geschoren paard onder de deken vandaan halen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:16

Ik denk dat het weinig zin heeft want de ts heeft hem toch al zijn deken afgedaan.

in mijn ogen niet bepaald verstandig maar goed. geloof niet dat het wat uitmaakt.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:48

Sja, die van mij is niet geschoren en staat zonder deken en heeft zelfs een kortere vacht als die van jou.
ik denk dat het nu nog wel kan zonder deken, gewoon even aankijken,
temperaturen zijn nog niet onder 0, dus het is gewoon proberen..

Marlis

Re: geschoren paard onder de deken vandaan halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 13:23

Net bij het paard geweest. Paard liep vrolijk rond, liep niet stijf ofzo en temperatuur was 37.8. Geen snotneus of iets. En voelden niet koud aan.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:37

Ik vraag me af of je er goed aan gedaan hebt. Je paardje kan nooit in deze korte tijd weer een volledige wintervacht aangemaakt hebben die ook bescherming bied voor de latere vrieskou.
De afgelopen maand was het nog erg warm voor de tijd van het jaar, vandaar dat hij dit waarschijnlijk nog aan kon maar als het straks gaat vriezen denk ik dat je paardje het snel koud gaat krijgen.
Je moet het zelf weten, maar veel mensen hebben ook aangegeven dat je het beter niet kan doen en gewoon een goed passende deken voor de rest van de winter aan te schaffen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 14:05

Ach gelukkig is het mijn paard en ben ik degene die uiteindelijk de beslissing maakt, wat er gebeurt en wat niet.
Zoals je kan lezen is de temperatuur opgemeten en is die gewoon goed en ziet het paad er ook goed uit.
Mocht ze als het gaat vriezen het koud krijgen, krijgt ze als het echt nodig is toch weer een deken op :)
De harde regen en wind van gisteravond heeft ze gewoon overleefd hoor met een goede temperatuur.

Maar topic mag van mij gesloten worden hoor. Paard staat zonder dek en topic is niet meer nodig iig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:54

Dat haar temp goed is wil niet zeggen dat ze het niet koud heeft, je moet het wel heel koud hebben voor je onderkoeld raakt.
Ik zou me eerst maar eens verdiepen in de temperatuurregeling van je paard voor je dit soort dingen gaat doen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:05

Hoe staan de haren? Liggen ze mooi plat of staan ze juist overeind?
Denk dat je daar meer aan af kunt lezen of een paard het koud heeft of niet.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 15:07

Lagen gewoon plat. Ze had het absoluut niet koud.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 15:08

N als ze overend staan wil het ook niet zeggen dat ze het koud hebben.

JoyceR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:17

Wat je ook nog zou kunnen doen, is overdag de deken eraf en 's nachts nog wel op, tot ze een nog dikkere vacht krijgt.

Je kunt het bij een paard helaas niet zien of hij het koud heeft ja of nee....

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 15:29

Ben er zoiezo niet sochtens en savonds maar een keer per dag ;)
En dat merk je wel hoor, als ze het koud hebben dan is de temperatuur ook lager. En merk je dit dus door het paard te temperaturen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:29

Heb het vorig jaar ook gedaan, paard geschoren en ergens in de winter deken afgepakt.
Ja, wreed ik weet het.
Maar aangezien ze dragend was en ondertussen geblesseerd, wou ik haar graag dekenloos de bevalling in hebben.
(geen met deken in de knoop zittend veulen.)

Hoe ging dat?
In september was ze nog geschoren (begin altijd vroeg, aangezien ze kampioen zweten en haargroei is)
Paard staat buiten, heeft wel schuilstal, kan dus gewoon binnen gaan staan.
Paard voldoende ruwvoer geven, zeker als het erg koud is.
Deken afgepakt in periode van beter weer (niet toen het vorig jaar ineens bagger was ;) )

Voor de vergelijking, Sjol dit jaar, was nog niet geschoren, deze week geschoren, dit is net voor het scheren.
Dus hoeveel haar ze normaal rond dit jaargetijde heeft ongeschoren.
https://lh4.googleusercontent.com/-630V ... CF9935.JPG

Hoeveelheid haar halverwege december, vorig jaar 2010, toen was ze dus in september geschoren.
2iN0cYs/TQzbifQHEBI/AAAAAAAAVK8/uu0nK3TdtwE/s720/2010%25252012%25252018%252520sneeuw%252520paarden%252520401.JPG

En ahum, jullie weten wat voor winter het vorig jaar was? toch?

Eind januari, ondertussen dus dekenloos.
https://lh4.googleusercontent.com/-AnaD ... 520104.JPG

begin maart.
https://lh4.googleusercontent.com/-SMBH ... CF3843.JPG

Moest even zoeken, wanneer en hoe ik Sjol haar deken had afgepakt, quote mezelf maar even.
31 december 2010
Citaat:
Ik had Sjol onder regendeken met fleece voering staan en met die kou onder 300 grams,
die niet wou blijven liggen, dus de helft van de tijd liep ze half bloot.
Van de week de dunnere er weer opgegooid 's nachts en overdag zonder,
gister avond zonder gelaten.

Deken met veulen kan wel, maar niet heel handig, in ieder geval bilkoorden eraf slopen en staartriem.

Heb mijn kans gegrepen toen ze van de week dooi en zachter weer voorspelden.
Moet wel zeggen Sjol heeft het altijd eerder warm dan koud en is ondanks dekens voorzien van ruim
bontjasje. En giga aan het verharen, zwartje hier nog niet.
Sjol heeft dat altijd om deze tijd, dagen langer, zij alvast voorbereidingen treffen..

Ik zou zeggen, kijken wat ze doet als het weekje wel aardig weer is.
En niet te goed poetsen, dan blijft er meer beschermlaagje op je paard.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 15:36

Bij Sjol zo te lezen gewoon goed gekomen dus.
Bij peep poetsen we enkelt het erge vuil eraf, schoon wordt ze toch niet.
Ligt lekker in de stront en modder te slapen en rollen. Enkelt een harde borstel gaat er over haar heen voor het erge vuil en temp meten we morgen ook gewoon weer. Merk snel genoeg of ze het koud heeft.
Bedankt iig.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:43

Ach die van jou heeft ook wel reserve spekkies toch, netzoals Sjol.
Denk dat ze het echt wel gaat overleven en ze kan ook schuilen dus als ze het koud heeft kan ze naar binnen vertrekken.
Vind ik heel wat anders dan buiten zetten zonder shuilmogelijkheid.
En je ziet het vanzelf wel als ze het echt koud heeft.

Heb hier van de zomer! 1 x bibberende zwarte gehad en veulen (Sjol niet uiteraard) en berg ruwvoer
en even op stal en ze waren zo weer warm.
(was ten tijde van de verzopen weilanden en aanhoudende moesson.)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 15:46

Sjolvir schreef:
Ach die van jou heeft ook wel reserve spekkies toch, netzoals Sjol.
Denk dat ze het echt wel gaat overleven en ze kan ook schuilen dus als ze het koud heeft kan ze naar binnen vertrekken.
Vind ik heel wat anders dan buiten zetten zonder shuilmogelijkheid.
En je ziet het vanzelf wel als ze het echt koud heeft.

Heb hier van de zomer! 1 x bibberende zwarte gehad en veulen (Sjol niet uiteraard) en berg ruwvoer
en even op stal en ze waren zo weer warm.
(was ten tijde van de verzopen weilanden en aanhoudende moesson.)

Ja peeps heeft ook reserve spekkies haha.
Ze was aardig afgevallen omdat ze hier erg veel beweegt ipv in een hokkie van 3x3 staat maar de spekkies zitten er weer aan :+
Ze heeft weer een rond buikje, eet ook genoeg :)
Ja idd zolang ze genoeg ruwvoer hebben en een schuilmogelijkheid kan het niet echt kwaad denk ik.
En ze staat regelmatig binnen, ze is niet dom ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:47

In_Black schreef:
Weet je wat ik zielig vind, een paard dat geschoren en wel onder een deken staat, de deken afpakken wanneer ze winterse buien voorspellen, het regent dat het giet en het een halve orkaan waait.
Een beetje kou is nog tot daar aan toe maar al dat vocht is funest. Het paard was geschoren en stond onder een deken dus heeft niet dat vet in de vacht wat de vacht waterafstotend maakt. Dat vind ik pas zielig.

Paard kan naar binnen als het wil en heeft inmiddels echt wel vacht gekregen, mijn paard heeft zelf ook net pas wintervacht aangemaakt, en als het regent kan je altijd nog een ongevoerde regendeken opdoen. Zo te horen wordt ts dr paard goed in de gaten gehouden, mochten ze denken dat het paard het koud heeft kan het altijd nog een deken op.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 00:08

Paard is gewend aan een deken van 200 grams en plotseling word dat van je afgenomen..Het word de komende weken alleen maar kouder. Vind het alles behalve slim om zonder af te bouwen die deken eraf te halen. Wat betreft de schuurplekken..dan past je deken gewoon niet. Mijn haf heeft verschillende merken dekens maar geen schuurplekken..en ja ze loopt in de paddock, en we wandelen er zelfs mee! Maar goed voordat je dit topic opende wist je allang wat je wilde doen.... Ik hoop iig dat peeps de kou goed aan kan en haar vacht als een speer gaat groeien.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 00:34

Dat hij/zij niet meteen ziek wordt of dood valt, wil natuurlijk niet zeggen dat het ook een comfortabele situatie is zonder deken.

Ik laat mijn paarden vaak dekenloos lopen tot in december. Ze worden ook niet geschoren. Ze lopen dus in volledige wintervacht en zodra het begint te vriezen krijgen ze toch nog een 300 gram deken op.
Mijn oudere pony heb ik vorige week haar deken op gelegd aangezien die 24/7 buiten loopt en veel neerligt.
Mijn jongere (drachtige) merrie loopt nog zonder deken maar krijgt hem op zodra we dagen krijgen met vorst overdag of natte, koude, winderige dagen. Deze merrie staat s'nachts ook binnen.
Maar eens ik die dekens op leg, kan ik ze niet meer af nemen tot de lente. :n Dan moeten ze op blijven.
En ik heb het geprobeerd hoor om ze weer af te nemen.
De jongste merrie haal ik dan bij de minste bui waarbij het een beetje waait, al bibberend en kleumend van de wei.
En de oudste stijft helemaal op van de kou. (artrose)
En dat zijn dan dieren met een volledige wintervacht... En toch hebben ze zichtbaar te koud.
Dus neen, ik zou een geschoren paard zeker niet zonder deken laten lopen.
Ook al zijn er misschien individuele verschillen tussen paarden en kan jou paard er beter tegen dan de mijne.
Ik kan mij niet inbeelden dat het ook echt 'aangenaam' is.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 08:01

Dat is juist ook totaal niet goed. Tot december laten lopen zonder deken en dan opeens een 300 grams erop gooien als het gaat vriezen. Paarden hebben dan een vacht en kunnen met deken hun haren niet meer omhoog zetten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 09:57

Marlis schreef:
Dat is juist ook totaal niet goed. Tot december laten lopen zonder deken en dan opeens een 300 grams erop gooien als het gaat vriezen. Paarden hebben dan een vacht en kunnen met deken hun haren niet meer omhoog zetten.

Hier ben ik het zeker met de TS eens...

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:01

Ineke2 schreef:
Marlis schreef:

Hier ben ik het zeker met de TS eens...

Ik ook, maar ik vind ook dat als je eenmaal met een deken bent begonnen deze je erop moet laten en pas moet gaan afbouwen als de weersomstandigheden ernaar zijn...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:06

Sja.. en een geschoren paard HEEFT geen haren om op te zetten, dus wat is het verschil ??

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:29

riagr schreef:
Sja.. en een geschoren paard HEEFT geen haren om op te zetten, dus wat is het verschil ??

Als jij het topic nou eerst eens door zou lezen :D?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 11:19

Mallow schreef:
riagr schreef:

Als jij het topic nou eerst eens door zou lezen :D?

Juist, dan zie je dat het paard al een vachtje heeft ontwikkeld en zie je ook een foto staan ;)
Lezen is erg moeilijk voor sommoge mensen

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:45

Met een 300gram deken, hoeven ze ook geen haren omhoog te zetten natuurlijk. :+ Daarom dat het een 300gr is en niet een gewoon regendeken.
En bij nat en winderig weer heeft een paard niets aan het omhoog zetten van haren. De wind blaast daar dan zo tussendoor.
Daarom dat wind, nat en koude tegelijk net de moeilijkste periodes zijn. En dat je paard met zulke omstandigheden zelfs met een volledige wintervacht moet kunnen schuilen tegen wind.

Mijn beide paarden trekken het meestal niet een hele winter zonder deken. Ze vallen af. De oudste merrie wordt zo stijf dat ze moeite krijgt met recht staan. En de jongste neigt makkelijk naar spierbevangenheid,...
Met deken zijn ze wel comfortabel en blijven ze op gewicht.

Maar dat was mijn punt niet. Mijn punt is dat mijn 2 ongeschoren merries mét volledige wintervacht zelfs koud krijgen wanneer ik ze nadien weer zonder deken zou zetten. Omdat ze zich dan al hebben aangepast aan het dragen van een deken. + Dat de vacht door de wrijving met het deken niet goed meer waterdicht is. (Net zoals het feit dat je een paard in wintervacht niet teveel mag poetsen)
En dat jij het blijkbaar wel vindt kunnen om een geschoren paard dat onder een deken stond opeens naakt te zetten. :?
Ook al lijkt het alsof ze wel wat haar heeft. Die vacht kan geen enkele van zijn functies vervullen. Het is haar van mindere kwaliteit (want snel-snel aangemaakt nadat ze opeens in haar blootje stond na het scheren ipv maanden voorbereid.), minder dicht op elkaar, niet waterdicht en minder lang (dus minder dikke isolerende luchtlaag bij het omhoog zetten.) + Dat ze er nog gaten in heeft waar ze die schuurplekken heeft.

Hoe warmer je paard aanvoelt hoe slechter trouwens, wat dat betekent dat ze veel warmte verliest en zichzelf moeilijk kan isoleren.
Het paard z'n metabolisme zal dan overuren moeten draaien om de temperatuur op peil te houden. Zie het als een kachel die op de hoogste stand staat met de ramen en deuren wagenwijd open. Daar moet een hoop brandstof in en dan is het nog maar de vraag of je de kamer wel warm krijgt.
Misschien slaagt ze daarin, misschien niet... Feit blijft wel dat je paard veel meer energie nodig zal hebben en dat dat ten koste zal gaan van andere lichaamsfuncties zoals bijvoorbeeld spierwerking, afvoer van afvalstoffen etc... Waardoor je paard in eerste instantie makkelijk stijf zal worden en waarschijnlijk ook makkelijk gewicht zal gaan verliezen.
In het slechtste geval slaagt ze er niet in om de temperatuur op peil te houden op een koude natte en winderige dag bijvoorbeeld.
En dan vind je haar al rillend. (Dat is dan een soort van nood-oplossing van het lichaam om toch maar die temperatuur omhoog te krijgen.) Maar dat is nog fysiologisch. Met nog wat meer pech, is ze al gestopt met rillen en moet je pas echt bezorgd worden.