Duurste stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 20:23

Bij ons in de buurt is ook een stalling en die hadden halverwege dit jaar de prijs bijna verdubbeld! daar moet nu 500 euro stal geld betaald worden. een vriendin van mij stond daar en is naar onze stal gekomen (zit daar 200 meter vandaan)

daar kreeg je:
- Binnenbaan 20x40
- Buitenbaan 20x40
- Stal 3x3
- Werd uitgemest (1x per 2 dagen drollen en 1x per week alles)
- In de zomer weidegang (worden er op gezet en er afgehaald)
- Spuitplaats (weet niet of er warm water was, maar denk het wel)

maar geen extra paddock's of longeercirkel!

Bij ons betaal je 260 voor een pony en 270 voor een paard (gaat aankomend jaar iets omhoog volgens mij)
Bij ons krijg je:
- Binnenbaan 20x60
- Buitenbaan 20x60
- Stal 3x3
- 1 binnenpaddock 20x40
- 1 buitenpaddock +/- 15x30
- 2 buitenpaddocks 20x20
- Longeercrikel
- 3 spuitplaatsen (2 met warm/koud en 1 met alleen koud)
- In de zomer overdag weidegang (worden buitengezet, zelf binnenhalen)
- Stapmolen

Uitmesten moet zelf gedaan worden

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 20:38

setteke schreef:
Hoezo belachelijke bedragen?
Een stalhouder kan echt niet uit hoor voor 200 euro. Bij 300 draai je misschien net quite :+

klopt, in de randstad.
in in friesland bijv. kunnen ze dat makkelijk!
Omdat de grond hier een stuk goedkoper is, dus hoeven ze ook minder te betalen.
Dus opzich is het allemaal wel vrij logisch

Marion71

Re: Duurste stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:02

@Grace: wat kost de grond in Friesland dan? En wat in de Randstad?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:10

Ik vind het belachelijke prijzen, echt waar, dat heb ik er niet eens voor over. Dan kan ik gelijk een hypotheek nemen voor een huis, daar heb ik wel wat aan.

Maar ja de stalhouder rekent altijd de kosten door aan de klant en er moet ook nog wat winst bij zijn zodat hij ervan rond kan komen.

Zal wel aan de dure grond/omgeving/personeel liggen.

Sayangki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:12

Noord Limburg:

Je zou het niet denken maar de stallingen hier zijn schaars...

Pensionstallingen (binnen 15 km van mijn huis): Allen veel uitrijmogelijkheden
1: 280 euro (inclusief buiten en binnen zetten 310 euro); Geen weide maar zandpaddocks, manege dus veel kinderen (30 paarden, manege/training/pension), 20x40 binnenbak (te delen met manegelessen), geen eigen instructeur toegestaan, 20x60 buitenbak met speciale bodem. Geen idee over voer ed.

2: 300 euro 2 uur per dag buiten, groot bedrijf, manege dus veel kinderen (60 paarden (manege, pension, training), Veel rijgelegenheden, springwiede, buitenbak, binnenbak etc. Geen idee over voer ed.

3: 230 euro, 65 paarden en pony's (manege/pension), zomer 9-17 weidegang, winter (nov-feb) buitenbak (om weide te sparen, een hoop geknok onderling, worden niet bijgevoerd), 1 a 2 uur per dag mits het weer het toe laat, binnenbak, 20x80 en buitenbak 60x80 (geen geweldige bodems), poetsplaats met warm en koud water, veel mag. 2x per dag ruwvoer, 2x per dag brok, veel activiteiten, 1x per week mesten, dagelijks opstrooien. Ik mestte zelf uit, de andere 6 dagen. Ik kocht zelf muesli (15 euro pm) als extraatje en was 60-80 euro per maand aan benzine kwijt.

Op pensionstalling 3 heb ik lange tijd gestaan. Echter vanwege de afstand, vele blessures (paard was altijd de Sjaak in de groep), geen weidegang in de winter, te grootschalig (veeeel kinderen) heb ik haar verplaatst naar particulieren (op 1 km afstand).

220 euro, gehele jaar door weidegang, zomer min 6 a 7 uur per dag, winter afhankelijk van het weer maar wel iedere dag weidegang. 3 andere 4 voetervrienden (2 eigen en 1 leasepaardje aan vriendin van mij). Inclusief onbeperkt stro, dagelijks mesten, buiten en binnen zetten (alle paarden eigen ruime weide, kunnen wel contact met elkaar maken), ruwvoer en krachtvoer naar behoefte (brok, muesli, olie etc.). Goede buitenbak (20x60 met verlichting, wordt met regen niet glad). Kundige mensen, goed toezicht, uitrijmogelijkheden op 5 min stappen.

Er zijn nog meer stellingen (allemaal duurder dan 220) maar dan zit ik al weer op meer dan 15 km afstand van mijn huis. Verder ben ik vast niet compleet maar goed het geeft een beeld.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:17

Ragdollcat schreef:
Ik vind het belachelijke prijzen, echt waar, dat heb ik er niet eens voor over. Dan kan ik gelijk een hypotheek nemen voor een huis, daar heb ik wel wat aan.

Maar ja de stalhouder rekent altijd de kosten door aan de klant en er moet ook nog wat winst bij zijn zodat hij ervan rond kan komen.

Zal wel aan de dure grond/omgeving/personeel liggen.

Maar met een hypotheek van € 500 per maand heb je geen huis, stallen, weiland, rijbak, etc. Of je moet aardig spaargeld geïnvesteerd hebben. En dan nog komen er de kosten van hooi, stro, krachtvoer, water, verlichting, onderhoud, etc bij.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:28

Wel hoor hier wel, met 500 per maand heb je al een leuk huisje en daar heb ik t dan over, niet met een stal erbij en alles, daar droom ik niet eens van.

Ik vind het veel leuker om een paard op een boerderij te hebben verderop, gezellig met stalgenoten en alles en veel handiger ook, de boer doet de onderhoud en alles, je hoeft alleen maar te komen voor je paard, zelf uitmesten enz. Lekker hobbymatig bezig zijn en je houdt tijd over en je paard krijgt alles aan wat hij nodig heeft en aan verzorging + ruimte + soortgenoten geen tekort.

En verder geen omkijken naar zoals afvoer van mesthoop en inkoop + opslag voor hooi en stro en onderhoud van weilanden enz enz dat doet en regelt de boer.

9xxshadowxx9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:30

Dicht bij waar ik mijn paard heb opgehaald, was een manege die volgens mij €600,- per maand vroeg..
Echt belachelijk duur!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:33

Dan heb ik je opmerking verkeerd begrepen. Wat kosten de woningen bij jou in de buurt dan? Of heb je het over huurprijzen? Lekker offtopic, trouwens. :o

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:33

160 euro incl. mesten.
150 euro zelf mesten.

word zowiezo gedaan: gevoerd, paarden naar binnen en buiten gedaan
2 paddocks, behoorlijk wat weiland, een goede buitenbak, die je bijna het hele jaar door kan gebruiken, en in de winter is er een binnen"paddock"*
zadelkast en enorm veel gezelligheid :j

*binnen een stuk waar ze ff in kunnen van ongeveer 5 bij 15 meter

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:36

duurste hier denk is tegen over ons: 450 all in: buiten en binnen piste met geopad,
solarium
ruime boxen(4x3) veel licht en lucht
weidegang in de zomer
heel mooi springmateriaal
afspuit plek
alles licht altijd netjes

maar ik zou er nooit willen staan, veel te chic

mika11Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:38

setteke schreef:
Hoezo belachelijke bedragen?
Een stalhouder kan echt niet uit hoor voor 200 euro. Bij 300 draai je misschien net quite :+

Jawel, wij betalen 180,00 euro en de eigenaar (boerderij) gaf aan dat hij er dan zelf nog iets aan overhoudt.
Hij heeft kuil van eigen land, dat zal wel schelen.
Er zijn 8 paarden, dus het is kleinschalig.
Dat scheelt misschien ook, als je voor 50 paarden of meer, voer moet inslaan moet je het kopen.
Anders moet je wel heel veel land hebben om het van eigen land te verkrijgen.

Luanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:39

Zo wat een prijzen :=

Ik betaal sinds okt 2011 €150,- per maand, voorheen 135!
Ik heb dan een binnenbak 20 x 40
2 paddocks
veel land
en onbeperkt hooi voeren
zomers onbeperkt weidegang
en in de winter staat ze in de paddock gem 5 u

Dus dan betaal ik zelf nog alleen stro en brok en mest ik zelf uit.

Ik sta op een pensionstalling met +- 25 paarden
Laatst bijgewerkt door Luanaa op 24-12-11 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:43

Marion71 schreef:
Dan heb ik je opmerking verkeerd begrepen. Wat kosten de woningen bij jou in de buurt dan? Of heb je het over huurprijzen? Lekker offtopic, trouwens. :o

Hahaha zeker offtopic, nou ik weet dat het hier en ergens anders mogelijk is en niet alleen de huur hoor ook koopwoningen.

Maar ik vind het echt weggegooid geld als het om stallingsgeld gaat, boxen zijn overal gewoon meestal 3x3 of iets groter en hooi en stro is echt geen 100 euro per baal, en je kan niet elke dag in meerdere binnenbakken tegelijk zijn en van alle faciliteiten gebruik maken, meestal is het ene dag daar en de andere dag weer zo en dan f n toe ff afspuiten en of solarium, dus het is wel puur geld weggooien, zo zie ik t gewoon, t is maar een paard en geen entertainmentstallen zoals voor de ren en draf paarden.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 24-12-11 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:44

@Mika: dat ligt er ook aan wat hij allemaal rekent. Wrs alleen voer, krachtvoer en strooisel. Dan houdt hij er nog leuk wat aan over.

Rekent hij ook tijd (á bijv. € 10 per uur), weiland (per ha pacht ca. € 1.000 per jaar, koop gemiddeld € 40.000), onderhoud stallen, rijbak, gebouwen, etc? De boer doet het er wrs bij. De dure pensionstallen leven er echt van. Al denk ik dat je paard veel beter af is bij iemand die er niet van hoeft te leven.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:47

Marion71 schreef:
@Mika: dat ligt er ook aan wat hij allemaal rekent. Wrs alleen voer, krachtvoer en strooisel. Dan houdt hij er nog leuk wat aan over.

Rekent hij ook tijd (á bijv. € 10 per uur), weiland (per ha pacht ca. € 1.000 per jaar, koop gemiddeld € 40.000), onderhoud stallen, rijbak, gebouwen, etc? De boer doet het er wrs bij. De dure pensionstallen leven er echt van. Al denk ik dat je paard veel beter af is bij iemand die er niet van hoeft te leven.

Ja dat bedoel ik dus, dat wordt doorberekend aan de klanten, want de stalhouder moet er van leven en alles ervan onderhouden en inkopen doen en dan moet hij ook wat van overhouden.

Ik stal liever bij een boer daar is mijn paard het meest gelukkigst en het meest paardwaardig, dan ben ik ook gelukkig, want daar moet je paard wonen en leven he en dat dan 24/7.

De meeste klanten komen maar 1 a 2 uurtjes per dag, dan vind ik die pure luxe dat eigenlijk voor de mens is echt pure geldweggeven, maar men moet zelf weten en doen waar ie zich happy bij voelt en het leuk hebben, smaken verschillen en denkwijzen verschillen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 24-12-11 21:51, in het totaal 3 keer bewerkt

mika11Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:49

Marion,
De boer heeft de pensionpaarden (7) en 1 eigen paard, er inderdaad bij, het is niet echt zijn broodwinning, nee.
Het enige wat we zelf moeten doen, is krachtvoer kopen voor je paard.
Hij doet verder alles, paarden buiten/binnen zetten, mesten, voeren.
Er zijn 2 buitenbakken die hij 2x in de week sleept.
Hij is gek met alle paarden en kent ze door en door.
Daar kan geen dure pensionstal tegenop.

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:58

Jeetje wat een prijzen! Ik weet wat er allemaal bij komt kijken en veel mensen die boxen verhuren doen het niet als broodwinning waardoor het goedkoper is dat is waar meestal ook een groot verschil in zit. (naast de lokatie dan he)

Ik sta bij zo iemand die het gewoon uit hobby doet en ja als je alles zou door rekenen (afschrijving, werkuren, hooi, stro, elektriciteit, water, investeringen etc etc) dan draait hij zeker weten verlies.

Ik betaal 130 euro per maand all in (voor een pony. Een paard kost 150) en dan heb ik :
- Zo goed als in een dorp dus veilig te fietsen maar ook genoeg uitrij mogelijkheden.
- Staan op stro
- Wordt 2 x per week uitgemest de rest van de dagen opgestrooid.
- Buitenbak met verlichting
- Dagelijks weidegang, gehele jaar door. Je mag zelf beslissen of je je paard samen met een ander wil hebben staan of alleen. Wordt door de eigenaren gedaan.
- Boxen van ongv 3x4, voorkant geen tralies.
- 2x brok, 2x goed kwaliteit hooi. (wil je ander voer dan kan dit maar moet je wel zelf betalen)
- Toilet (met verwarming :) )
- Afspuitplaats
- Springweide met simpele cross hindernisjes
- Zadelkast
- Dekenrek
- Mogelijkheid op trailer te stallen (geen extra kosten)
- Bak vaak voor jezelf omdat er maar 12 paarden staan waarvan er 6 actief worden gereden. (de anderen zijn oud of niet geschikt om op te rijden)

Dit is in het Oosten van het land, vlak bij Deventer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:05

Het meest verschrikkelijke aan die dure stallen vind ik nog dat er vaak ontzettend veel paarden staan :+ Ik zou nooit op een stal willen staan met 100 paarden ofzo.. Lijkt me echt verschrikkelijk, nooit rust :=

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:56

De duurste pensionstalling in mijn omgeving kost geloof ik 480 Euro per maand.
Ik heb er vroeger stage gelopen en jarenlang in de manegelessen meegereden dus weet wel hoe en ander daar is.
Is wel een en ander veranderd sinds ik weg ben maar dat zijn kleine dingen zoals een paddock en nieuwe stallen.
Geen idee of ze tegenwoordig ook een stapmolen hebben, paar jaar geleden in ieder geval niet.

Voor de ruiter is het een erg luxe manege, voor het paard niet zo.
- is all in, dus inclusief uitmesten, opstrooien, voeren van hooi/kuil en biks
- 3 binnenbakken
- 4 buitenbakken
- 2 longeerringen
- spuitplaatsen met koud en warm water
- solarium
- weidegang in de zomer op het algemene weiland (je kan ook een eigen weilandje huren wat uiteraard dan extra kost en is maar van postzegelformaat naar mijn mening)
- welgeteld 1 paddock
- 6 dagen in de week mee doen aan groepsles (is toch meer dan 25 lessen in de maand en dat tikt ook wel aan).

Voor het paard vind ik de manege zeer weinig luxe, vooral letten op de slechts 1 paddock op de uhm.. ik gok 200 paarden die er op de manege staan (manegepaarden en pony's ook meegeteld).
Andere maneges in de buurt zitten zo tussen de 350 en 400 Euro voor stalling (en dan in verhouding maar 1 of 2 lessen in de week) en verder vrij vergelijkbaar qua faciliteiten.

mika11Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:59

Shetlandfan,
Maar op zo'n grote stal is elk paard toch maar een 'nummer'.
Als er 200 paarden zijn, dan is er toch niemand die alle 200 paarden door en door kent.
Dat zou mij heel vervelend lijken, om op zo'n stal te staan.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 01:08

Denk dat het personeel toch aardig veel van die paarden kent hoor. De stalling is in "groepen" van een aantal boxen bij elkaar dus op een moment weet je wel welk paard ongeveer in welke box staat.
Alleen wat verzorging betreft ben je inderdaad maar een nummer. Ander soort biks of wil je voorgeweekt hooi, dat gebeurt volgens mij niet. Alles krijgt hetzelfde hooi en biks, hooguit de hoeveelheid die wel aangepast wordt.

Maar goed, zou er zelf ook nooit willen staan met mijn paard,. Voor mijn tinkertje is het drie keer niks, die heeft niks aan al die luxe.

Bastin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 01:36

Ik betaal nu €253 p.m. in Utrecht.

- Paard staat op een stal van 9,5m².
- Wordt iedere dag buiten gezet. (In de winter twee uren, dit omdat de paarden in groepjes naar buiten gaan. Merries en ruinen gescheiden. Zomers 24/7).
- inclusief voeren (2x krachtvoer en ruwvoer, tenzij anders aangegeven)
- binnenbak 30x15
- buitenbak 20x40
- 2 paddocks 20x40
- 4 kleine paddocks om je paard in te zetten tijdens het mesten
- en een ruime zadelkast.

Het is echt in de randstad dus vind de prijs erg redelijk!

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 02:22

Pfff ik zou echt geen stal willen waar ze in de winter niet of maar een paar uur naar buiten gaan....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 02:31

Mijn paarden gaan donderdag verhuizen naar een zeer kleinschalige pensionstal (nog 4 pensionpaarden). Elk paard heeft een eigen gedraineerde paddock (staan overdag buiten), 's zomers weidegang, overdekte wasplaats, ruime zadelkast + dekenrek, schoon toilet, een plek om koffie te drinken, een grote gedraineerde rijbak, paarden staan op vlas, worden 5x daags gevoerd en gemest.
Ga 250 euro per paard betalen, dit is incl. voer (en voeren), mesten, binnen en buiten zetten, volpension dus :) Dit is 30km vanaf mijn huis.