Hooi onbetaalbaar 8 euro pak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:40

Natuurgebied kan je ook prima netjes houden zonder gif spuiten hoor! (weet niet meer wie het had gepost). Mijn ex en ik hadden 3 jaar geleden 2ha toegewezen gekregen waarop het onkruid hoger stond dan het dak van de traktor... Dan spreek ik over berenklauw, brandnetels, distels, varens, massa's boterbloemen. maar igg niets giftig (dus absoluut geen JKK).

Het eerste jaar hebben we die oppervlakte gewoon laten kortwieken met de klepelmaaier. Alles op rijen getrokken en rustig laten teren. Daarna, toen het gras begon te schieten, paarden er een paar maanden op, tot de winter. Alles was dus verteerd tegen het voorjaar erna en het weinige gras dat er stond was mooi kort gegeten.

Vorig jaar stond e al flink wat meer gras tussen. Hup, paarden erop, alle gras laten kort eten op 1 helft. Toen dat kort was, paarden op de andere helft en intussen helft 1 weer klepelmaaien en schoonharken. Idem met helft 2. Toen was het ook alweer een hele slechte, natte zomer, dus paarden stonden erna regelmatig op stal. Dan nog even augustus / september op de 2 delen laten rondlopen en grazen, en dan weer winter rust gelaten.

Dit jaar staat er amper nog onkruid op deze 2ha grasland. Wel nog plekken emt wat distels en brandnetels, maar amper nog berenklauw, heel weinig boterbloemen en geen varens meer. De distels en brandnetels maaien we tijdig met de bosmaaier nu en latn we drogen, de paarden eten ze dan lekker op. Het enige jammere is dat de grond vooral veengrond is, en dus altijd best nat blijft. daardoor kunnen we (intussen enkel mijn ex) die 2ha ook niet afhooien. je kan wel rijden, keren, drogen, en pakken, maar je kan het niet laden. Een normale laadwagen zou binnen no time vast zitten :(

Ik ga dit jaar mijn stallen in combi doen: vlas/strokorrels als onderlaag en bij echt koud winterweer gaat daar een mooie strolaag bovenop, in combi met continu hooi. Stro kan ik normaal aankopen via de pensionstal, hooi heb ik zelf al voorzien.

Anoniem

Re: Hooi onbetaalbaar 8 euro pak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:43

Boterbloemen zijn ook giftig hoor Varekaj...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:44

joenohoe schreef:

Gedroogt toch niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:49

hotchocolat schreef:
joenohoe schreef:

Gedroogt toch niet?

Nee, gedroogd in hooi niet, dat klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:51

Ik had het enkel op planten die hun gif ook na het drogen behouden, had me daar wat beter moeten uitdrukken.

Ik dacht dat prijzen van land hier de pan uit swingden, maar als ik een voorgaande post lees///: 85000/ha... WOW. Dan zit ik nog lekker goedkoop met de 25000 voor 62are met 3 containerstallen + waterpomp + lekker makkelijk bereikbaar én bovenal winterdroog...

Veel land gaat hier aan 50000/ha en zit daarbij al bijde duurdere in België. West-Vlaanderen, Wallonië en Limburg zijn goedkoopste denk ik.

Begin me af te vragen hoeveel pakjes hooi er uit 62are ongeveer zouden komen. Misschien optie voor volgend jaar...

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:58

het word alleen maar duurder.. onze klanten vinden de stalprijs al duur,.. maar die zien niet de prijs stijgen van stro kuil en hooi.. en zo denk ik veel meer bedrijven die moeilijk zitten,,

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:00

hier zijn de prijzen ook al flink hoog... 7 euro voor een klein pakje heb ik al gehoord... en ruim 70-80 euro voor grote pakken...
ik heb gelukkig nu 14 grote pakken, en 125 kleine liggen voor 1 paard... dus ik kan voorlopig vooruit!
ik hoop later nog wat te kunnen verkopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:00

paardenfreak schreef:
het word alleen maar duurder.. onze klanten vinden de stalprijs al duur,.. maar die zien niet de prijs stijgen van stro kuil en hooi.. en zo denk ik veel meer bedrijven die moeilijk zitten,,

Als je ze thuis hebt wordt je al niet blij van de stijging van de prijzen, laat staan als je ze moet stallen. Tenminste, dat geldt voor mij, heb maar een gewoon salaris.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:04

ik denk ook dat nijkerk het volgend jaar wel een druk kan gaan krijgen..
het lijkt cru, maar alle handelsponytjes die in de winter op een pakje hooi gehouden konden worden, kosten nu ook al snel 100 euro in de maand....
ik ben ook bang dat veel pensionhouders in de knel komen als ze hun prijzen niet verhogen... en als ze dat wel doen, dan zullen de klachten binnen stromen...
veel mensen zullen afstand gaan doen van hun paarden als de prijzen een jaar op 7 euro per pak blijft... dat is toch ook geen doen!

ik heb een paard wat vreet als een olifant.. 1 paard 1,5 pak per dag... dat is geen doen als ik dat zou moeten kopen voor 7 euro... dan eet ze een 10tje per dag... dat is 300 euro in de maand, aan hooi! en dan heb ik nog geen stro, geen hoefsmid niks gerekend...
vorig jaar zat ik op 60 euro per maand, incl. alles!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:04

Ik schrik ervan dat de bedragen nog zo hoog zijn, jeetje!
Ik heb net 38 pak hooi van eigen land voor 1.60 per pak, dus ik hoop dat ik nog een keer kan hooien eerlijk gezegd :=

Duur 'vet' hooi meng ik met stro, anders kan ik ze omrollen.

Pff hoop dat de prijzen straks wel wat omlaag gaan want ik kan niet al het hooi van de winter van eigen land halen := Moet toch echt wat inkopen vrees ik....

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:06

ja maar voor 1.60 per pak komen ze het hier ook niet doen... ja als je 20 hectare hebt misschien...
ik betaalde al voor het wikkelen van een groot pak ruim 23 euro! hier schrok ik toch ook wel van!
en dan heb ik nog wel een fijne buurman, die ons geholpen heeft met maaien, en schudden, en dijken! als dat de loonwerker ook nog moest doen... pffff dan kan ik nog beter kopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:06

keshia schreef:
ik denk ook dat nijkerk het volgend jaar wel een druk kan gaan krijgen..
het lijkt cru, maar alle handelsponytjes die in de winter op een pakje hooi gehouden konden worden, kosten nu ook al snel 100 euro in de maand....
ik ben ook bang dat veel pensionhouders in de knel komen als ze hun prijzen niet verhogen... en als ze dat wel doen, dan zullen de klachten binnen stromen...
veel mensen zullen afstand gaan doen van hun paarden als de prijzen een jaar op 7 euro per pak blijft... dat is toch ook geen doen!

ik heb een paard wat vreet als een olifant.. 1 paard 1,5 pak per dag... dat is geen doen als ik dat zou moeten kopen voor 7 euro... dan eet ze een 10tje per dag... dat is 300 euro in de maand, aan hooi! en dan heb ik nog geen stro, geen hoefsmid niks gerekend...
vorig jaar zat ik op 60 euro per maand, incl. alles!

Nee dat is geen doen. Mijn paard eet ook best veel, geen pak per dag, maar toch best veel. Heb nu 55 ronde midi balen kuil van zo n 50 kilo kunnen kopen, maar als mijn jaarling thuis komt gaat dat ook hard vrees ik. Tsja dan maar bezuinigen op mezelf :-).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:08

Anderhalf pak hooi voor 1 paard op een dag ?? Heeft die nog een stiekum bijbaantje als renpaard ofzo , waar blijft dat allemaal joh :P

Gelukkig hebben veel stallen nog eigen hooi....maar we zullen met z'n allen maar gewoon hopen dat er nog een paar goede weken volgen....

Ons hooiboertje heeft dit jaar nog geen 1 keer geoogst :=

Land staat nu overal vol met gras en hij zit te smachten op een paar dagen goed weer zodat hij het gras er af kan halen , maar dat wordt automatisch allemaal graszaadhooi natuurlijk.... hopelijk kan dit er snel af en wordt het daarna goed weer zodat hij snel nog een keer normaal hooi kan oogsten.... gelukkig hebben we nog een stalletje vol met baaltjes liggen , van het voorjaar voor de zekerheid toch maar gekocht en ben nu blij dat ik die toen besteld heb !

Gras hebben we ook nog in overvloed...maarja dan moet het wel goed weer zijn anders mogen ze niet op de wei van mij...en moet ik ze hooi voeren....lekker dubbel dus :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 26-07-11 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:10

ach ik heb nu 14 pakken liggen... grote joekels, bijna 600 kg... daar voer ik 1 maand mee... dus ik heb voor 14 maanden aan kuil, maar ik heb ook nog voor 4 maanden kleine pakjes liggen... en we hopen nog een snede eraf kunnen halen, en weer 6 pakken meer te hebben...
maar dit is niet te doen, als je geen opslag hebt, en maar af moet wachten wat de prijs gaat doen... dan werd ik nu denk ik al zenuwachtig!

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:13

Grote pakken voeren lukt niet met 1 paard, 1 jaarling en 2 shetten en ik heb weinig opslag... mocht wat balen achter mijn trailer opslaan en 20 bij het werk van een vriend van me, en ik kan nog wat hooi in het hok houden achter de box van mijn jaarling, maar dan houdt het echt op. Vorig jaar had ik een hooiboer waar het mocht blijven liggen, maar die heeft dit jaar ook nog niet geoogst. Ja heeft het een boer laten doen die 9 grote pakken kuil eraf haalde waar hij vorig jaar 300 pak hooi af haalde. En gister zag ik het gras bij hun plat liggen, denk niet dat dat nog wat wordt, balen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:13

Varekaj schreef:
Het enige jammere is dat de grond vooral veengrond is, en dus altijd best nat blijft. daardoor kunnen we (intussen enkel mijn ex) die 2ha ook niet afhooien. je kan wel rijden, keren, drogen, en pakken, maar je kan het niet laden. Een normale laadwagen zou binnen no time vast zitten :(

Ik ga dit jaar mijn stallen in combi doen: vlas/strokorrels als onderlaag en bij echt koud winterweer gaat daar een mooie strolaag bovenop, in combi met continu hooi. Stro kan ik normaal aankopen via de pensionstal, hooi heb ik zelf al voorzien.

De onkruiden die jij noemt zijn ook dingen die rust en tijd nodig hebben om hoog te groeien, bereklauw en varens hebben geen enkele kans in een weiland met paarden, distels kunnen niet uitbreiden omdat paarden de knoppen heerlijk vinden. Brandnetels en boterbloemen is een kwestie van geregeld maaien.

Kun je dat hooi niet aan de weg laden? Hebben wij ook gedaan bij natuurland, was zo nat dat de pers er op sommige stukken niet door kon maar toch bijna alles netjes op de pak gekregen en aan de weg geladen.

Het laatste wat je noemt is overigens niet slim; vlas moet je niet combineren met stro, vlas heeft juist als voordeel dat het makkelijk uitmest en met stro erdoor werkt dat niet meer en krijg je smeerzooi. Bovendien is een goede vlasbodem net zo warm als een dikke strolaag (zachter zelfs).

Varekaj schreef:
Begin me af te vragen hoeveel pakjes hooi er uit 62are ongeveer zouden komen. Misschien optie voor volgend jaar...

Als je het enkel voor het hooi doet kun je er 7 500kg balen afhalen per snede, als je 't handig plant en goed bemest kun je zeker 3 snede's in een jaar doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:14

Dat plastic spul is inderdaad wel leuk als je het een maand lang goed kunt houden en geen slechte pakken er tussen hebt.... ik vind het niet zo geweldig , die plastic balen , mankeert toch al snel wat aan....

Desnoods kunnen we hier wel voor de hele winter balen kwijt maar dat gaat wel ten koste aan stalruimte... wil dat eigenlijk liever niet. Vind het wel lekker als ze wat schuilplekjes hebben.....