Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:16

Wil je er een stuk of 5 of 10 verkopen Rody01 ;) Je woont vlak bij :P
Hooi van vorig jaar mag ook O:)

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:01

Ik zoek ook nog hooi..... :) ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:02

bij ons is donerdag het gras eraf gegaan (toen we op vakantie waren: een verassing dus!) maar weet eigenlijk niet of ze gehooid hebben. denk het niet want het moet natuurlijk wel drogen

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:21

Ja Sjors....en als het bij jullie net zo hard heeft geregend als bij ons gisteren heb je een week droog weer nodig en dagelijks doorschudden wil je nog mooie kleine baaltjes krijgen, óf je moet het kuilen/inpakken...

rostanfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:58

afgelopen weekend 5 balen laten wikkelen ivm regenvoorspelling (was achteraf niet nodig geweest, is hier geen druppel gevallen). Balen zijn gelukking niet zo groot, kan er mooi 1 in het schuurtje bij stal,dan gaat het plastic eraf en kan ik 2-3 weken vooruit met 1 baal.
Verder hebben wij een perceel van brabantslandschap wat pas na 15 juni gemaaid mag worden, hier staat veel gras op (verwachting 25-30 kleine gewikkelde balen). heb dus zoals het er nu uit ziet meer als genoeg voor komend jaar.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:24

klopt, wij hebben een stuk van natuurmonumenten, dat mocht ook officieel pas later, we hebben echter gebeld met het bericht dat er regen aankwam en het was akkoord, mits we even keken of er geen reekalveren, kleine fazanten etc liepen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:44

ElCamino schreef:
klopt, wij hebben een stuk van natuurmonumenten, dat mocht ook officieel pas later, we hebben echter gebeld met het bericht dat er regen aankwam en het was akkoord, mits we even keken of er geen reekalveren, kleine fazanten etc liepen.

bij ons zit in de hoek een nest vazanten, oom had ze bijna omgereden. en ja hier heeft het echt hard geregend gister.

jansilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 06:08

ben bang dat het een duur hooi jaar gaat worden. hoeveel betalen jullie voor een kleine baal hooi van 18 kilo? en welke regio zit je ik zit in duitsland aan de grens bij Hengelo(ov)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:31

Voor een kleine baal vragen ze hier 5.50 tot 6 euro. Sommigen zijn volgens mij kleiner, komen amper aan de 14 kg..

Absurd dat het zo duur moet zijn, gewoon een hype die de boeren elkaar na doen..ze kijken op marktplaats en vragen maar raak. Mensen raken op tilt. Dan maar 2e snee, dat is iets minder goed, maar de boeren kunnen het ook langer laten staan en droog binnen halen..er zijn er genoeg die land binnen natuurgebied hebben en die mogen niet eens rond deze tijd maaien ivm de vogels die daar broeden en nestjes hebben. Dat hooi is in augustus en net zo goed, misschien wel beter...Dan weet je nooit of je 1e snee hebt, als je na juni nog een keer bijhaalt. Vaak zat dat ik 2e snee of misschien wel 3e snee had, en dat ging ook altijd goed bij de paarden...dan maar wat minder, ik eet ook vaak een boterham minder om mijn paarden weer hun eten en vlas in 1 keer te betalen.

Ik ga iig niet mee met die belachelijke wijze...mij is mijn vaste hooiboer als klant kwijt...die heeft zoveel hooi, daar wordt je akelig van, maar wel mooi meedoen..

Ik ga voor de grote balen 2e snee en voer voederstro bij en heb nog wat hooi van vorig jaar, dan heb ik nog genoeg gras hier. Ga op zoek naar graszaadhooi bij de pakken hooi. Heb uitgerekend dat als die pakken van 35 naar 60 gaan ik nog voordeliger uit ben.

Ga nu dus met die belachelijke prijzen 1800 euro dit jaar voor hooi betalen, dan nog het dure vlas dan is het niet meer leuk je paard aan huis te hebben...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:33

Ja we moeten zorgen dat die prijzen ook weer naar beneden gaan als het hooijaar wel goed is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:36

Goed shoppen en gewoon je mening geven.

Ik belde voor oud hooi, zegt die boer doodleuk, 7 euro maar misschien ook wel 6.50. Heb hem smakelijk uitgelachen..hij zegt, anderen doen het ook, nou lekker laten doen, maar doei.....

Vertelde hem dat ik vorig jaar 3,75 heb betaald en dat dat al duur was, toen deden ze net zo spastisch en veel boeren zitten nog met hooi van 2010 te kijken. Willen hun schuren ook leeg voor de nieuwe voorraden komen......heb hem veel succes geboden.

Over 2 maanden zit hij nog met zijn overjarige hooi te kijken en dan gaat het wel weg voor weinig, want als er genoeg hooi is, zoals dit jaar ook, want ik heb elke maand in de winter moeiteloos bij kunnen halen......voor wel wat meer geld,maar niet deze rare prijzen..

De macht moet er af...het is maar gras hoor!!

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:52

We hebben 2 weken terug van iets minder dan 1 ha land 358 kleine pakken hooi afgehaald. Mooi droog en op tijd voor de regen binnen. Vorig jaar 220 pakken dus we zijn super tevreden, vorige week opnieuw gestrooid voor de 2 de snee ik hoop dan op meer dan vorig jaar (158) dan hebben we over moet er voor ons stel een 400 hebben.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:46

Ik laat niet bemesten voor een 2e snee, is misschien een risico, maar vorig jaar had ik 14 grote balen over en heb ik de hele 2e snee verkocht (17 enorm grote rechthoekige balen) en dit jaar heb ik er nog 9 liggen. samen met de 1e snee die net binnen is heb ik al weer bijna genoeg voor een jaar want er komen nog hooipakjes bij.

Afhankelijk van hoe de 2e snee binnen komt verkoop ik een deel van de 1e of 2e snee en zorg ik dat ik ruim voldoende over houdt voor onszelf.

Het hooi van natuurland direct van het land valt qua prijs nog mee, meestal zo tussen de 1 en 1,50 euro.
En dat zit er binnenkort aan te kopen. Vanaf half juni mogen ze maaien, dus duimen voor nog een mooie droge zomers periode!

Koop je het hooi uit de schuur ben je snel het dubbele kwijt, al vragen ze hier soms ook al €3,- direct van het land...
Hooi van 2010 vragen ze hier nu tussen de €2,50 en €5,- voor... Voor €5,- ga ik het niet kopen, trek wel weer een baal voordroog open als het moet... Zelfs als ze gaan broeien kan ik er langer van voeren dan van 5 van die dure pakjes...

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:57

Alles wordt elk jaar duurder

eerste stro
toen hooi
toen biks door de graan prijs
en nu weer hooi en kuil

prijzen groeien de pan

denk dat de pension stallen ook elk jaar duurder gaan worden
met deze prijzen alleen al voor hooi of paarden kuil, dan komt de rest er nog bij

zelf kies ik altijd voor 1e snee en ben altijd al vroeg bij met bestellen wat we nodig hebben

dit jaar is erg weinig gras door de droogte
en kan best zijn dat te kort komt
boeren weten dit en jagen de prijs extreem omhoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:55

We kunnen pas praten over te korten als de 2e snee ook mislukt is.

maar dan lees ik weer op marktplaats dat ivm uitstekende oogst er iemand weer een zooi balen over heeft......dan wel in Friesland, maar vergeet niet dat ze dit jaar 3!! weken vroeger zijn dan normaal met oogsten...en dat er al zat zijn die de eerste week van mei!! het hooi binnen hebben gehaald....die kunnen met dit weer al weer rap opnieuw oogsten.

Dan zijn er grassoorten die snel groeien, zeker met deze temperaturen en zoveel water nu in de grond. De kleigrond houd dit nog wel even een tijdje goed vast, waardoor het gras voorlopig doorgroeit en boeren weten dat ook :+ :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:59

joyce B schreef:
Ik laat niet bemesten voor een 2e snee, is misschien een risico, maar vorig jaar had ik 14 grote balen over en heb ik de hele 2e snee verkocht (17 enorm grote rechthoekige balen) en dit jaar heb ik er nog 9 liggen. samen met de 1e snee die net binnen is heb ik al weer bijna genoeg voor een jaar want er komen nog hooipakjes bij.

Afhankelijk van hoe de 2e snee binnen komt verkoop ik een deel van de 1e of 2e snee en zorg ik dat ik ruim voldoende over houdt voor onszelf.

Het hooi van natuurland direct van het land valt qua prijs nog mee, meestal zo tussen de 1 en 1,50 euro.
En dat zit er binnenkort aan te kopen. Vanaf half juni mogen ze maaien, dus duimen voor nog een mooie droge zomers periode!

Koop je het hooi uit de schuur ben je snel het dubbele kwijt, al vragen ze hier soms ook al €3,- direct van het land...
Hooi van 2010 vragen ze hier nu tussen de €2,50 en €5,- voor... Voor €5,- ga ik het niet kopen, trek wel weer een baal voordroog open als het moet... Zelfs als ze gaan broeien kan ik er langer van voeren dan van 5 van die dure pakjes...

Kijk, dat bedoel ik nu...

Waar woon jij? heb optie op je hooi/balen die over zijn.... ;) sowieso wil ik wel in jouw omgeving even komen kopen...hier is ook met goed hooijaar weinig hooi te koop

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:03

Russel, ik vind dat jij wel erg makkelijk praat. Wij hebben een boerenbedrijf en zijn inmiddels begonnen met het voeren van de 1e snede van dit jaar, gewoon omdat het kuilgras van vorig jaar op is. Vorig jaar hebben we een slecht jaar gehad in de Achterhoek en tot nu toe gaat het ook niet allemaal soepel. We hebben inmiddels de 1e snede goed van het land gekregen, waarvan 1,5 ha is gehooid, en de 2e snede hebben we noodgedwongen moeten maaien om te kunnen beregenen. We zijn inmiddels 4 weken aan het beregenen (30 ha) en dit is puur om de graszode heel te houden. Engerlingen en Emelten gedijen goed met dit warme droge weer, maar hebben een onweerstaanbare vraatzucht........ Bemesten kunnen we niet, omdat het gras verbrand als de mest niet kan inregenen. Groeien doet het gras niet met deze droogte, dus wij hopen echt op hemelwater om dit jaar genoeg gras te kunnen inkuilen.
In dit gebied zitten heel veel boeren, dus je kunt je voorstellen dat hier wel gevochten wordt om het hooi, maar net zo goed kuilgras. Daarnaast zitten we hier dichtbij de grens waar erg veel biogas installaties staan. Hier wordt vooral mais voor gebruikt, waardoor veel boeren minder gras telen, maar juist meer mais om dit tegen een hogere prijs te kunnen verkopen. Dit maakt het allemaal ook niet beter.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:42

russel schreef:
Goed shoppen en gewoon je mening geven.

Ik belde voor oud hooi, zegt die boer doodleuk, 7 euro maar misschien ook wel 6.50. Heb hem smakelijk uitgelachen..hij zegt, anderen doen het ook, nou lekker laten doen, maar doei.....

Vertelde hem dat ik vorig jaar 3,75 heb betaald en dat dat al duur was, toen deden ze net zo spastisch en veel boeren zitten nog met hooi van 2010 te kijken. Willen hun schuren ook leeg voor de nieuwe voorraden komen......heb hem veel succes geboden.

Over 2 maanden zit hij nog met zijn overjarige hooi te kijken en dan gaat het wel weg voor weinig, want als er genoeg hooi is, zoals dit jaar ook, want ik heb elke maand in de winter moeiteloos bij kunnen halen......voor wel wat meer geld,maar niet deze rare prijzen..

De macht moet er af...het is maar gras hoor!!

sorry Russel, alle respect, maar je hebt geen idee waar je het over hebt. Enig idee wat de benzine prijzen (en dus ook de diesel prijzen) doen? Wist je dat zo'n tractor niet op water liep? Daarnaast moet je de prijs wel omhoog gooien, omdat de opbrengst puur lager is. wil je hetzelfde binnen krijgen dan zul je de resterende balen duurder moeten verkopen. Ik wilde absoluut dat we de schuren nog vol hadden liggen, maar wij hebben ons echt in veel bochten moeten wringen om zelfs alleen de vaste klanten te kunnen bedienen. En zelfs dat lukte niet altijd zonder bij te kopen bij anderen, zodat we er practisch geen winst op maken.

Jij doet net alsof de prijzen voor de lol zo hoog zijn, want tsja wij verdienen BAKKEN met geld momenteel, yeah right, geloof je het zelf?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:06

russel schreef:
joyce B schreef:

Kijk, dat bedoel ik nu...

Waar woon jij? heb optie op je hooi/balen die over zijn.... ;) sowieso wil ik wel in jouw omgeving even komen kopen...hier is ook met goed hooijaar weinig hooi te koop

hahaha,
mijn achterbuurvrouw heeft 1e koop op de balen die ik straks over heb ;) Ze wilde mijn 1e snee gelijk wel overnemen, maar ik wacht eerst even de 2e snee af. Kijken hoeveel er af komt en hoe droog het in de baal komt...

Scheelt dat ik een kleine 3ha weide heb voor nu maar 3, straks maximaal 6 paarden. Dan kun je zelfvoorzienend zijn als je 2 sneden van je land af haalt.

Overigens ben ik zelf met voordroog van eigen land ook al snel aan kostprijs per baal zo'n €22,50 kwijt als ik ze door het loonbedrijf laat stapelen (die rekenen €80,- per uur voor shovel met balenklem en aanhangers) En dan maait en schudt de boer gratis.

Reken daar nog een bedrag voor en de tijd/winst en dan kun je je voorstellen dat het voor boeren eigenlijk niet uit kan om voordroogbalen onder de €30,- per baal te verkopen. Scheelt wel als ze zelf een pers/wikkelaar hebben en een balenklem, maar dan hebben ze er alsnog werk en kosten aan.

Hooi valt wel heel goed op te verdienen als het weer mee zit. Dat gaat snel 3x over de kop qua kosten/prijs en door de hoeveelheid baaltjes tikt dat wel aan.

Als je ze inkoopt dan kun je de grote voordroogbalen vaak wel krijgen voor €25,- tot €35,- per baal gebracht (wel meerdere balen, of per stuk door boer in de buurt)
De reden waarom ik toch voer van eigen land is omdat ik dan weet wat en hoe het in het pak is gekomen. Als je ze zo koopt ergens heb je toch vaak nattere voordroog dan je zelf zou maken. Behalve bij de Natuurbeheer Stichting hier in de regio, die probeert ze als hooi in de baal te krijgen.

Ik snap wel waarom hooi zo schaars wordt, zelf durf ik het ook niet aan want door het rare weer gaat zelfs voordroog maken wel eens mis qua timing en voor hooi heb je nog veel minder geschikte momenten met langdurig bestendig warm, droog weer, zonder risico op onweersbuien :( Dan moet je ook nog de mogelijkheid hebben vaker te schudden, beoordelen of het echt wel droog genoeg is, en droog op kunnen slaan. Dan loop je altijd nog risico op hooibroei of schimmel.

Regio is Friesland en inderdaad kwamen ze 2 jaar geleden al met vrachtwagens uit de randstad om hier het hooi weg te kopen... Dat dreef hier de prijzen helaas ook op. kleine 4kante baal grof natuurhooi in plastic kostte toen al €40,- bij die man, en kleine pakjes hooi €3,75 dat is hem dus niet geworden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 07:56

Het wikkelen kost maar een paar euro en veel boeren die veel land hebben, hebben zelf een wikkelaar. Over kosten loonbedrijven weet ik niks, alleen als je een boer vraagt in de omgeving voor je te maaien, dan weet ik een prijs voor 50 euro een halve hectare, het wikkelen weet ik omdat ik dat van een kennis van mij heb.

Als we over loon naar werk gaan praten, dan raken we nooit uitgepraat :+ 80 euro per uur, dat is toch een belachelijke prijs? Een vakman met jaren studie kost hetzelfde...

Dan ken ik geen boeren die onder 30 euro voordroog balen van 500 verkopen...hier zijn de prijzen minimaal 45 euro en nu al 55 euro, maar die boeren doen het zelf, hebben geen loonwerker.

Citaat:
Als je ze inkoopt dan kun je de grote voordroogbalen vaak wel krijgen voor €25,- tot €35,- per baal gebracht (wel meerdere balen, of per stuk door boer in de buurt)
Kijk, deze vind ik interessant. :D ;) Waar bedoel jij dan? Want zelf met hooioverschot kan ik die niet vinden....het hooi of de balen is hier gewoon gruwelijk duur en er is hooi zat. Nergens groeit het zo hard als op de klei, nergens zoveel opbrengst als op de klei, nergens zo duur als op de klei...is dat typisch voor kleiboeren?? :D Kom nl zelf van het zand en dat zeggen ze op het zand nl.. :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:14

Weet je Russel, je redeneert gewoon verkeerd. Je praat erg makkelijk door te zeggen, wikkelen kost maar een paar euro.... Een gebruikte combi begint bij zo'n 50.000 euro. Plastic rollen zitten nu rond de 80-85 euro per rol zo hoog heeft de prijs nog nooit gelegen. Met 1 rol kun je (als je netjes werkt en 16 wikkels eromheen doet, minder kan ook, maar dan gaan de balen eerder stuk) zo'n 20 balen maken. De dieselprijs is ook nog nooit zo hoog geweest. Dat jij 80 euro per uur verschrikkelijk veel vindt, dat vind ik dan weer onzin, je betaalt niet alleen voor de loonwerker, ook voor de afschrijving van de machines. Pak voor de gein de agritrader er eens bij en kijk wat de prijzen zijn van een gemiddelde tractor. Voor het maken van 1 ronde baal moet er gemaaid, geschud 3-5x, wallen gemaakt, geperst en gewikkeld worden. Heb je enig idee hoeveel tijd, diesel en plastic erin gaat zitten? Om nog maar niet te spreken over eventuele mankementen aan de tractor. Als je met je ogen knippert ben je 500 euro kwijt aan reparaties, 2000-5000 is ook geen uitzondering.

Jij doet net alsof alle boeren slapend rijk worden met deze droogte, maar geloof mij, voor ons is het net zo kl*te als voor de paardenhouders. Ik zou niets liever willen dan een goed jaar met voldoende balen en mijn schuren vol, want je praat wel over onze broodwinning! Mocht je er echt van overtuigd zijn dat we oplichters zijn die bakken met geld verdienen over de rug van de paardenmensen (want zo kom je momenteel wel over) kom dan gewoon ff langs, praten we er ff over.

tempelx2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:23

Wij hebben afgelopen week gehooit, ruim 400 balen van 2,5 hectare, afgelopen zaterdag is alles geperst. De helft hebben we verkocht en de andere helft nog zelf gehouden.. voor het geval de tweede snede niks is.. heb ik iig hooi voor een jaar. Door het droge weer en de (belachelijke) hoge tempraturen voor de tijd van het jaar.. konden we nu al hooien.. normaal ( of naar de afgelopen jaren gekeken) was dat meestal een maand/6 weken later. Het is allemaal zo weers afhankelijk.. dus ik hoop op nu wat regen.. en dan ergens in juli/aug weer een week stralende zon met een tem van ong. 25 gr ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:34

Ik vind de loonwerk prijzen ook niet raar. Wel verschillen in uurloon. Een kraan kost 55 euro per uur, een shovel met balenklem €80,- per uur, een bediende reuzehakselaar met extra man om te zagen €120,- per uur exclusief BTW, grondwerker €30,- per uur, dat zijn geen rare uurlonen voor personen en ze moeten ook behoorlijk op de machines kunnen verdienen om de aanschaf/afschrijving/onderhoud er uit te halen...
Dan de brandstof nog en ze moeten over die inkomsten belasting afdragen en reserveren voor de slechte tijden dat er weinig/minder werk is (veel seizoenarbeid)

Een "equitherapeut" die €80,- per uur vraagt vind ik veel duurder in verhouding...

maar goed alles wordt steeds duurder.

Die prijzen van de balen zijn van 2 jaar geleden. Daarna heb ik ze zelf niet meer bijgekocht en alleen maar prijzen op marktplaats gezien. €25,-/€30 is vrij normaal in het noorden voor voordroog. Maar hoe later in het seizoen hoe duurder tot de nieuwe oogst binnen is, dan moeten ze er weer van af. Hooi is schaarser en duurder, ook vanwege droge opslag die nodig is. Die kuil/voordroogbalen liggen meestal gewoon buiten en er zit wel eens een lekke tussen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:44

Caira schreef:
Weet je Russel, je redeneert gewoon verkeerd. Je praat erg makkelijk door te zeggen, wikkelen kost maar een paar euro.... Een gebruikte combi begint bij zo'n 50.000 euro. Plastic rollen zitten nu rond de 80-85 euro per rol zo hoog heeft de prijs nog nooit gelegen. Met 1 rol kun je (als je netjes werkt en 16 wikkels eromheen doet, minder kan ook, maar dan gaan de balen eerder stuk) zo'n 20 balen maken. De dieselprijs is ook nog nooit zo hoog geweest. Dat jij 80 euro per uur verschrikkelijk veel vindt, dat vind ik dan weer onzin, je betaalt niet alleen voor de loonwerker, ook voor de afschrijving van de machines. Pak voor de gein de agritrader er eens bij en kijk wat de prijzen zijn van een gemiddelde tractor. Voor het maken van 1 ronde baal moet er gemaaid, geschud 3-5x, wallen gemaakt, geperst en gewikkeld worden. Heb je enig idee hoeveel tijd, diesel en plastic erin gaat zitten? Om nog maar niet te spreken over eventuele mankementen aan de tractor. Als je met je ogen knippert ben je 500 euro kwijt aan reparaties, 2000-5000 is ook geen uitzondering.

Jij doet net alsof alle boeren slapend rijk worden met deze droogte, maar geloof mij, voor ons is het net zo kl*te als voor de paardenhouders. Ik zou niets liever willen dan een goed jaar met voldoende balen en mijn schuren vol, want je praat wel over onze broodwinning! Mocht je er echt van overtuigd zijn dat we oplichters zijn die bakken met geld verdienen over de rug van de paardenmensen (want zo kom je momenteel wel over) kom dan gewoon ff langs, praten we er ff over.

Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Wat een naiefe reactie Russel!

Was het allemaal maar een paar €, dat zou een hoop schelen!
Daarbij ken ik maar weinig boeren met een eigen wikkelaar, en de loonwerker is duur!!!!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:59

het werkt elkaar allemaal lekker in de hand..berichten over tekorten tot in frankrijk, vorige jaren slechte oogsten of mislukte oogsten..mensen die in paniek gaan kopen en hamsteren-boeren die op hun hooi gaan zitten en nog even vasthouden...de prijzen schieten her en der omhoog vooral hier in de randstad komen prijzen voorbij,niet normaal.
als je als kleine paardenhouder met weinig opslag of transport mogelijkheden zit ben je de sjaak,ik ben niet beroerd om te betalen voor hooi maar het moet wel reeel blijven als ik hier prijzen van 8-9 euro per kleine baal tegen kom en 150 km verderop zijn ze 2-3 euro snap ik t niet helemaal. ook hoor ik nu steeds vaker dat er nog boeren met hooi van vorig jaar zitten. ik heb nu een dilemma? ga ik nu al op zoek naar hooi [en betaal ik teveel?] of ga ik zitten wachten [en betaal ik de hoofdprijs omdat er haast niets meer is en kom ik tekort?]