Varekaj schreef:Coeur, even dit, ik heb niet alles doorgelezen, enkel je OP en het laatste blad hier.
Ik ben ook Belg, en ik weet niet waar jij zit, maar ik kan je zo wel maar even 3 stallen opgeven binnen een straal van 20km waar paarden zo vaak mogelijk buiten kunnen. Er is maar 1 stal waar ze in de winter binnen staan omdat de weides gewoon onder water staan in dat seizoen, maar vanaf het weer het toelaat = buiten. In de zomer staan ze 24/7 buiten, en de manègepaarden worden er enkel afgehaald voor de les en na de les gelijk weer het land in.
Ik sta nu op een pension met ruime buitenboxen (4x5), paarden worden elke dag binnen en buiten gezet, ze hebben sociaal contact en gaan samen in het land (enkel de mijne niet, ze schupt de rest verrot), er is een buitenbak die zelfs met dit weer te rijden is. Enkel met de sneeuw is het even minder geweest, maar voorzicht stap- en drafwerk aan de longe ging nog als je hen rustig zelf hun pas liet bepalen. Lesgever mag ik zelf kiezen, alles wordt voor me gedaan. OK het is geen internationale stal maar hey, paarden staan er goed.
Stal 2 idem. Ruime boxen (binnen), elk paard heeft zijn eigen stuk land en ze beschikken over 14ha voor 20 stallen. Ook alles inclusief. Enige nadeel is dat je niet zelf de smid mag kiezen omdat de pensionbaas zelf smid is. Piste buiten 20x60.
Stal 3 is een manege, met 20x60 binnenbak, stallen 3x3, sociaal contact mogelijk, paarden worden binnen en buiten gezet in de zomer, met maatjes als het lukt. Ruime buitenpiste (60x60 denk ik). In de winter kunnen ze niet buiten omdat de boel dan onder water staat, maar meer dan genoeg opties om je paard zijn beweging te geven en eigenlijk streven ze het na om op termijn stal te worden met 24/7 weidegang, ook voor manègepaarden. Krijg je les van mensen met jarenlange (internationale) ervaring.
En nu ik het bedenk, er is er nog een 4e. ook binnenpiste 20x60, buitenpiste 20x60, les van young rider, weides ter beschikking, ruime binnenstallen (5x5).
Ik weet niet van waar jij juist bent, ik van regio Brussel...
Maar ik weet ook dat elke stal zijn voor- en nadelen heeft, en iedereen heeft andere wensen en verlangens en iedereen heeft een ander idee over rijden enzo...
En ik zeg helemaal ni dat je paard op een internationale stal moet staan ofzo, helemaal niet, maar in de omgeving weet ik maar 1 stal waar ze veel buiten gaan en das een boerderij, die trouwens vol staat, en ze hebben een kleine 'buitenpiste' eigenlijk gewoon een hoop modder,
95% van de paarden die daar staan zijn stokoud, en de rest gaat 1 of 2 keer per week met zn paard wandelen. Ok, als dat je ambities zijn, goed.
Maar als je serieus met je paard wil werken en elke dag wilt rijden (en je kan alleen s avonds laat) dan is dit echt niet de geschikte stalling vind ik