Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Aantal paarden: 2
Ras/soort paard: Shetlander & Gelders paard, 6 & 8 jaar.
Gebruik: Recreatief. Shetpony voor wagen soms. Gelderse merrie 6 dagen in de week in training in bak (rechtrichten, AdB methode. Mijn merrie leren haar lijf goed en beter te gebruiken zonder dwang), soms buitenritje. Wel intensief gebruik dus.
Soort stal: Bij een boer. Enige pensionklant, nog 3 paarden van staleigenaar (5 in totaal dus). Zelf uitmesten (mest zijne ook vaak uit), voeren wie er is, binnen & buiten idem afwisselen.
Zomer: 24/7 weidegang - zo kaal mogelijk landje, niet heel groot, shet met graaskorf, hooi bijgevoerd.
Winter: Ongeveer 4 uur in de bak (met mooi weer), momenteel alweer langer. Met hooi & met water, en als aanwezig wilgentakken. Mijn twee merries met 1 van staleigenaars paarden (met 3en in de bak).
Stal: 4 x 3.5 m. Buitendeur voor mijn merrie om naar buiten te kijken. Shet in binnen stal. Voorkant volledig met spijlen tot de grond, wordt voor de stal gevoerd. Hoge muur tussen de stallen. Als ze willen neus contact, maar mijn merrie heeft daar geen behoefte aan. Zelfs een schrikdraadje op de muur tegen neuzen en over de muur heenkijken bij mijn merrie, omdat ze daar heel boos en gefrustreerd van wordt...
Bodembedekking: Betonnen grond. Merrie op vlas, shetlief op stro. Achterste strook 1 meter breed kaal, waar ze poepen![]()
Voeding:
Ruwvoer: Graszaadhooi, onbeperkt (1x dags gooi ik een enorme berg voor stal, volgende dag is dat nog niet op). Paar x per dag plukje kuil of lekker hooi, weet niet precies hoeveel dat doet de staleigenaarIn bak ook graszaadhooi onbeperkt.
Krachtvoer:Shetlief 1 handje Leisure Mix van Dodson & Horrell. Grote merrie 1 volle schep safe & Sound en halve schep Leisure mix (beiden dodson & horrell).
Verzorging:
Paard in de winter onder dekens vanwege snel last van spieren door kou. Zomer vliegendeken vanwege dazen (andere optie is naar binnen voor tijd van de dag).
Niet heel veel poespas met borstelen, houdt mijn merrie niet van. In de winter met deken, dus weinig vies. In de zomer bloot & dus meer borstelen. Merrie longeren, rijden, wandelen, buitenritjes. Shetlief als handpaardje mee, wandelen, voor sulky.
Totale tijd met uitmesten etc erbij; iig 2 uur per dag. Of de staleigenaar moet hebben uitgemest en gevoerd dan kan het minder, maar eigenlijk altijd minstens 2 uur.
Wat zou ik anders willen:
- nog langer buiten in de winter, liefst weidegang maar niet mogelijk met de ondergrond hier zonder er een modderpoel van te maken. Open stal ook voor shetlief. Liefst meer rust, alleen mijn 2 dames (en merrie waar ze nu mee staan) omdat de andere paarden stress geven omdat ze daar niet bij kan/mag (niet heel sociaal paard, is al heel wat dat ze in dit 3tal kan staan)
Uh verder... Liefst 24/7 met schuilmogelijkheden.
Verder zou ik het eigenlijk niet weten, ik vind dat we het best hebben gedaan deze winter. Langleven thuisstudie dat je meerdere keren per dag kan gaan om buiten & binnen te zetten.
Probeer verder zoveel mogelijk rust en regelmaat voor mijn stresskip te geven, dat is ook de grootste reden dat ik mijn shetlief nu heb, als 'stabiele factor' voor mijn paard (kan slecht tegen veranderingen, en mijn shetlief erbij maakt dat wat rustiger want die is er altijd).