Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lastig schreef:6:30 hooi (grote hoeveelheid)
10:00 hooi
13:00 hooi
15:00 hooi
18:00 hooi
20:00 hooi
23:00 hooi (grote hoeveelheid)
We verspreiden de hoeveelheid hooi die ze op een dag mogelijk over zoveel mogelijk voerbeurten. Er is hier altijd wel iemand thuis, dus is met ze alle goed te doen zo. En het beetje muesli dat ze krijgen varieert beetje qua tijd. Meestal smorgens, maar soms ook in de avond omdat er in de ochtend geen tijd voor is.
Marengogirl schreef:Oke, dit is echt niet veel.
Fleurtje100 schreef:Lotteettol schreef:@ Fleurtje, ik kan moeilijk heel de dag bij mijn paarden doorbrengen....ik werk namelijk ook en 's nachts slaap ik. Mijn paarden voer ik al 11 jaar zo, denk niet echt dat het veel kwaad kan...
Maar dat gaat toch om een hele andere tijdsduur? Als je om 17.00 voor het laatst voert en je paarden checkt en de volgende dag om 8.00 weer is er 15 uur lang geen toezicht. Bovendien is de kans dat een paard koliek krijgt, vast komt te liggen etc. het grootste als ze op stal staan, en dus in die periode. Door alleen tussen 8.00 en 17.00 te voeren laat je een paard alles in 8-9 uur tijd verteren, terwijl een paard er op gemaakt is om 16 uur per dag met eten bezig te zijn. Tenzij je slowfeeders hebt natuurlijk, maar als je ruwvoer gewoon in de stal gooit zul je wel erg veel moeten gebruiken wil je ze langer dan een paar uur bezig laten zijn.
Bij alle boeren waar ik heb gestaan was het ook de normaalste zaak van de wereld dat er een laatste ronde over het erf en door de stallen werd gedaan voordat hij ging slapen. Als de paarden aan huis staan lijkt me dat ook niet zoveel moeite. Zowel niet voor een pensionhouder als eigenaar, en prima te combineren met werk en slapen, want slapen doe je over het algemeen thuis, dus dan kun je voordat je gaat slapen best even 10 min je dieren checken en voeren. Woont er niemand bij de stallen dan zou ik investeren in een slowfeeder systeem in combinatie met een camera gericht op de stallen. Of de paarden niet 's avonds op stal zetten.