Last van winter op pension-stalling omg. Zuid-Holland?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CharlyBrown

Re: Last van winter op pension-stalling omg. Zuid-Holland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 11:13

Ik geloof dat er bij mij op stal werd gezegd, dat zout erg slecht zou zijn voor de paardenhoeven...
Wat weten jullie hiervan??

Ik zou denken dat dat wel meevalt, aangezien veel stallen hun bakken met zout bestrooien..

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:17

Gewoon efkes de hoefjes schoonmaken na het rijden.
Het is eerder vervelend als ze een wondje hebben, dan kan het natuurlijk een beetje bijten.

Maar mijn hoefsmid doet het ook en die zei ook dat het geen kwaad kan.

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:17

Ik sta in Papendrecht en daar was de buitenbak niet echt te doen door de laag sneeuw. Maar de binnenbak (20X60) en de overdekte paddock (18X36) zijn gewoon te gebruiken. Er wordt gewoon elke dag gesleept. Ik sta in een buitenbox en er wordt elke dag een pad naar de paddock/binnenbak geveegd en gestrooid, dus ook daar geen probleem.

Ik vind dat een eigenaar daar best wat moeite voor mag doen. Ik snap dat niet alles bruikbaar gemaakt kan worden, maar wel veel. En helemaal als je met 70 pensionklanten staat. Het is te hopen dat de binnenbak die TS op stal heeft 20X60 is, want anders zal het helemaal druk zijn met rijden.

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:19

idd, zout is niet lekker bij wondjes...maar denk dat als je voeten gewoon goed schoon houdt, dat je paard daar minder aan over houdt, dan een 3 jarige elke dag onder het zadel te moeten rijden (of stil laten staan, maar dat is denk ik ook geen optie :+)
Laatst bijgewerkt door prakkie op 10-12-10 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 11:20

Nope, helaas geen 20 X 60 bak...

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 11:20

prakkie schreef:
idd, zout is niet lekker bij wondjes...maar denk dat als je voeten gewoon goed schoon houdt, dat je paard daar minder aan over houdt, dan een 3 jarige elke dag onder het zadel te moeten rijden (of stil laten staan, maar dat is denk ik ook geen optie ;+)

Juistem!! :D

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:28

Dus met 70 man (euh paarden) in een 20X40 bak tuffen? pfff, mij niet gezien, dan ga ik wandlopen..;-)
Die van mij is nogal panisch voor andere paarden....

Ik heb hiervoor in Nootdorp gestaan waar ze ook alleen een 20X40 binnenbak hadden. Ik heb toen ook altijd gelukkig buiten kunnen rijden (weet eigenlijk niet of ik daar slechte winters heb meegemaakt) en ik was dus eigenlijk bijna altijd in de buitenbak te vinden. Met zoveel man in een binnenbak vind ik echt niet te doen.

Ik las ergens ook nog een recatie dat je weet als je een jong paard richting de winter koopt, dat dat het risico is.
Ik vind de opmerking wel erg kort door de bocht. Je staat ergens waar de accomodatie naar je zin is. Je weet dat er in de winter waarschijnlijk minder ruimte is door regen/sneeuw/hagel/etc, maar ik vind dat je toch wel echt van de eigenaar mag verwachten dat hij de accomodatie enigszins bruikbaar houdt. Al is het dan maar de binnenbak en 1 paddock. Dan kan je iets meer uit de voeten en is iedereen blij.

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:23

CharlyBrown schreef:
Bedankt voor aaaaalle reacties... :)

Blijkbaar verschilt het nogal per stal hoeveel moeite erin wordt gestoken om de boel begaanbaar te maken...
Maar wat ik begrijp is het wel mogelijk om paddocks, buitenbakken, longeerring & het terrein goed te houden!
Dat is toch interessant om te weten!

wat je zegt!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 12:38

:D

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:49

Tja soms is het gewoon even behelpen dat is een keuze die jullie hebben gemaakt bij een bepaalde stal.

Ik kon wel gewoon rijden gelukkig omdat ik een binnenbak heb. Ik heb hem wel even in de harde paddock gezet zodat ik even zijn stal kon doen. Dat ging goed.

In een binnenbak of iedere andere rijbak losgooien is vragen om problemen je hele bak gaat naar de knoppen en ik denk dat andere pensioen gasten en ook de eigenaar dat ook niet wil. Ik ben blij dat het op vele stallen niet gebeurt.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:50

Hmmm interessant al die verhalen.

Ik ben ontzettend blij met mijn stal :) En mijn paard ook :D

De faciliteiten zijn ook prima te doen. Er wordt in de omgeving en het op het erf alleen niet gestrooid. De paddock is begaanbaar. De stapmolen is gewoon bruikbaar geweest, op vorige week zaterdag na. De buitenbak is helemaal glad getrokken, alleen is deze wel hard geweest waardoor er een dag of 2 a 3 niet ingereden is maar er wordt alweer volop in gereden :)

Wij hebben nu ook de luxe van een binnenaccomodatie voor longeren of rijden. Dat is wel echt een plus met dit soort weersomstandigheden! Ik hoef desnoods met mijn paard de schuur niet uit :) en ik heb altijd de mogelijkheid om mijn paard in beweging te houden.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:55

Jockey_my schreef:
Hier het zelfde, maar dan in braband.

We kunnen niet rijden, niet longeren, paarden mogen niet in de wei en hebben geen binnenbak :( .

hier een bijna idem.
Ook in Brabant.
Bak was met de sneeuw nog wel te doen.. hij werd drie keer per dag gesleept en gestrooid maar toen ging t weer sneeuwen en toen heel hard dooien maar de ondergrond bleef bevroren met als resultaat nu: Bak is een ijsbaan helaas. Erf wordt wel bijgehouden. Mijn paard heeft gelukkig een eigen uitloop aan stal die ik zelf vlak houd dus ze kan altijd in en uit. Helaas geen binnenbak, wel af en toe kort op de weide, verder alleen stappen met mn paard op de niet te gladde stukken bak. Ze draaft echt bagger op t hard dus dat doen we dan maar niet..
Binnenbak komt in de toekomst.... paarden elke dag wel iets buiten, maar helaas... t blijft behelpen zo
Weer is kl o te en zoals de smid zegt, 2 maanden stilleggen die handel en dan lekker zelf bij de kachel gaan zitten en daarna weer oppakken. KOmt t eerlijk gezegd wel op neer. Ben helaas niet in t bezit van een trailer om met paard te gaan slepen, maar.... op een bevroren erf ga ik ook niet laden....
Laatst bijgewerkt door kim1207 op 10-12-10 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:55

doei schreef:
Ik sta op Country Stables in Wassenaar,
Bij ons mag er nu als uitzondering ook gelongeerd en losgegooid worden in de binnenbak (mits je de ergste gaten wegharkt). De paden van stal naar de bakken en paddocks worden gepekeld.

Ik heb ook een jonkie en kan ook maar 2 a 3x per week rijden. We doen de andere dagen aan grondwerk en VD. Voordat ik met hem ga werken moet ik hem wel eerst longeren of losgooien, want hij is echt als een BOM (en normaal super kalm)! Gister een poging gedaan om in de buitenbak te wandelen, hij werd zo lijp dat ik hem heb losgeklikt, tot mijn verbazing bleef hij rechtop staan op de ijsbaan.

edit: de stapmolen wordt trouwens ook vandaag nieuw gemaakt :D Waarschijnlijk is die dan wel met dit weer beschikbaar!

Ik sta ongeveer naast jouw stal; wij hebben alleen een buitenbak, longeercircel en paddock.
In de buitenbak en longeercircel is afgelopen maand een nieuwe bodem gegaan, en deze is nog altijd prima te rijden!
Paddock is hard, maar wordt alleen gebruikt om in los te gooien.

Paarden staan verder nog van 9-16 op het land.

Hele terrein wordt gestrooid dus paarden kunnen eigelijk altijd naar buiten :)

Ni_en_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:37

Nou CB goed nieuws!
Alle 5 de paddocks zijn weer in gebruik! Nu de buitenbak nog dan is alles weer helemaal toppie :D

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:44

Gelukkig is het nu aan het dooien.

Ik heb het geluk dat mijn paarden niet op stal staan. Overdag gaan ze nog gewoon het land op met zijn allen. En ik heb vorig weekend mijn paarden gefilmd toen ze lekker aan het spelen en rennen waren op de harde wei. Sommige mensen vonden het eng, maar paarden weten heus wel wat ze wel en neit kunnen. (over het algemeen). Als het echt niet kan zullen ze het niet doen. Mijn paarden hebben geen ijzers dus ik kan gelukkig gewoon het erf af. Nou heb ik het geluk dat vooral mijn volwassen merrie gewoon stabiel loopt. Ook met ijzers ken ik met haar door de sneeuw en alles lopen.

Nou lijkt het me wel vervelend als je paarden het land niet op mogen en je het erf niet af durft. Hopelijk is het bij jou nu ook allemaal ontdooit. En kun je er nu weer uit. Geniet er maar even van want het gaat met een paar dagen weer vriezen. Gewoon zout op de grond strooien en lekker wandelen zou ik zeggen :)

Ni_en_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:47

Owh bij de longeerring ben ik vergeten te kijken trouwens!

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:01

Ik sta in Geervliet met mijn paard.
t/m gisteren konden we geen gebruik maken van de buitenbak en paddock.
Ik heb wel kunnen stappen op het erf. De eigenaren hebben alles sneeuwvrij gemaakt en zout gestrooid.
De buitenbak wordt ook hard aan gewerkt, maar met al die sneeuw...

Ik heb jaren op maneges gestaan met een binnenbak, maar heb mijn paard toen ook wel eens dagen op stal moeten laten staan, omdat ik niet bij de binnenbak kon komen ivm gladheid.

Mij hoor je niet klagen. De staleigenaren doen hun best om het zo begaanbaar mogelijk te houden en mijn paard kan in iedergeval haar stal nog uit. ;)

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:05

Ik rij op een paardje dat in Westmaas staat. De bak is/was bevroren en de paddock ook (daar liggen grote bevroren plassen). Maar bijrijdpaard heeft geen ijzers, dus ik stap erop en stap gewoon lekker half uur/ 3 kwartier. En anders aan de hand... Meer kunnen wij eigenlijk niet doen. Longeren gaat maar met alleen stappen en beetje draven...

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 14:37

Ni_en_ke schreef:
Nou CB goed nieuws!
Alle 5 de paddocks zijn weer in gebruik! Nu de buitenbak nog dan is alles weer helemaal toppie :D

*\o/*

(hopelijk kan ik Chef dan de aankomende 3 dagen lekker vrij geven, na al dat harde werken)

nu nog even duimen voor de buitenbak

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:42

CharlyBrown schreef:
Ik beschuldig onze staleigenaar niet, ik heb een topic geopend omdat ik benieuwd was hoe het er aan toe gaat bij andere stallen bij ons in de buurt.

Ik zat afgelopen week lekker te mopperen over al die bevroren bakken, en vroeg met af of dit een beetje gegrond was.. :)

En met de informatie die ik nu heb verzameld wilde ik naar onze staleigenaar toe gaan. Gewoon even vragen hoe het kan dat de buren wel kunnen rijden n de buitenbak en wij niet..

onze 'buren' liggen iets hoger dus hebben zowiezo minder water in de grond
Bij onze 'buren' staan de paarden ook eerder in het land
Tevens wordt misschien wel bij onze 'buren' beter mest uit de bakken geschept
En is het minder druk dus heeft de bodem minder te lijden.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 14:46

Okay... Dat zou een verklaring kunnen zijn!
Tenminste over dat hoger liggen...

De mest e.d. maakt denk ik niet zo veel uit :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:01

eowyn04 schreef:
Ceriadwen schreef:
Nou dat zou erg jammer zijn, zegt namelijk meer over jouw innerlijk dan over dat van de TS die gewoon wil weten hoe het op andere stallen word geregeld. Maar goed, zie al waar het heen gaat zo op deze manier, dus ik lees gewoon mee hoe de andere stallen dit oplossen want heb geen tijd en zin in dit soort onzin.

Dacht er precies hetzelfde over.

sorry effe off-topic:
ik heb ook bij maya gestaan een aantal jaar geleden, ehhh wie ben jij??

Offtopic: Ik heb die grote zwarte die als je binnen kwam gelijk rechts stond. Dat was in de tijd dat Maya een relatie had met Petra. Ben er vrijwel direct daarna weggegaan omdat ik het sfeertje destijds niet lekker trok.

Cb. Longeer zag er ontdooit uit. Wel veel plassen. Vincent heeft in de paddock achter de longeer gestaan maar die heeft de draden losgetrokken want hij heeft staan grazen daarnaast. Suus heeft nog in de buitenbak gestapt. Links nog wel wat lastig maare rechterkant was het redelijk te doen geloof ik.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:42

weet niet hoe het toen was, kom er nu sinds 1,5 jaar. Maar toen ik daar kwam was ik eigenlijk erg verrast door de goede sfeer daar. Is dan blijkbaar in de loop der jaren wel veranderd.
Hiervoor reed ik bij een manege en daar was het alleen maar op elkaar neer kijken of elkaar aftroeven. Bij Maya is dat absoluut niet het geval en maakt het niet uit op wat voor niveau je rijd of hoe duur je paard is. Voel me daar helemaal op mijn plek.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:46

Bij ons gaat het tot nu toe redelijk!
De paarden hebben elke dag lekker in de paddock kunnen staan, we hebben een klein overdekt paddockje waar wat gelongeerd kon worden, en de bak was ook nog een lange tijd redelijk om ze even los te gooien oid. Ik heb het geluk dat ik altijd vroeg op stal ben, dus dan is er 9 vd 10x nog niemand dus kon me pony elke dag even beweging geven :) Ging dat niet ging in de weg op om te wandelen. (tenzei het op de weg ook glad is, dan durf ik dat ook niet aan)
Heb ook wel een mazzeltje dat ik een shet heb die stevig op zn beentjes staat :P En hij heeft geen ijzers, dat scheelt ook al een stuk qua glijden!

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:49

op reigersburgh in waddinxveen is het niet echt zo.. je kan nog gewoon lopen en rijden. maar het is ook een manege/pensionstal..