Hoevaak staat jouw paard op stal, en hoevaak in de wei?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:35

Lisann__ schreef:
Natuurlijk reageren hier alleen mensen die hun paard veel buiten laten, die gene die het niet doen mogen zich schamen. (en dan ook nog miepen dat ze afgez. worden hier op bokt)
3/4 van alle paardenhouders mag zich schamen. Een paard kan net zijn kont keren in een stal, kan net gaan liggen. Je zou zelf eens maanden(jaren) lang in een hokje zitten van 1.50 bij 1.50. En alleen eruit mogen als je ook nog aan het werk gezet word.
Voor een paard is rijden al iets waar ze zelf niet voor gekozen hebben, en dan hebben ze nog eens totaal geen bewegingsruimte voor hunzelf. Gun je paard nog een beetje een paardenleven..
En als je geen pension stalling met weidegang hebt dan kan je ook geen paard nemen, of hem ergens anders onderbrengen.

Je paard zal er wel aan gewent raken ja, net als hij aan het rijden gewent is geraakt. Alleen is rijden meestal 1 á 2 uurtje per dag. Die andere 20 uur zou fijn moeten zijn. Paarden raken wel gewent aan dat kleine stalletje, kinderen kunnen ook gewent raken aan mishandeling. ;)

Misschien gebruik ik verkeerde vergelijkingen, en krijg ik half bokt over mij heen en word dit topic gesloten.. Fijn, maar ik weet dat er bokkers zijn die dit lezen en die dan stiekem toch weten dat ik gelijk heb.

Helemaal mee eens!

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:27

in de zomer 24/7 buiten.
Alleen ongeveer 2 weekjes van de zomer vakantie staat hij op stal, dit komt omdat ik dan op vakantie met hem ben en daar is het niet mogelijk hem 24-7 buiten te houden. ik heb dit uiteraard wel gevraagt, maar ik heb toen besloten er verder niet moeilijk over te doen.

in de winter moet hij helaas van mijn vader 's nachts op stal, hij gaat tussen 5 en 6 uur de stal in (als het vroeg donker is wat eerder als dat het laat donker is) en hij gaat er weer uit voordat ik naar school ga. meestal rond 7 uur.
wel heeft hij een behoorlijk grote stal, ongeveer net zo groot als dat op sommige maneges 2 paarden hebben.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:15

Hij staat op een grote pensionstal, de staleigenaar regelt daar de tijden :)
In de zomer staan ze overdag gewoon lekker buiten, s'nachts binnen.
S'winters staan ze s'ochtends of s'middags buiten en de rest op stal.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:09

In de zomer staan ze hier 24/7 op het land.
In de winter gaan ze om 8 uur naar buiten de paddock in en worden ze om 12 uur weer binnen gezet. Daarnaast regel ik onderling nog met stalgenootjes dat we elkaars paard extra buiten zetten en hij komt dan ook nog zijn stal uit voor rijden etc.

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:53

24 uur, met een hele ruime inloopstal. Shetjes moet je ook niet in een stal opsluiten, die van mij tenminste niet. Die staat zelfs in de winter 's nachts liever buiten :+

Melissa_101

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:57

ligt helemaal aan het weer, maar zowiezo savonds/snachts altijd op stal.

met lekker weer gaan ze lekker de hele dag naar buiten,
met regen/sneeuw/hagel etc een uur of 2 alleen voor de beweging en dan gaan ze ook weer graag naar binnen =)

Marije_jiplover

Re: Hoevaak staat jouw paard op stal, en hoevaak in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:03

Ik weet niet hoeveel tijd die van mij op stal doorbrengt en hoeveel tijd buiten.
Hij mag nl zelf kiezen of hij binnen of buiten gaat staan.
Hij slaapt altijd binnen, en als ik overdag een uurtje of 2-3 na het ochtendvoer langskom op stal, staat hij ook vaak binnen.
Maar als ik 's middags kom, staat hij eigenlijk altijd buiten.

Heerlijk hoor, 24/7 weidegang met schuilstal.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:14

Bij mij staan al mijn pony's/paarden 24/7 buiten inclusief schuilstal en zonder dekens.
Heb mijn ene paard een tijde op stal gehad was de grootste fout van mijn leven.
Eerst had ik ook altijd dekens op liggen maar ben daar helemaal klaar mee haha.
Laatst bijgewerkt door kyrkelover op 17-01-11 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:16

In de wintermaanden gaan ze niet het land op, wel van 9 tot 17.00 in de paddock.
En in de zomer 24/7 het land op (wel opbouwen uiteraard) en 1 nacht per week op stal, en s'nachts als het regent op stal. We doen ze ook als het heel warm is zomers overdag binnen, en s'nachts buiten

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:17

Sta op een manege. Zomers staan ze de hele dag buiten (maar wij staan er net 3 weken) en swinters moet je het zelf regelen. Denk dat hij 5 keer per week zo'n 4 uur per dag buiten staat, de andere 2 dagen staat hij in de paddock...

Verder doe ik er niet zo veel mee nog. Net begonnen met wandelen, over een maand of 3 aan de longe...

Zou hem het liefst iedere dag van 09:00uur - 17:00uur buiten hebben

Moet ook nog een beetje mensen leren kennen zodat je elkaars paarden binnen/buiten kan zetten

Valt me wel op hoe weinig paarden er dagelijks naar buiten gaan, echt heel weinig

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:39

Ik moest toch wel even slikken zeg en schrik toch wel door de wel bijzondere regeltjes en wat voor tijden er worden aangehouden..niet te geloven..

Geen enkel dier hoort opgesloten te zijn en een paard hoort buiten..mensen mensen zeg..paard mag niet naar buiten omdat hij dan vies word..waar gaat dit toch over zeg..of hij krijgt dan lange haren..man o man waar moet dit toch heen allemaal..

Zo moeilijk is het niet om een paard paard te laten..en geloof mij dan heb je veel meer plezier van je paard...met een gelukkig paard die ontspannen is kom je toch echt verder..en dat ze aan het hek staan..ja eh gewoonte he want op stal krijgen ze wat lekkers lekker krachtvoertje en hooitje..

Die van mij staan altijd op de wei ook met sneeuw en dat kleine meertje wat een ijsbaan nou ze weten heel goed waar ze wel en niet kunnen lopen en ze laten de wijste voorop lopen....en wat ze verrot lopen dat hersteld zich dan wel weer hoor ik rij er met rol dalijk weer over om het glad te krijgen en klaar..daar ga ik me paarden niet voor binnenhouden..en dan zaai je maar weer wat in..ze hebben allemaal een eigen box voor als ze daar in willen maar normaal hebben ze 3,5 hectare waar ze kennen chillen de inloopstal staat ook altijd open...we hebben een bospaddock staat altijd open en willen ze in dr box mag dat ook..en ze zijn allemaal relaxt en hopelijk tevreden...denk het wel..als ze aangeven die dag heb ik een slechte dag als we rijden dan is dat ook goed dan doen we dat een andere dag..maar dat komt zelden voor want ze werken graag met me omdat er van beiden kanten respect is en ze paard kunnen zijn..ieder zijn keuze maar ik zeg voor het welzijn van een paard vind ik het pure dierenkwelling om ze zo lang op stal te houden en er alleen uitkomen om te werken...het is geen auto die je in de garage zet en pakt om te gebruiken. AMEN!!!!!

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:43

Zeg van april tot november 24/7 op het land.
En van november tot april 24/7 in de paddock met 2 buitenboxen (zie profiel)..
Ze staan nooit opgesloten.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:55

me 2 pony's 24/7 buiten in paddock met schuilstallen,
paard 2 uur per dag los in de bak

zomers gaan de pony's dag en nacht op het land
en me paard van 07.00 tot 21.00

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:56

Meestal 24/7, af en toe staat ze 's nachts binnen.

vosjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:56

onze paarden 's zomers zo lang het licht is buiten, 's nachts binnen. 's Winters een paar uur buiten, verder binnen plus rijden/mennen/longeren.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:59

mijn ponys staan NOOIT op stal 24/7 in de frisse lucht

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:04

Zomers staat ze 24/7 op de wei. En in de winter loopt ze met een grote groep paarden op een stuk waar ze kunnen kiezen waar ze willen staan. Ze hebben een stuk paddock met zand, een grote stal met stro, op grote tegels staan 3 grote hooiruiven en ze hebben bij die tegels ook nog een stuk wat overdekt is. Ze staan eigenlijk bijna altijd buiten. Heel af en toe staan ze in de inloopstal. Ze hebben zelf de keuze voor.

RedZone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:57

Die van mij staat 24/7 buiten met een grote inloopstal.

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:00

Shetjes in een inloopstal!
"grote" paarden, van 7;00 tot 17;00/18;00.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:30

Pony's staan bij mijn schoonouders aan huis. Mijn schoonmoeder doet de pony's naar buiten zodra het licht wordt. En weer naar binnen als het weer donker wordt. In de winter staan ze dus wat minder lang buiten dan in de zomer.

KimvWijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:47

In de zomer vaak overdag in de wei.. als het heel warm is, zetten we ze 's nacht in de wei en overdag binnen.. daar hebben ze niet zo'n last van de vliegen en de hete zon..
In de winter staan ze binnen..

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 09:05

De mijne staat altijd buiten, zomer en winter. Nu met bijna onbeperkt hooi de zomerdag alleen gras. Er is mogelijkheid tot schuilen, waar weinig gebruik van wordt gemaakt.

Ik heb niets tegen mensen die hun paard op stal zetten. Mijn pony kan gewoon niet op stal. Krijgt stalbenen, wordt vervelend etc. Ik doe hem er meer plezier mee om hem buiten te laten. Dan maar geen luxe voor mijzelf :D

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:40

Die van ons staan 's nachts binnen en overdag buiten.
Ze gaan zo rond 8.30 naar buiten en komen zo rond 17.30 naar binnen.
Als het nu echt heel de dag keihard regent dan blijven ze binnen maar een enkel regenbuitje dan gaan ze toch echt naar buiten.
Als er sneeuw ligt proberen we ze wel naar buiten te doen maar als het te glad is dan blijven ze binnen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:47

SorpresaKyra schreef:
Ik moest toch wel even slikken zeg en schrik toch wel door de wel bijzondere regeltjes en wat voor tijden er worden aangehouden..niet te geloven..

Geen enkel dier hoort opgesloten te zijn en een paard hoort buiten..mensen mensen zeg..paard mag niet naar buiten omdat hij dan vies word..waar gaat dit toch over zeg..of hij krijgt dan lange haren..man o man waar moet dit toch heen allemaal..

Zo moeilijk is het niet om een paard paard te laten..en geloof mij dan heb je veel meer plezier van je paard...met een gelukkig paard die ontspannen is kom je toch echt verder..en dat ze aan het hek staan..ja eh gewoonte he want op stal krijgen ze wat lekkers lekker krachtvoertje en hooitje..

Die van mij staan altijd op de wei ook met sneeuw en dat kleine meertje wat een ijsbaan nou ze weten heel goed waar ze wel en niet kunnen lopen en ze laten de wijste voorop lopen....en wat ze verrot lopen dat hersteld zich dan wel weer hoor ik rij er met rol dalijk weer over om het glad te krijgen en klaar..daar ga ik me paarden niet voor binnenhouden..en dan zaai je maar weer wat in..ze hebben allemaal een eigen box voor als ze daar in willen maar normaal hebben ze 3,5 hectare waar ze kennen chillen de inloopstal staat ook altijd open...we hebben een bospaddock staat altijd open en willen ze in dr box mag dat ook..en ze zijn allemaal relaxt en hopelijk tevreden...denk het wel..als ze aangeven die dag heb ik een slechte dag als we rijden dan is dat ook goed dan doen we dat een andere dag..maar dat komt zelden voor want ze werken graag met me omdat er van beiden kanten respect is en ze paard kunnen zijn..ieder zijn keuze maar ik zeg voor het welzijn van een paard vind ik het pure dierenkwelling om ze zo lang op stal te houden en er alleen uitkomen om te werken...het is geen auto die je in de garage zet en pakt om te gebruiken. AMEN!!!!!

Je hebt hartstikke gelijk hoor, maar je moet wel het geluk hebben de mogelijkheden te hebben, die heb je niet altijd als je niet in landelijk gebied woont. Op mijn vorige stal (bij mijn ouders in de buurt) stonden ze iedere dag buiten minimaal 6 uur.

Nu kan ik met een hoop kunst en vliegwerk m'n paard 3/4 uur en in het weekend dan wel wat langer buiten krijgen. (los van wat ik verder met hem doe) Ik heb hierin dan nog het geluk dat mijn vriend vooral avonddiensten werkt en wij beiden part-time werken, dus meestal lukt het wel iedere dag.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:57

-
Laatst bijgewerkt door Ami op 20-01-23 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt