Goedkoper om een paard aan huis te hebben?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:46

ElCamino schreef:
Hier een bodem van ongeveer €12.000 euro....zand, drainage,puin, zand en geopad.
Ik vind hem perfect, geen water!! zelfs na dagen regen hoeft er maar een paar uur droog te zijn en is hij weer prima te doen. Soms in de zomer wordt het té droog en gaat het "ontmengen" en komt er los stuifzand bovenop te liggen. Dan sproei ik de bak en is hij weer ok

Heb je misschien een foto? :)

Anoniem

Re: Goedkoper om een paard aan huis te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:10

Had ik maar zo een bodem....zucht, maar had ik maar dat geld om te besteden... :P dan hadden we hier alles opgeknapt..... :Y)

Elcamino, van harte gegund hoor, maar daar droom ik alleen maar van...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:46

Melanie ik heb foto's: wel beetje hard was hij hier...
Afbeelding

Dit is bij écht dágen regen, maar zodra het droog is is hij met een halve dag weer kurkdroog.
Afbeelding

Met de sproeiers aan:
Afbeelding

Heb geen foto's van dat stuiverige in de zomer....zwaar wordt hij echt nooit...
Af en toe sleept de buurvrouw hem vlak voor me.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:50

Wat hebben jullie het mooi voor elkaar! Mooie stallen ook :j

Hoe groot is jullie bak?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:43

Geen 20 x 40 hoor! Volgens mij is hij 20 bij 35 of zo....of zelfs iets minder breed. Maar voor mij alleen groot zat! Hij paste zo precies tussen de 2 sloten in...en ligt het mooist.
Vanwege een brand is het oude huis een aantal jaar geleden verloren gegaan, en heeft mijn vent een nieuw huis met garage en boxen kunnen bouwen. Een geluk bij ongeluk zeg maar.....anders had ik maar 1 paard op een pensionstal gehad hoor...

dumaii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:36

Je paard aan huis hebben is zeker weten goedkoper. Nadat je je paard hebt aangeschaft en de toebehoren, hoef je eigenlijk alleen nog maar het voer, bodembedekking en dierenarts en hoefsmid bezoeken te betalen. Het 'verplichte' maatje hoeft zeker niet duur te zijn. Als je je paard op een stal neerzet, wil de staleigenaar er natuurlijk geld aan verdienen, dat hoef je niet met je eigen stal en dus ben je zeker goedkoper uit. :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 01:43

voor je al die `toebehoren`voor paard aan huis afbetaald hebt, en je de hogere woonlasten voor een huis met meer grond meeneemt, waaronder ook hogere gemeentelijke lasten, waterschapslasten, eventuele ruilverkavelingsrente en onderhoud van omheining, weiland, stallen en bak, dan duurt het wel even een flink aantal jaren voordat je quite gaat draaien met 1 paard...

Of je moet je paard op een postzegel houden en alles moet er al staan en je verhuist van een duur gebied naar een goedkoper gebied... Maar blijf je in je eigen regio, dan ben je bijna altijd meer geld kwijt bij paarden aan huis als je er zeg maar maximaal 2 hebt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 08:16

Als je een huis koopt waar alles al kant en klaar is...dan heb je ook het woongenot. Maar kijk ik naar mijn spulletje, dat is nog lang niet af en dat heeft al veel gekost, maar zitten nog niet op de helft...maar het woongenot is er wel.

Als je alleen voor goedkoper aan huis gaat wonen, is het op deze manier niet reëel, maar in onderhoud is het zeker wel goedkoper, want voor 250 2 paarden heb je niet in pension...

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 08:55

Wij zouden onze paarden niet kunnen houden als ze in pension zouden staan.

Voor de 8 paarden (+ een shetlander) die we thuis hebben staan betaal ik voor krachtvoer, kuilgras (wordt thuis afgeleverd), houtvezel/stro en het afvoeren van de mest per maand nog geen 1000 euro.
In de zomer dan nog goedkoper omdat ze dan meer de wei in gaan, sommige 24/7.

In vergelijking staat er 1 paard, dat ik voor iemand anders rijd, in pension voor 300 euro per maand.

Als ik dat voor 8 paarden zou moeten betalen dan wordt dat niet betaalbaar voor ons, 2400 euro.

We hebben sinds een jaar of vier 2 nette nieuwe stallen, kostte toen 4000 euro, werd daarvoor zelfs geplaatst. We hebben de rest van gebruikt hout zelf gemaakt. Dus dat kostte ook niet veel.

2 boxen hebben we in de stenen schuur, die er al stond toen we het kochten, en daar hebben we zelf wanden in gemaakt, kostte ook niet veel. Materiaal veel van marktplaats.

Je hebt inderdaad wel meer werk, maar als je dat niet erg vind, zoals wij, dan maakt dat niets uit.
We hebben dan ook geen sportschool nodig om voldoende beweging te krijgen :D

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:44

Interessant topic. Ik heb mijn paard ook in pension staan, hij wordt daar echt extreem goed verzorgd en heb zelf een goede band met de pensionhouder. Toch wil ik liefst van al paard aan huis hebben. Doordat pension moet ik bijna niets doen aan verzorging aan mijn paard: de stallen worden gemest, hij wordt op het land gezet, krijgt zijn voer, alles wordt echt tiptop gedaan. Op een vorige stalling hadden we de regel om 1x per week de weide te mesten, was een beurtrol. Door slechte communicatie en weinig vertrouwen ging ik ook elke dag om mijn paard eten te geven. En eingelijk vond ik dat wel leuk, die verzorging erbij nemen. Ik had precies een betere band met m'n paard dan nu. Nu denk ik vaak, als ik ga is het puur om wat grondwerk te doen, longeren, wat rijden of wat de kletsen met de pensioneigenaar. Vroeger bij het mesten en eten geven was ik rond mijn paard zonder eigenlijk veel te vragen van hem. Hoe het nu is gaat het heel leuk, maar ik voel me niet nuttig in het houden van mijn paard. Ergens is dat allemaal ook wel handig hoor, zoals jullie spreken van zonder zorgen op vakantie gaan, tripjes doen,...
Ook mijn vriend heeft weinig met paarden, hij steunt mij en respecteert wat ik doe, maar hij heeft dus zijn eigen interesses (en dat is niet paarden :)). Maar als je zo'n woning koopt met paarden aan huis, dan vraag ik me af: hoe doe je dat als koppel?
Is één iemand van jullie bezig met de dieren of helpen jullie alle twee?
Mijn vriend is wel verschillende keren meegeweest toen ik meer bezig was met verzorging en mesten enz van mijn paard. Hoewel hij niets met paarden heeft (hij vertrouwt ze niet, "ze zijn zo groot en onberekenbaar, ze kunnen je zo omver lopen!) vond hij het wel leuk om te doen, zo mesten en buiten werken. Kan je op basis daarvan beslissen om een woning te komen met weideland, want ja, een huis lenen om eens te oefenen of jullie het alletwee zien zitten is niet meteen een mogelijkheid he :)

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:48

Verschilt per huis/persoon

Voor de eigenaren van mijn verzorgpony's is dit zeker goedkoper. In de zomer eten ze alleen gras van de wei, dus geen kosten aan hooi en stro. Ze staan nu dag en nacht in de bak, dus nog steeds geen kosten aan stro. Ik mest uit, dus daar hebben ze ook geen werk aan. kKosten per maand schat ik op soms 0 euro... Ene maand komt de hoefsmid, worden ze geent en moet er hooi gehaald worden, maar de andere maand maken de daar integen geen kosten. Goedkoper zeker weten. Daarint tegen hebben ze wel een mooi weiland en gedraineerde bak met overal houten hek, dus dat heeft vast wel iets gekost. EN nu word ook de stal vernieuwd.
Laatst bijgewerkt door arans op 01-03-12 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:52

amouroke schreef:
Ook mijn vriend heeft weinig met paarden, hij steunt mij en respecteert wat ik doe, maar hij heeft dus zijn eigen interesses (en dat is niet paarden :)). Maar als je zo'n woning koopt met paarden aan huis, dan vraag ik me af: hoe doe je dat als koppel?

Mijn vriend heeft ook niks met paarden maar die voert wel regelmatig voor me en als ik het vraag helpt hij ook wel mee met mesten. Ook de technische klussen zijn voor hem, waterbak repareren, weidepoort terughangen,..

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:54

Wij hebben pas geleden een boerderijtje gekocht met twee hectare land.
Maar het kan goed tegen vallen wat betreft het goed koper zijn.
Wij zitten nog in de verbouw fase en het gras in de groei fase.
Maar we beginnen nu met het verbouwen van de stallen.
Er moet een bak/padok komen voor de winter maanden.
Alles moet worden afgerasterd en vergist je er niet is, dat is behoorlijk kostbaar ben ik achter.

Nu hebben we met het hooi een mooie oplossing onze buurman is koeienboer en die heeft liever hooi van de eerste en tweede snee.
Nu hebben we afgesproken dat hij ons land maait, de eerste en de tweede snee mag hij hebben krijgen we van hem zijn land de 3e en de 4e snee weer terug, en dna nog ons eigenland de 3e en 4e snee.
Dit scheelt ons heeeel veel geld.....
daarbij hebben we veel land dus in de zomer hoeven we weer geen hooi bij te voeren.

Verder zal er best wel wat meer werk in gaan zitten, maar o 8-) <3 wat kijk ik er naar uit dat ik straks uit me slaapkamer raam kijk en ze in de wei zie lopen op of stal zie staan.......heerlijk kan er nu al van genieten.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:56

Urielle schreef:
amouroke schreef:

Mijn vriend heeft ook niks met paarden maar die voert wel regelmatig voor me en als ik het vraag helpt hij ook wel mee met mesten. Ook de technische klussen zijn voor hem, waterbak repareren, weidepoort terughangen,..

Nee, maar op een of andere manier dwing je hem dan wel mee te helpen in iets waar hij niet voor kiest omdat je het zelf niet kan. Neem het niet verkeerd op, maar ik vraag me af of dat op termijn niet kan zorgen voor problemen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:00

amouroke schreef:
Maar als je zo'n woning koopt met paarden aan huis, dan vraag ik me af: hoe doe je dat als koppel?

Het is mijn hobby ;)
Hij helpt als ik het vraag met de stroom ;) dat vind ik eng. En hij heeft de waterbak gemonteerd. Als ik mazzel heb en het 2 keer zeg en ook nog SMS, dan wil hij de hooinetten nog wel eens voor me ophangen.
Ohja, hij is best lief hoor, brengt me soms een glaasje wijn in de stal. :D

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:08

Wij hebben ze aan huis, dat wil zeggen, 1 paard van mijzelf, en twee pensionpaarden.
En dat scheelt wel, want die betalen natuurlijk. Niet superveel, maar het is wel mooi meegenomen.
Plus dat je wel eens een beroep op ze kunt doen. Zeker nu ik zwanger ben is het heel fijn dat er dagelijks iemand langskomt voor d'r eigen paard en als het nodig is mee wilt helpen met dingetjes.
Ik vind het ideaal!
De stallen zijn nu tien jaar oud, de bak wat ouder, dus die kosten zijn er nu wel uit.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:09

Oh ja, en ik heb een paardenman, dus dat is gelukkig een meevaller haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:17

amouroke schreef:
Nee, maar op een of andere manier dwing je hem dan wel mee te helpen in iets waar hij niet voor kiest omdat je het zelf niet kan. Neem het niet verkeerd op, maar ik vraag me af of dat op termijn niet kan zorgen voor problemen?

Misschien, ik zie dat meer als 'zorgen voor elkaar'. Ik ben na een lange dag werken ook niet altijd meer fit en fluks :+ , kleine moeite dan om even naar buiten te lopen om de dieren te voeren vind ik :)
Dat hoort imo gewoon als je samenwoont, gedeelde verantwoordelijkheid, of het nu gaat om roulerend uitslapen voor vroege (kinder)vogels, dieren verzorgen of een auto tanken voor de ander.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:18

Mijn pony's staan bij het bedrijf van mijn ouders. Dit pand hebben ze overgekocht van een man die er zijn paarden ook had staan. Boxen e.d zat er dus allemaal al in. Ook de 2 hectare land + bak hadden mijn ouders erbij gekocht. De 'oude' eigenaar mocht dit nog van ze huren zolang hij zijn paarden hield. Uiteindelijk hebben ze een groot deel van het aankoop bedrag weer terug verdiend.

In de winter scheelt het me 80 euro per maand per pony in vergelijking met de pensionstalling waar ik stond. In de zomer scheelt het me 145 euro per maand per pony aangezien we dan alleen maar kosten van hoefsmid en wormspuiten hebben. Het land wordt onderhouden door een boer uit het dorp waarvan de dochter onze bak mag gebruiken. Dus daar verder geen enkele kosten aan. De mest gaat over het land, dus daar hebben we ook geen kosten aan.

Ik vind het echt ontzettend fijn om mijn eigen plekje te hebben. Niet meer wachten tot de paddock leeg is, niet meer haasten omdat iemand anders in de paddock wil. Is het mooi weer dan gaan de pony's het land op en hoef ik niet te wachten tot het 1 mei is en ook kunnen ze na 1 oktober nog de wei op.
Niet meer aan mensen ergeren die hun paard in elkaar vegen met zweep/sporen, niet meer ergeren aan het geroddel in stal, niet meer ergeren dat stalgenoten het erf/stal niet netjes kunnen houden, niet meer ergeren aan mensen die amper bij hun paard komen.

Nee, voor mij absoluut never nooit meer een pensionstal! Als ik zie hoeveel geld ik in de zomer over kan houden, en dus in het vakantie potje kan doen. En als ik zie dat mijn rijpony niet stijf meer is, en de artrose pony niet meer kreupel heeft gelopen omdat ze allebei de hele dag buiten staan. Daarvoor doe ik met alle liefde het kleine beetje extra werk wat ik er van heb.

Kimberleeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 01:09

goedkoper weet ik niet zo zeker, plezanter is het in ieder geval wel uit ervaringen van mensen te horen! :)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:58

koetjeboe schreef:
Wij hebben pas geleden een boerderijtje gekocht met twee hectare land.
Maar het kan goed tegen vallen wat betreft het goed koper zijn.
Wij zitten nog in de verbouw fase en het gras in de groei fase.
Maar we beginnen nu met het verbouwen van de stallen.
Er moet een bak/padok komen voor de winter maanden.
Alles moet worden afgerasterd en vergist je er niet is, dat is behoorlijk kostbaar ben ik achter.

Nu hebben we met het hooi een mooie oplossing onze buurman is koeienboer en die heeft liever hooi van de eerste en tweede snee.
Nu hebben we afgesproken dat hij ons land maait, de eerste en de tweede snee mag hij hebben krijgen we van hem zijn land de 3e en de 4e snee weer terug, en dna nog ons eigenland de 3e en 4e snee.
Dit scheelt ons heeeel veel geld.....
daarbij hebben we veel land dus in de zomer hoeven we weer geen hooi bij te voeren.

Verder zal er best wel wat meer werk in gaan zitten, maar o 8-) <3 wat kijk ik er naar uit dat ik straks uit me slaapkamer raam kijk en ze in de wei zie lopen op of stal zie staan.......heerlijk kan er nu al van genieten.

Mag ik vragen hoeveel paarden je hebt? Want toen ik er 3 had kon ik al nog maar 1x maaien. En met 4 al helemaal niet meer. En wij hebben ook 2 hectare. (of hou jij ze niet 24/7 buiten in de zomer?)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:39

Je hebt inderdaad geen maandelijke kosten van de stalling. En je kan vaker naar je paard ( dan is voeren ook makkelijker ).

papillon1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:10

Interessant topic!
Ik zit op dit moment in dubio: mijn paddock opknappen of mijn topper in spe verhuizen naar een pensionstalling met allemaal faciliteiten...

Misschien kunnen jullie tips geven
Mijn paarden staan bij mijn ouders. (1 Shetlander, een merrie voor recreatie en mijn wedstrijdpaard)
Ik heb hier een paddock van ong 20 x 30 mtr welke vaker nat als droog is... Rijden is eigenlijk niet mogelijk...

Ik kan de paddock opknappen voor ong 2000 euro, zodat hij goed begaanbaar is. De Ruime boxen en weides zijn aanwezig, dus met een begaanbare paddock beschik ik over een toplocatie. maar ik kan er ook voor kiezen om mijn wedstrijdpaard naar een pensionstalling te brengen en de shetlander en mijn merrie thuis te laten.... Mijn ouders zijn er erg aan gehecht en het is financieel gunstiger.

Het voordeel van de paddock opknappen is dat ik de paarden allemaal op 1 locatie heb staan. Wel zo efficiënt! Wel moet ik dan nu een behoorlijke investering doen, en bij slecht weer waarschijnlijk alsnog het paard meenemen naar een binnenbak.

Als ik mijn wedstrijdpaard op de pensionstalling zet, dan kan ik altijd in een super bak rijden. Hier staat tegenover dat ik per maand meer geld kwijt ben. Tevens staat mijn paard minder uren per dag buiten. Daarnaast moet ik dan naar twee locaties, want mijn vader wil best iets doen met de merrie en shetlander, maar hij gaat niet rijden..

Wat is volgens jullie de beste oplossing?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:14

Voor mij is de hele paarden houden hobby ook een heel groot sociaal ding. Ik zou nooit paarden aan huis willen hebben. Je bent alleen, het hele sociale deel valt weg. Lijkt me echt vreselijk ongezellig.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:22

Papillon: ik zou de boel opknappen! Zoals je zelf zegt, je hebt dan een toplokatie. En voor je andere paarden is een droge bak ook prettiger in de winter.
Komt je paard wel een poos buiten op die pensionstal?