Dierenbescherming regels, waar gaat het heen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fotografie91

Re: Dierenbescherming regels, waar gaat het heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:14

Ik denl dat paarden bij topruiters vaker buiten komen als sommige paarden in een pension stal
De paarden bij topruiters gaan in de stapmolen dan padock en dan longe of worden ze gereden dus die komen vak genoeg in. Beweging

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:19

Ja,

myn paard staat 20 uur in zyn box denk ik ja.

We halen hem er meestal met ryden 2 uur eruit denk ik? Dat is ook met poetsen. Hy staat ook lekker in de stapmolen en zomers 3 uur op het land en nog 2 uur eruit en nog een uur molen. We kunnen hem nergens anders stallen waar het nog te doen is ( paddock paradises die betaalbaar zyn zyn er niet in de randstad ).

Ik heb het idee dat hy er prima staat. Hy kan zyn soortgenoten ruiken, voelen en zien. Er komen iedere dag heel veel mensen langs en ik heb het idee dat hy er prima staat!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:30

vind ik nog weinig hoor :?
denk dat mensen van het idee af moeten dat ZIJ denk dat HIJ er goed staat...
aangezien JIJ niet voor een ander kan denken...
en een paard niet denkt zoals wij :n

verder vind ik dat de prijzen van de pensionstallen in het westen ook wel naar benden mag hoor :))
het is rond uit belachelijk wat ze daar vragen :?

@ saaaash, mischien een idee om de woorden gewoon te schrijven zoals het hoort?
dus met ij en niet met y? dit lees heel vervelend en ik krijg al de neiging gewoon niet te lezen wat er staat ;)

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:54

@M_D_H

Ik typ zoals ik wil. Maar ik vind dit handiger.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:09

Ja haar paaden komen buiten worden aan de hand gestapt want anders gaan ze 'bokken'
De rege die ze nu in willen gaan voeren is dat paarden minimaal 4u buiten komen per dag (dus wei/paddock) MET een metgezel....

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:44

dat kan ook niet zo'n regel ik zie onze hengst al buiten lopen met een merrie nou dan hebben we en een ongeluk met de hengst waarschijnlijk en over 11 maanden een veulen!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:10

klopt..... maar zo zijn de 'regels' per september wel....
maaar als je maar 1 paard hebt, dan is het weer niet zielig, die mag wel alleen want die krijgt genoeg aandacht van de eigenaar (hoezo kromme redenatie)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 01:00

M_D_H schreef:
verder vind ik dat de prijzen van de pensionstallen in het westen ook wel naar benden mag hoor :))

Die dure bakbodems, binnenbakken en koperen knoppen op de stallen moeten ergens van betaald worden...
Vergis je niet wat voor investeringen er nodig zijn een stal op te bouwen en hoeveel het kost aan vaste lasten en onderhoud om alles draaiende te houden. En dan hebben we het nog niet over voer en strooisel en arbeidsloon...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:00

Saaaash schreef:
@M_D_H

Ik typ zoals ik wil. Maar ik vind dit handiger.

mischien vind jij het handig, ik denk dat merendeel het niet vind en daardoor over jou tekst heen gaat lezen ;)
maar goed... niet mijn probleem :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:01

colette_007 schreef:
Ja haar paaden komen buiten worden aan de hand gestapt want anders gaan ze 'bokken'De rege die ze nu in willen gaan voeren is dat paarden minimaal 4u buiten komen per dag (dus wei/paddock) MET een metgezel....

vraag me af hoe je aan die wijsheid komt :+

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:04

colette_007 schreef:
klopt..... maar zo zijn de 'regels' per september wel....
maaar als je maar 1 paard hebt, dan is het weer niet zielig, die mag wel alleen want die krijgt genoeg aandacht van de eigenaar (hoezo kromme redenatie)

niet waar :n
voorlopig zijn er nog helemaal geen regels ;)
deze regels die de dierenbescherming heeft gemaakt zijn niet aangenomen in Den Haag, dus ook niet geldend voor onze sector...
De sector krijgt de kans om nog zelf met regels te komen, en daar zijn ze nog zo hard mee bezig dat daar nog niks over naar buiten is gekomen... ;)

bovendien zijn er echt wel regels aan te passen zodat je geen hengst en een merrie bij elkaar krijgt...
of in mijn geval een "gemeen" paard bij de andere in de wei krijgt :+
ze gaan echt niet nog meer dierenleed veroorzaken hoor ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:05

joyce B schreef:
M_D_H schreef:

Die dure bakbodems, binnenbakken en koperen knoppen op de stallen moeten ergens van betaald worden...
Vergis je niet wat voor investeringen er nodig zijn een stal op te bouwen en hoeveel het kost aan vaste lasten en onderhoud om alles draaiende te houden. En dan hebben we het nog niet over voer en strooisel en arbeidsloon...

ik weet hoeveel investeringen het kost ;)
maar dan vraag ik me nog af waarom het in het oosten van het land toch wel zo veel goedkoper kan zijn dan wat je in het westen van het land betaald ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:29

niet het gehele topic doorgelezen maar wel grotendeels
ben het eens met TS en wat mij betreft mogen ze bepaalde regels al doorduwen

mensen die excuses zoeken dat hun paard "sportpaard" is , of het niet leuk vind buiten.....kul....
geef het dier voor een half jaar eens zelf de keus , en geef niet telkens voer bij binnenkomst op stal , en je krijgt een heel ander dier!

ik heb mazzel, ja dat mag ik zeggen, mijn paardje staat in een stal met grote paddockuitloop,met vriendje,,die ook nog eens deels overdekt is, met 24/7 ruwvoer
en in het westen en ik betaal een zeer redelijke prijs
mijn paard kan met regen of kou binnen staan, s'nachts ook.....en waar staat ie: juistem buiten!!
alleen in de avond komt hij binnen (van 17.00 -21.00) omdat ie weet dat ze dan binnen eten krijgen, na 21.00 geen extra's meer binnen en vertrekt hij weer naar zijn hooibak buiten......

paarden zijn gewoonte dieren, en als er eten op ze ligt te wachten in stal gaan ze automatisch trappelen om naar binnen te mogen :j

ik las ook nog ergens het excuus om niet met een teddybeer in de ring te verschijnen.....
wat is er onnatuurlijk aan haren? waarop zou een jury je hierop af mogen rekenen dan?
als zijn haren schoon zijn is er niks aan de hand
tevens bestaan er goede outdoordekens, waardoor het paard dunner in de vacht blijft en toch buiten kan zijn....

ik ben van mening dat als een paard niet zwaar ziek of kreupel is , en dat dus als reden geldt om op stal te blijven, dat er geen excuus is om je dier of alleen te zetten of op te sluiten voor 22/7 of meer

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:39

Ojajoh schreef:
niet het gehele topic doorgelezen maar wel grotendeels
ben het eens met TS en wat mij betreft mogen ze bepaalde regels al doorduwen

mensen die excuses zoeken dat hun paard "sportpaard" is , of het niet leuk vind buiten.....kul....
geef het dier voor een half jaar eens zelf de keus , en geef niet telkens voer bij binnenkomst op stal , en je krijgt een heel ander dier!

ik heb mazzel, ja dat mag ik zeggen, mijn paardje staat in een stal met grote paddockuitloop,met vriendje,,die ook nog eens deels overdekt is, met 24/7 ruwvoer
en in het westen en ik betaal een zeer redelijke prijs
mijn paard kan met regen of kou binnen staan, s'nachts ook.....en waar staat ie: juistem buiten!!
alleen in de avond komt hij binnen (van 17.00 -21.00) omdat ie weet dat ze dan binnen eten krijgen, na 21.00 geen extra's meer binnen en vertrekt hij weer naar zijn hooibak buiten......

paarden zijn gewoonte dieren, en als er eten op ze ligt te wachten in stal gaan ze automatisch trappelen om naar binnen te mogen :j

ik las ook nog ergens het excuus om niet met een teddybeer in de ring te verschijnen.....
wat is er onnatuurlijk aan haren? waarop zou een jury je hierop af mogen rekenen dan?
als zijn haren schoon zijn is er niks aan de hand
tevens bestaan er goede outdoordekens, waardoor het paard dunner in de vacht blijft en toch buiten kan zijn....

ik ben van mening dat als een paard niet zwaar ziek of kreupel is , en dat dus als reden geldt om op stal te blijven, dat er geen excuus is om je dier of alleen te zetten of op te sluiten voor 22/7 of meer

Hier ga ik toch even op reageren :)
Een paard is inderdaad een gewoonte dier, daar heb je zeer zeker gelijk in...
Maar tevens zijn er ook echt paarden die NIET buiten willen staan...
en dat zijn geen paarden van de mensen die je hier in het topic tegen komt die dat beweren om hun paarden maar zo lang mogelijk binnen te houden...
nee, dat zijn paarden van mensen die al hun paarden buiten willen hebben...
en toch kan dat ene paard niet buiten staan...
wat er ook gebrobeerd is ;)
er zijn dus wel degelijk paarden die liever binnen staan(en neit omdat ze weten dat dat voer is)

die van mij heb ik het zelf aangeleerd(onbewust) ik wilde hem 's avonds binnen hebben omdat toen ik hem net kreeg er nog al veel paarden en zadel dieven de buurt afstruinde... dan heb ik hem toch echt liever op stal staan ;)
en als de keizer van stal nu niet naar binnen wordt gehaald wanneer hij naar binnen wil... dan spring hij wel over het hek heen en zet zich zelf wel op stal :') _O-

mijn paard staan swinters 12 uur buiten... en zomers nog vaker...
en ik voel me bevoorrecht dat hij zoveel buiten mag staan, zelfs in de winter :))

Dan het wintervacht verhaal :)
Waarom de jury je mag af rekenen op natuurlijke haren die schoon zijn?
joost mag het weten... maar het gebeurd ;)
dus ik snap heel goed dat mensen hun paarden scheren...
ik doe het zelf ook :)) (overgens niet alleen om dat de jury het mooier vind, maar vooral ook omdat hij anders nooit meer droog wordt)
maar mijn pony komt wel nog steeds naar buiten,
krijgt heerlijke warme dekens om.
vorig jaar en dit jaar stond hij in de extreme kou lekker onder 670 gram buiten...
hij heeft het niet koud gehad hoor :))
dus mijn inziens maakt het geen drol uit of je je paard scheert of niet, aangezien ze dan nog naar buiten kunnen ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:47

M_D_H schreef:
Hier ga ik toch even op reageren :)
Een paard is inderdaad een gewoonte dier, daar heb je zeer zeker gelijk in...
Maar tevens zijn er ook echt paarden die NIET buiten willen staan...
en dat zijn geen paarden van de mensen die je hier in het topic tegen komt die dat beweren om hun paarden maar zo lang mogelijk binnen te houden...
nee, dat zijn paarden van mensen die al hun paarden buiten willen hebben...
en toch kan dat ene paard niet buiten staan...
wat er ook gebrobeerd is ;)
er zijn dus wel degelijk paarden die liever binnen staan(en neit omdat ze weten dat dat voer is)

die van mij heb ik het zelf aangeleerd(onbewust) ik wilde hem 's avonds binnen hebben omdat toen ik hem net kreeg er nog al veel paarden en zadel dieven de buurt afstruinde... dan heb ik hem toch echt liever op stal staan ;)
en als de keizer van stal nu niet naar binnen wordt gehaald wanneer hij naar binnen wil... dan spring hij wel over het hek heen en zet zich zelf wel op stal :') _O-

mijn paard staan swinters 12 uur buiten... en zomers nog vaker...
en ik voel me bevoorrecht dat hij zoveel buiten mag staan, zelfs in de winter :))

Dan het wintervacht verhaal :)
Waarom de jury je mag af rekenen op natuurlijke haren die schoon zijn?
joost mag het weten... maar het gebeurd ;)
dus ik snap heel goed dat mensen hun paarden scheren...
ik doe het zelf ook :)) (overgens niet alleen om dat de jury het mooier vind, maar vooral ook omdat hij anders nooit meer droog wordt)
maar mijn pony komt wel nog steeds naar buiten,
krijgt heerlijke warme dekens om.
vorig jaar en dit jaar stond hij in de extreme kou lekker onder 670 gram buiten...
hij heeft het niet koud gehad hoor :))
dus mijn inziens maakt het geen drol uit of je je paard scheert of niet, aangezien ze dan nog naar buiten kunnen ;)

laat mensen eens de keus aan hun paard geven voor een half jaar , als test, (bij wijze van) en durf te wedden dat 90% van de paarden uiteindelijk buiten verkiezen voor het binnen staan

natuurlijk zijn er paarden die liever binnen staan bijv met regen
maar het is een must dat ze minimaal een aantal uren per dag buiten komen, los ,rijdend, aan de hand enz enz
en zomers op het land....
zoals ik lees komt jouw "koning" wel degelijk die aantal uren buiten....niks mis mee dus

en die jury......tja ik zou een klacht indienen......zolang mijn paard netjes schoon is, gepoetst en gevlochten en gewassen mogen ze je er niet op afrekenen
en zoals je zelf al zei, wat ik ook al zei ;)
er bestaat nog zoiets als goede dekens.........dus er geen excuus voor het niet buiten komen ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:48

Ze hoeven ook geen dikke vacht te hebben, zolang je maar goed met een deken omgaat maken ze vaak makkelijk minder vacht aan.

Overigens vind ik dat hier in de buurt een hoop aan de overheid ligt. Heel veel grond word hier opgekocht door het BBL. Een dienst van de overheid die grond aankoopt voor de Ecologische Hoofdstructuur. Ze verpachten grond, maar in de winter mag daar niks op. En dan niet dat je het over een paar lapjes hebt. Nee letterlijk dat 3/4 van de weides hier in de buurt van hun zijn. Laten ze dat meteen even mee nemen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:05

M_D_H schreef:

M_D_H schreef:
joyce B schreef:

ik weet hoeveel investeringen het kost ;)
maar dan vraag ik me nog af waarom het in het oosten van het land toch wel zo veel goedkoper kan zijn dan wat je in het westen van het land betaald ;)

Kijk dan eens naar de prijzen van paard en pand e.d.
Dan zie je dat wanneer je iets nieuws overneemt, je in het westen enorm veel meer betaald voor iets met minder grond, dan in het noorden of oosten van het land... Bij ons kun je nog buiten wonen met stallen en een ha of meer grond voor een bedrag tussen de €450.000,- en €700.000,- In het Westen begint het bij €700.000 en loopt het al snel op naar €1.000.000 en meer.
Als je dan ook nog moet investeren in zo'n pand en grondstuk om het up-to-date te krijgen, en je moet er % net zoveel (of meer) onroerendgoedbelasting over betalen als iemand in het Noorden of Oosten, dan tikt dat ook flink aan...

De plekjes die het wel zo goedkoop kunnen doen zullen vaak oudere bedrijven zijn of bedrijven/veehouderijen/onroerend goed die via de familie overgenomen zijn. Of boeren en particulieren die het er bij doen als extraatje/hobby, etc. en er geen hoofdinkomen of personeel uit hoeven te betalen.
En als ze handelssgeest hebben, vragen ze ongeveer hetzelfde als hun concurrenten die hogere lasten hebben, en houden ze er netto meer aan over...

Wij wonen in het noorden, en wij hebben hier ook al een enorme hypotheek omdat we ons huis moesten verbouwen en nu nieuwe stal en garage moeten plaatsen. Voor dat bedrag bij elkaar opgeteld hadden we hier ook iets kant en klaar kunnen kopen wat al al wat langer staat. Maar goed, toen we dit kochten, kon dat financieel nog niet.

Mensen zonder groot startkapitaal kunnen zelf niet zo'n groot bedrijf opbouwen, want krijgen dat geld echt niet allemaal van de bank geleend. Heb je minder startkapitaal moet je huren dus dan begint je kale prijs al met de huurprijs van je accommodatie en komen daar nog alle kosten overheen, inclusief een inkomen voor jezelf en de nodige belastingafdrachten.

In het westen is grond veel schaarser, dus duurder, net als de huizen. Het leven in het algemeen is er duurder.
Maar we gaan off-topic.

Het effect daarvan is wel dat pensionstallen in het westen over het algemeen minder grond tot hun beschikking hebben ten opzichte van het aantal paarden en dat daardoor het geven van voldoende weidegang en het aanleggen van voldoende paddocks voor de natte perioden en evt de paarden die niet (de hele dag) op de wei mogen, wel eens problemen kan geven.

In het Noorden en oosten is het misschien meer een financiële kwestie, naast "ouderwetse" mentaliteit, waarom stallen in de winter de paarden binnen houden in plaats van zorgen voor voldoende mogelijkheden om de paarden in de winter ook naar buiten te kunnen laten gaan indien de weide daar niet geschikt voor is.
Je ziet dat stallen die wel goede weidegrond hebben, de paarden vaak wel het hele jaar door daar minimaal een dagdeel op laten lopen. Als die grond dat trekt is dat een goedkopere oplossing, die minder tijd kost, dan op stal laten staan waardoor de stallen viezer worden en meer strooisel verbruikt wordt, en ook meer ruwvoer gevoerd moet worden in meer voerbeurten...

tesselbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:55

mijn paard staat dag en nacht buiten met een inloopstal maar hij staat graag in die stal, als we op de nachtbewaking kijken staan ze, Bram en de shetlander Brendy, in de stal en als we aankomen staan ze ook in de stal. Ze staan er gewoon graag...

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:05

Interessante discussie (hoi ik ben nieuw trouwens!) :)

Ik geloof het niet. Op papier klinken die regeltjes heel logisch, maar gaan ze het uitvoeren? Ik denk het niet.

Mijn stiefvader heeft 3 pony's. Ooit voor mij gekocht. Heel lief bedoeld, maar de beste man heeft totaal geen ruimte en verstand van paarden (al vind hij zelf van wel).
Situatie: klein lapje grond, wat in oktober veranderd in een modderbad. Dus dan komen ze 24/7 op stal, na verschillende meldingen van de DB. Rond april komen ze pas weer buiten.

Wat doet DB? Niets, want de stallen zijn ruim genoeg en ze krijgen genoeg eten. Dat ze tot april niet meer buiten komen is schijnbaar geen ramp.
Dit is nu al 10 jaar de situatie. Na jarenlange discussie met stiefvader mocht ik dan endelijk de grootste pony (welsh) verhuizen naar een pensionstal waar hij dagelijks buiten komt.
De 2 shetlanders staan nog steeds weg te rotten.... |(

Dus ik geloof het niet.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:22

Of de regels er komen of niet, ik vraag me af of er ook straks een paar honderd nieuwe ambtenaren worden aangenomen om dagelijks overal te controleren of het ook werkelijk gebeurd. Want wat zal een manege zonder weilanden straks doen? Zichzelf opheffen vanwege de nieuwe regels? Dacht het niet... Helaas...

De discussie over 'een paard hoort/moet/in het wild/vroeger/etc etc' is altijd een lastige. Hoe zit dat met honden? Groot deel van de honden zit tegenwoordig ook een deel van de dag in een bench. Slecht? Dierenmishandeling? Wolven mogen toch ook loslopen? Idem met cavia's of herten in een hertenkamp. Natuurlijk moet je eerst nadenken voordat je een dier koopt enzo, maar er is wel een soort grens. Die grens heet bij mij dierenwelzijn. Een heleboel paarden die 23/7 in een stal van 3x3, of al is het 4x4, staan, voelen zich ongelukkig. Dát lijkt me van belang! Of ze dan vervolgens liever in een paddock, of op een wei, of in een inloopstal of onder de bomen staan, dat moet je als eigenaar denk ik met je paard "uitvechten/bedenken". Elk paard is daar ook weer anders in. Maar ik denk dat (9 van de 10 gevallen) geen paard echt gelukkig is zonder soortgenoten (en dan ook echt in een kudde) én zonder vrije ruimte om rond te scharrelen voor een paar uur per dag.

Maar alles voor dierenwelzijn! Wat dat ook (per paard verschillend) moge zijn! Een paard wat een paar uur per dag met wat vriendjes rond mag rennen in een ruime paddock, prima toch? Alstie maar happy is.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:25

ik weet hoeveel investeringen het kost
maar dan vraag ik me nog af waarom het in het oosten van het land toch wel zo veel goedkoper kan zijn dan wat je in het westen van het land betaald

Idd in Groningen bijv. is alles veel goedkoper.
En dus zijn de hypotheeklasten lager en kun je dus ook goedkopere stalling bieden.
Ook zijn hier meer stallingen waar ze geen dure boxen hebben maar meer zelfbouw en dat is natuurlijk ook een stuk goedkoper.
Bovendien is hier meer weiland beschikbaar waardoor je zelf kunt hooien e.d. en dat drukt de prijs ook enorm.
Als je al je hooi moet inkopen wordt het al gauw erg duur.

tvup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:26

Om even terug te komen op het onderwerp die regels van het paardenwelzijn en de afmeting van de stal enzo. Ik vind ook dat het een en ander gewoon niet klopt. Je hebt sowieso te maken met mensen en daar moet je ook aan denken als die dalijk een paard ergens in een stal zetten elders bij iemand en ze worden daar verplicht twee keer per dag zelf te voeren en te vegen e.d. dat soort toestanden kloppen ook niet. En ook raar een stal met de verplichte afmetingen en geen faciliteiten zoals een rijbak en dergelijke. Dat is helemaal erg voor zo iemand en zo iemand wordt ook door niemand voorgelicht, hoor. De veiligheid en het nut van de mens is toch ook van belang. Wat er ook niet in staat is als dat je dan dus wel een trailer erbij MOET hebben, wil je normaal nuttig op dat paard kunnen rijden EN als het inderdaad zo moet ivm het welzijn van het paard, dan moeten de mensen zich wel wat socialer op gaan stellen over hoe ze het nu doen dan. Ik bedoel maar: een keer meeliften als je naar de wedstrijd gaat, zeggen waar je je paard nu weer naar toe verhuisd, etc. Het bestaat toch niet; het paard in de wei of een stal van drie bij drie en je bent klaar volgens die nieuwe wetgeving. Er ontbreekt echt een heleboel.