Paard in 's nachts stand overdag wei, erg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Paard in 's nachts stand overdag wei, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:38

Tja.. dierenmishandeling.. dat gaat me wat ver maar ik vind het verre van ideaal voor je dier.
Die van mij zou ik niet zo willen houden.
Op de foto van Holypope ziet het er mooi uit en tuurlijk, er zullen vast paarden zijn die het veel slechter hebben. Maar zo met het hoofd naar een blinde muur de hele dag? Nee.. dat zou ik echt iet willen voor mijn dier.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:45

"dan liever in een lelijke stal dan in een mooie stand."
Er zijn echt hele slechte stallen dus dit is echt onzin. Sommige paarden staan in een stoffig donker hol de hele dag op een smerige bodem zonder enig contact met soortgenoten...Is het dan goed omdat het toevallig een stal is?
Lijkt me niet...
Net zo goed dat buiten staan niet altijd goed is en een stand niet altijd goed is etc...
Maar ja als de TP starter niets anders kan dan kan het tijdelijk wel even. De mensen die zeggen dat ze dan haar paard maar naar de slager moet brengen, dat hoor je nogal eens hier, zijn ook niet helemaal goed.
Een paard is inderdaad een huisdier en daar moet je dus ook zijn hele leven voor zorgen en niet wegbrengen als de situatie tijdelijk niet helemaal ideaal is..

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:57

Ik heb het over een lelijke stal, niet over een slechte, stoffige en vuile stal Bethje.
Een paard ziet de pracht en praal van Lipica niet, die wil gewoon zijn ding doen.
Waarom denk je dat stands verboden worden?
Is nogal wat hier in Nederland dat ze dat gaan verbieden.
Is heel wat voor nodig hier...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:58

Nanda schreef:
Dat probleem is heel makkelijk op te lossen! :D Hij staat gewoon aan een touw van 1,25? meter. Onder aan het touwtje een blokje hout of een gewichtje. Daardoor staat touwtje altijd enigszins strak en voorkom je dat je paard erover stapt. Hij kan zich gewoon omdraaien, liggen, maar staat wel vast.

nogmaals, ik denk dat MIJN paard, in mijn situatie het vele malen beter heeft dan de vele paarden die van oktober tot mei 23 uur per dag in een box staan van 3 x3

Oh my, dat is in principe dus gewoon de lengte van een normaal halstertouw. Echt niet dat mijn fjord zich dan kan krabben bj zn bil/flanken :n

Vriendin van mij heeft gewerkt op een 4 sterren manege, ben vaak genoeg meegeweest. Het gros van de pony's beet en trapte naar elkaar en ik voelde me er niet prettig bij om er achterlangs te lopen. Sommige pony's hadden zich berust in hun lot en stonden dan werkelijk waar echt doods te kijken :(:)

Nee gezellig om een x aantal uur naar een muur voor je te kijken (letterlijk een bord voor je kop)

Triest, heel triest als je zo je paard hebt gestald ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:27

Heel bijzonder dat men dat ooit normaal heeft gevonden...en voor de geen stand kenners omdat ze de leeftijd er niet voor hebben :+ , de touwtjes vroeger waren zo dat het armlengte had...duh....dus omdraaien??liggen is laten vallen en alles op een paar meter....2 stappen naar achteren en 2 stappen naar voren en poepen op het gangpad wat voorts dan wordt aangeveegd....heel praktisch...

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:03

Ik voel me toch een beetje geroepen om wat uit te leggen.....

Nederland is (economisch) groot geworden, mede, door paarden die voor de wagen liepen, die paarden stonden toen uitsluitend in een stand. Werden 's morgens om 6 uur ingespannen en 's avonds om 10 uur weer op stal gezet.

Dus de stand was alleen een rust\voer\slaap plek, net zoals de eigenaars zittend in een bedstee sliepen.....

Maar de moderne mens van nu hebben óók paard(en) en rijden er meestal één uurtje per dag mee, dat zou betekenen dat het paard de overige 23 uur! in een stand zou staan.

DAT kan je een paard NIET aan doen. Hoewel ik vind, hoe of het vroeger ging, ook geen pretje was, voor mens en dier !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:05

He hemel wat een onzin verhaal..........gaap.....

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:07

russel schreef:
He hemel wat een onzin verhaal..........gaap.....

Zo!, dat is nog 's onderbouwd ! Thx ! _/-\o_ _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:07

Hoe is dat van jouw dan nog te onderbouwen? En dan is het ook nog eens een onzin wat je verteld.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:14

russel schreef:
Hoe is dat van jouw dan nog te onderbouwen? En dan is het ook nog eens een onzin wat je verteld.

Ha ha, ik blijf bij m'n vorige text! Dank je !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:17

Hemel, schrik ervan een man van 35 die zulke dingen uitkraamt en voorts zorgt dat zijn eigen peerdje het wel beter heeft dan wat hij promoot.... :7

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:21

@ nanda, kun jij me dan even uitleggen hoe een paard wat in een stand vast staat aan een touwtje van 1.25 zich nog kan omdraaien??

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:23

russel schreef:
Hemel, schrik ervan een man van 35 die zulke dingen uitkraamt en voorts zorgt dat zijn eigen peerdje het wel beter heeft dan wat hij promoot.... :7

Ik heb geen peerd\paard. Wie zegt dat m'n leeftijd klopt ? Wel leuk dat je m'n profiel bestudeerd. Ha ha
Ik ga nu even wat euro's verzamelen. Doei, doei !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:24

Ow ja, nu snap ik het helemaal... :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:45

Er word hier idd een hoop onzin verteld die er niet toe doet. Of er worden volledig onwaarheden verteld. Ongelofelijk.
Zo ook het bericht van miepie. Hoe kom je aan die wijsheid? Ik heb in het topic al 3x verklaart hoe het echt zit.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:48

AaronYve schreef:
@ nanda, kun jij me dan even uitleggen hoe een paard wat in een stand vast staat aan een touwtje van 1.25 zich nog kan omdraaien??

Leg gelijk even uit hoe het touw bevestigd zit. Gezien mijn post over te lang touw en gevolgen.

Ook zou ik graag willen weten hoe het zit met sociaal contact. Die is er dus niet?! Je hebt immer een 4m brede stand, met 1.25 touwlengte is sociaal contact dan niet mogelijk.

En tot slot: waarom in vredesnaam niet een 4e wand plaatsen met deur en je paard laten genieten van de volledige ruimte van zijn stand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:55

Chaos schreef:
En tot slot: waarom in vredesnaam niet een 4e wand plaatsen met deur en je paard laten genieten van de volledige ruimte van zijn stand?

Mee eens!

miszymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:07

Stands zijn echt niet meer te doen nu, ook gezien hoe mensen nu met hun paarden omgaan, ze verdienen het als het ware niet meer...

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:11

russel schreef:
Heel bijzonder dat men dat ooit normaal heeft gevonden...en voor de geen stand kenners omdat ze de leeftijd er niet voor hebben :+ , de touwtjes vroeger waren zo dat het armlengte had...duh....dus omdraaien??liggen is laten vallen en alles op een paar meter....2 stappen naar achteren en 2 stappen naar voren en poepen op het gangpad wat voorts dan wordt aangeveegd....heel praktisch...

Gelukkig dat mensen zich ontwikkelen en er achter gekomen zijn dat er ook andere manieren zijn om paarden te houden. Stands zijn ouderwets en dus niet van deze tijd.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:21

Om eerlijk te zijn heeft mijn pony in het verleden in een stand gestaan. Tja, dat was toen gewoon zo en daar heb ik nooit echt bij stil gestaan. Gelukkig heeft ze later wel een grotere stal gekregen, waar ze genoeg ruimte in had. Nu staat ze alweer enige tijd bij mij en mijn vriend op onze boerderij en hebben we stallen met een uitloop eraan. Nog fijner dus!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:39

HolyPope schreef:
russel schreef:

Ik heb geen peerd\paard. Wie zegt dat m'n leeftijd klopt ? Wel leuk dat je m'n profiel bestudeerd. Ha ha
Ik ga nu even wat euro's verzamelen. Doei, doei !

Laat me raden.....je bent eigenlijk een vrouw van in de veertig?

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:58

Stand is wel lekker handig uitmesten :')

Maar even serieus. Ik zou er geen probleem mee hebben als het paard verder de hele dag buiten staat.
Liever overdag buiten en snachts op stand dan 23uur per dag in een box van 3x3. (En er zijn idd veel paarden die overdag maar weing buiten komen, zeker in de winter/herfst)

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:51

Citaat:
Laat me raden.....je bent eigenlijk een vrouw van in de veertig?

Hoe kom je aan deze verschrikkelijke wijsheid ? :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:59

Ze gokt. Dat staat er. :P

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:01

Prachtig topic dit. Vooral de veel gemaakte opmerking 'liever 's nachts in stand en overdag wei dan 23/7 in een box'.. Is weidegang niet een basisding dan? Ik ga toch ook niet uit van liever 's nachts in de wc en overdag vrij dan de hele dag in de badkamer? Duh, wil allebei niet :+ en die stands van Lipica.. Hoe zeggen ze dat ook al weer? Al draagt een aap een gouden ring het is en blijft een lelijk ding.. Was tijdje geleden nog op de manege waar ik vroeger reed, daar zijn de stands idd weg.. Deurtje voor de stand-idee, vind het niet echt een verbetering. Ik vind t iig maar niks, paard in een stand.