Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yamcha schreef:=
ik kan me echt helemaal vinden in wat jij zegt, en ik vind jouw visie genuanceerd en eerlijk naar het paard
Ninx schreef:Yamcha schreef:=
ik kan me echt helemaal vinden in wat jij zegt, en ik vind jouw visie genuanceerd en eerlijk naar het paard
Vriendjes worden?!![]()
Hihihi!
ps: iemand riep hier dat een eigen weiland met alles erop en eraan meer werk is... en ja, dat is wel waar. Ik ben zeker ruim 2x zoveel tijd kwijt nu...
kimmie261 schreef:ninx,dat jaar waren 3 van de 7 paarden er zo aan toe...3 paarden waarbij ik op stal bergen heb moeten bijvoeren om ze weer op gewicht te krijgen...( en ook deze kregen op de wei bergen bijgevoerd,alleen was die grote witte wel het ergst eraan toe,en nee hoor hij had geen spanning of stress dat is dit paard geheel onbekend,is de nuchterheid zelfus)
nee ik ben door ervaring geen voorstander voor 24/7 weidegang.
en ja wij hebben eigen land,eigen stallen enz enz,we kunnen het zo maken als we willen,en voor ons werkt het om verschillende redenen zoals we het nu hebben,dat is overdag naar buiten op het land in de zomer,in de winter doen ze het met de bak en bij vrieskou mogen ze ook overdag een paar uur op de wei..
plus dan is nog de tijd dat ze buiten staan is 100% afhankelijk van het weer.
daarnaast is nederland gewoon veel te klein om ieder paard wat hier leeft dag en nacht weidegang te kunnen bieden,en paarden zijn prima in staat om een goed leven te kunnen hebben als ze verzorgd op een stal staan,een paard is blijkbaar in zijn 1000den jaren domesticatie prima in staat om zich goed te voelen op stal
mirgino schreef:tuurlijk reageren die mensen niet [nog steeds reageren hier geen mensen die geen of weinig land ter beschikking hebben. raar want kijk naar een 5(?) sterren manege chardon. het staat er bomvol maar toch lijkt heel bokt een eigen stal te hebben en heeft heel bokt tig uren per dag land. ]
dan word je hier helemaal afgebrand dat je geen paard waardig bent.
daar zijn al wat topics over geweest.
Ninx schreef:amanda1980 schreef:nu moet ik het doen met 1 uurtje land en een bak indien leeg waar hij vrij in kan staan.
Dat is inderdaad wel erg vervelend.... Ik zie het hier ook veel, vooral op kleigrond... Wellicht komt er in de toekomst iets gunstigers op je pad.
Ninx schreef:Ik kan me voorstellen dat de overgang erg groot was.... van altijd binnen naar altijd buiten is een flinke stap.
Als je nu een mooi evenwicht hebt gevonden is dat toch heerlijk?
In deze buurt komen sommige paarden er alleen uit wanneer ze gereden worden, of 1,5 uur in een piepklein paddockje.... dat kan ik gewoon niet aanzien.
Het doet me echt pijn zoiets te zien... zo'n trots dier dat nooit de kans krijgt in vrijheid te bewegen, spelen, eten....
Joolien schreef:Paarden zijn bewegingsdieren en moeten weetikhoeveel meter per dag kunnen lopen, anders levert dat stress op, wat zich wel of niet zichtbaar uit zoals stalondeugden.
Paddocks voldoen niet imo, paarden moeten grazen, niet rennen. Paddock zijn alleen goed om opgekropte energie eruit te gooien maar geen gerechte vervanger van een weiland.
kimmie261 schreef:daarnaast is nederland gewoon veel te klein om ieder paard wat hier leeft dag en nacht weidegang te kunnen bieden,en paarden zijn prima in staat om een goed leven te kunnen hebben als ze verzorgd op een stal staan,een paard is blijkbaar in zijn 1000den jaren domesticatie prima in staat om zich goed te voelen op stal
JoviBan schreef:Misschien zijn er dan wel te veel paarden?!
Iedereen denkt tegenwoordig maar recht te hebben op een paard, terwijl ze dat paard tegelijkertijd helemaal niet de ruimte en het leven kunnen bieden waar een paard behoefte aan heeft. Dus zetten ze hem in een hokje op een manege/pensionstal dat meer weg heeft van een paardengevangenis. En zeggen dat hij het zo goed heeft daar en dat ze zoveel van hem houden.![]()
Ik wil ook wel een zeehondje, maar ik heb geen eigen stuk zee; mag ik de zeehond daarom in m'n badkuip houden?
Ninx schreef:Joolien schreef:Paarden zijn bewegingsdieren en moeten weetikhoeveel meter per dag kunnen lopen, anders levert dat stress op, wat zich wel of niet zichtbaar uit zoals stalondeugden.
Paddocks voldoen niet imo, paarden moeten grazen, niet rennen. Paddock zijn alleen goed om opgekropte energie eruit te gooien maar geen gerechte vervanger van een weiland.
Ik heb een paddockparadise gemaakt.... dus een baan/ pad/ track om het weiland heen.... Hierdoor beperk je de grasopname, stimuleer je bewegen, en speel je zoveel mogelijk in op de natuurlijk behoefte van het paard om te bewegen van A naar Z.
Op de route is er hooi, takken, en ook wat gras....
De 1 mag soms wat meer grazen, de ander krijgt juist iets meer ruwvoer.... moet niet teveel gras eten...
Voor mij een goede combi... en de paarden zijn volgens mij ook wel content....
JoviBan schreef:kimmie261 schreef:daarnaast is nederland gewoon veel te klein om ieder paard wat hier leeft dag en nacht weidegang te kunnen bieden,en paarden zijn prima in staat om een goed leven te kunnen hebben als ze verzorgd op een stal staan,een paard is blijkbaar in zijn 1000den jaren domesticatie prima in staat om zich goed te voelen op stal
Ik quote mezelf maar even:JoviBan schreef:Misschien zijn er dan wel te veel paarden?!
Iedereen denkt tegenwoordig maar recht te hebben op een paard, terwijl ze dat paard tegelijkertijd helemaal niet de ruimte en het leven kunnen bieden waar een paard behoefte aan heeft. Dus zetten ze hem in een hokje op een manege/pensionstal dat meer weg heeft van een paardengevangenis. En zeggen dat hij het zo goed heeft daar en dat ze zoveel van hem houden.![]()
Ik wil ook wel een zeehondje, maar ik heb geen eigen stuk zee; mag ik de zeehond daarom in m'n badkuip houden?
amanda1980 schreef:kijk naar waar je paard behoefte aan heeft en probeer daar zo veel mogelijk aan te voldoen. ik zie hier in de omgeving schandalig vaak 24/7 paarden buiten staan zonder schuilstal. paarden voelen vliegen op hun vacht, laat staan een heftige hagelbui. ik weet wel waar die van mij dan liever staat. namelijk lekker warm en droog!
nog steeds reageren hier geen mensen die geen of weinig land ter beschikking hebben. raar want kijk naar een 5(?) sterren manege chardon. het staat er bomvol maar toch lijkt heel bokt een eigen stal te hebben en heeft heel bokt tig uren per dag land.
hoe doen de gene met 24/7/365 land dat? zomers kruk droog, hoeven drogen uit. herfst, 1 natte bende, rotstraal, mok etc. winter, alles keihard bevroren en ijsbanen. dan heb ik het nog geen eens over land wat kapot gelopen is door de vele regenval van de laatste tijd. waar ik tot een week geleden stond was het land een drama geworden. meer glibberige modder dan gras. hele diepe gaten overal in het land en ga zo maar door. blessures gegarrandeert.
ik zou erg graag meer land tot mijn beschikking hebben maar dan wel om zelf naar mijn paard te kunnen kijken en hem naar buiten te zetten wanneer ik denk dat hij zich daar prettig voelt. nu moet ik het doen met 1 uurtje land en een bak indien leeg waar hij vrij in kan staan.
JoviBan schreef:kimmie261 schreef:daarnaast is nederland gewoon veel te klein om ieder paard wat hier leeft dag en nacht weidegang te kunnen bieden,en paarden zijn prima in staat om een goed leven te kunnen hebben als ze verzorgd op een stal staan,een paard is blijkbaar in zijn 1000den jaren domesticatie prima in staat om zich goed te voelen op stal
Ik quote mezelf maar even:JoviBan schreef:Misschien zijn er dan wel te veel paarden?!
amanda1980 schreef:kijk naar waar je paard behoefte aan heeft en probeer daar zo veel mogelijk aan te voldoen. ik zie hier in de omgeving schandalig vaak 24/7 paarden buiten staan zonder schuilstal. paarden voelen vliegen op hun vacht, laat staan een heftige hagelbui. ik weet wel waar die van mij dan liever staat. namelijk lekker warm en droog!
kimmie261 schreef:ja precies zie zo'n voorbeeld paard hier boven toch joolien,die schimmel,die kon het allemaal prima hebben..maar niet heus..
en hier op stal is er altijd ruwvoer te eten voor de paarden...staan nooit zonder..