Paard helpen met overlijden. Hoe??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Als jou paard om bepaalde reden dood moet, hoe zou je dat dan het liefste zien gebeuren

Laten inslapen, ik blijf erbij
178 (75%)
Laten inslapen, ik blijf er niet bij
13 (5%)
Afmaken, ik blijf erbij (indien toegestaan)
26 (11%)
Afmaken, ik blijf er niet bij
12 (5%)
niet afmaken of inslapen maar gewoon laten doorlopen, ondanks dat dit echt het best is voor het paard
2 (0%)
Iets anders, namelijk....
5 (2%)

Totaal aantal stemmen: 236

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 17:17

runningkawa schreef:
Ja hoor, is mogelijk
Tenminste bij mijn DA, heeft hij eens gezegd
En kan me niet voorstellen waarom andere dat dan niet doen, als je maar betaald lijkt me

Lijkt mij ook... zolang je ervoor betaald doen DA (bijna) alles.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 17:22

Mijn paardje laat ik inslapen Ik ben begin van de maand bij een inslaping geweest deze pony had veel pijn door koliek en was maar bezig met dwangmartig lopen uiteindelijk liet zij zich telkens vallen en toen besloot de manege houder dat ze de spijt kreeg dit is onwijs mooi gegaan zonder paniek het ponytje kreeg twee spuiten en na de eerste wachte de dierenarts even een minuut of en in die tijd lag het ponytje ontzettend rustig en daarna de dodelijke
Voor dat dit gebeurde koos ik ook al hiervoor maar na dit gezien te hebben zeker weten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 17:23

SuperPepeijn"]
[quote="xtostarlight schreef:
ik ook oneens!

sorry dat ik het zeg, maar dit vind ik typisch zo'n uitspraak van het voor slachten opnemen.
zeg snotneus, hoe durf jij te zeggen dat ik iets wil verdienen aan de dood van mijn paard.
[/quote]

nou inderdaad zeg. Ik wil geen geld verdienen aan mijn ongelukkige paard ik wil dat het op een goede manier naar het hiernamaals geholpen word

Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 17:36

SuperPepeijn schreef:
als in de loop van dit topic me 1 ding duidelijk is geworden, is dat een hoop mensen het nog niet goed overdacht hebben. Knipoog

Mensen denken er waarschijnlijk wel over na, maar op het moment dat je het daadwerkelijk moet beslissen, kan je mening altijd veranderen. Plus het feit dat er geen goede oplossing is, het is altijd een vreselijke beslissing die je moet nemen.

Ontopic:
Met het laten inslapen van Glory ben ik er niet bijgeweest, ja tot het tweede spuitje, daarna kon ik het niet meer zien.
Als ik zelf ooit een paard heb en ik kom voor de beslissing te staan, dan zal ik kiezen voor het laten inslapen en indien mogelijk ter beschikking stellen aan de medische wetenschap. Hopelijk kunnen ze wat van mijn paard leren en daar andere paarden en eigenaren weer mee helpen!

LiJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 17:54

Hoi

Ik lees veel dat het om het geld gaat bij het slachten zelf ben ik het daar niet mee eens.Wat verdien je er nou aan 250 gulden.Ik wou zelf het geld in een kistje doen en in de zee gooien.Maar in overleg met mijn ouders en vriend heb ik er een ketting met zijn naam en een gedenksteen gekocht.
Het belangrijkste wat ieder moet doen is zijn hart volgen of dat nou slachten is of infslapen.
Toen mijn paard gecastreerd werd is hij zo erg in paniek geraakt dat er nog meerdere operaties moesten volgen om alles inorde te maken.
ik moet zegen dat dit geen fijn gezicht is als het paard onder verdoving is wat valt en wilt opstaan.Bij de 2e operatie was er gelukkig niets meer aan de hand.
Ben blij als het paardecrematorium er is.dat scheelt weer een stukje bij het verwerken van je overleden paard

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 17:56

trooper schreef:
Ben blij als het paardecrematorium er is.dat scheelt weer een stukje bij het verwerken van je overleden paard

dat zou voor mij idd ook de oplossing zijn. En dan op de diervriendelijkste manier doodgemaakt.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 17:57

Als het paard pijn heeft laat ik het inslapen. Geld krijg ik wel van de verzekering hoor!
Heeft het paard geen pijn, maar kan het doodgaan dan zou ik hem laten lopen zolang hij kan en wil....

O ik zou er toch wel bij willen blijven, want ik ben degene die het meest met het paard omgaat en mij dus vertrouwd... Zou het een poedersuiker vinden om hem in de steek te laten... Dan maar half jaartje nachtmerries, zal nooit een dier in de steek laten op zijn laatste uurtje....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 18:01

Citaat:
Geld krijg ik wel van de verzekering hoor

Heb je dat dan altijd te beslissen wat er met je paard gebeurd als je hem verzekerd hebt?
Kunnen die je niet verplichten hem naar de slacht te doen, doe je dat niet krijg je geen geld?

Dit omdat ze er zo ook nog iets aan overhouden, met inslapen niet.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 18:01

via de verzekring gaat je paard naar de slacht
bij die van ons tenminste wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 18:02

Dat dacht ik dus ook
en wil je perse inslapen mag dat, maar krijg je niks

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 18:02

uit mijn hoofd gaat bij amev hippo een paard naar de slacht. inslapen is voor eigen rekening.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 18:11

met onze verzekering mag je hem ook laten inslapen, maar ik weet niet hoe het precies zit, ze vergoeden iig niks.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 18:13

ik dacht dat op het moment dat je het verzekerde bedrag uitgekeerd krijgt, het paard feitelijk eigendom wordt van de verzekering. deze brengt hem dan naar de slacht.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 18:34

runningkawa schreef:
Citaat:
Geld krijg ik wel van de verzekering hoor

Heb je dat dan altijd te beslissen wat er met je paard gebeurd als je hem verzekerd hebt?
Kunnen die je niet verplichten hem naar de slacht te doen, doe je dat niet krijg je geen geld?

Dit omdat ze er zo ook nog iets aan overhouden, met inslapen niet.

Das waar j heb gelijk... Tsja ik ben nu niet zo rijk dat ik zo weer een nieuw paardje heb en ik heb er maar 1....
Moeilijke keus....Mijn ouders zouden dr meteen laten slachten... maja dat is logisch die leggen niet weer even een nieuw paard voor me neer...
Zelf zou ik misschien wel gewoon laten inslapen, want als er met dit paard wat gebeurt stop ik ermee.
Ik heb namelijk al een paard gehad die ik moest verkopen door peesklap en als het paard wat ik nu heb weer wat krijgt hoeft het van mij niet meer..... Klinkt misschien stom, maar ik heb mijn vorige paard zoveel tijd gegeven en ik heb er zelf zoveel energie in gestoken en dan hoor je nog dat het niet goed meer is, ik hield het niet meer... Dis dus voorlopig mijn laatste paard... Misschien dat ik later dan een paard koop voor recreatie....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 18:35

Karina schreef:
Wiens grootste bezwaar tegen slachten is dat je dier wordt opgegeten moet eens even neuzen op de site van de rendac wat er met het kadaver van je ingeslapen paard gebeurt...
"Slachtbijproducten en kadavers worden achtereenvolgens gebroken, gepasteuriseerd en gesteriliseerd. Daarna vindt het indampen, drogen en scheiden in meel en vetten plaats.
kadavers vormen samen met de slachtbijproducten het dierlijk restmateriaal. Rendac verzamelt en verwerkt dit dierlijk restmateriaal op een juiste en verantwoorde wijze tot nuttige grondstoffen voor de mengvoeder-, honden- en kattenvoer- en meststoffenindustrie. "

Mengvoeder mag even niet, maar honden en kattenvoer wordt ie dus wel.

hoe gek het ook klinkt heb ik mliever dat honden of katten hem opeten als mensen

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 18:39

SuperPepeijn schreef:
ik dacht dat op het moment dat je het verzekerde bedrag uitgekeerd krijgt, het paard feitelijk eigendom wordt van de verzekering. deze brengt hem dan naar de slacht.

ja dat is zo, maar van het verzekerings geld kan je hem terugkopen en dan mag je ermee doen wat je wilt. (bij wijze van dan)

Scylla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 18:41

Ik zou mn paard in laten slapen. Ik heb een keer op tv gezien dat een schaap met zon pin bij de slager om het leven werd gebbracht. Moest zon beetje Misselijk , vond het echt verschrikkelijk omdat beest zo te zien vallen. Ik wil er dan ook bij blijven en de slacht vind ik dus niks. Het idee ook dat mn paard wordt opgegeten vind ik niet fijn

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 19:25

SuperPepeijn schreef:

mijn paard hebben we op stal laten inslapen, kreeg wel gewoon uitbetaald.(was wel een noodgeval dus misschien dat ze daarom niet zo moeilijk doen?) Huilen

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 19:30

SuperPepeijn"]
[quote="MarianneR schreef:
Enneh...hoe weet JIJ dat, SP? Een verdoving is niet alleen spierverslappers hoor. Ik denk zelf niet dat ze helemaal aan het flippen zijn vanbinnen. Volgens mij krijgen ze dat niet eens meer mee...zijn ze dan al tever weg om het te beseffen.
je kan meer naar onder een quote lezen van een site. verder heb ik al deze info gekregen na een lang gesprek met de chef medische dienst bereden politie a'dam. iemand die meer paarden tot hun einde begeleid heeft, dan jij gezien hebt, waarschijnlijk.
[/quote]

Ehmmm.... zo jong ben ik nou ook weer niet hoor Schijnheilig . Heb aardig wat paarden gezien in mijn leven en als die man meer paarden naar het einde heeft begeleid dat ik gezien heb, heb ik erg veel medelijden met deze man.

Ik heb echt heel andere verhalen gehoord, maar ok.
Lachen

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 19:37

Nooit zou ik voor de slager kiezen, echt nooit.
Ik vind het een ontzettend rotidee dat iemand aan jouw geliefde paard zit te peuzelen. Verdrietig
Jouw paard, die je zelf zo verzorgd hebt, en van gehouden hebt... Nee echt niet.

In de wei laten inslapen, en ik begraaf het in de wei... Vriendjes zijn?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 20:00

Helaas weet ik uit de praktijk de mogelijkheden van AMEV/HIPPO.

Je hebt 3 keuzes:

a. je laat je paard door de verzekering ophalen, volledige uitbetaling volgt.

b. je koopt hem terug voor de slachtwaarde en brengt hem zelf naar het slachthuis of

c. Je koopt je paard terug voor het bedrag wat hij als recreatiepaard waard zou zijn en zet hem op het land o.i.d.

Inslapen was dus in mijn geval geen optie maar ik denk dat keuze b dan geldt.

ilsejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 20:30

heb op de eerste gestemd, mits ik alleen met d'r mag zijn als ze inslaapt, maar eigenlijk wil ik er niet aan denken :'(

Klaaske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 20:45

Dat schoot mij vanmiddag ook te binnen, we kunnen wel nadenken over hoe we het willen hebben. Maar onze paarden zijn ook verzekerd en die verzekering koopt het paard dan ook op en dan gaat hij ook naar de slacht. Dus als je je paard wil laten inslapen dan kun je hem beter niet verzekeren.
Als het paard echt niet goed meer te vervoeren is dan moet de veearts een 'brief schrijven' en dan kun je hem laten inslapen.

Neem me niet kwalijk dat er fouten zitten in mijn beredeneringen maar volgens mij is het ongeveer zo, tenminste wel bij onze verzekering volgens mij.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 20:47

Inslapen. pijnloos. En de slager mist nog wel eens het schot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 21:21

Kawa is dus ook niet verzekerd
en wel om de reden dat ik ten allertijde wil beslissen over mijn paard.