wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:22

_Nancy schreef:
Hier ben ik het echt niet mee eens!

Jij als bijrijder hoeft net zo min als de eigenaar geld hoeft te vragen.

Jij hebt een hoog niveau, goed!
Paard heeft veel potentie, goed!
Win-win

En als het paard nou eens potentie heeft en de bijrijder minder potentie? Wat is het dan?

De ruiters die echt potentie hebben die rijden meestal voor een sportstal of hengstenhouderij.
Die zijn mij inziens geen bijrijder van mijn paard.

Dus naast je paard uitlenen, tuig dat sneller slijt(en de rest van het riedeltje wat al eens genoemd is) kan je ook de rijkunstige schade van de vorige dag proberen te herstellen.

En dan mag je geen bijdrage vragen...

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:25

Met het zinnetje: ze heeft mijn dure manensprays gebruikt" bedoel ik meer dat ze ze niet zuinig hebben gebruikt :P Had van een vriendin bijvoorbeeld een fles geleend voor een fotoshoot, 1x gebruikt en week later wil ik hem terug geven is die bijna leeg :P Dat ze manenspray gebruiken dat mocht, maar niet als water haha.

Wat ik ook nog wou zeggen, doordat ze zelf niet zo goed kon rijden en mijn pony nog vrij jong is, werd mijn pony soms erg vervelend bij mij al zij de dag ervoor gereden had, dus had er nou ook niet echt een voordeel aan dat ze reed :P Maargoed ze mocht van mij blijven rijden want ik wou haar helpen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:25

_Nancy schreef:
Naaltje schreef:
niet iedereen neemt om die reden een bijrijder! :z

Waarom dan?

Omdat ik zelf maar al te goed weet hoe duur een paard is en dat het genieten van alle dingen eromheen niet kan op een manege. Dat mensen dat zomaar niet kunnen betalen, en ik die luxe toevallig wel heb. Tel daarbij op dat ik een pony heb die heel erg goed is in mensen iets leren ( :') maw, die evenwichtig genoeg en zelfverzekerd genoeg is om tegen ''foute'' signalen in te gaan en dus echt een mens op te voeden :+ . En voila, daarom heb ik een verzorgster voor mijn pony!

Ik omdat ik het iemand gun te genieten van alles wat bij zo'n dier komt kijken, ook als je er zelf geen kunt betalen.
Ik vraag overigens géén geld aan mijn verzorgster, maar heb het echt af moeten slaan. Zij vonden het echt normaal als ik geld zou vragen. Maar jouw stelling ''je hebt ze nodig'' nee.. Ik ben altijd aanwezig als mijn verzorgster komt voor mijn pony, dus het kost me nog evenveel tijd, ietsje meer zelfs nog. Maar die meid geniet, mijn paard geniet, en ik vind het dan ook leuk, zijn we niet bijna allemaal zo begonnen?!

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:26

Ik heb een geweldig bijrijd/verzorgpaardje, waar ik niet voor hoef te betalen.
Ik kende het baasje nog niet voordat ik haar paard ging doen, maar ik wel meteen gevraagd of ze een bijdrage vroeg. Dat vroeg ze niet, want dat vond ze niet nodig, ze wilde gewoon iemand die haar paardje kon rijden en verzorgen als zij niet kon.
Als ze plotseling zou zeggen dat ze het niet meer zou redden oid dan zou ik alsnog bereid zijn om geld te betalen. Voor dierendag of haar verjaardag koop ik wel altijd iets, al is het maar iets kleins, gewoon als bedankje. Want het is niet niks dat ze me helemaal vertrouwt met haar paard!

Ik ken meiden die persé niets willen betalen, hun argument is: voor wat, hoort wat. Omdat ze tijd en moeite in een paard steken vinden ze het onzin om ervoor te betalen. Op zich snap ik die kant ook wel.

@ Ladypronk, ik heb als bijrijdster ook echt wel de lasten. We doen het toch samen?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:26

Precies, die rijden dan voor een bedrijf ;)
Dat is weer een andere situatie als van een particuliere eigenaar van 1 paard.

Je leent je paard niet voor niks uit.. Je hebt een bijrijder, in de meeste gevallen, omdat je geen tijd hebt.
Dat is jouw probleem! Niet die van de bijrijder.
Die bijrijder is bereidt jou te ontlasten en vind het nog leuk ook.
Jij vind het fijn dat jouw paard meer gereden wordt.. Hoppa! Terug bij win-win.

De bijrijder met minder potentie dan het paard kan lessen nemen, welke, logisch, voor eigen kosten zijn :j
Maar ik geloof wel dat als een paard echt potentie heeft, je dan ook meer kieskeurig bent voor een bijrijder.
En het is maar net wat de eigenaar wil.. Wil zij dat het paard de hoge sport in gaat of vindt ze dat niet nodig?

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:27

Naar mijn mening is het niet vreemd om een redelijke bijdrage te vragen aan een bijrijd(st)er en wel hierom:
- het bevorderd de discipline van het nakomen van afspraken, men blijft minder gemakkelijk zomaar weg (wel het belangrijkste voor mij),
- als ik zelf 7 dagen m'n paard zou doen dan zouden er minder buiten rij-uren gemaakt worden maar meer grondwerk in de bak. Haar ijzers ...en rijspullen worden nu dus intensiever gebruikt dus slijten sneller.
- er wordt bewuster met de spullen omgegaan,
- ze heeft 2 hele dagen de tijd met het paard, die je zelf naar believen en wanneer je wilt kunt invullen. Dit is iets dat je op een manege normaliter ...niet hebt.

Vindt wel dat als mijn bijrijdster een periode niet kan dat ze dan of de gemiste dagen of kan inhalen of niet hoeft te betalen.
Mijn bijrijdster hoeft mijn paard niet op te trainen naar een hoog nivo, maar we maken wel afspraken mbt tot training om haar soepel te houden. Ik heb mijn paard voor recreatief/buiten rijden en dat doen we dus ook het meest.
Verder vindt ik het niet meer dan normaal dat als iemand bij het uitoefenen van zijn hobby gebruik maakt van middelen die een ander toebehoren daar een vergoeding voor betaald.
De hoogte hangt af van waar je woont denk ik, maar voor die 30 euro p/m heb ik hier (Randstad) al een soort van wachtlijst om mijn paard te mogen bijrijden! Zou dus zeker best meer kunnen vragen, maar vindt dat niet nodig.

En het gaat er dus helemaal niet om dat ik het geld nodig heb om mijn paard te kunnen onderhouden of zelf niet elke dag kan (heb echt heel lang getwijfeld om een bijrijdster te nemen, het is idd het gevoel dat je je kind uit handen geeft). Degene die het nu doet kende ik overigens al van stal, ik kon haar helpen (ze betaald overigens nu minder dan bij haar vorige verzorgpaard) dus dat hielp mee om de stap te maken.
Laatst bijgewerkt door vjseegers op 06-12-11 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

comeclose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:28

NatasjavE schreef:
_Nancy schreef:
Hier ben ik het echt niet mee eens!

Jij als bijrijder hoeft net zo min als de eigenaar geld hoeft te vragen.

Win-win

En als het paard nou eens potentie heeft en de bijrijder minder potentie? Wat is het dan?

De ruiters die echt potentie hebben die rijden meestal voor een sportstal of hengstenhouderij.
Die zijn mij inziens geen bijrijder van mijn paard.

Dus naast je paard uitlenen, tuig dat sneller slijt(en de rest van het riedeltje wat al eens genoemd is) kan je ook de rijkunstige schade van de vorige dag proberen te herstellen.

En dan mag je geen bijdrage vragen...

Dat vind ik dus ook!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:29

Naaltje schreef:
Omdat ik zelf maar al te goed weet hoe duur een paard is en dat het genieten van alle dingen eromheen niet kan op een manege. Dat mensen dat zomaar niet kunnen betalen, en ik die luxe toevallig wel heb. Tel daarbij op dat ik een pony heb die heel erg goed is in mensen iets leren ( :') maw, die evenwichtig genoeg en zelfverzekerd genoeg is om tegen ''foute'' signalen in te gaan en dus echt een mens op te voeden :+ . En voila, daarom heb ik een verzorgster voor mijn pony!

Ik omdat ik het iemand gun te genieten van alles wat bij zo'n dier komt kijken, ook als je er zelf geen kunt betalen.
Ik vraag overigens géén geld aan mijn verzorgster, maar heb het echt af moeten slaan. Zij vonden het echt normaal als ik geld zou vragen. Maar jouw stelling ''je hebt ze nodig'' nee.. Ik ben altijd aanwezig als mijn verzorgster komt voor mijn pony, dus het kost me nog evenveel tijd, ietsje meer zelfs nog. Maar die meid geniet, mijn paard geniet, en ik vind het dan ook leuk, zijn we niet bijna allemaal zo begonnen?!

Je kiest er zelf voor om erbij te blijven :j Dat hoeft niet, dat ligt aan jezelf of jij genoeg vertrouwen hebt in je bijrijder of een andere reden die ik niet weet.
Jij hebt een bijrijder, gewoon omdat het kan. (denk ik zo uit jouw verhaaltje)
Dan kan ik me ergens voorstellen dat jij iemand wilt laten betalen om jouw paard te rijden, voor hun plezier.. Niet omdat jij het nodig hebt.

Maar in de meeste gevallen heeft de eigenaar te weinig tijd om de volle verzorging op zich te nemen en dán vind ik het raar om geld te gaan vragen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:30

_Nancy schreef:
Ladypronk, de bijrijder heeft net zo goed de lasten! Niet denken dat bijrijders alleen maar rijdenrijdenrijden.. Zij doen meer!
Dat is echt weer zon uitdrukking wat nergens op slaat :n

Waarom heet het anders een bijrijder? Een bijrijder hoeft bij mij ook echt alleen maar te rijden. Alle andere dingen doe ik gewoon zelf. Dus waarom slaat die uitdrukking nergens op?!

_Nancy

Re: wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:32

Ik noem mezelf ook een bijrijder, soms weer verzorger.. Het heeft hier niet echt een vaste naam :+ Maar ik ga echt niet altijd rijden.. Dat zou fijn zijn voor mezelf :=
Ik lekker het zadel erop gooien en rondjes rijden en de eigenaar doet de rest (stal ed) en zoekt het verder maar uit??
Dat is toch helemaal niet eerlijk? Het moet wel in balans blijven hoor..

Nee, zo werkt het niet. Niet bij mij :=

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:33

Mijn bijrijder hoeft idd alleen maar te rijden hoor! :D geen mesten, voeren oid. En ook de halve lesprijs omdat ze met pensionpaard rijdt. Maar goed ik vraag er verder niets voor. Mijn bijrijder vindt het fijn om niet op een manegepaard te hoeven rijden. Ik zie alleen even niet waar de lasten hier liggen, als het het rijden is... Nou dan rijdt ik lekker zelf hoor doe ik graag :j vindt het alleen leuk voor mijn bijrijder dat ze dus niet met manegepaard hoeft.

comeclose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:34

_Nancy schreef:

Je leent je paard niet voor niks uit.. Je hebt een bijrijder, in de meeste gevallen, omdat je geen tijd hebt.

De bijrijder met minder potentie dan het paard kan lessen nemen, welke, logisch, voor eigen kosten zijn :j
Maar ik geloof wel dat als een paard echt potentie heeft, je dan ook meer kieskeurig bent voor een bijrijder.
En het is maar net wat de eigenaar wil.. Wil zij dat het paard de hoge sport in gaat of vindt ze dat niet nodig?

Er zijn vaak ook particuliere mensen die een hun paard bij willen laten rijden door iemand die zelf potentie heeft. De bijrijdster rijdt het paard in die zin beter dan de eigenaar dus het paard gaat er op vooruit door je bijrijdster. Dan ben ik wel bereid om hier voor te betalen als eigenaar en vind ik het ook terecht als hier geld word gevraagd. Dit alleen als je over de ervaring beschikt en het paard er daadwerkelijk beter op wordt dan dat hij alleen gereden zou worden door eigenaar

JoyceR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:37

Weet je het is voor ieder verschillend,

Mijn vorige bijrijdster vroeg ik ook 50 euro in de maand, omdat ik mijn paard verhuisd had naar een stal die flink wat duurder was zodat zij beter kon rijden. Voor mij was het ietsje beter maar goed het hoefde niet perse. Achteraf ben ik wel blij dat ik het gedaan heb, want het is een gezellige locatie.
Ik wilde een bijrijdster omdat ik zelf geen 6 dagen tijd had om ernaartoe te gaan, wat ik wel deed dus.
Na twee maanden stopte ze er al mee ivm studie zei ze, maar ik kwam erachter dat ze nu dus western rijd. (eerlijk was ze niet dus...)

Ik besloot toen, stik maar, ik rijd hem zelf wel, maar na 3 maanden kreeg ik een ongeluk met het paard, waar hij ongeschonden vanaf kwam, maar ik kan door een verbrijzelde voet dus niet rijden.
Na een maand vond ik een toffe meid die mijn paard nu 5 dagen per week rijd en ik ben er superblij mee!
Kijk haar vraag ik dus helemaal niks.

Dat zijn de verschillen, het ligt eraan per situatie.
Kijk als je een paard hebt moet je niet afhankelijk zijn van een bijrijdster wil je hem kunnen onderhouden, maar gun je iemand iets mag daar best iets voor tegenover staan. Helpen ze jou juist uit de brand dan niet.
Vind je dat je bijrijdster hem niet goed rijd en merk je dat zelf goed en moet je je paard corrigeren, stop er dan ONMIDDELIJK mee, je bent er niet bij gebaad en je paard ook niet.
Mijn inkomen is ook nog maar 70% en dat gaat zo nog wel even duren, dus ik voel het wel dat ik een paard heb, maar toch...

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:38

Comeclose, meestal zie je dat alleen in de hoge sport :j Ook vaak bij wedstrijdstallen.
Die iedere week met 6 paarden op wedstrijd gaan, zal ik maar zeggen.

Ladypronk, waarom hoeft zij dat andere niet te doen? :) Doen de pension eigenaren dat, of doe jij dat altijd zelf??

Het is niet zo dat ik het wel moet doen, er is me niks verplicht, maar ik vind dat als bijrijder je ook wel in andere dingen mag bijdragen dan alleen het rijden.

NatasjavE

_Nancy schreef:

Nou, door les duurt het dan wel heel erg lang voordat ik dan wat aan mijn bijrijder heb.

Ik had(want ik begin er dus niet meer aan) een birijder nodig als achterwacht. Maar omdat 1 x per maand gemiddeld wel erg weinig is om een paard te leren kennen dacht ik. Laten we het als bijrijder doen. 1 a 2 keer per week. Ik heb er dus meer ongemak van dan gemak.
Ik lever een goed paard met goede spullen op een puike pensionstal,...aan het bos.

Voor mij is het op laten we zeggen 6 x per jaar na alleen maar win-verlies...(ik kan tenslotte die dagen niet wanneer de bijrijder gaat)

Maar goed. Mede door dit soort discussies...ik ben er klaar mee. Kan ik een keer niet. Staat er een paard lekker te luieren in een paddock.

xxappiexx

_Nancy schreef:
Ik noem mezelf ook een bijrijder, soms weer verzorger.. Het heeft hier niet echt een vaste naam :+ Maar ik ga echt niet altijd rijden.. Dat zou fijn zijn voor mezelf :=
Ik lekker het zadel erop gooien en rondjes rijden en de eigenaar doet de rest (stal ed) en zoekt het verder maar uit??
Dat is toch helemaal niet eerlijk? Het moet wel in balans blijven hoor..

Nee, zo werkt het niet. Niet bij mij :=

Dat zou fijn zijn voor jezelf ja. Daarom ben ik ook zo iemand die er een vergoeding voor vraagt ;)

Ik blijf graag zelf verantwoordelijk voor de verzorging van mijn paard. Dus uitmesten, voeren etc. doe ik ook het liefste allemaal zelf. Zou niet weten wat daar niet eerlijk aan is? Dat moet ik toch zelf weten? Ik vind het namelijk helemaal geen rotklusjes. En als mijn bijrijder die dingen er ook perse bij wil doen zal ze bij mij niet aan het juiste adres zijn.

Piep71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:40

Sterre schreef:
Soms heb je een paard gekocht onder ideale omstandigheden en is geld geen issue.
Als geld om wat voor reden dan ook (werkeloos worden, scheiding etc.) wél een issue wordt en je dan de keuze moet maken "paard verkopen omdat ik het financieel niet meer rond kan breien" of "een betalende bijrijder zoeken zodat ik het paard kan houden", zou de keuze voor mij snel gemaakt zijn :) .

In dat geval vind ik het uitgangspunt anders. Ik zou het dan ook meer als het delen van het paard zien, zeg maar een soort mede eigenaar oid.. :)

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:43

Ladypronk schreef:
Vraag me ondertussen toch wel af waarom de bijrijders niet zelf een paard kopen, hebben ze de lusten en de lasten. ~~}>

Uhh.. nou misschien omdat ze daar geen tijd/geld voor hebben?

Ik zou nou gerust een eigen paard kunnen nemen, maar wat heeft 't beest er aan om 3/4 dagen per week stil te staan. En wat heb ik er aan om veel geld te gaan betalen om vervolgens maar 3/4 dagen per week van 't beest te genieten..
Nu kan ik gaan en staan waar ik wil, heb genoeg tijd voor school maar ook genoeg tijd om er 3 dagen per week een paard bij te doen, maar 7 dagen per week.. nee dat lukt gewoon niet. En de grootste redenen daarvan zijn de afstand (= tijd), schoolwerk (=tijd) en schooltijden ( 4 keer per week laat uit).

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:43

@Nancy. Mijn paard staat volledig pension en daar betaal ik dan ook naar. Als ik vroeg op stal ben mest ik ook gerust zelf hoor, dat vindt ik niet echt een hele klus. Alleen woon ik niet in de buurt van de stal om er even 3 keer per dag naartoe te gaan voor voeren enzo, vandaar :D anders zou ik het ook zelf willen doen. Vind ik eigenlijk fijner!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:48

_Nancy schreef:
Win-win

Dat weet je niet, misschien rijdt ze wel hele gewone :D
Daarnaast, als je een beetje kunt rondsturen, staan er ook genoeg jonge talentvolle paarden klaar.
Maar! daar moet je dan natuurlijk wel tijd voor uittrekken om ze op niveau te krijgen.
Je krijgt zelden een kant en klaar sportpaard op hoger niveau aangeboden.
Zou degene die het postte die tijd er niet insteken, dan is het paard dus over een tijd alleen maar in waarde vermindert! (een talentvolle drie- of vierjarige brengt wel wat op, een zevenjarige die nooit verder gekomen is dan B/L nauwelijks meer iets)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 08:59

Piep71 schreef:
In dat geval vind ik het uitgangspunt anders. Ik zou het dan ook meer als het delen van het paard zien, zeg maar een soort mede eigenaar oid.. :)

Nou dat zou wat zijn. :D Voordat iemand bij mij mede eigenaar zou zijn mag hij/zij toch eerst de helft van de marktwaarde mogen aftikken en de helft van de kosten voor haar/zijn rekening mogen nemen.
Dan ben je mede eigenaar.

Als je voor een bijrijdpaard betaald betaal je een tegemoekoming in de kosten. En dan heb je meer luxe dan op een manege, een beter paard onder je kont, leer je meer, bouw je een band met het dier op, rijdt je op een passend zadel wat ook nog aangenaam door jouw billen is, etc, etc.

Je dan waarschijnlijk iets meer dan op een manege kwijt maar je krijgt er ook meer voor.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:02

Tsja, wil ik betalen moet het wel opwegen tegen de manege hoor... dan heb ik wss alleen het band opbouw-punt in het voordeel met een bijrijdpaard, daar ga ik geen extra geld voor neerleggen :n (vz pony heb ik meer een band mee, maar kan ik niet op rijden) het is maar net waar je naar op zoek bent.

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:03

Als ik mijn paard prof. wil laten trainen voor een bepaald niveau oid, dan zou ik er wel voor betalen, dat is wat mij betreft een heel ander verhaal. Verder vind ik gewoon niet dat ik de hobby van een ander hoef te financieren dan gaan ze maar op een manege rijden en poetsen. Of koop dan zelf een paard dus en Als je er dan niet genoeg tijd voor hebt.......neem je toch gewoon een bijrijder ?!?! :D (grapje)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:05

Fiffill schreef:
Tsja, wil ik betalen moet het wel opwegen tegen de manege hoor... dan heb ik wss alleen het band opbouw-punt in het voordeel met een bijrijdpaard, daar ga ik geen extra geld voor neerleggen :n (vz pony heb ik meer een band mee, maar kan ik niet op rijden) het is maar net waar je naar op zoek bent.

En wanneer weegt het op tegen een manege?

Het is niet alleen de band-met-paard. Je hebt ook nog eens een beter paard, betere spullen, niet met z'n 5en in een bak.

Denk dat dat beter paard en spullen de doorslag zou moeten geven.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:08

Als het paard beter zou zijn, de spullen daadwerkelijk beter, etc. Overigens heb ik met bijrijdpaarden altijd met (een hoop) anderen in een bak gereden, d'r staan meer mensen op een pensionstal.
Mijn ex-bijrijdpaard was een recreatiepony waarmee ik door het bos hobbelde. Ontzettend leuk, maar op mijn manege leer ik wel meer. Ik zou ook niet op zoek zijn naar een paard met (hoog) niveau, mijn lessen heb ik op de manege (en nee, niet alle maneges hebben ouwe knollen staan die niks kunnen), ik zou lekker voor het boshobbelen gaan.

Nee, het moet echt wel een opvallend goed paard zijn en op volpension staan wil ik over betalen gaan nadenken... de rest heb ik namelijk al en ben ik ook niet naar op zoek. Ik ben overigens gestopt met dat bijrijdpaard wegens tijd tekort, en ook omdat ik te weinig tijd had voor mijn vz pony (waar ik niet op kan rijden). Ben ook niet meer op zoek naar een bijrijdpaard, het zou leuk zijn, maar ik heb gewoon geen tijd.