Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:19

tuurlijk reageren die mensen niet [nog steeds reageren hier geen mensen die geen of weinig land ter beschikking hebben. raar want kijk naar een 5(?) sterren manege chardon. het staat er bomvol maar toch lijkt heel bokt een eigen stal te hebben en heeft heel bokt tig uren per dag land. ]
dan word je hier helemaal afgebrand dat je geen paard waardig bent.

daar zijn al wat topics over geweest.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:19

Yamcha schreef:
=
ik kan me echt helemaal vinden in wat jij zegt, en ik vind jouw visie genuanceerd en eerlijk naar het paard :j

Vriendjes worden?! :D :(:) Hihihi!

ps: iemand riep hier dat een eigen weiland met alles erop en eraan meer werk is... en ja, dat is wel waar. Ik ben zeker ruim 2x zoveel tijd kwijt nu...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:22

amanda1980 schreef:
nu moet ik het doen met 1 uurtje land en een bak indien leeg waar hij vrij in kan staan.

Dat is inderdaad wel erg vervelend.... Ik zie het hier ook veel, vooral op kleigrond... Wellicht komt er in de toekomst iets gunstigers op je pad.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:22

toen wij hier in 2006 kwamen wonen hadden we geen stallen,de paarden waren toen verplicht 24/7 op de wei te staan,we kwamen hier in mei wonen,om een voorbeeld te geven,dit paard zag er toen zo uit:
Afbeelding

september dat zelfde jaar zegge dus 4 maanden later was er dit van over:
Afbeelding

en dit op en een volle wei,en bergen bijvoer...

nee echt was eens maar nooit meer,hoe hadden mensen in hemelsnaam gezien hoe dit paard een winter had getrokken met 24/7 op de wei staan???

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:27

@ Kimmie261: dat is natuurlijk een op zichzelf staand, uniek, maar vervelend geval....
Geen idee hoe dat komt, wellicht niet gewend buiten te staan, spanning door het onbekende, stress door verhuizing?

Als ieder paard zonder stal dit lot beschoren zou zijn, hielden we geen paarden meer over... dus gelukkig is dit meer uitzondering dan regel. Maar als het voor dit paard goed werkt om 's nachts op stal te gaan, zie ik niet in wat het probleem is... prima toch?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:27

Huh, hier was toch al eens een discussie over geweest?

Daar werd gezegt dat paarden het leuk vinden op stal, omdat ze naar het hek komen als je ze ophaalt.. :=

Mijn paarden staan 's nachts binnen.
Wordt altijd gezorgd voor voldoende hooi en hebben een grote buitenstal dus veel frisse lucht.
Ik kan ze niet 24/7 buiten houden, 1 merrie is zeer gevoelig voor koliek en verdraagt zoveel gras niet.
Heb niet het idee dat ze zichzelf zielig vinden, maar ze zijn altijd al te blij als ze de weide weer in mogen. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:28

Paarden vinden het ook prettig op stal, omdat ze het zo gewend zijn en een prima huisvesting hebben op die manier. Paarden zijn gewoonte dieren en kunnen het dus prima hebben 's nachts op stal. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:29

Ninx schreef:
Yamcha schreef:
=
ik kan me echt helemaal vinden in wat jij zegt, en ik vind jouw visie genuanceerd en eerlijk naar het paard :j

Vriendjes worden?! :D :(:) Hihihi!

ps: iemand riep hier dat een eigen weiland met alles erop en eraan meer werk is... en ja, dat is wel waar. Ik ben zeker ruim 2x zoveel tijd kwijt nu...

Meeten? Kom ik een keer met Japeloup mee :D

Geweldig dit :D

Ik ben blij met mijn paddock wat dat betreft :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:36

ninx,dat jaar waren 3 van de 7 paarden er zo aan toe...3 paarden waarbij ik op stal bergen heb moeten bijvoeren om ze weer op gewicht te krijgen...( en ook deze kregen op de wei bergen bijgevoerd,alleen was die grote witte wel het ergst eraan toe,en nee hoor hij had geen spanning of stress dat is dit paard geheel onbekend :D ,is de nuchterheid zelfus)

nee ik ben door ervaring geen voorstander voor 24/7 weidegang.

en ja wij hebben eigen land,eigen stallen enz enz,we kunnen het zo maken als we willen,en voor ons werkt het om verschillende redenen zoals we het nu hebben,dat is overdag naar buiten op het land in de zomer,in de winter doen ze het met de bak en bij vrieskou mogen ze ook overdag een paar uur op de wei..

plus dan is nog de tijd dat ze buiten staan is 100% afhankelijk van het weer.

daarnaast is nederland gewoon veel te klein om ieder paard wat hier leeft dag en nacht weidegang te kunnen bieden,en paarden zijn prima in staat om een goed leven te kunnen hebben als ze verzorgd op een stal staan,een paard is blijkbaar in zijn 1000den jaren domesticatie prima in staat om zich goed te voelen op stal :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:41

kimmie261 schreef:
ninx,dat jaar waren 3 van de 7 paarden er zo aan toe...3 paarden waarbij ik op stal bergen heb moeten bijvoeren om ze weer op gewicht te krijgen...( en ook deze kregen op de wei bergen bijgevoerd,alleen was die grote witte wel het ergst eraan toe,en nee hoor hij had geen spanning of stress dat is dit paard geheel onbekend :D ,is de nuchterheid zelfus)

nee ik ben door ervaring geen voorstander voor 24/7 weidegang.

en ja wij hebben eigen land,eigen stallen enz enz,we kunnen het zo maken als we willen,en voor ons werkt het om verschillende redenen zoals we het nu hebben,dat is overdag naar buiten op het land in de zomer,in de winter doen ze het met de bak en bij vrieskou mogen ze ook overdag een paar uur op de wei..

plus dan is nog de tijd dat ze buiten staan is 100% afhankelijk van het weer.

daarnaast is nederland gewoon veel te klein om ieder paard wat hier leeft dag en nacht weidegang te kunnen bieden,en paarden zijn prima in staat om een goed leven te kunnen hebben als ze verzorgd op een stal staan,een paard is blijkbaar in zijn 1000den jaren domesticatie prima in staat om zich goed te voelen op stal :)

Ik kan me voorstellen dat de overgang erg groot was.... van altijd binnen naar altijd buiten is een flinke stap.
Als je nu een mooi evenwicht hebt gevonden is dat toch heerlijk?

In deze buurt komen sommige paarden er alleen uit wanneer ze gereden worden, of 1,5 uur in een piepklein paddockje.... dat kan ik gewoon niet aanzien.
Het doet me echt pijn zoiets te zien... zo'n trots dier dat nooit de kans krijgt in vrijheid te bewegen, spelen, eten....

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:46

mirgino schreef:
tuurlijk reageren die mensen niet [nog steeds reageren hier geen mensen die geen of weinig land ter beschikking hebben. raar want kijk naar een 5(?) sterren manege chardon. het staat er bomvol maar toch lijkt heel bokt een eigen stal te hebben en heeft heel bokt tig uren per dag land. ]
dan word je hier helemaal afgebrand dat je geen paard waardig bent.

daar zijn al wat topics over geweest.

het is toch belachelijk dat je hier dan compleet afgebrand word! mij boeit het niet wat andere wel of niet van me zeggen. dan vinden ze maar niet paardwaardig. gelukkig denkt mijn paard daar heel anders over. tot een week geleden stond hij 10 uur per dag of soms wat langer buiten. nu nog maar 1 uurtje, wat land betreft dan. naast het rijden spelen etc wat ik met hem doe probeer ik hem zo veel mogelijk met zijn maatje in de rijbak los te gooien. cas vind het land heerlijk en als het aan hem ligt zou hij er vast langer in willen staan als het weer redelijk is. toch is hij nog steeds happy. de band die ik met hem heb is er zeker niet op achteruit gegaan ook al heb ik hem van de een op andere dag moeten verhuizen en is hij dus zijn land kwijt. daar in tegen word hij nu niet meer de sloot in getrapt en alle hoeken in gejaagd. onder het zadel loopt hij nu velen malen beter. meer ontspannen en vol aandacht voor mij. waar op mijn vorige stal op een touwhalster rijden bijna niet haalbaar was, reageert hij er nu perfect op. dat is echt niet omdat hij afgestomt is van de een op andere dag want hij is nog net zo speels en ondeugend als voor heen. loopt ook nog net zo energiek. kwam vandaag ook weer vol aangegaloppeerd toen ik de bakdeur open deed en hij naar binnen mocht. dit is niet uit gewoonte want ik sta hier nog geen week! daarbij is hij gewent om vanuit het land binnen gebracht te worden en niet vanuit een bak op een compleet andere stal en heeft hij op deze stal nog weinig gewoontes. alles gaat hier anders. ander voerbeleid, andere box, andere paarden, andere mensen etc. het enige wat voor hem bekend en vertrouwd is ben ik en zijn maatje die mee verhuist is + diens eigenaar. daarbij ligt mijn routine met hem nu ook op zijn gat aangezien hij nu van mij afhankelijk is om zijn box uit te komen waar hij voorheen buiten gezet werd of ik er nou was of niet. nu rij ik hem dagelijks of iets dergelijks waar hij tot ver kort hooguit 1 a 2 keer per week aan het werk gezet werd en verder in een kudde paard kon zijn. toch galoppeerde hij naar binnen waar hij ook had kunnen kiezen voor langer buiten staan en nee er werd ook nog niet gevoerd en ook niet binnen dat uur.

Ninx schreef:
amanda1980 schreef:
nu moet ik het doen met 1 uurtje land en een bak indien leeg waar hij vrij in kan staan.

Dat is inderdaad wel erg vervelend.... Ik zie het hier ook veel, vooral op kleigrond... Wellicht komt er in de toekomst iets gunstigers op je pad.

dat hoop ik ook!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:50

Ninx schreef:
Ik kan me voorstellen dat de overgang erg groot was.... van altijd binnen naar altijd buiten is een flinke stap.
Als je nu een mooi evenwicht hebt gevonden is dat toch heerlijk?

In deze buurt komen sommige paarden er alleen uit wanneer ze gereden worden, of 1,5 uur in een piepklein paddockje.... dat kan ik gewoon niet aanzien.
Het doet me echt pijn zoiets te zien... zo'n trots dier dat nooit de kans krijgt in vrijheid te bewegen, spelen, eten....

ze stonden de jaren ervoor gewoon op de wei hoor ( had een eigen pensionstal met land, en vanuit daar naar dld verhuist),alleen wel altijd snachts naar binnen gehaald,dus nooit 24/7 buiten laten staan,dit was voor het eerst dat ik dat deed,met een resultaat dat paarden broodmager werden,en dan zie ik niet in hoe ik dit soort paarden dan fatsoenlijk een winter door had laten komen als ik ze dan ook 24/7 buiten had laten staan...

denk dat ik dan echt paarden verloren had of de tierschutz aan de deur had gehad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:51

Het is niet zo dat paarden iets wel of niet leuk vinden, het is wat paarden gewend zijn. Ik heb redelijk medelijden met een paard die zich niet thuisvoelt op het land, dat is immers toch de natuur van het paard maar hij kent het niet.
Overigens kunnen alle paarden aan het weiland wennen. Dat een paard vermagerd heeft niks te maken met dat hij het niet leuk vind, maar met dat hij het niet gewend is en daarvan stress krijgt of gewoonweg gras niet gewend is. Omgekeerde stress, toch wel heel sneu.
Mijn peerd liep altijd zoveel mogelijk buiten en toen hij ineens vaker binnen stond raakte hij volledig in de stress en was hij zichzelf een lange tijd niet meer.
Paarden zijn bewegingsdieren en moeten weetikhoeveel meter per dag kunnen lopen, anders levert dat stress op, wat zich wel of niet zichtbaar uit zoals stalondeugden.
Paddocks voldoen niet imo, paarden moeten grazen, niet rennen. Paddock zijn alleen goed om opgekropte energie eruit te gooien maar geen gerechte vervanger van een weiland.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:55

Excuses: ik had begrepen dat je paarden voorheen altijd binnen stonden, maar dat was wellicht iemand anders...
Gelukkig is hetgeen jou overkomen is eerder uitzondering dan regel (meeste weidepaarden zijn immers veel te vet... hetgeen ook verre van gezond is).
Maar goed, zolang paarden er overdag in ieder geval maar uit komen kan ik me niet druk maken.

23/7 binnen... ja, ik vind dat dat eigenlijk niet meer mogelijk moet/ kan zijn....
Dat de mijne 24/7 naar buiten kunnen past goed bij ze, maar vind ik absoluut geen must voor alle paarden.

ik denk wel dat alle dieren het meest gelukkig zijn in een setting waarin ze zoveel mogelijk de vrijheid krijgen.... hetgeen vaak lastig te realiseren is.... maar wel een zeer goed streven!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:58

Joolien schreef:
Paarden zijn bewegingsdieren en moeten weetikhoeveel meter per dag kunnen lopen, anders levert dat stress op, wat zich wel of niet zichtbaar uit zoals stalondeugden.
Paddocks voldoen niet imo, paarden moeten grazen, niet rennen. Paddock zijn alleen goed om opgekropte energie eruit te gooien maar geen gerechte vervanger van een weiland.

Ik heb een paddockparadise gemaakt.... dus een baan/ pad/ track om het weiland heen.... Hierdoor beperk je de grasopname, stimuleer je bewegen, en speel je zoveel mogelijk in op de natuurlijk behoefte van het paard om te bewegen van A naar Z.
Op de route is er hooi, takken, en ook wat gras....
De 1 mag soms wat meer grazen, de ander krijgt juist iets meer ruwvoer.... moet niet teveel gras eten...
Voor mij een goede combi... en de paarden zijn volgens mij ook wel content....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:00

kimmie261 schreef:

Ik quote mezelf maar even:
JoviBan schreef:
Misschien zijn er dan wel te veel paarden?!
Iedereen denkt tegenwoordig maar recht te hebben op een paard, terwijl ze dat paard tegelijkertijd helemaal niet de ruimte en het leven kunnen bieden waar een paard behoefte aan heeft. Dus zetten ze hem in een hokje op een manege/pensionstal dat meer weg heeft van een paardengevangenis. En zeggen dat hij het zo goed heeft daar en dat ze zoveel van hem houden. :')
Ik wil ook wel een zeehondje, maar ik heb geen eigen stuk zee; mag ik de zeehond daarom in m'n badkuip houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:04

Ninx schreef:
Joolien schreef:

Ik heb een paddockparadise gemaakt.... dus een baan/ pad/ track om het weiland heen.... Hierdoor beperk je de grasopname, stimuleer je bewegen, en speel je zoveel mogelijk in op de natuurlijk behoefte van het paard om te bewegen van A naar Z.
Op de route is er hooi, takken, en ook wat gras....
De 1 mag soms wat meer grazen, de ander krijgt juist iets meer ruwvoer.... moet niet teveel gras eten...
Voor mij een goede combi... en de paarden zijn volgens mij ook wel content....

Ja dat vind ik ook heel iets anders dan een zandpaddock van 3 X 6 meter.

Mooi gezegd Joviban :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:06

JoviBan schreef:
kimmie261 schreef:

JoviBan schreef:
Iedereen denkt tegenwoordig maar recht te hebben op een paard, terwijl ze dat paard tegelijkertijd helemaal niet de ruimte en het leven kunnen bieden waar een paard behoefte aan heeft. Dus zetten ze hem in een hokje op een manege/pensionstal dat meer weg heeft van een paardengevangenis. En zeggen dat hij het zo goed heeft daar en dat ze zoveel van hem houden. :')
Ik wil ook wel een zeehondje, maar ik heb geen eigen stuk zee; mag ik de zeehond daarom in m'n badkuip houden?

Ik ben het met je eens.... ik heb lang gewacht, in ieder geval zo lang totdat ik met zekerheid een goede plek kon bieden...
Als 23/7 mijn enige optie zou zijn, zou ik mijn paard bij een nieuwe eigenaar een beter leven gunnen.

In alle eerlijkheid kan ik nog geen dag zonder die beesten... dus desnoods verhuis ik zelf om elders ih land iets te vinden...

Paard hebben is geen recht, maar zeker een groot voorrecht!

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:15

amanda1980 schreef:
kijk naar waar je paard behoefte aan heeft en probeer daar zo veel mogelijk aan te voldoen. ik zie hier in de omgeving schandalig vaak 24/7 paarden buiten staan zonder schuilstal. paarden voelen vliegen op hun vacht, laat staan een heftige hagelbui. ik weet wel waar die van mij dan liever staat. namelijk lekker warm en droog!

nog steeds reageren hier geen mensen die geen of weinig land ter beschikking hebben. raar want kijk naar een 5(?) sterren manege chardon. het staat er bomvol maar toch lijkt heel bokt een eigen stal te hebben en heeft heel bokt tig uren per dag land.

hoe doen de gene met 24/7/365 land dat? zomers kruk droog, hoeven drogen uit. herfst, 1 natte bende, rotstraal, mok etc. winter, alles keihard bevroren en ijsbanen. dan heb ik het nog geen eens over land wat kapot gelopen is door de vele regenval van de laatste tijd. waar ik tot een week geleden stond was het land een drama geworden. meer glibberige modder dan gras. hele diepe gaten overal in het land en ga zo maar door. blessures gegarrandeert.

ik zou erg graag meer land tot mijn beschikking hebben maar dan wel om zelf naar mijn paard te kunnen kijken en hem naar buiten te zetten wanneer ik denk dat hij zich daar prettig voelt. nu moet ik het doen met 1 uurtje land en een bak indien leeg waar hij vrij in kan staan.

Voor andere mensen kan ik niet spreken, ik ken niemand die op een 5* manege staat. Maar ik vind mijn huisvesting ook 3* waard, anderen misschien niet. Het enige dat ik weet is dat ik heb gekeken naar de behoeftes van mijn pony's. En ik denk dat ik voor de mijne de ideale omstandigheden (die binnen mijn mogelijkheden liggen) heb gevonden. Wil niet zeggen dat andere mensen daar niet anders over kunnen denken of misschien wel hetzelfde denken maar niet die mogelijkheden hebben.

Voor de problemen die jij noemt zijn altijd oplossingen te vinden. Droge hoeven in de zomer? Dan maak je voor de waterbak een stuk goed nat, daar gaan ze in staan en de hoeven worden lekker nat en modderig. Met de regen van de afgelopen tijd heb ik absoluut geen modderpoelen gehad, er was een strook modder in de weide. (0.5X10= 50 M2 op een totaal van 30X100= 3000M2) Door goed weide beheer (schapen zorgen ervoor dat de zode dicht wordt en minder snel kapot getrapt wordt), verplaatsen naar een hoge weide en een goed groot stuk, kan je een hele hoop problemen voorkomen.

Vanaf half oktober tot februari kunnen mijn pony's helaas niet meer 24/7 op het land blijven. Daarom heb ik aanpassingen moeten maken om een geschikte ondergrond te krijgen. Een inloopstal met een bestrate uitloop van 20/40 van waaruit ze dag en nacht (behalve als er in gereden wordt) in de bak kunnen komen, goede drainage zorgt voor droge voeten. Als het weer het toe laat gaat de draad open naar de winterweide. Het allerliefste zou ik de weide laten afgraven (potklei) en draineren zodat ze 365 dagen in het jaar kunnen grazen, daar ontbreken helaas de middelen nog even voor.

Natuurlijk is het bij mij voor het allergrootste gedeelte geluk, dat mijn ouders hier wilden wonen met voldoende land. En mij mijn gang hebben laten gaan qua inrichting. Omdat het niet aan de orde is, kan ik heel makkelijk zeggen op een andere manier wil ik geen paarden houden. Maar ik denk echt dat ik op een andere manier geen paarden wil houden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:15

Ik heb daar helemaal niet over nagedacht toen ik een paard kocht, slecht he :o En ik kan begrijpen dat er ook tig mensen zijn die een paard kopen en niet beter weten dan dat het ok is dat een paard 23/7 in een stal staat. ZO gaat het immers al jaren op de stallen waar ze lopen, bij mensen die al eeuwen in de paarden zitten en er wel verstand van hebben...... Tot je dan meer gaat leren, rond gaat kijken en verrek, zo hoort het helemaal niet, of is het helemaal niet ideaal voor het paard!
Zo kan het ook lopen, allemaal mensen die het niet rot bedoelen, maar niet beter weten. Immers, de stal waar ze liepen zijn het bekende mensen die al jaaaaaaaaaaaaaaren in de paarden zitten, dus dan moet het toch goed zijn?

Ik ben blij dat ik een plekje heb waar ze nog redelijk naar buiten komen. Iig daar zorg ik nu zelf voor. Maar ik wist niet beter of de paarden stonden hier de hele winter op stal, soms eventjes in de bak, of aan het werk, maar soms ook gewoon 7 dagen achter elkaar in hun stal. Ze waren braaf, lief, vrolijk, dus het was wel goed?? Toch??
Ben blij dat ik nu beter weet en dat mijn merrie nu zoveel mogelijk buiten komt in de winter. Het is soms wel even hele dingen verzetten om het waar te maken, maar tja, ik heb nu eenmaal een paard, dan moet ik ook zorgen dat die niets tekort komt en lekker buiten komt. Al is het in de winter helaas niet meer dan een uur of 4 buiten. Dan willen ze vaak ook naar binnen, puur omdat ze in een paddock staan en zich dan gaan vervelen. Dan is een stal met nog meer hooi (want in de bak krijgen ze ook hooi bijgevoerd) veel leuker.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:19

JoviBan schreef:
kimmie261 schreef:

JoviBan schreef:

aangezien zo'n 80% van het paardenbestand het doet met een paar uurtjes per dag op de wei of paddock en er toch ongelooflijk veel blije paarden rondlopen,lijkt me dat een paard een dier bij uitstek is wat gehouden kan worden op stal met enige uitloop per dag,wat rijden kan zijn of stapmolen of losgooien enz..

nee,ik kan niet zeggen dat er heel veel ongelukkige paarden te zien zijn hier op bokt ( en ga er maar vanuit dat leeuwedeel van de paarden op bokt langer op stal staan als in een wei),in de sport of waar dan ook,ja ongelukkig heb ik ze wel gezien,zonder schuilstal in de stromende regen en snijdende wind buiten staan,diep triest...dan zie je echt diep ongelukkige dieren staan...je kan mij gewoon niet vertellen dat de gemiddelde doorgefokte kwpn-er waar amper meer een oerpaard in terug te vinden is,gelukkig wordt van het opgesloten staan in een verzopen wei,en met het tot op het bot te staan verkleumen,omdat dit zo "natuurlijk" zou moeten zijn... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:21

amanda1980 schreef:
kijk naar waar je paard behoefte aan heeft en probeer daar zo veel mogelijk aan te voldoen. ik zie hier in de omgeving schandalig vaak 24/7 paarden buiten staan zonder schuilstal. paarden voelen vliegen op hun vacht, laat staan een heftige hagelbui. ik weet wel waar die van mij dan liever staat. namelijk lekker warm en droog!

Weet je zeker dat ze dat liever hebben ? Kan ik me niet voorstellen. Zoals ik zei zijn paarden loopdieren en horen ze 14 uur per dag te eten. Dat kan niet als ze op stal staan want dan worden ze moddervet. Hier druis je al tegen 2 natuurlijke drangen van een paard in die heel makkelijk te realiseren zijn.
En paarden zijn niet van poppenstront en kunnen meer hebben dan je denkt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:23

ja precies zie zo'n voorbeeld paard hier boven toch joolien,die schimmel,die kon het allemaal prima hebben..maar niet heus..

en hier op stal is er altijd ruwvoer te eten voor de paarden...staan nooit zonder..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:24

kimmie261 schreef:
ja precies zie zo'n voorbeeld paard hier boven toch joolien,die schimmel,die kon het allemaal prima hebben..maar niet heus..

en hier op stal is er altijd ruwvoer te eten voor de paarden...staan nooit zonder..

Dat zegt niet dat het paard het niet leuk vind, hij is het niet gewend of het voer niet gewend.

Het is eigenlijk dieptriest dat zo'n paard stress krijgt van buiten staan. Het zou eigenlijk andersom moeten zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:25

Oh, heel veel dieren (en mensen trouwens ook) kunnen veel meer hebben dan je denkt. Dat wil niet zeggen dat ze er blij van worden...... die van mij is ook liever op stal dan buiten in een hagelbui.......

Alleen als het dan weer droog is, wilt ze wel weer naar buiten :j