Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
orienta schreef:nadita schreef:@ Supervixen: er zijn altijd mensen die denken dat ze boven je staan omdat zij denken dat hun paarden het het beste van allemaal hebben.
Echter, je kan helemaal niet over een ander oordelen.... meestal weet men van elkaar niet hoe de situatie is.
En ik geloof zeker dat iedereen het beste mijn zijn paard voor heeft. Maar de een heeft nu eenmaal niet de mogelijkheden die een ander weer wel heeft.
Maar een paard wat NOOIT zijn stal uitkomt voor beweging of wat dan ook, is natuurlijk uit den boze.
Dit zijn imo uitzonderingen.
Precies.
Daarom twijfel ik ook ernstig over deze verhalen in dit topic over paarden die NOOIT uit hun stal komen, als ik de reactie van sommige lees over zielige paardjes die in een paddock moeten staan.
orienta schreef:Tja als je een topic opent met "Ik heb een verhaal gehoord" dan kan je dat verwachten.
Supervixen schreef:Nadita; een paard dat nooit buitenkomt is inderdaad verschrikkelijk.
Maar de opmerking dat er genoeg paarden maar 2 uurtjes uit hun stal komen gelijk is aan (ongeveer) mishandeling vind ik niet terecht.
leoenpat schreef:Ik denk dat we eerst de feiten op een rijtje moeten krijgen. Als klopt wat TS zegt en ik ga daar wel vanuit, kunnen we dan niet een gecoordineerde actie ondernemen. En hem opkopen als die mogelijkheid er is. Ik vond 1 van de eerste reacties ook niet verkeerd, publiciteit opzoeken het aan de grote klok hangen.. Maar ja dat gaat onmogeljk anoniem. Persoonlijk zou ik al niet mee rop zo';n stal willen staan maar goed. Maar wat kunnen we doen concreet? Laat het nu eens niet uitmomden in een wellus nietus spelletje, maar kijken wat we kunnen doen. Spijkers met koppen slaan!
nadita schreef:@ Ninx: wie heeft over paarden die maar 2 uurtjes per dag buiten komen. Die van mijn kwamen met de vorst ongeveer 3 uur buiten. Normaal zijn ze langer buiten, ook in de winter. Jij rekent winter per definitie een halfjaar, ik maar een paar weken ivm de strenge vorst.
In de zomer lopen mijn paarden overdag op de wei, 's nachts binnen. Mede omdat ik er eentje in de sport heb, die ook eczeem heeft. Die is dus tussen zonsondergang en zonsopgang binnen.
Tja, zielig waarschijnlijk. Nou ja, ik kan er in ieder geval niet van wakker liggen. En mijn peerd ook niet. Het is ook maar net wat ze gewend zijn toch?
Maar daarover mogen we van mening verschillen toch? Wat jij goed vindt voor je paarden, vind ik mss niet goed en andersom. Daarom is het niet per definitie slecht wat we doen.
Laura_x_ schreef:Ik denk dat het zo teveel offtopic gaat?
Ik ben het eens met Ninx: het gebeurt ontzettend veel dat paarden maar een paar uurtjes per dag of helemaal niet buitenkomen, ook in de zomer. Ik ben me dit ongeveer een half jaar geleden terug gaan realiseren. Een uurtje naar buiten is 23 uur binnen.
Voor veel paarden is dit een gewoonte geworden, ze kennen niet anders. Daarom vraag ik me af of, omdat ze het niet kennen, ze 'ongelukkig' zijn. Daar twijfel ik af en toe aan.
Even voor de duidelijkheid: Ik ben voorstander van 24/7 buiten in kuddeverband. Soms lukt het niet helemaal, ligt puur aan de situatie en sommige paardeneigenaren hebben hier de mogelijkheid niet voor, maar een paar uurtjes per dag buiten? Ook in de winter? Daar ben ik het niet mee eens. Als je paarden kiest, zorg dan dat je het goed voor elkaar hebt: ook in de winter.
Ik reageer niet specifiek op iemand en wil niemand aanvallen, maar dit is hoe ik erover denk
Ninx schreef:Men zou het niet zo zwart/wit moeten maken: het is niet OF 24 binnen, OF 24 buiten.... wanneer ieder paard 8 uur naar buiten kan per dag, zijn er gelukkiger paarden, gezonder paarden en uiteindelijk gelukkiger eigenaren.
Het gaat er niet om dat alle eigenaren die dit nu niet hebben eikels zijn, het gaat erom dat ze ervoor kunnen staan iets beters te willen voor hun paard. Je betaalt er toch voor? Zoek en eis een plek waar een paard gepaste zorg en ruimte krijgt.
Ninx schreef:[
Waarom betrek je het helemaal op jezelf?
Ik betrek de situatie niet per definitie op jou, ik schets een beeld zoals ik dat in mijn omgeving TE vaak zie...
Hier zijn teveel paarden die slechts 1,5 of 2 uurtjes (met heeeeeel veel geluk nog 1 of 2 uurtjes) per dag in een zandvakje staan van oktober tm april (dit zijn de geluksvogels, veel paarden hebben hetzelfde boeiende schema namelijk ook in de zomer), dat is een andere situatie dan de situatie die jij omschrijft.
Mijn ruin gaat ook naar binnen rond schemer, beiden gaan ook naar binnen als het buiten dagenlang takkeweer is... geen probleem.
Ik vind echter dat er veel stallen in mijn omgeving zijn waar paarden wellicht keurig gepoetst, gemest en gevoerd worden, maar ze zien met een beetje geluk wat zonlicht... maar vaak ook niet, ik vind het immens triest... Het lijkt mij dat iedereen dat vind, toch staan dit soort stallen gewoon vol...
En waarom haal ik dit aan in dit topic? Omdat men geneigd is dit soort zaken niet serieus te nemen, een ts al vlot af te schilderen als een fantast.
Ik haal het aan om aan te geven dat het gewoon gebeurd, onder onze ogen, iedere dag.... en soms broodmager in de stront, en soms met vlechtjes in een roze deken, maar altijd binnen = altijd binnen... al is het stalletje van goud.
nadita schreef:Maar ik realiseer me ook dat er veel paarden zijn die nooit eens even lekker gek kunnen doen in het land, omdat ze daar simpelweg nooit komen.
Of idd een uurtje in een paddock, is ook niet ideaal, dat ben ik met je eens Ninx.
Toch denk ik dat veel paarden best een goed leven hebben, ook als ze niet 24/7 op de wei komen.