Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sees schreef:Kenyada schreef:Mijn New Forest gaat nu voor het vierde jaar de winter in, 24/7 op de wei. ze staat met een Tinker een Schwarzwalder en een Fjord in de wei en die zijn nu al bezig met een dikke wintervacht aanmaken, die van mij is altijd wat later daarmee. maak me ook altijd een beetje zorgen maar het is altijd weer goedgekomenze hebben wel altijd hooi tot hun beschikking, geen schuilstal, wel een flinke rij bomen achter in de wei waar ze dan nooit bij staan...
tja, ik weet dat het de vorige winters goed ging, dus neem aan dat het nu ook weer goed gaat!
Kenyada, jouw situatie klinkt vergelijkbaar met de mijne. Hoe doen jullie het met water? En hebben jullie een gelegenheid om droog te poetsen e.d.?
Sees schreef:Zoals gezegd, er zijn op dit moment geen stallen vrij en bovendien vind ik dit zelf ook helemaal niks (en paardlief ook niet). Misschien dat ik dan de paarden er in zou zetten als ik uit het werk kom en dan 's avonds weer op het land zou zetten. Ik vind meer dan een paar uurtjes opstallen namelijk écht 3x niks.
Wij staan op een stal met zelfbediening, het is voor mij ook geen doen om iedere dag de paarden om 5u naar buiten te doen en pas tegen 12u 's nachts weer binnen te zetten. En op stallen in volpension heb ik toch gemerkt dat de paarden steeds korter naar buiten gaan.
Kenyada, ik doe eigenlijk ook nooit een zweetdeken op. Ik heb ze wel maar gebruik ze nooit. Jouw Forester gaat dus ook nog wel eens 'nat' terug het land op? Poetsen doe ik in de winter alleen in uiterste nood.
Packer, hmmm jammer...dan houdt het dus ook écht gewoon op.
Fojoe, nou omdat ze anders nog steeds niet droog kunnen liggen, toch?
hestejente schreef:Even lezen zou leuk zijn![]()
Iedereen doet wat haar het beste lijkt voor 't paard... in dat is per paard + bijbehorende eigenaar anders. Ik weet HEEL zeker dat mijn paard liever een week in de regen staat dan een week 's nachts op stal. Zodra hij in een stal staat draait hij letterlijk en figuurlijk door. Daarom heb ik hem twee jaar geleden ook verhuisd van een prima stalling (waar hij 's nachts op stal moest) naar een mindere stalling, waar hij overdag buiten kon blijven.
Een paard heeft niet alleen een lichaam. Hij heeft ook een geest. In het geval van mijn paard - en dat is het enige paard waar ik met goed fatsoen wat over kan zeggen, aangezien ik jullie dieren niet ken - is "niet op stal" het állereerste criterium als ik een nieuw onderkomen voor 'm zou moeten zoeken. Maar dit kan voor iedereen anders zijn, laten we gewoon elkaars aanpak respecteren en ter bevordering van de discussie aannemen dat iedereen doet wat in haar macht ligt om het paard/de paarden zo prettig mogelijk door de winter te helpen.
Sees schreef:Fojoe, nou omdat ze anders nog steeds niet droog kunnen liggen, toch?
terpentijn schreef:Zo als ik al aangaf: wordt het ECHT bar, kun je dan geen ouwe trailer in de weide zetten....?!?
fojoe schreef:je hebt droog en 'droog'![]()
droog is zoals in een schuilstal, 'droog' is waar je niet in wegzakt zoals modder, maar kan best enigszins nat zijn (zoals goed doorlatend zand, een voldoende afgewaterde bestrating) - in die zin is sneeuw ook 'droog'.
xApple schreef:Als ze alleen tot hun schouders droog kunnen staan, vind ik dat geen
waardige schuilplek.. Als je je paarden dan 24/7 buiten wilt houden, zorg
dan wel voor een goede schuilmogelijkheid waar de paarden helemaal droog kunnen
staan. Als dat niet kan, vind ik het niet fair ze buiten te houden. Als het 3 dagen
ontzettend regent.. Nee vind dat echt niet kunnen
Zou dan kiezen voor overdag buiten en savonds/snachts op stal.
Ben heel blij dat mijn paard gewoon na een middag
buiten spelen lekker de stal weer in gaat in de winter/najaar..
Sees schreef:wat modder is geen probleem, maar ze moeten wel ergens met 'droge' voeten kunnen staan (in het gras is primafojoe schreef:je hebt droog en 'droog'![]()
droog is zoals in een schuilstal, 'droog' is waar je niet in wegzakt zoals modder, maar kan best enigszins nat zijn (zoals goed doorlatend zand, een voldoende afgewaterde bestrating) - in die zin is sneeuw ook 'droog'.
Ah ok, bedoelde je dat. Tja dat is nog even afwachten. Rondom de ruif blijft het niet droog. Daar vormt zich uiteindelijk toch een modder-mest-gemorst kuil-prutje
. Ik ben wel voornemens dit jaar te proberen iedere dag een krui mest rondom de ruif weg te halen, hopelijk wordt het dan niet zo'n smerige bende. De rest van het land is gewoon gras dus niet zo 'droog' als zand, zeker niet droog als in een schuilstal maar ook niet nat als in de modder.
fojoe schreef:wat modder is geen probleem, maar ze moeten wel ergens met 'droge' voeten kunnen staan (in het gras is prima)
mest en gemorste modder weghalen zal zeker helpen om de plek rond de ruif droger te houden, maar zal niet alles kunnen tegenhouden.
een betere oplossing is bestrating rondom de ruif, of de ruif regelmatig verplaatsen.
pmarena schreef:Als het rondom de ruif ook nog een vieze drek wordt dan vind ik het wel wat te ver gaan hoor...
Geen afdak om droog onder te staan is al niet tof , maar dan ook nog met je voeten in de prut staan...komop dat moet echt beter kunnen hoor
Een paar uurtjes op kunnen drogen vind ik wel een must , en het valt vaak nog tegen hoe veel dagen het echt smerig weer is en de paarden dus veels te lang nat en koud zijn. Ze moeten naar mijn mening dan echt tussendoor even op kunnen drogen en op kunnen warmen tussendoor zodat ze het weer beter aan kunnen. Of gewoon een dekentje op tijdens die ergste vieze dagen , maar dagenlang tot op het bot laten vernikkelen is gewoon niet tof.
pmarena schreef:Heb je paarden dan moeten die droog kunnen staan. Eigenlijk helemaal , maar de voeten is toch wel het minimale ! Als het al te veel moeite is om de boel rond de ruif te verharden en men het blijkbaar okee vindt dat de dieren daar in de prut staan wat is dat dan voor zooitje daar joh....
pmarena schreef:De vacht kan het MEESTAL prima regelen , maar als het 1 doornatte zooi is dan doet het weinig meer natuurlijk en koelen de paarden hard af , dat is nu juist het probleem met niet kunnen schuilen. Hebben ze dat overdag dan kunnen ze 's nachts tenminste nog lekker opwarmen en bijkomen. Hebben ze een schuilstal dan kunnen ze daar in gaan staan om even op te warmen en bij te komen. Hebben ze een dekentje dan worden ze tenminste niet door-en-door nat en koud. Voor een paar uurtjes geeft het niet als ze even flink nat zijn , maar duurt het langere tijd en dan met flinke kou er bij dan knappen ze daar echt niet van op.
Krijg je ook snel dat ze last krijgen van regenschurft , zeker als ze met de kont de hele dag in de regen staan. Heeft die van mij ook een keer gehad toen ze ergens stond waar ze steeds alleen met haar schouders onder het afdak ging staan.
Die van mij is echt geen stalpaard maar tijdens die echt vieze dagen loopt ze toch maar wat graag de stal in en blijft daar dan ook gerust de hele dag staan. Die echt vieze dagen zijn gewoon een totaal andere situatie dan de buitjes die tussendoor eens komen.
hestejente schreef:Regenschurft had mijne vorig jaar last van maar dat was omdat hij een verminderde weerstand had door een voerblunder van mijn kant in combinatie met een overvulde peesschede. Dit jaar houd ik hem uiteraard nauwlettend in de gaten, zodra ik een klont in z'n vacht spot (o zo leuk, IJslandervacht in de winter) gaat de -door hem- zo gehate regendeken er op. Ben al lang blij dat hij altijd mokvrij is geweest *klopt af* Op 4 maanden na heeft hij zijn hele leven altijd buiten gestaan en afgezien van die ene keer vorig jaar heeft hij nooit regeneczeem, mok of iets anders qua verminderde weerstand gehad.
Bij ons hebben we geen ruif maar wel voerkisten, waarin we netten (aanhangwagennetten) met ruwvoer hebben. Rondom die kisten hebben we bestraat, er liggen grindtegels. Die worden als het goed is niet glad en het is ook handig voor de slijtage van de hoeven.
Overigens gaan ze bij ons ook gewoon liggen, alle paarden hebben er de plekken van op hun flanken/buik/billen. De wei (momenteel hebben ze beschikking over 1 scharrelweitje dat ze mogen vertrappen, als het straks gaat vriezen krijgen ze het andere weitje, dat dan recht (niet vertrapt) is) en het pad errond zijn redelijk modderig, wel hebben ze een heuveltje dat droger is. Ze kiezen er dus blijkbaar voor om buiten te gaan liggen ipv onder de overkapping. Zacht liggen is dus kennelijk prettiger dan droog en hard liggen.
Poetsen doen wij gewoon buiten... als het regent valt er weinig te poetsen dus dan doen we dat wel weer wanneer het droog is. Er is geen binnen, afgezien van het schuilhok en het binnentje voor de mensen.