russel schreef:Ik snap je verhaal hoor, maar het zijn altijd de boeren die klagen en ondertussen ken ik geen boeren die het arm hebben, dat ras is al enige tijd uitgestorven en daarom wordt ik er zo moe van. Woon ook temidden van de boeren en ken de klaagzangen onderhand wel, maar geen 1 ondernemer die zo geholpen wordt door de overheid als de boer....
En wat mij onderhand ook zo tegen zit om toe te zien hoe boeren met hun dieren, hun vee, omgaan alsof het produkten zijn, dingen, iets, het houden van koeien in een wei waar ze meer dan 10 meter loopafstand hebben is al een zeldzaamheid, laat staan koeien in de wei.
Als ik boeren kan vinden die paardenhooi gaan verbouwen wil ik er best een euro per pak mee voor betalen, dan heb ik kwaliteit, maar geen snelgroeiend gras waar tig keer de mestkar en tig keer de kunstmestkar over heen is gegaan. Dat is koeienhooi en dat is geen paardenhooi en voor koeien zal dat nooit zo duur zijn als het geen predikaat Paard heeft gekregen..Alles met paard is toch tig keer de waarde van het spul?
Van dit soort uitspraken gaan mijn nekharen overeind staan
. Misschien een idee om eens een weekje met mij mee te draaien op het werk. Ik denk dat je dan namelijk wel anders gaat denken. Boeren werken elke dag het jaar rond voor een inkomen waar de meeste nederlanders hun bed echt niet voor uit komen. Het aandeel wat een dik belegde boterham verdient is heel beperkt en nagenoeg 100% werkt voor een uurloon ver onder het minimum als je even mee telt dat ze geen vakantiedagen, vakantiegeld, cao, collectief pensioen enz. hebben. Alles wordt duurder en de boeren krijgen elk jaar alleen maar minder voor hun producten. Dagelijks hou ik me bezig met het bijfinancieren voor het draaiend houden van bedrijven omdat simpelweg het geld op is. De boeren die naast hun bedrijf er een fulltime baan op na moeten houden om rond te komen zijn niet meer op 1 hand te tellen. Er is vaak geen gebrek aan vermogen in de vorm van huis, stallen en grond maar dat zit allemaal muurvast en verkopen is einde bedrijf en dus einde inkomsten.
Om weer even on topic te komen. De prijs voor het zogenaamde paardenhooi ligt zo extreem hoog t.o.v. koeienhooi/kuil, omdat de kosten hiervan vele malen hoger liggen. Elk jaar weer wordt het mestbeleid aangescherpt waardoor er steeds minder mest geplaatst kan worden op de NL beschikbare grond. Mestafvoer is verschrikkelijk duur en alternatieven nog maar nauwelijks aanwezig of toepasbaar (meer uitleg mogelijk maar gaat nu buiten topic). Dus boeren zijn een dief van eigen portemonnee als ze voor dezelfde prijs paardenhooi gaan produceren, omdat productie van kuil of voordroog de volgende voordelen heeft:
- 5 tot 6 snedes ipv 2 tot 3 (dus kosten kunnen worden gedeeld over meerdere snedes)
- meer mogelijkheden tot plaatsing van mestoverschot ipv betalen voor afvoer (meer snedes en betere voedingswaarde voor koeien)
- minder gevoelig voor weersinvloeden
- gegarandeerde afzet aangezien er nooit een gebrek is aan ruwvoer
- geen gezeur met particulieren die kleine hoeveelheden per keer willen hebben
- need i go on???
Dus daarom betaal je voor kleine pakjes paardenhooi bij de boer die een boterham moet verdienen vele malen meer dan voor grote pakken gewikkeld voordroog van engels raai.