Tijden voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loran_Nolen

Re: Tijden voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:11

Hier ook hetzelfde hoor qua controle in de avond.
We slapen bewust beneden (slaapkamer) en hoor ook alles.
Dit heeft mij nu al 4x geholpen, toen de hafje vast lag.
Bijkomende voordeel: vanuit slaapkamerraam zie ik de stallen, en welgeteld 20-25 stappen vanaf h uis tot de stallen.

Verder gaat hier 1 kleine baal per dag door ( draver, haflinger en shetveulen) hooi.
Met een grote baal redden we net 3 weken..

Marengogirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 12:33

kevje06 schreef:
S morgens om 9u krachtvoer en de wei op met hooi.
Tussen 4-6 op stal met krachtvoer en hooi.
Heb wel bijna onbeperkt hooi.

Op zaterdag en zondag ochtend uurtje later.

Hebben ze hier genoeg aan om heel de nacht door te komen?

En voer je in slowfeedsysteem?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:35

Ik voer zelf een half pak hooi per dag, verdeel over 2 momenten en 2 pony's
(is weinig inderdaad, maar ze worden ontzettend snel dik dus moeten ze minder dan de richtlijn hebben)

Marengogirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 12:41

Oke, dit is echt niet veel.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:42

Interessant topic!
Ik heb de paarden bij mijn ouders staan. Op maandag tm vrijdag voert mijn vader ze. Hij gaat meestal tussen 8:00-8:30 naar stal om ze te voeren. Ze krijgen dan altijd eerst een plak hooi.
Dan om 10:30 (begin van zijn koffiepauze) loopt hij er langs, en geeft hij ze de brokken.
Vervolgens komt de pensionklant (heb er 1) die zet de paarden om 13:00 buiten en nu het op de wei zo schraal is,krijgen ze daar hooi bij gevoerd. Zomers is dit niet nodig, dan hebben ze aan het gras genoeg. Nu gaan ze rond half 6 naar binnen. Krijgen dan weer hooi en muesli. De pensionklant voert haar paard daar ook nog luzerne bij.
Dan rond half 8 komen we om te rijden. En dan na afloop krijgen ze hun brokken en als het hooi van de avond half op is ofzo, dan vullen we dit nog aan.

In de weekenden is dit vaak anders. Dit komt dan omdat ik dan zelf moet voeren. Maar dan geef ik ze op vrijdagavond dusdanig meer hooi, dat ze het uit houden tot uiterlijk 9:30.

Marengogirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 12:44

Ok, dus ze komen pas om 1 uur naar buiten?
Krijgen ze dan tot die tijd 1 plakje hooi?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:45

Eerste grote portie voordroog krijgen ze hier om 6u 's ochtends.

Eten krijgen ze om 17h, 2de (grote!) portie voordroog krijgen ze om 18h.

Dus om de 12h krijgen ze een nieuwe portie, maar die ligt er 's ochtends nog voor een deel,
dus ik vermoed dat ze genoeg hebben dan :j

Paarden staan ook 24/7 buiten en er worden zo'n 8 schellen voordroog verdeeld op 4 paarden.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:56

lastig schreef:
6:30 hooi (grote hoeveelheid)
10:00 hooi
13:00 hooi
15:00 hooi
18:00 hooi
20:00 hooi
23:00 hooi (grote hoeveelheid)

We verspreiden de hoeveelheid hooi die ze op een dag mogelijk over zoveel mogelijk voerbeurten. Er is hier altijd wel iemand thuis, dus is met ze alle goed te doen zo. En het beetje muesli dat ze krijgen varieert beetje qua tijd. Meestal smorgens, maar soms ook in de avond omdat er in de ochtend geen tijd voor is.

Ik voer trouwens anderhalve kleine baal per dag aan een klein paard, e pony en een b pony.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:19

Ik voer in slowfeeder netten en krijgen ongeveer 3/4 baal s avonds pp en s morgens nu 1/4 voor ze de wei op gaan. Op de wei even geen hooi met dit weer. Gaan nu wat later op de wei en staat nog wat gras.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:22

's morgens 8 uur krachtvoer, hooi onbeperkt
's avonds half 6 weer krachtvoer.
Hooi onbeperkt.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:15

Marengogirl schreef:
Ok, dus ze komen pas om 1 uur naar buiten?
Krijgen ze dan tot die tijd 1 plakje hooi?

Wij voeren van een groot pak hooi, dus geen 25 kg baaltjes.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:02

Marengogirl schreef:
Oke, dit is echt niet veel.

Tja, scheelt in de prijs om paarden te hebben die snel te dik zijn :D (kunnen daardoor ook hooien van ons kleine landje omdat ze in de zomer strookbegrazing krijgen)
Wij hebben ons voerschema opgesteld met de dierenarts, nu krijgen ze net genoeg om de dag gezond door te komen.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:07

's morgens om half zeven krijgen ze kuil of hooi met daarna de muesli/brok

daarna gaan we beide naar ons werk dus om half negen zet ik ze buiten en staan ze in de paddock tot één van ons thuis komt, dan krijgen ze meteen kooi/kuil ca. 4 uur

's avonds om een uur of 7 muesli/brok

zo laat mogelijk op de avond zo rond 10 uur maar soms ook weleens eerder nogmaals hooi/kuil

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:20

Wij hebben 4 volwassen Arabieren staan en een veulen van 6 maanden. Staat nog lekker bij mams :D . Scheelt weer een hoop duur voer want hij krijgt zijn calcium uit de melk en hij wordt op een natuurlijke manier gespeend. Zijn moeder zal hem op een gegeven moment gewoon wegschoppen zoals in de natuur ook gebeurt. Tevens houdt zij het kleine blaaskaakje ook lekker kort :P opvoeden kan zij veel beter dan ik _/-\o_

Wij voeren 's morgens tussen 6:00 en 9:30 krachtvoer
En 's avonds tussen 17:00 en 19:00 weer krachtvoer. Eerst worteltjes in de winter rond 16:30

Ik voer Subli pony voor de vitaminen en mineralen. Het is voor sobere rassen dus ik hoef niet te veel te voeren. Heel tevreden over. Voerde eerst altijd Havens of Pavo maar daar moet ik het dubbele van geven voor het zelfde resultaten + een stel gekkenhuizen. Ik voer een beetje muesli voor de smaak en een schep hartog grasmix zodat er ook nog een beetje wordt gekauwd op het eten. Mijn ruin vindt het niet lekker dus die staat eerst ff lekker een paar keer te briezen in zijn bak :+ :P

Buiten hebben ze een kuubskist met hooi (3 arabieren en een veulen). Daar staan ze tussen 07:00 en 18:00. Vaak ligt er nog hooi in als ik ze binnenhaal.
Binnen hebben ze onbeperkt hooi met een slowfeeder hooinet.
Ik geef altijd genoeg want 's morgens (of ik nu vroeg of laat kom) hebben ze nog altijd wat te knabbelen.

Ik voer hooi uit grote gesealde balen. Het heeft minimaal 4 a 5 dagen op het land gelegen en is gemaaid op het moment dat het fructaan laag was.

Ik ben afgestapt van vaste tijden omdat ik daar hele drammerige paarden van kreeg die niet te genieten waren als ik een paar minuten later kwam.
Dus geen regelmaat is ook regelmaat :D

Disc0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 01:09

ochtend kuil - 07.00
ochtend biks - 09.00
avond kuil - 17.00
avond biks - 19.00

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:52

Disc0 schreef:
ochtend kuil - 07.00
ochtend biks - 09.00
avond kuil - 17.00
avond biks - 19.00

Zelfde systeem als bij mij.....

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:02

Fleurtje100 schreef:
Lotteettol schreef:
@ Fleurtje, ik kan moeilijk heel de dag bij mijn paarden doorbrengen....ik werk namelijk ook en 's nachts slaap ik. Mijn paarden voer ik al 11 jaar zo, denk niet echt dat het veel kwaad kan...

Maar dat gaat toch om een hele andere tijdsduur? Als je om 17.00 voor het laatst voert en je paarden checkt en de volgende dag om 8.00 weer is er 15 uur lang geen toezicht. Bovendien is de kans dat een paard koliek krijgt, vast komt te liggen etc. het grootste als ze op stal staan, en dus in die periode. Door alleen tussen 8.00 en 17.00 te voeren laat je een paard alles in 8-9 uur tijd verteren, terwijl een paard er op gemaakt is om 16 uur per dag met eten bezig te zijn. Tenzij je slowfeeders hebt natuurlijk, maar als je ruwvoer gewoon in de stal gooit zul je wel erg veel moeten gebruiken wil je ze langer dan een paar uur bezig laten zijn.
Bij alle boeren waar ik heb gestaan was het ook de normaalste zaak van de wereld dat er een laatste ronde over het erf en door de stallen werd gedaan voordat hij ging slapen. Als de paarden aan huis staan lijkt me dat ook niet zoveel moeite. Zowel niet voor een pensionhouder als eigenaar, en prima te combineren met werk en slapen, want slapen doe je over het algemeen thuis, dus dan kun je voordat je gaat slapen best even 10 min je dieren checken en voeren. Woont er niemand bij de stallen dan zou ik investeren in een slowfeeder systeem in combinatie met een camera gericht op de stallen. Of de paarden niet 's avonds op stal zetten.

Ik ga het vanaf vandaag anders aanpakken: het dubbele portie van de avond deel ik op. de ene helft om 17.00 uur en daarna om 20.00 uur weer.

Dan ziet mijn voerschema er als volgt uit:
08.00 uur biks/muesli, hooi en naar buiten (eten in de paddock)
12.00/12.30 hooi
rond 15.30 halve portie hooi of het weiland in
17.30 op stal met hooi en biks/muesli
20.00 uur hooi

Iemand nog tips?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:07

's morgens 9uur hooi, 's middags een beetje verschillende tijd hooi, later op de middag brokken en 's avonds nog een keer hooi. Maar als we zien dat een paard helemaal niks meer heeft voeren we elkaar paarden altijd :)

ddgs20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:22

Rond 9uur s'ochtends kuil
Rond 10 uur krachtvoer
S'avonds weer kuil + krachtvoer

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:40

's Winters:
24/7 paddock met hierop de stallen waarvan de deuren altijd open blijven.
07:30 voordrooghooi in slowfeeder + ca. 250 gram muesli
13:00 droog weidehooi in slowfeeder (flinke hoop)
17:30 voordrooghooi in slowfeeder + ca. 250 gram muesli
23:00 droog weidehooi in slowfeeder (wederom een flinke hoop) + 1 kilo Pre Alpin protein light slobber.
Dit is voor mijn Holsteiner merrie van 1.76.

Voor mijn mini gelden dezelfde voertijden alleen zijn de porties aangepast naar haar formaat (0,76 mtr ;)).

's Zomer heeft als verschil met de winter dat ze gemiddeld nog een uurtje of 3 op het weiland staat, langer gaat helaas niet, erg rijk weiland en de grote merrie heeft gevoelige nieren en de mini shet zou zich hoefbevangen eten.

Ik voor door de weeks, in weekenden en in vakanties elke dag op ongeveer dezelfde tijden (kan wel eens een kwartiertje schelen maar nooit veel langer). Terug gaan naar bed in het weekend of vakanties gaat hem niet worden omdat er bij binnenkomt in huis 2 Jacky's mij smekend aan liggen te kijken voor een ochtendwandeling.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 00:19

Mijn paarden zijn niet gewend aan vaste tijden.
's morgens tussen 8 en half 10 krachtvoer (Bestaande uit muesli, lucerne en in de winter wortels) + voordroog (Kleine hoeveelheid)
Daarna de weide/paddock op tot het donker word (In de winter rond half 5 naar binnen, zomer rond half 9)
Paarden op de paddock krijgen 's middags nog een flinke berg voordroog en in de winter nog wat wortelen.
's avonds tussen half 7 en half 9 krachtvoer muesli, zemelen en wortels) + voordroog (Grote hoeveelheid)

Ik voer momenteel aan 5 paarden een rond pak voordroog in een kleine week op.
Muesli varieert van een hand tot 1/4 schep.
Lucerne is vaak een halve schep.

In de zomer heb ik er altijd een paar 24/7 op weide staan.
als er voldoende gras staat, krijgen ze 's avonds een volle hooiruif, met weinig gras 's morgens en 's avonds een volle hooiruif.
Krachtvoer wordt in principe niet gegeven, enkel als ze aan de voordroog niet genoeg hebben.

's Avods ga ik niet mee kijken, mijn paarden staan achter het huis en mijn slaapkamerraam ligt naar de paarden toe. Ieder geluidje hoor ik, dus wanneer er iets mis is, ben ik er snel genoeg bij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:57

Hier krijgen ze absoluut niet op vaste tijden voer , vind ik ook niet nodig voor paarden die gewoon netjes de hele dag wat rond kunnen wandelen en hooi kunnen knabbelen :)

Wanneer je de paarden op stal hebt staan en ze steeds porties geeft is een voerschema wel belangrijk natuurlijk :)

Ze staan hier met 2 D-ponies en eten (als ze niet op de wei gaan) ongeveer een baaltje hooi per dag op samen , uit hooinetten met 30mm mazen.

Daarnaast krijgen ze dagelijks een schep VoerGezond-brokjes en als ze die dag niet op het gras mogen (vanwege nattigheid) krijgen ze ook nog een bakje Lucerne.

Verder krijgen ze 2x in de week een voederbiet en natuurlijk ook hier en daar wat appeltjes / peentjes en ook weel eens andere dingetjes zoals spruitjes of een kooltje.

In de zomer of wanneer ze op het gras mogen die dag in najaar / winter krijgen ze graszaadhooi in hun net.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:23

Onze vier (1 paard en 3 pony's) krijgen doordeweeks 's morgens om circa 07:30 uur hooi en om 08:15 uur krachtvoer. Tussen 08:30 en 09:00 uur gaan ze op de wei (waar nog veel gras op staat). Ik haal ze tussen 19:00 en 21:00 uur meestal naar binnen, dan krijgen ze wortels, krachtvoer en hooi in fijnmazige hooinetten.

In het weekend zijn de tijden anders, maar ik zorg er altijd voor dat tussen de laatste voeding en de voeding van de volgende ochtend niet meer dan 12 uur zit. Dit komt er op neer dat ze vrijdags en zaterdags later naar binnen komen zodat we zaterdags en zondags iets langer kunnen slapen.

Als we op vrijdag of zaterdag 's avonds weg gaan, komen ze pas 's nachts naar binnen als we terug komen.

Ze komen zo gemiddeld in de zomer 12 tot 13 uur per dag op de weide en in de winter 10 tot 11 uur per dag. Tenzij het weer zo slecht is, dan haal ik ze eerder naar binnen en krijgen ze een extra rondje hooi, dat is dit najaar echter nog niet voorgekomen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:38

Hier voer ik bewust op wisselende tijden, zodat ze niet onrustig worden omdat het hun tijd is.

Uiteraard hebben ze onbeperkt hooi, dus altijd te eten. In principe staan ze 24/7 buiten. Ik zorg er steeds voor dat het hooinet goed gevuld is. Ene dag gaat er een hele baal in, andere dag maar een paar plakken. Gras is er nu haast niet meer. Muesli krijgen ze tussen 7 en 9, tussen 15 en 17 en tussen 19 en 22.

Als ze de nacht op stal staan (als het heel erg nat is, zoals bijvoorbeeld afgelopen nacht), prop ik hun hooinetten daar zo vol dat er de volgende ochtend nog een beetje in zit. Dit betekent zo'n 3 dikke plakken.