Hoe houd ik mijn stal schoon-vlas dilema

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe houd ik mijn stal schoon-vlas dilema

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 08:39

Dan kan je beter alleen maar opstrooien en niet meer uithalen, alleen de drollen...doe ik nu dus ook en dat werkt beter...

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 14:42

opstrooien werkte bij mij ook niet de bovenkant bleef te nat. Ik ben nu helemaal gestopt met het potten en haal er nu elke dag/ om de dag een natte plek uit van ongeveer 60 bij 30 cm dus 2 scheppen zeg maar. Daarnaast elke dag 1/2 plakjes stro. Het is nu 4 dagen geleden en het blijft veel beter liggen dan alleen vlas en ziet er netter uit. De hoge luchtvochtigheid speelt inderdaad ook zeker mee in je vlas gebruik, dat hoor ik hier op stal wel meer.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:21

Als ik last heb van veel vocht op stal dan heeft potten geen zin. Ik doe er nu elke week 1 1/2 baal in waarvan 1x een baal op dinsdag en 1/2 baal op zaterdag en dan de boel omspitten. Haal elke dag de natte plek eruit en de mest, paard staat nu een stuk droger.

Dreamwish

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:59

mijn paard staat ook op vlas, ik gebruik 1 of 2 zaken per week. Ik mest elke dag uit. Ik haal de ergste mest met een hooivork eruit en de meesten zullen dit wel vies vinden maar de losse drollen haal ik eruit met mn handen en een emmer ( wel met handschoenen aan natuurlijk) iedereen bij ons op stal doet het. Het is wel even wennen maar de stal blijft er erg schoon door. Verder haal ik met een hooivork het vlas aan de zijkant omhoog ( dat is meestal nog helemaal schoon) en verdeel dat over de stal heen. Werkt prima!

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:45

ik heb alleen de eerste pagina gelezen maar mijn paard is ook behoorlijk smerig... ik houd het op een dun laagje rapsodi en ik doe over de week verspreid elke week een nieuwe baal erin. ik heb geprobeerd met een aantal balen in een keer, maar het blijft vier]s. dus nu een dun laagje 2x per week het natste eruit en dan een dun laagje bij strooien.. 2x per week een plakje stro en tja nat is nat hoor, ze staat er alleen `s nachts in dusss.

ik heb zelfs wel eens gezien en gehoord van iemand die er gek van werd dat z`n paard er zo`n zooitje van maakte en die legt niets meer op de bodem... maar dat zou ik nooit doen

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:48

jendemen25 schreef:
ik heb zelfs wel eens gezien en gehoord van iemand die er gek van werd dat z`n paard er zo`n zooitje van maakte en die legt niets meer op de bodem... maar dat zou ik nooit doen

Ja dat doe ik ook, niet alleen omdat het er niet uitzag maar ook omdat hij alles op at stro, zaagsel, hennep, enz enz en zo stond hij elke keer met koliek.

Toen kreeg ik zo'n 15 jaar geleden van iemand rubberen matten bij de hoogovens vandaan en sindsdien heeft hij nooit meer koliek gehad.

Elke morgen veeg ik het aan en schep ik het leeg, als het erg nat is gooi ik er een emmer vlas in en hij staat prima zo. Hij staat overigens wel de hele dag op de wei.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 08:49

Ik haal hier nog iedere dag de mest eruit en 1x per week de middelste natte plek. Ik heb alleen vorige week een flinke hoeveelheid eruit gehaald.
ik ben van het idee afgestapt om te gaan potten. Ik hou van een schone stal dus heb er 2 flinke kruiwagen uit gehaald en 2 zakken nieuw erbij gegooid.

Nu doe ik gewoon weer iedere week 1 baal erbij. Dit gaat nu heel goed.Hij heeft een heerlijke schone en droge box.

Ik heb wel een flinke laag erin want een dunnen laag lijkt me niet bepaald warm of lekker liggen in de nacht. Nu zie ik een paard wat echt heerlijk
languit ligt. Zelfs overdag kom ik nu wel eens bij een heerlijk slapend paard. :j