Ervaringen met onbeperkt hooi??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: Ervaringen met onbeperkt hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:36

Soms vraag ik mij af waarom ineens, in de laatste jaren een aantal personen denken en zeker weten dat hun nieuwe systeem van voeren het ultime voor de paarden is.

Denken jullie dat al die paardenhouders het al honderden jaren het verkeerd gedaan hebben ??
Al die paarden hebben hun leven mogen uitdienen in werk en gezondheid.
Alleen een paard die wat mankeerde werd sneller weg gebracht naar de slager in het dorp.

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:43

Mijn paard krijgt ook onbeperkt hooi, ben ik erg blij mee. Overdag heeft ze hooi in de paddock en Savonds in 2 hooinetten in stal. Door de hooinetten zijn ze ook langer bezig met eten.
Als mijn paardje geen hooi krijgt eet ze veel stro, dus dit is prima voor haar.
Verder staat ze ook niet de hele dag te eten maar wel verdeeld over de dag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 00:05

Ariebren schreef:
Soms vraag ik mij af waarom ineens, in de laatste jaren een aantal personen denken en zeker weten dat hun nieuwe systeem van voeren het ultime voor de paarden is.

Denken jullie dat al die paardenhouders het al honderden jaren het verkeerd gedaan hebben ??
Al die paarden hebben hun leven mogen uitdienen in werk en gezondheid.
Alleen een paard die wat mankeerde werd sneller weg gebracht naar de slager in het dorp.

Tja, als je rekent dat paarden vroeger 8 uur lang moesten werken en daarom krachtvoer in porties kregen omdat ze geen tijd hadden om urenlang ruwvoer weg te kauwen maar wel energie nodig hadden om de hele dag te werken en op de 1 of andere manier mensen de indruk kregen dat paarden dus net als mensen eten moesten in porties, liefst 3x daags net als zij.... deze mensen ze ook opsloten in stallen zodat ze daar veilig konden slapen zoals mensen in hun slaapkamer terwijl paarden geen grotdieren zijn en zichzelf nooit of te nimmer van nature in kleine ruimtes zouden opsluiten, daarbij geen galblaas hebben en ook een maag/darmsysteem hebben dat gebouwd is om de hele dag en nacht door een continue aanstroom van ruwvoer te verwerken met een darmflora die niet berekend is op een hoog gehalte aan suikers en zetmeel dan ja :j
Dan weet ik wel dat al die honderden paardenhouders niet dat met een paard deden dat de natuur bij een paard in gedachten had, en nog steeds zijn er teveel paardenhouders die het zo anti-natuurlijk doen. Moeten ze wat mij betreft zelf weten, arme paarden....maar ja, zolang mensen vasthouden aan oude vastgeroeste achterhaalde denkwijzen ... wat wil je er dan tegen doen?
Er zijn ook een heleboel honden die verkeerd gevoerd worden met brokken, tot voor kort was ik er 1 van die dat deed.

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 00:08

Bij ons hebben de paarden een open deur naar de stalgang zodat ze onbeperkt kuil uit de gang kunnen eten. Tot nu toe prima ervaring mee.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 00:14

Toch vreemd als een paard losloopt of ontsnapt is uit zijn wei, gewoon weer terug komt op zijn stal.

Wat mij opvalt is dat de meeste eigenaren die onbeperkt voeren maar heel weinig paarden hebben.
Ik zie dat onbeperkt voeren meer als een bevrediging voor de eigenaar die zijn lieve paardje aan huis heeft lopen.

En een paard heeft geen galblaas, maar wel gal uitgangen in de lever.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 00:42

Ariebren schreef:
Toch vreemd als een paard losloopt of ontsnapt is uit zijn wei, gewoon weer terug komt op zijn stal.

Wat mij opvalt is dat de meeste eigenaren die onbeperkt voeren maar heel weinig paarden hebben.
Ik zie dat onbeperkt voeren meer als een bevrediging voor de eigenaar die zijn lieve paardje aan huis heeft lopen.

Ik vind dit toch ietwat denigrerend :?
Of vat ik het verkeerd op?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 00:48

Ariebren schreef:

Onzin, ik heb er 4 staan en voer ook onbeperkt.
Ik heb er goede ervaringen mee.
Je bent gerust dat ze een hele dag te knabbelen hebben en ze stoppen ook met eten als ze geen honger hebben.

Het enige nadeel is dat je moet zien waar je het hooi kwijt kan om verkwisting te voorkomen.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 00:51

Bij ons staan er 18 en krijgen dus onbeperkt voer (anders blijf je bezig).
Ze staan wel heel veel bij het hooi, de mijne eet veel (maar mag ook wel, want die vind ik nog te dun). Maar ze lopen ook regelmatig een rondje.. Ze wisselen het mooi af, kunnen ongeveer 8 paarden tegelijk eten daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 01:40

Ariebren schreef:

Geen gangen maar een gang, en dus druppelt de gal de hele tijd door in de darm ipv dat het langdurig in een galblaas kan worden opgeslagen.

Al had ik 100 paarden dan voerde ik ze nog net zoals het natuurlijkerwijze goed is voor ze. Ik vind niet dat het bezit van meerdere paarden goed kan praten dat men dan maar minder moet gaan voeren of anders dan goed is voor het dier.

Ik ken ook paarden die niet meer terug gaan naar eigen stal of weide, die paarden voelden zich veel beter thuis in de weide van een ander en moesten daar steeds weer weggehaald worden.
Dat een paard een enorm aanpassingsvermogen heeft om te overleven is niet het bewijs dat een paard op de juiste wijze gevoed wordt, maw als een paard bij zijn stal/weide blijft wil dat nog niet zeggen dat het paard daar op de juiste wijze gevoed wordt.
Er zijn genoeg paarden die onredelijk geslagen worden en niet weglopen bij hun baasje, dat wil ook niet zeggen dat die paarden dan op de juiste manier behandeld worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:57

Voortschreidend inzicht heet dat Ariebren :)

Het leven van paarden is de afgelopen eeuw(en) ook niet al een beetje veranderd zeg , poeh !
Helemaal ten opzichte van de originele leefomstandigheden van de soort.

Vroeger waren de belangen van het dier toch meer ondergeschikt aan de belangen van de mens , paard moest de hele dag werken inderdaad , honden en katten aten met de pot mee (als ze al iets kregen...).

Tegenwoordig zitten we in de luxe positie dat we paarden voor hobby houden en steeds meer het besef en fatsoen krijgen dat elk dier zijn eigen behoeftes heeft...en gaan we daar meer aan tegemoet proberen te komen.

Tenminste....die mensen met wat eigen paarden die het hun dier naar de zin willen maken en zijn soorteigen gedrag gunnen.

Wat dat betreft heb je wel gelijk dat het voornamelijk mensen met een paar hobbymatige paardjes zijn : die leggen het belang immers bij het PAARD en niet zoals veel sport- of pensionstallen , bij de ruiter of bij het zo makkelijk mogelijk houden van grote groepen paarden voor een goed economisch resultaat.

Gelukkig wordt ook op grotere stallen steeds meer winst geboekt voor de paarden , steeds meer mensen / bedrijven gaan toch over op een natuurlijker voerbeleid en dat is alleen maar super.

Wil niet zeggen dat het meteen enorm verkeerd is als een stal vasthoudt aan ouderwetse denkbeelden.

Er zit natuurlijk nogal een verschil tussen een stal die de paarden de hele dag ophokt omdat dat makkelijker en veiliger is , en 2x per dag 1 klein plakje hooi in de stal gooit omdat de paarden anders te dik worden ( :roll: ) maar ze wel 4 kilo brokken en muesli geven :P

Of stallen waarbij de paarden een keer of 5 per dag een goede pluk hooi krijgen , lekker een paar uur buiten rond mogen rausen met elkaar , enz.

Maar het blijft het fijnste voor een paard als het gewoon de hele dag wat rond kan wandelen en kan fourageren , zelf keuzes kan maken. Worden ze lekker rustig en tevreden van tussen de oortjes :)

Dat jouw manier misschien best prima is , wil toch niet zeggen dat een andere manier meteen helemaal niks is.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:55

ik heb toch 6 paarden/pony's dat zijn er toch best wat vind ik zelf.en ook verschillende rassen van koudbloed tot volbloed en hier doet iedereen het prima op eerst deed ik het niet en had ik altijd een magere volbloed wat ik er ook in propte van pulp tot musli en biks.numet onbeperkt is iedereen netjes op gewicht ook de volbloed

ik vind het ook geen excuus om dat je meer paarden hebt minder te gaan voeren,kun je niet aan de behoeftes voldoen van al die paarden,dan moet je er wat gaan verkopen.
doei schreef:
Ariebren schreef:

Ik vind dit toch ietwat denigrerend :?
Of vat ik het verkeerd op?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:57

Wie zegt dat ik te weinig voer ??
Gemiddeld 7 kg hooi per dag per paard in de maten van 128 tot 156 cm is eigenlijk al 1,5 % van het lichaams gewicht.
De grote paarden wat meer, de kleintjes wat minder.

Wie kan nu zeggen hoeveel hooi in kilo's er gemiddeld wordt gevoerd bij onbeperkt ??

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:04

ik kan dat :P
Ik geef elke dag 50 kg voor 1 shet, 1 ezeltje, een jaarling brabander en een volwassen D pony.
De volgende dag is er altijd nog over maar daar gaat gewoon terug 50 kg bij.

dusja, ik vind 7 kg per paard te weinig :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:27

tessyke schreef:
ik kan dat :P
Ik geef elke dag 50 kg voor 1 shet, 1 ezeltje, een jaarling brabander en een volwassen D pony.
De volgende dag is er altijd nog over maar daar gaat gewoon terug 50 kg bij.

dusja, ik vind 7 kg per paard te weinig :)

Dus gemiddeld voer jij 12,5 kg per dag per paardje, arme paarden.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:30

hoezo arme paarden? :')
even nog een puntje dat mijn paarden ook 24/7 op de weide staan.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:33

Krijg jij zoveel in jouw paarden gestouwd Tessy? :oo ! Hier doen ze het toch op 20kg per dag, voor 3 C en D-pony's en krijgen ze ook bieten/winterpenen. Meer moet ik niet geven, dan ontploffen ze denk ik :')

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:35

ongeloofelijk hé, maar ik heb dan ook een oud beestje en een jonge staan.
Die eten een tikkeltje meer om op gewicht te blijven.

En hier krijgen ze ook dagelijks nog penen of bieten bij :j
Ook krijgen ze dagelijs nog bietenpulp bij :j

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:39

Ik heb een veulen en een 2-jarige staan. Aangezien ik het veulen toch elke dag op het zomerland vind tegenwoordig (ze ontsnapt elke dag, want gras is veel lekkerder dan hooi), leg ik daar ook al extra hooi zodat ze dat kan eten zonder dat mijn oudste er bij kan, en mijn 2-jarige is de enige die gek is op bieten, dus die houdt ze bijna allemaal voor zichzelf. Op die manier blijven ze dus op gewicht terwijl de oudste niet ontploft :+ . Binnenkort ga ik wel wat meer hooi voeren, eerst even betere hooinetten installeren nog dit weekend. Al zal er toch nooit 50kg ingaan denk ik!

Wel super dat dat zo goed gaat met die van jou!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:46

Ik heb er 1 die 22 kg hooi per dag eet (wanneer het niet vriest, want dan eet hij anderhalf keer zoveel), die is pas echt zielig :+

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:47

heb jij een shire of een brabander ofzo staan dan :')

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:48

Aan het profiel te zien een Shire denk ik? Prachtig dier :j . Later wil ik er ook zo 1, al zullen de hooikosten dan blijkbaar hoogte ingaan!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:53

En weten jullie allemaal, dat een dier wat natuurlijk gehouden wordt, juist in de winter minder eten nodig heeft ?
Daar zorgt de natuur voor.
Het hele voortplantings systeem is daar ook op uitgelegd.
In het voorjaar gaat het gras, enz weer groeien en de merries en koeien krijgen juist dat extra binnen om een gezond veulen. kalfje te baren.
De geboren ukken komen ter wereld in weides die volop in de groei staan.

En wat doen de tegenwoordige eigenaren op zijn natuurlijke manier ??
Het hele systeem van het paard verstoren door nu in de winter zwaar en veel te voeren.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:55

ga jij een pony van bijna 25 jaar dan minder eten geven in de winter?
Lijkt me een erg kromme gedachte.

En in de natuur worden de paarden ook niet zo oud als ze bij ons worden :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:58

tessyke schreef:
ga jij een pony van bijna 25 jaar dan minder eten geven in de winter?
Lijkt me een erg kromme gedachte.

En in de natuur worden de paarden ook niet zo oud als ze bij ons worden :)

Ik geef mijn 25 jarige Tinker hengst niet minder, maar ik ga hem ook niet over voeren.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:00

overvoeren kan nooit goed zijn :)
Ik voer in de winter dezelfde hoeveelheid hooi als in de rest van het jaar.
In de winter krijgen ze er enkel nog geweekte bietenpulp bij.