Een eigen paard voor alleen het rijden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Een eigen paard voor alleen het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:57

Da's ook een mogelijkheid, helaas zullen wij nooit een huis betrekken met land eromheen, zou wel kunnen maar werken allebei liever parttime (ik 32 hij 24) tsjah tis keuzes maken

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:03

ik vind een groot nadeel van iedereen zelf voeren.. veel onrust de andere kijrgen later of eerder iets.. lekker onrustig.. als ik hier de eerste voer wil de rest ook binnen zoveel minuten hun eten anders begint de een te hinneken en de volgende tegen de deur te stampen..

bij zon volpension word alles tegelijk gevoerd.. heb je ook geen herrie op stal omdat de andere paarden ook hun voer willen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:07

Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet zo. Mijn paard staat volpension. Hij wordt elke dag buiten- en binnengezet, zijn stal wordt dagelijks uitgemest, er is 24/7 toezicht en de stalhouder voert. Ik heb wel inspraak in de hoeveelheid en de soort voer. Van maart t/m oktober staat hij 24/7 op het land en ook daar wordt hij door de stalhouder bijgevoerd. De stalhouder heeft jarenlange ervaring met paarden en heeft er veel verstand van. Op deze manier zorg ik ervoor dat mijn paard (in mijn ogen) het beste krijgt wat ik hem kan bieden. De stalhouder belt overigens als er iets mocht zijn. Ik werk fulltime, stal ligt niet op de route huis-werk, het zou voor mij onhaalbaar zijn om meerdere malen per dag te komen. Daardoor weet ik zeker dat ik het nooit beter zou kunnen doen dan de stalhouder.
Paard blij, ik ook blij.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:08

Ik heb bewust gekozen voor een (bijna) all-inclusive pensionstal, omdat wij (mijn paard en ik) daar beide op vooruit gaan. Eerst wil ik inhaken op onderstaande quote, waar ik volledig achter sta:
tita schreef:
Vind de combinatie werken en huishouden al zwaar zat en wil ook wat tijd voor mezelf hebben...bovendien draait mijn leven niet meer om paarden...jammer voor het paard maar hij komt niks te kort.
Mijn paard staat sinds de komst van onze dochter niet meer boven op mn prioriteitenlijst, gewoonweg omdat ik daar geen tijd voor heb of ik daar te moe voor ben. Dan wil ik wel de zekerheid hebben dat ze gevoerd wordt, de hele dag heeft buiten gestaan en haar stal weer netjes is. Zodra ik tijd voor haar heb, wil ik die tijd optimaal nuttig besteden, dus geen stal uitmesten bijvoorbeeld. Ik werk dan liever aan haar conditie. In het weekend moeten we zelf de paarden binnen zetten, voeren de stal uit mesten. Dit gebeurt in onderling overleg. Mijn paard plast zodra ze in stal staat en mest zeer frequent (nee, is niets medisch), dus daar heb ik evengoed wel zicht op. En anders krijg ik wel een seintje van de stalbaas als hij het niet vertrouwt. Krachtvoer zetten we zelf klaar, dus ik weet precies wat ze te eten krijgt. Het maakt mijn paard echt niet uit wie er voor haar zorgt, als er maar voor haar gezorgd wordt.
Dus om even kort jouw vraag te beantwoorden ts: ja, ik heb een eigen paard alleen voor het rijden, hoewel hier veel meer bij komt kijken. Mijn paard verkopen vind ik geen optie, ze heeft het goed bij mij en komt niets tekort.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:09

@ _Dune_: Ik ben het helemaal met je eens.. :j

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:10

Giolli schreef:
babetta schreef:
Nou, er zijn dan ook wel heél veel mensen die gewoon niet over "tijd" beschikken om zélf te mesten, voeren enz.. :nDaarom is het ook handig dat al die dingen voor je worden gedaan.
De band met het paard zou idd door zelf te mesten enzo, versterken.
Maar mijn mening blijft toch wel dat als je wat minder tijd hiervoor hebt, je ook wel een zeer sterke band met het paard kan hebben. :)

Wat een slecht excuus zeg.. Je kiest er toch zelf voor een paard aan te schaffen?!
Dan hoef je ook niet te klagen...

Natuurlijk je hebt gelijk ik zou qua tijd echt kunnen redden. Dan zou ik voor het werk, tijdens de lunch, na het werk heen kunnen gaan. Dus dat zou ik kunnen doen toch, met het opgeven van af en toe eens een rustig avondje voor mezelf, tijdens mn weekenden altijd thuis moeten zijn. En dat zou ik ook gerust voor hem over hebben.. ware het niet dat het ook anders kan

Hij staat op een stal waar hij gevoerd gemest en overdag buiten is met zijn vriendjes, waar mensen dag en nacht in de buurt zijn en op hem letten. Daardoor heb ik meer tijd over om met hem te tutten, lange buitenritten te rijden en lekker te spelen en houd ik ook nog is wat aan mn weekenden en avonden over. Ja, mijn paard heeft een vreselijk en een vreselijk baasje die hem maar niet had moeten aanschaffen volgens jou :Y)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:12

paardenfreak schreef:
ik vind een groot nadeel van iedereen zelf voeren.. veel onrust de andere kijrgen later of eerder iets.. lekker onrustig.. als ik hier de eerste voer wil de rest ook binnen zoveel minuten hun eten anders begint de een te hinneken en de volgende tegen de deur te stampen..

bij zon volpension word alles tegelijk gevoerd.. heb je ook geen herrie op stal omdat de andere paarden ook hun voer willen.

Ook dit vind ik een goed punt, daar had ik nog niet eens over nagedacht.

Noekje, hier nog zo'n slecht baasje :+

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:15

ik had een paard die ik had om te rijden, als dat niet meer kon was het sneu, maar doei paardje.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:24

ach, iedereen moet het natuurlijk vooral lekker zelf weten en doen waar je je prettig bij voelt, heb zelf de eerste tijd met mijn jonge paard in pension gestaan, en het was erg gezellig maar ik denk dat ik gewoon een lastig mens ben, niemand kan mijn paard zo goed verzorgen als ikzelf :+ en er was altijd toch wel weer wat, dus toen de keuze gemaakt om de droom van paarden aan huis waar te maken door net over de grens te gaan. Nog een paard erbij als weidemaatje en dus van 1 paard in volpension naar 2 thuis. En echt, wat een hemel <3

Het is wel echt een manier van leven. tijd moet je maken, ik werk momenteel 4 dagen pw en sta dan om 5 uur op om de paarden naar buiten te doen en te voeren en water te geven, heb een aardige reistijd naar het werk dus ben dan om 6 uur savonds weer thuis, dan paarden meteen verzorgen en binnen zetten. Zit dan om half 8 eens een keer te eten. Maar vind het bepaald geen straf en zou het niet anders willen, ik dacht echt dat ik Yippie goed kende maar de band is nog hechter geworden nu ze thuis staat en het is zo heerlijk om de paarden zo hun eigen dagroutine te zien hebben als ik uit mijn raam kijk, om ze alles op maat te kunnen geven.. Overigens heb ik ook nog een sociaal leven én ben fanatiek met muziek bezig dus het is niet dat het hier alleen maar paard is wat de klok slaat, maar ik wil de verzorging van mijn dieren liefst niet uit handen geven, of het nu een cavia, hond of paard betreft.

Als we de boerderij niet hadden kunnen kopen dan was ik ws ook gewoon in pension gebleven, want op een weitje ergens was voor mij ook niet te doen denk ik. Het is alleen zo verrekte moeilijk om een stal te vinden waar echt álles gaat zoals je het wil. Ik heb hier aan huis voor mijn gevoel ook meer kwali-tijd, omdat ik niet meer heen en weer naar stal hoef, en meer 'tussendoor' kan doen. Nou was ik al geen echt fanatieke ruiter, vind het omgaan met/bij de paarden zijn gewoon op zich al heerlijk, rijden is niet mijn hoofdmotivatie om paarden te houden. Ik zou er nu denk ik wel moeite mee hebben om terug te gaan naar een pensionstal. Voor mij is het houden van paarden toch wel het totaalpakket, de hele verzorging van de dieren is een soort van actieve therapie voor me om tot rust te komen :D

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:31

een keer in zoveel tijd komt deze stelling voorbij, en tja, ik wil dus alleen maar de lusten qua werk en niet de lasten, als andere daar een probleem mee hebben jammer dan.

Ik werk keihard om mijn paard goed te kunnen onderhouden en hem alles te geven wat hij nodig heeft, hij heeft me vorig jaar ik weet niet hoeveel vrije dagen gekost (en een fortuin) omdat hij geblesseerd was (en dus ook 9 maanden alleen maar een rondje mogen stappen aan de hand) en dat heb ik allemaal met liefde voor hem gedaan, maar dagelijks mesten etc zie ik echt niet zitten. Ik werk op een andere manier voor mijn paard, nl 40 per week voor de baas om alles te bekostigen. En als ik bij hem ben wil ik leuke dingen doen en niet nog een keer werken. Verder, ik heb ook nog een sociaal leven en het is wel zo prettig om met een gerust hart een dag over te kunnen slaan wetende dat je paard goed verzorgt op stal staat. (ik bedoel, ik ben vanmorgen om 7 uur van huis gegaan, kom na 8ten thuis en ik ben blij dat ik niet heen hoef vanavond, ik heb geen puf meer)

Daar is toch niets mis mee? Tijdens poetsen zie ik snel genoeg of er iets mis is, of hij te dik wordt of te dun, hij herkent mijn stem als ik stal kom en komt naar met toe als ik hem roep, maar hij luistert ook goed naar de pensionhouder en die is ook zijn beste vriend omdat hij hem voer geeft. Maakt mij niets uit, als mijn paard zich maar happy voelt en lekker in zijn vel zit, dat is het belangrijkste voor mij.

Net als op mijn werk, alles wat niet tot de core business behoort besteed ik uit. :D (en mijn core business is toch echt rijden)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:00

ingvdh schreef:
een keer in zoveel tijd komt deze stelling voorbij, en tja, ik wil dus alleen maar de lusten qua werk en niet de lasten, als andere daar een probleem mee hebben jammer dan.

Ik werk keihard om mijn paard goed te kunnen onderhouden en hem alles te geven wat hij nodig heeft, hij heeft me vorig jaar ik weet niet hoeveel vrije dagen gekost (en een fortuin) omdat hij geblesseerd was (en dus ook 9 maanden alleen maar een rondje mogen stappen aan de hand) en dat heb ik allemaal met liefde voor hem gedaan, maar dagelijks mesten etc zie ik echt niet zitten. Ik werk op een andere manier voor mijn paard, nl 40 per week voor de baas om alles te bekostigen. En als ik bij hem ben wil ik leuke dingen doen en niet nog een keer werken. Verder, ik heb ook nog een sociaal leven en het is wel zo prettig om met een gerust hart een dag over te kunnen slaan wetende dat je paard goed verzorgt op stal staat. (ik bedoel, ik ben vanmorgen om 7 uur van huis gegaan, kom na 8ten thuis en ik ben blij dat ik niet heen hoef vanavond, ik heb geen puf meer)

Daar is toch niets mis mee? Tijdens poetsen zie ik snel genoeg of er iets mis is, of hij te dik wordt of te dun, hij herkent mijn stem als ik stal kom en komt naar met toe als ik hem roep, maar hij luistert ook goed naar de pensionhouder en die is ook zijn beste vriend omdat hij hem voer geeft. Maakt mij niets uit, als mijn paard zich maar happy voelt en lekker in zijn vel zit, dat is het belangrijkste voor mij.

Net als op mijn werk, alles wat niet tot de core business behoort besteed ik uit. :D (en mijn core business is toch echt rijden)

Je haalt de woorden uit mijn mond. _/-\o_

En de opmerking m.b.t. het rijden dat we (de vol pensioen mensen) dan net zo goed een bijrijpaard kunnen zoeken slaat kant noch wal, en dat zou toch iedereen moeten weten met een eigen paard.

Overigens is het paarden gedeelte in mijn leven belangrijk, maar ik als mens heb net als mijn paard recht op een sociaal leven met soortgenoten.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 25-01-11 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:04

ik doe lekker helemaal niets zelf, mijn paard staat all in! Ben ik blij om, want heb een full time baan en nu kan ik de tijd die ik overhoud, tenminste helemaal aan mijn paard besteden, lekker tutten, wandelen, en ja..natuurlijk ook rijden.

Melissa_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:16

tja ik wil toch ook liever zelf alles doen,
ik hou er helemaal niet van als ik mijn stal mooi schoon heb,
en de volgende dag heeft een ander het gedaan en dan is ie niet helemaal moois schoon dan gaat echt alles er uit. voeren doe ik dan meestal niet omdat ik er sávond niet altijd ben in het weekend doen we het meestal samen. en poetsen doe ik ook altijd vind ik echt zo lekker ontspannend even lekker poeselen met me manneke, mijn mening; ik vind eigenlijk het is jou paard laat dat dan ook merken aan het beesie en niet alleen door te rijden en te poetsen maar ook doordat je ze bedje lekker opmaakt en hem zijn eigen eten kan geven.

Fenne_Ponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:19

Mijn pony staat nu ook op volpensioen maar zodra de buitenbak weer goed begaanbaar is gaat ze weer lekker bij me opa staan waar ik alles zelf doe!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:39

Giolli schreef:
babetta schreef:
Nou, er zijn dan ook wel heél veel mensen die gewoon niet over "tijd" beschikken om zélf te mesten, voeren enz.. :nDaarom is het ook handig dat al die dingen voor je worden gedaan.
De band met het paard zou idd door zelf te mesten enzo, versterken.
Maar mijn mening blijft toch wel dat als je wat minder tijd hiervoor hebt, je ook wel een zeer sterke band met het paard kan hebben. :)

Wat een slecht excuus zeg.. Je kiest er toch zelf voor een paard aan te schaffen?!
Dan hoef je ook niet te klagen...

Als ik me niet vergis heb jij je paard aan huis staan. Al eens bedacht dat dat een stuk makkelijker is dan wanneer je nog reistijd hebt naar je paard toe? In de tijd dat je dan bij je paard bent moet je dan ook alles doen, je kunt niet nog even er langs lopen om nog even wat te doen.
Als ik een huis kon betalen waar ik m'n paard en pony aan huis kon hebben dan had ik dat gelijk gedaan. Dat is iets wat ik erg graag zou willen maar wat niet kan. Dus staat mijn paard op een stal hier 20 min vandaan omdat ik dat de beste stal voor hem vind, die ook kijkt naar de behoeften van een paard. En mijn paard staat daar goed en komt niks te kort.

lotusss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:42

ik sta op een volpension...
echt super fijn, vaak houd ik de stal ook wel beetje bij mocht het paard hebben gepoept.
ik vind dit wel ideaal dat alles gedaan word helemaal als ik op vakantie ga of ziek word.
en het is makkelijk omdat ik meerdere paarden heb en zo meer tijd heb om met ze te kunnen tutten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:22

Esther schreef:
[/b]Als ik me niet vergis heb jij je paard aan huis staan. Al eens bedacht dat dat een stuk makkelijker is dan wanneer je nog reistijd hebt naar je paard toe?[/b] In de tijd dat je dan bij je paard bent moet je dan ook alles doen, je kunt niet nog even er langs lopen om nog even wat te doen.
Als ik een huis kon betalen waar ik m'n paard en pony aan huis kon hebben dan had ik dat gelijk gedaan. Dat is iets wat ik erg graag zou willen maar wat niet kan. Dus staat mijn paard op een stal hier 20 min vandaan omdat ik dat de beste stal voor hem vind, die ook kijkt naar de behoeften van een paard. En mijn paard staat daar goed en komt niks te kort.

haha, nou heb ik mijn paarden nu ook aan huis staan, maar die reistijd is pinuts met de tijd die ik gebruik om voor ze te zorgen hoor!
Niet naar de paarden wanneer het mij uit komt, maar met de voertijd moet ik in de stal staan.
Ik heb ook op vol pension gestaan, met diezelfde reistijd (kon in 13-15 min, mnaar dan moet al het verkeer mee zitten en dat gebeurd nooit als je naar stal gaat ;) ) en dat is toch echt een stuk makkelijker :Y)

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:40

Ja ik heb een paard om te rijden...
Maar ik heb ze (twee stuks) ook aan huis staan en moet dus ook de verzorging helemaal alleen en zelf doen. Werk daarnaast ook nog fulltime en heb een goede maar ook drukke baan en ja heb ook nog een sociaal leven.
Vind het wel apart om te lezen dat een aantal mensen hier schrijven "tja ik werk nou eenmaal", of "ik kies voor een carriere". Ik kies namelijk voor beide en dat is goed te doen.
Neemt niet weg dat ik wel begrijp dat niet iedereen zo veel vrije tijd in zijn paard wil steken. Maar dat het niet kan is onzin. Je kiest er voor om het anders te doen en een aantal zaken te laten doen. En dat is prima.

Ik zet 's ochtends de paarden buiten en voer buiten, ga naar mijn werk, werk zo'n 9 uur op een dag, ga naar huis, zet paarden binnen, voeren, zelf eten, mesten en dan rij ik een of twee, plof voor de tv of ga nog even ergens heen (douchen opmaken etc), kom thuis ga voeren en naar bed. Het is ook gewoon een ritme
En ik rij zo'n twee avonden geen paard, dan heb ik tijd voor andere dingen. Oh ja ik moet natuurlijk ook nog mijn huishouden doen en heb ook nog een vriend (die gelukkig wel helpt met het huishouden, maar ook zo'n 11 uur per dag werkt) en woon samen met hem, twee katten een hond en een zooitje vissen.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:58

Hier nog zo een slecht baasje.
Mijn paardje staat ook vol pension (heb hiervoor wel altijd op stallen gestaan waar ik zelf moest mesten en buiten zetten enzo). Vol pension is echt een verademing. Ik werk fulltime, heb geen tijd om 2 x op een dag naar stal te gaan om de paarden buiten/binnen te zetten. Nu wordt dit allemaal gedaan.
De tijd dat ik bij mijn paardje ben is dan ook echt onze tijd en kunnen we lekker tutten rijden enzo. Ben er wel elke dag en in het weekend vaak hele dagen.

Snap het hele probleem eigenlijk niet zo. Denk dat een volpension paard wat ook binnen/buiten gezet wordt het juist super goed heeft. Voor de paarden is er een vast ritme waar ze erg rustig onder zijn.
Verder heb ik op andere stallen ook paarden gezien die dagen in hun eigen stront stonden en hun stal niet uitkwamen omdat hun eigenaar geen tijd had. Dit vind ik pas zielig!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 00:16

Jammer dat er dingen staan als 'nog een slecht baasje hier', probeer zelf die trend te keren en jezelf niet zo af te schilderen want het klopt inderdaad niet.
Ik heb mijn paarden ook 24/7 buiten maar ik heb geen problemen met iemand die dat niet zo heeft en ik geloof dat je ook een fantastische band kan hebben met je paard op volpension. Het enige wat ik persoonlijk een vereiste vind is dat het paard elke dag "zo lang mogelijk" buiten kan en echt mag doen wat hij wil. Als daaraan voldaan is zie ik absoluut geen reden om jezelf een slecht baasje te noemen wanneer je paard op pension staat - het is niet voor iedereen even gemakkelijk om een weiland te vinden waar paardlief dag en nacht en zomer en winter op kan én verzorgd wordt door anderen als men er zelf door logische omstandigheden (werk, kinderen) even wat minder tijd voor heeft.
Ik wil nu eenmaal alles zelf doen en er zelf controle over hebben, maar ik ben soms best wel jaloers op mensen die gewoon kunnen toekomen op stal, paardje rijden of tutten of wat ze maar willen, en weer weggaan. Zolang paard buiten komt probeer je toch gewoon het beste voor je paard in combinatie met het beste voor jezelf?

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 00:44

Je moet ook maar de ruimte hebben om jouw paard thuis te hebben staan. Als ik ooit in de gelegenheid kom om dat te kunnen realiseren, dan zal ik het niet laten en komen ze lekker bij huis te staan.

Maar op dit moment staan ze volpension, en dat bevalt mij prima. Om dan maar een bijrijder van iemand te worden slaat echt nergens op. Dan krijg je echt niet zo band als je met je eigen paard hebt. Mijn paardjes zijn blij om me te zien, ik heb de tijd om lekker te tutten en te rijden.

Laat een ieder gewoon in zijn waarde, iedereen doet denk ik wat hij of zij het beste voor het paard vindt :) .

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 04:58

ik zou graag het meeste zelf doen (enkel niet voeren, wel alles klaarzetten), maar bij ons op de pensionstalling gaat dit gewoonweg niet, voor mijn pony hoop ik vlug zo iets te vinden, zou ik helemaal geweldig vinden! <3

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 05:27

Hier ook iemand die dus in de ogen van sommige maar beter een bijrijd paardje kan gaan zoeken.

Ik heb 1,5 jaar terug bewust gekozen voor vol pension.
Ik werk zelf fulltime in de zorg. Draai alle diensten, dus ben op de meest onmogelijke tijden vrij.
Dat zou dus betekenen dat ik de stallen op verschillende tijden moet uitmesten. (Bijvoorbeeld maandag avond, dinsdag ochtend dan zit er naar mijn idee te weinig tijd tussen.)
De voerbeurten zou ik lang niet allemaal kunnen geven.
Ik zou mijn paard op sommige dagen niet los kunnen zetten, want ik ga om 6.15 de deur uit en geen 1 stalhouder die het leuk vindt, dat je zo vroeg een paard buiten zet.

Nu staat mijn paardje heerlijk in volpension.
Krijgt samen met de andere 30 paarden tegelijkertijd de voerbeurten (dus minder voernijd onder de paarden), wordt iedere dag los gezet, wordt iedere dag op dezelfde tijd uitgemest en weet ik het allemaal nog meer.
Al met al.... Ze heeft structuur, die ik met mijn wisselende diensten niet kan bieden.

Dan het rij-technische gedeelte.
Ik heb mijn merrie 1,5 jaar geleden gekocht en ingereden. Daarna niets anders dan ellende qua blessures.
Rijden kan ik pas sinds deze week en nooit een haar op mijn hoofd gehad om haar te verkopen omdat ik niet kon rijden. Ik kon zat andere dingen doen met haar, zelfs tijdens de complete stalrust periodes.
Dus nee, het gaat niet alleen om je paard rijden en weer naar huis gaan.

Je paard beter kennen door alle taken op je te nemen vind ik persoonlijk klinklare onzin.
Je leert je paard kennen door de omgang met het dier. in welke vorm dan ook.

Ik heb een lange periode op stal geholpen met mesten, maar daardoor ken ik mijn paard echt niet ineens beter.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 07:51

ik werk ook daardoor kan ik niet 2 a 3 keer heen om te voeren. maar ik mest wel altijd gewoon zelf. en voer eigelijk s`avond alle paarden (8)
dus bij mijn blijft het niet alleen bij rijden ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:10

Bij volpension blijft het ook niet bij alleen rijden.

Ik snap dat het meer voldoening geeft voor sommigen, om het ''volledige plaatje'' compleet te hebben.
Maar zoveel verschil zit er toch niet in? Ik vind het heeeel erg waardevol dat ik langer kan tutten en frommelen, dat is het heerlijkste.
Ik zou het zo zonde vinden als ik die tijd stond te mesten en je vervolgens tutteltijd moet inkorten of overslaan, omdat hij ook nog beweging nodig heeft.

Als je ervoor betaald dat een ander uitmest en voert (maar je wel betrokken bent bij de hoeveelheid voer en dat je het hoort zodra de mest afwijkend is etc). Dan is dat in mijn ogen hetzelfde maar dan efficiënter met je tijd omgaan.

Als ik een aantal uur minder per week zou werken zou ik het zelf wel weer doen, maar je werkt nu zodat je je paard kan bekostigen op deze manier.