Hoe ziet het leven van jouw paard eruit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:31

Aantal paarden: 1 van mei, samen met nog 4 anderen
Ras/soort paard: KWPN
Gebruik: Heel veel, dressuur, springen, bitloos, zonder zadel, met zadel, SGW, VD, etc.
Soort stal: Particulier
Zomer: Overdag weidegang, 's nachts paddock
Winter: Paddock
Stal: Grote schuilstal
Bodembedekking: Stenen, zand, gras, modder
Voeding:
Ruwvoer: Droog kuil en stro uit fijnmazige netten
Krachtvoer: -
Verzorging: Zo'n 5 keer per week ongeveer 2 uur, wisselt een beetje. Ik ben wel meer op de wei ook om te voeren/mesten e.d.
Wat zou ik anders willen:
Op dit moment niet zoveel

Poiuytrewq

Re: Hoe ziet het leven van jouw paard eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:42

Aantal paarden: 1
Ras/soort paard: Draver
Gebruik: Recreatie, grondwerk, technische dingetjes in de rijbak bijhouden
Soort stal: Particulier
Zomer: 24/7 Wei
Winter: 24/7 Paddock
Stal: Grote boom
Bodembedekking: Ene helft is steen, andere helft is zand met een gedraineerde bodem
Voeding: Paar keer per dag
Ruwvoer: Kuilgras
Krachtvoer: Beetje biks, ben rond aan het kijken want ik wil overstappen op een mix van lucerne en grasmix
Verzorging: HS, DA en TA komen gewoon op tijd, tis een gezond paard.
Wat zou ik anders willen: Kan niets verzinnen, bos zit op 5 minuten lopen afstand en heb alle faciliteiten die ik nodig heb.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:20

Aantal paarden: 6
Ras/soort paard: Een New Forest pony ruin van 10 jaar, Friese merrie van 8 jaar met een veulen, twee Friese merrie's van 4 jaar (waarvan 1 drachtig) en nog een Friese merrie van 3 jaar.
Gebruik: Dressuur.
Soort stal: Pensionstal, wel zelf uitmesten.
Zomer: Een paar gaan er 's nachts op stal en overdag op het land en een paar staan 24/7 op het land.
Winter: 's Ochtends in groepen ongeveer een uur in de buitenbak. Verder op stal, 's middags zet ik ze meestal zelf ook nog een tijdje in de buitenbak. De jonge beesten (onder 3) staan wel 24/7 op het land.
Stal: Normale stallen, 1 paard staan in een stal met tralies, verder allemaal met open zij- en voorkanten zodat ze contact met elkaar kunnen hebben.
Bodembedekking: Stro
Voeding:
Ruwvoer: In de winter 's ochtends en 's avonds kuil en 's middags hooi. In de zomer voor de paarden die op stal gaan 's avonds een portie kuil voor de nacht.
Krachtvoer: De paarden die op stal staan krijgen 's avonds 1 tot 1/2 schep basisbrok en wanneer ze gewerkt hebben krijgen ze ook nog 1 tot 1/2 schep muesli + sportbrok.
Verzorging: Mijn pony werkt meestal 6 dagen in de week. De andere paarden ongeveer om de dag wanneer dit kan (wegens drachtigheid)
Het liefst een eigen plekje waar ze in de winter ook overdag naar buiten kunnen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:37

Citaat:
Aantal paarden: 2
Ras/soort paard: Shetlander & Gelders paard, 6 & 8 jaar.
Gebruik: Recreatief. Shetpony voor wagen soms. Gelderse merrie 6 dagen in de week in training in bak (rechtrichten, AdB methode. Mijn merrie leren haar lijf goed en beter te gebruiken zonder dwang), soms buitenritje. Wel intensief gebruik dus.
Soort stal: Bij een boer. Enige pensionklant, nog 3 paarden van staleigenaar (5 in totaal dus). Zelf uitmesten (mest zijne ook vaak uit), voeren wie er is, binnen & buiten idem afwisselen.
Zomer: 24/7 weidegang - zo kaal mogelijk landje, niet heel groot, shet met graaskorf, hooi bijgevoerd.
Winter: Ongeveer 4 uur in de bak (met mooi weer), momenteel alweer langer. Met hooi & met water, en als aanwezig wilgentakken. Mijn twee merries met 1 van staleigenaars paarden (met 3en in de bak).
Stal: 4 x 3.5 m. Buitendeur voor mijn merrie om naar buiten te kijken. Shet in binnen stal. Voorkant volledig met spijlen tot de grond, wordt voor de stal gevoerd. Hoge muur tussen de stallen. Als ze willen neus contact, maar mijn merrie heeft daar geen behoefte aan. Zelfs een schrikdraadje op de muur tegen neuzen en over de muur heenkijken bij mijn merrie, omdat ze daar heel boos en gefrustreerd van wordt...
Bodembedekking: Betonnen grond. Merrie op vlas, shetlief op stro. Achterste strook 1 meter breed kaal, waar ze poepen ;)
Voeding:
Ruwvoer: Graszaadhooi, onbeperkt (1x dags gooi ik een enorme berg voor stal, volgende dag is dat nog niet op). Paar x per dag plukje kuil of lekker hooi, weet niet precies hoeveel dat doet de staleigenaar :o In bak ook graszaadhooi onbeperkt.
Krachtvoer:Shetlief 1 handje Leisure Mix van Dodson & Horrell. Grote merrie 1 volle schep safe & Sound en halve schep Leisure mix (beiden dodson & horrell).
Verzorging:
Paard in de winter onder dekens vanwege snel last van spieren door kou. Zomer vliegendeken vanwege dazen (andere optie is naar binnen voor tijd van de dag).
Niet heel veel poespas met borstelen, houdt mijn merrie niet van. In de winter met deken, dus weinig vies. In de zomer bloot & dus meer borstelen. Merrie longeren, rijden, wandelen, buitenritjes. Shetlief als handpaardje mee, wandelen, voor sulky.
Totale tijd met uitmesten etc erbij; iig 2 uur per dag. Of de staleigenaar moet hebben uitgemest en gevoerd dan kan het minder, maar eigenlijk altijd minstens 2 uur.
- nog langer buiten in de winter, liefst weidegang maar niet mogelijk met de ondergrond hier zonder er een modderpoel van te maken. Open stal ook voor shetlief. Liefst meer rust, alleen mijn 2 dames (en merrie waar ze nu mee staan) omdat de andere paarden stress geven omdat ze daar niet bij kan/mag (niet heel sociaal paard, is al heel wat dat ze in dit 3tal kan staan)
Uh verder... Liefst 24/7 met schuilmogelijkheden.

Verder zou ik het eigenlijk niet weten, ik vind dat we het best hebben gedaan deze winter. Langleven thuisstudie dat je meerdere keren per dag kan gaan om buiten & binnen te zetten.
Probeer verder zoveel mogelijk rust en regelmaat voor mijn stresskip te geven, dat is ook de grootste reden dat ik mijn shetlief nu heb, als 'stabiele factor' voor mijn paard (kan slecht tegen veranderingen, en mijn shetlief erbij maakt dat wat rustiger want die is er altijd).

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:20

Winter:
Groep 1
hengst nas 21 jaar
merrie nrps 14 jaar
merrie nf 14 jaar
merrie wpbr 17 jaar
merrie nrps 6 jaar
merrie rasloos 7 jaar
veulens nas/nrps
(alle c/d formaat)
2 schuilstallen (3x5 en 3x6) waarvan 1 bij niet voldoende ligplaats buiten met stro is gevult.
Plein van ong 150m2 opgedeeld in 2 stukken zodat ik paarden kan scheiden of de doorgang naar de bak vrij kan maken.
Bij geen gebruik van rijbak hebben ze de rijbak erbij (20/40).
2x per dag flink ruwvoer, voordroog ivm opslag.
tevens probeer ik te kijken naar het individu, hoe voelt een pony zich per dag en wat zouden mogelijke opties kunnen zijn voor zijn gedrag.

Groep 2:
5 fjorden 4x ruin en 1x merrie
1 fjord kruizing twenter
1 nrps paard ruin
1 rasloos paard merrie
2 jaarlingen merrie
3 jarige nrps merrie

Jaarlingen en twenter staan afwisselend bij mijn oude merrie bij haar stal met uitloopplein, de jaarlingen overdag en de twenter snachts.

5 van de paarden gaan op stal, 4 fjorden en de 5 is de nrps ruin maar wisseld nog wel eens als hij het te druk in zijn hoofd heeft.

Conditie is goed tot te dik dus voer deze meer stro zodat ze hele dag kunnen knabbelen.

Hebben een plein van ong 150 m2, een pad naar de bak en als ze niet in de bak kunnen, kunnen ze eromheen lopen naar de paddock van ong 450 m2. Pad wordt deze zomer verhard omdat de blubber geen mooi beeld geeft voor de pensionklanten en het de pensionpaarden groep is.

Dan nog wat losse groepjes zoals oude merrie en 2 shetjes die afwisselend in de groepen staan voor hun sociale contact en bewegingsvrijheid.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:18

Ras/soort paard: 1 NRPS merrie van 6 jaar, 1 shetmerrie van bijna 8 jaar
Gebruik: Recreatief, nrps onder het zadel en shetlander mennen
Soort stal: Paddock, bij iemand aan huis, all-in; 2x per dag wordt mest verwijderd, (bijna) onbeperkt hooi, water wordt gevuld, etc.
Zomer: een dagdeel weidegang (ivm teveel fructaan, suikers = dikke ponies) de rest in de paddock
Winter: 24/7 paddock met schuilmogelijkheid
Bodembedekking: Zand, een stukje betegeld (waar ze hooi krijgen)
Voeding:
Ruwvoer: buiten het weideseizoen (van ca. november - april) 3x per dag hooi (wat inhoudt dat ze bijna heel de dag/nacht hooi hebben). In het weideseizoen krijgen ze in de paddock tussendoor nog wat hooi.
Krachtvoer: 1x per dag muesli (leisure mix van D&H) shetlander een handje, wat meer als ze voor de kar loopt. NRPS 0,25-0,75 kilo, afhankelijk van haar 'werkzaamheden' ;-)
Verzorging: Verschilt heel erg. De ene dag kom ik alleen wat lekkers brengen en knuffelen, de andere dag kom ik wandelen/rijden/losgooien. Ik poets dan wel altijd van te voren.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 30 min - 4 uur (verschilt dus heel erg)
Eigenlijk heel tevreden zo.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:54

Aantal paarden: 3
Ras/soort paard: Trekpaard van 12, KWPN van 20 en Shet van 16.
Gebruik: Parelli
Soort stal: huurweiland van boer
Zomer en winter 24-7 buiten, zomer beperkt op gras, winter kale wei
Voeding:
Ruwvoer:onbeperkt hooi, afwisselend van kwaliteit. buikvulling uit 2009 en goede kwaliteit uit 2010
Krachtvoer:niet
Verzorging: in de winter nauwelijks borstelen, zij hebben hun beschermlaagje nodig. in de zomer af en toe een borstel erover, maar liever hebben ze de hark, veeeeel lekkerder. 2x per jaar de staart volledig uitpluizen en eens per maand ofzo de sokken helemaal uitpluizen.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 2x per dag zo'n 1 tot 2,5 uur
- ik zou graag een deel betegeld hebben, dat mag helaas niet. Verder is een opslag voor hooi erg fijn, nu heb ik alleen kale wei en een handwaterpomp.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:20

Ras/soort paard: KWPN merrie van 11 jaar
Gebruik: Endurance klasse II, SGW, Springen klasse M. Paard wordt dus fanatiek bereden.
Soort stal: Kleine pension stal. Er wordt gevoerd, uitgemest en de paarden komen buiten.
Zomer: +/- 8 uur buiten (afhankelijk van de dazen), 's nachts op stal.
Winter: Overdag een paar uur in de paddock (zand), verder op stal.
Stal: 4x3 met een luik waardoor ze naar buien kan kijken.
Bodembedekking: Beton met daarover een laag stro
Voeding:
Ruwvoer:Droge kuil. 4x per dag 's winters en 2x per dag 's zomers
Krachtvoer:Een handje biks 's ochtends en een handje biks 's avonds (Slechts voor het idee)
Verzorging: Ik train haar ongeveer 6 dagen in de week. Ik probeer dit erg af te wisselen (buiten rijden, dressuur, springen, longeren), verder borstel ik haar kort (paard wordt chagrijnig en ongeduldig van lang borstellen)

Totale tijd die ik aan mijn paard besteed: +/- 1.5 tot 2 uur per dag.
- Ik zou haar graag met een ander paard (aantal paarden) hebben.
- Het liefst zou ik haar in een stal hebben waar ze zelf naar buiten kan wanneer ze wil

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:31

Ras: Fjord van 10
Geslacht: Merrie
Gebruik: Gemiddeld 4x in de week een buitenrit, 1x in de maand een lange tocht met meerdere paarden,
soms voor de kar enkel of dubbelspan, soms aan de fiets een rondje bos draven
Soort stal: Privestal
Zomer: 24/7 op de weide met andere paarden, liksteen, water en hooi beschikbaar
Winter: 24/7 op de weide met andere paarden, liksteen, water en hooi beschikbaar
Stal: Geen
Bodem: Gras.
Ruwvoer: Onbeperkt hooi
Krachtvoer: niet
Verzorging: Een poetsbeurt voor het rijden, als het nodig is hoefsmid, op tijd wormenkuur
Wat wil ik anders:
Ook 1x in de week in een bak dressuurmatig trainen, maar dat is ivm eigen bak niet mogelijk.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:38

Ras: KWPN van 7 jaar
Gebruik: dressuurmatig
Geslacht: Merrie
Soort stal: boerderij
Zomer: Van half 8 tot 's avonds buiten. 's nachts op stal
Winter: Overdag in bak, rest op stal.
Stal: 3x3 met luik.
Bodembedekking: stro
Ruwvoer: Op dit moment kuil, maar in de zomer en daarna weer op hooi (op dit moment hooi tekort).
Krachtvoer: 1 kilo biks en 1 kilo muesli gemengt met 5 granenmix
Verzorging: spreekt voor zich.
Wat wil ik anders:
Ik zou graag een goed gedraineerde bak hebben zodat we het hele jaar door kunnen rijden ipv in de winter niet kunnen rijden.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:46

Ras/soort paard: 13 jarige allround pony
Gebruik: wedstrijd en recreatie
Soort stal: Pension
Zomer: 24/7 buiten zonder hooi
Winter: 24/7 buiten met winter/regen deken op
Stal: /
Bodembedekking: /
Ruwvoer: in de winter 3 kruiwagens per dag, in de zomer niks
Krachtvoer: een halve schep natural balance
Verzorging: elke dag even poetsen en wandelen/rijden
Wat zou ik anders willen: een schuilstal, grotere bak en veilig springmateriaal

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:56

Aantal paarden: 1 [verzorgpaard]
Ras/soort paard: Kruising Arabier/ Quarter 14 jaar oud
Gebruik: Wandelen, stapritjes, klein drafje [ paard heeft mankement aan voorbenen]
Soort stal: Pensionstal (11 paarden)
Zomer: dag en nacht weidegang
Winter: 9:00 - 17:00 in de paddock
Stal: Box
Bodembedekking: Stro
Voeding: Basisbrok en muesli 2x daags
Ruwvoer: Kuil 3 xdaags
Krachtvoer:-
Verzorging: dagelijks uitgebreide poetsbeurt
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 3x per week een aantal uren
Schuilstal op de weide en in de paddock

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:41

Aantal paarden: 1, maar staat met 2 andere pony's
Ras/soort paard: New Forest
Gebruik: recreatief / dressuur
Soort stal: pensionstal
Zomer: 24/7 weide
Winter: 24/7 weide
Stal: geen, maar schuilcontainer
Bodembedekking: gras
Voeding: muesli rond de 1 kilo/ ligt eraan hoeveel werk hij heeft verricht en of het zomer of winter is. Zomerperiode alleen wanneer er veel werk is verricht
Ruwvoer: paardenkuil
Krachtvoer: muesli
Verzorging: dagelijks in handen in de vorm van in de bak rijden, longeren, wandelen en buitenritten en eens in de zoveel tijd een dressuur wedstrijd
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: ongeveer 3 uur
- het hele jaar door goed hooi. dat schort er nog wel eens aan

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:14

Aantal paarden:
1 paard
Ras/soort paard:
KWPN, ruin en 15 jaar
Gebruik:
Dressuur, springen, buitenrijden en nog heel veel.
Soort stal:
Particuliere stal, 1 x in de week zelf mesten en helpen wanneer nodig.
Zomer:
Ze gaan de wei op van half 8 totdat het donker is.
Winter:
Half 8 gaan ze naar buiten en ze blijven buiten tot het donker is.
Stal: Open stallen, wel met tralies tussen de wanden. Hij kan met zijn hoofd buiten de stal steken, hij kan wel naar buiten kijken als de deur open staat.
Bodembedekking: koolzaadstro
Voeding:
Ruwvoer 's Ochtends een grote kar hooi, doet hij de hele dag over, 's avonds nog een kar hooi, doet hij ook de hele avond over.
Krachtvoer:
1 kilo in de ochtend met poeder voor hoeven en hetzelfde voor in de avond.
Verzorging: Iedere dag goed bostelen voor het rijden.
Wat zou ik anders willen: Helemaal niks, hij staat er goed op en heeft het naar zijn zin. Ook staat hij altijd in contact met andere paarden en staat hij samen met andere paarden in de wei.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:47

Ras/soort paard: Haflingerruin van 5 jaar
Gebruik: Recreatief, Dressuur, Springen, Grondwerk..van alles wat
Soort stal: Paddock Paradise achtig.. De worden als kudde gehouden. (momenteel 10 pony's) Een grote paddock met voerruif waar 8paarden uit kunnen eten, weiland, betegeld stuk met 4 grote schuil/inloopstallen en een voerruif op een overdekt betegeld stuk. Longeercirkel en een buitenpiste. Eigen kast voor je spullen, keukentje en toilet aanwezig..
Alle pensionklanten hebben 2x per week "dienst": weiland mesten, paddock mesten, voeren, vegen, waterbakken bijvullen.
Zomer: Ze kunnen zelf kiezen wat ze willen, 's avonds gaat het weiland dicht en 's ochtends weer open.
Winter: Idemdito, als het weer het toelaat staat er ook een hek naar het weiland open
Stal: 4 grote open stallen, indien gewenst mag je paard ook 's nachts op stal
Bodembedekking: zand, gras, tegels
Voeding: De voerruiven worden 's ochtends en 's avonds gevuld met kuil, overdag mogelijkheid tot gras.. Likstenen aanwezig en 10 spaciekuipen met water zowel binnen als buiten
Krachtvoer: Er is biks en muesli, hij krijgt 1/4 biks&1/4 muesli na het werken
Verzorging: min. 5x per week beweging+poetsen.. Waarvan 1x door verzorgster.. Andere dagen "vrij", wandelen, kroelen, troetelen etc.. Per week verschillend ivm mijn onregelmatige werk in de zorg.
Wat zou ik anders willen: Voorlopig niets, het is in mijn ogen onwijs ideaal, helemaal omdat ze in een kudde staan, kunnen gaan en staan waar ze willen. Zeeen van ruimte, lekker paard kunnen zijn, spelen, voldoende eten/water tot hun beschikking, schoon en ga zo maar door..

igranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:39

AANTAL PAARDEN: rond de 26 (pensionstal)
RAS/SOORT: over het algemeen kwpn-ers
GEBRUIK:mijn eigen paard dressuur,recreatief,wandelen,longeren,dressuurwedstrijden.
SOORT STAL: mijn paard heeft een buitenstal
WINTER: van s'morgens 7 tot 12 uur met groepje van 4 ruinen in de buitenbak.
ZOMER: van s'morgens 7 tot 12 uur met zelfde groepje op de wei soms ook langer
STAL: binnen en buiten stallen
BODEMBEDEKKING: stro of zaagsel mijne staat op zaagsel iedere dag mesten eens per week hele stal uitgemest
VOEDING: 3 x daags pavo conditioning brok en 3 x daags kuilvoer zelf geef ik nog 1 schep zemelen en 1/2 schep hippostar kruidenmuesli zonder haver appels en wortels.
VERZORGING: 4 x per week onder het zadel 1 tot 2 keer longeren en 1 dag niks (3 kwartier molen of losgooien)
WAT ZOU IK ANDERS WILLEN: helemaal niets mijn paard heeft het prima naar zijn zin en wordt super verzorgt

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 01:12

Ras/soort paard: Half Arabier (NRPS stamboek)
Gebruik: Voornamelijk Recreatief met af en toe dressuur oefeningetje in de bak en een sprongetje
Soort stal: Kleinschalig pension , op doe het zelf basis.
Zomer: Paarden bij ons op stal komen om de beurt / of samen mits dat kan buiten in de paddock of bak als deze niet bezet is (rijden en longeren gaan voor) om lekker van het weer te genieten en de beentjes te strekken
Winter: Idem als in de zomer , mits de bak/paddock niet stijf bevroren is.
Stal: Ruime Box met tralies er tussen zodat er wel contact is met de buren en over buren.
Bodembedekking: Vlas
Voeding: Iedere dag hebben de eigenaren van de stal wel peen of brood voor de paardjes tussendoor.
Ruwvoer: S 'ochtens een grote portie kuil/hooi , S'middags een kleine portie kuil/hooi om de dag te breken en s'avonds weer een grote portie kuil/hooi
Krachtvoer: 1/2 kilo smorgens en 1/2kilo s'avonds (dit is vaak meer 3/4)
Verzorging: ik besteed gemiddeld zon 4uur per dag aan mijn paard (mits ik de tijd heb) zijn stal word goed uitgemest , daarna word hij heel uitgebreid gepoetst om van alle losse haren af tekomen , na het poetsen moet meneer aan het werk , dit is longeerwerk , dressuurmatig oefenen , sprongetje maken of een heerlijk buitenritje maken. tenzij hij van mij een vrije dan gaat hij lekker naar buiten om beetje rond te ravotten. Daarna spuit of borstel ik hem lekker af , als hij erg vies is was ik hem lekker. Soms gaan we daarna nog even een stukje aan de hand naar een grasveldje en kan hij nog even grazen. En tussendoor moet meneer ooknog wel eens op de foto!
Wat zou ik anders willen: had graag een stukje land gezien bij de stal , helaas is dit niet mogelijk. en zou dit mogelijk zijn kan mijn paardje er niet op met andere paarden omdat hij zich veel te veel op laat jagen en de kans dat hij in de sloot of door het hek eindigd te groot is. Een binnenbak , maar dat is eigenlijk alleen voor in de winter. Verder geen wensen , sta op een gezellige stal , met leuke mensen en paarden. zitten vlak bij uitrij gebied en de paardjes krijgen zeer goed te eten. Verzorging ligt aan ons zelf , dus dat is ook prima!

MartineddJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:06

Ras/soort paard: KWPN merrie 11 jaar en shetlander ruin ong 20 jaar.
Gebruik: Merrie, als het treft 6 dagen per week middelmatige arbeid, en de shet doet vrij weinig, alleen buurmeisjes rijden er wel eens op.
Soort stal: Privé, maar met 6 pensionklanten.
Zomer: 24/7 weidegang is mogelijk, mijn eigen komen rond 21.30 binnen.
Winter: Overdag in de bak/paddock van 25 bij 45. Tussen de middag krijgen ze kuil. En ze gaan rond half 5 naar binnen.
Stal: Groot, denk ong 4 bij 5, is officieel een bevallingsstal.
Bodembedekking: Betonnen onderlaag, met beetje vlas en daarover komt stro.
Voeding:
Ruwvoer:Kuil in de wintermaanden, zodra ze op het land kunnen krijgen ze hooi. S'ochtends krijgen ze kuil, rond 1 uur weer, als ze naar binnen gaan om half 5 ligt er kuil klaar en om half 10 nog kuil. In de zomer gaan ze 8 uur gelijk naar buiten en dan krijgen ze s'avonds voor de nacht nog hooi.
Krachtvoer:Kwart schep muesli van Hippostar. Merrie is pittig genoeg van zichzelf en doet het hier prima op.
Verzorging:Elke dag stallen uitmesten, voeren, stalklusjes, binnen/buitenzetten, mest opruimen uit land/paddock enz.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed:Hangt van het seizoen af, maar gemiddeld ongeveer 2,5 uur per dag.
- Een extra paddock, maar die ligt al in de planning.
- Dat mijn paard in de zomer 24/7 buiten kan, maar dan springt ze zelf over de draad om terug op stal te staan.

Verder ben ik wel redelijk tevreden met wat ik heb :D

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:15

Ras KWPN
Leeftijd: bijna 7
Gebruik: Dressuurmatig (m1)
Soort stal: Kleinschalig, 7 paarden
Bodembedekking: zaagsel
Krachtvoer: 2 scheppen basis brok en 1 schep sportbrok per dag
Ruwvoer: Ochtend en avond een hele berg kuil
Winter: van ongeveer half 12 tot half 5 in de paddock, (gewoon een weiland wat in de winter kapot gelopen mag worden)
Zomer; in ieder geva; hele dagen op de wei, en een antal maanden dag en nacht wiedegang
Training: minimaal 1 dag per week vrij, probeer altijd 1 keer per een naar buiten te gaan (bos of park)
soms een keertje springen, een lesje met mn bijrijder, en zelf heb ik ook af en toe les (niet altijd ivm finacien)
Verzorging: elke dag kom ik of mijn bijrijder, soms meerder keren, ben meestal 2 tot 3 uur op stal.

Volgens mij heeft ie een prima leventje! :-)
ik zou graag een molen willen hebben voor mn paard, puur voor de extra beweging.
en iets van crosshindernissen of waterbak op stalterrein zou ik erg gaaf vinden, maar dat is meer luxe dan echt nodig

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:22

Ras/soort paard: Tinkerruin van 10 jaar
Gebruik: Dressuur (L1 paarden) Springen (B paarden) SGW (B paarden)
Soort stal: Kleine pensionstal waar plaats is voor 10 paarden
Zomer: Overdag buiten in de wei ongeveer 12 uur vaak meer (in zijn eentje) savonds op stal. Gil staat op een hele Schrale wei omdat hij overal zijn energie uit haalt en daar niet zo goed tegen kan.
Winter: Overdag buiten in de wei ongeveer 12 uur soms minder (in zijn eentje) savonds op stal.
Bodembedekking: Vlas en zaagsel.
Ruwvoer: gemiddeld 8 Kilo hooi, soms krijgen ze kuil maar dit wordt in Gils geval nat gemaakt om het teveel aan energie er uit te halen :)
Krachtvoer: een halve kilo brok, verdeelt over 2 voerbeurten
Training: 1 keer in de week springen(mits geen concours) 1 keer in de week longeren met dubbele lijnen, 4 dagen in de week dressuur, 1 dag in de week concours (springen of dressuur) of een buitenrit(niet zijn favo ding) of longeren met dubbele lijnen.
Verzorging: elke dag wordt Gil gepoetst(en gereden) 1 keer in de week wordt hij gewassen (alleen de sokjes manen en staart) en worden zijn manen en staart uitgeplozen en zijn manen opnieuw ingevlochten.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: genoeg :+ nee euhm even denken op een normale dag 2,5 uur met wassen er bij 3,5 a 4 uur :)
- weinig, we zijn nu aan het kijken of hij weer samen kan met een ander paard tot nu toe gaat dit goed, maar Gillian is erg asociaal en dominant naar andere paarden toe en in het verleden heeft dit tot veel problemen geleid.

voor hem denk ik dat er weinig anders moet, hij komt dagelijks buiten, wordt goed verzorgt en heeft sociale contacten via de stal(neuzen) en kan andere paarden zien.(momenteel staat hij dus samen met een ander) voor mezelf zou ik wel graag dingen anders willen zien, maar hij is het belangrijkste en staat hier prima :))

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:36

Aantal paarden: Helaas nog maar 1
Ras/soort paard: KWPN merrie van bijna 16
Gebruik: Recreatief
Soort stal: Ze staat lekker bij mij thuis.
Zomer: Of ’s ochtends even rijden/longeren en dan de wei in tot het donker wordt. Anders ’s ochtends zo vroeg mogelijk naar buiten en dan ’s avonds even lekker rijden. Als ik niet rijd/longeer, staat mijn paard de hele dag buiten.
Winter: Even naar buiten. Wil meestal zo snel mogelijk weer naar binnen ivm geen maatje hebben.
Stal: Ongeveer 3 bij 4,5 meter
Bodembedekking: Betonnen onderlaag met als bodembedekking stro. Niet te veel, want ze eet de hele stal leeg.
Voeding:
Ruwvoer: Als ze binnen staat regelmatig kuil of hooi. Geen vaste tijden.
Krachtvoer: Als ze wat heeft moeten doen krijgt ze ongeveer 500 tot 600 gram basisbrokken. Als ze stil staat krijgt ze ’s avonds net na het druppelen van haar ogen als beloning 200 tot 250 gram basisbrok.
Verzorging: Ik poets niet echt veel. Mijn paard houd niet zo van gefriemel en getut. Bijna dagelijks wandelen we een klein stukje. Helaas kan ik niet over de weg, want ze is niet verkeersmak.
Een maatje! Helaas heb ik daar op dit moment geen geld voor. Ook zou het erg goed zijn om haar 24/7 buiten te kunnen laten ivm chronische oogontsteking. Ik kan merken dat de ogen minder tranen en vies zijn, als ze lekker de hele dag buiten heeft gestaan. Ohja, een goede bak zou ook erg prettig zijn :+

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:41

Aantal paarden: 5
Ras/soort paard: 3 Connemara's, 2 NRPS'ers
Gebruik: 2 Connemara's met pensioen. Connemara: dressuurgericht/soms sprongetje. NRPS 1: Dressuurgericht. NRPS 2: Dressuur, spring en cross.
Soort stal: Privé
Zomer: 24/7 weidegang
Winter: 24/7 weidegang
Stal: 3x3, wordt niet tot zelden gebruikt
Bodembedekking: Vlas
Voeding: Per paard verschillend
Ruwvoer:Kuil/Hooi en onbeperkt gras
Krachtvoer: 's avonds, verschillend per paard/pony
Totale tijd die IK aan de paarden besteed:
Ik ben er zo'n 5 tot 6 keer per week. Probeer de pony's die ik rijdt zoveel mogelijk afwisseling te bieden. Vooral bij de connemara merk ik dat dat erg veel positief effect heeft. Dus longe, met of zonder pessoa, buitenritten, wandelen, VD, spelen in de cirkel, sprongetje of met halsring rijden.
De NRPS'er (2) loopt zo'n 4 tot 5 x in de week. Zelf rijdt ik deze ongv 2 tot 3 keer. Ook deze gaat vaak mee naar het bos, loopt aan de longe en rijdt ik welleens met halsring. Daarnaast cross en spring ik met haar, iets wat ze graag doet (en ik ook :D)
Los daarvan natuurlijk ook de verzorging van alle pony's
Niks ?
Heerlijke vrijheid, heerlijke paarden en heerlijke mensen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:59

Aantal paarden: 1, maar staat bij 3-5 anderen
Ras/soort paard: Engelse volbloed, 6 jaar
Gebruik: Recreatief 4x/week, van longeren tot buitenritten, dressuur of (ren)galoptraining
Soort stal: Stalling zonder diensten=> doe alles zelf, voeren, mesten binnen en buiten zetten,...
Zomer: 8-10 uur buiten tenzij te warm of teveel dazen, dan gaan ze 's nachts buiten en overdag op stal door gebrek schuilstal
Winter: 6-8 uur buiten tenzij de weide onder water staat of zware regen/sneeuwval, max 1 tot 2 dagen binnen en stapmolen om toch een beetje beweging te hebebn naast het rijden.
Stal: 4x4 met weefrek in deur
Bodembedekking: Betonnen vloer met houtrkrullen
Voeding:
Ruwvoer:droog hooi 2-3x daags, semi-onbeperkt. ik voer zodanig dat er bij de volgende voerbeurt nog een klein beetje over is. Waarom is dit niet volledig onbeperkt? weide is vrij kaal doordat ze nu met 6 staan ipv met 3 en er dus wienig gras meer op komt. vroeger gaven we gedurende de winter maanden hooi o pde weide bij, maar met 6 betekent dit 6 hoopjes of veel ruzie onder de paarden. maar 6 hoopjes betekent ruzie met de stalhouder en hij neemt het gewoon weg en gooit het op de mesthoop.
Krachtvoer:2-3x daags kruidenmuesli met haver + extra spelt in totaal slechts 1.2-1.5kg afhankelijk van de te leveren arbeid etc. aangevuld met extra luzerne voor het kauwen en de Ca/P balans van de spelt recht te trekken. +/-1 kg wortelen
Verzorging:gewoon dagelijks optische controle en verder borstelen en hoeven krabben voor en na het rijden
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 1.5 uur per dag zonder "arbeid", 2.5-4uur/dag bij rijden/longeren/...
- een verdeling in de weide zodat we een paddock deel krijgen en 2 stukken waar we ze afwisselend enkele uren per dag kunnen oplaten
- een goede hooiruif zodat we terug hooi kunnen bijvoeren zonder dat alles vertrappeld tijdens het ruzie maken, meer hooi kunnen geven betekent ook minder ruzie in ons geval...

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:49

Ras/soort paard: Welsh Cob(1.53m) van 15 jaar
Gebruik: knuffeldier, buitenritjes,dressuur en soms een sprongetje, maar vooral voor het plezier.
Soort stal: Bij ons in de schuur achter het huis:)
Zomer: 24/7 buiten, op grasland met zijn vriendjes: de geiten
Winter: s'nachts op stal, overdag buiten, op grasland.
Stal: 3x3, van hout, zelf gemaakt door mijn lieve papa :D
Bodembedekking: beton met daarop een dikke laag stro
Voeding:
Ruwvoer: kuil/persvoer hoe je het ook noemt, 3x per dag
Krachtvoer: s'ochtends halve kg basisbrok van subli en s'avonds ook
Verzorging: elke dag knuffelen, hoeven uitkrabben, borstelen, of eventuele wondjes
verzorgen, gewoon wat hij nodig heeft.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: per dag verschilt, meestal zo'n anderhalf uur.
- de weilanden opnieuw ingezaaid
- een weidemaatje voor in de winter, anders staat
hij overdag alleen(s'avonds/s'nachts niet, dan zijn de geiten bij hem) (helaas mag dat niet van mijn ouders :S)
- minder voor school=meer tijd voor mn lieverd :D

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:31

Ras/soort paard: Bwp merrie
Gebruik: Dressuur/springen/eventing/longeren/buitenritjes
Soort stal: Privé, staan 3 paarden. Moeten zelf mesten, eten geven en verzorgen. Doen dit met een beurtrol. De ene week zet ik de paarden buiten, de week erop zet ik ze binnen.
Zomer: weidegang van 8 - 17/18u. Indien het echt héél warm is, gaan ze 's nachts buiten.
Winter: Zoveel mogelijk weidegang. Van 9 - 16/17u. Bij slecht weer of sneeuw blijven ze gewoon binnen.
Stal: Binnenstal van 3.5 x 3.5m
Bodembedekking: Houtkrullen (met eucalyptus geur)
Voeding: In de winter onbeperkt hooi. In de zomer krijgt ze voor de nacht ook nog wat hooi. Zowel winter als zomer krijgt ze 2 x krachtvoer. (uiteraard aangepast aan de uren inspanning)
Verzorging: Ik doe alles zelf :) Minstens om de dag rijden en verzorgen.
een binnenbak zou ik wel fijn vinden.. Ook moet ik toch wel een stukje naar het bos.