Paarden deze zomer weinig in het weiland door de vele regen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elmira

Re: Paarden deze zomer weinig in het weiland door de vele regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:09

Hier het filmpje:

Zo blij is ze dus om me te zien :') . De weide loopt door tot aan achter de bomen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:31

Die van mij vind het heerlijk 24/7 buiten.. Maar waar ze nu staat, staan ze onder de bomen en zijn er wat droge plekken. In de dekens gaat ze niet, ijzers heeft ze ook niet..
Ze gaat iedere keer met plezier naar terug de "wei" op :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:39

Elmira schreef:
Hier het filmpje:

Zo blij is ze dus om me te zien :') . De weide loopt door tot aan achter de bomen.

Maar jeetje blijf je niet elke dag kleven in de modder ??? Wat een drekzooi daar vooraan. Hier ook vette klei, zucht. Voor het hek ook bagger, maar rest is redelijk al sopt het. Ze staan dag en nacht buiten tot nu toe dus vliegen niet. Schaapjes helpen om het weer aan te stampen :-).

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:01

@joenohoe ja ik haal haar met gevaar voor eigen leven de wei uit :').haha nee zonder gekheid ik sta tot de schenen in de modder. die van mij staat sinds mei ofzo al buiten maar blijft vliegen afentoe :j met mn kaplaarzen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:05

Elmira schreef:
Hoe doen jullie dit dan bokkers die hun paard 24/7 buiten hebben? Ik doe mijn paard hier echt geen plezier mee heb ik het idee..

ik heb er 1 die er dus wel lol in heeft :+

Afbeelding

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:07

dat is geen bagger, bij ons is dat een goede wei op dit moment.

Ook de wei van Elmira vind ik nog wel mee vallen, het is alleen vooraan erg rot, maar verder kunnen de paarden goed lopen toch?

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:08

Bij ons staan ze ook gewoon nog 24uur buiten. Hoop dat dat zo lang mogelijk blijft. Onze in/uitgang is wel baggerig, maar nog wel te doen. Mijn haffie is nog steeds happy op de wei ondanks het weer :-)

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:08

Ojajoh schreef:
Elmira schreef:
Hoe doen jullie dit dan bokkers die hun paard 24/7 buiten hebben? Ik doe mijn paard hier echt geen plezier mee heb ik het idee..

Afbeelding

Nou, jou paardje valt nog wel mee vergeleken met die van mij. :D Die van mij is vosbont, maar ik denk elke dag weer dat ik een fries heb. Echt pik en pik zwart is die viespeuk! :') Ik poets me eigen elke dag helemaal gek joh!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:13

ik heb even een foto gemaakt van ons slechtste stuk:

Afbeelding

maar wij hebben genoeg wei om elke dag een nieuw stuk te kunnen zetten en we hebben klei grond dus je zakt nooit weg, het wordt alleen wat gladder,maar de paarden weten dat
en die 2 monsters van ons die staan toch alleen maar met de kop op de grond....

00peetje00 schreef:
Nou, jou paardje valt nog wel mee vergeleken met die van mij. :D Die van mij is vosbont, maar ik denk elke dag weer dat ik een fries heb. Echt pik en pik zwart is die viespeuk! :') Ik poets me eigen elke dag helemaal gek joh!

ja das voordeel voor mij, ik poets niet :+
hij is pas net zadelmak en wordt pas weer oktober opgepakt, hij heeft vakantie dus mag lekker smerig worden en blijven :Y)

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:38

HTM schreef:
dat is geen bagger, bij ons is dat een goede wei op dit moment.

Ook de wei van Elmira vind ik nog wel mee vallen, het is alleen vooraan erg rot, maar verder kunnen de paarden goed lopen toch?

Ze staat op ijzers.. dus het gaat echt net :( maar ze trok net weer een sprint en ging echt bijna onderuit, hou mn hart wel vast dan.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:39

Ojajoh schreef:
Elmira schreef:

Afbeelding

Haha varkentje :P

Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:03

Wat heb ik geluk met mijn weiland zeg :o Ik heb echt helemaal nergens modder en ze lopen 24-7 buiten

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:19

Nou vanmiddag zijn hier een paar aardige plensbuien gevallen tis een verschrikkelijke bende.
Gelukkig is de pensionhouder eind van het seizoen niet zo moeilijk meer.

_Romy_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:20

Die modder is wel vervelend ja...

Elskexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:28

bij ons staan ze, als 't weer 't toelaat zomers in de wei, 's nachts op stal. 's winters in de stal, worden er wel regelmatig uit gehaald, om even in de bak te laten rennen enz.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 21:39

Elmira:
Dat filmpje, zo is bij ons het land dus ook ongeveer.
Zelfs het weiland waar ze nog niet gestaan hebben, zak je meteen in weg.
Dus ook als je ze daar in zet, is dat ook in 1 dag kapot gelopen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:44

Die van ons staan ook gewoon al de hele zomer 24/7 buiten, ook al is het flink nat. Gelukkig is het een groot stuk land met 5 paardjes erop, dus ze lopen het niet echt heel erg kapot.
Denk dat die van mij echt stiksacho zou zijn als ik die binnen zou zetten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:29

Het is hier zowel vrijdag als gisteren als vandaag ook enorm aan het regenen geweest , hartstikke nat overal , hele riviertjes komen er van de dijk naar beneden stromen , zand spoelt weg enzo...echt niet tof.

Maar gelukkig hebben we nog wat weitjes waar het gras heel erg hoog staat waardoor de zode beschermd wordt door de lengte van het gras , omdat ze dan op een hele laag gras staan en niet direct op de klei :)

Ze kunnen hier dus gewoon nog lekker op grazen , terwijl het echt klei is en de kalere stukken na een paar keer heen en weer lopen al helemaal blubberig zijn.... de dijkwei mogen ze dan ook niet meer op nu even omdat die al te kort is en helemaal aan gort gelopen wordt , ze mogen nu eerst het klaverweitje een stuk korter eten.

Wel jammer voor de poezen want die hebben dat tot hun jachtterrein omgedoopt , gras e.d. staat zo hoog dat je ze niet eens ziet lopen ook al sta je er vlakbij , je moet er echt van bovenaf op kijken en dan zie je ze pas , je schrikt je echt rot als je ineens bijna op een loerende kat stapt , hihi.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 08:45

Het is bij ons op t moment zo erg dat ik gister niet eens mn biefstukje van de wei kreeg. -O- M'n laarzen zakte zo diep weg, en ik stond zo muurvast dat ik gewoon geen kant meer op kon. Gelukkig stond m'n biefstukje helemaal achterin t land op het wat drogere gedeelte. Ik wacht het wel even af tot donderdag. Per 1 september gaan ze weer naar binnen 's nachts.

Maar het mag van mij echt wel weer wat droger worden. Want de wei is echt ondergelopen. Tis veengrond, dus als je daar in die bagger met 10 tot 50cm water erop lang genoeg blijft staan, zak je vanzelf naar China... :roll:

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:26

Gelukkig hier geen last van omdat de grond vrij hoog ligt. Na een flinke plensbui wel wat natter als anders maar dat trekt binnen een dag weer weg. Zelfs de buitenrijbak blijft in principe goed. Alle paarden die alleen weidegang hebben kunnen dus gewoon buiten blijven, en de andere paarden van de pensionklanten kunnen iedere dag naar buiten.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:35

mika11 schreef:
Ik snap haast niet waarom hier voornamelijk mensen reageren die 24/7 hun paarden buiten hebben staan.
Als je veel land hebt en maar 3 -5 paarden is het natuurlijk makkelijker.
Sowieso op veel stallen en maneges staan de paarden geen 24/7 buiten.
Hoe gaat het daar dan, als er zeg maar 30 of meer paarden op de wei moeten en alles is drassig?

Dat staat ook al in het topic. :P

Als stalhouder heb je een voorsprong op anderen als je het hele jaar door weidegang kunt bieden voor álle paarden. Dat kunnen wij dan ook. Idd 30 stuks, op kleigrond.

We hebben zelf zo'n 10hectare land gok ik, en ik gok dat er zo'n 7 gebruikt word om alles te weiden? 11 weilanden met groepjes paarden. In de winter staan ze met uitzondering een keer 2 dagen op stal, maar dat is hoge uitzondering. Soms is het land een dag te slecht, dan gaan ze om de beurten in hun eigen groepjes ff op de paddock maar dat komt 3 dagen in het jaar voor gok ik. :P

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 10:39

Chaos schreef:
mika11 schreef:
Ik snap haast niet waarom hier voornamelijk mensen reageren die 24/7 hun paarden buiten hebben staan.
Als je veel land hebt en maar 3 -5 paarden is het natuurlijk makkelijker.
Sowieso op veel stallen en maneges staan de paarden geen 24/7 buiten.
Hoe gaat het daar dan, als er zeg maar 30 of meer paarden op de wei moeten en alles is drassig?

Dat staat ook al in het topic. :P

Als stalhouder heb je een voorsprong op anderen als je het hele jaar door weidegang kunt bieden voor álle paarden. Dat kunnen wij dan ook. Idd 30 stuks, op kleigrond.

We hebben zelf zo'n 10hectare land gok ik, en ik gok dat er zo'n 7 gebruikt word om alles te weiden? 11 weilanden met groepjes paarden. In de winter staan ze met uitzondering een keer 2 dagen op stal, maar dat is hoge uitzondering. Soms is het land een dag te slecht, dan gaan ze om de beurten in hun eigen groepjes ff op de paddock maar dat komt 3 dagen in het jaar voor gok ik. :P

Ja dat heb ik natuurlijk gelezen :)
Dat was een goed voorbeeld.
Ik schreef ook, voornamelijk (veel) mensen, niet alle mensen die 24/7 hun paard buiten hebben staan.

De paarden bij ons, hebben vanaf dat ik dit topic gemaakt heb, niet meer in het weiland kunnen staan.
Ze staan dan overdag in de paddock.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:45

Ik heb 1 ha met 2 trekpaarden, 1 tinker en 2 shetjes. Niet overdreven veel grond dus voor zoveel paarden. Het gaat er meer om denk ik dat de meesten hier zich niet druk maken. Het weiland trekt vanzelf weer dicht volgend voorjaar.
Het is meer gun je je paard dat hij als paard mag leven of zet je hem op stal of op de paddock (wat altijd nog beter is dan een stal).
En voor wie is het weiland? Voor de paarden toch _/-\o_ Wij voeren gewoon het hele jaar door bij maar ze hebben in ieder geval wel de ruimte. <<)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:05

Ben ik het niet mee eens CHB. Je hebt weide-onderhoud en ik neem aan dat je als grondbezitter je land zo goed mogelijk wilt houden. Daar zul je dus moeite voor moeten doen. Ik gun mijn paarden dat ze op het land staan ja, maar ik gun ze ook een land dat NIET van eind augustus tot eind maart spekglad is, modderig en kaal. Ik heb liever een land waarvan de in loop dan misschien finaal kapot word gelopen, maar waar het gehele jaar iig wát gras op blijft staan. Een modderland of een paddock is voor mij gelijk aan elkaar, en dan is de bodem van de paddock vaak beter en prettiger als die van je natgeregende en kapot getrapte weilandje. Nee, doe mij maar ietsje meer onderhoud en het hele jaar voldoende gras om te knabbelen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:06

Nu ga ik twijfelen aan je bericht CHB.
Maken de eigenaren van het land en paarden zich niet druk of maken de paarden zich niet druk op het land? :P