Pony kluisteren op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:52

Saffier schreef:
Ik denk toch dat als je de jaarling niet kan bieden wat dat beestje nodig heeft je m beter kunt verkopen.
En dan niet aan de eerste en de beste, maar echt een goede plek zoeken, dus een plek waar de mensen begrijpen dat de pony naar buiten moet.
Ik begrijp dat je doet wat mogelijk is, maar dat is niet voor elk paard voldoende.

Zodra je de pony verkocht hebt kan je dan opzoek naar een andere pony die gewend is wat jij te bieden hebt.

Ik heb ook niet veel plek, maar ik heb de beestjes (merrie 14, haar veulen van 8 maanden en een shet van 17) wel 24/7 buiten staan. Tuurlijk het is blub, en daar ben ik niet erg blij mee, en dat het vroor was het lekker droog, wel hard, maar droog. Paarden hebben wel door dat ze voorzichtig moeten lopen.

(dan nog een klein vraagje, waarom staat de jaarling met een dek?)

En wat nou als het paard niet binnen een maand verkocht is? Dan is het straks al weer mooier weer, staat het paard te koop, maar is er eigenlijk geen probleem meer want paard kan gewoon weer vaker en langer de wei in. Ik heb geen verstand van het hele gebeuren mbt kluisteren, maar wat ik er uit begrijp is dat je een paard zijn benen vast zet? Dit gebeurt dan toch niet de hele dag of wel? Als er geen andere mogelijkheden zijn, snap ik dat de TS hier aan denkt. TS succes met het vinden van een geschikte oplossing! :)
Laatst bijgewerkt door manonlalala op 07-12-10 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 16:54

Joscaa schreef:
Waarom heb je als gezelschap geen wat oudere pony gekocht die er aan gewend is om op stal te staan,
in plaats van een anderhalf jarige?

Als je het topic goed gelezen had, dan had je dat niet gevraagd!
Fries is vrij dominant, is laat gecastreerd. Ruin/hengst gaat zowiezo niet erbij, daarom voor een jonge merrie gekozen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:55

Als het beestje alleen de nacht op stal zou staan is dat al snel 10 of 12 uur.
Voorbenen kluisteren betekend ook dat het beestje niet meer kan gaan liggen / staan...
En over een maand is het weer echt nog niet beter.

Ik begrijp dat verkopen een laatste optie is, maar die optie zou bij mij eerder opkomen dan kluisteren.
Opfok begrijp ik dat het helemaal geen optie is, pony is er voor gezelschap.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 16:58

Wijnanda schreef:
troi schreef:
Ik vraag me echt af wat je hebt aan een maatje als dat maatje helemaal niet overweg kan met je paard en daardoor (en door de andere omstandigheden zoals het binnen staan) zo gestressed raakt dat hij zijn eigen gezondheid schade aandoet.. Klinkt mij als een beroerde match in de oren. Daar kun jij natuurlijk helemaal niks aan doen want je wilt liever dat het dikke vrienden zijn die constant spelen waar daar heb je dat dier voor. Maar als dat niet wil moet je misschien eerlijk zijn en naar wat anders uitkijken.

Toen mijn veulen met slechts die oudere fries stond deden ze dat inderdaad wel.. Rody sprong constant op die andere, jaagde hem op, was constant aan het donderen met die ander. Die ander deed weinig terug, want mijne was als jaarling al de baas over die andere fries. Die andere fries was niet zo'n bazig type.

Denk dat het daar inderdaad ook een beetje mis gaat, Chris. Ik denk dat de match niet helemaal goed is tussen die twee. Het is niet normaal dat Meint haar wegslaat in een paddock van 10x10.. Dat zou dan gewoon samen moeten kunnen.

Meint slaat niet. Maar hij wil met rust gelaten worden op zo'n kleine ruimte. Dan gaat hij achter haar aan jagen. In het land gaat het prima. Dan rennen en spelen ze met elkaar. En kroelen. Maar op een kleine ruimte vindt Meint dat niet prettig.

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:59

Saffier: ik dacht te hebben gelezen dat ts de bak niet op tijd klaar had kunnen maken.
Maar als het even gaat dooien en de plassen drogen op, kan de bak toch alsnog goed worden gemaakt voor als het weer gaat vriezen? (als de bak overdekt is)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:00

eowyn04 schreef:
Wijnanda schreef:
Paarden staan aan huis. TS is daar gaan wonen om paarden te houden lijkt me ;)

Natuurlijk heeel gaaf de paardjes aan huis, maar in dit geval niet de oplossing voor het jonge ding.
Ik begrijp dat je ts persoonlijk kent?
En natuurlijk wil je het dan graag opnemen voor haar, maar je moet nu ook in het belang van het paardje kijken, hoe vervelend dat soms ook is.
Tuurlijk is het niet leuk voor TS om sukke reacties te krijgen, maar ja....de mensen kijken hier (bijna) allemaal in belang van de paardje(s).

Er zijn waarschijnlijk talloze paarden die het beter hebben dan mijn jonge Haf nu. Maar er zijn nog VEEL meer paarden die het ALTIJD minder hebben dan mijn Haf nu.
Het is (hopenlijk) een tijdelijk probleem. Want tot voor kort deed ze dat nooit op stal.
Wel in de bak en in de paddock.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:01

eiber schreef:
eiber schreef:
Nadenken: waarom doet mijn paard dit? Verveling, gebrek aan beweging, te weinig afleiding? Allemaal oorzaken die niet opgelost kunnen worden met een kluister.
Een mogelijke oplossing: laat hem graven zoveel als hij wil, maar dan onder gecontroleerde omstandigheden: stort een (halve) vrachtwagen los wit zand in je paddock en laat de pony die maar verspreiden.
Lekker graven (en rollen) is gegarandeerd! Geeft direct een plek waar hij ook dag en nacht buiten kan staan.
( ik doe dit zelf ook, ieder jaar een vrachtje zand, en ik zie hoeveel plezier mijn groepje paarden er aan beleeft en hoe lang het duurt voordat de hele bult is afgegraven)
Daarnaast voeren in een kleinmazig hooinet en het probleem is opgelost. :)*

Nog maar een keer. :D

Zand in mijn paddock storten is niet mogelijk, daar ligt een tapijtsnipperbodem in.

Het idee van het hooinet wordt al uitgevoerd. Dat is/was een goede tip.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:04

Wat je zou kunnen proberen, maar daar gaat wel veel tijd in zitten, is, elke keer als hij gaat graven met een waterpistool even gericht op z'n kop mikken. Mooiste is als hij niet ziet dat jij dat doet.
Of iets verzinnen ( ik ben niet zo creatief) dat als hij gaat graven hij even iets krijgt waardoor hij schrikt.
Waarschijnlijk ben je dit aangeleerde gedrag dan kwijt.
Volgende optie is de Balinghof eens bellen, misschien weten die wel de gouden oplossing voor je.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:10

Anarya schreef:
Hoi TS,
Ik denk dat het wellicht de beste oplossing voor alle partijen (voor jou, de fries, en de jaarling) zou zijn om de jaarling te verkopen en een geschikter maatje voor de fries te kopen. Bijvoorbeeld een wat oudere pony die het gewend is om op stal te staan. Één waarvan je weet dat 'ie zich normaal kan gedragen.

Mocht je de jaarling écht niet willen verkopen, om wat voor reden dan ook, hoop ik dat je een goede oplossing kan verzinnen. Er is nog een ding dat nog niet genoemd is in het topic. Ik heb wel eens gelezen dat paarden bij een gebrek aan mineralen gaan graven. Het gebrek aan beweging en maatjes waar ze een klik mee heeft lijkt me voor de hand liggender, maar misschien is het verstandig de mogelijkheid van een mineralen tekort uit te sluiten. Misschien krijgt ze wel voldoende mineralen aangeboden maar is haar lichaam niet in staat ze goed op te nemen. Je weet maar nooit.

Ik denk dat kluisteren als symptoombestrijding voor de korte termijn misschien een oplossing is. Op lange termijn denk ik niet dat je er een gelukkig paard aan overhoud. Zelf zou ik het kluisteren niet doen, maar de realiteit van een ongelukkige match van persoonlijkheden en omstandigheden onder ogen proberen te zien.

Denk niet dat ze een mineralen tekort heeft, want ze krijgt elke dag haar voedingssupplement.
En dat mijn paarden geen maatjes zijn is niet waar. Ze kunnen prima met elkaar. Alleen niet op een kleine ruimte.

En het kluisteren zou ook voor een korte termijn zijn. Symptoombestrijding zou idd de juiste oplossing zijn. Maar hoe verwerkelijk ik dat. Zonder de pony te verkopen en zonder de mogelijkheid om hele dagen naar buiten te kunnen.

De tip om een fijnmazig hooinet te maken/kopen heb ik inmiddels opgevolgd. Verder zijn er tot nu toe weinig bruikbare dingen bij.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:13

nadita schreef:
De tip om een fijnmazig hooinet te maken/kopen heb ik inmiddels opgevolgd. Verder zijn er tot nu toe weinig bruikbare dingen bij.

Staat zat bij, maar dingen die je niet wilt horen.
Wat ik overigens goed snap, want je geeft om je paardje.

Ik denk absoluut dat jij het beste wil voor je paardje, gelukkig,
maar heel veel bokkers en ik incl vind dat een paard van 1 1/2 jaar nog niet op stal behoort te staan.
Dit is wat men je probeert duidelijk te maken. ;)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:13

spicegirl schreef:
wat kunnen we weer lekker veroordelen!
"niet voorzien in de basisbehoefte/verveelt zich /niet naar buiten/alleen/baasje egoistisch ".... enz.
als je de beginpost leest, zie je dat er van alles aan gedaan word, om overal in te voorzien.soms is het weer gewoon te beroerd, om de paarden los in de wei te kunnen gooien, zonder dat ze het tot bagger lopen, of in dit geval de nek breken over de gladdigheid.soms heb je gewoon niet zoveel wei, dat je zuinig aan moet doen, met wat je hebt, om zomers ook lekker gras te hebben.
ze /hij krijgt voldoende voer,en komt s middags een aantal uren buiten.ook een 1,5 jarige moet leren , dat het geen ramp is, om opgestald te worden. niet permanent, en niet 24 uur per dag.dat staat ook nergens.en hem zn zin geven, omdat ie stampij maakt, werkt alleen maar averechts.
mss. wat langer(overdag) in een paddock/afgezet stukje ?
ik denk niet dat kluisteren in deze fase een oplossing is.

Dank je spicegirl.
Het maakt me niet uit of de paarden de wei tot moes lopen. Gras komt altijd weer boven. Maar momenteel zit mijn gras verborgen onder een laag ijs. En daar laat ik mijn paarden echt niet op lopen. Om nog maar te zwijgen over de laan waar ze eerst overheen moeten.

Dus: voor de zoveelste keer: ze moeten het doen met het landje achter het huis. Wat ook onder het ijs en sneeuw ligt. Daar voer ik hooi, zodat ze iig een paar uur per dag naar buiten kunnen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:15

Joscaa schreef:
Slimme zet & ik duim voor je dat het werkt. :j Of een lik-it midden in de stal ophangen, zodat het het niet tegen de muur kan duwen & er dus langer mee bezig is?

Of had je dat al? Sorry, hele topic wel doorgelezen, maar ik onthoudt het allemaal niet :')

Nee, dat heb ik nog niet, maar kan ik ook zeker nog proberen.
Hoop alleen niet dat die Lickits heel slecht zijn voor het gewicht ivm suikers?. Maar bij de Paardendrogist hebben ze vast ook wel andere likstenen

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:15

Eerlijk gezegd snap ik nog steeds niet waarom ze niet hele dagen naar buiten kunnen. Je zegt toch in het begin ergens dat ze niet de wei opkunnen vanwege een slecht pad er naartoe, maar dat ze wel in een paddock kunnen? En vanuit die paddock konden ze toch de stal in?

Waarom staat je stal dan niet gewoon de hele dag open? Al is het maar alleen voor de haf. Deel dan een paar uur je paddock in tweeen zodat de fries ruimte voor zichzelf heeft.
Oke, dan hebben ze niet veel ruimte, maar toch altijd nog meer dan dat ze op stal hebben.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:16

nadita schreef:
En het kluisteren zou ook voor een korte termijn zijn. Symptoombestrijding zou idd de juiste oplossing zijn.

Meen je dat nu serieus?! Wordt je paard daar dan gelukkig van? Of is dat niet wat je voor je paard wilt?

Zonder gekheid, verplaats je eens in je paard en haar gedrag. Waar het vandaan komt en wat jij er mee gaat doen. Ik sta echt perplex als je dan echt durft te beweren dat je dan het beste voor je beestje wilt en vraag me af tegen wie je dan liegt :o

liljebo

Dicht gebonden pak stro, zodat ook buiten hooitijd iets te pielen valt. (kan evt ook in bak met rooster van betongaas. Simpel en goedkoop te regelen en ideaal in de paddock. En dan met net, strobak en evt speeltjes zolang mogelijk buiten laten.
Jollybal is wellicht ook nog een optie
Nog een idee... hooi in een voerton met gleuf aan een kant, zoals een brievenbus, waar ze mee moeten rollen om hooitjes uit te krijgen.
Las iets dergelijks op een ander forum.
Is ook mooie bezigheidstherapie in een paddock.
En hoe meer ze in een paddock haar bezigheden heeft, hoe meer energie ze kwijt raakt.

Hou evengoed stal zo beperkt mogelijk

Hoe zou het gaan als je het ijzer tussen die twee weghaalt waardoor echte aanraking/socializering mogelijk is?

Vienna2007

nadita schreef:
Allemaal reacties waar ik niets aan heb. Pony in de opfok, pony verkopen, pony hele dag in het land.
Ik vraag om dingen die momenteel wel mogelijk zijn.
Stomme ideeën kan ik zelf nog wel bedenken. Daar heb ik jullie niet voor nodig.

Pony hele dag in het land kan niet, omdat er ijs ligt. Wat is dan het verschil tussen een paar uurtjes en de hele dag als er hoe dan ook ijs ligt?
Neem aan dat die haf geen ijzers heeft.. ze weten heus wel hoe of waar ze moeten lopen.

fiona1

Misschien kun je gedurende deze vorstperiode bij een shetlanderfokker een rustige oudere pony lenen als gezelschap voor de fries, en je jaarling bij een koppel jonge shetten in gooien. Als het weer het toelaat kun je je bak in orde maken en de boel weer terug ruilen.

Probeer gewoon een aantal fokkers/stallen te bellen nee heb je, ja kun je krijgen

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:17

liljebo schreef:
zand in de paddock werd al genoemd. Dat is een goeie
fijnmazige netten met hooi... ook een goede bezigheid
speelbal met snoepjes... top.
(in de paddock dus)

als aanvulling zou je er balen stro in kunnen gooien. Ze proppen zich er niet vol mee, maar hebben doorlopend iets te doen

Ik heb zelf koudbloedpaarden met aanleg tot te dik worden. Ze krijgen hooi in porties in fijnmazige netten en er liggen altijd balen stro in de voerring, zodat ze ook buiten voedertijden altijd iets te knabbelen hebben

Hier lopen ze overigens 24/7 buiten met royale schuilstal en denk dat hier heel wat meer sneeuw en vorst is.

Een hele baal stro is ook een goed idee.
Iets met snoep ben ik geen voorstander van ivm aanleg tot dik worden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:18

manex schreef:
Eerlijk gezegd snap ik nog steeds niet waarom ze niet hele dagen naar buiten kunnen. Je zegt toch in het begin ergens dat ze niet de wei opkunnen vanwege een slecht pad er naartoe, maar dat ze wel in een paddock kunnen? En vanuit die paddock konden ze toch de stal in?

Waarom staat je stal dan niet gewoon de hele dag open? Al is het maar alleen voor de haf. Deel dan een paar uur je paddock in tweeen zodat de fries ruimte voor zichzelf heeft.
Oke, dan hebben ze niet veel ruimte, maar toch altijd nog meer dan dat ze op stal hebben.

Ik heb gemist dat ze vanuit de paddock in de stal kunnen. Dan lijkt dit idd een hele goede oplossing.
Zou je kunnen aanvullen met de tips die ik gaf.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:19

Zammie schreef:
Waarom kunnen ze dan niet langer naar buiten? En je gaf ook aan, dat die 2 niet samen buiten lopen en dat ze niet samen kunnen? Wat is er nu waar?

Ze lopen altijd samen buiten. Alleen samen in de paddock wil niet, omdat die ruimte te klein is.
En langer buiten, betekent ook continue hooi moeten hebben. En dan ben ik weer bang dat ze veel te veel krijgt ivm haar gewicht.

Het is erg lastig, het een hangt met het ander samen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:19

nadita schreef:
liljebo schreef:
zand in de paddock werd al genoemd. Dat is een goeie

Iets met snoep ben ik geen voorstander van ivm aanleg tot dik worden.

Als snoep worden meestal wortelschijfjes bedoeld. Stukjes komkommer of witlof e.d. kan ook
Het hoeven geen dikmakers te zijn.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:20

kluisteren is vastbinden toch?
Dat lijkt me echt drie keer niks ook voor het paard niet.
Misschien dat wat hierboven gezegd werd een tip zou kunnen zijn.
Of als het verveling is misschien als je die mogelijkheid heb een keertje per dag in de bak loslaten?

liljebo

nadita schreef:
[
En langer buiten, betekent ook continue hooi moeten hebben. En dan ben ik weer bang dat ze veel te veel krijgt ivm haar gewicht.

Het is erg lastig, het een hangt met het ander samen.

simpel op te lossen dus met pak stro en evt bezigheidstherapie.

Chubby

Van oud hooi wordt geen paard dik, zeker niet als het hooi direct wordt gebruikt voor warmhouden van het systeem en beweging. Bij ons +60 paarden, allemaal 24/7 buiten en slechts een enkeling behoeft in de zomermaanden (niet in de wintermaanden, ondanks 24/7 ruwvoer beschikbaar!) een graasmasker..

Een gekluisterd paard kan niet gaan liggen en weer opstaan.
Laatst bijgewerkt door Chubby op 07-12-10 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:22

Kun je die ruimte niet vergroten? Vind een paddock van die afmetingen wel erg klein, sowieso...
En de tip van de stal bij de paddock aan, zodat ze gewoon naar buiten kan? Vind het trouwens raar, dat je paard zo aanzet van hooi...Hier krijgen ze onbeperkt en geen dikke paarden...Ze stoppen, als ze vol zijn...Maar ik voer buiten wel in die hooinetten met kleine maas. Dat helpt goed, mits je grof hooi hebt. Bij fijn hooi is het ook snel op..