Dierenpolitie aan de deur voor modder, wie ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dierenpolitie aan de deur voor modder, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:16

Koeien staan niet meer buiten...

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:35

Mijn 22 jarige paard renteniert met twee tinkers 24/7 buiten .
We hebben twee weilanden , waarvan er 1 in de herfst /winter dicht gaat .
De wei die openblijft word aan gort gelopen , maar dat is een keus die men maakt voor het weiland .
De paarden beschikken over een verharde loopstal , kunnen dus droog en uit de wind staan en er is een gelegenheid
om in stro te gaan liggen . De waterleiding is verwarmd .Als verbindingsstuk ligt tussen de loopstal en weilanden ligt een niet verhard
paddock .Ruwvoor hebben ze de gehele dag tot hun beschikking , krachtvoer krijgen ze 1 maal dagelijks .
Alle drie staan zonder deken , hebben dus een wintervacht .
Ze kunnen bij hoge temperaturen , wind , modder of vorst dus kiezen waar ze gaan en staan .

Mijn oudje doet het tot nu toe heel erg goed buiten ook in de winter zonder deken .
Belangrijk is natuurlijk hem goed te blijven observeren .

Foto,s kan ik vandaag wel maken .

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:36

Oh ja ...tot nu toe nog geen DB gezien ...maar ik weet dan ook niet hoe actief die hier in DLD zijn .

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:39

Valt me eigenlijk mee dat ze hier nog niet zijn geweest. (niet dat we iets verkeerd doen, maar komen nogal veel mensen voorbij).

Ook nog geen meldingen in de buurt gehad terwijl er hier toch wel stukken zijn die niet in optimale staat verkeren

aliciaxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:42

mijn bak/weiland is ook super nat op het moment, heb nog geen dierenpolitie aan de deur gehad en laat hem voorlopig even in de stal staan! Tip: ga lekker met je paard op de weg rijden of in een binnenbak dan hebben ze nog steeds beweging!

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:50

Soms is er de mogelijkheid niet om een schuilhut te zetten doordat Gemeenten niet meewerken danwel je sommeren de schuilgelegenheid af te breken, beide is mij in verleden al overkomen.
Voorts wanneer je een stuk land pacht of in bruikleen hebt is er ook niet altijd de mogelijkheid schuilhutje te plaatsen omdat de eigenaar dat mogelijk niet ziet zitten om wat voor reden dan ook.

Op de vette maasklei zoals hier in de omgeving hoef je bijna maar aan water te denken en je hebt
al een modderbad. Nee niet prettig maarook geen halsmisdrijf.

Hebben ze nou werkelijk niks beters te doen die lui van de dierenpolitie?
Het lijkt wel een razzia op paarden/ponybezitters.

Mijn beestjes zijn allemaal uithuizig om dit ge**** te voorkomen,
voor mijn gezondheid duidelijk ook niet goed maar ik zie ze alle drie met regelmaat terug en ze stralen
STRALEN van genoegen dat ze de vrijheid hebben om rond te lopen in de buitenlucht.

Ik heb ze opgesloten gehad Ja! Vorig jaar en het jaar daarvoor gevolg: letterlijk moord en doodslag
onder elkaar. Laat ze dus maar fijn buiten! Maar voeren en dat veel en vaak!

De shetlandeilanden liggen trouwens nog noorderlijker als Nederland en het waait er altijd,
volg de weersberichten van de eilanden maar eens....

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:53

Pentax, ze zullen niet bij jou komen klachen hoor, die mensen die voorbij komen, dat doen ze niet!
Liever verraden ze je achter je rug om al werk je nog zo hard om je dieren alles te geven wat in je macht ligt.

Ik hoop voor jou dat dát niet gebeurd...

aliciaxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:57

Martina67 schreef:
Pentax, ze zullen niet bij jou komen klachen hoor, die mensen die voorbij komen, dat doen ze niet!
Liever verraden ze je achter je rug om al werk je nog zo hard om je dieren alles te geven wat in je macht ligt.

Ik hoop voor jou dat dát niet gebeurd...

Ik heb een container stal staan in de wei, hebben ze gelukkig nog niet gezien! _/-\o_

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:59

chanicha schreef:
Ik heb bij de AID gewerkt en we stuurden écht geen controleur voor een melding van paarden in de blub óf ze moesten constánt in de blub staan want uitzonderingen heb je altijd natuurlijk!
Wij wisten ook dat de paarden buiten beter af zijn dan binnen en als ze het voor het kiezen hadden liever buiten in de blub lopen dan binnen op stal staan!

Tja, maar de dierenpolitie is weer wat anders heb ik begrepen.

En dat de dierenambulances en DB niet overal hetzelfde werken is me ook al duidelijk geworden
toen ik een weggelopen kat moest vangen, de mijne wel te verstaan, die zat bij sloophuizen,
0 assisentie heb ik van ze gehad terwijl het diertje (bang voor mensen) al een half jaar aan het zwerven was en gelukkig ik het niet opgegeven had hem te zoeken. Hij is weer thuis en heeft een
nieuwe bijnaam: "mijn kerstcadeautje" maar zeker niet dankzij de DB/Ambulance, die gaven niet thuis.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:04

Martina67 : maar als paarden in een weiland staan zonder schuilgelegenheid , omdat die daar niet gebouwd mag worden...is het dan de schuld van de gemeente dat daar paarden zonder schuilmogelijkheden staan.....of van de eigenaar van de paarden die WEET dat er niks te schuilen is en gaat komen....maar er TOCH paarden neerzet....

Volgens mij het laatste namelijk.

Je kunt de gemeente niet de schuld geven , of het weer , van vervelende omstandigheden die toch vrij voorspelbaar zijn :)

Als eigenaar bepaal je altijd nog zèlf waar en hoe je je dieren neerzet. Neem je genoegen met schamele omstandigheden dan is het je eigen schuld volgens mij als je dieren er onder treurige omstandigheden bij staan :o

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:06

precies...Is de plek (tijdelijk) niet geschikt, dan moet je je dieren gewoon verplaatsen naar een plek waar het wel ok'e is! Dat is jouw verantwoordelijkheid!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:08

En dat valt niet altijd mee , dat is logisch....maar dat is wel de verantwoordelijkheid die je hebt voor je dieren. En eerlijk is eerlijk : veel problemen die mensen met paarden hebben...zijn gewoon te voorzien.

Modder is echt geen enorm bijzonder fenomeen waar niemand ooit rekening mee had kunnen houden omdat het nooit eerder gezien is :P

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 13:09

Precies Pmarena!

Hoewel op het beleid van de Rijksbouwmeester en dus ook de gemeentes nog best wat aan te merken valt, zal dat dan éérst veranderd moeten worden, voor paarden de winter kunnen gaan doorbrengen op plaatsen waar dat nu overduidelijk niet kan.

Maar een beetje coulante regelgeving op dit punt zou beter werken, ook voor vee en paarden die in de zomer buiten lopen....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:14

Ja , ik vind ook dat ze het geschikt maken van stukken land voor het houden van vee wat makkelijker zouden moeten maken.

Desnoods dan onder hele strenge regels , dat je bvb. wel een bepaald type schuilstal mag neerzetten die er mooi uit ziet in de omgeving. En geen paarden op stukken die kleiner zijn dan bvb. 2500m2. Of rommelig wapperend wit lint en prikpaaltjes.... Laat ze dan daar tegen optreden in ruil voor wat meer mogelijkheden op de grotere stukken.

Dan staan alle paarden er op termijn beter bij :)

Nu maakt iedereen van die aftands lelijke rommelhokjes omdat het allemaal niks mag kosten voor het geval je het weer weg moet halen...of van die spuuglelijke half verroeste containers....het is vaak echt een zooitje op paardenweitjes. Dat ziet er niet uit en is verrommeling van het landschap.

Kan me best voorstellen dat dat een doorn in het oog is voor veel gemeentes.
Laat ze die rommelaars dan aanpakken...en mensen die het netjes willen maken voor zowel paard als omgeving , wat meer mogelijkheden geven :)

lara331

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:12

hopelijk komen ze niet bij mij aan de deur!! ;D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 11:54

Welke partij/stichting zouden we kunnen benaderen voor deze wijziging van beleid?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:38

Het is heel krom allemaal.
Je hebt met bestemmingsplannen te maken en sommige gemeentes willen geen houten schuilstallen, die overigens best mooi kunnen zijn, maar dan mag een lelijke zeecontainer weer wel omdat die verplaatsbaar is!
Ik denk dat dat heel moeilijk te wijzigen is als er niet eerst in de wet komt dat paarden/pony's een schuilmogelijkheid MOETEN hebben in het land.

Het ligt ook weer erg aan wie er op controle komt want de meeste controleurs zijn allang blij als ze een goed doorvoed en vrolijk paard zien die dan wel in de blub staat overdag als een zielig hoopje dat de hele dag geen zonlicht te zien krijgt!

pebble2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:43

ik wist helemaal niet dat de DP dan langskomt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:06

Ik vind het altijd wel interessant dat veel mensen roepen dat ze willen dat er een verplichting komt , dat paarden een schuilstal MOETEN hebben in het land :)

Want als dat zo zou worden : wat heeft de gemeente daar dan mee te maken :?

Het is niet zo dat als een schuilstal verplicht wordt in weides waar paarden staan...alle weides waar paarden staan meteen maar een bestemmingsplan wijziging krijgen waardoor er ineens wel gebouwd mag worden.

Logischer is het gevolg van een dergelijke wet , dat paarden dus verplicht moeten vertrekken uit weilanden waar (nog steeds) geen schuilstal op gebouwd mag worden.

Mensen leggen graag de verantwoordelijkheid voor het ontbreken van een schuilstal bij de gemeente die geen toestemming er voor geeft.

Maar zo is het niet : je kiest er ZELF voor om je paarden in een wei te zetten waar geen stal bij zit of mag komen.

Ik vind dat altijd van die flauwe excuses... een ander de schuld geven van zaken waar je zelf verantwoordelijk voor bent omdat je zelf akkoord bent gegaan met de omstandigheden.

Net zoals de mensen wiens paard altijd op stal staat want tja helaas de stalhouder heeft niet genoeg wei.... erg jammer maar ik kan er dus niks aan doen dat mijn paard altijd in zijn hok staat.

Of mijn paard staat de hele dag in de modder en kan nergens droog staan... ik vind het heel vervelend maar hij gaat er niet dood aan en ik kan er ook niks aan doen want wie had nu gedacht dat het wel eens zo hard kon gaan regenen....

Ik krijg daar altijd een beetje jeuk van , zulke dingen.

Zelf een matige plek opzoeken en huren....en dan met het vingertje gaan wijzen naar alles en iedereen behalve zichzelf.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 14:08

En wat is er mis met aandringen op een ander beleid, een dat wél mogelijk maakt dat dieren schuilmogelijkheden in het weiland hebben?

In belgie zie je op veel meer plaatsen schuilmogelijkheden voor vee (ook koeien!). Niet allemaal even kek naar Nederlandse begrippen natuurlijk, maar ook genoeg mogelijkheden van hoe het ook zou kunnen, en dat is dan echt geen gigantische inbreuk op het landschap.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:16

Dat andere beleid is prima :j

Maar ik heb erg de indruk dat veel mensen DENKEN dat het verplicht stellen van een schuilstal in een wei met paarden....ervoor zorgt dat er in elke postzegel wei een stalletje gebouwd mag worden.

Terwijl die verplichting volgens mij net even iets anders werkt... de weides waar nu geen stal mag komen , daar mogen dan helemaal geen paarden meer lopen omdat je anders in overtreding bent omdat ze geen schuilstal hebben.

Ik ben helemaal voor een beleidswijziging , dus dat er uitzonderingen mogelijk zijn op de bestemmingsplannen , waardoor er op bvb. landbouwgrond wèl onder bepaalde condities een stalletje geplaatst mag worden.

Maar daar werd een paar jaar geleden al aan gewerkt , er is toen 1 of andere ik dacht PDF-brochure gemaakt waarin het belang van een schuilstal werd uitgelegd en enkele (mooie !) voorbeelden van schuilgelegenheden getoond werden.

Met het idee dat mensen daarmee naar de gemeente konden gaan in de hoop dat de gemeente een uitzondering voor hen zou maken en ze een dergelijk stalletje konden plaatsen dat dan gedoogd zou worden :)

(Ik weet even niet meer waar dat bestand toen stond , was te downloaden)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 14:19

O, je hebt natuurlijk gelijk. Dat is wel belangrijk ja, dat mensen zich dat realiseren.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:21

pmarena schreef:
Logischer is het gevolg van een dergelijke wet , dat paarden dus verplicht moeten vertrekken uit weilanden waar (nog steeds) geen schuilstal op gebouwd mag worden.

Lekker is dat, ik woon in het groene hart. Je weet wel, met al die leuke weilanden en koeien en paarden nog écht buiten (in de zomer vooral) en weidse uitzichten.
Daar mogen echt nooit allemaal stallen op de weilanden gebouwd worden, ik denk dat dan alle boeren maar beter meteen kunnen vertrekken, kan er tenminste een snelweg doorheen gelegd worden.
Beetje rare redenatie vind ik.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:28

ik denk dat ik niet blij zal worden als mijn paarden een schuilstal gaan krijgen in de wei.
zit met 2 eczeem paarden.
die gaan zich dan jeuken aan zo'n stal.
en dat is dan niet ziellig.

en dan zeker van de zomer krijgen ze meldingen dat het zielig is dat paarden helemaal ingepakt staan in een deken (eczeem dekens)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:33

Nah je zou ook gewoon een stroomdraadje langs de stal kunnen spannen om dat te voorkomen :)