Het eerste jaar hebben we die oppervlakte gewoon laten kortwieken met de klepelmaaier. Alles op rijen getrokken en rustig laten teren. Daarna, toen het gras begon te schieten, paarden er een paar maanden op, tot de winter. Alles was dus verteerd tegen het voorjaar erna en het weinige gras dat er stond was mooi kort gegeten.
Vorig jaar stond e al flink wat meer gras tussen. Hup, paarden erop, alle gras laten kort eten op 1 helft. Toen dat kort was, paarden op de andere helft en intussen helft 1 weer klepelmaaien en schoonharken. Idem met helft 2. Toen was het ook alweer een hele slechte, natte zomer, dus paarden stonden erna regelmatig op stal. Dan nog even augustus / september op de 2 delen laten rondlopen en grazen, en dan weer winter rust gelaten.
Dit jaar staat er amper nog onkruid op deze 2ha grasland. Wel nog plekken emt wat distels en brandnetels, maar amper nog berenklauw, heel weinig boterbloemen en geen varens meer. De distels en brandnetels maaien we tijdig met de bosmaaier nu en latn we drogen, de paarden eten ze dan lekker op. Het enige jammere is dat de grond vooral veengrond is, en dus altijd best nat blijft. daardoor kunnen we (intussen enkel mijn ex) die 2ha ook niet afhooien. je kan wel rijden, keren, drogen, en pakken, maar je kan het niet laden. Een normale laadwagen zou binnen no time vast zitten

Ik ga dit jaar mijn stallen in combi doen: vlas/strokorrels als onderlaag en bij echt koud winterweer gaat daar een mooie strolaag bovenop, in combi met continu hooi. Stro kan ik normaal aankopen via de pensionstal, hooi heb ik zelf al voorzien.