zijn de prijzen van hooi/ voordroog/ stro/ vlas redelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 00:23

meggiemeg schreef:
Dan moet het er wel zijn Dees, een van onze vaste leveranciers heeft pas een paar weken terug kunnen hooien voor de eerste keer!

Als ik dit hoor heb ik toch altijd mijn twijfels, had jouw leverancier niet gewoon andere prioriteiten op dat moment?
Wij wilden ook een slechte zomer voor zijn en hadden begin juni al 2x gehooid van eigen land.
De buurman heeft vorige week de 5e snee van zijn land gehaald, alle keren was het weer goed genoeg om er voordroog van te maken.

Dus als er dan gezegd wordt dat er pas vorige maand voor het eerst gehooid kón worden heb ik zo'n >;) moment. Ik denk dat de prioriteiten gewoon anders waren, er is ruim voldoende mooi weer geweest om vóór augustus al zeker 2x te hooien.

joyce B

Re: zijn de prijzen van hooi/ voordroog/ stro/ vlas redelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 01:20

5 x hetzelfde stuk gemaaid? Dan moet hij wel heel intensief bemesten...
Als ik heel goed mijn best doe en voor elke snee netjes laat bemesten kan ik denk ik 3x maaien van hetzelfde stuk...
Mijn buurboer doet het soms vaker, maar die rijd gewoon na elke snee 2 of 3 keer over hetzelfde land met de giertank en ook nog voor elke snee met de kunstmeststrooier er overheen... Dan laat hij het 1 of 2 dagen drogen en gaat het de bult in, of net in het weekend van 1 oktober in de plastic balen.

Dat is toch geen paardenvoordroog?!!! dat is opgepept gras in plastic!

Verder verschilt het weer per regio en zelfs per plaats, zeker Noord en Zuid kan heel verschillend zijn met wanneer het droog is met goede temperaturen en wanneer het nat is of onweert etc.

Maar goed, grofstengelig paardenhooi kun je pas maaien ergens in juni/juli. Dat is dan meestal de 1e snee die de tijd heeft gehad helemaal uit te groeien.Met wat mazzel komt er dan nog een iets zachtere 2e snee vanaf, maar als het natuurland is blijft het vaak bij 1x maaien.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 08:52

anneliesdj schreef:
meggiemeg schreef:
Dan moet het er wel zijn Dees, een van onze vaste leveranciers heeft pas een paar weken terug kunnen hooien voor de eerste keer!

Als ik dit hoor heb ik toch altijd mijn twijfels, had jouw leverancier niet gewoon andere prioriteiten op dat moment?
Wij wilden ook een slechte zomer voor zijn en hadden begin juni al 2x gehooid van eigen land.
De buurman heeft vorige week de 5e snee van zijn land gehaald, alle keren was het weer goed genoeg om er voordroog van te maken.

Dus als er dan gezegd wordt dat er pas vorige maand voor het eerst gehooid kón worden heb ik zo'n >;) moment. Ik denk dat de prioriteiten gewoon anders waren, er is ruim voldoende mooi weer geweest om vóór augustus al zeker 2x te hooien.

Hij heeft geen andere prioriteiten, hij durfde het elke keer net niet aan met de weersvoorspellingen.
Hij weet dat ik graag hooi heb i.p.v. voordroog, hij heeft het elke keer met mij overlegd hoe of wat en ik geloof hem daarin, waarom zou hij liegen tegen mij? Hij heeft verder geen andere afnemers dus dat is het ook niet.
Ook deze keer belde hij op hij ging maaien en proberen te hooien, mochten de voorspellingen omslaan en regen gaan geven dan ging hij het in plastic doen. Ik had dan evengoed eerste keus en mocht een aantal balen proberen om te kijken hoe dat was. Erg netjes denk ik zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:08

russel schreef:
Ik snap je verhaal hoor, maar het zijn altijd de boeren die klagen en ondertussen ken ik geen boeren die het arm hebben, dat ras is al enige tijd uitgestorven en daarom wordt ik er zo moe van. Woon ook temidden van de boeren en ken de klaagzangen onderhand wel, maar geen 1 ondernemer die zo geholpen wordt door de overheid als de boer....

En wat mij onderhand ook zo tegen zit om toe te zien hoe boeren met hun dieren, hun vee, omgaan alsof het produkten zijn, dingen, iets, het houden van koeien in een wei waar ze meer dan 10 meter loopafstand hebben is al een zeldzaamheid, laat staan koeien in de wei.

Als ik boeren kan vinden die paardenhooi gaan verbouwen wil ik er best een euro per pak mee voor betalen, dan heb ik kwaliteit, maar geen snelgroeiend gras waar tig keer de mestkar en tig keer de kunstmestkar over heen is gegaan. Dat is koeienhooi en dat is geen paardenhooi en voor koeien zal dat nooit zo duur zijn als het geen predikaat Paard heeft gekregen..Alles met paard is toch tig keer de waarde van het spul?

Van dit soort uitspraken gaan mijn nekharen overeind staan >;) . Misschien een idee om eens een weekje met mij mee te draaien op het werk. Ik denk dat je dan namelijk wel anders gaat denken. Boeren werken elke dag het jaar rond voor een inkomen waar de meeste nederlanders hun bed echt niet voor uit komen. Het aandeel wat een dik belegde boterham verdient is heel beperkt en nagenoeg 100% werkt voor een uurloon ver onder het minimum als je even mee telt dat ze geen vakantiedagen, vakantiegeld, cao, collectief pensioen enz. hebben. Alles wordt duurder en de boeren krijgen elk jaar alleen maar minder voor hun producten. Dagelijks hou ik me bezig met het bijfinancieren voor het draaiend houden van bedrijven omdat simpelweg het geld op is. De boeren die naast hun bedrijf er een fulltime baan op na moeten houden om rond te komen zijn niet meer op 1 hand te tellen. Er is vaak geen gebrek aan vermogen in de vorm van huis, stallen en grond maar dat zit allemaal muurvast en verkopen is einde bedrijf en dus einde inkomsten.

Om weer even on topic te komen. De prijs voor het zogenaamde paardenhooi ligt zo extreem hoog t.o.v. koeienhooi/kuil, omdat de kosten hiervan vele malen hoger liggen. Elk jaar weer wordt het mestbeleid aangescherpt waardoor er steeds minder mest geplaatst kan worden op de NL beschikbare grond. Mestafvoer is verschrikkelijk duur en alternatieven nog maar nauwelijks aanwezig of toepasbaar (meer uitleg mogelijk maar gaat nu buiten topic). Dus boeren zijn een dief van eigen portemonnee als ze voor dezelfde prijs paardenhooi gaan produceren, omdat productie van kuil of voordroog de volgende voordelen heeft:
- 5 tot 6 snedes ipv 2 tot 3 (dus kosten kunnen worden gedeeld over meerdere snedes)
- meer mogelijkheden tot plaatsing van mestoverschot ipv betalen voor afvoer (meer snedes en betere voedingswaarde voor koeien)
- minder gevoelig voor weersinvloeden
- gegarandeerde afzet aangezien er nooit een gebrek is aan ruwvoer
- geen gezeur met particulieren die kleine hoeveelheden per keer willen hebben
- need i go on???
Dus daarom betaal je voor kleine pakjes paardenhooi bij de boer die een boterham moet verdienen vele malen meer dan voor grote pakken gewikkeld voordroog van engels raai.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:55

Fijn dat niet alleen mijn nekharen overeind gingen Juliette86.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:27

Je ziet hier echter dat men het niet moet hebben van de pakjes paardenhooi hoor. De meeste boeren hier, hebben dat niet eens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:33

Ik betaal 3.50 voor een pak stro, volgens mij is dat een hele goede prijs (incl. bezorging) of niet? Die man voelde zich zo bezwaard dat de prijs verhoogd was vanwege slechte oogst...
Wat dat betreft heb ik wel erg veel geluk; al met al zijn mijn kosten niet enorm veel gestegen. Grote verschil is wel dat ik minder van eigen land heb, maar daarvoor in de plaats wel grote balen gekocht ipv kleintjes. Dus ik kon nu wel al het stro voor de winter voor het eerst opslaan in de stal!
Heb als het goed is nu alles binnen voor de winter :) (maar dat durf ik nog niet met zekerheid te zeggen, want ik werk voor het eerst met grote balen)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:56

joyce B schreef:
5 x hetzelfde stuk gemaaid? Dan moet hij wel heel intensief bemesten...
Als ik heel goed mijn best doe en voor elke snee netjes laat bemesten kan ik denk ik 3x maaien van hetzelfde stuk...
Mijn buurboer doet het soms vaker, maar die rijd gewoon na elke snee 2 of 3 keer over hetzelfde land met de giertank en ook nog voor elke snee met de kunstmeststrooier er overheen... Dan laat hij het 1 of 2 dagen drogen en gaat het de bult in, of net in het weekend van 1 oktober in de plastic balen.

Wat wij van eigen land hebben gehaald is grof en eenmalig bemest met kunstmest.
De buurman doet idd niets anders dan gras van zijn land halen, na het maaien gaat hij er direkt met de giertank over maar echt niet vaker dan éénmalig, kunstmest heb ik hier nog niet gezien.

We hebben hele natte maar ook hele droge periode's gehad, tussendoor was er steeds wel 3-5 dagen mooi weer en dan moet je vooral niet treuzelen maar direkt gaan maaien. Wij hebben direkt gehooid toen de voorspellingen goed waren en hebben dus 2x voordroog van eigen land gehaald en daarna zijn de paarden erop gegaan.
De buurman hooit zodra er meer dan 2 dagen droog weer voorspeld wordt, die wil het graag droog hebben maar als het niet lukt gaat het op de bult, één keer is het minder geslaagd maar de andere 4 keren heeft hij er prima voordroog af gehaald.

Stro is wel allemaal mislukt hier in omgeving maar daarvoor ben je ook meer afhankelijk van het weer en omstandigheden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:06

Mindim schreef:
Je ziet hier echter dat men het niet moet hebben van de pakjes paardenhooi hoor. De meeste boeren hier, hebben dat niet eens.

Ik ken ook veeboeren van dorpkes verderop die zelfs bewust ervoor kiezen om hooi in te kopen; ze vinden het té veel werk voor die paar centen (en op lagere kleigrond is het ook niet heel ideaal). Ze zorgen alleen voor kuil voor hun vee, voor de paarden kopen ze dus.
Maar daar tegenover staan wel 'boeren' die geen vee meer hebben en al het land gebruiken voor de hooioogst. Daar zorgt het hooi wel weer voor een leuke inkomstenbron (immers ze hebben geen vee meer om te voeden)

Maar goed, t blijft een eenvoudige marktwerking; hoe angstiger mensen worden (terecht of onterecht maakt niet uit), des te makkelijker ze de prijs kunnen verhogen.
Mijn hooiboer vraag nu al 7 (!) euro voor een pakje hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:54

Hier ken ik geen boeren die geen vee meer houden en dus gras over hebben. Maar goed, het is hier vooral dan ook akkerbouw en anders wordt er mais op gezet.

Het is ook nog een verschil of je voor pakjes hooi gaat of voor voordroog. Hier willen we pakjes hooi en dat heeft net als stro gewoon meer tijd nodig. En behalve in juni (toen hier het gras nog te kort was) hebben we bijna geen 5 aansluitend droge dagen gehad. In juli en augustus was het gras lang genoeg, maar hadden we geen minimaal 4 aansluitend droge dagen. Dus hebben we het in september hier op stal net op tijd kunnen binnenhalen. Erg balen, want na een snede gaan de paarden er op, dus nu hadden we eigenlijk ook wat te weinig weide om alle paarden te huisvesten.
De stalhouder is nog met de zeis het gras in geweest om de paarden van extra gras te voorzien. Even was men ook bang dat het gras er niet meer af zou komen, het lag door de vele regen soms plat in de plassen. Dan was het eens wat droog, maar was de wei een zwembad, dus ook geen goede periode om te hooien en met de vette klei rijdt je ook alles dan nog stuk. Het is dus niet alleen het mooie weer wat mee speelt.

albert1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:04

wat een discussie is dit aan het worden!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:07

Pakjes hooi is alleen nog maar interessant wanneer je minder dan 3 paarden hebt.
Als je met 3 paarden gaat rekenen kom je altijd op voordroogkuil uit.

Oaj, Lov, ik weet ook nog wel een partijtje van 400 pakjes hooi te koop :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:08

Juliete, ik durf te wedden dat jullie besteedbaar inkomen hoger ligt dan dat van ons. Ik ken eigenlijk niemand die hetzelfde of minder heeft dan wij en daarom worden wij zo moe van dat geklaag over geld en iedereen die er dan meteen maar een prak bovenop gooit omdat de diesel een paar centen duurder is geworden.

En arme boeren??? Nee die zijn er niet meer, maar jullie lezen meteen rijk en wat is rijk? Dat is een interpretatie van wat je al hebt en nog niet hebt....

Vandaag weer de DA op de stoep gehad en de komende 3 dagen werk ik weer voor de veearts, want zo zitten wij er bij en die kapper die ik mij al 2 maanden heb beloofd gaat dus niet door....en ach dat kan mij boeien....

Hij vertelde mij dat ik absoluut niet meer dan 60 euro voor pakken van 600 kg, wikkels dus, moet gaan betalen, dat dat de max is, dat er genoeg is en dat hij heel veel klanten kent die nog zat hebben, voor echt wel minder dan 60 euro nog hebben liggen...en daar richt ik mij dan dus naar.

Voor mij is dat de redelijkheid en niet de overspannen verhalen van wat bokkers hier. ;)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:23

overspannen?
niemand beweert hier dat je 90 euro moet betalen.
Wij kunnen die pakken niet eens vinden.

En als jij net zoveel uur gaat werken 7 dagen in de week net als een boer dan verdien jij meer.
Ik geef ronduit toe dat ik die uren van die mensen niet wil maken.

Mag ik overigens zo brutaal zijn om te melden dat ik je erg onfatsoenlijk over vind komen tegenover de boeren.
Als je dat ook doet tegenover hen zou ik je ook zoveel voor een pak laten betalen.
Zulke lompe onbeschofte uitspraken.
Maar de boeren wel nodig hebben.
Je hoeft het hier niet mee eens te zijn maar dit is mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:25

Please geef mij die baan!!! Dan zijn de financiele zorgen in dit huisje over!! Enne ik werk overigens voor 8 euro netto, verdiend de boer dat ook??

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:28

Iemand die mijn vraag wilt beantwoorden?
Hoelang kan je een geopende pak hooi bewaren? Ongeacht grootte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:31

Totdat het gaat schimmelen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:32

russel schreef:
Totdat het gaat schimmelen.

Ja maar hoe lang duurt dat ongeveer? Ze hebben kuil op mijn stal, maar wil hem op hooi zetten, dua voor 1 pony... Laat zeggen een baal van 40 kilo. Daar doe ik wel even mee.... Ligt er dan aan hoe lang ik kan bewaren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:34

40 kg? Dat is zo op.

Zorg dat het niet buiten ligt, open gooien zodat het niet gaat broeien. Is het droog spul of klef/nattig? Droog blijft langer goed.
Ik kan ongeveer 3 weken met een grote baal doen...maar wel alle natte stukken en schimmel er meteen uit halen. zolang het nog zo warm is nu, gaat het minder lang mee, straks met de winter gaat het stukken langer mee.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:35

russel schreef:
40 kg? Dat is zo op.

Zorg dat het niet buiten ligt, open gooien zodat het niet gaat broeien. Is het droog spul of klef/nattig? Droog blijft langer goed.
Ik kan ongeveer 3 weken met een grote baal doen...maar wel alle natte stukken en schimmel er meteen uit halen. zolang het nog zo warm is nu, gaat het minder lang mee, straks met de winter gaat het stukken langer mee.

Hoeveel kilo per dag geef jij aan 1 pony?

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:41

Ik ben boer en 8euro netto heb ik de afgelopen 6 jaar nog niet verdiend. Momenteel leggen wij 2500 euro per dag bij. Dus ja er zijn echt wel arme boeren hoor. We voelen ons nog wel rijk, door onze dieren, onze boerderij en onze levenswijze. We hopen het ook nog lang te kunnen en mogen doen maar als t blijft zoals het is gaat het overgrote deel in ieder geval vd intensieve veehouders het komend jaar kapot. Ook grondgebonden veehouders zullen komende jaren moeten gaan investeren om de regelgeving bij te blijven ook zij blijven niet allemaal overeind. Qua banksaldo zijn boeren dus niet rijk, qua gevoel wel. Maar ik denk dat het topic hier wel heel ver gaat. De nederlandse boer wordt hier nogal laten we het houden op BEoordeeld. Het vlas komt uit frankrijk. Het overgrote deel van het stro uit denemarken en duitsland, het hooi zal ook steeds meer geïmporteerd gaan worden bij gebrek-aan in nederland, zogezegd moeten we dan al richting een europese en weer heel andere discussie gaan.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:08

8 euro netto is boven het minimumloon dus zo verkeerd is dat niet.
Doe dat 7 dagen in de week en zo slecht is het niet.

En met de crisis is het op veel plaarsen aanpassen en de broekriem aantrekken.
Je zit echt niet alleen in dat schuitje.
Mijn man is ook zijn baan kwijt geraakt enverdient nu ook veel minder.
Hij is nu aan het omscholen want in januri loopt alweer zijn contract af. Dus dan weer 30% eraf
dan jubelt hij met 8 netto.
Niet overal is het geweldig en bij jou slecht
kop op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:16

Dees schreef:
Pakjes hooi is alleen nog maar interessant wanneer je minder dan 3 paarden hebt.
Als je met 3 paarden gaat rekenen kom je altijd op voordroogkuil uit.

Oaj, Lov, ik weet ook nog wel een partijtje van 400 pakjes hooi te koop :P

Wij hebben ook oudere paarden, die voordroog minder goed wegkrijgen of hun neus er voor ophalen. Er staan hier 5 paarden.
Verder is het toch ook niet aan jou wat het voor iemand interessant maakt om pakjes hooi te gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:18

_daf_ schreef:
Ik ben boer en 8euro netto heb ik de afgelopen 6 jaar nog niet verdiend. Momenteel leggen wij 2500 euro per dag bij. Dus ja er zijn echt wel arme boeren hoor. We voelen ons nog wel rijk, door onze dieren, onze boerderij en onze levenswijze. We hopen het ook nog lang te kunnen en mogen doen maar als t blijft zoals het is gaat het overgrote deel in ieder geval vd intensieve veehouders het komend jaar kapot. Ook grondgebonden veehouders zullen komende jaren moeten gaan investeren om de regelgeving bij te blijven ook zij blijven niet allemaal overeind. Qua banksaldo zijn boeren dus niet rijk, qua gevoel wel. Maar ik denk dat het topic hier wel heel ver gaat. De nederlandse boer wordt hier nogal laten we het houden op BEoordeeld. Het vlas komt uit frankrijk. Het overgrote deel van het stro uit denemarken en duitsland, het hooi zal ook steeds meer geïmporteerd gaan worden bij gebrek-aan in nederland, zogezegd moeten we dan al richting een europese en weer heel andere discussie gaan.

Er zijn hier boeren die rijden in oude auto's of een normale auto, dat zijn hier dan de akkerbouwers en de veehouders, de pluimveehouders rijden hier allemaal mercedes :D

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:32

@mindim, misschien goede afspraken of de schijn wat langer hooghouden...bij de gemiddelde pluimveehouder gaat t ook altijd 'goed' als je t ze vraagt... We gaan het zien net een paar maanden vrees ik. Of wij doen iets heel erg verkeerd natuurlijk..... Fact is als wij komend jaar 8eurootjes per uur gaan verdienen, dan teken ik ervoor en komt er ook een nieuwe tweedehandse gezinsauto :j