Met angst en beven de winter in...of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Re: Met angst en beven de winter in...of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:21

Kan je niet een schuttingkruis neerzetten. Zadat ze in iedergeval uit de wind kunnen gaan staan.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:25

momo_lover schreef:
Kan je niet een schuttingkruis neerzetten. Zadat ze in iedergeval uit de wind kunnen gaan staan.

Dat mag ook niet, gemeente Arnhem zijn echte miere......wat dat betreft.
Anders had de staleigenaar dat allang gedaan.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:47

En 's nachts binnen op stal en overdag (dan met deken) lekker buiten?

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:52

wuswa schreef:
En 's nachts binnen op stal en overdag (dan met deken) lekker buiten?

Hij heeft een deken op. Hidde is absoluut niet geschikt om op stal te zetten, dit is geen optie voor hem, heb al eerder gepost waarom niet.

Ik roei maar met de riemen die we hebben, ti's nu eenmaal niet anders

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:58

Sees schreef:
Kenyada schreef:
Mijn New Forest gaat nu voor het vierde jaar de winter in, 24/7 op de wei. ze staat met een Tinker een Schwarzwalder en een Fjord in de wei en die zijn nu al bezig met een dikke wintervacht aanmaken, die van mij is altijd wat later daarmee. maak me ook altijd een beetje zorgen maar het is altijd weer goedgekomen :) ze hebben wel altijd hooi tot hun beschikking, geen schuilstal, wel een flinke rij bomen achter in de wei waar ze dan nooit bij staan...
tja, ik weet dat het de vorige winters goed ging, dus neem aan dat het nu ook weer goed gaat!

Kenyada, jouw situatie klinkt vergelijkbaar met de mijne. Hoe doen jullie het met water? En hebben jullie een gelegenheid om droog te poetsen e.d.?

er wordt iedere dag naar de waterbakken gekeken, meerdere keren. ze hebben drie waterbakken tot hun beschikking, waarvan er twee zijn mijn zo'n drijver erin. wanneer het echt stevig vriest bevriezen deze wel maar wel maar zo minimaal dat de paarden een tikje met een neus erin geven (of hoef) en dan kunnen ze weer drinken. ik poets in de winter meestal niet al te veel. kan wel binnen gaan staan wanneer het nodig is maar ben er toch meestal mee buiten in de weer, ga wel altijd met mijn handen over alle lichaamsdelen om te voelen of alles nog in orde is (Wat je normaal zou voelen wanneer je poetst) wanneer ik toch moet poetsen doe ik echt alleen de delen waar tuig op komt te liggen.
na het rijden stap ik altijd goed uit totdat er niet meer zwaar geademd wordt en de huid niet meer warm aanvoelt, dan een emmertje brokken geven en ondertussen een zweetdekentje op en daarna weer de wei in(zonder zweetdeken uiteraard ;))! tja ik weet dat zonder schuilstal misschien niet ideaal is maar met de fjord van mijn zus gaat dit al 9 jaar zonder problemen en mijn pony gaat nu dus het vierde jaar in en (hopelijk) ook weer probleemloos.
wanneer het echt te erg is kan ik altijd wel een stal gebruiken maar heb dit tot nu toe nooit nodig gevonden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 12:49

Zoals gezegd, er zijn op dit moment geen stallen vrij en bovendien vind ik dit zelf ook helemaal niks (en paardlief ook niet ;)). Misschien dat ik dan de paarden er in zou zetten als ik uit het werk kom en dan 's avonds weer op het land zou zetten. Ik vind meer dan een paar uurtjes opstallen namelijk écht 3x niks.

Wij staan op een stal met zelfbediening ;), het is voor mij ook geen doen om iedere dag de paarden om 5u naar buiten te doen en pas tegen 12u 's nachts weer binnen te zetten. En op stallen in volpension heb ik toch gemerkt dat de paarden steeds korter naar buiten gaan.

Kenyada, ik doe eigenlijk ook nooit een zweetdeken op. Ik heb ze wel maar gebruik ze nooit. Jouw Forester gaat dus ook nog wel eens 'nat' terug het land op? Poetsen doe ik in de winter alleen in uiterste nood.

Packer, hmmm jammer...dan houdt het dus ook écht gewoon op ;( .

Fojoe, nou omdat ze anders nog steeds niet droog kunnen liggen, toch?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:18

Zo als ik al aangaf: wordt het ECHT bar, kun je dan geen ouwe trailer in de weide zetten....?!?

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 15:58

Sees schreef:
Zoals gezegd, er zijn op dit moment geen stallen vrij en bovendien vind ik dit zelf ook helemaal niks (en paardlief ook niet ;)). Misschien dat ik dan de paarden er in zou zetten als ik uit het werk kom en dan 's avonds weer op het land zou zetten. Ik vind meer dan een paar uurtjes opstallen namelijk écht 3x niks.

Wij staan op een stal met zelfbediening ;), het is voor mij ook geen doen om iedere dag de paarden om 5u naar buiten te doen en pas tegen 12u 's nachts weer binnen te zetten. En op stallen in volpension heb ik toch gemerkt dat de paarden steeds korter naar buiten gaan.

Kenyada, ik doe eigenlijk ook nooit een zweetdeken op. Ik heb ze wel maar gebruik ze nooit. Jouw Forester gaat dus ook nog wel eens 'nat' terug het land op? Poetsen doe ik in de winter alleen in uiterste nood.

Packer, hmmm jammer...dan houdt het dus ook écht gewoon op ;( .

nou mijn forester is nu vijf dus die ben ik nu pas aan het beleren, heb haar dus nog niet nat op de wei hoeven zetten.
de fjord daarentegen wordt wel nat op het land gezet na het rijden. wel helemaal afgekoeld uiteraard.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 16:55

Als ze alleen tot hun schouders droog kunnen staan, vind ik dat geen
waardige schuilplek.. Als je je paarden dan 24/7 buiten wilt houden, zorg
dan wel voor een goede schuilmogelijkheid waar de paarden helemaal droog kunnen
staan. Als dat niet kan, vind ik het niet fair ze buiten te houden. Als het 3 dagen
ontzettend regent.. Nee vind dat echt niet kunnen :n

Zou dan kiezen voor overdag buiten en savonds/snachts op stal.

Ben heel blij dat mijn paard gewoon na een middag
buiten spelen lekker de stal weer in gaat in de winter/najaar..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 18:10

Even lezen zou leuk zijn ;)

Iedereen doet wat haar het beste lijkt voor 't paard... en dat is per paard + bijbehorende eigenaar anders. Ik weet HEEL zeker dat mijn paard liever een week in de regen staat dan een week 's nachts op stal. Zodra hij in een stal staat draait hij letterlijk en figuurlijk door. Daarom heb ik hem twee jaar geleden ook verhuisd van een prima stalling (waar hij 's nachts op stal moest) naar een mindere stalling, waar hij dag en nacht, het hele jaar, buiten kon blijven.

Een paard heeft niet alleen een lichaam. Hij heeft ook een geest. In het geval van mijn paard - en dat is het enige paard waar ik met goed fatsoen wat over kan zeggen, aangezien ik jullie dieren niet ken - is "niet op stal" het állereerste criterium als ik een nieuw onderkomen voor 'm zou moeten zoeken. Maar dit kan voor iedereen anders zijn, laten we gewoon elkaars aanpak respecteren en ter bevordering van de discussie aannemen dat iedereen doet wat in haar macht ligt om het paard/de paarden zo prettig mogelijk door de winter te helpen.

Edit: tekst ietsjes aangepast ter verduidelijking
Laatst bijgewerkt door Koper op 15-10-11 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 18:11

_/-\o_
hestejente schreef:
Even lezen zou leuk zijn ;)

Iedereen doet wat haar het beste lijkt voor 't paard... in dat is per paard + bijbehorende eigenaar anders. Ik weet HEEL zeker dat mijn paard liever een week in de regen staat dan een week 's nachts op stal. Zodra hij in een stal staat draait hij letterlijk en figuurlijk door. Daarom heb ik hem twee jaar geleden ook verhuisd van een prima stalling (waar hij 's nachts op stal moest) naar een mindere stalling, waar hij overdag buiten kon blijven.

Een paard heeft niet alleen een lichaam. Hij heeft ook een geest. In het geval van mijn paard - en dat is het enige paard waar ik met goed fatsoen wat over kan zeggen, aangezien ik jullie dieren niet ken - is "niet op stal" het állereerste criterium als ik een nieuw onderkomen voor 'm zou moeten zoeken. Maar dit kan voor iedereen anders zijn, laten we gewoon elkaars aanpak respecteren en ter bevordering van de discussie aannemen dat iedereen doet wat in haar macht ligt om het paard/de paarden zo prettig mogelijk door de winter te helpen.

_/-\o_ amen again _/-\o_

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:13

duidelijk Hestejente!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:32

Sees schreef:

je hebt droog en 'droog' :+
droog is zoals in een schuilstal, 'droog' is waar je niet in wegzakt zoals modder, maar kan best enigszins nat zijn (zoals goed doorlatend zand, een voldoende afgewaterde bestrating) - in die zin is sneeuw ook 'droog' :) .

@hestejente: +:)+

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 11:05

terpentijn schreef:
Zo als ik al aangaf: wordt het ECHT bar, kun je dan geen ouwe trailer in de weide zetten....?!?

Mja, dat zouden we nog na kunnen vragen. Ik denk wel dat we hem dan dicht moeten houden en alleen als 'antiwindmuur' moeten gebruiken. Er blijven 5 paarden buiten 's nachts en je wilt ook geen ruzie onderling :D .

fojoe schreef:
droog is zoals in een schuilstal, 'droog' is waar je niet in wegzakt zoals modder, maar kan best enigszins nat zijn (zoals goed doorlatend zand, een voldoende afgewaterde bestrating) - in die zin is sneeuw ook 'droog' :) .

Ah ok, bedoelde je dat ;). Tja dat is nog even afwachten. Rondom de ruif blijft het niet droog. Daar vormt zich uiteindelijk toch een modder-mest-gemorst kuil-prutje ;). Ik ben wel voornemens dit jaar te proberen iedere dag een krui mest rondom de ruif weg te halen, hopelijk wordt het dan niet zo'n smerige bende. De rest van het land is gewoon gras dus niet zo 'droog' als zand, zeker niet droog als in een schuilstal maar ook niet nat als in de modder.

xApple schreef:
Als ze alleen tot hun schouders droog kunnen staan, vind ik dat geen
waardige schuilplek.. Als je je paarden dan 24/7 buiten wilt houden, zorg
dan wel voor een goede schuilmogelijkheid waar de paarden helemaal droog kunnen
staan. Als dat niet kan, vind ik het niet fair ze buiten te houden. Als het 3 dagen
ontzettend regent.. Nee vind dat echt niet kunnen :n

Zou dan kiezen voor overdag buiten en savonds/snachts op stal.

Ben heel blij dat mijn paard gewoon na een middag
buiten spelen lekker de stal weer in gaat in de winter/najaar..

Apple, de ruif is uiteraard ook niet als schuilplek bedoeld ;). Het is een mooie bijkomstigheid dat hij overdekt is en het kuil dus droog blijft én de paarden half droog kunnen eten. Binnen is geen optie (lees maar even terug). Niet fair is het binnenzetten van mijn paarden :o .

Over het woordje 'lekker' zou je kunnen twisten :D. Ik geloof namelijk niet dat mijn paarden het 'lekker' vinden om 10u per dag opgesloten te worden. Zouden ze er aan wennen? Vast. Zouden ze zich schikken in hun lot? Vast. Zijn ze gelukkiger als ze droog staan maar wel opgesloten? Mwaw, dat durf ik te betwijfelen ;). Zouden ze het lekker vinden om een uurtje uit de regen te staan? Vast maar dat is te realiseren. Ik denk toch écht dat die van mij (paardgerealteerd dus hè) liever één keer in de regen staan dan een hele winter binnen. Tegen de regen zou ik in uiterste nood nog eventueel een deken op kunnen doen.

Weet je wat het is, als je écht niet wil dat je paard nat wordt, moet je ze naar binnenhalen als het regent. Dat kan dus ook zijn overdag als de meeste mensen aan het werk zijn ;). Veel mensen vallen over dat 's nachts buiten staan maar de meeste regen valt niet per definitie 's nachts. De stalpaarden staan ook gewoon overdag in de gure regen, wind, kou, sneeuw etc.

En natuurlijk denk ik wel eens met een licht 'schuldgevoel' aan mijn paarden als ik de verwarming hoger draai en buiten gaat het tekeer maar gelukkig zijn de écht gure dagen (temperaturen rond of onder 0°C, regen en flinke wind) op één hand te tellen. En uiteraard hou ik die dagen mijn paarden nóg beter in de gaten dan normaal.

Er was iemand (sorry ben even vergeten wie :o ) die zei dat het 'voor een uurtje binenhalen' van de paarden juist niet verstandig was. Maar ik vroeg me af hoe ik het dan zou moeten organiseren met rijden? Want dan haal ik ze natuurlijk ook even binnen om te 'poetsen' en te zadelen.

En hoe denken jullie over het binnen zetten van de paarden als het regent en weer buiten zetten als het droog is (overdag en 's nachts)? Is dat niet een beetje hetzelfde als deken op/deken af?

Hestejente, dank voor die post!!!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:06

Sees schreef:
fojoe schreef:

Ah ok, bedoelde je dat ;). Tja dat is nog even afwachten. Rondom de ruif blijft het niet droog. Daar vormt zich uiteindelijk toch een modder-mest-gemorst kuil-prutje ;). Ik ben wel voornemens dit jaar te proberen iedere dag een krui mest rondom de ruif weg te halen, hopelijk wordt het dan niet zo'n smerige bende. De rest van het land is gewoon gras dus niet zo 'droog' als zand, zeker niet droog als in een schuilstal maar ook niet nat als in de modder.
wat modder is geen probleem, maar ze moeten wel ergens met 'droge' voeten kunnen staan (in het gras is prima :j )
mest en gemorste modder weghalen zal zeker helpen om de plek rond de ruif droger te houden, maar zal niet alles kunnen tegenhouden.
een betere oplossing is bestrating rondom de ruif, of de ruif regelmatig verplaatsen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:57

Als het rondom de ruif ook nog een vieze drek wordt dan vind ik het wel wat te ver gaan hoor...

Geen afdak om droog onder te staan is al niet tof , maar dan ook nog met je voeten in de prut staan...komop dat moet echt beter kunnen hoor :o

Een paar uurtjes op kunnen drogen vind ik wel een must , en het valt vaak nog tegen hoe veel dagen het echt smerig weer is en de paarden dus veels te lang nat en koud zijn. Ze moeten naar mijn mening dan echt tussendoor even op kunnen drogen en op kunnen warmen tussendoor zodat ze het weer beter aan kunnen. Of gewoon een dekentje op tijdens die ergste vieze dagen , maar dagenlang tot op het bot laten vernikkelen is gewoon niet tof.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 14:34

fojoe schreef:
wat modder is geen probleem, maar ze moeten wel ergens met 'droge' voeten kunnen staan (in het gras is prima :j )
mest en gemorste modder weghalen zal zeker helpen om de plek rond de ruif droger te houden, maar zal niet alles kunnen tegenhouden.
een betere oplossing is bestrating rondom de ruif, of de ruif regelmatig verplaatsen.

Over het verplaatsen van de ruif heb ik het met de stalhouder al wel gehad maar hij kijkt het eerst liever even aan ;). De ruif staat straks met één kant aan het hek zodat hij niet de wei in hoeft om bij te vullen maar gewoon aan de achterkant de baal er in kan doen en los kan snijden. Op die manier wordt ook maar één plek van het land zwartgelopen. De tijd zal leren of we de ruif tzt kunnen verplaatsen.

Ik ga iig proberen elke dag de mest weg te halen rond de ruif, hopelijk helpt dat voldoende. Bestraten kan ik ook nog eens bespreken alleen wordt verplaatsen van de ruif dan wel lastiger. En hoe hoog moet je dan wel niet bestraten wil je het 'droog' houden?

pmarena schreef:
Als het rondom de ruif ook nog een vieze drek wordt dan vind ik het wel wat te ver gaan hoor...

Geen afdak om droog onder te staan is al niet tof , maar dan ook nog met je voeten in de prut staan...komop dat moet echt beter kunnen hoor :o

Een paar uurtjes op kunnen drogen vind ik wel een must , en het valt vaak nog tegen hoe veel dagen het echt smerig weer is en de paarden dus veels te lang nat en koud zijn. Ze moeten naar mijn mening dan echt tussendoor even op kunnen drogen en op kunnen warmen tussendoor zodat ze het weer beter aan kunnen. Of gewoon een dekentje op tijdens die ergste vieze dagen , maar dagenlang tot op het bot laten vernikkelen is gewoon niet tof.

De drek is een veelvoorkomend probleem waar niet alleen wij last van hebben denk ik, ruif of geen ruif ;). Met die nattigheid van de afgelopen zomer bijvoorbeeld is het bijna onmogelijk om modder te voorkomen. Uiteraard geldt dat niet voor het hele land.

Nou ja andere mensen in dit topic zeggen dus dat het helemaal niet zo goed is om de paarden op te laten drogen en ze dan weer naar buiten te doen... Ik ben er nog niet helemaal over uit.

Een deken opdoen kan ik nog bekijken maar de paardenvacht regelt eea zelf beter dan een door mensen gefabriceerde deken ;) dus dat is echt een laatste redmiddel.

De stalpaarden vernikkelen uiteraard net zo goed bij slecht weer overdag. Die staan ook van 7u tot ± 19u in de gure regen. Ik vind het over het algemeen nog wel redelijk meevallen met de dagenlange regen. Leuk is natuurlijk anders maar het valt me nog wel mee.

Tot nu toe heb ik het iedere keer zo kunnen regelen dat ik ze wel heb kunnen laten opdrogen en lekker warme slobber met evt echinae heb kunnen geven en dat het dan droog was als ik ze weer terugzette.

Misschien dat er nog mensen zijn die nog meer tips hebben (behalve die schuilstal want dat is nu eenmaal een uitgemaakte zaak) in het kader van help mijn paarden de winter door :D? Voer bijvoorbeeld? Supplementen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:44

Heb je paarden dan moeten die droog kunnen staan. Eigenlijk helemaal , maar de voeten is toch wel het minimale ! Als het al te veel moeite is om de boel rond de ruif te verharden en men het blijkbaar okee vindt dat de dieren daar in de prut staan wat is dat dan voor zooitje daar joh.... :=

De vacht kan het MEESTAL prima regelen , maar als het 1 doornatte zooi is dan doet het weinig meer natuurlijk en koelen de paarden hard af , dat is nu juist het probleem met niet kunnen schuilen. Hebben ze dat overdag dan kunnen ze 's nachts tenminste nog lekker opwarmen en bijkomen. Hebben ze een schuilstal dan kunnen ze daar in gaan staan om even op te warmen en bij te komen. Hebben ze een dekentje dan worden ze tenminste niet door-en-door nat en koud. Voor een paar uurtjes geeft het niet als ze even flink nat zijn , maar duurt het langere tijd en dan met flinke kou er bij dan knappen ze daar echt niet van op.

Krijg je ook snel dat ze last krijgen van regenschurft , zeker als ze met de kont de hele dag in de regen staan. Heeft die van mij ook een keer gehad toen ze ergens stond waar ze steeds alleen met haar schouders onder het afdak ging staan.

Die van mij is echt geen stalpaard maar tijdens die echt vieze dagen loopt ze toch maar wat graag de stal in en blijft daar dan ook gerust de hele dag staan. Die echt vieze dagen zijn gewoon een totaal andere situatie dan de buitjes die tussendoor eens komen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:55

Regenschurft had mijne vorig jaar last van maar dat was omdat hij een verminderde weerstand had door een voerblunder van mijn kant in combinatie met een overvulde peesschede. Dit jaar houd ik hem uiteraard nauwlettend in de gaten, zodra ik een klont in z'n vacht spot (o zo leuk, IJslandervacht in de winter :P ) gaat de -door hem- zo gehate regendeken er op. Ben al lang blij dat hij altijd mokvrij is geweest *klopt af* Op 4 maanden na heeft hij zijn hele leven altijd buiten gestaan en afgezien van die ene keer vorig jaar heeft hij nooit regeneczeem, mok of iets anders qua verminderde weerstand gehad.

Bij ons hebben we geen ruif maar wel voerkisten, waarin we netten (aanhangwagennetten) met ruwvoer hebben. Rondom die kisten hebben we bestraat, er liggen grindtegels. Die worden als het goed is niet glad en het is ook handig voor de slijtage van de hoeven.

Overigens gaan ze bij ons ook gewoon liggen, alle paarden hebben er de plekken van op hun flanken/buik/billen. De wei (momenteel hebben ze beschikking over 1 scharrelweitje dat ze mogen vertrappen, als het straks gaat vriezen krijgen ze het andere weitje, dat dan recht (niet vertrapt) is) en het pad errond zijn redelijk modderig, wel hebben ze een heuveltje dat droger is. Ze kiezen er dus blijkbaar voor om buiten te gaan liggen ipv onder de overkapping. Zacht liggen is dus kennelijk prettiger dan droog en hard liggen.

Poetsen doen wij gewoon buiten... als het regent valt er weinig te poetsen dus dan doen we dat wel weer wanneer het droog is. Er is geen binnen, afgezien van het schuilhok en het binnentje voor de mensen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:47

Mijn paarden komen ook niet binnen. Ik heb een merrie van 16 die sinds vorige winter met een deken op komt als het echt vies en guur wordt. Ze heeft artrose en nat+koud is voor haar gewoon heel vervelend. Ze kan dan eten wat ze wil (onbeperkt toegang tot goed voordroog) maar ze eet zich niet meer warm. Dekentje erop en ik had een blij paard.

Jessie is een paard wat NIET op stal wil. Ze is in de 9 jaar dat ik haar heb 3x 's nachts op stal geweest. 1e keer had ze uren in de sloot gelegen en moest ze van de DA op stal blijven. Resultaat, een pissig paard en een stal die volledig in puin lag. Tweede keer was ze ziek, zelfde resultaat. Derde keer had ze droes, samen met haar zoon op stal gezet en hetzelfde resultaat bij haar terwijl haar zoon een keurige box had. Conclusie? Jessie wil, ziek of niet, NIET op stal. Punt.

Dit jaar mag ze niet meer onbeperkt voer ivm haar artrose en gewicht. Ze moet zo slank mogelijk in opdracht van de DA, onbeperkt je rond eten in een baal voordroog past daar niet bij. Wel weer een deken op en onbeperkt buiten. DA geeft ook aan dat ze juist niet op stal moet. Zet een paard met kapotte kniebanden en een artroseknie op stal en wat krijg je? Ellende. Ze moet 24/7 buiten staan en bewegen.

Haar zoon (nu 4) krijgt geen deken en onbeperkt voer. Die heeft afgelopen winter geen kou geleden. Wel een berenvacht, beschutting van schuren/woning en voordroog van een top kwaliteit. Dit jaar doe ik het precies hetzelfde.

Oh ja, en een baal voordroog ligt heerlijk zacht en droog. Daarbij beschutting tegen harde wind en de ergste regen en je hebt paarden die de winter prima doorkomen zonder dat ze op stal moeten. En de afgelopen winter is hier in Groningen niet mild geweest ;)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:51

Ik zou het geweldig vinden als het deze winter weer hard gaat vriezen en er veel sneeuw komt.
Dan kunnen de paarden gewoon de wei in :D

Ik zit er echt op te hopen en te duimen dat het er weer van komt !

Tja voor de mensen wat minder maarja die moeten zich dan ook maar aanpassen :P

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 00:11

Mijn paard staat ook 24/7 buiten.
Zodra het land te nat wordt gaan de paarden de paddocks in en de helft gaat snachts op stal. Hier kunnen ze zichzelf alleen warmhouden met zichzelf, bij de bomen schuilen of eten. Nog nooit een ziek paard gehad, die staat al jaren zo buiten!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 10:08

pmarena schreef:
Heb je paarden dan moeten die droog kunnen staan. Eigenlijk helemaal , maar de voeten is toch wel het minimale ! Als het al te veel moeite is om de boel rond de ruif te verharden en men het blijkbaar okee vindt dat de dieren daar in de prut staan wat is dat dan voor zooitje daar joh.... :=

Pmarena, kom maar kijken zou ik zeggen. Ik durf te beweren dat de paarden het hier beter hebben dan op 80% van de stallen ;). Ze staan uiteraard niet de hele dag in de zooi, rest van het land is gewoon 'droog', mest rond de ruif ga ik weghalen, verplaatsen van de ruif is wellicht in een later stadium een optie.

pmarena schreef:
De vacht kan het MEESTAL prima regelen , maar als het 1 doornatte zooi is dan doet het weinig meer natuurlijk en koelen de paarden hard af , dat is nu juist het probleem met niet kunnen schuilen. Hebben ze dat overdag dan kunnen ze 's nachts tenminste nog lekker opwarmen en bijkomen. Hebben ze een schuilstal dan kunnen ze daar in gaan staan om even op te warmen en bij te komen. Hebben ze een dekentje dan worden ze tenminste niet door-en-door nat en koud. Voor een paar uurtjes geeft het niet als ze even flink nat zijn , maar duurt het langere tijd en dan met flinke kou er bij dan knappen ze daar echt niet van op.

Krijg je ook snel dat ze last krijgen van regenschurft , zeker als ze met de kont de hele dag in de regen staan. Heeft die van mij ook een keer gehad toen ze ergens stond waar ze steeds alleen met haar schouders onder het afdak ging staan.

Die van mij is echt geen stalpaard maar tijdens die echt vieze dagen loopt ze toch maar wat graag de stal in en blijft daar dan ook gerust de hele dag staan. Die echt vieze dagen zijn gewoon een totaal andere situatie dan de buitjes die tussendoor eens komen.

Regenschurft? Nog nooit last van gehad in al die jaren niet, geen eentje bij ons op stal trouwens ;).

Ik zeg het nog één keer en dan ben ik er een beetje klaar mee want ik heb het nu al meerdere keren gezegd ;) ; er komt GEEN schuilstal, wellicht dat er in de toekomst iets anders mogelijk is maar een schuilstal mag hier NIET. Dekens heb ik achter de hand UITSLUITEND als dat nodig is maar áls het nodig is, zal ik ze UITERAARD gebruiken, ik ben geen wreed mens dat haar paarden laat verpieteren :D. Ik kom zelf 365 dagen per jaar bij mijn paarden en de controle onderling is erg groot. Niets gebeurt hier ongemerkt. Van het weer tot nu toe, heb ik nog geen slapeloze nachten gehad, van meters sneeuw zal ik dat ook niet krijgen. Het gaat mij om die 3 dagen per jaar waarop er een gure, koude wind waait bij temperaturen rond of onder nul en het regent...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 10:12

hestejente schreef:
Regenschurft had mijne vorig jaar last van maar dat was omdat hij een verminderde weerstand had door een voerblunder van mijn kant in combinatie met een overvulde peesschede. Dit jaar houd ik hem uiteraard nauwlettend in de gaten, zodra ik een klont in z'n vacht spot (o zo leuk, IJslandervacht in de winter :P ) gaat de -door hem- zo gehate regendeken er op. Ben al lang blij dat hij altijd mokvrij is geweest *klopt af* Op 4 maanden na heeft hij zijn hele leven altijd buiten gestaan en afgezien van die ene keer vorig jaar heeft hij nooit regeneczeem, mok of iets anders qua verminderde weerstand gehad.

Bij ons hebben we geen ruif maar wel voerkisten, waarin we netten (aanhangwagennetten) met ruwvoer hebben. Rondom die kisten hebben we bestraat, er liggen grindtegels. Die worden als het goed is niet glad en het is ook handig voor de slijtage van de hoeven.

Overigens gaan ze bij ons ook gewoon liggen, alle paarden hebben er de plekken van op hun flanken/buik/billen. De wei (momenteel hebben ze beschikking over 1 scharrelweitje dat ze mogen vertrappen, als het straks gaat vriezen krijgen ze het andere weitje, dat dan recht (niet vertrapt) is) en het pad errond zijn redelijk modderig, wel hebben ze een heuveltje dat droger is. Ze kiezen er dus blijkbaar voor om buiten te gaan liggen ipv onder de overkapping. Zacht liggen is dus kennelijk prettiger dan droog en hard liggen.

Poetsen doen wij gewoon buiten... als het regent valt er weinig te poetsen dus dan doen we dat wel weer wanneer het droog is. Er is geen binnen, afgezien van het schuilhok en het binnentje voor de mensen.

Maar liggen de ruiven bij jullie dan hoger? Want als het blijft regenen en het wordt modderig, worden de grindtegels dan niet 'bedolven' onder de modder?

Poetsen doe ik in de winter sowoeso minimaal idd. Wij hebben wel een hele grote schuur (mét verwarmde kantine) waarin we droog kunnen staan.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:29

als jij het rond je voerruif bestraat hoef je je ruif ook niet meer te verplaatsen.
als je dan ook nog elke dag je hooi resten en mest van de tegels af schept en even veegt kom je prima de winter door.
wel de grote maat [grind]tegels gebruiken.

ben het met pmarena eens dat het rond de hooiruif geen blub/mest bende mag zijn.