niet alleen om het geluk van een paard, maar ook de spijsvertering, het skelet, de spieren, de luchtwegen.....

Dat men het nu eenmaal niet voor het kiezen heeft is onzin. Er zijn in mijn omgeving genoeg stallen waar paarden wel naar buiten kunnen. Er zijn echter meer stallen met randvoorwaarden die eigenaren toch verkiezen boven vrije uitloop. Het is dus een keuze... Er is altijd IETS te vinden.

Men kan nu hoog en laag springen en mij betichten van geiten wollen sokken gejeuzel over 24 uur buiten.... maar dat is ook niet erg gefundeerd.
Ik vind 2 uurtjes per dag naar buiten feitelijk gewoon net zo triest.... misschien triester, het andere paard weet immers niet wat hij mist.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:11

orienta schreef:
Tja als je een topic opent met "Ik heb een verhaal gehoord" dan kan je dat verwachten.

Misschien moet je even de leesbril tevoorschijn toveren...
Ts staat op de betreffende stal, heeft het dier ook gezien en geprobeerd het aan te halen....
Dit is iets anders dan jij al meerdere bladzijden tracht door te rammen....

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:11

De dierenpolitie bellen! Dit is zeker strafbaar.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:13

Om tot een strafrechtelijke veroordeling te komen op basis van art. 36 of 37 GWD, moet het paard in kwestie lichamelijk in slechte staat verkeren (mager, onverzorgde hoeven), moet de stal vies zijn (paard staat tot enkels in mest, geen water voorziening) en moeten er meerdere stalgenoten van TS dit getuigen. Daarnaast moeten er mensen zijn (minimaal 2) die kunnen beamen dat dit al voor langere periode het geval is. Als er al eerder meldingen zijn gedaan bij politie/LID zou dit alleen maar bevorderlijk zijn.

Is bovenstaande aan de orde? Bel direct 144 en uiteindelijk zou het met succes tot een veroordeling kunnen leiden.

Edit: niet perse alle bovenstaande kenmerken hoeven aan de orde te zijn.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:20

Supervixen schreef:
Nadita; een paard dat nooit buitenkomt is inderdaad verschrikkelijk.
Maar de opmerking dat er genoeg paarden maar 2 uurtjes uit hun stal komen gelijk is aan (ongeveer) mishandeling vind ik niet terecht.

Absoluut niet. En ik denk dat er meer paarden zijn die per dag maar een paar uur buiten komen, dan paarden die 24/7 buiten lopen, zoals sommige mensen beweren wat noodzakelijk is voor de gezondheid van een paard.

Maar goed, het zal altijd een welles/nietes spelletje blijven. Paarden MOETEN 24/7 buiten. Flauwekul.
Regelmatig beweging en elke dag een aantal uren luchten. Ws is dat in de winter minder dan in de zomer.
Wat denk je van paarden op grote springstallen oid? Komen die per dag urenlang in de wei. No way...

Denk dat de meeste paarden van ons Bokkers het zo slecht nog niet hebben :n

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:21

leoenpat schreef:
Ik denk dat we eerst de feiten op een rijtje moeten krijgen. Als klopt wat TS zegt en ik ga daar wel vanuit, kunnen we dan niet een gecoordineerde actie ondernemen. En hem opkopen als die mogelijkheid er is. Ik vond 1 van de eerste reacties ook niet verkeerd, publiciteit opzoeken het aan de grote klok hangen.. Maar ja dat gaat onmogeljk anoniem. Persoonlijk zou ik al niet mee rop zo';n stal willen staan maar goed. Maar wat kunnen we doen concreet? Laat het nu eens niet uitmomden in een wellus nietus spelletje, maar kijken wat we kunnen doen. Spijkers met koppen slaan!

Wij kunnen niks concreet doen. Dat moet de eigenaar van het paard doen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:25

@ Ninx: wie heeft over paarden die maar 2 uurtjes per dag buiten komen. Die van mijn kwamen met de vorst ongeveer 3 uur buiten. Normaal zijn ze langer buiten, ook in de winter. Jij rekent winter per definitie een halfjaar, ik maar een paar weken ivm de strenge vorst.
In de zomer lopen mijn paarden overdag op de wei, 's nachts binnen. Mede omdat ik er eentje in de sport heb, die ook eczeem heeft. Die is dus tussen zonsondergang en zonsopgang binnen.
Tja, zielig waarschijnlijk. Nou ja, ik kan er in ieder geval niet van wakker liggen. En mijn peerd ook niet. Het is ook maar net wat ze gewend zijn toch?

Maar daarover mogen we van mening verschillen toch? Wat jij goed vindt voor je paarden, vind ik mss niet goed en andersom. Daarom is het niet per definitie slecht wat we doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:30

nadita schreef:
@ Ninx: wie heeft over paarden die maar 2 uurtjes per dag buiten komen. Die van mijn kwamen met de vorst ongeveer 3 uur buiten. Normaal zijn ze langer buiten, ook in de winter. Jij rekent winter per definitie een halfjaar, ik maar een paar weken ivm de strenge vorst.
In de zomer lopen mijn paarden overdag op de wei, 's nachts binnen. Mede omdat ik er eentje in de sport heb, die ook eczeem heeft. Die is dus tussen zonsondergang en zonsopgang binnen.
Tja, zielig waarschijnlijk. Nou ja, ik kan er in ieder geval niet van wakker liggen. En mijn peerd ook niet. Het is ook maar net wat ze gewend zijn toch?

Maar daarover mogen we van mening verschillen toch? Wat jij goed vindt voor je paarden, vind ik mss niet goed en andersom. Daarom is het niet per definitie slecht wat we doen.

Waarom betrek je het helemaal op jezelf?
Ik betrek de situatie niet per definitie op jou, ik schets een beeld zoals ik dat in mijn omgeving TE vaak zie...
Hier zijn teveel paarden die slechts 1,5 of 2 uurtjes (met heeeeeel veel geluk nog 1 of 2 uurtjes) per dag in een zandvakje staan van oktober tm april (dit zijn de geluksvogels, veel paarden hebben hetzelfde boeiende schema namelijk ook in de zomer), dat is een andere situatie dan de situatie die jij omschrijft.

Mijn ruin gaat ook naar binnen rond schemer, beiden gaan ook naar binnen als het buiten dagenlang takkeweer is... geen probleem.

Ik vind echter dat er veel stallen in mijn omgeving zijn waar paarden wellicht keurig gepoetst, gemest en gevoerd worden, maar ze zien met een beetje geluk wat zonlicht... maar vaak ook niet, ik vind het immens triest... Het lijkt mij dat iedereen dat vind, toch staan dit soort stallen gewoon vol... |(

En waarom haal ik dit aan in dit topic? Omdat men geneigd is dit soort zaken niet serieus te nemen, een ts al vlot af te schilderen als een fantast.
Ik haal het aan om aan te geven dat het gewoon gebeurd, onder onze ogen, iedere dag.... en soms broodmager in de stront, en soms met vlechtjes in een roze deken, maar altijd binnen = altijd binnen... al is het stalletje van goud.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:37

Ik denk dat het zo teveel offtopic gaat?

Ik ben het eens met Ninx: het gebeurt ontzettend veel dat paarden maar een paar uurtjes per dag of helemaal niet buitenkomen, ook in de zomer. Ik ben me dit ongeveer een half jaar geleden terug gaan realiseren. Een uurtje naar buiten is 23 uur binnen.
Voor veel paarden is dit een gewoonte geworden, ze kennen niet anders. Daarom vraag ik me af of, omdat ze het niet kennen, ze 'ongelukkig' zijn. Daar twijfel ik af en toe aan.
Even voor de duidelijkheid: Ik ben voorstander van 24/7 buiten in kuddeverband. Soms lukt het niet helemaal, ligt puur aan de situatie en sommige paardeneigenaren hebben hier de mogelijkheid niet voor, maar een paar uurtjes per dag buiten? Ook in de winter? Daar ben ik het niet mee eens. Als je paarden kiest, zorg dan dat je het goed voor elkaar hebt: ook in de winter.

Ik reageer niet specifiek op iemand en wil niemand aanvallen, maar dit is hoe ik erover denk ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:45

Laura_x_ schreef:
Ik denk dat het zo teveel offtopic gaat?

Ik ben het eens met Ninx: het gebeurt ontzettend veel dat paarden maar een paar uurtjes per dag of helemaal niet buitenkomen, ook in de zomer. Ik ben me dit ongeveer een half jaar geleden terug gaan realiseren. Een uurtje naar buiten is 23 uur binnen.
Voor veel paarden is dit een gewoonte geworden, ze kennen niet anders. Daarom vraag ik me af of, omdat ze het niet kennen, ze 'ongelukkig' zijn. Daar twijfel ik af en toe aan.
Even voor de duidelijkheid: Ik ben voorstander van 24/7 buiten in kuddeverband. Soms lukt het niet helemaal, ligt puur aan de situatie en sommige paardeneigenaren hebben hier de mogelijkheid niet voor, maar een paar uurtjes per dag buiten? Ook in de winter? Daar ben ik het niet mee eens. Als je paarden kiest, zorg dan dat je het goed voor elkaar hebt: ook in de winter.

Ik reageer niet specifiek op iemand en wil niemand aanvallen, maar dit is hoe ik erover denk ;)

Een paard heeft een groot aanpassingsvermogen... het is een overlever.
Het gaat om een breder perspectief bij dit soort zaken, enerzijds is er het mentale stuk (rennen/ onderdeel zijn van een groep/ geestelijke stimulans/ groomen/ zoeken naar eten- grazen), anderzijds is er een heel belangrijk deel dat men nooit lijkt te noemen: gezondheid.
Een paardenlichaam gaat onherroepelijk achteruit van zoveel stil staan.
Pezen, kraakbeen, spieren, maar ook hart/ longen en spijsvertering worden sterk, krachtig en weerbaar bij veel beweging en 'buiten zijn'.
Alle paarden die ik tot nu toe heb meegemaakt die meer vrije ruimte hadden, zijn allemaal prettiger geworden in de omgang, onder het zadel, en zien er meer ontspannen en gezonder uit.

Men zou het niet zo zwart/wit moeten maken: het is niet OF 24 binnen, OF 24 buiten.... wanneer ieder paard 8 uur naar buiten kan per dag, zijn er gelukkiger paarden, gezonder paarden en uiteindelijk gelukkiger eigenaren.
Het gaat er niet om dat alle eigenaren die dit nu niet hebben eikels zijn, het gaat erom dat ze ervoor kunnen staan iets beters te willen voor hun paard. Je betaalt er toch voor? Zoek en eis een plek waar een paard gepaste zorg en ruimte krijgt.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:47

En weer een topic wat eindigt in een oeverloze discussie over hoe paarden gehouden zouden moeten worden.
Tuurlijk moeten paarden regelmatig hun benen kunnen strekken. Maar ik realiseer me ook dat er veel paarden zijn die nooit eens even lekker gek kunnen doen in het land, omdat ze daar simpelweg nooit komen.
Of idd een uurtje in een paddock, is ook niet ideaal, dat ben ik met je eens Ninx.

Maar, wat Bokker hierboven zegt: een paard wat niet 24/7 buiten staat in kuddeverband, is zo'n dier per definitie ongelukkiger of ongezonder? Ik denk het niet.
En wat is kuddeverband. Dat is toch voor de meeste mensen ook onmogelijk? Ik heb zelf 3 paarden, die lopen samen in het land. Maar kun je dan spreken van een kudde? Ik denk het niet. Maar ze hebben wel contact met elkaar. Ook in de stal kunnen ze lichamelijk contact hebben. Er zijn ook talloze paarden die in dichte stallen staan.

Toch denk ik dat veel paarden best een goed leven hebben, ook als ze niet 24/7 op de wei komen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:48

Om even terug te komen op het onderwerp, dierenbescherming of zulk soort instanties bellen heeft geen zin :j
Beter met de eigenaar zelf rond de tafel gaan zitten!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:51

Ninx schreef:
Men zou het niet zo zwart/wit moeten maken: het is niet OF 24 binnen, OF 24 buiten.... wanneer ieder paard 8 uur naar buiten kan per dag, zijn er gelukkiger paarden, gezonder paarden en uiteindelijk gelukkiger eigenaren.
Het gaat er niet om dat alle eigenaren die dit nu niet hebben eikels zijn, het gaat erom dat ze ervoor kunnen staan iets beters te willen voor hun paard. Je betaalt er toch voor? Zoek en eis een plek waar een paard gepaste zorg en ruimte krijgt.

Daar ben ik het mee eens. Maar op veel stallen is dat niet mogelijk. Wat moet je dan? Je paard verkopen? Zeker in de Randstad zijn veel stallen waar paarden nooit in kuddeverband op de wei komen. Zelfs niet een paar uurtjes.

Maar je hebt gelijk als je zegt dat je als eigenaar van een paard moet streven om hem zo goed mogelijk te huisvesten. En daar valt weidegang (of iets wat daarop lijkt) zeker onder.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:55

Ik lees hier veel reacties om eerst eens het verhaal van de eigenaar te horen, maar ik weet eigenlijk zeker dat er geen zinnig antwoord is voor het paard ophokken voor 2 a 3 jaar.
Geen 1 paard verdiend het om zo lang op stal te staan zonder aandacht.
Ts staat er nu 1 maand en dan kun je toch al een aardig beeld vormen, dit paard staat dus duidelijk zowiezo al 1 maand alleen maar binnen, dat heeft ts zelf gezien.
1 maand is al triest lang, maar een speld in een hooiberg bij 2 a 3 jaar.
Kortom voor dit arme dier zou ik zeker de dierenpolitie bellen.
Hier had ik een verhuizing met mijn eigen paard wel voor over als het zover kwam.
Ik zou niet eens weten of ik op zo'n stal wel wilde staan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:32

quote="nadita"]

[/quote]

Ninx schreef:
[
Waarom betrek je het helemaal op jezelf?
Ik betrek de situatie niet per definitie op jou, ik schets een beeld zoals ik dat in mijn omgeving TE vaak zie...
Hier zijn teveel paarden die slechts 1,5 of 2 uurtjes (met heeeeeel veel geluk nog 1 of 2 uurtjes) per dag in een zandvakje staan van oktober tm april (dit zijn de geluksvogels, veel paarden hebben hetzelfde boeiende schema namelijk ook in de zomer), dat is een andere situatie dan de situatie die jij omschrijft.

Mijn ruin gaat ook naar binnen rond schemer, beiden gaan ook naar binnen als het buiten dagenlang takkeweer is... geen probleem.

Ik vind echter dat er veel stallen in mijn omgeving zijn waar paarden wellicht keurig gepoetst, gemest en gevoerd worden, maar ze zien met een beetje geluk wat zonlicht... maar vaak ook niet, ik vind het immens triest... Het lijkt mij dat iedereen dat vind, toch staan dit soort stallen gewoon vol... |(

En waarom haal ik dit aan in dit topic? Omdat men geneigd is dit soort zaken niet serieus te nemen, een ts al vlot af te schilderen als een fantast.
Ik haal het aan om aan te geven dat het gewoon gebeurd, onder onze ogen, iedere dag.... en soms broodmager in de stront, en soms met vlechtjes in een roze deken, maar altijd binnen = altijd binnen... al is het stalletje van goud.

Ninx, lees je eigen posts eens terug. Je doet niets anders dan ons vertellen hoe geweldig jij het doet met je paard(en). Maar daar hebben we het niet over. We hebben het over een paard dat zijn box al een aantal jaren NIET/NOOIT uitkomt. Dat zou ik vreselijk vinden, maar daar twijfel ik dus aan. Wie van ons is er nu 24 uur per dag op stal. Ook al sta je het paard af en toe te aaien en vind je het een zielig beest. Je bent er niet de hele dag en je weet dus alleen uit de tweede hand (want ze heeft de staleigenaar er ook niet naar gevraagd) dat de eigenaar er niet naar omkijkt. Wie weet gooit de staleigenaar het beestje af en toe wel los. Niet de beste oplossing natuurlijk, maar een paard dat al jaren niet zijn stal uitkomt maar wel wordt gevoerd en er verzorgd uitziet bestaat volgens mij niet. Dat overleven ze echt niet.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:46

TS, heb je al eens met de staleigenaar gepraat hierover?
Ik heb ook iets in die trant (minder erg) meegemaakt op een stal waar ik stond en de staleigenaren vonden het simpelweg een ideale klant: betaalde maar maakte geen gebruik van de faciliteiten. Fantastisch. :=
Betreffende persoon kwam haar 2jarige paard ook 1x in de 3 weken uit de stal halen om te mesten en 't beest was nog doodbraaf ook.
Met 3 heeft ze 'm zelfs ingereden ondanks dat het dier niet wist of zijn linkerbeen nu links of rechts zat: zijn benen waren zó krom en hij liep zo 'komisch' dat hij hier Rintje Ritsma werd genoemd.
Triest, maar waar. Heb 'm daarna niet meer gezien, ze is verhuisd. Kan alleen maar hopen dat-ie ergens op 'n weitje staat te grasmaaien, prachtig paard was 't ook nog, eeuwig zonde.

Anyways, de staleigenaar zal er waarschijnlijk geen problemen mee hebben en mensen die hun eigen paard zo lang opsluiten zullen ook niet 123 van mening veranderen als jij ze vertelt dat dit mishandeling is.
Wat vinden andere stalgenoten ervan? Ik zou daar beginnen, met een groep bereik je meer dan in je eentje.
Als iedereen het normaal lijkt te vinden zal de dierenbescherming ook minder snel iets doen, als je met een aantal mensen melding maakt zou dat meer indruk moeten maken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:09

nadita schreef:
Maar ik realiseer me ook dat er veel paarden zijn die nooit eens even lekker gek kunnen doen in het land, omdat ze daar simpelweg nooit komen.
Of idd een uurtje in een paddock, is ook niet ideaal, dat ben ik met je eens Ninx.

Toch denk ik dat veel paarden best een goed leven hebben, ook als ze niet 24/7 op de wei komen.

Ehm, dan zijn we het toch volkomen met elkaar eens? Beter! *\o/*