welke stalprijsverhoging door stro/hooiprijzen bij jullie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:55

MamboBeach schreef:
Bij ons gaat het weidegeld met 20 euro per maand omhoog... Vind ik best veel, geen schuilstal niets, dus ook niet voor eventueel stro. Vind ik toch wat aan de hoge kant...

vraag anders eens wat je landeigenaar vorig jaar voor hooi betaalde en wat er nu voor hooi betaald moet worden. Per pak zit er denk ik al een prijsverschil in van €1,50 a €2,- en dan 10 tot 15 pakken hooi per maand kom je al snel op zo'n bedrag.
Ik betaal voor strooisel nu ook al €0,50 per pak meer dan vorig jaar rond deze tijd en de prijzen gaan nog steeds omhoog.

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:56

hier volpension op de Veluwe per september € 10,- omhoog.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:56

joyce B schreef:
MamboBeach schreef:
Bij ons gaat het weidegeld met 20 euro per maand omhoog... Vind ik best veel, geen schuilstal niets, dus ook niet voor eventueel stro. Vind ik toch wat aan de hoge kant...

vraag anders eens wat je landeigenaar vorig jaar voor hooi betaalde en wat er nu voor hooi betaald moet worden. Per pak zit er denk ik al een prijsverschil in van €1,50 a €2,- en dan 10 tot 15 pakken hooi per maand kom je al snel op zo'n bedrag.
Ik betaal voor strooisel nu ook al €0,50 per pak meer dan vorig jaar rond deze tijd en de prijzen gaan nog steeds omhoog.

Het zijn geen pakjes en ook geen hooi, het is kuilgras in van die grote balen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 15:01

He tis moeilijk om nu aan goed kwaliteit hooi te komen
waar ik help hoef ik geen stalgeld te betalen of geld om te verzorgen.
maar ik weet voor de pension paarden is het wel omhoog gegaan ik dacht 10 of 20 euro nietmeer.
de vrouw zoekt altijd naar het beste hooi slechte kwaliteit laat ze weer ophalen
het kost allemaal wat meer.
iedereen blijft staan
de paarden worden ook buiten gezet voor iedereen en binnen dekens worden verwisseld en per dag of dagdeel gekeken wat erop moet en soms nog gewisseld op een dag
voeren word gedaan de stallen worden gedaan.
Iedereen is super tevreden en gaat altijd met goed gevoel op vakantie omdat ze weten dat er goed voor gezorgd word. Dan kost het ook ff wat.
door de hooi prijzen nu is het even niet anders.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 15:08

:D Die kunnen ook stijgen in prijs ;)
Vorig jaar kocht je ze tussen de €25,- tot €35,- en aan het eind van het seizoen werd er €40,- tot zelfs €50,- voor betaald. Nu begin van het seizoen de goedkoopste ronde balen hier in de regio €32,- tot €45,- per ronde baal.

Ik heb ze van eigen land, maar dat is ook veel duurder geworden de afgelopen 2 jaar. Nu €15,- voor persen en wikkelen en dan komt het van het land halen en op de plaats zetten er nog overheen. Omgerekend vorig jaar zo'n €7,50 per baal.

MamboBeach

Re: welke stalprijsverhoging door stroprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:18

Ik weet niet of je het (mede) tegen mij hebt joyce B maar kuil is goedkoper dan hooi, hooi is nog een duurder product en moet je dus een meerprijs voor betalen. Vandaar dat ik het persoonlijk een erg hoge stijging vindt. Maargoed, de FNRS heeft het aangegeven in een brief, dus is erg makkelijk om daar gehoor aan te geven. ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:47

Het valt mij gewoon op dat mensen zo weinig over hebben voor weidegang het hele jaar door...

Een kale wei die je zelf moet onderhouden kost vaak al 600 euro per ha per jaar en daar kun je dan het hele jaar door maar 1 a 2 paarden op houden waarbij je in de winter goed moet bijvoeren.
Prijs per paard voor zomerweidegang ligt over het algemeen tussen de €50,- en €75 per paard per maand in de goedkopere regio's tot meer dan €100,- per maand in de duurdere, en dan hoeven die dieren over het algemeen niet bijgevoerd te worden.

Ik weet niet wat jij nu betaalt voor je weide en of die 20 euro verhoging echt te maken heeft met kostenstijging van de weideverhuurder, of dat het makkelijk is om mee te gaan met de prijsstijgingen van de FNRS... Weet alleen dat ik kaal al €75 euro vraag per maand voor een pony en €85,- per paard (wel met alle voorzieningen van pensionstal, maar gezamenlijke verzorging/doe het zelf) en dat daar de kosten voor ruwvoer (voordroog €35,- per baal, hooi €3,50 per pakje en stro €3,75 per pakje nog overheen komen naar verbruik en de strooiselkosten van de eigen stal of inloopstal a €7,- per zak)
Deze ruwvoer en strooisel prijzen zijn de huidige inkoopsprijzen voor particulieren waarbij het hooi en voordroog niet duur is te noemen gezien de prijzen die ik op marktplaats en bokt heb gezien en van de fouragehandelaar door heb gekregen/rekening van heb gehad.

Als mensen dan maar €75,- over hebben voor het hele jaar weidegang inclusief onbeperkt ruwvoer en diegene moet zijn ruwvoer gewoon inkopen op de "markt" dan gaat daar in de winter voor voordroog dus al zo'n €25,- tot €40 euro per paard vanaf (tenzij er minimaal bijgevoerd hoeft te worden, maar dan kan ik het al niet onbeperkt ruwvoer noemen) en blijft er voor de verhuurder niet zo veel over.
Alsof het land geen geld kost aan huur/rente/investering/onderhoud/afschrijving omheining...

€20,- lijkt dus veel, maar of het veel is hangt van de situatie af, en wat de prijs eerst was.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:59

Ik betaal meer per maand dan wat jij opnoemt in een goedkope regio. 20 euro is dus een behoorlijke prijsstijging ja, zeker voor alleen weide en kuil. Weet ook wel wat de kosten zijn hoor, daarom juist vind ik dit behoorlijk.

Ik zeg toch ook niet dat het land geen geld kost maar jij doet nu net of ik gratis land heb en ik blij moet zijn. Ik betaal voor dat land en maar 75 euro vind ik een beetje raar overkomen maar ik betaal meer dan dat hoor...
En daar nog een prijsstijging op van 20 euro vind ik dus fors ja!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:07

ik ben hier op mn inkoop op hooi, als ik hetzelfde blijf voeren als wat ik deed [en dat is wel mijn bedoeling] alleen op hooi al 20 euro per paard per maand meer kwijt, dan krijg je dus dat mensen over stappen naar voordroog..dat is iets goedkoper, maar omdat er weer meer vraag naar komt lopen die prijzen dus ook omhoog...dan wacht ik nog maar even af wat stro gaat doen, en dan gaan er mensen over op vlas want dat is dan net iets goedkoper ,maar dan moet je meer ruwvoer geven en de prijs loopt op omdat je de enige niet bent die overstapt,dus kost het je uiteindelijk misschien wel weer meer als dat je op stro had gebleven... %)

luna_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:10

Jeetje zeg wat een prijzen zie ik hier voorbij komen.
Bij ons gaat het niet omhoog tenminste ik heb niks erover gehoord.
maar 20 euro of 25 euro verhoging lijkt mij wel erg veel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:27

MamboBeach schreef:
Ik betaal meer per maand dan wat jij opnoemt in een goedkope regio. 20 euro is dus een behoorlijke prijsstijging ja, zeker voor alleen weide en kuil. Weet ook wel wat de kosten zijn hoor, daarom juist vind ik dit behoorlijk.

Ik zeg toch ook niet dat het land geen geld kost maar jij doet nu net of ik gratis land heb en ik blij moet zijn. Ik betaal voor dat land en maar 75 euro vind ik een beetje raar overkomen maar ik betaal meer dan dat hoor...
En daar nog een prijsstijging op van 20 euro vind ik dus fors ja!

Oh, doe ik dat? Volgens mij geef ik aan dat het zo niet te beoordelen is als we niet weten over wat voor bedrag we praten en wat de situatie van de verhuurder is en in welke regio je paard staat...

als je nou gewoon zegt wat je straks betaald, dan weten we in elk geval deels waarover we het hebben ;)
Nu is het in de lucht praten...

Je hoort hier ook van stallen die niet omhoog gaan en toch redelijk geprijsd zijn en andere stallen die al aardig aan de prijs zijn die ook flink moeten verhogen, maar dat hangt niet alleen af van de geldzucht van de pensionhouder maar ook wat voor lasten die persoon heeft... Of ze een nieuwe accommodatie hebben of nog oud, of ze die recent gekocht of verbouwd hebben, of dat het bedrijf al jaren in de familie zat en afbetaald is, of het hobby of broodwinning is.

Als ik puur naar de prijsstijgingen van hooi en strooisel kijk is bij noodzakelijke inkoop echt wel zo'n €15,- tot €25,- per maand verhoging gerechtvaardigd. Zeker als je kleinschalig in moet kopen en met kleine pakjes werkt.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:31

Maar ik kan zelf wel beoordelen of het geoorloofd is of niet en ik vind van niet. ;)

Hoe wat waar wil ik wel even per PB delen. :)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:11

bij ons betaal je al 6 jaar €160 per maand en dat blijft ook nu zo.
Wel word er extra op strogebruik gelet.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:37

Stro is zeker duur dit jaar :j
Wij hebben onze stro gekocht bij dezelfde boer waar we altijd kopen.
De prijs is hoger. Maar wat ik erger vind, is dat het stro korter is en dus zijn we zeker
twee pakjes stro per paard extra kwijt in de week.
Dus wij gebruiken minstens 4 a 5 pakjes stro per week per paard.

Tel dat es op in de maand en dan begrijp je beter dat jullie pension geld hoger wordt.

En wat betreft het land: Ons weiland heeft erg veel te lijden gehad van de droogte begin dit jaar.
Dan weer extreem nat. De paarden lopen veel kapot. Dus veel meer onderhoud nodig.
En dan praat ik niet over honderd euro ;)

In zo'n situatie vraag ik me dan wel es af .......waarom hou ik toch zo van paarden :+
En andere hobby zou veel goedkoper zijn :D

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:54

bij ons gaat en de prijs omhoog en er word een limiet op stro gebruik opgelegd, ik denk dan doe of het een of het ander niet beide, dus je gaat meer betalen en mag minder gebruiken, wat een ellende zou ik haast zeggen

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:58

@Femke85, welkom bij de club :(

Tip: om frustraties te voorkomen, ga maar in gesprek met staleigenaar dat je wel wilt dat je paard er goed bij blijft staan ipv binnen no time vies, zo voorkom je dat jij met een naar gevoel in je bed ligt ( ik spreek uit ervaring)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:49

De stalling van mijn paarden gaat ook flink omhoog, door de hooi en stro prijzen.. 35 euro voor m'n paard en 25 euro extra voor m'n pony. Maar ze worden helemaal verzorgd, hebben superveel land, mogen zoveel hooi/stro als wij maar willen.. We hebben nog nooit op zo'n ideale stal gestaan, dus het is het allemaal wel waard. Maar waar ik wel bang voor ben is dat er volgend jaar nog zo'n bedrag bovenop komt, en dan kan ik het allemaal niet meer betalen. Ze staan al 35 km van mijn huis weg en de benzine wordt ook steeds duurder.. Zijn jullie niet bang voor volgend jaar dezelfde verhoging?

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:42

op mijn vorige stal ging het nu ook € 25 omhoog alleen voor voer en stro.
dan zou ik € 250 betalen ex hooi.

dus € 280 met hooi, halfpension maar 3 paddocks voor de hele stal e.d.

nu sta ik voor € 350, met 2 x per dag hooi, 3 x per dag krachtvoer en wordt iedere dag buitengezet/binnengehaald e.d.

en ik ben zo goed als alles gaan bekijken en voor de faciliteiten enz, ben ik toch voor de duurste gegaan!
door deze prijzen wordt het voor mij minder plezierig! |(

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:50

Bij mij hadden ze eerst aangekondigd dat de prijs €50 zou omhoog gaan, maar nu hebben ze besloten om maar €10 omhoog te gaan.
Dan betaal ik per maand €320, 2 x hooi, 2 x krachtvoer, worden binnen en buiten gehaald, stallen iedere dag uitgemest + alle faciliteiten.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:56

Bij ons betaal je 188eu, incl. voer, stro, kuil, en buiten zetten. Ik vind het dan ook lgisch dat daar door de stroprijzen nu iets bijkomt. Maar voor de stallingen waar je nu al rond de 300eu betaald, vind ik dat écht onzin. Die halen al zoveel binnen, dat die stroprijzen er niet zo heel veel toedoen..

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:04

Ik heb zelf een pensionklant en 1 opfokmaatje. Beide gaan niet omhoog. Ze betaalt voor een pensionstal 220 euro incl gedraineerde buitenbak en 1 km van het bos en binnenbak en het buiten en binnen halen van haar paard. Stro, hooi en brok incl. De rest moet ze zelf doen.
De maneges en pensionstallen hier in de omgeving zitten voor hetzelfde op 270 pony's en 280 paarden, dan hebben ze wel 2 binnenbakken met een niet zo beste bodem en je paarden komen 2 uur in de molen per dag. Ook geen mogelijkheid tot buiten zetten. Wel buiten rijden.
Dus ik zit aardig goed toch?

Ik heb wel last van de stroprijzen al hadden wij nog best wel een opslag van vorige jaar. Stro helaas niet, nu 2 euro per pak, vorig jaar 1,50. Hooi hoef ik maar de helft bij te kopen * gelukkig*

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:20

Wij zitten gaan nu van 145 naar 155 en van 2 kilo biks naar 1 kilo biks. maar zit wel 3x kuil bij, paarden worden in het land gezet en er weer uitgehaald (zolang het weer 't toelaat) Hebben buitenbak 20x60, binnenbak 20x40, trailer stalling, warmwater douche en paddock/longeercirkel

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:34

Onze pensionstal/manege is €10,00 omhoog gegaan (nu €285,00), dat valt nog wel mee. Voor de mensen die stro willen blijven gebruiken. Als je overgaat op vlas, blijft de prijs gelijk. Je mag dan nog wel een beetje stro erop leggen, maar volgens mij is dat toch heel erg snel op. Kuil en brok krijgen ze beide 2 keer per dag.
Bijna alle pensionklanten zijn overgegaan op dat vlas. Tja, als de paarden straks niet meer het land opkomen en 's winters gemiddeld gesproken 22/23 uur van de dag op stal staan... Denk ik niet dat je er echt leuke problemen voor terugkrijgt...
Voor €10,00 extra zou ik mijn paard gewoon een lol doen met stro als bodembedekking. :\ Het zou zeker met dat vlas ook beter zijn om ze 's winters gewoon ook buiten te zetten, groepsuitloop/paddock o.i.d., en slowfeeders gebruiken zodat ze langer met het hooi bezig zijn.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:37

Bij ons op stal gaan ze van 170 naar 180.
Wel incl hooi en stro binnen en buiten zetten, en excl mesten en water etc.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:38

Ramzi schreef:
Ik heb zelf een pensionklant en 1 opfokmaatje. Beide gaan niet omhoog. Ze betaalt voor een pensionstal 220 euro incl gedraineerde buitenbak en 1 km van het bos en binnenbak en het buiten en binnen halen van haar paard. Stro, hooi en brok incl. De rest moet ze zelf doen.
De maneges en pensionstallen hier in de omgeving zitten voor hetzelfde op 270 pony's en 280 paarden, dan hebben ze wel 2 binnenbakken met een niet zo beste bodem en je paarden komen 2 uur in de molen per dag. Ook geen mogelijkheid tot buiten zetten. Wel buiten rijden.
Dus ik zit aardig goed toch?

Ik heb wel last van de stroprijzen al hadden wij nog best wel een opslag van vorige jaar. Stro helaas niet, nu 2 euro per pak, vorig jaar 1,50. Hooi hoef ik maar de helft bij te kopen * gelukkig*

2 euro per pak? waar haal je dat vandaan?